Werkelijkheid zonder opsmuk
Shakespeare in en voor Vrije School
Bioscoopbezoek vorig jaar flink gestegen
Arpad Joó: het eind van een verstandshuwelijk
Zesde show Tineke
Schouten best aardig
UIT GIDS
Tros djkt mee met agenten van bureau Balistraat Amsterdam
Musicus Lucas Vis wordt
artistiek directeur
muziekopleiding Tilburg
uziekfilm
Porgy
j-STEM
GIDS
D4
Nederland staat in Europa nog steeds onderaan de lijst
f in Zuidland
een Frivole
rambozen
Antwerpen
labaret
voor vrouwen
leve
Engelse theatergroep speelt A Midsummer Night's Dream in Breda
Koolhaas exposeert in New York Droge met nieuw programma
Guikje Roethof naar de Vara
Poëziewedstrijd zoekt deelnemers
21 JANUARI 1994
FILM 'Tous les Matins j
inde' beschrijft het leven va
17de-eeuwse componist Sain
PninmRn Een ascetisch mj
Colombo,
zich in volstrekte
eenzaart
id alleen bezighield met h
studeren, schrijven en vervol
fcken van zijn muziek. Er is e
Jfdesgeschiedenis in verweri
n zijn dochter Madeleine
jonge Manais. Deze succel
He hofmusicus gaf op w
ftijd toe het wezen van d
luziek te hebben leren dooi
londen als leerling van Saint
blumbo. Voor de rest staat
fhitterende muziek voorop d
m is volgende week te zien i
fcrgy Bess in Terneuzen.
^pbezoek in Nederland is
'..afgelopen jaar in vergelij-
«met 1992 met bijna 17
flCent gestegen tot ruim 16
Koen mensen.
Daarmee is
i)j3 het beste bioscoopjaar
vaJlids 1984, aldus de Neder-
Ldse Federatie voor de Ci-
■matografie (NFC) op grond
„voorlopige cijfers.
Woensdag 26 januari-
20.00 uur.
VRIJDAG 21 JANUARI 1994
Haag (anp) - Het bio-
De stijging vindt volgens Hans
Tijssen van de NFC zijn oorzaak
in een enorm aanbod van grote
publiekstrekkers en in het feit
dat het Nederlandse publiek ook
los van de zeer populaire films
de weg naar de bioscoop weer
terugvindt. Die wordt weer meer
en meer opgenomen in het vaste
uitgaanspakket van mensen.
Een belangrijke rol hierbij speelt
volgens Tijssen dat de bioscoop
maatschappijen flink in hun
theaters investeren, een proces
dat nog maar pas op gang is
gekomen. Ook de service aan het
publiek is naar zijn mening flink
verbeterd. Overigens staat Ne
derland wat bioscoopbezoek be
treft in Europa nog steeds on
deraan.
De topfilms wat bezoekers be
treft waren vorig jaar Jurassic
Park, Bodyguard, Indecent Pro
posal, Aladdin, Cliffhanger, The
Firm en The Fugitive. In een
aantal grotere (studenten-)ste-
den komen daar nog The House
of the Spirits en The Piano bij.
De precieze bezoekersaantallen
van deze films worden binnen
kort bekendgemaakt.
De trend naar een beter bio
scoopbezoek is in 1992 al inge
zet. Toen trad voor het eerst
weer een duidelijke stijging op
na een periode van stilstand die
acht jaar had geduurd.
on-Actief
FOTO JORIS VAN BENNEKOM
en in het Zuidlandtheater
erneuzen op zaterdag 22 janua-
Djor Maarten van de Rakt
aanvan js een aloude formule:
meekijken over de schou-
er van'. Programmama-
ers zijn inventief in het
denken van variaties op
hedendaagse thema
lity. 'Balistraat', een re-
irtageserie over een Am-
•dams politiebureau,
ie vandaag van start gaat,
de nieuwste loot aan de
reeks is voor ons een jour-
ilisiieke uitdaging. We laten de
itschappelijke werkelijkheid
zonder opsmuk", zegt sa-
iteller Kees Colenbrander,
üja collega Peter de Bie voegt
aan toe: „Alles wat je in deze
ene ziet, gebeurt hier elke dag.
fe tonen de dagelijkse realiteit
«g| «der sensatie, want die leidt
ten maar af."
