Vlieg-Ieed is te dragen als het eten maar goed is Week nd Uw eerste miljoen DE STEM Het is een peperdure onderneming om een maaltijd op het tafeltje van een vliegtuigpassagier te krijgen. Het vervoer van het voedsel dat niet in het piepkleine keukentje in het toestel, maar op de grond wordt bereid, kost verreweg het Vliegpassagiers goed te eten gev<| is een peperdur onderneming meest. Over de uitdaging van het serveren aan boord en het andere smaakgevoel op tien kilometer hoogte. KLM Catering Services maakt dagelijks 25.000 maaltijden klaar Hoe worden we op een aardi ge, niet-criminele, manier rijk? Velen uwer hebben zich zo juist ernstig voorgenomen om van het jaar 1994 de springplank te maken naar een groot fortuin in 2000. Misschien wilt u tegen die tijd appartementen bezitten in Lon den, Parijs, Rome, Madrid en Ber lijn. Misschien wilt u de wereld zeeën bevaren op uw eigen luxe jacht, dat badkamers heeft met gouden kranen en dat u van de Prince de Lignac heeft overgeno men. Mogelijk wilt u in een wit pak in zonnige, mondaine steden wandelen, op zoek naar een mooie, geestige vrouw, die be reid is met u te gaan lunchen. God weet wat u wilt. De centrale vraag blijft: Hoe stort je de funde ring voor een fortuin. We gooien natuurlijk geen geld weg aan lote rijen; kort geleden heb ik u nog voorgerekend dat de kans op een hoofdprijs in een loterij geringer is dan de kans om op één en dezelfde namiddag tweemaal door de bliksem te worden ge troffen. Loterijen zijn kloterijen. Veel Brit ten zoeken hun geluk in de droomhutten van de bookmakers. U hoeft niet alleen op wispel turige paarden te wedden. De Londense bookmaker William Hill bijvoorbeeld heeft voor 1994 een aantal onzekere evenementen be dacht, waaraan u aardig kunt ver dienen als u zekerheid meent te hebben omtrent de uitkomst. In één geval biedt Hill 250 maal de inzet, zodat u met 10.000 gulden twee en een half miljoen kunt bouwen. Hier volgen enkele mogelijkheden die Hill u biedt: Prins Charles doet afstand van 'zijn rechten op de Britse kroon, vijfmaal de inzet. Mikhail Gorbatsjow vervangt Boris Jeltsin als president van Rusland, tienmaal de inzet. President Bill Clinton van de Verenigde Staten treedt af, acht maal de inzet. Koningin Elizabeth doet af stand van de troon; vijftig maal de inzet. Elvis Presley blijkt nog te le ven, tweehonderdvijftig maal de inzet. De NASA bevestigt het be staan van levende wezens elders in de ruimte, honderd maal de inzet. Het monster van Loch Ness blijkt echt te bestaan, honderdvijf tig maal de inzet. Er zijn mensen die er diep van overtuigd zijn dat Elvis nog leeft, misschien wel op een andere pla neet, en er zijn er ook die geloven dat het monster van Loch Ness uit zijn schuilplaats zal treden. Helaas, ik kan u niet aanbevelen uw laatste tien mille op Elvis te plaatsen. De kans dat Elvis nog leeft is namelijk nog geringer dan zesmaal op dezelfde dag door de bliksem te worden getroffen, vijf maal in de tuin en eenmaal in bad. Er zijn mensen steenrijk gewor den door een Arabische olieprin ses te huwen, of een Amerikaan se miljardair en door de creatie van een cheeseburger-de-luxe waarin Bambibiefstukjes, Stil- tonkaas en vintage port zijn ver werkt, het geheel op het geurig matras van de Italiaanse bol. De beste plek om uw plannen te beramen is Las Vegas, het Mekka van de Mammon. Neem uw in trek in het grootste hotel op onze planeet, de MGM Grand, waarvan de bouw een miljard dollar heeft gekost en dat onder meer een galerie herbergt waar schilderijen van Anthony Quinn te koop han gen voor 100.000 dollar per stuk. In het Mirage Hotel lokken eenar mige bandieten, gulzige gokma- chines, die 500 dollar inslikken. Neen, uit deze machines die zo geraffineerd de hebzucht masse ren, haalt u een kans op een fortuin die kleiner is dan de kans om ter plekke door de bliksem te worden getroffen. Breng liever oma's verbluffende rijstepap op de fast food markt in de smaken cinnamon, butterscotch, raisin en rum: Grandma Windmill's Frozen Rice Pudding, Pure Health from Behind the Dikes. Molentje er op, Zeeuws oud wijfje met een glim lach erop en het geld begint u op de