DE STEM SOR De strijd van Sjoerd Lapré amilie Jaspers contra de rest 'an Oosterhout te wonderlijke wegen van Popgroep Flyte Het is dringen op de arbeidsmarkt. Vraag naar personeel is er nauwelijks. Het aanbod groeit door aantredende jongeren, herintredende vrouwen en regimenten werknemers die vrijkomen door alweer een nieuwe reorganisatieronde. In de sociale plannen bij die saneringen staat tegenwoordig standaard de voorwaarde van outplacement opgenomen: begeleiding naar een nieuwe baan. En crisis of niet: nog steeds claimen de bureaus nagenoeg iedereen op een nieuwe werkplek geplaatst te krijgen. „En ja, nog steeds tegen gemiddeld tien tot vijftien procent meer salaris." I Crisis of niet: nog steeds claimen de bureaus nagenoeg iedereen geplaatst te krijgen Er zijn heel wat vacatures die de bakken van het arbeidsbureau nooit bereiken kl 1994 Weekend ZATERDAG 22 JANUARI 1994 DEEL E Ironderneming van Scholle |an een unieke flexibele ver erf kwalitatief hoogwaardige jterne promotie willen wij voor tholle Europe biedt u: len zelfstandige functie, binnen len overzichtelijk bedrijf; ten geautomatiseerd produktie- proces met hoge kwaliteits normen; en bedrijf waar inzet en inbreng vorden gewaardeerd; be kans uw technische en leiding gevende kwaliteiten toe te Bassen in een groeiende orga nisatie; pen passend salaris en een Volledig pakket secundaire hrbeidsvoorwaarden. donksveer, met vermelding De funktie Ba een korte inwerkperiode vaarin u het produkt en de Br/d leert kennen, krijgt u de leiding over de verkoop binnendienst: U bent kontaktueel een sterke persoonlijkheid die zowel mondeling als tchriftelijk de moderne talen beheerst: U werkt intensief Imen met de sales manager, de accountant managers en de produktie-afdelingen Reaktie If - binnen l 4 dagen - naar: Prins Dingemanse b.v., t.a.v. Edwin Foudraine, dus 63, 4400 AB Yerseke jroep heeft haar hoofdkantoor in vestigingen en Nijmegen, Bergen op Zoom en Maastricht, dewerk(st)ers zijn direkt of IndireW en bij de realisatie van projekten. creëert en onderhoudt een goed limaat en schenkt veel aandacht scholing en carrière-ontwikkeling. De vestiging in Bergen op Zoom realiseert voornamelijk industriële projekten. Deze projekten omvatten het complete besturingstechnische trajekt, zoals instrumentatie, vermogenselektronika, PLCs, DCS-systemen en procescomputers. timet van et- en len, -t prettige oruren bellen; i alle relevante ir W.G.W.M. van Herk, s 361, 5600 AJ Outplacement heeft een vaste 'mts gekregen in sociale plan- (ii die de werkgever en de vak- tien afsluiten om de pijn van reorganisatie te verzachten. FOTO MARCEL BEKKEN ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4 Vori ttgeving: Leo van Bijnen Eind •"edactie: Wim van Leest Het succes van outplacement Je krijgt toch een knauw. Want werk is superbelang rijk voor mensen. Niet dat ik er niet van kon slapen, dat niet. Maar ja, je verliest je salaris, je werk, je posi tie, je status. Er begint een periode van onzekerheid. Hoe zal het gaan met de rest van je carrière? In het woord ontslag zit niet voor niets het woordje slag: het is echt een slag voor je." Door Willem Reijn In korte tijd kelderde de omzet van zijn werkgever, een op speciale produkten gerichte meubelbouwer, met zestig procent. Harry de Jager uit Etten-Leur (41) kon drie jaar terug nog even een 'korte baan' vinden. „Ik kwam echt op een kritisch moment in mijn loopbaan. Ik heb outplacement afgedwongen om verder te kunnen." Nu werkt De Jager als interim-ma nager voor K V, een 'uitzendbu reau' voor managers. Harry de Ja ger is daarmee feitelijk kleine zelf standige geworden. Met dat idee was-ie niet naar het outplacement bureau gegaan. „Maar achteraf zeg ik: ik heb daar mijn ondernemings plan zitten maken. Hoe langer ik bezig was, hoe meer ik in de rich ting ging van interim-manage ment." Wie de officiële arbeidsmarktcij- fers bekijkt, geeft baanzoekers weinig kans. De werkloosheid' loopt fors op en gaat de richting uit van een half miljoen. Het aantal geregistreerde vacatures nam in dik een jaar met honderdduizend af tot 33.000. Toch is er optimisme bij de outpla cement-bureaus. „Deden we er vroeger een half jaar over om men sen te plaatsen, dan duurt het nu een of twee maanden langer", zegt drs. Nico Schreiner, bestuurder van de overkoepelende organisatie NOBOL, de Nederlandse Organisa tie van Bureaus voor Outplacement