Menbrander en De Bie volgden
it dienders van het bureau Ba-
straat tijdens hun werk in de
ndische buurt. In deze wijk,
noeger bewoond door ambtena-
ren en kantoorklerken, bestaat
le bevolking voor meer dan de
Kift uit allochtonen. De Indi-
sche buurt herbergt 66 nationa-
iteiten.
lanalles passeert de revue in de
tportages. Een dronken Zweed
Jaapt zijn roes uit in een cel en
weert een keer op de gang.
Een Surinaamse vrouw klaagt
ever haar verslaafde agressieve
Een woonbootbewoner
veneens in het Zuidland is et
p woensdag 26 januari on
5.00 uur een kindervoorstelling lat zijn honden los op een buur-
oor Circus Custers
ee dagen later, op vrijdag 28
nuari, treedt Bram Vermeulen
p met zijn programma 'Achtefpmervrouw wordt (weer eens)
nagehouden. In een ernstig ge
el van geluidsoverlast krijgt
bi politieman naar het hoofd
jeslingerd: „Trap me dan. Je zou
ie toch trappen."
ïjn ogen
Aanvang 20.00 uur, tenzij anders
vermeld.
E geplande uitvoering van de
'irtuoze musici van De Frivole
ramboos op zaterdag 22 janua-
i in Den Duilaert is afgelast. De
oorstelling komt in ieder geval
lit theaterseizoen niet meer naar
ulst.
©www
De groep T'chan'G in 'Zinc
in de Singel
FOTO THIERRY GRUNDLEB
Ensor. In dezelfde zaal treedt
donderdag 27 januari de Com
pagnie Ariadone op met Hinaga-
ta of de taal van de Sfinx: Buto-
dans in een choreografie van
Carlotta Ikeda.
De voorstellingen beginnen om
20.00 uur, tenzij anders vermeld.
JOY DE Jong, Judith Schut etf
ïian Verberne vormen sino
1987 het Utrechtse cabarettrio,
Je Serpanties. Ze brengen
een
arogramma waarin liedjes een
entrale rol spelen, balanceren
ussen romantiek en cynisme.
De muziek is zeer ëevaI}f\Jt
van kleffe driestemmigheid j
free jazz en meezingers. Aller
instrumenten passeren de revu
piano, altsaxofoon, accorded
trombone, gitaar en sousafoon-
Op uitnodiging van de Zeemk
vrouwenorganisatie LAVA
men De Serpanties zondagm
dag naar Terneuzen met n
programma 'Ze Kijken
voorstelling, in Porgy ^ess'
alleen toegankelijk voor w
wen. De entree bedraagt
gulden.
Zondag 23 januari; aarwa
15.00 uur.
aan en krijgt een opdoffer. Een
iirkse vrouw meldt dat haar
iaderen zijn ontvoerd. Een zi-
Balistraat' geeft een openhartig kijkje in de keuken van de politie'
De zesdelige reeks lijkt een beet
je op een feuilleton. Gebeurte
nissen krijgen in de loop van de
serie een vervolg. De kijker
wordt vanzelf nieuwsgierig naar
de afloop. Tussen de sobere en
onbecommentarieerde registra
ties door komen de politieagen
ten aan het woord over hun
werk. De dienders nemen daar
voor even plaats onder het licht
van een schijnwerper. Het zijn
verrijkende momenten van re- producent Harry de Winter aan
flectie, analyse of emotionele be
trokkenheid.
Voor het maken van een reeks
over het werk van de Amster
damse politie klopten Tros en
bij de korpsleiding. Hoofdcom
missaris Nordholt en voorlichter
Klaas Wilting zetten hen op het
spoor van bureau Balistraat, dat
een mooi voorbeeld is van hoe
een politiebureau in een multi
culturele samenleving te werk
gaat. „Alles mocht geregistreerd
worden", zegt Wilting. „Wel
moesten alle mensen die in beeld
komen, toestemming geven."
De leider van het wijkteam, Dirk
den Boer, zegt ingenomen te zijn
met de aandacht. De serie is in
zijn ogen reëel. „Een kleine vijf
jaar geleden zijn we in deze wijk
begonnen. We hebben de proble
men in kaart gebracht. Wat wo
ningdiefstallen en drugsoverlast
betreft, waren we aardig succes
vol. Moeilijker lag het met racis
me en discriminatie, hoe moet je
die aanpakken? Daar zijn we
niet echt uitgekomen. We zijn
om tafel gaan zitten met de
Turkse gemeenschap en de Ma
rokkanen. We gaan naar basis
scholen. Als je samenwerkt kun
je een boel bereiken. Samen,
open, eerlijk, dat zijn de tref
woorden."
