DAF boekt 10 miljoen winst
Van Rooy verwacht beter jaar voor Nederlandse export
Hup Oranje
Bonden waarschuwen
spoorwegpersoneel
voor regio-directeur
Werkloosheid grootste vijand Oost-Europa
>laats
'ii in
►rzitter
id KORT
Topman Baan waarschuwt voor te groot optimisme
^Nederlandse overheid jaagt inflatie te veel op'
PTT neemt advertenties
op in de telefoongidsen
[IËSTEM
ECONOMIE
A5
S 01650-52288
van Gansewinkel
Deel KLM-vloot voor grote beurt naar Portugal
Subsidie kleine
bedrijven
op de tocht
ECONOMIE KORT
Oliemaatschappijen: kleine
gasvelden sneller exploiteren
\NUARI 1994 A4
topa. Zo werd het
iropese Unie al bij
If lidstaten. Maar de
i gemaakt voor ver-
kraatsburg, waar het
I het voordeel van de
voorzitterschap, met
bewindslieden'. „De
van de Grieken van het
sebied kan van pas kan
Ibij het opbouwen van
I betrekkingen met de
t buurlanden", zo
(Cot.
woordvoerder van de
[de christendemocrati-
ractie, was vriendelijk
J' Grieken. Maar binnen
Ide fractie zijn buiten de
lerzaal ook nog andere
Tn te horen. Arie Oost-
l Nederlands Europarle-
riër namens het CDA,
kige week in een column
blad Binnenlands Be-
been spaan heel van het
ie voorzitterschap. „De
the oase is verlaten en
Ivinden ons nu in de
Ie woestijn. Vrij alge-
wordt beseft dat Grie-
Ld eigenlijk niet in de
■huis hoort", schreef de
pndemocraat.
ïeergestort
gekomen en drie raakten
norgen in Rusland. Het
Ig van het type Anotov
J kilometer ten noorden
I na de start een explosie
|v AN-22, een in 1967
[te vrachtvliegtuigen ter
corruptie
|ce-president Aleksandr
een aanklacht wegens
Ird op verdenking van
■waarbij in oktober in
lllen. Een regeringscom-
laaruit moest blijken dat
1 op een bankrekening in
li dat de documenten bij
pen gebleken.
rechter
|s tegen 41 mensen die
op wijlen premier Rajiv
Is achter gesloten deuren
J onder wie leiders van de
kers (LTTE) die in het
nankelijke staat vechten,
ek berecht. Volgens de
hoord op premier Gandhi
I door een vrouw die een
fezingsbijeenkomst op 21
het leven.
ïdamentalisten
het lijk van een funda-
confrontatie met veilig-
foto epa
j's van de politie hebben
iekacties uitgevoerd naar
alisten. Het was de groot-
en een activist werden
n activist liepen verwon-
ochtend. Ten minste zestig
ïteerd. De overheid zona
id op beschuldiging van
die in november met een
ki te vermoorden.
ende
orig jaar eigenaar was van
ncern van Italië, is door de
van misdadige bendevor-
:egen Arturo Ferruzzi,
uzzi-holding, zijn zwage^
Ferruzzi en vijf topman3
chone Handen is gebleken
rekeningen van Ferru®
overgemaakt naar p31
i minste een half m ïlja
verdwenen. Het geld werd
r de aankoop van juwelen
DONDERDAG 20 JANUARI 1994
gedrijven kunnen zich herstellen dankzij loonmatiging'
p(D Haag (anp) - Staatsse-
•etaris Van Rooy van Econo
mische Zaken denkt dat Ne
tland dit jaar meer zal ex
porteren en bovendien tegen
ïetere prijzen dan in 1993.
dank zij de loonmatiging is
tóstel van de winstgevendheid
fln exporterende bedrijven mo
gelijk.
De export is vorig jaar opnieuw
gedaald door lagere prijzen. In
hoeveelheden goederen gemeten
bleef de de uitvoer op hetzelfde
peil. Op zichzelf geen slechte
prestatie, meent Van Rooy, want
het volume van de wereldhandel
die voor Nederland van belang is
daalde met 1,5 procent.
