Week nd MALTA PORTUGAL {oteCfjrossjefiT B0RNER KUCKUCK' I\irch meier Winterberg OUD KORTINGEN 073-125225 \ND GROENLAND* kSTEM E4 Een lokaal politicus, een onderdirecteur van een Britse oliemaatschappij, een ingenieur, een DTP-specialist, een advocaat en een drummer. Zes keurige heren tussen veertig en vijftig jaar. Dit gemêleerde gezelschap krijgt binnenkort in het Bredase café De Scarabee een eerste exemplaar aangeboden van hun cd 'Dawn Dancer'. Een meer dan opmerkelijke gebeurtenis, daar deze schijf uit 1979 dateert en de groep Flyte, waarvan het zestal ooit deel uit maakte, al meer dan tien jaar niet meer bestaat. Nog veel opmerkelijker is dat die plaat momenteel in verre buitenlanden een illegaal kassucces is. A1 lang opgeheven Brabantse rockpgroep 'illegaal' kassucces op Oosterse markt Hoe er, over de ruggen van ex-bandleden heen, verdiend wordt aan een plaat uit 1979 Reizen en Rekreatie is een bezamenlijke rubriek van de yNU Dagbladengroep. JVdvertentiereserveringen: lel. 073-125225, fax 073-1377^ postbus 449, 5201 AK Den Bosch Pu kr, Is 1° fij- |ei 55 an de ■er |iv. ok |ns en kirt. Jy al Ids pel RM ftb. fiv. ee. h- |8- \/P |Ó- BENIDORM EXPRESS' Der luxe Royal Class snelbu. rechtstreeks naar Benidorn Aanb. bus app. 10 dQn' 355,-, 17 dgn. 465,-n9"' Zomerfolder op aanvraan Info: 040-811474. Lid SGR uitgebreid Barcelona bezoeken 8 dagen v ƒ599! 12-daags Rond?J Spanje met o.a. Madrid l Barcelona, Toledo en Burl gos v.a. 1099,-, 8-daai ';i Vliegrondreis Andalusië met] o.a. Cordoba, Sevilla enj Granada v.a. 1199,- Wi l sturen u graag onze nieu Jf gratis reisgids! Bel Speciale Reizen Centrale nsn 1 120100 (24 uur per daq) of i] 020-6202121 anvr/sgr Voordelig naar Malta met ILIOS TRAVEL. De zomer- gids is nu uit met htl's/apn/ rondreis. Gids? Bel 07s 179417 Lid SGR. NATURISTISCHE vakanties! Algarve en Kreta. Voor infol Internatuur 085-617134 V.REAL LISBOA caravans t.h. 03435-72242. Club' Campismo V.R. tussen 9 00 en 12.00/14.30 en 17.30 u bergstadje nét over de grens It de krokusvakantie? I ïad Bentheim (net even over de grens jachtige, bosryke omgeving. Kamers ■ar en telefoon. Zwembad (30°), sauna, pditorei. pnt (3 n.) DM 285,- p.p. lijtbuffet en culinair diner, pd- en meerdaagse arrangementen. B5922828 (D) voor prospectus. de ken. |8,- sen 851 Comf. vak. appartementen in VULKAANEIFEL Stadtkyll v. 2-4 pers. 09-4965972296 Genieten van prachtige natuur, in Möhringen en Immendingen» Vak. woningen en huizen voor i 2-7 pers. v a. DM 280,- p/wk Bel voor folders 08360-27817 j Ideaal uitgangspunt voor dagtrips naar Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk ■d praten en in hemelbedden i iü of 7 dagen HP of 5 dagen VP 9.1.-19.3. en Juli 1 ubileumprijs ƒ3791 r 5pe»f(,erte« VCUÏcntvef ^4636Bausterl T^S^y305J In Roth a/d Our (1km van, Vianden-Lux) 6 mooie vak.i j app. t.h.met balkon in verb/ boerderij 4-9 pers., buiten-' seizoen v.a. april 270,-,! hoogseizoen v.a. 340,-. Inl. en folder: 01608-33443. j 18 km. van Winterberg) Het best omg. Comf.inger. ANWB AA-erk. k., lift, gr, verw. zwemb., sauna,, j jel. a.d. voet v.d. Bollerberg (758). bossen van HOCHSAUERLAND. - n plez. ontsp. vak. bij ons door te 420,- HP incl. keuzemenu, ontb.-i 1. kort. Oelfestraat 22, D-59969 9-492984475 Ned.gespr. Fax:573 ïter- v.a 5. VAL en Ook ïisb. um, ch- ind. Au opf- 7. m2, 949- ki.) RP- DM ton. eih- ade 353 TEL met ïne- tde- RE ORT nze 48,- HP kleu- igen: DTEL 5, Tel.: B88. Sporthotel Renauweg 54, D-59955 Winterberg Speciale winteraanbieding 6 Dagen (5 overnachtingen) HP v.a. DM 480 p.p. Kamer met douche, wc, telefoon, deels KTV. In het huis:dans, squasn, kegelen, zwemmen, sauna, zonne bank. Bij het hotel: loipe en skiliftcar rousel. Bestel nu de prospectus. PRIVÉ pens. a.bos.rust.gel- kmrs do/wc.1 vak.won.ka- beltv,lounge,balk, keuken LVO DM 25. E.Teipel.Am Mutenberg 3,59889 Cob- benrode 00-4929733754 Prima hotel met zwembad. Brochure? 