DE STEM
Allochtonen
en met theater
s
Stallone als Demolition Man in het jaar 2032
UIT GIDS
Bredase Hélène Pieter wil project voor buitenlanders van de grond tillen
Opnieuw Vietnam-leed van Oliver Stone
Meeste ex-gevangen*
vallen gewoon terug
Oosteuropese kopstukke
bezien het nationalisme
Vara's Impact over 'Goede voornemens'
Tv-documentaire in rijdende trein
Onverwacht veel
bezoekers voor
Dageraad der
Gouden Eeuw
Consumentenboi
in zee met
commerciële
radiozender
I I OMROEP BRABANT
V
to.i
ie.:
Si
USKE WISKE
Culturele prijs voor Jan Aif^BONE
Gids
nSSTEM
r- I
i«w—
Door Ans van Goch
Breda - Bij het weggaan staan we even stil bij de
houtkachel. „Dat doe ik nou graag," zegt Hélène Pieter.
„Kijken in de vlammen. Nadenken. Peinzen. Dromen."
'Theater-mens' Hélène Pieter uit
Breda hééft een droom. Theater
maken voor vooral allochtonen.
„Je moet ze toch iets meer geven
dan eten?" Ze zegt het uit volle
overtuiging, met haar handen
haar woorden nóg meer kracht
bijzettend.
Of droom... Hélène Pieter heeft
met name van allochtonen sig
nalen gekregen dat er behoefte is
aan theater waarin ook zij zich
herkennen. Bovendien snijdt het
mes aan twee kanten: allochtoon
theater is voor Nederlanders een
middel om de cultuur van de.
medelanders beter te leren ken
nen.
Theater, zo valt te proeven uit
haar woorden, is voor haar in de
loop der jaren meer geworden
dan alleen maar 'n manier om
een boterham te verdienen. Het
is, zeg maar, een levensvervul
ling.
25 Jaar geleden kwam Hélène
Pieter vanuit Curasao naar Ne
derland. Trots op haar afkomst,
trots ook op haar onafhankelijk
heid. „Ik kwam hier studeren
maar wilde geen beurs aanvra
gen. Wilde per se van niemand
afhankelijk zijn, heb dus ge
werkt en gestudeerd, gewerkt en
gestudeerd." Aanvankelijk so
ciale wetenschappen, later
switchte Hélène Pieter om naar
het theater.
„Dat is trouwens ook sociaal. Ik
kwam er op een gegeven moment
achter dat je mensen kunt hel
pen met theater. Het middel dra
ma leent zich ervoor dat mensen
inzicht krijgen in hun proble
men. Zo mooi..." Ze haalt als
voorbeeld het toneelstuk 'Mutter
Courage' van Berthold Brecht
aan. „Geschreven door een intel
lectueel voor de gewone mens.
Leren
Gaat over de Tweede Wereldoor
log, een moeder die haar kinde
ren opoffert aan de oorlog. Maar
er is nü geen plek in de wereld
waar dit stuk beter van toepas
sing als het voormalige Joegosla
vië. Tuurlijk, het geeft geen op
lossing. Maar wel steun en in
zicht."
Ze heeft bewust gekozen voor de
regie, het theater maken. „Ik heb
er niet zo'n behoefte aan de ster
te zijn." Niettemin ook spelend,
studeerde ze aan de faculteit
theater en drama van de
Utrechtse rijksuniverseit en
geeft daar nu les. Ook verzorgt
ze lessen drama aan het Spec
trumcollege in Breda.
„Ik wil de mensen laten léren
leren,", zegt Hélène Pieter. „Le
ren om in het leven te staan."
Pretentieus? Ze denkt er even
over na. Geeft daarna grif toe.
„Ik sjoemel niet met m'n vak. Ik
wil theater maken."
Daar is ze trouwens al zo'n
twaalf jaar professioneel mee
bezig. „Nee, mijn naamsbekend
heid is niet zo groot," erkent ze
volmondig. „Dat heeft, denk ik,
toch wel aan mezelf gelegen. M'n
eigen bescheidenheid."
