ok de Railhopper is degelijk en saai U Opel kwart eeuw nummer een in Nederland Vakantieprogramma voor kankerpatiënten IANUARI 1994 CONSUMENT D3 BUITENDIJK Luwe stoptrein bevat weinig zichtbare accessoires, maar veel verborgen comfort 3oit (1) RUBRIEK Afasie DONDERDAG 20 JANUARI 1994 boor Mariëtte Mulkens j Zeker niet als de die pt stokken en veel la Ivordt opgejaagd, waad recht in de hagelregei, b verdekt opgestelde j J [vliegen of rennen. j denken van het uitzet, lin wild in het voorjaar I en alleen om het lated laf te kunnen schieten Jet schieten op kraaien It die wel eens een jonge] ppeten. hoorde ik eens het ver-i van een jachtpartij hij de patrijzen zo uit de' I geplukt werden, in de I gegooid en acuut neer loten werden door de 1 jagers. Laat ze danj iriven gaan schieten. Om] J te zwijgen van de aan- ■oten dieren, die niet ge- lm worden, en alle ver lakte onrust in over het peen tamelijk rustige ge- latste maanden is er nog! It te doen geweest over cht, zoals het wel of nieti In jagen in natuurgebie- In natuurlijk de actie van! pierenbescherming bij de j ang van dit jachtseizoen. t>"n discussie zijn de ja- I bij voorbaat in het na-j Ze jagen natuurlijk i voor de lol, maar dat isl feo'n sterk argument. Dus| len ze iets anders verzin- 1 Ze praten dan bijvoor-l over het beperken van Ichade voor de land- i V. Jagers afficheren zich] nwoordig ook steeds va- I als natuurbeschermers:] louden natuur in stand, is natuur heel goed in 1 om zichzelf in stand te] pen, als de mens er zich! zo min mogelijk mee| oeit. Maar als je dan ook ieder jaar een groot deel; die zorgvuldig beheerde] ur doodschiet, blijf je na- lijk nergens. ierland heeft sinds gisteren een nieuwe stoptrein: [jajlhopper. Na de Koploper, de Wadloper en de Lter is dit de vierde telg uit het nog levende Lcht boemeltjes. Dertig jaar lang gaat hij heen en pendelen van het ene naar het andere station. I; is het verschil met zijn voorgangers? Een consu ltentest. Ljohn van Oppen :n van het oude Rome is ver de kookkunst), dat in t overgeleverde recepten i in de eeuw van Christus ide aan zijn leven toen hij ïtdekkrng kwam dat zijn ■as om op luxueuze (en n. ieinse keuken van groot] amen. Asafoetida of dui- van een Perzische brem- eng vind je asa foetidaj rische recepten. De geur I tffels, zelf denk ik aan inesische vrucht. Kortom, htig moet omspringen, or liquamen, een heldere j ime fabrieksmatig werd recepten van liquame erne keken bijna onmoge- en zout enige tijd in de e stank en waar is hier de j ameling recepten uit de i rhanna Maria van Winter variant, die ook bij de vis (met kop en graten) te behoorlijke hoeveelheid kei, selderij, bonenkruid. thijm, oregano, beteunie, uik geraakte kruiden?). Ik ar toen las ik tot mijn haar Food in Histop laat vergelijken met de ie is in Nederland bij een oop. komstig van Apicius, is ïg, maar dwingt door zijn J tot improviseren. - Geen vier maar vijf l naast elkaar; een jische rolstoellift die er- Izorgt dat gehandicapten kracht kunnen in- ipen; een voorwielklem fs'allingsruimte biedt aan Ihetsen op het stabalkon Uchter de toegangsdeu- [mee is alle nieuws voor de jde dertig jaar wel ver- Hoe we tijdens een test- Ije Zwolle-Assen ook ons om up to date snufjes ^speuren in het nieuwste li stoptrein, het wil maar I luiken. Alles in de Rail ier is net zo degelijk, func- fantasieloos en saai als [van het merk NS gewend len extra's a extra veilige airbag voor geizigers eerste klas, om maar [gemiste mogelijkheid te noe- koptelefoon voor de Lszender Radio 1. pa hoogte verstelbare stoe- i zonnedak. i eens een wiebelbestendig