Yo La Tengo: solistisch Inspiratie in rottige tijden ent aan >iter bi qESTEM nu vroeger r r;inc Binnenkort nieuwe cd van Britse groep Ned's Atomic Dustbin I JANUARI 1994 foto dijkstra nmen gelden' vandaag De afgelopen weken ["roeien in zijn rol van kwesties tot een goed bn normale presentator ras even wennen." Ide noemen, want een ech- porsnee moet uit honderd bestaan. De juryleden fcen niet veel informatie laf. Ze horen het ter plek- lan met hun hart en hoofd, korden niet geacht de wet lennen, maar te oordelen lasis van hun opvattingen [goed en slecht, redelijk- J en billijkheid. De uit- ist zal een gemiddelde me- I zijn." [doen aan 'Meeste stemmen |en' is voor de betrokkenen vrijblijvende zaak. „De lijen ondertekenen een |ract. Daarin staat de eis duidelijk geïnformeerd, I verplichten zich aan de praak te houden. Doen ze [niet, dan heb je een zaak Ikun je met het contract r de rechter stappen." Ier is het tot nu toe niet pmen. Wel hebben de pro- Vmamakers besloten soms te werken met een con- It. omdat dat mensen kan Ihrikken. In die gevallen 'nt er ook een uitspraak van uury uit de bus en probeert |m bemiddelend 1 tot een yaardbaar' Sömpromis te fen. lerheid makers van het discussie- gramma worden gecon- nteerd met allerlei kwes- „Je krijgt erg veel zaken mensen die problemen de overheid hebben, die Ben af. Vanuit hun machts- Bitie zullen overheden nooit [tafel verschijnen. Wat we niet hebben zijn typische [sumentenproblemen, zoals 'Ook dat nog' ziet, want jury zal daarin meteen |tij kiezen. Sommige kla- en instellingen zien het |gramma als een podium hun standpunten uit te ben aan een breed publiek, pou graag zien dat het pro- nma die kant uitgaat." fet mooie is dat de tegenpar- vel moet luisteren. Conflic- beginnen veelal klein met (igheden, dan escaleren ze gaan je leven verzieken. Als nsen hun zaken hier kun- l presenteren, heeft dat een |rt therapeutische waarde." /leeste stemmen gelden', Ne- ■land 1,20.24 uur ddams Family values. j oxy 2 - 18.45 en 21.30 u. Boblij ood: men in tights. toosendaal ity 1-2-3 1.30 u. A perfect world. 1.45 u. Aladdin. 145 en 21.30 u. Hard target. 1.45 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. 3ent ecascoop 4.30, 17, 20 en 22.30 u. Demon on man 20 en 22.30 u. Bitter Harvest 30, 17, 20 en 22.30 u. The crtsn. 30. 17. 20 en 22.30 u. Addams mily 2. ,J 4 30'. 17, 20 en 22.30 u. Rob» lood Men in tights. 4.30. 17, 20 en 22.30 u. Beetno- m's 2nd. 1.30, 17, 20 en 22.30 u. A P<*lecl rorld. j 1 4.30, 20 en 22.30 u. Little Bun en 22.30 u. Sleepless in Seattle-1 30, 17. 20 en 22.30 u Aladd» 4.30 en 17 u. Ned. versie). en 22.30 u. Rising sun. .30 u. The age of innocence. .30, 17, 20 u. Jurassic Park- 30 en 17 u. The fugitive (za- i 4 ■kxokke everly Sereens |0 en 22.30 u. Demolition man- |0 en 22.30 u, Beethoven's Je. 10 en 22.30 u. Perfect world- 12.30 u Robin Hood: men fo ÏThe Addams family values. theater HULST nT )en DuIIaert. 20 u. 'Van oij aarlijkse Bonte Avond VRIJDAG 14 JANUARI 1994 Gitaarpop-band Yo La Tengo uit New York toert op dit moment door Europa. Begin ja nuari speelt de groep in, Nederland. Reden ge noeg om eens met Ten- go-hoofdman Ira Ka- plan van gedachten te wisselen. Over succes en imago, over bandle den en solo-projecten, over invloeden en ei genwijsheid. Door Gerard van den Broek iitaarpop-band Yo La 'engo uit New York toert ip dit moment door Eu- Begin januari peelt de groep in Neder- and. Reden genoeg om lens met Tengo-hoofd- nan Ira Kaplan van ge lachten te wisselen. Over lucces en imago, over jandleden en solo-pro- ecten, over invloeden en eigenwijsheid. looi Gerard van den Broek Sen schaterlach, een diepe acht. Ira