Hoe dan ook, begin jaren tachtig
werd Hélène Pieter gevraagd om
samen met Rufus Collins, een
acteur van Londen-West End,
een theater-project voor allocht
onen in Amsterdam - 'want daar
gebeurt alles' - op te zetten.
Schuifdeuren
„Toen kregen we nog een kontje
van WVC. Want de allochtonen
moesten uit de hoeken, uit de
steegjes, uit de buurthuizen. Col
lins heeft ze uit het verdomhoek
je gehaald." En de andere kant:
„Allochtonen kunnen toch ook
professionele stukken maken, ze
hoeven toch niet tussen de
schuifdeuren te blijven spelen?"
Of ze in haar carrière zelf last
heeft (gehad) van haar eigen al
lochtoon zijn? „Nee -ee." En een
beetje bitter: „Wel in de zin van,
we zijn sluitposten. Als er geen
geld meer is, val je als eerste af."
Hélène Pieter werkt op dit mo
ment volop aan de vervulling
van haar droom. Ook vanuit
haar filosofie dat theater mensen
helpt.
Enige tijd geleden heeft ze de
Stichting Zwart Licht opgericht.
Doel is heel concreet het promo
ten en uitvoeren van podium
kunsten, voor in het bijzonder
Hélène Pieter; 'Ik sjoemel niet met mijn vak'.
allochtonen, maar ook voor de
andere Nederlanders.
Domper
Maar op papier is dat een stuk
gemakkelijker dan in de prak
tijk, heeft ook Hélène Pieter aan
den lijve ondervonden. Zo had
de stichting besloten het boek
Dubbelspel van Frank Arion
voor theater te bewerken en op
te voeren. Bekende namen als
Paul Berenos en Helen Kamper
veen hadden hun medewerking
toegezegd. De Kunstraad bracht
een positief advies uit over de
subsidieaanvrage van de stich
ting. Het departement van WVC
besliste anders. Want geen geld.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
„Een geweldige domper," zegt
ze, nu nog geëmotioneerd.
De afwijzing van WVC, vorig
voorjaar, betekent echter geens
zins het einde van een droom.
Hélène Pieter besluit een nieuw
project op te zetten... op eigen
kosten.
Gekozen is opnieuw voor de op
voering van een toneelstuk
Door Jos Kessels
Nu we de magische grens van
het jaar 2000 naderen, wordt in
films regelmatig vooruitgeblikt
op de toekomst. In de science
fiction-actiefilm 'Demolition
Man' van debutant Marco
Brambilla wordt dat met veel
vernuft en humor gedaan. Met
fantasie is een nieuwe wereld
■geschapen, die weliswaar nog
ver van ons afstaat, maar waar
van we nu al genoeg sporen
aantreffen.
De proloog speelt zich af in
1996. Los Angeles is veranderd
in een reusachtige brandende
puinhoop. De gevaarlijke zwar
te psychopaat Phoenix (Wesley
Snipes) houdt een aantal men
sen gegijzeld in een gebouw.
Rechercheur Spartan (Sylvester
Stallone), vanwege zijn onor
thodoxe methoden 'Demolition
Man' genoemd, rekent Phoenix
in, maar de gijzelaars zijn dood.
Voor straf worden Phoenix en
Spartan ingevroren.
Bij de volgende scène zijn we in
het jaar 2032. Los Angeles is
veranderd in San Angeles, een
vreedzame maatschappij, ont-
Sylvester Stallone en Wesley Snipes in de science-fiction-ac-
tiefilm 'Demolition Man' waarin een geestig beeld van de
toekomst wordt gegeven.
worpen door een zekere Coc-
teau. Hij heeft de misdaad uit
gebannen. De mensen eten of
gebruiken geen schadelijke din
gen meer en de computer be
heerst het bestaan.
Leider Cocteau voelt zich echter
bedreigd door een groep sub-
FOTO WARNER BROS
versievelingen die nog leven als
de 'barbaren' van de twintigste
eeuw. Daarom laat hij stiekem
Phoenix ontdooien, die hen
moet opruimen. De politie ver
keert in de.veronderstelling dat
Phoenix ontsnapt is en opent de
jacht op hem.