Jertje voor de koffiebeker. [sok al geen pincode-auto- I achter de brede zwenk- jüdeuren, waarmee je de j van het ritje rechtstreeks [ie privérekening kunt laten Blijven. ter, dit zijn accessoires die je irissen. Het zijn extra's die m zijn totaliteit gunstige deling van een milieuvrien- vervoermiddel niet in de staan, maar je gaat bijzaken toch subjectief nten als je er dagelijks mee Éonteerd wordt, dertig [lang. Zolang wil de NS de ppper immers laten mee- ceien in de concurrentieslag t de auto-industrie, waar Ihviteit hoogtij viert. pijl reizen in een leasewagen |de baas alsmaar comforta- s wordt, blijft de NS een liaanse levenshouding vra- |van zijn passagiers. Bij de i over het program i hebben de ontwerpers geen seconde gepiekerd lf inbouw van een pretpak- zouden we ook? Je t de stoptrein toch alleen (ivoor korte stukjes. De ge- fijde rit duurt dertig minu- valt toch wel uit te zegt Ron van Stokkum, titer en dus pleitbezorger [de NS-directie. Hij zit recht *er me in de coupé en licht zagende bewegin- bat komt door de Rail- De aandrijfkracht van otor is overdui- 5k voelbaar onder het zitvlak p treinstel lijkt beurtelings s naar rechts te willen. PSemeurs van Citroen of P zouden hier een anti-door- hebben ingebouwd, ƒ11 de trein-industrie dient IWnuft te passen binnen de l!8 van twee spoorstaven. pietjes gezeurd over akkefietjes, 'ten al in Hoogeveen, As- [temt dichtbij en het is de e tijd op zoek te gaan naar oer stuk ae theelepels gemalen ko- lderij t dikke bodem. Meng W coriander en strooi dit ov zissaus erover. Zet het vu intig minuten heetgaar (a rleng je eenvoudigweg a us desgewenst binden m i, dan dien je de lamslapi^ ;t bekend) en peulvruch rlijk niet met aardapp ring van Amerika bij is een ruimte- P®, zegt de voorlichter, 35 ®#ter breder dan het tot nu ."kende materieel bij NS. r®, maar dat wil niet zeg- l] je per pasagier ook meer '""t je kaartje krijgt. De 'te is gebruikt, in de 6 klas althans, om vijf zit- op een rij aan de bo- fj vast te schroeven: drie r® ene kant van het gang- F 'Wee aan de overkant. fJeties fcf a?n de reacties van de ■ÉT üi vijfzitter een blij- lnij°™t. De komende maan- i L ?e ^ailhopper uitslui- Ln o baanvak Zwolle- it er een Paar maanden E een diesel-versie op de |li„ dan pas zwermt de ïvan i! naar andere hoe- pisen j land- Oordelen de istij .7dens de proefperiode ie ooi]6' vijfde stoel, dan wSf" aafd blijven. An- Ij,., weer vervangen ilaaw'oude variant van vier P5® op een rij. Voor een NS-monteur is dat een koud kunstje. De stoelen zitten op een draagbalk, als kippen op een stok. De draagbalk is met één stevige poot verankerd aan de bodemplaat en met twee duimdikke bouten aan de zij wand. Gemakkelijk voor de schoon maak. Zwabber en dweil komen overal bij. Handig ook, als je de sporen van (voetbal)vandalisme wil uitwissen. Rugbekleding ka pot? Moertje los, nieuwe stoel erin en de volgende reiziger weet van niets. Fainiliekleuren Aan de buitenkant is de Rail hopper gespoten in de geelblau- we familiekleuren van de NS. Alleen dankzij de zeshoekige vorm aan de voorkant onder scheidt hij zich van de mederail- gebruikers. Aan de binnenkant gaat de NS, qua kleurstelling, traditiege trouw met zijn tijd mee. In de Koploper, de voorganger van de Railhopper, schreeuwen de bruin-oranje banken het uit dat deze trein uit het begin van de jaren zeventig stamt. Zijn opvol ger baadt, inderdaad, in de kleu ren zeegroen, grijs en blauw. De NS heeft de nieuwe stoptrein laten maken bij zijn hofleveran cier, Talbot Aken. Er zijn negen treinen afgeleverd van elk twee rijtuigen, dus