DE STEM Allochtonen en met theater s Stallone als Demolition Man in het jaar 2032 UIT GIDS Bredase Hélène Pieter wil project voor buitenlanders van de grond tillen Opnieuw Vietnam-leed van Oliver Stone Meeste ex-gevangen* vallen gewoon terug Oosteuropese kopstukke bezien het nationalisme Vara's Impact over 'Goede voornemens' Tv-documentaire in rijdende trein Onverwacht veel bezoekers voor Dageraad der Gouden Eeuw Consumentenboi in zee met commerciële radiozender I I OMROEP BRABANT V to.i ie.: Si USKE WISKE Culturele prijs voor Jan Aif^BONE Gids nSSTEM r- I i«w— Door Ans van Goch Breda - Bij het weggaan staan we even stil bij de houtkachel. „Dat doe ik nou graag," zegt Hélène Pieter. „Kijken in de vlammen. Nadenken. Peinzen. Dromen." 'Theater-mens' Hélène Pieter uit Breda hééft een droom. Theater maken voor vooral allochtonen. „Je moet ze toch iets meer geven dan eten?" Ze zegt het uit volle overtuiging, met haar handen haar woorden nóg meer kracht bijzettend. Of droom... Hélène Pieter heeft met name van allochtonen sig nalen gekregen dat er behoefte is aan theater waarin ook zij zich herkennen. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: allochtoon theater is voor Nederlanders een middel om de cultuur van de. medelanders beter te leren ken nen. Theater, zo valt te proeven uit haar woorden, is voor haar in de loop der jaren meer geworden dan alleen maar 'n manier om een boterham te verdienen. Het is, zeg maar, een levensvervul ling. 25 Jaar geleden kwam Hélène Pieter vanuit Curasao naar Ne derland. Trots op haar afkomst, trots ook op haar onafhankelijk heid. „Ik kwam hier studeren maar wilde geen beurs aanvra gen. Wilde per se van niemand afhankelijk zijn, heb dus ge werkt en gestudeerd, gewerkt en gestudeerd." Aanvankelijk so ciale wetenschappen, later switchte Hélène Pieter om naar het theater. „Dat is trouwens ook sociaal. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat je mensen kunt hel pen met theater. Het middel dra ma leent zich ervoor dat mensen inzicht krijgen in hun proble men. Zo mooi..." Ze haalt als voorbeeld het toneelstuk 'Mutter Courage' van Berthold Brecht aan. „Geschreven door een intel lectueel voor de gewone mens. Leren Gaat over de Tweede Wereldoor log, een moeder die haar kinde ren opoffert aan de oorlog. Maar er is nü geen plek in de wereld waar dit stuk beter van toepas sing als het voormalige Joegosla vië. Tuurlijk, het geeft geen op lossing. Maar wel steun en in zicht." Ze heeft bewust gekozen voor de regie, het theater maken. „Ik heb er niet zo'n behoefte aan de ster te zijn." Niettemin ook spelend, studeerde ze aan de faculteit theater en drama van de Utrechtse rijksuniverseit en geeft daar nu les. Ook verzorgt ze lessen drama aan het Spec trumcollege in Breda. „Ik wil de mensen laten léren leren,", zegt Hélène Pieter. „Le ren om in het leven te staan." Pretentieus? Ze denkt er even over na. Geeft daarna grif toe. „Ik sjoemel niet met m'n vak. Ik wil theater maken." Daar is ze trouwens al zo'n twaalf jaar professioneel mee bezig. „Nee, mijn naamsbekend heid is niet zo groot," erkent ze volmondig. „Dat heeft, denk ik, toch wel aan mezelf gelegen. M'n eigen bescheidenheid." Hoe dan ook, begin jaren tachtig werd Hélène Pieter gevraagd om samen met Rufus Collins, een acteur van Londen-West End, een theater-project voor allocht onen in Amsterdam - 'want daar gebeurt alles' - op te