lebloem
HELEN
Hilda en Eva willen
per se het toneel op
Loïs Lane: 'Vroeger luisterden
we te veel naar andere mensen'
SHOOFD m/v
'daghulp
Examenkandidaten vwo
vinden zichzelf geen
eigenwijze eikeltjes'
De Vierkante Decimeter
K
Wie durft?
JBERG
Stichting
Nutsscholen
Breda
abant en Zeeland
anciscanessen
lige Elisabeth
agAzzi aan huis
f
1
eniging De Zonnebloem
>p voor de functie van
;t uitbouwen en in stand
se onderhouden van regel
de Nationale Vereniging ii
Ie zorg voor de belangrijk-
n van ondersteunende le-
ifdelingen bij het organise-
van zieken en gehandicap-
itionaal Bureau te Breda
:e taak een grote mobiliteit
ee
uit naar een functiona-
aldoet:
anschappen
[schappelijk en sociaal ter
stellingen en grondslag van
ibeveling
aarden te voldoen en een
e arbeidsvoorwaarden, zo-
rerwachten wij uw sollicita
van deze advertentie ge-
jreau van de Zonnebloem
MW-deaier te waalwijk
isiaste verkoper met
ielbranche.
5 jaar, die in de verkoop
grote uitdaging ziet en
u resultaatgericht en
ort vestigen wij ons aan
nd. Daarom breiden wij
MW-dealer met een ISO
de (snel)weg te kunnen
prikkeld is,
oto naar van
CD Waalwijk
ol Burgst roept sollicitanten op
langerschapsverlof in een kleu-
groeischool en staat in de wijk
N
voor 36,uur.
jchikbaarheid van groeiformatie
n ontheffing in het kader van de
n aan de ontwikkeling van een
ior de kleuter in de basisschool,
ig om zelfstandig, in goed over-
sn voor een eigen groep.
regen van de benoemingsplicM
en ingewonnen bij de directeur
>417119 of privé (076-)41836b.
ruari a.s. in het bezit te zijn van
igel 14, 4819 AA Breda.
fstraat 10 4811 AT BRED^
gt een
de receptie
het ontvangen van gasten'
bedienen van de telefoo
werktijd: iedere zaterdag van
0 tot 17.00 uur
naar bovenvernoemd sd(eS
M. Gense. Voor eventuei
1722 tst. 621
ZATERDAG 22 JANUARI 1994 DEEL
Hoor Muriel Boll
fr ïïm ij durven in de
I krant," schrijven
H Hilde Snijders en
Elkp!9 Eva de Vree. Nou
r ja, misschien is dat
peanuts vergele-
ten bij hun plan. Ze willen na
melijk een toneelvoorstelling
produceren en op school opvoe
ren. Met zoiets kun je echt on-
jeruit gaan. En dan zo'n volle
die je aankijkt zit te gapen
lerwijl je daar op het podium
slaat.
e: „We zitten in de vierde
Has. Op onze school, het Stede
lijk Gymnasium in Breda, geven
leraren en leerlingen elk jaar een
toneelvoorstelling, dat is al heel
lang traditie. Eva had al twee
laar meegespeeld. Dit jaar deed
re weer auditie en toen werd ze
afgewezen. Er waren doodge
woon te veel deelnemers." Eva:
„En toen dacht ik 'shit', ik was
echt teleurgesteld. Toch wilde ik
dit jaar iets leuks doen. Waarom
gaan we niet gewoon zelf nog
een stuk doen, dacht ik toen, en
ik kreeg op slag weer zin. We
overlegden met een paar leraren
en die waren enthousiast. Eén
moest eerst even nadenken en
toen kreeg ik de kriebels, want ik
was ervan uitgegaan dat hij het
zonder meer zou doen."