De moord op sigarenwinkelier
Hartman in de Molukkenstraat
verhitte de gemoederen danig in
de Indische buurt. Peter de Bie
haalt zich de bijeenkomst van
politie en buurt voor de geest:
„De politie verantwoordde zich.
Iemand van CP'86 rook zijn kans
en nam het woord. Dat duurde
een halve minuut. Toen riep ie
mand: hoezo CP'86, je hebt hier
niets te zoeken. De sfeer sloeg
om en een Marokkaanse man zei:
het is ook onze sigarenwinkelier;
we zullen het met zijn allen
moeten doen."
'Balistraat' geeft een openhartig
kijkje in de keuken van de poli
tie. Een boeiend beeld van hun
sociale taken, kopzorgen, span
ningen, frustraties, bevrediging,
machteloosheid en gevoel voor
humor. „In kwesties met buren
over overlast gaat veel tijd zit
ten. Je legt noodverbanden aan
maar oplossen doe je ze bijna
nooit", weet Wilting.
Nederland 2, 21.28 uur
Keiefs te vieren heeft, moet
ticli overgeven. Probeert hijzelf
te heft in handen te houden en
trimden, bekenden en aanhan-
ps alleen te laten doen wat
ten zelf zint, rijst er verzet.
Don niet alleen van vriendelijk-
lfid overlopende huichel-
toordjes, onschuldige pantof-
lé of sigaren en met naieve
iwderanecdotes gevulde familiesketches, maar nauwelijks verpakte
natheid, goed bedoelde opbouwende kritiek en spitsheid die de
ïïinsenkennis van de spreker moet bewijzen.
Ut volksschrijver Gerard Reve heeft dat alles over zichzelf afgeroe-
Jw Hij dacht verleden december zijn zeventigste verjaardag af te
hintten doen met een eigenhandig georganiseerde en geënsceneerde
i"',conferentie. Het resultaat is als verwacht. In de Groene Amster
dammer licht Theodor Holman wekelijks Van het Reves doopceel.
Details die hij voor zichzelf had willen houden, staan nu in druk
l'boekstaafd. In KRO's Montaigne sprak Thijs Wierema met een
meeslepende Maurits Duivenis.
•Mm/rits heeft een misdadige aanleg, pas daar voor op,introduceer-
fatoen nog Simon van het Reve zijn vroegere buurt-, school- en
tdaadgenoot Wouter Wagener in 'De A vondenDuivenis, wiens
kennis van het misdrijf door Frits van Egters niet werd 'onderschat'
oi die net twee biljetten van honderd gulden had gestolen van een
"tend, 'gaat de verkeerde kant op.'Een gevoel van vernedering en
"Venning' drijft hem ertoe. Hij is 'afstotend', want hij heeft maar
0oS- Voor de lege kas van het andere draagt hij een zwarte lap.
9 names kon hij niet overweg: Het lijkt me niet verstandig het
'°asie na de gemeenschap zo krachtig het bed uit te trappen, dat ze er
u dagen mank, althans gebrekkig van loopt.
"getter trapt eindelijk terug. De afrekening van zijn oude vriend is
'm niet in de koude kleren gaan zitten. Zijn 'wat morsige
""'Otium vitae en compromitterende antecedenten- hij bereikte
Heimeer dan nederige pennelikkersbaantjes en zat drie maanden
vooreen overval waaraan Van het Reve medeschuldig was -
"minderden eerdere onthullingen. Nu ledigt hij, hoewel met nog
'1" enige sympathie voor zijn vroegere makker, de beerput,
tl precieze verhaal van Gerards jeugdige zelfmoordpoging door
een brug te springen en de exacte feiten over Reves overvallen in
"'legaliteit. Ordinaire berovingen blijken het, die met verzet niets
doen hadden. Wagener en een gelegenheidsmaat zijn voor de
'me en laatste gepakt. Van het Reve ontsprong de dans. Bij de twee
r t'e had hij de leiding, nu stond hij slechts op de uitkijk, omdat de
''Ppen maintenee van een collaborerende bioscoopexploitant hem
kende. Wagener en zijn eveneens gegrepen compaan, een
h0 erw'fer (he alleen meedeed om zijn bloedjes van kinderen van de
jrwimerdood te redden, hebben Reves naam nooit genoemd. De
h,J, "v'i'er verloor er zijn baan en zijn toekomst door. Van het Reve
:e nimmer bedankt.
e'e ""'e onthullingen is het niet gebleven. In dezelfde laatste
»il er1'aand van hel vorig jaar verscheen Andreas Sinakowski's 'Het
S °"S van de tijger', een brievenboek aan Gerard Reve.