Een exact cijfer over de export
van Nederland in 1993 kon de
staatssecretaris niet noemen.
Duidelijk is wel, dat het export
cijfer van 1993 lager zal uitval
len dan dat van 1992. Toen be
droeg de uitvoer 245,9 miljard
gulden.
De export naar de belangrijkste
handelspartner, Duitsland, is
volgens de recentste cijfers -
over de eerste zeven maanden -
vorig jaar op hetzelfde niveau
gebleven als in 1992. „Een aan
wijzing dat Nederland het beter
deed dan andere EG-landen,"
zegt Van Rooy.
De jongste cijfers wijzen boven
dien uit, dat de uitvoer naar
landen in Oost-Azië het sterkst
gestegen is, met als uitschieters
Indonesië en China met groei
percentages van meer dan 60
procent.
Van Rooy wil dan ook vasthou
den aan het beleid om de expor
tinspanningen op juist die lan
den te richten.
Van Rooy
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
(an onze
redactie economie
een
Eindhoven - DAF Trucks nv heeft vorig jaar
nettowinst geboekt van 10 miljoen op een omzet van
1,3 miljard. President-directeur Cor Baan waarschuw
de bij de presentatie van de voorlopige cijfers voor te
groot optimisme. „Daarvoor zijn de marktomstandighe
den in West-Europa over het algemeen te slecht."
De gisteren op personeelsbijeen-
somsten bekendgemaakte resul-
hebben betrekking op de
periode vanaf 2 maart, de datum
taarop de nieuwe DAF Trucks
werd opgericht.
De DAF-topman was vol lof
over de wijze waarop de mede-
«rkers van de onderneming zelf
van dealers en importeurs
hebben bijge gen aan het 'on
der die omstandigheden goede
resultaat'.
Volgens Baan is in 1993 een
goede basis gelegd voor een ge
ronde ontwikkeling van de on
derneming in de komende jaren.
Hoewel pas eind dit jaar een
herstel van de markt wordt
voorspeld, verwacht de DAF-di-
rectie voor 1994 'een verdere
en een goed winstniveau'.
Twee factoren hebben DAF in de
aanloopfase parten gespeeld. De
Europese bedrijfswagenmarkt
nel nog verder terug dan voor
speld en ook het opzetten van de
verkooporganisatie buiten de
Benelux kostte meer moeite dan
verwacht. De verkooporganisa
tie is inmiddels volledig opera-
toneel. De markt - en die heeft
DAF niet in de hand- werkt
voorlopig nog niet mee.
DAF-topman Cor Baan vertelde
gisteren bij de presentatie van de
voorlopige jaarcijfers dat de We-
Seuropese markt voor trucks
hoven de 15 ton vorig jaar kel-
ierde van 153.000 tot 117.000
stuks, een daling van 23,5 pro
tent. Voor dit jaar houdt DAF
rekening met een lichte terug-
jang van de markt. Voor eind dit
|aar wordt geen herstel ver
wacht.
Een lichtpuntje was vorig jaar
ie Britse markt, die na drie zeer
slechte jaren een groei van 26,4
procent te zien gaf. Groot-Brit-
tannië is nog steeds belangrijk
voor DAF dat daar een markt
aandeel heeft van 13,7 procent.
Op de Nederlandse markt, die
fors onder druk staat, wist DAF
ondanks alle ellende zijn markt
aandeel te verbeteren van 32,2
tot 33,8 procent.
Op de Europese markt beeft
DAF een marktaandeel van on
geveer 7 procent. Het Eindho-
vense concern heeft volgens
Baan in een aantal landen wel
wat terrein moeten prijsgeven.
Dat kwam door de opstartpro
blemen en door het beleid om
het prijsniveau zoveel mogelijk
vast te houden.