zetten. Schuifdeuren „Toen kregen we nog een kontje van WVC. Want de allochtonen moesten uit de hoeken, uit de steegjes, uit de buurthuizen. Col lins heeft ze uit het verdomhoek je gehaald." En de andere kant: „Allochtonen kunnen toch ook professionele stukken maken, ze hoeven toch niet tussen de schuifdeuren te blijven spelen?" Of ze in haar carrière zelf last heeft (gehad) van haar eigen al lochtoon zijn? „Nee -ee." En een beetje bitter: „Wel in de zin van, we zijn sluitposten. Als er geen geld meer is, val je als eerste af." Hélène Pieter werkt op dit mo ment volop aan de vervulling van haar droom. Ook vanuit haar filosofie dat theater mensen helpt. Enige tijd geleden heeft ze de Stichting Zwart Licht opgericht. Doel is heel concreet het promo ten en uitvoeren van podium kunsten, voor in het bijzonder Hélène Pieter; 'Ik sjoemel niet met mijn vak'. allochtonen, maar ook voor de andere Nederlanders. Domper Maar op papier is dat een stuk gemakkelijker dan in de prak tijk, heeft ook Hélène Pieter aan den lijve ondervonden. Zo had de stichting besloten het boek Dubbelspel van Frank Arion voor theater te bewerken en op te voeren. Bekende namen als Paul Berenos en Helen Kamper veen hadden hun medewerking toegezegd. De Kunstraad bracht een positief advies uit over de subsidieaanvrage van de stich ting. Het departement van WVC besliste anders. Want geen geld. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP „Een geweldige domper," zegt ze, nu nog geëmotioneerd. De afwijzing van WVC, vorig voorjaar, betekent echter geens zins het einde van een droom. Hélène Pieter besluit een nieuw project op te zetten... op eigen kosten. Gekozen is opnieuw voor de op voering van een toneelstuk Door Jos Kessels Nu we de magische grens van het jaar 2000 naderen, wordt in films regelmatig vooruitgeblikt op de toekomst. In de science fiction-actiefilm 'Demolition Man' van debutant Marco Brambilla wordt dat met veel vernuft en humor gedaan. Met fantasie is een nieuwe wereld ■geschapen, die weliswaar nog ver van ons afstaat, maar waar van we nu al genoeg sporen aantreffen. De proloog speelt zich af in 1996. Los Angeles is veranderd in een reusachtige brandende puinhoop. De gevaarlijke zwar te psychopaat Phoenix (Wesley Snipes) houdt een aantal men sen gegijzeld in een gebouw. Rechercheur Spartan (Sylvester Stallone), vanwege zijn onor thodoxe methoden 'Demolition Man' genoemd, rekent Phoenix in, maar de gijzelaars zijn dood. Voor straf worden Phoenix en Spartan ingevroren. Bij de volgende scène zijn we in het jaar 2032. Los Angeles is veranderd in San Angeles, een vreedzame maatschappij, ont- Sylvester Stallone en Wesley Snipes in de science-fiction-ac- tiefilm 'Demolition Man' waarin een geestig beeld van de toekomst wordt gegeven. worpen door een zekere Coc- teau. Hij heeft de misdaad uit gebannen. De mensen eten of gebruiken geen schadelijke din gen meer en de computer be heerst het bestaan. Leider Cocteau voelt zich echter bedreigd door een groep sub- FOTO WARNER BROS versievelingen die nog leven als de 'barbaren' van de twintigste eeuw. Daarom laat hij stiekem Phoenix ontdooien, die hen moet opruimen. De politie ver keert in de.veronderstelling dat Phoenix ontsnapt is en opent de jacht op hem. Omdat de politiemannen niet vertrouwd zijn met geweld heb ben ze geen schijn van kans tegen de levensgevaarlijke Phoenix. De jonge agente Leli- na (Sandra