Do»"f, ex-Stasi-spion in het literaire Berlin, Hauptstadt der
ken f een Prachhg en indrukwekkend boek lang af met zijn
tiled"/ e co^eK" Eerst in korte brieven, maar tegen het eind in
ftitii ""^ere verhalen graaft hij zich de eigen diepte in. Pagina na
,0oil"i "h" z'in verw'i' dat Reve zijn communistische kinderjaren
falen e en 's gekomen voor hem begrijpelijk te maken. Door
Van onze kunstredactie
Breda - The Bristol to Berlin Travelling
Players, een Engels gelegenheidsgezel
schap, speelt op 5 februari het blijspel
'A Midsummer Night's Dream' van Sha
kespeare in de zaal van de Bredase
Rudolf Steinerschool. De semi-profes-
sionele groep is verbonden aan de Wal
dorf School in Bristol, eveneens een
vrije school op antroposofische basis.
Omdat deze school sinds de Britse economi
sche recessie in 1989 het hoofd niet boven
water kan houden, werd in 1990 een fiets
tocht gehouden tussen Middelburg en Ber
lijn, waarvan de opbrengsten ten goede
kwamen aan de instandhouding van de mid
delbare opleiding. Teneinde een nieuwe fi
nanciële injectie te kunnen geven aan de
bedreigde Waldorf School werd een speel-
groep opgericht, die deze maand aan een
toernee langs de Nederlandse en Duitse vrije
scholen is begonnen.
Producer van 'A Midsummer Night's Dream'
is de homeopaat en psycho-therapeut Tony
Conway, geassisteerd door nog vijf anderen,
ouders, oud-leerlingen of vrienden van de
Bristol Waldorf School. De zeven acteurs
hebben acteerervaring, twee van hen zijn
Van onze kunstredactie
EINDHOVEN - IJdel en arro
gant. Mysterieus en afstande
lijk, Liever met het hoofd in
de wolken dan met beide be
nen op de Brabantse zand
grond. Arpad Joó: een Hon
gaar verdwaald in Brabant,
dirigent bij een orkest waar
zijn positie al geruime tijd
punt van discussie was in een
fluistercampagne.
Arpad Joó is door Het Brabants
Orkest aan de dijk gezet. Delen
van het orkest wilden niet verder
met hem. Al eerder was duidelijk
dat zijn contract na 1996 niet
zou worden verlengd.
Die afwijzing-op-termijn moet
hard zijn aangekomen bij de
Hongaar. Het typeert hem dat
hij zijn contract vervolgens niet
op zakelijke wijze rustig uitdien
de, maar ging dwarsliggen Het
heeft er alle schijn van dat hij
zijn orkest in de steek liet door
voor een contract in Duitsland te
kiezen, op het moment dat hij op
een repetitie verwacht werd.
Daarmee bood hij de directie een
kans voor open doel om snel een
punt achter de verbintenis te
zetten. Die verbintenis was geen
warme relatie, maar een weinig
gelukkig verstandshuwelijk.
In 1989 werd Arpad Joó (1948)
door Het Brabants Orkest aan
getrokken. Over zijn inbreng
werd verschillend gedacht. In
het orkest leefde de gedachte dat
hij tekortschoot als trainer van
het orkest, onvoldoende optrad
als stimulator en coach, en zich
te afstandelijk en ondoordring
baar gedroeg. Zijn bekwaamheid
als vakdirigent werd echter niet
betwist.
Arpad Joó vindt dat een dirigent
geen 'bedrijfsleider van een su
permarkt' is, zoals hij het zelf
uitdrukte. Hij is ervan overtuigd
dat een dirigent bij een uitvoe
ring in verbinding staat met de
kosmos, die voor hem de bron is
van alle muziek.