Om de voorraden te verkleinen
heeft DAF in de eerste tien
maanden van zijn bestaan meer
trucks verkocht dan het produ
ceerde. Als gevolg daarvan
kwam de produktie pas in de
loop van de december op het
beoogde tempo van 40 trucks per
dag. Daarbij wordt strikt de
hand gehouden aan het principe
om uitsluitend op bestelling te
produceren.
In totaal kwamen in Eindhoven
in de periode maart-december
4.957 trucks van boven de 15 ton
uit de fabriek, terwijl er aan de
dealers 5.884 werden geleverd.
Daarnaast werden 3.552 vracht
wagen van de 45-serie (6,5 tot 11
ton) afgezet, die werden gepro
duceerd door Leyland Manufac
turing in het Verenigd Konink
rijk. Met Leyland heeft DAF
Trucks na het uiteenvallen van
het oude DAF-concern een con
tract voor de exclusieve ver
kooprechten van de 45-serie in
Europa.
Een werknemer van de Klompenfabriek Nijhuis bv in het Achterhoekse Beltrum toont twee paar Oranje-klompen. Bij Nijhuis
worden jaarlijks 400.000 loopklompen en 800.000 souvernir-klompen geproduceerd. Met het oog op de Olympische Spelen van
volgende maand en de WK-voetbal in juni is een oranje klomp, voorzien van de Nederlandse leeuw in produktie genomen. foto anp
Van onze verslaggever
Eindhoven - De vakbonden waarschuwen het NS-personeel in
«et zuiden van het land voor regio-directeur W. Walraven.
Amsterdam (anp) - De over
heid heeft de inflatiedruk
sinds het begin van de jaren
negentig versterkt door on
der meer de huren extra op
te trekken en de gezond
heidszorg duurder te maken.
Volgens J.M. Berk, medewerker
van De Nederlandsche Bank, is
de bijdrage van Den Haag aan
de inflatie te groot. De prijsim
puls kan het inflatietempo blij
vend verhogen.
In de laatste uitgave van het
economenblad ESB laat Berk
een berekening los op de prijs-
druk van de overheid. Sinds
1980 grenst de invloed van Den
Haag op de inflatie 'aan de
bovengrens van het toelaatba
re', concludeert hij. Aan het
eind van de jaren tachtig is de
overheidsbijdrage uit het oog
punt van prijsstabiliteit zelfs
onaanvaardbaar hoog gewor
den.
Door de verhoging van de hu
ren en het duurder worden van
de gezondheidszorg is de staat
verantwoordelijk voor ruim 1
procentpunt inflatie per jaar.
Ter vergelijking: in 1994 wordt
een totale stijging verwacht
van 2,75 procent.
Berk is ontevreden over het
voortdurend aantrekken van de
tarieven. Eigenlijk mag Den
Haag per jaar niet meer dan (hv
a 1 procentpunt bijdragen aan
het prijzencircus. Dat zou een
stijging zijn waardoor de prijs
stabiliteit gehandhaafd kan
worden (bij een stabilisatie
wordt uitgegaan van een plus
van maximaal 2 procent). Berk
vindt dat Den Haag de burgers
compensatie moet geven door
de belastingen en sociale pre
mies te verlagen. Dat de over
heid echter nauwelijks lasten
verlichting biedt, maakt duide
lijk dat Den Haag veel belang
hecht aan het binnenhalen van
geld. De slechte toestand van
de overheidsfinanciën speelt
daarbij een belangrijke rol.
Vooral na 1989 gingen de kos
ten van levensonderhoud om
hoog. In de periode 1986 tot en
met 1989 bedroeg de gemiddel
de inflatie 0,6 procent. In 1991
was de prijsdruk echter al op
gelopen naar bijna 3,5 procent
om in 1993 door het goedkoper
worden van de buitenlandse in
voer te zakken naar ongeveer 2
procent.
(ADVERTENTIE)
lolgens een gisteren verspreid
pamflet zou Walraven op eigen
butje en met voorbijgaan van
Sf vakbonden bijeenkomsten
®t spoorwegpersoneel beleggen
ze 'murw' te maken voor
«uinigingen bij de Spoorwe
gen.
