Week nd ed is IöeStem E3 'Vliegpassagiers joed te eten geve is een peperdure onderneming Nederlandse wetenschappers installeren weerstation op de Zuidpool Twee Nederlandse wetenschappers zijn donderdag vertrokken voor een expeditie dwars over Antarctica; een tocht van 5000 kilometer over eindeloze sneeuw- en ijsvlakten, bij temperaturen van tientallen graden onder nul. Er wordt onder meer een automatisch weerstation geplaatst, waardoor voor het eerst in dat deel van Antarctica ook in de winter meteorologische metingen zullen worden verricht. Monsters uit de ijskap moeten informatie verschaffen over de ontwikkeling ervan. Dat is van groot belang voor het niveau van de zeespiegel op de gehele wereld. Expeditie moet gegevens over de stijging van de zeespiegel opleveren [O 15 JANUARI 1994 O ZATERDAG 15 JANUARI 1994 ft kost twee keer zo veel j en drinken aan boord ben als voor de PmJ [op tafel moet worden nl procent komt voor rekel 'de logistiek'. FOTO ARCHIEF DE si 'eem eens de afwas ln jaar 2005 moet KLM ring élke dag 1600 v tuigtrolleys, 2800 vop Itainers, 87.000 stuks por,! Ivies, 165.000 stuks kunJ |vies, 98.000 glazen, 250 ks bestek en 65.000 plat pigen... fkké: „Kijk, het eten aan bi nooit zo worden ais in Itaurant. De omstandighe er niet naar. Een lauwwa lade kan nu eenmaal niet in jegtuig. Binnenkort presente wél knapperige stokbrcxx Be. Daarmee durf ik zó een b i proeverij aan. Hoe hard w Ik aan trekken, veel passaf lillen aan boord vaak snel eti linken. En het liefst op een |>n uitgekozen tijdstip. Op nai luchten willen ze bijvoorb lel onder zeil. De ambiance wt ln nooit zoals in een restant J in zo'n piepklein keukentje k In we natuurlijk ook niet uit leten. De vraag is of dat erg is. passagiers vergeten dat naakgevoel op tien kilomi logte heel anders is. Voor o\ Jacht van geur is een bepi Ichtvochtigheidsgraad nodig. Wt aan boord ontzettend laag, i Iht a tien procent. Je kunt bi ■reken van woestijnomstandig In. De geur van het eten bere 1 neus niet. Bij voorbeeld Spaa Australische wijnen doen het lucht door him uitgesprok ■ur relatief beter dan delic, lanse. Een biefstuk smaakt ln kilometer heel anders dan grond." ilaaltijden serveren in de luchl In uitdaging, waarbij we zo hc logelijk proberen te scoren vt In aanvaardbare prijs. Het mo [gelopen zijn met 'tournedos n lampignons'. Belangrijk ui Jngspunt is dat we steeds sim; Ir willen koken. Ook wat dat1 left neemt KLM het voortouw, ■menwerking met externe aa. lurs en chefs gaan we probei It eten aan boord op een ni pger peil te brengen, zoals o Jize Amerikaanse partner Nort (est dat doet. Daarvan zal zek e toeristenklasse profiteren." Jen Boeing 747-400 krijgt v ■LM Catering Services, behalve laaltijden, onder meer het volge e mee: CO zakjes amandelen, 38 liter vruchtensap, j liter mineraalwater, B5 blikjes softdrinks, b flessen champagne, p8 kleine flesjes wijn en fil ff» essen, 3 blikjes bier, kilo koffie, flessen whisky, 15 kilo kranten, e volledige bevoorrading van ee oeing 747 weegt 6500 kilo. Medewerkers van KLM Cot ing Services maken voorgereü ',n aan de lopende band. merken ruim 1100 mannen rouwen. 240 van hen, verdei ver 40 nationaliteiten, staan ekeuken. FOTO Al ig recente speelfilms en een uitste tg iCC-CilLC öpCCtlIUllO Kg ende verzorging van de inwen nens. Inkele glaasjes top-champ3» Dom Pengnon) bij het binnen^ len, en vervolgens naar keuze hablis premier cru l®'! 