Omdat de politiemannen niet
vertrouwd zijn met geweld heb
ben ze geen schijn van kans
tegen de levensgevaarlijke
Phoenix. De jonge agente Leli-
na (Sandra Bullock), die de
twintigste eeuw als hobby heeft,
komt op het idee om ook
Spartan uit de vrieskist te ha
len. Het komt opnieuw tot een
titanenstrijd maar dan met de
verworvenheden van de nieuwe
tijd.
Als actiefilm is 'Demolition
Man' conventioneel. Wat de
film aardig maakt, is het futu
ristische tijdsbeeld en dan voor
al de humor die daarbij verzon
nen werd. Zo is er een verbale
moraal-wet. Iedere keer dat ie
mand een onvertogen woord in
de mond neemt, klinkt uit het
dichtst bijzijnde muurkastje een
signaal en krijgt de overtreder
een papieren reprimande. Zodra
Phoenix en Spartan op vrije
voeten zijn, regent het signalen
en papier.
In 2032 is het is wel een heel erg
steriele wereld geworden. Ro
ken en drank zijn verboden, er
wordt geen vlees meer gegeten
en met de liefde is het pover
gesteld. Mensen raken elkaar
niet meer aan. Kussen en vrijen
zijn er al helemaal niet meer bij
omdat vloeistof-overdracht uit
den boze is vanwege allerlei
ziektes. De liefde wordt bedre
ven met een soort koptelefoons
die beeldsignalen doorgeven.
Intussen heb je vlak voordat een
aardbeving in 2010 alles ver
woestte ook nog een president
Schwarzenegger gehad. Als
Stallone dat te horen krijgt,
wendt hij misnoegd het hoofd af
en verandert meteen van onder
werp. Dat de zwarte acteur We
sley Snipes, met gebleekt haar,
de rol van schurk speelt, is een
teken dat de zwarte emancipa
tie nu eindelijk ook tot Hol
lywood is doorgedrongen.
Visueel heeft 'Demolition Man'
film heel wat te bieden. Decor
ontwerper David Snyder, die de
wereld verbaasde met 'Blade
Runner', pakt in 'Demolition
Man' opnieuw fors uit, al zijn
de decors minder sensationeel
dan in die film. De gerenom
meerde Britse cameraman Alex
Thomson, die 'Cliffhanger' tot
een beeldsensatie maakte, be
diende ook nu de camera. Spe
ciale aandacht verdienen de in
de film gebruikte auto's die spe
ciaal door General Motors wer
den ontworpen.
'Demolition Man' van Marco
Brambilla draalt In Grand in
Breda, Cinemactueel in Bergen
op Zoom, City in Roosendaal,
De Koning van Engeland in
Hulst en Midi in Tilburg.
Van onze filmredactie
Voor regisseur Oliver Stone is de Vietnam-oorlog
nooit afgelopen. In 'Platoon' toonde hij de waan
zin onder de Amerikaanse soldaten gedurende de
jungle-oorlog. In zijn beste film, 'Born on the
Fourth of July', schitterde Tom Cruise als een
jonge invalide Vietnam-veteraan, die thuis niet
meer kan aarden en zich verraden voelt door zijn
land, in heftig emotionerende beelden.
In zijn nieuwste Vietnam-film, 'Heaven and
Earth', probeert de maniakale Amerikaanse re
gisseur nog meer oorlogsleed nog heftiger uit te
beelden. Ditmaal belicht hij de Vietnam-kant van
de oorlog, aan de hand van de waargebeurde
belevenissen van het Vietnamese meisje Le Ly.
Stone begint met een stukje geschiedenis over het
land dat nooit onafhankelijk was maar altijd al
bezet. De eerste helft van deze eeuw door de
Fransen, die de boel regelmatig platbrandden.
Het heeft de Vietnamezen tot een volk gemaakt
dat opnieuw beginnen als karaktertrek ontwik
keld heeft, op basis van het vreedzame Boeddhis
me, De Vietnam-oorlog zal echter zó vernietigend
zijn, dat het leven er nooit meer zal worden wat
het was.