Gesloten
Of die houding wrijving met het
orkest tot gevolg heeft gehad is
moeilijk te achterhalen. Het Bra
bants Orkest is naar buiten toe
een tamelijk gesloten bastion,
waarin kritiek op de leiding
zorgvuldig afgedekt wordt. Ar
pad Joó en zijn advocaat doen er
op dit moment ook het zwijgen
toe, omdat ze hun kruit droog
willen houden. Daardoor blijft
voorlopig de vraag onbeant
woord of het orkest en, belang
rijker nog, de directie Arpad Joó
eigenlijk wel juist behandeld
hebben.
Hoe nu verder? Het Brabants
Orkest doet er, aldus de directie,
alles aan om de programma's die
voor dit seizoen nog op de rol
staan ongewijzigd uit te voeren.
Voor de concerten zullen onge
twijfeld vervangers opdraven.
Belangrijker is de vraag wie uit
eindelijk de positie van de Hon
gaar als artistiek leider en inspi
rator van het orkest overneemt.
De directie zegt nog niemand op
het oog te hebben. Namen circu
leren in dit stadium uitsluitend
nog in het geruchtencircuit.
Wordt de nieuwe dirigent één
van de jonge Nederlandse orkes
tleiders? Wordt het opnieuw een
buitenlandse dirigent? En is een
dirigent van enige naam en faam
bereid om een - op de Europese
schaal - klein orkest te gaan
leiden?
Duidelijk is dat HBO een diri
gent heel wat meer te bieden
heeft dan zes jaar geleden. Des
tijds moest het zich behelpen
met een slecht repetitielokaal en
slecht klinkende zalen. Het or
kest heeft nu de status van vaste
bespeler van een van de beste
concertzalen van Nederland, het
Muziekcentrum Frits Philips.
Door af te
Stilh it h vrijwel parallelle, angsten, verlangens, afkeer,
S'liikli ,e^oef'e "an waardering en warmte en tegelijkertijd onmo-
l'ited c overg"ve. Hij laat Reve zien hoe die teruggaan op zijn
fantn omhi is eruit. Hij heeft zichzelf geaccepteerd. Want het
oyerv/'S "vernh maar als je echt wilt kun je innerlijk het kamp
en "vi'ral jezelf worden.Reve wil niet, die regisseert het
even en de eigen show.
Den Haag (anp) - In het Museum of Modern Art (Moma) in
New York wordt dit najaar een tentoonstelling gewijd aan het
werk van de Nederlandse architect Rem Koolhaas en zijn
bureau Office of Metropolitan Architecture (OMA).
Het is de eerste keer dat een Nederlandse architect een eigen
expositie krijgt in het gerenommeerde Moma. Rem Koolhaas' recent
ste activiteit is de bouw van een nieuwe wijk rond het station voor de
hoge-snelheidstrein (TGV) in de Noordfranse stad LiUe.
Voorts
bouwde hij onder meer de Kunsthal in Rotterdam en het Danstheater
in Den Haag. In 1989 wijdde het RotterHrjcbse museum Boymans-Van
Beuningen een tentoonstelling aan K.<uaas' werk.
Den Haag (anp) - De dirigent en musicus Lucas Vis is met
ingang van 1 januari 1994 benoemd tot artistiek directeur
van de nog op te richten tweede-faseopleiding voor het
muziekonderwijs in Zuid-Nederland. De conservatoria in
Maastricht en Tilburg hebben dat donderdag bekendge
maakt.
De benoeming komt als een
verrassing, omdat de politiek
nog geen beslissing heeft ge
nomen over het aantal twee-
de-faseopleidingen dat er in
Nederland moet komen. De
hiervoor ingestelde Commis
sie-Van Beers pleitte ervoor
vier van de twaalf conservato
ria te voorzien van zo'n ver
volgopleiding. Volgens het
schema zouden die vier twee-
de-fase-instituten in 1998 van
start moeten gaan.
In het Van Beersrapport werd
niet aangegeven in welke
plaatsen die vervolginstellin-
gen zouden moeten komen.
Gesteld werd dat de kwaliteit
als criterium voor toewijzing,
alles bepalend moest zijn. Re
gionale spreiding was volgens
de commissie van onderge
schikt belang. Het is nu aan de
Raad voor de Kunst om advies
uit te brengen welke conserva
toria in aanmerking komen
om een tweede-faseopleiding
te verzorgen.