Bullock), die de twintigste eeuw als hobby heeft, komt op het idee om ook Spartan uit de vrieskist te ha len. Het komt opnieuw tot een titanenstrijd maar dan met de verworvenheden van de nieuwe tijd. Als actiefilm is 'Demolition Man' conventioneel. Wat de film aardig maakt, is het futu ristische tijdsbeeld en dan voor al de humor die daarbij verzon nen werd. Zo is er een verbale moraal-wet. Iedere keer dat ie mand een onvertogen woord in de mond neemt, klinkt uit het dichtst bijzijnde muurkastje een signaal en krijgt de overtreder een papieren reprimande. Zodra Phoenix en Spartan op vrije voeten zijn, regent het signalen en papier. In 2032 is het is wel een heel erg steriele wereld geworden. Ro ken en drank zijn verboden, er wordt geen vlees meer gegeten en met de liefde is het pover gesteld. Mensen raken elkaar niet meer aan. Kussen en vrijen zijn er al helemaal niet meer bij omdat vloeistof-overdracht uit den boze is vanwege allerlei ziektes. De liefde wordt bedre ven met een soort koptelefoons die beeldsignalen doorgeven. Intussen heb je vlak voordat een aardbeving in 2010 alles ver woestte ook nog een president Schwarzenegger gehad. Als Stallone dat te horen krijgt, wendt hij misnoegd het hoofd af en verandert meteen van onder werp. Dat de zwarte acteur We sley Snipes, met gebleekt haar, de rol van schurk speelt, is een teken dat de zwarte emancipa tie nu eindelijk ook tot Hol lywood is doorgedrongen. Visueel heeft 'Demolition Man' film heel wat te bieden. Decor ontwerper David Snyder, die de wereld verbaasde met 'Blade Runner', pakt in 'Demolition Man' opnieuw fors uit, al zijn de decors minder sensationeel dan in die film. De gerenom meerde Britse cameraman Alex Thomson, die 'Cliffhanger' tot een beeldsensatie maakte, be diende ook nu de camera. Spe ciale aandacht verdienen de in de film gebruikte auto's die spe ciaal door General Motors wer den ontworpen. 'Demolition Man' van Marco Brambilla draalt In Grand in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, De Koning van Engeland in Hulst en Midi in Tilburg. Van onze filmredactie Voor regisseur Oliver Stone is de Vietnam-oorlog nooit afgelopen. In 'Platoon' toonde hij de waan zin onder de Amerikaanse soldaten gedurende de jungle-oorlog. In zijn beste film, 'Born on the Fourth of July', schitterde Tom Cruise als een jonge invalide Vietnam-veteraan, die thuis niet meer kan aarden en zich verraden voelt door zijn land, in heftig emotionerende beelden. In zijn nieuwste Vietnam-film, 'Heaven and Earth', probeert de maniakale Amerikaanse re gisseur nog meer oorlogsleed nog heftiger uit te beelden. Ditmaal belicht hij de Vietnam-kant van de oorlog, aan de hand van de waargebeurde belevenissen van het Vietnamese meisje Le Ly. Stone begint met een stukje geschiedenis over het land dat nooit onafhankelijk was maar altijd al bezet. De eerste helft van deze eeuw door de Fransen, die de boel regelmatig platbrandden. Het heeft de Vietnamezen tot een volk gemaakt dat opnieuw beginnen als karaktertrek ontwik keld heeft, op basis van het vreedzame Boeddhis me, De Vietnam-oorlog zal echter zó vernietigend zijn, dat het leven er nooit meer zal worden wat het was. Begin jaren zestig is het land verdeeld in het communistische noorden en het door het westen gecontroleerde zuiden. Het meisje Le Ly groeit op in een dorpje in Zuid-Vietnam. Als de Vietcong vanuit Noord-Vietnam probeert een