en Loopbaanbegeleiding. „Hoeveel mensen de bureaus plaatsen? Een ruwe schatting: tienduizend per jaar." Bij het NOBOL zijn tweeëntwintig bureaus aangesloten die vierhon derd adviseurs in dienst hebben. Schreiner constateert een groei in de sector, maar durft die niet te kwantificeren. „We zijn een jonge vereniging, we zijn nu pas aan statistisch onderzoek begonnen." Dat de arbeidsmarkt moeilijker wordt, heeft zijn terugslag op de bureaus, constateert Schreiner. Zij krijgen een vast bedrag per kandi daat. Als de begeleiding langer duurt, heeft dat gevolgen voor de renta- bliteit. „Het betekent dat wij onze begeleiding moeten intensiveren en dat we een stapje extra moeten zetten." Op de markt is de concurrentie toegenomen, merkt drs. Piet van der Spek, vestigingsdirecteur van outplacementbureau Claessens in Breda. Claessens is met zeventien vestigingen marktleider in Neder land. De organisatie begeleidt jaar lijks ruim tweeduizend kandidaten naar een nieuwe baan. „Het aantal eenmansbureautjes van mensen die denken dat ze ook wel aan outplacement kunnen be ginnen, groeit", zegt Van der Spek met enige ergernis. „De omvang van die groep laat zich echter moeilijk bepalen." Van der Spek vindt dat er heel wat beunen op de markt zijn versche nen. „Als een kandidaat zich daar meldt, moet hij maar afwachten of zo'n bureau zijn taak kan volbren gen. Als iemand het niet goed kan vinden met zijn begeleider, houdt het al op. Bij een groot bureau krijgt hij iemand anders toegewe zen. Als de begeleider ziek wordt, staat de begeleiding stil. En be schikken ze over de specifieke vaardigheden?" De groei in de markt is volgens Van der Spek niet spectaculair. Hij schat dat het aantal kandidaten met vijf procent per jaar groeit na een explosieve groei in de tweede helft van de jaren tachtig. Outplacement heeft eert vaste plaats gekregen in sociale plannen die de werkgever en de vakbonden afsluiten om de pijn van een reor ganisatie te verzachten. Vroeger richtten de vakbondsbestuurders zich sterk op het binnenslepen van een zo hoog mogelijke financiële vergoeding. Een soort gouden handdruk voor de gewone werkne mer, maar gewoonlijk van een la ger edelmetaal. „Maar dat is al een paar jaar over," zegt bestuurder W. Marks van de Industriebond FNV in Oosterhout. „Het is leuk hoor, als je een som geld mee krijgt, waarvan je einde lijk die caravan kunt kopen. Maar je hebt er niets aan als je daarna achter de geraniums zit te verpiete ren." „Wij vinden het veel belangrijker dat de werknemer uitzicht krijgt op een nieuwe baan, zeker nu ze weer tot hun zestigste of vijfenzes tigste moeten doorwerken. Want vergeet niet: twintig- dertigdui zend gulden lijkt veel, maar in praktijk is dat geld zo op." Marks noemt outplacement daarom een geliefd onderwerp bij nagenoeg elk sociaal plan. „Tot nu toe krijg ik heel positieve berichten over outplacement. Ik besef dat het met een kleiner aantal vacatures mis schien wel wat moeilijker wordt, maar ik krijg niet de neiging om te zeggen: laat dat nou maar zitten." Claessens-manager Van der Spek merkt dat bedrijven outplacement steeds vaker als instrument bij sa neringen inzetten. „Het gebeurt natuurlijk over de hele linie. Maar ik merk dat in een branche als de automatisering (die hevig krimpt, na een jarenlange ongelimiteerde groei, wr) bij de saneringen veel van outplacement gebruik wordt gemaakt." „We zien ook dat outplacement er niet alleen meer is voor de hoogste rangen uit het bedrijfsleven. In principe kan nu iedereen voor out placement in aanmerking komen. Daar hebben we onze organisatie ook op aangepast, want iedereen vraagt om een eigen benadering. Mensen met een hogere opleiding kun je meer open vragen geven, met een lagere opleiding willen ze een directievere benadering." „Onderscheid geldt trouwens ook voor bedrijfsleven tegenover over heid: tussen die groepen zit ook een groot cultuurverschil." Als vakbondsbestuurder is Marks betrokken bij de grote sanering bij Shell Moerdijk. Per 1 februari wor den vijftig mensen het outplace- ment-traject ingestuurd. De men sen tot 45 jaar krijgen vijftien maanden de tijd om een nieuwe baas te vinden, de ouderen mogen er achttien maanden over doen. Mensen die zich vrijwillig voor de ze baanverlating (Shell wil na drukkelijk niet spreken van ont slag) aanmelden, krijgen twaalf maanden de tijd. Het gaat om Shell'ers die in die tijd een