'ourchaume of een Chateau o 'éjour 1985. m pe champagne van Laurent- lier haalt het niet bij "e [Perignon die JAL standaard reert, maar a la! De kav'a veliswaar van Russische naar kan er best meer d°orL ls de oesters in roomsaus. ïuttigen van vijf gangen, m J ;egrilde lamskoteletjes, aar oude port en gevulde p coekjes lijkt vliegen jneen eoscuei-w van^ luurman om te achterhale rij naar zit te kijken. Tuttu j.tuk aangenamer. Even celen naar het videoscherm i opwindend schouwspel- Naar het hart van Antartica Antarctica: zo groot als de VS en Europa samen, veertien miljoen vier kante kilometer sneeuw en ijsvlakte met bergen, omgeven door een pa- kijs-gordel van 200 tot 500 kilome ter breed die 's winters geheel aaneen vriest. Een continent met het koudste, droogste en winderig ste klimaat ter wereld, dat zes maanden per jaar geheel in duis ternis is gehuld. Het vriest er altijd: in de donkere wintertijd zijn er uitschieters tot -90CC. Alleen aan de kust is leven aanwezig. En de wind: „Nooit heb ik zo'n wind gehoord. Ik vroeg me af waarom hij de aarde niet weg blies", schreef Apsley Cherry-Gar- rard in 'De ergste reis ter wereld', zijn beschrijving van een tocht met een Britse Zuidpooi-expeditie in 1910-1913. De gierende stormen blazen een groot gedeelte van het jaar over het continent. Opgejaag de sneeuw ontneemt al het zicht. 'Een oord der verschrikking' oor deelde poolvorser Robert Falcon Scott in 1912, even voordat hij op Antarctica het leven zou laten. Drs. Raymond Schorno (28) kan zich moeilijk een voorstelling ma ken van wat hem te wachten staat. „Absolute stilte, grote witte vlak ten, een diepblauwe stralende he mel, af en toe een sneeuwstorm," dat zijn de gedachten die bij hem opkomen als hij aan Antarctica denkt. Hij is meteoroloog bij de Stichting Onderzoek der Zee (SOZ) in Den Haag, onderdeel van de Nederland se Organisatie voor Wetenschappe lijk Onderzoek (NWO). Samen met dr. Louk Conrads, meteoroloog bij het Instituut voor Marien en Atmo sferisch Onderzoek Utrecht (Imau), is hij donderdag naar Antarctica vertrokken voor een Zweeds-Ne derlandse expeditie dwars over het Door Jos Straathof continent. De Nederlanders zullen onder meer een automatisch weerstation plaat sen, waardoor voor het eerst in dat deel van Antarctica ook in de win ter meteorologische metingen wor den verricht. Via Nieuw-Zeeland komen Schor no en Conrads op 20 januari aan op Antarctica, op het Amerikaanse station McMurdo. Van daaruit gaat het per vliegtuig naar de geografi sche Zuidpool, Amundsen-Scott, zo genoemd naar de beroemde pool- vorsers; 'een prachtige reis' over de Transarctische bergen, verwacht Schorno. Bij Amundsen-Scott ontmoeten de Nederlanders op 25 januari de rest van de exp editieleden: vijf Zweden die met rupsvoertuigen vanuit de basis Neumayer naar Amundsen- Scott zijn gekomen. Van Amund sen-Scott reist het totale gezel schap weer terug naar Neumayer, met de rupsvoertuigen. Een reis van in totaal 5000 km, waarvan - voor de Nederlanders - 2300 km per rupsvoertuig. Op 15 maart ho pen Schorno en Conrads weer te rug in Nederland te zijn. De omstandigheden tijdens de ex peditie zijn wellicht minder bar baars dan boven beschreven. Het is op Antarctica zomer; dan is het 'slechts' zo'n 20 tot 30 graden on der nul. Doel van de expeditie is een gedetailleerde reconstruc tie te maken van de klima tologische omstandigheden en de luchtkwaliteit op Antarctica van de afgelopen 200 jaar. Het gedrag van de Antarctische ijskap kan met behulp van deze gegevens beter beoordeeld worden. Daar door zijn betere voorspellingen mo gelijk van de hoogte van de zee