Met de benoeming van Vis
willen de twee conservatoria
duidelijk maken dat ze het
kwaliteitscriterium van de
Commissie-Van Beers van
groot belang achten. Het is
geen 'strategische manoeuvre
om de tweede-fasetoewijzing
in de wacht te slepen' zegt H.
Custers, algemeen directeur
van de Hogeschool Maastricht,
Conservatorium voor Muziek.
Mocht de politiek besluiten
dat noch Maastricht noch Til
burg een tweede-faseopleiding
krijgen toegewezen, dan wordt
het contract met Vis verbro
ken, aldus Custers.
professioneel, evenals regisseur Rob Pike.
De zeven acteurs vertolken vijftien rollen in
deze, uiteraard Engelstalige 'Mizo-
mernachtsdroom', waarin de drie verhaalla
gen in drie stijlen worden uitgevoerd: fysiek
theater bij de liefdesverwikkelingen, formeel
drama aan het hof en slapstick-komedie bij
de befaamde toneelopvoering van de hand
werkslieden. Een gedeelte van de rollen
wordt met maskers gespeeld.
De voorstelling wordt op zaterdag 5 februari
om 20.00 uur gehouden in de Rudolf Steiner
school, Minckelerstraat 27 in Breda. Plaats
bespreken kan bij leraar Nederlands, Henk
Spijkers, tel. 076-713646 (school) of
01684-2487 (thuis).
Etten-Leur - De Nobelaer,
'All you need is lach', door
Tineke Schouten, gezien op 20
januari 1994. Nog te zien op
15 maart in Terneuzen, 24 en
25 maart in Breda, 6 en 7 april
in Roosendaal, 11 en 12 april
in Oosterhout en 22, 23 en 24
april in Bergen op Zoom.
Door Theo van Drunen
De zesde theatershow van Ti
neke Schouten heet 'All you
need is lach' en is best aardig.
Dat wil zeggen dat er wel te
lachen valt om de sketches,
dat de liedjes best wel te
pruimen zijn en dat de muzi
kale en technische ondersteu
ning alleszins redelijk zijn.
U begrijpt het al: ik ben niet zo
weg van Tineke Schouten. Of
eigenlijk niet van het soort caba
ret dat zij brengt. Hier en daar
raakt ze een gevoelige snaar in
een liedje en af en toe is ze
grappig in mopjes, sketches en
woordspelingen. Maar een echt
hoog niveau haalt Schouten
steeds maar niet. Ze is soms
banaal, nog iets vaker is ze
flauw en regelmatig is ze voor
spelbaar.
Tineke Schouten heeft het hele
maal bij het verkeerde eind als
ze oeroude moppen gaat tappen.
Hilversum (anp) - Met ingang van morgen, 22 januari, wordt Guikje
Roethof presentatrice van het Vara-radioprogramma Ophef en
Vertier. Roethof doet het werk samen met Wilfried de Jong.
Enige jaren geleden werkte Roethof mee aan het programma
Spijkers met Koppen. Verder was ze redactrice van HP/De Tijd,
waar ze enkele maanden geleden werd ontslagen toen bleek dat ze
zich namens D66 kandidaat wilde stellen voor een plaats in de
Tweede Kamer.
Ophef en Vertier, een kunst- en cultuurprogramma, wordt elke
zaterdag uitgezonden. Roethof blijft op zondagmorgen het VPRO-
programma Geblaf in het Hondsdal presenteren.
Hilversum - De Nederlands-Vlaamse culturele vereniging
Concept schrijft voor de achtste keer een poëziewedstrijd uit.
Thema: 'de onstuitbare kringloop der seizoenen en het onherroepe
lijk verstrijken van de tijd' in de ruimste zin des woords.
Nederlandstalige auteurs kunnen het reglement aanvragen door een
gefrankeerde antwoordenveloppe te zenden naar: CONCEPT, Post
bus 1313,1200 BH Hilversum.
De uiterste inzenddatum is 10 maart 1994. De geselecteerde gedich
ten worden gepubliceerd in de bloemlezing 'Ik tel de maanden'.
En ook bijzonder jammer vind ik
het, wanneer de cabaretière me
lodieën van andere artiesten van
een eigen tekst voorziet. Dan
heb ik het niet over de (vaak
trouwens wel leuke) persiflages
op bekende artiesten. Maar ik
heb het wel over de zes nonne
tjes die zingen op muziek van
Eros Ramazzotti en Prince.