„We willen absoluut niet concur
reren met de traditionele toneel
voorstelling," zegt Hilde met
klem. „Dat is echt niet de bedoe
ling en dat zouden we heel ver
velend vinden, daarom zit er ook
een flinke tijd tussen de twee
voorstellingen. En verder is er
ook absoluut geen ruzie tussen
de leraren of wie dan ook. Het
wordt een heel ander stuk, bij
eel leerlingen uitgil
vwo vinden zich-
I MH zelf 'eigenwijze ei-
ÏW keltjes' als het
B over de studiekeus
R™1 gaat. Ze zeggen
dat ze zich door niemand laten
leiden.
Maar met die eigenwijsheid valt
reuze mee. Niet alleen
ouders en schooldecaan hebben
invloed op de studiekeus, maar
vooral de klasgenoten.
Dat blijkt uit een onderzoek van
drs. Harold Smits (23) uit Made,
nu werkzaam op de Katholieke
Universiteit Brabant in Tilburg.
Smits onderzocht het studiekeu-
teproces van 535 leerlingen uit
de vwo-examenklassen van 21
scholen in het hele land, in op
dracht van het Rotterdamse re
clame-adviesbureau De Perso-
neelZaak, dat onder meer de
wervingscampagnes voor de Ko
ninklijke Marine verzorgt.
Hij ontdekte dat in Hfet examen
jaar 64 procent van de vwo-leer-
lingen nog minstens één keer van
een eerder gemaakte studiekeus
afstapt. Tijdens het onderzoek,
ongeveer een maand voor het
schriftelijk eindexamen, had een
op de negen vwo'ers nog geen
studiekeus gemaakt.
I .Onvoorstelbaar," noemt Smits
de uitkomst dat nogal wat vwo-
examenkandidaten zich bij hun
studiekeus door hun klasgenoten
laten leiden. „Noem het maar
normgedrag. Men past zich aan
de rest van de groep aan. Zo
hijg je klassen die vrijwel volle
dig in de richting van een econo
mie-studie gaan of klassen die
massaal een opleiding in de taal-
of culturele hoek kiezen."
Hoe sterk de druk van het klas
netwerk is blijkt uit het feit dat
maar zeer weinigen een voorlo
pige keus voor een bijzondere
- van de norm afwijkende - oplei
ding uiteindelijk handhaven. De
meesten passen zich aan de heer
sende norm aan. Smits illustreert
dit aan de hand van het Konink
lijk Instituut van de Marine.
Smits: „Op bijna iedere onder
zochte school is wel iemand die
in eerste instantie voor de mari
ne kiest. Doordat hij vaak de
enige in het klas-netwerk is dit
serieus overweegt, besluit hij
doorgaans toch maar daarvan af
te stappen." Het omgekeerde is
bij een bijzondere opleiding als
bij de marine zelden het geval.
Willen bijzondere opleidingen
als de marine méér studenten
trekken, moeten ze volgens
Smits aan 'campus recruitment'
gaan doen. Werving binnen de
poort van de school voor voort
gezet onderwijs dus. Alleen op
die manier kunnen bijna alle per
sonen worden bereikt die deel
uitmaken van een bepaald net
werk. Zo kan worden bevorderd
dat een opleiding 'tot de norm'
gaat behoren.
Smits erkent dat middelbare
scholen bepaald niet staan te
trappelen om zich voor de kar
van een of andere (commerciële)
instelling te laten spannen.
„Maar een alternatief is er nau
welijks," zegt Smits, „Het sturen
van nog meer folders naar de
schooldecanen haalt niets uit.
Daar worden ze stapelgek van."
w
y SP?
Työ
e Vierkante De-
Jim cimeter van de-
J ze week is ge-
vuid door Bian-
ca van Meer uit
Breda. 'Ik wilde
een vierkante decimeter teke-
nen' maar ik wist niet wat ik
jjoest tekenen. Dus ik dacht:
'K leken wel iets, maar het
vtckent niets bijzonders. En
11 ls j>et geworden,' aldus Bi-
nca 'n haar toelichting.
Ze krijgt zo spoedig mogelijk
een cd thuisgestuurd.
Ook jij kunt een cd verdienen
door een originele bijdrage
aan De Vierkante Decimeter.
Al wat je hebt te doen is het
oppervlak van een vierkante
decimeter invullen.