eenwording te bewerkstelligen, reageren veel Zuid-Vietname- se plattelanders, waaronder Le Ly en haar fami lie, enthousiast. In het dorp van Le Ly (Hiep Thi Le) wordt echter een kamp gebouwd voor het Zuid-Vietnamese leger en de Amerikanen. Daardoor komen de dorpelingen voor twee vuren 'te staan: de Viet cong en het eigen leger. Le Ly ervaart aan den lijve dat er van beide partijen niets goeds te verwachten valt. Ze wordt gevangen genomen door het Zuidvietnamese leger en op gruwelijke wijze gemarteld omdat ze zou sympathiseren met de Vietcong. Als haar moeder haar vrijkoopt, wordt ze gepakt door de Vietcong en verkracht omdat ze zou samenwerken met de Zuidvietna- mezen en Amerikanen. De familie vlucht naar Saigon, waar Le Ly en haar moeder bij een rijke familie in dienst komen. De heer des huizes verleidt Le Ly en als ze zwanger van hem wordt, wordt ze uit huis gezet. Le Ly is tijdelijk de schande van de familie. Ze verliest ook nog haar zelfrespect als ze zich voor veel geld laat overhalen haar lichaam aan te bieden aan twee Amerikaanse soldaten. Le Ly wil niets meer met mannen te maken hebben, totdat de oudere Amerikaanse sergeant Steve (Tommy Lee Jones) in haar leven komt. Steve doet zich voor als een zachtaardige, be trouwbare man en ze laat zich overhalen met hem te trouwen en in Californië te gaan wonen. Daar krijgt ze niet alleen te maken met discriminatie en aanpassingsproblemen, maar ook met een verknipte echtgenoot die geplaagd wordt door een duister verleden. Regisseur Oliver Stone boort in 'Heaven and Earth' zo'n overvloed aan thema's aan dat de film er in verdrinkt: de Vietnamese geschiedenis en mentaliteit, de gruwelen van de Amerikaanse oorlogsinmenging, de man-vrouw verhouding, het ouderschap, de menselijke veerkracht en de steun die religie kan betekenen. Het grootste probleem van de film is echter dat Stone faalt op het meest essentiële punt, de emotionele betrokkenheid bij de vrouwelijke hoofdpersoon. Haar leven is een eindeloze lij densweg vol kommer en kwel dat door een overdosis aan effect de, kijker niet meer echt kan raken. Teveel bombast en moralisme gaan óp den duur ook behoorlijk irriteren, terwijl ondertussen de muziek maar keihard doordendert. 'Heaven and Earth' van Oliver Stone is te zien in Casino 1 en Heuvelpoort 4 in Tilburg. Tommy Lee Jones als redder van het Vietna mese meisje Le Ly (Hiep Thi Le) in Oliver nieuwe Vietnam-drama 'Heaven and FOTO WARNER BROS Stones Earth'. RADIO __i 1111r DONDERDAG 20 JANUARI 1994 waarin de problematiek van de buitenlanders in Nederland her kenbaar wordt gemaakt. Voor henzelf dus, en voor de Neder landers. Suzanne Glimmerveen werd aangezocht het boek 'Mijn zuster de negerin' van Cola De- brot om te werken tot een mono loog. Het gegeven uit dit boek, dat bijna zestig jaar geleden ver scheen, sluit vandaag de dag nog naadloos aan op de problema tiek van de allochtonen, niet alleen van Antillianen, maar ook voor bijvoorbeeld Turken en Ma rokkanen, meent Hélène Pieter. „Dat is trouwens ook de rijkdom van theater." Wit Pieter doet zelf de regie, en daarnaast de hele heisa van pu bliciteit, kostuums en dergelijke. De acteur Jeroen Heuvel zet het stuk op de planken. „Het is een witte acteur. Maar hij vertelt wel het allochtone verhaal." Het grootste karwei voor Hélène Pieter is nu haar project te ver kopen. Ze heeft niet de illusie dat ze er financieel uitspringt, dat