2e bonden zijn uiterst geprik-
3 door het gedrag van Walra-
jen. Ze verwijten de manager
an Netwerk Zuid gebrek aan
i ora met de bonden te over
igen, terwijl hij wel perso
neelsbijeenkomsten belegt, ko-
®nde maan(jag is er een in
tindhoven, waar 'de wildste
worden gespuid' over mo-
p bezuinigingen.
j raven was gisteren de hele
g («bereikbaar voor commen
taar.
zou het plan ter tafel zijn
°men om machinisten en
tin eurs tijdorz5 hun wacht-
1 en schoonmaakwerkzaamhe-
n te laten verrichten. Ook het
1 everen van loon en het inleve-
van adv-dagen zou op die
'e! 'bespreekbaar' worden
L» "De Posities van het
2 °V,erleg en de vakbonden
en bedreigd, doordat via
'C Personeelsleden te
od 7r e[en «et NS-management
voor'''s,naar een draagvlak
die W! ?e ldeean> die dan aan
bj-J'«bonden en onderne-
•gwden zullen worden voor-
te L voldongen feiten," al-
«et pamflet.
®e hm debonden is er al germ-
bet \rcSprake van onrust onder
laar m "per,soneei- Binnen vier
vend wnru bedr!Jf winstge-
betekoot j Semaakt, en dat
tem" onder meer het ver-
1 en van naar schatting 4800
banen. Ook zal het werk van
machinisten en conducteurs
worden 'uitgekleed' door de in
voering van het zogenaamde
'modulaire' rijden, waarbij het
rijdend personeel in de toekomst
zal worden gebonden aan één
bepaald traject. Volgens de bon
den betekent dit een 'verschra
ling van de arbeidsvreugde en
een gevaar voor de salariëring'.
De bonden hebben de afgelopen
dagen trouwens verschillende
vergaderingen met hun leden be
legd waarin het voeren van pu-
blieks-vriendelijke acties ter
sprake is gekomen, juist om dit
soort maatregelen te voorkorten.
RIJKSWEG ZUID 11 - ZEGGE
POSTBUS 1175 - 4700 BD ROOSENDAAL
TELEFAX 01650-69011
-k Inzameling chemisch afval
Verhuur bedrijfsafvalcontainers
Inzameling papier karton
Inzameling glas
Rioolreiniging
Industriële reiniging
k Ledigen vetputten septictanks
Machinaal vegen
Schiphol - De KLM heeft het
groot onderhoud van de 27 toe
stellen van haar Europese
Boeing 737-.vloot uitbesteed aan
de Portugese maatschappij TAP
Air. Eind vorig jaar al kregen de
eerste vliegtuigen in Lissabon
hun grote beurt.
Het groot onderhoud voor deze
vliegtuigen zou volgens de KLM
op Schiphol te duur worden. De
27 Boeings moeten eens in de
acht jaar vier weken in de
hangar voor de grote beurt. „Dat
betekent dat er te weinig toestel
len zijn om een kostbare onder-
houdslijn rendabel op te zetten.
Ook met eventueel toestellen van
Transavia erbij loont het niet,"
zegt de woordvoerder van de
KLM.
De technische dienst van de
KLM op Schiphol blijft wel het
groot onderhoud van de inter
continentale Jumbo 74 7-vloot
verzorgen, evenals het opknap
pen van overjarige Jumbo's voor
andere maatschappijen.
Wenen (afp) - De grootste bedreiging
voor de economieën van de Oosteurope-
se landen komt dit jaar van de werk
loosheid.
Het overgaan van staatsbedrijven in particu
liere handen, de forse stijging van het aantal
faillissementen en het strakkere financiële
beleid bij ondernemingen zullen, ondanks de
verbetering van de algehele economische
situatie, het leger werklozen doen aanzwel
len, voorspelt het gezaghebbende instituut
voor vergelijkend economisch onderzoek in
Wenen.