08340-35828. TE KOOP: Winterberg- Niedersfeld, appartement met groot balkon en uitzicht op meer. Opp. 52 m2 Pr|]S DM 98000 lnl:Fa.Schnorbus D-9955 Winterberg 09-49.2981.6963 het ie in egen Bel older 12/2 prijs. ONN oronn 344 als u vaker adverteert in de rubriek Reizen en Rekreatie van VNU DAGBLADEN Bel voor inlichtingen: reisgids van 20 pgn Wessante rutovakanties ingen op IJsland s de Groenlandse kust tel: 050-143200. ZATERDAG 22 JANUARI 1994 Geheel onverwacht wor den de ex-leden van het Nederlandse/Belgische popcollectief Flyte ge confronteerd met het feit dat hun geesteskind uit lang vervlogen tijden razend populair is in Zuid-Korea en Ja pan. De hoes van hun plaat prijkt in Zuid-Korea zelfs in full-colour op groot formaat op de maanden ja nuari/februari van een kalender uit 1993. In eerste instantie leuk, maar de leden hebben in het verleden nauwelijks een cent gezien voor het produkt en nu probeert iemand, zij het jaren later, geld te verdienen over de ruggen van de ex-bandle- den. ☆☆li- Ik heb afgesproken met Ruud Wortman en Jack van Liesdonk, respectievelijk gitarist en toetsenist van Flyte en beiden verantwoorde lijk voor de meeste composities van de elpee 'Dawn Dancer'. De ruimte wordt gevuld met zachte symfoni sche klanken en is schaars verlicht. Stapels papier liggen tussen ons in; plakboeken en correspondentie met allerlei advocaten, curatoren en platenmaatschappijen. Beiden pra ten op gedempte toon. Het geheel heeft iets weg van een thriller, met een Brabantse band die allang niet meer bestaat in de hoofdrol. „Een goed geschreven jongensboek," noemt Wortman de ingewikkelde geschiedenis. Het verhaal gaat terug naar het voorjaar van 1993. Ton Strik, ma nager van de Wychense rockband Coda, schrijft regelmatig met een Koreaanse vriend. Via hem ont vangt Strik een exemplaar van het glossy popmagazine 'Art-Rock'. Dit tijdschrift is een uitgave van direc teur Sun Sik Lee van Si-Wan Re cords in Seoul. Dat platenlabel is gespecialiseerd in het uitbrengen van platen en cd's van zogenaamde progressieve (lees: symfonische) rockgroepen. Via hem krijgt Strik een exemplaar van 'Art-Rock' in handen en op de voorpagina prijkt een full-colour-foto van een hoes van een elpee van Flyte. Ook ziet Door Karei van der Pol Strik een Koreaanse kalender met het hoesontwerp van de Flyte-el- pee. Bij Strik begint er iets te dagen, waar kent hij die naam toch van? Na enig nadenken herinnert hij het zich. Enige tijd daarvoor kreeg hij een exemplaar uit 1989 van het Japanse popblad 'Marquee' in han den waar een advertentie in stond van de nieuwe cd van de Neder landse groep Coda. Strik is ver baasd, want hij is manager van deze band en hij weet niets van het uitbrengen van een cd (op het Edison Records-label) op de Japan se markt. Naast de hoesfoto van Coda prijkt die van... Flyte. Strik gaat op onderzoek uit, maar kan de herkomst van de cd's niet achter halen. „Ja, vreemd is het natuurlijk wel," zegt Strik. Die advertentie dateert uit 1989, terwijl de eerste cd van Coda pas in 1991 officieel in Ne derland is verschenen. Hoewel er duidelijk in het Engels bijstaat dat zowel Coda ais Flyte 'avalible on cd' zijn, kan het ook een misver stand zijn. Via mijn Koreaanse vriend heb ik begrepen dat Japan ners erg slordig zijn met het verta len van dergelijke begrippen. De Japanse karakters voor elpee en cd lijken erg op elkaar en misschien is het een tikfout, maar vreemd blijft het wel." Kort daarvoor heeft Strik een op roep van het Franse Musea Records in een Duits poptijdschrift gelezen. Musea is op zoek naar een aantal Nederlandse, Belgische en Scan dinavische symfonische