is voor haar ook niet de hoofdzaak. Maar ze wil dat het stuk opgevoerd wordt in - om te beginnen - Zuidwest-Nederland. Ook voor scholieren, 'want dat zijn de theaterbezoekers van morgen'. Platform En als het aan haar ligt, is, het werk van de stichting niet ge daan met de opvoering van 'Mijn zuster de negerin'. „Ik hoop dat we daardoor wat meer bekend heid krijgen. Dan wil ik een soort platform worden voor met name allochtonen, die zelf iets willen doen op toneelgebied. Ze kunnen dan gebruik maken van mijn kennis en ervaring." Voorlopig heeft Hélène Pieter voor theatermensen en andere belanghebbenden een presenta tie georganiseerd over 'Mijn zus ter de negerin'. Bij die gelegen heid, 27 januari om 15.00 uur in de Nieuwe Veste in Breda, wordt ook een fragment van de voor stelling opgevoerd. „Want," vat ze samen, „er is me alles aan gelegen om groen licht voor zwart licht te krijgen." Van onze rtv-redactie Zolang de begeleiding van ex-gedetineerden blijft li' heeft het bouwen van nieuwe cellen geen zin. De b, schap van documentairemaker Hans Polak is duide' „Het leven buiten de gevangenis is vaak moeilijker! binnen", illustreert de 33-jarige junk Hans K. vanavi in een aflevering van Vara's Impact. De titel: 'Des voornemens van Douwe B. en Hans K.' Een jaar lang volgde Polak de 41-jarige Groninger Douwe B. en de Amsterdammer Hans K. Beiden vatten na een jarenlan ge drugsverslaving en vele malen te hebben gezeten, tij dens de zoveelste gevangenis straf het plan op om hun leven te beteren. Polak volgde hen vanaf hun vrijlating. Hans Polak zegt met de docu mentaire te willen laten zien dat er na een gevangenisstraf te weinig gebeurt om ex-gede tineerden op het goede pad te houden. In een stad als Gro ningen is er nog sprake van enige binding met de hulpver lening omdat de reclasseri ambtenaar de steeds ten rende gevangene kent, ma: de Randstad ontbreekt volgens Polak volledig, staat een gedetineerde i„ vrijlating met twee plastic! jes buiten de poort en zelf zijn nieuwe leven ten moeten zetten." Polak vindt het niet ven derlij k dat op deze ongeveer 80 procent gedetineerden in Nedêril steeds weer terugvalt in f oude gedrag en opnieuw i gevangenis terechtkomt, Nederland 3,23.03 uur In Krakow vertrok vorig jaar een bijzondere trein vooj bijzondere trip dwars door de Balkan. Politieke kopstl uit Servië, Hongarije, Slowakije en Roemenië stapten i trein die ooit toebehoorde aan de Hongaarse communis! leider Janos Kadar. Vier dagen lang bogen zij zich ova vraagstuk van het zich verbreidende nationalisme. Van deze reis, die werd georga- sen aan waar etnische spa niseerd door Ikon, BBC en Ta- gen hoog zijn opgelopeS mouz Media, maakte Ilan Ziv de Hongaars-Slowaakse dorp] documentaire 'Sporen over de een kamp in Oost-Hongan breuklijn'. De trein deed plaat- vluchtelingen uit het voon Joegoslavië en Cluj/Kol een Roemeens dorp met eer ke Hongaarse minderheid. Amsterdam (anp) - De tentoonstelling De Dage raad der Gouden Eeuw die vanaf 11 december in het Rijksmuseum in Am sterdam is te zien, heeft al honderdduizend be zoekers getrokken. Dat is boven verwachting, zo laat een museumwoord voerder dinsdag weten. De Dageraad duurt nog tot en met 6 maart. Als de komende zeven we ken evenveel bezoekers ko men als de afgelopen tijd, sluit het museum de ten toonstelling af met twee honderdduizend bezoekers. Dat zijn ongeveer vijftig duizend mensen meer