Begin jaren zestig is het land verdeeld in het
communistische noorden en het door het westen
gecontroleerde zuiden. Het meisje Le Ly groeit op
in een dorpje in Zuid-Vietnam. Als de Vietcong
vanuit Noord-Vietnam probeert een eenwording
te bewerkstelligen, reageren veel Zuid-Vietname-
se plattelanders, waaronder Le Ly en haar fami
lie, enthousiast.
In het dorp van Le Ly (Hiep Thi Le) wordt echter
een kamp gebouwd voor het Zuid-Vietnamese
leger en de Amerikanen. Daardoor komen de
dorpelingen voor twee vuren 'te staan: de Viet
cong en het eigen leger. Le Ly ervaart aan den
lijve dat er van beide partijen niets goeds te
verwachten valt. Ze wordt gevangen genomen
door het Zuidvietnamese leger en op gruwelijke
wijze gemarteld omdat ze zou sympathiseren met
de Vietcong. Als haar moeder haar vrijkoopt,
wordt ze gepakt door de Vietcong en verkracht
omdat ze zou samenwerken met de Zuidvietna-
mezen en Amerikanen.
De familie vlucht naar Saigon, waar Le Ly en
haar moeder bij een rijke familie in dienst komen.
De heer des huizes verleidt Le Ly en als ze
zwanger van hem wordt, wordt ze uit huis gezet.
Le Ly is tijdelijk de schande van de familie. Ze
verliest ook nog haar zelfrespect als ze zich voor
veel geld laat overhalen haar lichaam aan te
bieden aan twee Amerikaanse soldaten.
Le Ly wil niets meer met mannen te maken
hebben, totdat de oudere Amerikaanse sergeant
Steve (Tommy Lee Jones) in haar leven komt.
Steve doet zich voor als een zachtaardige, be
trouwbare man en ze laat zich overhalen met hem
te trouwen en in Californië te gaan wonen. Daar
krijgt ze niet alleen te maken met discriminatie
en aanpassingsproblemen, maar ook met een
verknipte echtgenoot die geplaagd wordt door
een duister verleden.
Regisseur Oliver Stone boort in 'Heaven and
Earth' zo'n overvloed aan thema's aan dat de film
er in verdrinkt: de Vietnamese geschiedenis en
mentaliteit, de gruwelen van de Amerikaanse
oorlogsinmenging, de man-vrouw verhouding, het
ouderschap, de menselijke veerkracht en de steun
die religie kan betekenen.
Het grootste probleem van de film is echter dat
Stone faalt op het meest essentiële punt, de
emotionele betrokkenheid bij de vrouwelijke
hoofdpersoon. Haar leven is een eindeloze lij
densweg vol kommer en kwel dat door een
overdosis aan effect de, kijker niet meer echt kan
raken. Teveel bombast en moralisme gaan óp den
duur ook behoorlijk irriteren, terwijl ondertussen
de muziek maar keihard doordendert.
'Heaven and Earth' van Oliver Stone is te zien in
Casino 1 en Heuvelpoort 4 in Tilburg.
Tommy Lee Jones als redder van het Vietna
mese meisje Le Ly (Hiep Thi Le) in Oliver
nieuwe Vietnam-drama 'Heaven and
FOTO WARNER BROS
Stones
Earth'.
RADIO
__i 1111r
DONDERDAG 20 JANUARI 1994
waarin de problematiek van de
buitenlanders in Nederland her
kenbaar wordt gemaakt. Voor
henzelf dus, en voor de Neder
landers. Suzanne Glimmerveen
werd aangezocht het boek 'Mijn
zuster de negerin' van Cola De-
brot om te werken tot een mono
loog. Het gegeven uit dit boek,
dat bijna zestig jaar geleden ver
scheen, sluit vandaag de dag nog
naadloos aan op de problema
tiek van de allochtonen, niet
alleen van Antillianen, maar ook
voor bijvoorbeeld Turken en Ma
rokkanen, meent Hélène Pieter.
„Dat is trouwens ook de rijkdom
van theater."
Wit
Pieter doet zelf de regie, en
daarnaast de hele heisa van pu
bliciteit, kostuums en dergelijke.
De acteur Jeroen Heuvel zet het
stuk op de planken. „Het is een
witte acteur. Maar hij vertelt wel
het allochtone verhaal."
