lebloem HELEN Hilda en Eva willen per se het toneel op Loïs Lane: 'Vroeger luisterden we te veel naar andere mensen' SHOOFD m/v 'daghulp Examenkandidaten vwo vinden zichzelf geen eigenwijze eikeltjes' De Vierkante Decimeter K Wie durft? JBERG Stichting Nutsscholen Breda abant en Zeeland anciscanessen lige Elisabeth agAzzi aan huis f 1 eniging De Zonnebloem >p voor de functie van ;t uitbouwen en in stand se onderhouden van regel de Nationale Vereniging ii Ie zorg voor de belangrijk- n van ondersteunende le- ifdelingen bij het organise- van zieken en gehandicap- itionaal Bureau te Breda :e taak een grote mobiliteit ee uit naar een functiona- aldoet: anschappen [schappelijk en sociaal ter stellingen en grondslag van ibeveling aarden te voldoen en een e arbeidsvoorwaarden, zo- rerwachten wij uw sollicita van deze advertentie ge- jreau van de Zonnebloem MW-deaier te waalwijk isiaste verkoper met ielbranche. 5 jaar, die in de verkoop grote uitdaging ziet en u resultaatgericht en ort vestigen wij ons aan nd. Daarom breiden wij MW-dealer met een ISO de (snel)weg te kunnen prikkeld is, oto naar van CD Waalwijk ol Burgst roept sollicitanten op langerschapsverlof in een kleu- groeischool en staat in de wijk N voor 36,uur. jchikbaarheid van groeiformatie n ontheffing in het kader van de n aan de ontwikkeling van een ior de kleuter in de basisschool, ig om zelfstandig, in goed over- sn voor een eigen groep. regen van de benoemingsplicM en ingewonnen bij de directeur >417119 of privé (076-)41836b. ruari a.s. in het bezit te zijn van igel 14, 4819 AA Breda. fstraat 10 4811 AT BRED^ gt een de receptie het ontvangen van gasten' bedienen van de telefoo werktijd: iedere zaterdag van 0 tot 17.00 uur naar bovenvernoemd sd(eS M. Gense. Voor eventuei 1722 tst. 621 ZATERDAG 22 JANUARI 1994 DEEL Hoor Muriel Boll fr ïïm ij durven in de I krant," schrijven H Hilde Snijders en Elkp!9 Eva de Vree. Nou r ja, misschien is dat peanuts vergele- ten bij hun plan. Ze willen na melijk een toneelvoorstelling produceren en op school opvoe ren. Met zoiets kun je echt on- jeruit gaan. En dan zo'n volle die je aankijkt zit te gapen lerwijl je daar op het podium slaat. e: „We zitten in de vierde Has. Op onze school, het Stede lijk Gymnasium in Breda, geven leraren en leerlingen elk jaar een toneelvoorstelling, dat is al heel lang traditie. Eva had al twee laar meegespeeld. Dit jaar deed re weer auditie en toen werd ze afgewezen. Er waren doodge woon te veel deelnemers." Eva: „En toen dacht ik 'shit', ik was echt teleurgesteld. Toch wilde ik dit jaar iets leuks doen. Waarom gaan we niet gewoon zelf nog een stuk doen, dacht ik toen, en ik kreeg op slag weer zin. We overlegden met een paar leraren en die waren enthousiast. Eén moest eerst even nadenken en toen kreeg ik de kriebels, want ik was ervan uitgegaan dat hij het zonder meer zou doen." „We willen absoluut niet concur reren met de traditionele toneel voorstelling," zegt Hilde met klem. „Dat is echt niet de bedoe ling en dat zouden we heel ver velend vinden, daarom zit er ook een flinke tijd tussen de twee voorstellingen. En verder is er ook absoluut geen ruzie tussen de leraren of wie dan ook. Het wordt een heel ander stuk, bij eel leerlingen uitgil vwo vinden zich- I MH zelf 'eigenwijze ei- ÏW keltjes' als het B over de studiekeus R™1 gaat. Ze zeggen dat ze zich door niemand laten leiden. Maar met die eigenwijsheid valt reuze mee. Niet alleen ouders en schooldecaan hebben invloed op de studiekeus, maar vooral de klasgenoten. Dat blijkt uit een onderzoek van drs. Harold Smits (23) uit Made, nu werkzaam op de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. Smits onderzocht het studiekeu- teproces van 535 leerlingen uit de vwo-examenklassen van 21 scholen in het hele land, in op dracht van het Rotterdamse re clame-adviesbureau De Perso- neelZaak, dat onder meer de wervingscampagnes voor de Ko ninklijke Marine verzorgt. Hij ontdekte dat in Hfet examen jaar 64 procent van de vwo-leer- lingen nog minstens één keer van een eerder gemaakte