met een locomotief aan elke kant. Het ging om een opdracht van 120 miljoen gul den, waarvan de helft ontwikke- lings- en researchkosten. De uit eindelijk bouwkosten bedroegen dus bijna 7 miljoen per treinstel. Uniek Volgens Bert Helbers, de 42-jari- ge instructie-machinist die zijn collega's vertrouwd moet maken met de nieuwe techniek op de bok, is de draaistroom-aandrij ving uniek voor Nederlandse be grippen. „Remenergie is warmte en het is mogelijk die energie terug te geven aan de bovenlei ding," aldus Helbers. Voor de machinist is het wennen dat alle hendels en zwengels ver dwenen zijn. Alles loopt via de boordcomputer. Er zijn alleen nog maar knoppen te bedienen. Op het beeldscherm ziet hij met een of er iets mis is en wat hij in dat geval moet doen. Storingen zijn nagenoeg uitgesloten, omdat de onderhoudsmonteur de trein na de dienst in de remise kan inpluggen op het diagnosesys teem. „Zoals in de moderne au towerkplaats. Daar hoeft de chefmonteur ook niet meer op het geluid van de motor af te gaan, maar geeft de computer aan wat eraan schort," zegt Ron van Stokkum. Op de terugweg, ter hoogte van Beilen dat we passeren op de kruissnelheid van 130 km per uur, schudt hij nog meer weetjes uit de mouw. Bijvoorbeeld dat slechts vijf van de negen trein stellen zijn uitgevoerd met vijf stoelen op een rij in de tweede klasse (157 zitplaatsen), vier treinstellen zijn traditioneel uit gevoerd met vier stoelen (137 zitplaatsen). Op die manier kan de NS het verschil in waardering meten. De directie is benieuwd of de passagier het hinderlijk vindt, dat de stoelen van het type 'vijf op een rij' per stuk twee centimeter smaller zijn. Noodrem Vlak voor eindstation Assen be proeven we de noodrem. De trein komt tot stilstand zonder dat de passagier het gevoel krijgt geka- tapulteerd te worden. Zelfs bij de noodzaak tot maximale ver traging blijkt de rem licht en prettig doseerbaar. Terug op het rangeerterrein in Assen. Voordat instructie-ma chinist Helbers alles afsluit, zet hij de Railhopper via de boord computer in wekstand. „Dan is de luchtdruk 's ochtends meteen op peil en zijn de coupés al warm voordat de eerste passa giers instappen." En dat, zegt voorlichter Ron van Stokkum met een licht triomfan telijke toon in zijn stem, is nou een voorbeeld van het vele ver borgen comfort dat de komende jaren voor de reiziger klaar ligt. Slotconclusie van deze consu mententest: de Railhopper is een vervoermiddel met plezierige rij- eigenschappen, grote bedrijfsze kerheid en lang niet tegenvallen de prestaties. Het uitrustingsni veau is sober en kaal, met uit zondering van de centrale ver grendeling op de zwenkzwaai- deuren, maar objectief gezien kun je voor deze prijs, in dit milieubewuste marktsegment, geen luxueuzere accessoires ver wachten. De rolstoellift. De conducteur klapt de elektrische installatie uit, waarna de gehandicpate op eigen kracht de Railhopper kan betreden. Let op de volautomatische zwenkzwaaideuren. foto erik van hullenaar slagschepen niet echt de glan zende hoofdrol hebben gespeeld bij de klim naar de nummer één positie. Die eer valt te beurt aan een aanzienlijk minder impo sant mobiel: de A Kadett. Ron de koplampjes, kleine vinnetjes op de achterschermen en een snelheidsmeter als een soort draaiende zuurstok. Bijna iede re Nederlandse familie heeft wel iets met die auto gehad. De 998 cc vierpitter kostte destijds 5600 gulden. Wie er ook een kachel in wilde hebben moest driehonderd gulden extra beta len. In 1970 werd de Kadett - het B-type inmiddels - als model ook de meest verkochte auto en die