Het grootste karwei voor Hélène
Pieter is nu haar project te ver
kopen. Ze heeft niet de illusie
dat ze er financieel uitspringt,
dat is voor haar ook niet de
hoofdzaak. Maar ze wil dat het
stuk opgevoerd wordt in - om te
beginnen - Zuidwest-Nederland.
Ook voor scholieren, 'want dat
zijn de theaterbezoekers van
morgen'.
Platform
En als het aan haar ligt, is, het
werk van de stichting niet ge
daan met de opvoering van 'Mijn
zuster de negerin'. „Ik hoop dat
we daardoor wat meer bekend
heid krijgen. Dan wil ik een
soort platform worden voor met
name allochtonen, die zelf iets
willen doen op toneelgebied. Ze
kunnen dan gebruik maken van
mijn kennis en ervaring."
Voorlopig heeft Hélène Pieter
voor theatermensen en andere
belanghebbenden een presenta
tie georganiseerd over 'Mijn zus
ter de negerin'. Bij die gelegen
heid, 27 januari om 15.00 uur in
de Nieuwe Veste in Breda, wordt
ook een fragment van de voor
stelling opgevoerd.
„Want," vat ze samen, „er is me
alles aan gelegen om groen licht
voor zwart licht te krijgen."
Van onze rtv-redactie
Zolang de begeleiding van ex-gedetineerden blijft li'
heeft het bouwen van nieuwe cellen geen zin. De b,
schap van documentairemaker Hans Polak is duide'
„Het leven buiten de gevangenis is vaak moeilijker!
binnen", illustreert de 33-jarige junk Hans K. vanavi
in een aflevering van Vara's Impact. De titel: 'Des
voornemens van Douwe B. en Hans K.'
Een jaar lang volgde Polak de
41-jarige Groninger Douwe B.
en de Amsterdammer Hans K.
Beiden vatten na een jarenlan
ge drugsverslaving en vele
malen te hebben gezeten, tij
dens de zoveelste gevangenis
straf het plan op om hun leven
te beteren. Polak volgde hen
vanaf hun vrijlating.
Hans Polak zegt met de docu
mentaire te willen laten zien
dat er na een gevangenisstraf
te weinig gebeurt om ex-gede
tineerden op het goede pad te
houden. In een stad als Gro
ningen is er nog sprake van
enige binding met de hulpver
lening omdat de reclasseri
ambtenaar de steeds ten
rende gevangene kent, ma:
de Randstad ontbreekt
volgens Polak volledig,
staat een gedetineerde i„
vrijlating met twee plastic!
jes buiten de poort en
zelf zijn nieuwe leven
ten moeten zetten."
Polak vindt het niet ven
derlij k dat op deze
ongeveer 80 procent
gedetineerden in Nedêril
steeds weer terugvalt in f
oude gedrag en opnieuw i
gevangenis terechtkomt,
Nederland 3,23.03 uur
In Krakow vertrok vorig jaar een bijzondere trein vooj
bijzondere trip dwars door de Balkan. Politieke kopstl
uit Servië, Hongarije, Slowakije en Roemenië stapten i
trein die ooit toebehoorde aan de Hongaarse communis!
leider Janos Kadar. Vier dagen lang bogen zij zich ova
vraagstuk van het zich verbreidende nationalisme.
Van deze reis, die werd georga- sen aan waar etnische spa
niseerd door Ikon, BBC en Ta- gen hoog zijn opgelopeS
mouz Media, maakte Ilan Ziv de Hongaars-Slowaakse dorp]
documentaire 'Sporen over de een kamp in Oost-Hongan
breuklijn'. De trein deed plaat- vluchtelingen uit het voon
Joegoslavië en Cluj/Kol
een Roemeens dorp met eer
ke Hongaarse minderheid.
Amsterdam (anp) - De
tentoonstelling De Dage
raad der Gouden Eeuw
die vanaf 11 december in
het Rijksmuseum in Am
sterdam is te zien, heeft
al honderdduizend be
zoekers getrokken. Dat is
boven verwachting, zo
laat een museumwoord
voerder dinsdag weten.
De Dageraad duurt nog
tot en met 6 maart.