spiegel, ook voor Nederland van groot belang. Als de kilometers dikke ijskap die Antarctica bedekt, zou smelten, zou de zeespiegel op de gehele wereld minstens 60 meter stijgen. Om informatie over de ijskap te krijgen nemen de wetenschappers verschillende ijsmonsters, op ver schillende diepten. Schorno: „Er valt op de Zuidpool zo'n 10 tot 15 centimeter per jaar sneeuw. Aange zien het nooit dooit vormt de sneeuw laagjes, die te vergelijken zijn met de jaarringen van bomen. Op zo'n 50 meter is het een korreli ge ijslaag. In de massa van de sneeuw en het ijs zit ook lucht opgesloten. Analyse van monsters genomen op een bepaalde diepte geeft dus informatie over de tijd waarin de neerslag viel. Op 20 meter diepte kun je dus informatie krijgen over zo'n 200 jaar geleden". Met een nieuw type boor van het Imau kunnen in 24 uur tijd ijsmon sters van bijna 100 meter diep genomen worden. Diverse landen organiseren vanuit hun stations aan de kust in de komende jaren vergelijkbare tochten om in het kader van een internationaal pro gramma informatie over de ijskap te vergaren. Met de installatie van het automa tisch weerstation is het eerste, zij het onbemande Nederlandse sta tion op Antarctica een feit. Het station bestaat uit een paal van zo'n drie meter hoogte, die veran kerd wordt in de ijskap. Bovenin bevindt zich een zender, daaronder apparatuur om wind, temperatuur en zonnestraling te meten. Het station is tijdelijk; na zo'n twee jaar zijn de batterijen uitgewerkt en zal het verzenden van de meet gegevens per satelliet naar Neder land stoppen. Nog niet eerder wer den in dat gedeelte van Antarctica - het station komt te staan op circa 78 graden zuiderbreedte en 0 gra den westerlengte - ook in de winter gegevens verzameld. Die meteorologische metingen zijn belangrijk om een beeld te kunnen vormen van de effecten van de wereldwijde temperatuurstijging. Antarctica bestaat - in tegenstel ling tot het Noordpoolgebied, een door continenten ingesloten zee be dekt met drijfijs - voornamelijk uit land met daarop een kilometers dikke ijslaag. Het klimaat is veel extremer dan op de Noordpool. Daardoor zijn de gevolgen van een temperatuurstij ging anders: de Noordpool smelt, maar de Zuidpool groeit. „Op de Zuidpool wordt het door de temperatuurstijging voch tiger. Er zal meer neerslag in de vorm van sneeuw vallen, maar het blijft koud genoeg om te vriezen. De ijslaag zou dus dikker moeten worden," aldus Schorno. In het automatische weerstation zit een metertje dat de afstand van het apparaatje tot de sneeuwlaag peilt en zodoende het dikker worden van de ijslaag kan bijhouden. Het Nederlandse wetenschappelijk onderzoek in Antarctica heeft vol gens Schorno internationaal een uitstekende naam. Nederland is sinds 1967 lid van het Arctisch Verdrag (dat het beheer van het continent regelt), en werd op grond van met name de wetenschappelij ke activiteiten in de jaren tachtig in 1990 geaccepteerd als stemge rechtigd lid. Daarmee is Nederland het eerste land dat daadwerkelijk kan mee praten over de toekomst van het Zuidpoolgebied, zonder dat het een vaste basis op Antarctica heeft. Tot 1990 was dat een vereiste om stem recht te krijgen. Om redenen van milieubescherming verzette Neder land zich succesvol tegen deze eis. Het gevolg is dat Nederland door gebruik te maken van de infra structuur van andere landen, wei nig geld kwijt is aan kosten als het onderhoud van een vaste basis en relatief veel geld kan uitgeven aan wetenschappelijk onderzoek. Het budget voor Nederlands