Polen, het land dat vorig jaar als enige
economische groei wist te bereiken, zal dit
jaar worden geconfronteerd met 18 procent
werklozen onder de beroepsbevolking. Dat
betekent dat meer dan drie miljoen Polen
zonder baan komen te zitten.
Bulgarije, Slovenië en Slowakije zijn nauwe
lijks beter af. Ook deze landen moeten
rekening houden met een werkloosheid van
rond 18 procent. Hongarije moet evenwel in
staat zijn het aantal werklozen te stabilise
ren, aldus de economen in Wenen. Zij ver
wachten dat dit jaar ongeveer 12 procent
van de Hongaarse beroepsbevolking inactief
zal zijn.
Tsjechië zal daarentegen een heel fraai
werkloosheidscijfer kunnen tonen. Door een
sterke uitbreiding van de particuliere sector
zal het aantal banen oplopen. Bovendien
wordt de omvang van de totale beroepsbe
volking binnen de perken gehouden doordat
oudere werknemers vervroegd met pensioen
worden gestuurd. De door het Oostenrijkse
instituut voorspelde werkloosheid van 7 pro
cent in Tsjechië zal de laagste zijn in Oost-
Europa.
De economen in Wenen zijn bezorgd over de
handelsbalans van Polen, Tsjechië, Slowa
kije, Hongarije, Slovenië, Bulgarije en Roe
menië. Het in 1993 ontstane handelstekort
zal in dit jaar verder oplopen. Het totale gat
van de zeven landen, dat in het afgelopen
jaar 6,8 miljard dollar bedroeg, zal dit jaar
groeien tot 7,2 miljard dollar, vreest het
instituut.
Toch zijn de economen in Wenen niet pessi
mistisch over de resultaten die enkele landen
zullen neerzetten met hun bruto binnenlands
produkt (bbp), de totale waarde van alle
geproduceerde goederen en diensten. Polen
zal de economische groei kunnen vergroten
van 4 tot 4,5 procent. De Tsjechen mogen
rekenen op een expansie van hun economie
met 2 procent.
Ondanks deze aardige groeicijfers ligt de
bedrijvigheid in deze twee landen nog fors
onder het niveau van 1989, het jaar van de
val van het communisme, onderstreept het
instituut. De Polen kregen sindsdien een
krimp van 14 procent voor hun kiezen,
terwijl de economie van Tsjechië met maar
liefst 25 procent slonk.
De Slovenen kunnen dit jaar een groei van 1
procent tegemoet zien. Hongarije, favoriet
onder Westerse investeerders, zal geen groei
kennen. In Slowakije, Roemenië en Bulgarije
zal het bbp met 2 procent terugvallen. Dat is
evenwel een verbetering ten opzichte van
vorig jaar toen die drie landen een achter-
uitgnag van ongeveer 6 procent kregen te
verwerken.
Amsterdam (anp) - Een aan
tal subsidies aan het midden-
en kleinbedrijf (tot honderd
werknemers) kan de toets der
kritiek niet doorstaan.
Dertien miljoen gulden zou vol
gens een eerste verkennende stu
die van het ministerie van Eco
nomische Zaken kunnen worden
geschrapt. Veertien miljoen gul
den kan gehandhaafd blijven als
de betreffende regelingen ingrij
pend worden gewijzigd. Het me
rendeel van de subsidies, 108,5
miljoen gulden, wordt goed tot
heel goed besteed.
Dat heeft mr. drs I. Sepers, di
recteur-generaal Economische
Structuur van het ministerie gis
teren gezegd tijdens een door de
ING-bank georganiseerde MKB-
Beleidsdag.
Volgens Sepers mogen aan de
'zeer voorlopige uitkomsten nog
geen definitieve conclusies wor
den verbonden'. Hij zei echter
ook dat 'het onderwerp de ko
mende tijd zonder meer op de
politieke agenda komt te staan'.