Als de komende zeven we
ken evenveel bezoekers ko
men als de afgelopen tijd,
sluit het museum de ten
toonstelling af met twee
honderdduizend bezoekers.
Dat zijn ongeveer vijftig
duizend mensen meer dan
vóóraf werd gedacht. De
Dageraad is de grootste en
duurste tentoonstelling die
het museum ooit heeft ge
houden.
De laatste grote tentoon
stelling over Rembrandt, die
in de winter 1991/1992 was
te zien, trok 444.000 bezoe
kers. Het Rembrandt-over-
zicht.was zeven dagen per
week van 's morgens tien tot
's avonds acht open. Voor
De Dageraad gelden de ge
wone toegangstijden, 's
Maandags is het museum
gesloten.
De rijdende conferentie
het hart van de film. II;
geeft er commentaar bij
vorm van een meditatie
schiedenis, overpeins
nachtmerries en fictie ziji
weven met het reisverslag.
De documentaire wordt ge
door een discussie. Onder le
van Job de Haan geven de!
chische journaliste Veral
Mient-Jan Faber (IKV) en I
Gerritsen (Oost-Europa I
tuut) daar hun kijk op.
Nederland 1,20.56 uui
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Sleepless in Seattle.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
20 u. The Addams Family values.
20 u. A perfect world.
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. Robin Hood: men in tights.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Demolition man.
- Alhambra 2
20 u. Robin Hood: men in tights.
- Alhambra 3
20 u. 20 u. Heaven and earth.
- Alhambra 4
20 u. The Addams Family values.
Rotterdam (anp) - De C(
rrjentenbond gaat samen
ken met de commerciële
diozender Holland FM. 1
partijen bespreken dezei
de uitwerking van een
koord.
De Consumentenbond wil
vastgelegd dat zij onata
kan handelen. Holland Bi
familiezender met Nederl:
muziek, wil wekelijks
mentenprogramma uitze
Dat zal gebeuren in de voi
een quiz: goede antwi
worden beloond met prijzi
is de eerste keer dat de l
mentenbond wordt geraadp
door de commerciële raft
bond werkt al mee
radio- en televisieprogram®
BERGEN OP ZOOM
- Cinem 'actueel 1-2-3
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. A perfect world.
20 u. Demolition man.
-Roxy 1 - 20.15 u. The A4
Family values.
- Roxy 2 - 20 u. The hoi»
spirits.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. A perfect world.
20 u. Demolition man.
20 u. Beethoven's 2nd.
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 u. Demolition man.
20 u. Good son.
20 u. Perfect world.
20 u. Three of hearts.
sI peel uur en 7-30' 8-30' 12-30'
in 17 30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
I rn-7 07 Tijdsein. KRO: 12 07 Echó.
ins Dingen die gebeuren AVRO:
n7 Radiojournaal. KRO: 20.04 Ort-
.r tafel NCRV: 22.04 Hier en Nu-
I,1 NOS: 23.07 Met het oog Bp
s' ,„en VPRO: 0.04-7.00 NaChtle-
1met om 0.04 Street beats, 3.02
Hat paradijs; 4.02 Grand disco ólaê-
I w 5 02-7.00 De gezamenlijk zêti-
ïïs paesens Moddergat
RADIO 2
heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
I goedemorgen Nederland. 9.04 Het
S/j|iem Weverplein. 12.04 't Hart
J!„ twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO:
ï?04 Nieuw! Fileradio. EO: 18.04
lie mensen. TROS: 19.04 Poster.
on04 Music all in. 21.04 Voor Wie-
waag luisteren wil. 22.30 CoulisSeB.
23 04-24 00 Sesjun
RADIO 3
SE heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Rreakfast-club 9.04 Arbeidsvitartii-
„pn VARA: 12.04 Denk aan HdriR.
404 Carola AKN: 15.04 PopSpp If;
in V00: 17.04 RinkeldSltinkèl.
NOS' 18 04 De Avondsplts. 19.04
Spoor 7 NCRV: 20.04 Paperclip fhk-
z"m VPRO: 21.04 Villa 65. TROS
no4Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol6f
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
nm 7 00. 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming 9.00 Muziek voor miljoenen.