eigen bedrijf willen starten. Waar ik problemen mee heb, is dat zo'n outplace ment-bureau als voor waarde wilde stellen: als je al die mensen nu eerst ontslaat, garanderen wij dat tachtig procent binnen een jaar aan de bak komt. Dan zet je mensen gewoon het mes op de keel. Gewoon belachelijk. Ik begrijp zo'n bureau wel: als je geen baan meer hebt, ben je eerder be reid om van alles te accepteren. En zo'n bureau moet natuurlijk sco ren. Op die business ligt een hoge druk." Uiteindelijk is voor een tussenop lossing gekozen. De mensen hou den de arbeidsvoorwaarden van Shell. Maar ze moeten wel van het bedrijfsterrein af. Een groep men sen die gisteren nog kwam werken, maar vandaag niet meer tot het personeel behoort, zou de sfeer niet verhogen. Het zou bovendien maar onduidelijkheid scheppen. Ze zou den de indruk kunnen krijgen toch nog bij Shell te kunnen blijven werken. Dus worden ze per 1 februari fy siek verwijderd. In een groep gaan ze aan de slag op een bijgebouw van Shell-dochter BPM in Breda. Om zich te concentreren om de eigen toekomst. Gekropen uit de gele schelp-schulp, die toch niet de geborgenheid en zekerheid bleek te geven, die er een leven lang van werd verwacht. „Mensen moeten wel vrijwillig naar ons bureau komen," zegt Van der Spek. „Je merkt het meteen als mensen tegen hun zin worden ge stuurd. Dan zijn ze minder gemoti veerd en is de kans op succes een stuk lager. Als het moet, sturen we die mensen weer terug naar hun werkgever." Claessens werkt via de vier p's, die het hart vormen van elk marke tingbeleid: produkt, plaats, promo tie en prijs. „En wij voegen er onze vijfde P aan toe," zegt Van der Spek: „Plezier! Dat is essentieel in onze succesfactor-analyse." „Je merkt meteen dat mensen zich er echt voor moeten inzetten," kijkt Harry de Jager terug. „Sommigen dachten het er voor de aardigheid bij te doen. Die zaten er een jaar later nóg. Je moet gewoon hard werken." De P van produkt slaat op de mens. Een goed marketingmanager weet immers dat je alles kunt verkopen: goederen, God en mensen. Aller eerst moet het produkt in orde zijn en de kandidaten moeten daarom zorgvuldig nagaan wat ze te bieden hebben. Geen sinecure, want men sen die hun baan moeten verlaten, krijgen psychisch een flinke knauw. „Gechargeerd: de mensen worden bij ons op de stoep te vondeling gelegd," zegt Van der Spek. „Dat doen ze goed," zegt een deel nemer aan een outplacement-pro- gramma. „Ze zorgen dat, je een goed zelfbeeld krijgt. Je komt in een groep terecht met andere men sen, die dezelfde stap moeten ne men. Dan zie je dat dat helemaal geen gemankeerde mensen zijn, maar hele normale mensen, die ook een baan zoeken. Dat is goed voor je zelfvertrouwen. En als ze vinden dat je ergens tekort komt, sturen ze je heel snel naar een cursus om dat te verbeteren." „Ze geven je je zelfvertrouwen te rug," zegt De Jager. „Na een video opname zag ik mezelf terug tijdens een gespeeld sollicitatiegesprek. Je moet eerst afstand nemen van het verleden, je richten op de toekomst. Want tijdens dat gesprek zat ik me niet drie keer te rechtvaardigen dat ik mijn baan was kwijtgeraakt, neen, wel twintig keer! Het lag niet aan mij, het lag niet aan mij Soms gaat het om kleine dingen. Een uitstekend stafmedewerker be waarde zijn kwaliteiten achter een woeste baard. - „Ze stuurden hem naar de kapper, hij verloor zijn baard maar had meteen een baan." Gaat dat niet ver? „Nou ja, hij was in elk geval met een baan gelukki ger dan met een baard." Als het produkt zichzelf heeft ge vonden, gaan de kandidaten de markt verkennen en zoeken hun plaats in die markt. „Als je afziet van de mensen die een eigen bedrijf starten, ongeveer vijf procent, zijn er vijf manieren om een nieuwe baan te vinden", zegt Van der Spek. „De selecte open sollicitatie, via onze interne vacaturebank, rea geren op advertenties, via een wer ving- en selectieprocedure en net werken." Vooral het netwerken is in de mo de. „Wij onderscheiden drie ringen van contacten. De binnenste ring ligt om de warme kern: familie, vrienden, goede collega's. Die stu ren je door naar vrienden en ken nissen van hen: de tweede ring ofwel de lauwe kern. En die heb ben zelf weer andere contacten voor opnieuw een doorverwijzing: de koude kern." Lees verder op de volgende pagina aedrijfskultuur en ipufsen te geven zijn sr m/'v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 33