rug te groeien. Zo eenvoudig is het. Uw eerste miljoen is in aantocht. Yalt de beschaving van een land af te lezen aan de kwa liteit van het vliegtuigeten bij de nationale luchtvaart maatschappij? Is het voer-in-de- lucht een maat voor het democra tisch gehalte? Je hebt namelijk éten en éten, kan ik u verzekeren. Door Hans Bos Tussen het Noordkoreaanse Pyong yang en het Chinese Beijing kreeg ik het smerigste voer aller tijden voorgezet. Ik dacht dat ik het kou de kippepootje ongestraft kon nut tigen, maar tuimelde in Beijing kotsend uit deze Noordkoreaanse kist-van-onbestemde-herkomst. Waar behalve het bedorven pootje ook anderszins het een en ander mee mis was, want veel stoelriemen konden niet meer vast, terwijl in de lucht de vloer van het vliegtuig golfde als een 'cakewalk'. Ronduit onthutsend is het binnen landse luchtverkeer op Cuba. Daar presteerde een stewardess van Cu bans de Aviacion het om tijdens de landing kauwgomkauwend in de deuropening van de cockpit te blij ven staan, onderwijl pratend met de piloten. Op een hoogte van 5000 meter wordt de passagier in deze Yak 40, een tweemotorisch straal- vliegtuigje met 24 klapstoelen van Russische makelij omgeven door een ondoordringbare witte wolk. 'Condens,' zegt de stewardess schouderophalend... De passagier hoeft evenmin op compassie te re kenen als hij of zij duizend kilome ter moet afleggen in een transport- kist zónder ramen. Ook de vlucht met Cubana van Havanna naar Brussel zal in mijn geheugen gegrift blijven. Van het plateautje spijs en drank wekte alleen het blikje frisdrank vertrou wen. Aan de rest zat een onmisken baar luchtje. Aan het eind van de tocht stond twee centimeter 'vocht' op de vloer van het toilet. Het kan nog erger, zo vernamen we van een andere passagier die op dezelfde route onlangs een cabine- temperatuur noteerde van minus zes graden. Zijn compaan heeft in dezelfde periode vijf dagen nood gedwongen doorgebracht op de Ca nadese luchthaven Gander, omdat reserve-onderdelen voor de Iljoesj- in 62 niet eerder ter plaatse waren. Twee, drie keer terug naar de luchthaven van herkomst is geen uitzondering en dan heb je nog mazzel. Wie zich in verre landen afhanke lijk maakt van een buitenlandse luchtvaartmaatschappij, loopt gro te risico's. In midden-Argentinië heb ik vorig jaar 26 uur moeten wachten op het vliegtuig naar Bue nos Aires. Op het vliegveld van het Jamaicaanse Montego Bay vertoon de een bakboordmotor van een Duitse maatschappij bij de landing een flinke steekvlam, gevolgd door een harde knal. Op het vliegveld van het Indiase Goa raakten we bijna van de baan omdat het neus- wiel bij de landing niet de goede richting uit wees. De landingsbanen zijn op veel plaatsen in India bovendien veel te kort voor de (stokoude) Boeing 727's. De remmen gaan zo hard aan dat kunstgebit, kunstoog en bril na afloop bij de captain kunnen wor den opgehaald. Veel vliegend leed is te dragen als het eten maar goed is. Maatschap pijen als KLM, Swissair, Japan Airlines, Lufthansa en (voor wat betreft vakantievervoer) Martinair en het Duitse LTU zijn boven de meeste twijfel verheven. Air France en British Airways kun nen er ook mee door, maar als de namen van Alitalia, Iberia en Sa bena vallen, begint het maagsap al te gisten. Om nog maar te zwijgen van het Poolse LOT, het Russische Aeroflot en allerlei andere (duis tere?) maatschappijen. 'First class' heeft uiteraard de voorkeur, hoewel we daar tegen woordig bij de KLM niet meer om hoeven te komen. Te duur voor de Nederlandse Smaak. Nee, neem dan Japan Airlines of Swissair op een intercontinentale vlucht. Ruim 17 mille voor een retour naar To kyo (JAL) of bijna twaalf mille voor een retour naar Zimbabwe's hoofdstad Harare is natuurlijk niet niks, maar voor wie niet op een dubbeltje hoeft te kijken, beli chaamt de eerste klas pas het ware vliegvervoer, zeker in een nieuwe MD 11. Voldoende ruimte om de stoel uit te klappen tot een heus bed, een eigen videoscherm-met-recorder op de stoelleuning met een keuze uit vijf tig recente speelfilms en een m kende verzorging van de iffl mens. Enkele glaasjes top-ch* (Dom Perignon) bij het binn® den, en