studiekeus afstapt. Tijdens het onderzoek, ongeveer een maand voor het schriftelijk eindexamen, had een op de negen vwo'ers nog geen studiekeus gemaakt. I .Onvoorstelbaar," noemt Smits de uitkomst dat nogal wat vwo- examenkandidaten zich bij hun studiekeus door hun klasgenoten laten leiden. „Noem het maar normgedrag. Men past zich aan de rest van de groep aan. Zo hijg je klassen die vrijwel volle dig in de richting van een econo mie-studie gaan of klassen die massaal een opleiding in de taal- of culturele hoek kiezen." Hoe sterk de druk van het klas netwerk is blijkt uit het feit dat maar zeer weinigen een voorlo pige keus voor een bijzondere - van de norm afwijkende - oplei ding uiteindelijk handhaven. De meesten passen zich aan de heer sende norm aan. Smits illustreert dit aan de hand van het Konink lijk Instituut van de Marine. Smits: „Op bijna iedere onder zochte school is wel iemand die in eerste instantie voor de mari ne kiest. Doordat hij vaak de enige in het klas-netwerk is dit serieus overweegt, besluit hij doorgaans toch maar daarvan af te stappen." Het omgekeerde is bij een bijzondere opleiding als bij de marine zelden het geval. Willen bijzondere opleidingen als de marine méér studenten trekken, moeten ze volgens Smits aan 'campus recruitment' gaan doen. Werving binnen de poort van de school voor voort gezet onderwijs dus. Alleen op die manier kunnen bijna alle per sonen worden bereikt die deel uitmaken van een bepaald net werk. Zo kan worden bevorderd dat een opleiding 'tot de norm' gaat behoren. Smits erkent dat middelbare scholen bepaald niet staan te trappelen om zich voor de kar van een of andere (commerciële) instelling te laten spannen. „Maar een alternatief is er nau welijks," zegt Smits, „Het sturen van nog meer folders naar de schooldecanen haalt niets uit. Daar worden ze stapelgek van." w y SP? Työ e Vierkante De- Jim cimeter van de- J ze week is ge- vuid door Bian- ca van Meer uit Breda. 'Ik wilde een vierkante decimeter teke- nen' maar ik wist niet wat ik jjoest tekenen. Dus ik dacht: 'K leken wel iets, maar het vtckent niets bijzonders. En 11 ls j>et geworden,' aldus Bi- nca 'n haar toelichting. Ze krijgt zo spoedig mogelijk een cd thuisgestuurd. Ook jij kunt een cd verdienen door een originele bijdrage aan De Vierkante Decimeter. Al wat je hebt te doen is het oppervlak van een vierkante decimeter invullen. Stuur dus je bijdrage voor woensdag a.s. naar Redactie De Stem t.a.v. ragAzzi, post bus 3229 4800 MB Breda. ons is het veel meer het idee van de leerlingen. Er kunnen veel mensen in meespelen, soms in een dubbelrol. We hebben ook leerlingen nodig die helpen met de decors en zang. We vragen leraren wel om advies, want die kunnen veel meer bereiken dan wij. Eén leraar stelt na elke ver gadering een besluitenlijstje op en hij heeft ook al een logo voor ons gemaakt." Over het stuk willen ze weinig kwijt. „Nou vooruit, de titel is 'Alice, Alice'," vertelt Eva. „We zijn naar de bieb gegaan en heb ben gezocht naar stukken met heel veel rollen. We willen ieder een ermee verrassen en daarom vertellen we van het stuk niet meer dan dat er zang en dans in voorkomen. Ooit is het gespeeld door het Zuidelijk Toneel. We willen dat het anders wordt dan je verwacht en verder mag het niet te lang duren." Vanwaar deze toneeldrang? Eva: „Ik wil naar de toneel school en daarom wil ik meespe len om te kijken of ik het in me heb. Improviseren lukt altijd wel, dat doen we ook veel op de toneelclub waar ik op zit." Voor Hilde is spelen niet het belangrijkste, maar een klein rol letje wil ze wel. „Ik vind het gedoe achter en tussen de coulis sen en het geregel eromheen het leukst, maar ik zou geen spon sorloop willen organiseren. Het moet wel iets zijn dat me interes seert, een actie tegen racisme of zo; dat klinkt idealistisch maar zo is dat nu eenmaal." Het tweemanschap heeft al één sponsor gevonden. Een toneel stuk brengen, ook al is dat op je eigen school, kost namelijk geld. Je hebt decors nodig, posters en programmaboekjes en kostuums. Ze