bands, waaronder Flyte. Volgens Musea is Flyte dé beste symfonische rock band die in de Benelux heeft geo pereerd en men wil graag in con tact komen met ex-leden van deze groep. Strik gaat speuren in de archieven van Buma-Stemra en komt uitein delijk terecht bij de Bredanaar Jack van Liesdonk. „Dat ene tele foontje heeft mij met stomheid ge slagen. Meer dan tien jaar na ons afscheidsconcert en veertien jaar na het uitbrengen van onze elpee was ik Flyte eigenlijk allang verge ten, maar vanaf dat moment begon het tweede leven van mijn groep," aldus Van Liesdonk. De meeste muzikanten van Flyte zijn elkaar uit het oog verloren of hebben in ieder geval geen contact meer met elkaar. De meesten spe len zelfs niet meer en hebben de muziek destijds na ruim tien slo pende jaren vaarwel gezegd. Maar door deze merkwaardige gebeurte nis besluit men om toch met elkaar op zoek te gaan naar de herkomst van de illegale Korea-tapes. Door intensief speurwerk van alle ex-leden komt men terecht bij de oude geluidstechnicus van de firma Oldway-Windmill uit Roo sendaal, de platenmaatschappij waar Flyte in 1979 een contract heeft getekend en die verantwoor delijk was voor het uitbrengen van hun elpee 'Dawn Dancer'. Oldway- WindmiII is jaren geleden echter failliet gegaan en de apparatuur en een groot aantal banden zijn voor dertigduizend gulden verkocht aan die geluidstechicus. Hij heeft een groot aantal van die tapes verkocht aan Vista Records in Kerkdriel. Vista is gespecialiseerd in Duitse klassieke muziek, maar brengt nu ook enkele duizenden elpees of cas settes van Flyte uit in Japan en Zuid-Korea. Ook in Canada, de Verenigde Staten en Zweden dui ken exemplaren van 'Dawn Dan cer' op. Het uitkomen van de debuut-elpee in 1979 betekende eigenlijk het einde voor deze groep. De plaat werd destijds opgenomen in de Kritz Studio in Kuurne bij Kort- rijk. De originele moedertape was van uitstekende kwaliteit, maar werd in de Roosendaalse studio van Oldway-Windmill (Sto- nesound) gemixed en, volgens de bandleden, totaal verprutst. „Alle dynamiek is er uitgepoetst," zegt Wortman. De Nederlandse en Bel gische pers reageerden destijds met gematigd enthousiasme op de plaat: 'Compositorisch staat Flyte op eenzame hoogte, maar de pro- duktiekwaliteit is teleurstellend,' aldus een van de recensies. De geschiedenis van Flyte gaat te rug naar 1972 toen enkele mensen uit de regio Breda de groep Matrix oprichtten. Het debuut vindt plaats tijdens een schoolfeest in mei 1973. Gerepeteerd wordt in Teteringen en in Breda en het repertoire be staat uit country-pop met invloe den van The Eagles, Joni Mitchell en Neil Young. Met de komst van de roadies Pim en Jack van Liesdonk in 1973 ver andert er veel. Jack gaat toetsen spelen in de formatie die haar naam inmiddels veranderd heeft in Grace en die invloeden kent van groepen als Allman Brothers, San- tana, King Crimson, Camel en Wishbone Ash. 'Brain Damage' is de eerste echte eigen compositie van de groep en in 1975 bestaat het repertoire uit uit sluitend eigen nummers. De naam Grace wordt veranderd in Sopwith Camel en kort daarna in Flight, wat eigenlijk meteen weer veran dert in Flyte. 17 mei 1975 speelt Flyte in het voorprogramma van Alquin en is de naam definitief gevestigd in ons land. Na dit optre den wordt de dertigjarige Ludo Cools van de Belgische formatie Space aangetrokken. Deze extrava gante zanger brengt vriend en Spa ce-pianist Leo Cornelissens mee die naast Jack van Liesdonk de tweede toetsenist van de formatie wordt. Vanaf dat moment gaat het hard Er komen een eigen, oude, Merce- desbus, een logo (vlindermeisje), meer roadies, lang uitgesponnen nummers, rook, vuurwerk, bom men en veel kostuumwisselingen. Muziek en teksten worden steeds complexer, vandaar