vervolgens naar keW Chablis premier cru W»1 Fourchaume of een Chateau t> Séjour 1985. p De champagne van La"1® rier haalt het niet bij Perignon die JAL standaa» freert, maar a la! De kavi weliswaar van Russische maar kan er best meer door. als de oesters in roomsaus.1 nuttigen van vijf gangen, r gegrilde lamskoteletjes, jaar oude port en gevulde p koekjes lijkt vliegen inee j stuk aangenamer. Even »v' kelen naar het videoscherm buurman om te achterhaie hij naar zit te kijken. Tuttt een opwindend schouwspel ZATERDAG 15 JANUARI 1994 Boodschappenlijstje van 6500 kilo 216.500 kroppen sla, 36.500 kilo zalm, 275.000 biefstukken, 15 miljoen broodjes, 205.000 eieren, 100.000 liter slagroom, 145.000 kipfilets, 480.000 potjes jam, 120.000 meloenen, 4,2 miljoen suikerzakjes. Het kost twee keer zo t(J, eten en drinken aan b00rj krijgen als voor de zelf op tafel moet worden J 62 Procent komt voor rek van 'de logistiek'. fotoarchief^, Neem eens de afwas k jaar 2005 moet Kli| ring élke dag 16oj. tuigtrolleys, 2800 v» containers, 87.000 stuks p» servies, 165.000 stuks kunt servies, 98.000 glazen, stuks bestek en 65.000 plu reinigen... Door Hans Bos "T" ee, kaviaar staat er niet 1^^ meer op. Sinds de KLM I de royal class heeft af- I geschaft, staat het 'zilte zilver' niet meer op het _1_ V boordmenu. Scheelt jaarlijks een kleine twee miljoen gulden, dat wél. Steeds minder passagiers willen tien, twintig mille neerleggen voor een ticket 'first class' en dus heeft de KLM met 'pijn in het hart' afscheid genomen van dit produkt. Geen tienduizend kilo verse kreeft meer op het jaarlijkse boodschap penlijstje en beduidend minder champagne, dat is een van de ge volgen. KLM Catering Services, sinds kort een volledig verzelfstandigde doch ter, heeft het afgelopen jaar de produktie bij de KLM zien groeien met dertien procent. Dit komt vooral doordat de KLM tegenwoor dig met dezelfde machines veel meer vluchten uitvoert. De KLM is goed voor driekwart van de omzet van Catering Servi ces. Het bedrijf werkt daarnaast nog voor dertig andere luchtvaart maatschappijen. KLM Catering is verreweg de grootste op de Neder landse markt, naast Cuisinair (SAS-Service Partner) en Forte Airlines Catering. KLM Catering Services, gevestigd aan de rand van de luchthaven Schiphol, verschaft werk aan ruim 1100 mannen en vrouwen. 240 van hen, verdeeld over 40 nationalitei ten, staan in de keuken. Gezamen lijk zijn ze dagelijks goed voor zo'n 25.000 maaltijden. „First class is mooi werk, maar ook duur, arbeidsintensief, onvoorspel baar. Het is de 'sjeu' van het cate ring-werk. Voor die eerste klasse was echter onvoldoende belang- Plakké: „Kijk, het eten aanbl zal nooit zo worden als rj restaurant. De omstandig! zijn er niet naar. Een lauw I salade kan nu eenmaal nietil vliegtuig. Binnenkort preset we wél knapperige stokbrol Brie. Daarmee durf ik zó eet I de proeverij aan. Hoe hardK ook aan trekken, veel passil willen aan boord vaak snel ete drinken. En het liefst op eet I hen uitgekozen tijdstip. Op ml vluchten willen ze bijvoert I snel onder zeil. De ambiance J dan nooit zoals in een restaii en in zo'n piepklein keukentje nen we natuurlijk ook niet ui voeten. De vraag is of dat ergis „Passagiers vergeten dat I smaakgevoel op tien kiloi hoogte heel anders is. Voonl dracht van geur is een bepa luchtvochtigheidsgraad nodig, ligt aan boord ontzettend laag, acht a tien procent. Je kunt! spreken van woestijnomstandij den. De geur van het eten bei de neus niet. Bij voorbeeld Spa; en Australische wijnen doen be de lucht door hun uitgespit) geur relatief beter dan delii Franse. Een biefstuk smaakt tien kilometer heel anders dan de grond." „Maaltijden serveren in de tart een uitdaging, waarbij wezol mogelijk proberen te scoren i een aanvaardbare prijs. Heli afgelopen zijn met 'tournedos champignons'. Belangrijk i gangspunt is dat we steeds sin Ier willen koken. Ook wat dat treft neemt KLM het voortouw samenwerking met externe ai seurs en chefs gaan we prol* het eten aan boord op eer. hoger peil te brengen, zoals onze Amerikaanse partner ft west dat doet. Daarvan zal a de toeristenklasse profiteren." Een Boeing 747^00 krijgt i KLM Catering Services, behalve maaltijden, onder meer het volg de mee: 600 zakjes amandelen, 138 liter vruchtensap, 75 liter mineraalwater, 895 blikjes softdrinks, 14 flessen champagne, 188 kleine flesjes wijn en 61? flessen, 343 blikjes bier, 10 kilo koffie, 36 flessen whisky, 115 kilo kranten. De volledige bevoorrading van Boeing 747 weegt 6500 kilo. Medewerkers van KLM 0 ring Services maken voorp11 ten aan de lopende btmi werken ruim 1100 mam0 vrouwen. 