zouden graag Jamin willen Hilda (links) en Eva: „Als het lukt, wordt het zo'n verrassing dat de toeschouwers steeds op het puntje van hun stoel zullen zitten. hebben als sponsor, kunnen ze buiten gaan staan met drop en pepermunt tegen dat irritante gekuch. Geen van tweeën had gedacht dat het zo lang zou du ren. „We zijn in oktober al begonnen deze week gaan we bekijken wie het meest geschikt is voor welke rol, door ze te laten improvise ren. We hebben zelf de mensen uitgenodigd die ons goed leken. Het zijn dus geen gewone audi ties, in principe is er een rol voor iedereen. Eerst hadden we voor al meisjes maar er zijn flink wat jongens bijgekomen." Eva: „Als het lukt, wordt het FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP zo'n verrassing dat de toeschou wers steeds op het puntje van hun stoel zullen zitten. En we hopen dat ze, als het is afgelo pen, nog even over het stuk denken. Net als bij een film. dan wil je soms nog nadenken, dat stukje was leuk, dat stukje was bijzonder. Er hoeft echt geen boodschap in te zitten, maar het hoeft ook niet super niet-diep- zimnnig te zijn." Hilde: „Het is leuk om toneel te zien groeien van een idee in je hoofd tot een stuk op de plan ken. Als het flopt, dan is dat jammer, maar we hebben het in elk geval geprobeerd." Ben je tussen de 12 en 20 jaar en vind jij dat je heel bijzonder bent, dat je iets buitengewoons te vertellen hebt of dat je zomaar per se in de krant wilt? Laat het ons dan weten en wij komen langs om je te fotograferen en met je te praten. Wie een verslaggever en fo tograaf aan huis wil, moet een briefje schrijven naar: De Stem, t.a.v. ragAzzi, postbus 3229, 4800 MB Bre da. Zet in je brief wel waarom je in de krant wil. Wij kiezen dan iedere week de meest opmerkelijke inzending uit. Door Marjolein Rotsteeg j oïs Lane draait j een kleine tién 'jjaar mee aan het 1 popfront. Een 1 goede aanleiding voor een live-cd 'Live At The Arena'. „Ja, het moest er maar eens van komen," vertelt Monique Kle- mann. „Het is ook een hele an dere kant van ons. Het lijkt wel alsof er twee verschillende din gen zijn: Loïs Lane live en Loïs Lane op cd. Voor ons is live spelen zo'n happening. Als we de reacties bij het concert een beetje peilen, dan zijn de mensen altijd heel prettig verrast. Verder is de vorige cd meer dan een jaar geleden uitgekomen. De live-cd valt dus mooi tussen twee studio- cd's in," Jullie spelen veel hé? „In januari iets minder. Je hebt gewoon te veel aan je kop om aan nieuw materiaal te denken. Eigenlijk wilden we in januari/fe bruari weer de studio in. Dat is lekker niet gelukt, want we heb ben nu nog maar een vijftal num mers." In april 1993 waagde Loïs Lane ook een poging in Amerika. Mo nique en Suzanne gingen er sa men heen om de lokale kantoren van hun platenmaatschappij te bezoeken. Hoe is het Ameri kaanse avontuur bevallen? „Het was hartstikke leuk, maar het ligt alweer zo ver achter ons," vertelt Suzanne. „Zij wa ren heel enthousiast. En dan worden wij juist heel voorzichtig. Maar ja, ze bleven maar schreeu wen dat ze enthousiast waren. Toen hebben ze 'Qualified' uit gebracht als single. En die heeft daar een paar maanden ge draaid." „Vooral die clip," neemt Moni que het over. „Uiteindelijk is het niet gelukt. Nu is dat altijd heel moeilijk met een eerste plaat. Ze willen wel heel graag met ons verder met nieuw materiaal. Daar willen ze zich ook heel erg mee gaan bemoeien en wij weten niet of wij dat zo leuk vinden. Persoonlijk richt ik me veel lie ver op de Europese markt. Toch geloof ik dat het voor hetzelfde geld wel had kunnen lukken. Er zijn een aantal factoren die met elkaar samenhangen. Daar heb Loïs Lane: „Amerika was hartstikke leuk, maar het ligt alweer zo ver achter ons. FOTO POLYDOR je verder helemaal geen grip op." „Je snapt het ook niet. We hoor den alleen maar goed nieuws. Iedereen draaide 'Qualified' en een week later hoor je ineens dat het toch niet gelukt is. Wie moet je dan nog geloven?" Blijft het dan toch een nadeel dat je uit Nederland komt? „Ik weet het niet," antwoordt