positie heeft hij in al zijn modelvarianten eigenlijk alleen afgestaan omdat hij werd opge volgd door de Astra. Die die positie in de afgelopen jaren op zijn beurt dan ook gewoon heeft vastgehouden. Het jaar 1970 was trouwens in meer opzichten memorabel. Het modelprogram ma werd toen uitgebreid met de Ascona en Manta. Twee model len die de kassa flink hebben doen rinkelen, maar ook een belangrijke rol hebben gespeeld bij het opkrikken van het niet altijd even dynamische imago van Opel. Ze waren niet weg te denken in de rallywereld en domineerden de produktiewa- genraces op Zandvoort. - Compact Nog wat mijlpalen: in '79 stapte de Kadett D als eerste Opel over op voorwielaandrijving en in '82 werd de Spaanse fabriek in Saragossa geopend. Vanuit die vooruitgeschoven positie be stookt Opel sindsdien de markt van de compacte auto's. Met succes, want in het afgelopen jaar was de Corsa - na de intro ductie van de geheel nieuwe versie - zelfs heel even de meestverkochte auto van ons land. In 1986 passeerde Opel voor het eerst de barrière van honderdduizend verkochte au to's per jaar. Maar de tijden zijn moeilijk. En auto's leven trouwens ook veel langer dan vroeger. In een zwaar krimpende automarkt liet GM vorig jaar zo'n zestig duizend verkopen noteren. Nog altijd riant het grootste aantal in ons land. In Sliedrecht heb ben ze de mouwen al weer op gestroopt voor het lopende jaar. Want succes heeft ook een na deel: als je al zo lang nummer één bent, is het aanzienlijk makkelijker om te zakken dan te klimmen... Door Rob van Ginneken Er is nog een paar weken ge wacht op de echte, officiële ver koopcijfers over het afgelopen jaar. Je weet maar nooit. Inmid dels is er echt geen speld meer tussen te krijgen. Opel heeft in ons land een unieke mijlpaal bereikt: al 25 jaar is het merk het grootste van Nederland. De onderneming in Sliedrecht zal het feest nauwelijks met tromgeroffel onderstrepen. De festiviteiten spelen zich voorna melijk in de showrooms af. Commercieel directeur Wim de Heer van General Motors is nuchter over het bereiken van de mijlpaal: „Je moet altijd vooruit kijken en niet achteruit. En als je naar de verkopen in ons land kijkt, is het trouwens ook niet bepaald een moment om de vlag luidruchtig uit te hangen." Een blik in de geschiedenis. In 1969 opereerde General Motors nog vanuit de Rotterdamse Waalhaven. Waar ooit ook Fri- gidaire koelkasten, Bedfords en Vauxhalls werden ingevoerd. Er werden dat jaar een kleine vijf tigduizend Opeis verkocht. Er waren nog twee wapenfeiten te noteren: de introductie van de Admiral B en de imposante Di plomat V8. De afstamming van het Amerikaanse moedercon cern was toen nog wat dieper geworteld. Nu, precies vijfent wintig jaar later, is dat opmer kelijk genoeg allemaal honder dentachtig graden omgekeerd. En gaat Opel in Rüsselsheim een Cadillac voor de Ameri kaanse markt bouwen... Kadett Je hoeft geen kenner te zijn om De Kadett heeft in een groot aantal uitvoeringen het succces van Opel in Nederland te weten dat die grote Opel bewerkstelligd. fotogm Onderzoek na foute airbags De airbag, een ballon die de autorijder beschermt bij een frontale aanrijding, wordt alge meen beschouwd als de belang rijkste uitvinding sinds jaren op het gebied van veilig auto rijden. Maar airbags die spon taan 'afgaan' hebben in de Ver enigde Staten en Engeland ge leid tot grootscheepse onder zoeken. Klachten over airbags die op geblazen werden nadat de auto over een putdeksel of een ver keersdrempel reed hebben ook geresulteerd tot ongerustheid bij de fabrikanten. Volgens The Times