Voorzitter Kamminga van het
Koninklijk Nederlands Onderne-
mersverbond (KNOV) nam fel
stelling tegen de uiteenzetting
van Sepers. „Economische Za
ken blijft steken in de mag-het-
een-onsje-meer-of-minder-zijn-
mentaliteit van 20 jaar geleden."
De werkgeversvoorzitter miste
in de rede alle belangrijke on
derwerpen die het midden- en
kleinbedrijf kunnen stimuleren,
zoals verlagen van loonkosten,
fiscale maatregelen en het sti
muleren van overheidsinveste
ringen, vermindering van regels
en administratieve rompslomp.
Hij verweet EZ bovendien wel
met grote bedrijven zaken te
willen doen, maar niet met het
midden- en kleinbedrijf.
Den Haag (anp) - PTT Telecom gaat de komende jaren
aanzienlijk meer informatie geven in de telefoongidsen.
Door meer zakelijke gegevens
zoals advertenties op te nemen
wil PTT Telecom het gebruik
van de gidsen stimuleren. De
eerste telefoongids nieuwe
stijl verschijnt in oktober in
de regio Delft. Het is de be
doeling, dat in de loop van
1996 heel Nederland de nieu
we soort gids heeft.
De PTT gaat ook onderzoeken,
welke andere informatie zin
vol kan zijn om te verstrek
ken. De huidige gids wordt
met een miljard raadplegingen
per jaar vier keer vaker ge
bruikt dan welke andere ook.
Een woordvoerster van de
PTT erkent dat de nieuwe gids
deels een overlapping wordt
van de Gouden Gids.
Voor de verkoop van adver
tenties en marketing van com
merciële informatie is de PTT
een overeenkomst aangegaan
met Telemedia, een dochter
onderneming van Telia. Met
dit Zweedse communicatiebe
drijf werkt PTT Telecom op
diverse fronten nauw samen.
Bij de Gouden Gids, onderdeel
van het Amerikaanse ITT-con-
cern, is gisteren verrast gerea
geerd op de plannen van Tde
PTT. Ruim drie jaar geleden
voerden de PTT en de Gouden
Gids vergaande besprekingen
om gezamenlijk een nieuw
soort gouden gids uit te geven.
Dat ketste toen af op de EG-
wetgeving, die monopolievor
ming verbiedt. Gouden Gids
en PTT zouden samen een te
sterke positie op de markt
krijgen.
S. Janmaat, woordvoerder van
de Gouden Gids, noemt het
jammer als de nieuwe tele
foongids een gedeeltelijke
overlapping wordt van de
Gouden Gids. „Het is maar de
vraag of de adverteerders hier
op zitten te wachten. Het
hangt er ook vanaf, hóe dat
telefoonboek eruit komt te
zien en hoe de consument daar
weer op reageert, maar 30 jaar
ervaring van onze kant en 30
jaar vertrouwen van adver
teerders en consumenten druk
je niet zomaar weg."
De Gouden Gids heeft al jaren
een contract met PTT en later
PTT Telecom over de levering
van telefoonnummers. Jan
maat: „Voor dat contract zijn
we niet bang, want volgens de
EU-richtlijnen tegen monopo
lievorming is PTT Telecom
verplicht ons de telefoonnum
mers te verkopen als ze er zelf
ook gebruik van maken."
Handelstekort VS afgenomen
Washington - Het tekort op de handelsbalans van de Verenigde
Staten is afgenomen van 10,9 miljard dollar in oktober tot 10,17
miljard dollar in november, heeft het Amerikaanse ministerie
van handel gisteren bekendgemaakt. Het bedrag voor oktober is
een herziening van de eerder opgegeven 10,45 miljard dollar. De
cijfers kwamen ongeveer overeen met de verwachtingen.