Kaplan valt in de anderhalf uur die het gesprek duurt, continu van de ene stem- in de andere. Lachend over vergelijkingen met andere artiesten, zuchtend bij de herinnering aan halflege zalen in Nederland. Het ene moment on- over zijn uitspraken, het nde moment weer vrolijk verbaasd over de stelligheid er- staat bijna symbolisch voor ie muziek die hij samen met zijn Yo La Tengo maakt: rijk stemmingen en schijnbaar voortdurend op zoek naar nieu we horizonten. Yo La Tengo - de naam is een door Spaanstalige Amerikanen gebruikte baseball-term - werd acht jaar geleden door Kaplan en zijn vrouw Georgia Hubley in Hoboken, New York opgericht als gitaarband. De groep heeft zich in de loop der jaren steeds aan diverse muzikale uitstapjes gewaagd die de fans nu eens in extase, dan weer in verwarring brachten. Analyseren Allereerst was er de breekbare gitaarpop van Ride The Tiger ('86) en New Wave Hot Dogs ('87). Later volgde een meer vol wassen rockgeluid op President Yo La Tengo ('89), dat prompt weer werd vervangen door de speelse Hawaiïaanse deuntjes van Fakebook ('90), een semi- akoestische plaat met veel covers. Op That Is Yo La Tengo ('91) keerde het oude en ver trouwde rockgeluid terug, ter wijl May I Sing With Me ('92) bijna introvert te noemen is. Nu, anno 1993, ligt er dan Pain ful en lijkt de groep gekozen te hebben voor een geluidscollage van zweverige synthesizers en rausende gitaren; ambient-mu- ziek met de versterkers helemaal open. Lijkt, want niets is zeker bij Kaplan (gitaar), Hubley (drums) en bassist James Mc New. „Rustiger dan ons vorige werk? Vind je? Ik weet niet, zou kun nen, ja," twijfelt Ira Kaplan. „Er hebben inderdaad al meer men sen gezegd dat Painful anders klinkt dan de andere albums. Maar ik wil het niet gaan analy seren. De manier waarop ik te gen onze muziek aan kijk, is meer een mix van bewustzijn en onderbewustzijn. En als je die muziek gaat analyseren, pin je het vast op een beschrijving die je er op dat moment aan geeft. Ik wil daar voorzichtig mee zijn." „Ik geloof niet dat we met Pain ful werkelijk een omslag naar ambient-muziek hebben ge maakt. Er zit misschien wel wat verandering in, maar het is geen radicale wending. Fakebook was destijds ook iets heel anders, maar dat was maar voor één keer. Op That is Yo La Tengo zijn we vervolgens weer een an dere weg ingeslagen en dat zal toen ongetwijfeld ook weer veel mensen zijn tegengevallen." Kaplan duidt op het commer ciële succes van Fakebook-, in feite het grootste succes voor de groep totnutoe. De simpele en vrolijke covers van onder meer The Kinks, John Cale en Cat Stevens, aangevuld met wat ei gen werk, maakten de plaat een stuk toegankelijker dan de ei genzinnige voorgangers én na volgers, die volgens sommigen typisch New Yorks klinken: in gewikkeld en tegendraads. Of wel, The Velvet Underground meets The Feelies, zoals de band al eens werd omschreven. „De vergelijking met The Feelies kan ik me nog voorstellen, maar The Velvet Underground vind ik wat al te vergezocht," zegt Ka- plan. Toch geeft de voormalige geluidsman van The Feelies toe geïnspireerd te zijn door The Velvet Underground. „Het is nog steeds een van mijn meest favo riete bands. Ik heb er veel naar geluisterd en zal er ongetwijfeld wel door beïnvloed zijn. Maar om nu te zeggen dat we er op lijken... dat vind ik wel een enge omschrijving. Ik luister ook veel naar Neil Young en The Kinks, dus dan zouden we ook daarop moeten lijken." Toch drmgt ook de vergelijking met Young zich op als het gaat over het tweeslachtige karakter van de groep: nu eens akoestisch, dan weer optredend als rock band. Kaplan: „We doen nu geen akoestische optredens