heeft Ford in de VS 1.500 pick-up trucks terugge roepen omdat de airbag in het stuur bleek af te kunnen gaan als de deur hard dichtgeslagen werd en de sleutel in de start positie stond. In Amerika zijn auto's van uit eenlopende merken naar de ga rage geroepen wegens fouten in het airbag-systeem. In Enge land is vorige week opschud ding ontstaan over de brand wonden die een vrouw naar haar zeggen opliep toen de air bag in haar Ford Mondeo opge blazen werd na een ongeval. Een woordvoerder van Ford heeft verklaard dat soortgelijke gevallen tot nu toe onbekend zijn. Ford heeft in ongeveer 4.2 miljoen auto's airbags inge bouwd. De luchtzak wordt on middellijk na een frontale aan rijding opgeblazen met stik- stofgas dat middels een kleine explosieve lading met hoge snelheid in de zak geperst wordt. Testen hebben uitgewe zen dat het gas meteen na de explosie een temperatuur van 82"C heeft. Het was tot dusver wel bekend dat de nylon airbag lichte schaafwonden kan ver oorzaken. Nieuwe auto's met grijs kenteken De nieuwe wetgeving voor au to's met grijs kenteken heeft een aantal importeurs ertoe ge bracht hun modellen zodanig aan te passen dat ze aan de nieuwe normen voldoen. Op basis van de nieuwe wetge ving kon Peugeot geen 405 Break Commercial meer leve ren. De Break is nu zodanig aangepast dat de 'Commercial' alsnog BPM-vrij is en dus in de klasse voor lage wegenbelas ting valt. Het dak is tien centi meter verhoogd, er is een schei dingswand met ruit achter de voorstoelen aangebracht, de achterbank is vervangen door een vlakke laadvloer en de zij ruiten van de laadruimte zijn geblindeerd. Chrysler heeft, samen met twee carrosserie-ombouwers, kans gezien een aantal auto's met grijs kenteken te kunnen blij ven leveren. Daarbij gaat het om de Dodge Ram Van met een volledige scheidingswand, de Chrysler Voyager met volledige separatiewand of een verhoogd dak en een lage scheidings wand en de Jeep Grand Chero kee, de Wrangier en de Chero kee. Veel jeep-achtige auto's als de Wrangier zijn door de nieu we wetgeving niet meer op grijs kenteken leverbaar. Kleine BMW voor 43 mille De nieuwe compacte BMW, waarvan eind april de eerste versie leverbaar wordt, gaat 42.700 gulden kosten. De auto krijgt in de uitvoering Executi ve (ƒ45.950,-) standaard ABS, een airbag voor de bestuurder en stuurbekrachtiging mee. De BMW 316i Compact heeft de zelfde wielbasis als de overige 3-modellen, maar de totale lengte van de auto is 23 centi meter minder. Net als alle an dere BMW's heeft de kleine achterwielaandrijving. De BMW Compact is de vierde variant van de 3-serie. De auto wordt aangedreven door een viercilinder krachtbron met een inhoud van 1.6 liter en 102 pk. Naar BMW-gewoonte wordt het nieuwe model standaard geleverd voor niet-rokers. Dat wil zeggen dat asbak en aanste ker ontbreken. Ford stuurt hulp naar Mazda Ford, dat 25 procent van de aandelen van Mazda in handen heeft, stuurt in juni een team managers naar de Japanse fa briek in Hirosjima. Mazda Motor Corporation lijdt verlies en stuurde eind vorig jaar drie topmensen de laan uit. Het is de bedoeling dat de on derneming met hulp van Ford geherstructureerd wordt. Een van Fords managers zal aange steld worden als vice-president naast Mazda's hoogste baas Y. Wada. Mazda is meer dan de andere Japanse fabrikanten, erg afhankelijk van de export van haar produkten. Het con cern is zwaar getroffen door de hoge koers van de yen. U wordt wakker in een ziekenhuisbed. Wat u daar te zoe ken heeft weet u niet, want de klap van de botsing heeft een gat in uw geheugen geslagen. Maar ook