dan vóóraf werd gedacht. De Dageraad is de grootste en duurste tentoonstelling die het museum ooit heeft ge houden. De laatste grote tentoon stelling over Rembrandt, die in de winter 1991/1992 was te zien, trok 444.000 bezoe kers. Het Rembrandt-over- zicht.was zeven dagen per week van 's morgens tien tot 's avonds acht open. Voor De Dageraad gelden de ge wone toegangstijden, 's Maandags is het museum gesloten. De rijdende conferentie het hart van de film. II; geeft er commentaar bij vorm van een meditatie schiedenis, overpeins nachtmerries en fictie ziji weven met het reisverslag. De documentaire wordt ge door een discussie. Onder le van Job de Haan geven de! chische journaliste Veral Mient-Jan Faber (IKV) en I Gerritsen (Oost-Europa I tuut) daar hun kijk op. Nederland 1,20.56 uui FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Sleepless in Seattle. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Demolition man. 20 u. The Addams Family values. 20 u. A perfect world. 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. Robin Hood: men in tights. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Demolition man. - Alhambra 2 20 u. Robin Hood: men in tights. - Alhambra 3 20 u. 20 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 20 u. The Addams Family values. Rotterdam (anp) - De C( rrjentenbond gaat samen ken met de commerciële diozender Holland FM. 1 partijen bespreken dezei de uitwerking van een koord. De Consumentenbond wil vastgelegd dat zij onata kan handelen. Holland Bi familiezender met Nederl: muziek, wil wekelijks mentenprogramma uitze Dat zal gebeuren in de voi een quiz: goede antwi worden beloond met prijzi is de eerste keer dat de l mentenbond wordt geraadp door de commerciële raft bond werkt al mee radio- en televisieprogram® BERGEN OP ZOOM - Cinem 'actueel 1-2-3 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. A perfect world. 20 u. Demolition man. -Roxy 1 - 20.15 u. The A4 Family values. - Roxy 2 - 20 u. The hoi» spirits. ROOSENDAAL - City 1-2-3 20 u. A perfect world. 20 u. Demolition man. 20 u. Beethoven's 2nd. KNOKKE - Beverly Sereens 20 u. Demolition man. 20 u. Good son. 20 u. Perfect world. 20 u. Three of hearts. sI peel uur en 7-30' 8-30' 12-30' in 17 30, 18.30 en 06.30 Nieuws. I rn-7 07 Tijdsein. KRO: 12 07 Echó. ins Dingen die gebeuren AVRO: n7 Radiojournaal. KRO: 20.04 Ort- .r tafel NCRV: 22.04 Hier en Nu- I,1 NOS: 23.07 Met het oog Bp s' ,„en VPRO: 0.04-7.00 NaChtle- 1met om 0.04 Street beats, 3.02 Hat paradijs; 4.02 Grand disco ólaê- I w 5 02-7.00 De gezamenlijk zêti- ïïs paesens Moddergat RADIO 2 heel uur Nieuws. NCRV: 7.04 I goedemorgen Nederland. 9.04 Het S/j|iem Weverplein. 12.04 't Hart J!„ twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO: ï?04 Nieuw! Fileradio. EO: 18.04 lie mensen. TROS: 19.04 Poster. on04 Music all in. 21.04 Voor Wie- waag luisteren wil. 22.30 CoulisSeB. 23 04-24 00 Sesjun RADIO 3 SE heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Rreakfast-club 9.04 Arbeidsvitartii- „pn VARA: 12.04 Denk aan HdriR. 404 Carola AKN: 15.04 PopSpp If; in V00: 17.04 RinkeldSltinkèl. NOS' 18 04 De Avondsplts. 19.04 Spoor 7 NCRV: 20.04 Paperclip fhk- z"m VPRO: 21.04 Villa 65. TROS no4Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol6f Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 nm 7 00. 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem ming 9.00 Muziek voor miljoenen. 