240 van hen, W® over 40 nationaliteiten, st»®1 de keuken. toto' stelling. De Nederlander is voor dat produkt te nuchter en we moe ten er tevens rekening mee houden dat zevëntig procent van de KLM- passagiers een andere dan de Ne derlandse nationaliteit heeft. Voor 'business' en 'economy' gaan we nu meer 'back to the basics'. Ergens tussen luxe en gezond," zegt Tho mas Plakké, hoofd 'inflight servi ces' van KLM en in die functie verantwoordelijk voor alles wat aan de passagier wordt verstrekt. 'Business' plukt daar de vruchten van. Daar krijgen passagiers af en toe nu 'kreeftestaart' als voorge recht. Verbijsterend: het kost twee keer zo veel om eten en drin ken aan boord te krijgen als voor de produkten zelf op tafel moet worden gelegd. 62 Pro cent komt voor rekening van 'de logistiek', de lange, lastige en kost bare weg die moet worden afgelegd vanaf het moment van de bereiding tot het tafeltje van de vliegtuigpas sagier. De afgelopen twintig jaar is de mondiale luchtvaart, en dus ook de catering, explosief gegroeid. Vrij wel elke luchtvaartmaatschappij beschikt op de Europese thuisbasis over splinternieuwe gebouwen, waar maaltijden op geavanceerde manier worden bereid en verpakt. De KLM is, vanwege het grote aantal buitenlandse passagiers, een warm voorstander van 'route dedi cated service'. Dat wil zeggen dat een passagier bij voorbeeld op een vlucht naar Tokyo desgewenst een compleet Japanse maaltijd voorge schoteld kan krijgen, inclusief chopsticks. Dat vereist een giganti sche planning, gebaseerd op zo veel mogeljk informatie over de verde ling van de nationaliteiten aan boord. Plakké: „We hebben al die jaren geprobeerd van dat onvermijdelij ke 'airline'-voedsel af te komen. Liever een goed belegd broodje uit het vuistje dan al die ondefinieer bare frutsels op een vol plateau. Meer eerlijke ingrediënten. We luisteren beter naar de passagier. De laatste vijf jaar ontwikkelt de voedseltechnologie zich zeer snel. We kunnen de atmosfeer binnen de verpakking tegenwoordig zó rege len dat de produkten langer vers blijven. Dan hoeven we minder weg te gooien." Toch kan het niet zo doorgaan in de pantry's, de kleine keukentjes aan boord van een vliegtuig. Voed sel aan boord is duur, de bedienen de stewardess nog veel prijziger. De Amerikaanse maatschappij Southwest raadt de passagiers al aan zelf koffie en broodjes mee te nemen. Het is wél een van de weinige luchtvaartbedrijven in de VS die winst maakt. Europese maatschappijen concurreren elkaar haast het graf in, niet alleen met de prijzen van de tickets, maar ook met kwaliteit en prijs van spijs en drank aan boord. Niemand durft de knuppel in het hoenderhok te gooien door het beperken van eten en drinken. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de KLM teruggaat naar de jaren twin tig toen de passagiers slechts wer den voorzien van stofbril, oordop jes, voetenzak en reisdeken, even tueel in combinatie met een mok koffie uit handen van de boord werktuigkundige. Er is sindsdien heel wat veranderd. Een korte vlucht is, voor wat be treft het verzorgen van de inwendi ge mens, relatief duurder cateren dan een lange. Gemiddeld maakt de catering ongeveer zes procent uit van de totale vliegkosten en het afschaffen van spijs en drank zou veel maatschappijen in de zwarte cijfers helpen. Ook anderszins valt het een en ander te verdienen. Overschakelen van suikerzakje op met suiker ge vuld 'staafje' levert een papierbe sparing op van 45 procent. En dat is goed voor maar liefst één ton op jaarbasis. Dat alles zonder de kwa liteit van het gebodene aan te tas ten. f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 30