dat de groep drie maal per week in de repetitie ruimte te vinden is. Visuele aspec ten maken een steeds belangrijker deel van de show uit. Na een aantal bezettingswisselin gen is Flyte begin '76 klaar met een compleet nieuwe show. Na de pau ze staat er slechts één nummer op het programma: 'Into the Mouth of the Night - part One', een soort mini-opera met langdurig geïmpro viseerde gitaar- en keyboardsolo's. In augustus 1976 wint Flyte de eerste prijs op het Jazz Bilzenfesti- val in België. De Belgische en Ne derlandse pers is vol lof over de jonge band en vergelijkt ze zelfs met Yes, Gentle Giant en Chick Corea. Flyte's instrumentarium groeit en groeit en het aantal roadies wordt uitgebreid tot elf. Flyte wordt vaak in één adem genoemd met groepen als Solution, Earth Fire en Al quin. Nieuw in de show is het explode rende hoofd (yoghurt met aard- De hoes van de Flyte-elpee 'Dawn Dancer'. Het tweede leven van Flyte beien) van zanger Ludo Cools, die zich vanaf dat moment Lu Rous seau noemt. In oktober 1977 speelt Flyte in Antwerpen voor een volle zaal con servatoriumstudenten en dit con cert wordt rechtstreeks uitgezon- den op de Belgische radio. In 1979 verschijnt uiteindelijk de debuut elpee 'Dawn Dancer', die door een slechte mix teleurstellend klinkt. Mede door de slechte publiciteit en distributie van Oldway-Windmill; de populariteit van de punk en de opkomst van de new-wave loopt het aantal optredens van Flyte dra matisch terug. Er stapt een aantal leden van de groep op en met nieuwe muzikanten begint Flyte na ruim tien jaar aan het laatste hoofdstuk, althans, dat dacht men toen. Er worden nog wel nieuwe num mers geschreven, er verschijnt zelfs nog een single, maar het doek voor Flyte valt op 19 februari 1981. Na het teleurstellende einde van de formatie nu opnieuw een teleur stelling voor de ex-leden. „Het heeft ons destijds heel erg veel geld gekost om die elpee te maken," vertelt Wortman. „En nu, jaren later probeert iemand geld aan ons te verdienen." Het is Wortman en Van Liesdonk duidelijk dat Vista Records niet beschikt over de originele moeder tapes, want die had Oldway-Wind- hill namelijk niet. Na enige speur werk komt Wortman in contact met directeur Vis van Vista Re cords en vertelt hem over het be staan van een zogenaamde 'tweede generatie tape'. Hij probeert er achter te komen of Vista 'Dawn Dancer' heeft gedupliceerd en ver kocht aan Zuid-Korea en Japan. Vis reageert in eerste instantie af wijzend, maar valt later door de mand. „Kunt u mij geen hoes van de Flyte-elpee opsturen," vraagt Vis. „Natuurlijk kan ik dat," zegt Wortman, „Maar als u mij dan maar een exemplaar van de elpee toestuurt." Het is Wortman duide lijk dat Vis beschikt over een tape van 'Dawn Dancer', maar dat hij niet beschikt over de litho's om de hoezen zo nauwkeurig mogelijk na te maken. Wortman krijgt een el pee, maar stuurt geen hoes. Op de plaat-zonder-hoes die Wort man nu in zijn bezit heeft, valt niet te zien of het om een originele plaat of om een kopie gaat. Na vraag bij Buma-Stemra levert ook niets op. Men heeft daar merk waardig genoeg nog nooit van Vi sta Records uit Kerkdriel gehoord. Het bedrijf dat een fraaie catalogus uitbrengt, staat niet ingeschreven bij de organistatie die belangen van de Nederlandse artiesten be hartigt. Flyte anno 1979: Vlnr. Hans Boeye, Leo Cornelissens, Peter Dekeersmaeker, Ruud Wortman, Ludo Cools en Jack van Liesdonk. foto frank lucas Ondertussen zijn Francois Gross en Bernard Gueffier uit het Franse gehucht Retonfey nog steeds op zoek naar ex-leden van Flyte. Zij willen hun produkt dolgraag op cd uitbrengen. Gross en Gueffier vormen samen met vijf andere enthousiaste Fran se symfonische rockliefhebbers Musea Records. Sinds 1987 halen zij, met toestemming