Suzanne. „Ik denk dat als je in Amerika zou wonen, je er veel meer bovenop zou kunnen zit ten. En datje de markt beter kent, zoals wij de markt in Ne derland heel goed kennen." Maak je na zo'n tien jaar ook een tussenbalans op? „Nee," zegt Suzanne. „We ba lansen altijd tussendoor; bijna iedere dag. Mo en ik bellen iede re dag met Gerrie (van der Zwaard, manager) en dan nemen we alle lopende zaken door. Er zijn bijna nooit dingen die in één keer op je afkomen. Aan wisse lingen van bandleden gaat altijd een hele tijd aan vooraf. Er wordt altijd heel intensief over gesproken." Heb je ergens spijt van? „Ik denk dat we vroeger te veel naar andere mensen geluisterd hebben, al wisten we het zelf beter," aldus Monique. „Als me dat nu nog gebeurt, dan zou ik me echt voor m'n kop slaan. Altijd maar die verhaaltjes gelo ven en dat mensen het beste met je voor hebben, terwijl ze puur eigenbelang voor ogen hebben. Wij proberen een band te onder houden en ondertussen proberen mensen zonder enig medeleven van je te stelen. Dat is hard. Maar ja, misschien ben ik te naïef en te lief geweest." Jullie hebben de reputatie last pakken te zijn.... „Zo staan we nou eenmaal be kend," vertelt Suzanne. „En na tuurlijk zijn we ook lastig! Maar alleen als het dingen betrreft waar wij het niet mee eens zijn. Dat mag toch ook? Je mag toch je mening geven? Monique en ik doen dat allebei heel duidelijk. Wat dat betreft zijn we sterke persoonlijkheden. Maar omdat je bekend bent, mag het niet meer. Heel raar, hoor." „Die dingen hebben dus niks met de muziek te maken en dat vind ik erg," aldus Monique. „Je kan lullen watje wil, je kan ervan houden of niet, maar mu zikaal weet ik dat het gewoon een hele goede band is. Nog los van mijzelf.;" Wat hoopje ooit te bereiken? „The sky is the limit, zeggen ze wel eens," meldt Suzanne. Moni que: „Lastige vraag. Ik hoop dat we steeds inspiratie blijven hou den. Dat geldt niet alleen voor muziek, maar voor het leven in het algemeen. Ik leef ook met de dag. Dat doen we allemaal. Voor mij geldt: wees niet te voorzich tig, maar leef!" (1) Ik wil niet dat je liegt - Paul de Leeuw (2) La solitudine - Laura Pausini (4) Never alone - 2 Bros on the 4th Floor (3) Pizza Lied - André van Duin (5) Please forgive me - Bryan Adams (6) I'm in love - Twenty 4 Seven (18) Babe-TakeThat (8) What's my name? - Snoop Doggy Dog (19) The sign - Ace of the Base (7) I'd do anything for love - Meat Loaf (15) U got 2 let in the music - Cappefla A (12) Heaven's just - John McCooke B. Eakes (13) Why are you so beautiful - René Froger (16) I got you babe - Cher with Beavis Butthead (21) Funk dat-Sagat (25) A wholePeabo Bryson Regina Bell (17) I miss you - Haddaway (30) All for love - Adams, Stewart Sting (29) Anything - Culture Beat (11) Play dead - Björk David Arnold 0 (14) Feels like heaven - Urban Cookie Collective (24) No rain - Blind Melon (10) Gaja - Valencia (35) Return to innocence - Enigma (28) Paradise by the dashboard light - Meatloaf (23) Groetjes uit Rio - Willeke Alberti (22) Blijf nou nog even - Gordon ffj (15) Jesus blood never failed - Gavin Bryars (39) Wild world - Mr.Big (20) Cryin' - Aerosmith (26) Hero - Mariah Carey (27) Maximum overdrive - 2 Unlimited (36) Joy - Staxx (47) Dream on - Aerosmith (38) Ik fluit naar alle mannen - Hanny (34) El gallinero - Ramirez (48) For whom the bell tolls - Bee Gees I go a man - Positive K (43) Give love a try - Indigo (50) I'm looking - Jazzy Jeff Fresh Prince (37) When i fall in love - C. Dion G. Griffin (44) All about soul - Billy Joel (37) Jij mag altijd op me rekenen - Isabelle A (32) Stay-U2 Ik wil met jou wel even pooien - Gebroeders Grimm (45) I wouldn't normally do that - Pet Shop Boys Gisteren ging't nog - Havenzangers Don't look any furhter - M People (49) Ik tel de dagen - Marianne Weber ff) (31) Dum da dum - Melodie MC Stichting Mega Top 50 SCHRIFTELIJKE REACTIES: REDACTIE DE STEM T.A.V. RAGAZZI, POSTBUS 3229,4800 MB BREDA. TELEFONISCH: 076-236416

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25