meer. Ten tijde van Fakebook werd er enorm veel druk op ons uitgeoe fend door mensen die de akoesti sche muziek van de plaat ook live zo wilden horen. We hebben daar een tijdlang aan meege daan, maar dat is voorbij. Het moet nu duidelijk zijn dat Fake book voorbij is; dat er weer andere albums verschenen zijn." Wissels Bovendien, legt Kaplan uit, wa ren de akoestische optredens ook een uitvlucht voor de voortdu rend veranderende bezetting van de groep. De eerste gitarist van de groep, Dave Rick, verliet de groep al vóór het eerste album. Opvolger Dave Schramm hield het na Ride The Tiger voor ge zien en richtte zijn eigen band, The Schramms, op. Later zou hij nog een eenmalige bijdrage leve ren aan Fakebook. Met de bassisten had Yo La Tengo al even weinig geluk. Een hele reeks namen trekken in de geschiedenis van Yo La Tengo voorbij: Chris Stamey, Stephan Wichnewski, Gene Holder, Al Yo La Tengo-kemleden Georgia Hubley en Ira Kaplan. Op de inzet: James McNew. FOTO'S ARCHIEF New. Kaplan: „Georgia en ik hebben door al die wissels een tijdlang het gevoel gehad dat wij tweeën Yo La Tengo waren. Vooral na het vertrek van Stephan (Wich newski) gingen we ervan uit dat geen enkele bassist permanent bij onze band zou blijven. Dat hebben we in het begin ook tegen James gezegd. Maar in middels zijn we tweeëneenhalf jaar bij elkaar, we hebben twee platen gemaakt en veel getoerd. Ik denk dat we nu wel een echt trio vormen." Die hechte band tussen de drie bandleden wordt opvallend ge noeg bewezen door een solo-pro ject van bassist James McNew: Dump. Van deze band verscheen onlangs - tegelijk met Yo La Tengo's Painful - het debuutal bum Superpowerless, waarop Hubley en Kaplan McNews Publiek Een overeenkomst tussen de pla ten van Dump en Yo La Tengo is de ruime interesse voor sfeerge luiden en ambient-achtige klan ken; alsof beide albums in el- kaars verlengden zijn opgeno men. Of betrof het hier soms overblijfseltjes van Yo La Ten- go-werk? James McNew: „Superpowerless is helemaal mijn soloplaat en bevat nummers die ik in een ver, grijs verleden heb geschreven en compleet nieuw werk. De meeste nummers schreef ik in onze oe fenruimte, terwijl ik op Ira en Georgia zat te wachten. En soms, als ze eenmaal aangeko men waren, speelden ze mee. Vandaar misschien dat het erop lijkt alsof hier Yo La Tengo is beziggeweest." Yo La Tengo geniet in Europa vooral bekendheid in Duitsland. Nederland is wat minder, weet Kaplan. Van de Nederlandse toernee van vorig jaar kan hij zich de halflege zalen nog goed herinneren. „Ik weet niet wat het is. Er is wel publiek voor onze muziek, maar dat is maar een heel klein circuit, lijkt het. De mensen hier wachten ook meer af; ze gaan niet zo snel uit hun bol." Vandaar de titel Painful (pijn lijk)? Kaplan; „Nee, die titel komt van een tekening van Chris Knox van de Tall Dwarfs. We hebben vorig jaar de Tall Dwarfs meegenomen op een Amerikaan se toernee en bij wijze van dank heeft Chris ons een aantal din gen opgestuurd, zoals die teke ning dus. Het is de hoestekening geworden. De titel slaat verder nergens specifiek op. Het is mis schien wel treffend als thema voor de hele plaat. Life is pain ful, once in a while, isn't it?" Door Gerard van den Broek Sinds de release van hun vorige album hebben de le- van de Britse gitaar- rock-groep Ned's Atomic Dustbin bijna continu ge loerd. En eenmaal terug in Engeland, is er na enkele iveken rust alweer druk ge werkt aan de volgende plaat ®e een dezer weken zal ver grijnen. Workaholics of ge woon gek? •A stop ermee. Ik weet het nu «er: ik stap uit de band. Ned's Atomic Dustbin is voorbij." ganger John kijkt me onderzoe end aan, peilend