Stuur dus je bijdrage voor
woensdag a.s. naar Redactie
De Stem t.a.v. ragAzzi, post
bus 3229 4800 MB Breda.
ons is het veel meer het idee van
de leerlingen. Er kunnen veel
mensen in meespelen, soms in
een dubbelrol. We hebben ook
leerlingen nodig die helpen met
de decors en zang. We vragen
leraren wel om advies, want die
kunnen veel meer bereiken dan
wij. Eén leraar stelt na elke ver
gadering een besluitenlijstje op
en hij heeft ook al een logo voor
ons gemaakt."
Over het stuk willen ze weinig
kwijt. „Nou vooruit, de titel is
'Alice, Alice'," vertelt Eva. „We
zijn naar de bieb gegaan en heb
ben gezocht naar stukken met
heel veel rollen. We willen ieder
een ermee verrassen en daarom
vertellen we van het stuk niet
meer dan dat er zang en dans in
voorkomen. Ooit is het gespeeld
door het Zuidelijk Toneel. We
willen dat het anders wordt dan
je verwacht en verder mag het
niet te lang duren."
Vanwaar deze toneeldrang?
Eva: „Ik wil naar de toneel
school en daarom wil ik meespe
len om te kijken of ik het in me
heb. Improviseren lukt altijd wel,
dat doen we ook veel op de
toneelclub waar ik op zit."
Voor Hilde is spelen niet het
belangrijkste, maar een klein rol
letje wil ze wel. „Ik vind het
gedoe achter en tussen de coulis
sen en het geregel eromheen het
leukst, maar ik zou geen spon
sorloop willen organiseren. Het
moet wel iets zijn dat me interes
seert, een actie tegen racisme of
zo; dat klinkt idealistisch maar
zo is dat nu eenmaal."
Het tweemanschap heeft al één
sponsor gevonden. Een toneel
stuk brengen, ook al is dat op je
eigen school, kost namelijk geld.
Je hebt decors nodig, posters en
programmaboekjes en kostuums.
Ze zouden graag Jamin willen
Hilda (links) en Eva: „Als het lukt, wordt het zo'n verrassing dat de
toeschouwers steeds op het puntje van hun stoel zullen zitten.
hebben als sponsor, kunnen ze
buiten gaan staan met drop en
pepermunt tegen dat irritante
gekuch. Geen van tweeën had
gedacht dat het zo lang zou du
ren.
„We zijn in oktober al begonnen
deze week gaan we bekijken wie
het meest geschikt is voor welke
rol, door ze te laten improvise
ren. We hebben zelf de mensen
uitgenodigd die ons goed leken.
Het zijn dus geen gewone audi
ties, in principe is er een rol voor
iedereen. Eerst hadden we voor
al meisjes maar er zijn flink wat
jongens bijgekomen."
Eva: „Als het lukt, wordt het
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
zo'n verrassing dat de toeschou
wers steeds op het puntje van
hun stoel zullen zitten. En we
hopen dat ze, als het is afgelo
pen, nog even over het stuk
denken. Net als bij een film. dan
wil je soms nog nadenken, dat
stukje was leuk, dat stukje was
bijzonder. Er hoeft echt geen
boodschap in te zitten, maar het
hoeft ook niet super niet-diep-
zimnnig te zijn."
Hilde: „Het is leuk om toneel te
zien groeien van een idee in je
hoofd tot een stuk op de plan
ken. Als het flopt, dan is dat
jammer, maar we hebben het in
elk geval geprobeerd."
Ben je tussen de 12 en 20
jaar en vind jij dat je heel
bijzonder bent, dat je iets
buitengewoons te vertellen
hebt of dat je zomaar per se
in de krant wilt?
Laat het ons dan weten en
wij komen langs om je te
fotograferen en met je te
praten.
Wie een verslaggever en fo
tograaf aan huis wil, moet
een briefje schrijven naar:
De Stem, t.a.v. ragAzzi,
postbus 3229, 4800 MB Bre
da.
Zet in je brief wel waarom je
in de krant wil. Wij kiezen
dan iedere week de meest
opmerkelijke inzending uit.