(Nonnetjes in korte rokken heb
ben we trouwens twintig jaar
geleden al voorgeschoteld gekre
gen). Helemaal mis was de eigen
versie van Tineke Schouten op
de muziek van 'La Solitudine'
van Laura Pausini. Het is al
gevaarlijk om een vertaling van
zo'n schitterend lied te maken,
maar Paul de Leeuw lukte dit
bijzonder goed. Tineke moet niet
proberen dat dan nog eens over
te doen. Ze heeft genoeg talent
volle medewerkers om eigen me
lodieën te kunnen bemachtigen.
Dat is wel zo'n beetje mijn kri
tiek. Maar ik zei het al: ik houd
niet van het soort cabaret dat
Tineke Schouten brengt. Dus ik
heb extra kritisch zitten kijken.
Verder was er een uitverkochte
zaal, die soms ademloos en dan
weer krom van het lachen een
lange avond heeft genoten.
Gert-Jan Dróge keert terug op het Avro-scherm. Voorlopig
staat hij op de rol voor vier afleveringen van 'De wereld
volgens G.B.J. Dróge'.
Droge wilde na zijn succesvolle societyrubriek 'Glamourland' een
tijdje niet meer op de tv. Even leek het erop dat hij in het panel van
een nieuwe serie van 'Wie van de Drie' zou plaatsnemen, maar daar
heeft hij alsnog van afgezien.
In 'De wereld volgens G.B.J. Dröge' zal Dröge om de twee weken het
wereldnieuws op zijn eigen wijze van commentaar voorzien. Hoe het
basisidee verder zal worden ingevuld staat nog niet vast. De Avro
gaat ervan uit dat het nieuwe programma in maart klaar is, maar dat
kan ook later worden. „Er moet eerst nog een proefprogramma
worden gemaakt", aldus een woordvoerster.
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 u. Tina, what's love got to do
with it.
21.30 u. Sleepless in Seattle.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Demolition man.
19.30 en 22 u. The Addams Family
values.
22 u. A perfect world.
19.30 u. Beethoven's 2nd.
22 u. Sleepless in Seattle.
19.30 en 22 u. Robin Hood: men in
tights.
19.30 u. Aladdin.
TERNEUZEN
- Luxort heater
20 u. Tina, what's love got to do
with it.
VLISSINGEN
- Alhainbra 1
19 en 21.30 u. Demolition man.
- Alhainbra 2
19 en 21.30 u. Robin Hood: men in
tights.
- Alhainbra 3
19 u. Beethoven's 2nd.
21.3 u. Heaven and earth.
- Alhainbra 4
19 en 21.30 u. The Addams Family
values.
BERGEN OP ZOOM
- Cincm'actueel 1-2-3
18.45 en 21.30 u. Sleepless in
Seattle.
18.45 u. Beethoven's 2nd.
21.30 u. A perfect world.
18.45 en 21.30 u. Demolition man.
-Roxy 1 - 18.45 en 21.30 u. The
Addams Family values.
-Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u. Robin
Hood: men in tights.
ROOSENDAAL
-City 1-2-3
21.30 u. A perfect world,
18.45 u. Hard target.
18.45 en 21.30 u. Demolition man.
18.45 en 21.30 u. Beethoven's 2nd.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The good
son.
14.30, 17 en 20 u. The lookout.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Mr. Jones.
14.30, 17 en 22.30 u. Excessive
force.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli
tion man.
20 en 22.30 u. Bitter Harvest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crush.
20 en 22.30 u. Addams family 2.
14.30, 20 en 22.30 u. Robin' Hood:
Men in tights.
20 u. Beethoven's 2nd.
17, 20 en 22.30 u. A perfect world.
20 u. Little Buddha.
22.30 u. Sleepless in Seattle.
14.30, 17 en 22.30 u. Aladdin
(14.30 en 17 u. Ned. versie).
22.30 u. Rising sun.
17 u. The age of innocence.
14.30 en 20 u. Jurassic Park.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 en 22.30 u. Demolition man.
20 en 22.30 u. Good son.
20 en 22.30 u. Perfect world.
20 en 22.30 u. Three of hearts.
THEATER
HULST
- Den Duilaert - 20.15 u. Derde
Vlaamse Sterrenparade.