Bedrijven willen steun Andriessen
Rotterdam - Een groep bedrijven in het Europoort-gebied heeft
gisteren in een brief aan minister Andriessen van Economische
Zaken om financiële steun gevraagd. Deze bedrijven zeggen dat
zij voor 75 miljoen gulden aan maatregelen moeten treffen door
de aanleg van een stormvloedkering en het doorgraven van de
Beerdam, die Rotterdam en omgeving moeten behoeden voor
overstroming als bij zware storm het water in de Nieuwe
Waterweg tot grote hoogte wordt opgestuwd.
38 Banen weg bij NS in Tilburg
Tilburg - Bij de NS Hoofdwerkplaats in Tilburg hebben 24
werknemers deze week van de directie gehoord dat er voor hen
geen werk meer is. Voor 1 juli vertrekken nogmaals 14 mensen
in het kader van de 55-plus regeling voor oudere werknemers.
Bij de Hoofdwerkplaats in Tilburg, die vorig jaar haar 125-jarig
jubileum vierde, werken momenteel nog 630 mensen. De werk
nemers die op straat komen te staan kunnen gebruik maken van
een sociaal plan dat in nauwe samenwerking met de bonden tot
stand is gekomen.
Alitalia zwaar in het rood
Rome - De Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij Alitalia
heeft in 1993 een recordverlies geleden van 350 a 400 miljoen
gulden. Een grondige reorganisatie en een nieuw management
moeten het noodlijdende bedrijf nieuw leven in blazen.Net als
zijn concurrenten is ook Alitalia het slachtoffer geworden van
de internationale recessie en malaise in het luchtverkeer. Gevolg
van de crisis is onder meer dat 1200 van de 21.500 banen bij
Alitalia zal verdwijnen. Verder heeft het vliegend personeel te
horen gekregen dat de salarisverhogingen niet doorgaan.
Nieuwe trein
In aanwezigheid van minister Maij-Weggen is gistermid
dag de Railhopper geïntroduceerd. Vanaf 24 januari rijdt
deze nieuwe trein van de NS regelmatig op de lijn Zwolle-
Emmen. De railhopper is 35 cm breder dan andere treinen.
Bij wijze van proef zijn vijf vande negen treinstellen
uitgerust met vijf zitplaatsen. foto anp
SER ruimt plaats in voor AVC
Den Haag - De Sociaal-Economische Raad (SER) zal hoogst
waarschijnlijk vanaf 1 april een plaatsje inruimen voor een
vertegenwoordiger van de Algemene Vakcentrale (AVC). Nu het
bestuur van de grootste vakcentrale, de FNV, zijn verzet tegen
de komst van het kleine zusje heeft laten varen, lijkt niets een
gang van de AVC naar het adviesorgaan van de regering meer in
de weg te staan. De AVC telt zo'n 120.000 leden, voornamelijk
ambtenaren die zijn georganiseerd in het Ambtenarencentrum.
De vakbeweging had aanvankelijk grote bezwaren tegen de
komst van de AVC. FNV, CNV en MHP vonden het ledenaantal
te laag en de representativiteit te gering.
Groningen (anp) - Oliemaatschappijen mogen de kleine gasvelden in
Nederland in een hoger tempo exploiteren. Dit heeft Gasunie
toegezegd aan Nogepa, de organisatie van de maatschappijen die
boren naar gas.
Tot dusver gold de regel dat de maatschappijen zeker veertien jaar
moesten doen over het exploiteren van een veld. Voor nieuwe kleine
velden is die termijn teruggebracht tot tien jaar. Dat betekent dat de
Gasunie op dagbasis 50 procent meer gas afneemt van de maat
schappijen. Voor de maatschappijen heeft dat als belangrijk finan
cieel voordeel dat ze de miljoenen aan investeringen sneller kunnen
terugverdienen.
Secretaris-generaal J. Mathey van Nogepa spreekt over 'een goede
eerste stap'. De Nogepa heeft vorig jaar in een rapport aan de
overheid laten weten dat bij de huidige lage energieprijzen de kleine
gasvelden niet tot ontwikkeling zullen komen. Ook Gasunie-direc
teur Verberg had daarvoor gewaarschuwd.