1106 Het ochtendconcert. A. Radio Svmf Ork. Stuttgart. B. Radio Ka- merork. en Damesformatie Gr. Uni- raeokoor. 13.04 Klassiek op ver zoek. VARA: 14,00 Middagconcert: git VARA's Matinee-archief. 15.40 VARA klassiek: Uit VARA's matinee archief. USSR Symf. Ork. 16.00 De Nederlanden: Van Bree en Ver- hulst KRO- 17.00 Zin in muziek. KRO: 18.04 Klassiek. 19.30 Het orgel 20.02 Avondconcert. Eclairs stfr l'Au-dela van Messiaen. Radio Sumf Ork. en leden Filharm. O'tlf. ol.v. Reinbert de Leew. 22.00 Lfu- date 23.00 Deze eeuw. EO:. 0.00-1 00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur 1/m 18 00 Nieuws. NOS: 645-6.50 Mededelingenrubriek niet uitgebreid weerbericht én'' scheepsvaartberichten. 7.05 Vroêg op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02 Perspectief. 10.02 De duvel is oüd. RVU: 11.02 Kleur bekennen. NOS: 12.02 Weldenkende mensen. 13.10 NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Groen Links. NMO: 18.02 Actualiteitenpro gramma in drie talen. 18.02 Neder lands programma; 18.30 Afabisch programma, 18.45 Turks pfbgram- ma. EO: 19.00 Waar waren we Ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en ac- I tualiteiten in het Turks. 19.50 I Nieuws en actualiteiten in hét Ma- I rokkaans en Berbers. 20 40 Niéuws I en. actualiteiten in het Chinees. TE- I LEAC: 21.00 Ontdek de psychologie. I 21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS: I 22.00 Finale. NOS: 23.07-24.00 ftiet I het oog op morgen I ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra-.* I bants nieuws, actualiteiten Bn de I krant in Brabant. 7.32 BraSagts j nieuws, actualiteiten en weerman I Johan Verschuuren. 8.08 Brabahts I nieuws 8.11 Radio Nieuws Centra- I le. 8.32 Brabants nieuws, actualitöi- I ten en weerman. 9.03 Brabants II nieuws. 9:07"> Mdziêkkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Braai-bank. II.03 Brabants, nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor I boer en tuinder. 13.08 Brabants I nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen- I trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Tussen Amsterdam en Brussel. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Gedane zaken. 17.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en ach tergrondprogramma. 17.45 De agenda 17.55-18.00 Nieuwsover zicht At 11 07.Ö 67.0 G7."3 08.3 '09.3 09.0 10.0 11.C 11.- 12.C 12.: 12. 13:0 13.C 1«j iM 1611 16.C 17.' 17 18.' I 18.1 18." 18.2 1M. 19.4 u 20.0 20./] 20.E 23.q 23.E it 16.01 16.21 ié 17,lil 18.11 18.51 19.31 20.11 20.3! 21.3! 22.3! 22.4! 23.0! 22.5f' .01 09.0 09.0 09.4! 10.01 IO.O: 11.0 11.0 12.3 12.5 15.0 13.<L 14.3 15.0 15.0 16.0 16.0 16.3 17.0 17.1 17.5 17 5 18.2 18.5 18.5 Jullie zijn me hit stil kwijt! itrPlss weten en hst Kr Amsterdam (anp) - Directeur Jan Wolff van het Muziekcen IJsbreker in Amsterdam heeft van de Canadese ambass culturele prijs gekregen. Het gaat om een nieuwe onderschei Cultural Merit Award. De prijs zal jaarlijks worden uitgereikt aan een persoon die® Nederland verdienstelijk heeft gemaakt voor de Canadese Per keer wordt de prijs in een bepaalde discipline - muz>e film/video, literatuur of beeldende kunst - vergeven. Dit ja muziek aan de beurt. Wolff is in de pijzen gevallen omdat De IJsbreker de a jaar veel aandacht heeft besteed aan Canadese muziek. i». ^,-r-tTL if

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22