Door Marjolein Rotsteeg
j oïs Lane draait
j een kleine tién
'jjaar mee aan het
1 popfront. Een
1 goede aanleiding
voor een live-cd
'Live At The Arena'.
„Ja, het moest er maar eens van
komen," vertelt Monique Kle-
mann. „Het is ook een hele an
dere kant van ons. Het lijkt wel
alsof er twee verschillende din
gen zijn: Loïs Lane live en Loïs
Lane op cd. Voor ons is live
spelen zo'n happening. Als we
de reacties bij het concert een
beetje peilen, dan zijn de mensen
altijd heel prettig verrast. Verder
is de vorige cd meer dan een jaar
geleden uitgekomen. De live-cd
valt dus mooi tussen twee studio-
cd's in,"
Jullie spelen veel hé?
„In januari iets minder. Je hebt
gewoon te veel aan je kop om
aan nieuw materiaal te denken.
Eigenlijk wilden we in januari/fe
bruari weer de studio in. Dat is
lekker niet gelukt, want we heb
ben nu nog maar een vijftal num
mers."
In april 1993 waagde Loïs Lane
ook een poging in Amerika. Mo
nique en Suzanne gingen er sa
men heen om de lokale kantoren
van hun platenmaatschappij te
bezoeken. Hoe is het Ameri
kaanse avontuur bevallen?
„Het was hartstikke leuk, maar
het ligt alweer zo ver achter
ons," vertelt Suzanne. „Zij wa
ren heel enthousiast. En dan
worden wij juist heel voorzichtig.
Maar ja, ze bleven maar schreeu
wen dat ze enthousiast waren.
Toen hebben ze 'Qualified' uit
gebracht als single. En die heeft
daar een paar maanden ge
draaid."
„Vooral die clip," neemt Moni
que het over. „Uiteindelijk is het
niet gelukt. Nu is dat altijd heel
moeilijk met een eerste plaat. Ze
willen wel heel graag met ons
verder met nieuw materiaal.
Daar willen ze zich ook heel erg
mee gaan bemoeien en wij weten
niet of wij dat zo leuk vinden.
Persoonlijk richt ik me veel lie
ver op de Europese markt. Toch
geloof ik dat het voor hetzelfde
geld wel had kunnen lukken. Er
zijn een aantal factoren die met
elkaar samenhangen. Daar heb
Loïs Lane: „Amerika was hartstikke leuk, maar het ligt alweer zo ver achter ons.
FOTO POLYDOR
je verder helemaal geen grip
op."
„Je snapt het ook niet. We hoor
den alleen maar goed nieuws.
Iedereen draaide 'Qualified' en
een week later hoor je ineens dat
het toch niet gelukt is. Wie moet
je dan nog geloven?"
Blijft het dan toch een nadeel
dat je uit Nederland komt?
„Ik weet het niet," antwoordt
Suzanne. „Ik denk dat als je in
Amerika zou wonen, je er veel
meer bovenop zou kunnen zit
ten. En datje de markt beter
kent, zoals wij de markt in Ne
derland heel goed kennen."
Maak je na zo'n tien jaar ook
een tussenbalans op?
„Nee," zegt Suzanne. „We ba
lansen altijd tussendoor; bijna
iedere dag. Mo en ik bellen iede
re dag met Gerrie (van der
Zwaard, manager) en dan nemen
we alle lopende zaken door. Er
zijn bijna nooit dingen die in één
keer op je afkomen. Aan wisse
lingen van bandleden gaat altijd
een hele tijd aan vooraf. Er
wordt altijd heel intensief over
gesproken."
Heb je ergens spijt van?
„Ik denk dat we vroeger te veel
naar andere mensen geluisterd
hebben, al wisten we het zelf
beter," aldus Monique. „Als me
dat nu nog gebeurt, dan zou ik
me echt voor m'n kop slaan.
Altijd maar die verhaaltjes gelo
ven en dat mensen het beste met
je voor hebben, terwijl ze puur
eigenbelang voor ogen hebben.