1106 Het ochtendconcert. A. Radio
Svmf Ork. Stuttgart. B. Radio Ka-
merork. en Damesformatie Gr. Uni-
raeokoor. 13.04 Klassiek op ver
zoek. VARA: 14,00 Middagconcert:
git VARA's Matinee-archief. 15.40
VARA klassiek: Uit VARA's matinee
archief. USSR Symf. Ork. 16.00 De
Nederlanden: Van Bree en Ver-
hulst KRO- 17.00 Zin in muziek.
KRO: 18.04 Klassiek. 19.30 Het orgel
20.02 Avondconcert. Eclairs stfr
l'Au-dela van Messiaen. Radio
Sumf Ork. en leden Filharm. O'tlf.
ol.v. Reinbert de Leew. 22.00 Lfu-
date 23.00 Deze eeuw. EO:.
0.00-1 00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur 1/m 18 00 Nieuws. NOS:
645-6.50 Mededelingenrubriek niet
uitgebreid weerbericht én''
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroêg
op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02
Perspectief. 10.02 De duvel is oüd.
RVU: 11.02 Kleur bekennen. NOS:
12.02 Weldenkende mensen. 13.10
NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang.
NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Groen
Links. NMO: 18.02 Actualiteitenpro
gramma in drie talen. 18.02 Neder
lands programma; 18.30 Afabisch
programma, 18.45 Turks pfbgram-
ma. EO: 19.00 Waar waren we Ook
alweer? NOS: 19.15 Nieuws en ac-
I tualiteiten in het Turks. 19.50
I Nieuws en actualiteiten in hét Ma-
I rokkaans en Berbers. 20 40 Niéuws
I en. actualiteiten in het Chinees. TE-
I LEAC: 21.00 Ontdek de psychologie.
I 21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS:
I 22.00 Finale. NOS: 23.07-24.00 ftiet
I het oog op morgen
I ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra-.*
I bants nieuws, actualiteiten Bn de
I krant in Brabant. 7.32 BraSagts
j nieuws, actualiteiten en weerman
I Johan Verschuuren. 8.08 Brabahts
I nieuws 8.11 Radio Nieuws Centra-
I le. 8.32 Brabants nieuws, actualitöi-
I ten en weerman. 9.03 Brabants
II nieuws. 9:07"> Mdziêkkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Braai-bank.
II.03 Brabants, nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
I boer en tuinder. 13.08 Brabants
I nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen-
I trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. Aansl.: Tussen Amsterdam
en Brussel. 16.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Gedane zaken. 17.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en ach
tergrondprogramma. 17.45 De
agenda 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht At
11
07.Ö
67.0
G7."3
08.3
'09.3
09.0
10.0
11.C
11.-
12.C
12.:
12.
13:0
13.C
1«j
iM
1611
16.C
17.'
17
18.'
I
18.1
18."
18.2
1M.
19.4
u
20.0
20./]
20.E
23.q
23.E
it
16.01
16.21
ié
17,lil
18.11
18.51
19.31
20.11
20.3!
21.3!
22.3!
22.4!
23.0!
22.5f'
.01
09.0
09.0
09.4!
10.01
IO.O:
11.0
11.0
12.3
12.5
15.0
13.<L
14.3
15.0
15.0
16.0
16.0
16.3
17.0
17.1
17.5
17 5
18.2
18.5
18.5
Jullie zijn me hit stil
kwijt! itrPlss weten
en hst Kr
Amsterdam (anp) - Directeur Jan Wolff van het Muziekcen
IJsbreker in Amsterdam heeft van de Canadese ambass
culturele prijs gekregen. Het gaat om een nieuwe onderschei
Cultural Merit Award.
De prijs zal jaarlijks worden uitgereikt aan een persoon die®
Nederland verdienstelijk heeft gemaakt voor de Canadese
Per keer wordt de prijs in een bepaalde discipline - muz>e
film/video, literatuur of beeldende kunst - vergeven. Dit ja
muziek aan de beurt.
Wolff is in de pijzen gevallen omdat De IJsbreker de a
jaar veel aandacht heeft besteed aan Canadese muziek.
i».
^,-r-tTL if