van alle be trokkenen, hun favoriete muziek digitaal door de mixer en brengen aan de lopende band cd's uit van onbekende symfonische groepen uit Frankrijk, Italië, Zweden, Noorwegen, Duitsland en Brazilië. Wat als grapje begon met het jaar lijks op de markt brengen van een of twee schijfjes is uitgegroeid tot een serieuze aangelegenheid. Na het horen van 'Dawn Dancer' komt het zevental tot de conclusie dat dit eigenlijk dé beste symfoni sche band uit de Benelux was en men besluit op zoek te gaan naar de ex-leden van Flyte. Dat leidt tot de door Ton Strik gesignaleerde advertentie in het Duitse popblad. Strik komt bij Van Liesdonk te recht en deze komt in contact met Musea Records in Frankrijk. Musea wil 'Dawn Dancer' uitbrengen, maar wil er zeker van zijn dat zij het alleenrecht heeft en dat zij kan beschikken over de originele moe dertape. Wederom na veel speurwerk komt Flyte terecht bij Frits Valcke, de eigenaar van de Kritz Studio in Kortrijk die in het bezit blijkt te zijn van de beschadigde moeder band. Hij heeft echter nog wel een originele 2-sporen kopie die niet door de mixer van Oldway-Wind mill in Roosendaal is verpest. Flyte krijgt de band en gaat onderhande len met Musea. Ondertussen komen de ex-leden van Flyte steeds vaker bij elkaar en het woord reünie valt zelfs een aantal keer. Men wil graag met Musea in zee gaan om op deze manier 'Dawn Dancer' legaal op cd uit te hrengen, maar opnieuw op treden zit er niet meer in. De groepsleden hebben allemaal een maatschappelijke carrière opge bouwd. Tijdens de regelmatige bij eenkomsten worden oude herinne ringen opgehaald en voor de mees ten blijkt dit een mooi sluitstuk van een jarenlange samenwerking en vriendschap. Ook Vista-directeur Vis is via Ton Strik achter de belangstelling van Musea voor Flyte gekomen. Uit een geheime briefwisseling richting Franse uitgeversmaatschappij blijkt al snel dat er van 'Dawn Dancer' minimaal duizenden exemplaren naar Zuid-Korea en Japan zijn gegaan, waar Flyte-an- no-nu ineens razend populair is. Vis biedt Musea de rechten van Flyte aan, vraagt drie gulden per verkochte cd, drieduizend gulden voorschot en een apart contract per land voor release. Directeur Vis van Vista-Records ontkent elke betrokkenheid en weet van niets. „Ik heb destijds wel spullen gekocht via de curator uit de failliete boedel van Oldway- Windmill, maar of dat daar de band van Flyte bijzat, weet ik echt niet meer. Ik heb in ieder geval mets doorverkocht naar Zuid-Ko rea of Japan." Even later wordt toch duidelijk dat hij wel degelijk iets van de banden van Flyte afweet. „Ik heb gepro beerd ze te slijten aan Musea in Frankrijk, maar die deal is niet doorgegaan. Bovendien hoef ik geen royalties te betalen aan de muzikanten, want ik heb niets uit gebracht en dergelijke zaken verja ren na vijf jaar." Flyte dreigt Vista Records met ge rechtelijke stappen en eist een overzicht van het aantal illegaal uitgebrachte platen en een finan ciële vergoeding. Van Vis en Vista wordt niets meer vernomen. Onlangs zijn de contracten met het Franse Musea Re cords getekend en 'Dawn Dancer' wordt legaal uitge bracht in 25 landen, waaronder Japan, Zuid-Korea, Italië, Frank rijk en Brazilië, landen waar nog veel belangstelling is voor symfoni sche muziek. Voor de muzikanten van Flyte staat het geld zeker niet voorop. „Op deze manier krijgen de auteurs van de nummers dan misschien toch nog iets terug voor hun in spanningen van weleer. Maar het gaat ons zeker om de creatieve erkenning die we nu van Musea krijgen. Destijds zijn wel eigenlijk doodgezwegen, iets dat ons pijn heeft gedaan en waardoor we het niet meer zagen zitten, maar nu, jaren later zien we er iets van terug," aldus Wortman.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 39