Wij proberen een band te onder
houden en ondertussen proberen
mensen zonder enig medeleven
van je te stelen. Dat is hard.
Maar ja, misschien ben ik te
naïef en te lief geweest."
Jullie hebben de reputatie last
pakken te zijn....
„Zo staan we nou eenmaal be
kend," vertelt Suzanne. „En na
tuurlijk zijn we ook lastig! Maar
alleen als het dingen betrreft
waar wij het niet mee eens zijn.
Dat mag toch ook? Je mag toch
je mening geven? Monique en ik
doen dat allebei heel duidelijk.
Wat dat betreft zijn we sterke
persoonlijkheden. Maar omdat
je bekend bent, mag het niet
meer. Heel raar, hoor."
„Die dingen hebben dus niks
met de muziek te maken en dat
vind ik erg," aldus Monique. „Je
kan lullen watje wil, je kan
ervan houden of niet, maar mu
zikaal weet ik dat het gewoon
een hele goede band is. Nog los
van mijzelf.;"
Wat hoopje ooit te bereiken?
„The sky is the limit, zeggen ze
wel eens," meldt Suzanne. Moni
que: „Lastige vraag. Ik hoop dat
we steeds inspiratie blijven hou
den. Dat geldt niet alleen voor
muziek, maar voor het leven in
het algemeen. Ik leef ook met de
dag. Dat doen we allemaal. Voor
mij geldt: wees niet te voorzich
tig, maar leef!"
(1) Ik wil niet dat je liegt -
Paul de Leeuw
(2) La solitudine - Laura
Pausini
(4) Never alone - 2 Bros on the
4th Floor
(3) Pizza Lied - André van
Duin
(5) Please forgive me - Bryan
Adams
(6) I'm in love - Twenty 4
Seven
(18) Babe-TakeThat
(8) What's my name? - Snoop
Doggy Dog
(19) The sign - Ace of the Base
(7) I'd do anything for love -
Meat Loaf
(15) U got 2 let in the music -
Cappefla
A (12) Heaven's just - John
McCooke B. Eakes
(13) Why are you so beautiful
- René Froger
(16) I got you babe - Cher
with Beavis Butthead
(21) Funk dat-Sagat
(25) A wholePeabo Bryson
Regina Bell
(17) I miss you - Haddaway
(30) All for love - Adams,
Stewart Sting
(29) Anything - Culture Beat
(11) Play dead - Björk
David Arnold
0 (14) Feels like heaven - Urban
Cookie Collective
(24) No rain - Blind Melon
(10) Gaja - Valencia
(35) Return to innocence -
Enigma
(28) Paradise by the
dashboard light - Meatloaf
(23) Groetjes uit Rio - Willeke
Alberti
(22) Blijf nou nog even -
Gordon
ffj (15) Jesus blood never failed -
Gavin Bryars
(39) Wild world - Mr.Big
(20) Cryin' - Aerosmith
(26) Hero - Mariah Carey
(27) Maximum overdrive - 2
Unlimited
(36) Joy - Staxx
(47) Dream on - Aerosmith
(38) Ik fluit naar alle mannen
- Hanny
(34) El gallinero - Ramirez
(48) For whom the bell tolls -
Bee Gees
I go a man - Positive K
(43) Give love a try - Indigo
(50) I'm looking - Jazzy Jeff
Fresh Prince
(37) When i fall in love - C.
Dion G. Griffin
(44) All about soul - Billy Joel
(37) Jij mag altijd op me
rekenen - Isabelle A
(32) Stay-U2
Ik wil met jou wel even
pooien - Gebroeders Grimm
(45) I wouldn't normally do
that - Pet Shop Boys
Gisteren ging't nog -
Havenzangers
Don't look any furhter -
M People
(49) Ik tel de dagen -
Marianne Weber
ff) (31) Dum da dum - Melodie
MC
Stichting Mega Top 50
SCHRIFTELIJKE REACTIES: REDACTIE DE STEM T.A.V. RAGAZZI, POSTBUS 3229,4800 MB BREDA. TELEFONISCH: 076-236416