Ant arctisch onderzoek is nu 1,3 mil joen gulden per jaar. De SOZ pleit in het Nederlands Antarctisch Pro gramma 1994-2000 om dat bedrag op te trekken naar 3,5 miljoen gulden. Volgens Schorno wordt het spannend of deze financiële steun er komt. Er gaan volgens de weten schapper stemmen op om de steun terug te brengen nu Nederland toch al stemgerechtigd lid is. Een verkeerd uitgangspunt, aldus Schorno: „Als je mee wilt doen, moet je betalen." Ook deze tocht bewijst de finan ciële voordelen voor Nederland. „De kosten voor ons bedragen zo'n 150.000 gulden, inclusief de 100.000 gulden die het weerstation kost", zegt Schorno, „De Zweden zijn twee miljoen kwijt." De tocht over de Zuidpool wordt gemaakt met drie rupsvoertuigen, waarachter sleden met 'woonmo- dules' (een soort caravans) en aan hangers waarop apparatuur, voor raden en brandstof. „Het zijn de zelfde soort voertuigen als het Ne derlandse leger in Cambodja ge bruikt, alleen aangepast aan de extreme kou," aldus Schorno. Er wordt 40.000 liter brandstof mee genomen. „De voertuigen verbrui ken enkele liters per kilometer. Dat betekent dat je om de paar uur moet tanken. Met de hand, dus je morst wel eens wat. Je blijft stin ken," verwacht Schorno. Het een maal per week kort douchen - er moet bijzonder zuinig met energie omgesprongen worden - zal er wei nig verandering in brengen. Er zal telex-contact zijn tijdens de tocht over het continent. Binnen de cirkel van 80 graden zuiderbreedte zijn andere manieren van commu nicatie praktisch niet mogelijk. Er zijn maar weinig satellieten die in een polaire baan draaien, en die er over komen zijn meestal voor mili taire doeleinden. Schorno acht de risico's van de hele onderneming niet groot, al is hij nog steeds bezig met het vinden van een verzekering. Een dergelijke tocht valt niet onder de aanvaard bare risico's van een gangbare reis verzekering, zo heeft hij ondervon den. Niet geheel onterecht, moet de meteoroloog toegeven: „Als er echt iets mis gaat, zal het een hele toer worden om een reddingsoperatie op gang te brengen. We kunnen eventueel met twee rupsvoertuigen terug, als een het begeeft". Twee van de vijf Zweden zijn tech nici, die een rupsvoertuig eventueel helemaal uit elkaar kunnen halen. „Maar pech zal grote gevolgen heb ben voor het onderzoeksprogram ma. We moeten zo'n 2300 kilometer met de voertuigen afleggen en rij den maar zo'n 10 tot 20 kilometer per uur. Er zijn een dag of zes beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Pech met de voertuigen, reparaties die door sneeuwstormen uitgesteld moeten worden, het vormt een groot gevaar voor het onderzoeksprogramma. De expeditie is het eerste echte veldwerk voor Schorno, 'een tocht je naar de Ardennen' en twee we ken oefenen voor deze onderne- ming in Lapland daargelaten. De wetenschapper zorgt er binnen de SOZ normaliter voor dat anderen op pad kunnen door de organisatie en het geld te verzorgen. Hij zal ter voorbereiding de reis verslagen van Amundsen en Scott nog eens ter hand nemen, hoewel hun heroïsche avonturen in 1911-1912 natuurlijk niet meer te vergelijken zijn met een moderne expeditie met rupsvoertuigen. Een collega waarschuwde Schorno dat het avontuur flink tegen kan vallen. „Eindeloos hobbelen in zo'n karretje, onafzienbare witte vlak ten; misschien is het wel heel saai." Antarctica wordt omgeven door een pakijs-gordel van 200 tot 500 kilometer breed die 's winters geheel aaneen vriest. FOTO KEES VETH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 31