dat weet u niet. „Waar ben ik?" vraagt u, en de artsen rond het ziekbed trekken een gezicht alsof u Chinees hebt gesproken. Ze zeggen wat terug. Ze brabbe len maar wat: „Poekie para- loemboer ik twenne". U voelt zich machteloos en vreselijk alleen. Pas maanden later, of misschien wel nooit, begrijpt u dat u lijdt aan afa sie. Aan niet kunnen praten of niet kunnen verstaan of allebei. Dit overkomt 3500 Nederlanders per jaar. Iedereen is bij tijd en wijle een heel klein beetje afatisch. Je zoekt naar een naam en die wil je maar niet te binnen schieten. Ergens, diep ver scholen in het achterhoofd, zit het woord, we kunnen het bij wijze van spreken aanraken, maar als we het willen grijpen spat het als een zeepbel uit elkaar. Concentreren helpt niet, ook niet het knippen met de vin gers of het krabben op de kruin. Het beste is om er maar eventjes niet aan te den ken, dan komt,het van zelf naar boven, God weet waar precies vandaan. Gebeurt dat dan, dan verwelkomen we op gelucht het gevonden woord: oh ja, zeggen we dan. Het is een wonder hoe wij van klan ken woorden kunnen maken en hoe we onze gedachten moeiteloos in woorden en zin nen kunnen gieten. Neem nou het woordje 'pen'. Bij het ma ken van een Sinterklaasrijm pje schieten ons de rijmwoor den zo te binnen: ben, ken, hen, zen. ren. Zoeken we naar woorden die bij het werktuig 'pen' horen, dan vindt ons brein onmiddellijk de woor den inkt, papier, bureau, schrijven, lezen. We willen wat zeggen en de juiste woor den komen onmiddellijk in de juiste volgorde uit ons brein rollen. We horen klanken, en de taaimachine maakt er be grijpelijke woorden en zinnen van. In het labyrint van de taal vinden we moeiteloos on ze weg. Afasiepatiënten kunnen dat niet. Of beter: niet meer. Hun taaigenerator is bij hen onher stelbaar beschadigd door een verkeersongeval, een tumor in de hersenen of een CVA. Het CVA (ofwel hersenbloe ding, beslag, beroerte of atta que) is een steeds belangrij kere oorzaak, want een CVA overkomt vooral oudere men sen en Nederland vergrijst. Een afatische patiënt is ie mand die vroeger normaal kon praten en alles kon ver staan en nu ineens niet meer. Met zijn oren is niets aan de hand, zijn stembanden zijn ge heel in orde, en hij is bij zijn volle verstand: maar zijn taai machine in de hersenen is stuk. „We praten met onze linkerhersenhelft," zei de be roemde Franse neuroloog Paul Broca in 1863. En als de voorste hersenen bij de derde hersenwinding zijn bescha digd dan kunnen we niet meer goed praten. Die plek is be kend geworden als het spraakcentrum van Broca. Dat afasiepatiënten vaak rechts zijn verlamd spoort ge heel met deze bevinding, want we besturen het rechterdeel van ons lichaam nu eenmaal met onze linkerhersenhelft. Later vond de al even be roemde Duitse neuroloog Karl Wernicke nog een ande re afatische plek dat nu be kend staat als het gebied van Wernicke. Hoe taal precies door die hersengebieden wordt geproduceerd is nog steeds onderwerp van boeien de en zeer geleerde specula tie. Maar dat zo'n beschadiging een ramp is, dat is zeker. Hoe erg dat is kan een afatische patiënt niet of met moeite vertellen want hij heeft er u O ui 2 Door Jan Paalman vaak de woorden niet voor. Hij praat, als het centrum van Broca is vernietigd, in moei zame korte zinnetjes. In tele gramstijl. Of als het centrum van Wernicke in het ongerede is geraakt praat hij vloeiend koeterwaals. Woorden zijn niet meer be reikbaar, wat mensen zeggen kan onbegrijpelijk zijn en soms verstaat de patiënt zich zelf niet eens. Alsof heel Ne derland plotseling Chinees is gaan praten. Het gevoel bij volle verstand in een verkeerd toneelstuk terecht gekomen te zijn in het verkeerde be drijf. Daarbij vallen vaak nog andere dingen weg. Veel pa tiënten zijn verlamd, kunnen niet meer lezen, schrijven of klokkijken. Een diep gevoel van eenzaamheid overweldigt hen, van machteloosheid, pa niek en woede. Wat te doen? Van strikt me dische zijde is weinig hulp te verwachten. In het begin ver betert de taalvaardigheid van de patiënt nog wel eens, maar daar blijft het vaak bij. Omdat artsen hier weinig aan kunnen doen vervielen ze in het verle den nogal eens in 'therapeuti sch nihilisme': je kunt toch niets uitrichten, dus doen we maar niets. Geheel onterecht, vond prof. Schreuder twintig jaar gele den, want een patiënt met afasie is een spoedgeval die onmiddellijk doeltreffende hulp zou moeten krijgen. „Die zit in een zo macabere werkelijkheid dat we al te geneigd zijn om ons er van af te wenden." Gelukkig heeft er rond 1980 een doorbraak plaatsgevon den in de diagnostiek en the rapie van afasie. Men richtte toen op verschillende plaatsen in het land afasieteams op. Daarin zit een logopedist (spraakleraar), een dokter, een psycholoog en, nieuw maar eigenlijk zeer voor de hand liggend, een linguïst of wel taalkundige. Die teams stellen vast welke taalstoornis de patiënt precies heeft - een zeer ingewikkelde en tijdro vende zaak - en geven vervol gens adviezen aan de behan delende logopedist. Maar daarmee is men er nog niet. De patiënt dreigt onder te gaan in een totaal isolement. Hij verstaat zijn familie niet en de familie verstaat hem niet. Het maatschappelijk weefsel is gescheurd. In het boekje 'Afasie is erger dan u denkt' schrijft Jacques Die- penbroek: „Het is nu bijna twee jaar geleden. Begin de cember kreeg ik een hersen bloeding. Sindsdien is 'alles anders. Niets is meer zoals vroeger." Hoe familieleden, vrienden en kennissen met de patiënt moeten omgaan is ei genlijk een kwestie van goede manieren en goede manieren ontstaan vanzelf als je je in leeft in je gesprekspartner. Maar dan moet je wel weten wat die ander beweegt en dat 'is bij een afasiepatiënt niet makkelijk te peilen. Welnu. De AVN, de Afasie Vereni ging Nederland, maakt zich verdienstelijk door het leggen en instandhouden van contac ten tussen afasiepatiënten en hun familieleden. De regiona le afdelingen organiseren con tactavonden of praatgroepen voor familieleden, die vooral bestemd zijn om elkaar te ondersteunen. Afasie Vereniging Nederland. 02158-21818 (op werkdagen tus sen 9.00 en 13.00 uur.) Ruim zeshonderd kankerpatiënten en hun naasten hebben vorig jaar gebruikt gemaakt van een van de arrangementen van het Vakantiefonds van de Nederlandse Kankerbestrijding. Dit jaar wordt een vernieuwd programma aangeboden. Om aan de toenemende vraag naar vlieg/zonvakanties tegemoet te komen, heeft de Nederlandse Kankerbestrijding dit jaar bij voorbeeld naast een reis naar Mallorca ook een vakantie op Kreta in het programma opgenomen. Het Vakantiefonds is in 1990 ingesteld om kankerpatiënten op ongedwongen wijze met elkaar in contact te brengen. In de Vakantiefolder 1994 zijn zowel individuele als groepsvakanties opgenomen, in binnen- en buitenland. Daarnaast werkt het vakan tiefonds samen met enkele instellingen die vakanties met een speciaal doel organiseren, bij voorbeeld een stichting die kosteloos bungalowvakanties beschikbaar stelt voor gezinnen met een kind dat kanker heeft of daaraan is overleden. De vakantiefolder is te bestellen via telefoonnummer 06-0226622.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21