naar mijn •eactie Met zijn band heeft hij zojuist een negen maanden rende wereldtoernee opzit- een abnormaal lange pro motie-ronde voor het laatste al- CnaT 810611 Ar6 Y0U Vow Ned's Atomic Dustbin zijn mees van die lengte echter idS geen abnormale zaak, wordt me verzekerd. „We toe- Ma Intensief en veel. rnJ?"" j is 0015 ontzettend ver- moeiend en zenuwslopend. We nteTetka de grocp g0€d daan overweg, maar als je ^werkelijk acht maanden ntinu op eikaars lip zit, word op een gegeven moment weselijk beu." stopl"ekt Zich 'achend uit op zijn ^en r ..Maarja, als ik straks Paar weken uitgerust heb, kruipt het bloed toch weer waar het niet gaan kan en roep ik de anderen weer bijeen om iets te gaan doen. En dan ligt er op een gegeven moment weer een nieu we plaat en gaan we weer op toernee. Zo gaat dat." Belachelijk Ned's Atomic Dustbin is een vriendenclub uit Londen, waar van de leden elkaar op de mid delbare school ontmoetten. Jo hn, Dan (drums), Rat (gitaar), Mat en Alex (beide bas) hadden daarvoor elk hun eigen bandje waarvan de namen erop duiden dat de idioterie er al vroeg in zat: Martin's Overcoat, The White Rabbits, Iron Long. Voor de nieuwe groepsnaam zochten de vijf Londenaars een nog vreemder klinkende naam. „Want hoe belachelijker, hoe memorabeler," legt John dat streven uit. „Het betekent wer kelijk niets. Het komt uit een boekje over The Goon's Show, een komisch radio-programma uit de jaren vijftig, zestig. Het was zo'n beetje de voorloper van Monthy Python, vol absur de humor en rare stemmetjes. Belachelijker kon het bijna niet." Ned's Atomic Dustbin was geboren. De groep trad zo veel mogelijk op, wist het voorprogramma te doen van gerenommeerde bands als Jethro Tuil en sleepte uitein delijk een platencontract bin nen bij het kleine Britse label Chapter 22. Via dit label wer den in de loop der jaren enkele EP's en singles uitgebracht, waaronder The Ingredients, Kill Your Television en Until You Find Out. Met name in Engeland groeide de populariteit zienderogen, zo dat al snel de belangstelling volgde van' de grotere platen maatschappijen. Het was uit eindelijk Sony dat voor een rui mer budget en meer materiële mogelijkheden mocht zorgen. Die investering werd al snel terugverdiend in de vorm van een top-1 O-notering voor de single Happy, terwijl ook de daaropvolgende langspeler God Flodder hoog scoorde bij het Engelse publiek. De tweede sin gle Trust bleef echter steken en ook het begin dit jaar uitge brachte Are You Normal- toch het meest consistente album van de groep - heeft nooit het succes van de voorganger kun nen overtreffen. Zweet Een oorzaak voor dat wisselen de succes zou het wispelturig karakter van de groep kunnen zijn. Zogauw de bandleden ook maar de idee krijgen dat iets gaat vervelen, gooien ze het over een compleet andere (mu zikale) boeg. Het meest sprekende voorbeeld daarvan is wellicht een 'grapje' dat de groep tijdens een Japan se toernee uithaalde. Uit verve ling werd op een avond de groepsnaam veranderd in 'The Black Metal Skulls', namen de Ned's elk een andere persoonlij ke naam aan en bespeelden zij elk een ander instrument. John: „We hebben die avond keiharde metal gespeeld. Gewoon voor de gein; om eens iets anders te doen." „Ned's Atomic Dustbin is ook wel een harde gitaarband - we spelen hard en snel - maar het gaat ons niet alleen daarom. We willen alles kunnen spelen wat we verzinnen. En natuurlijk streven we er ook naar zo origi neel mogelijk te zijn, maar uit eindelijk hoor je in onze muziek toch duizenden andere bands terug." „Een optreden van Ned's Ato mic Dustbin is een heel andere ervaring dan een plaat. Live storten we ons er keihard in, terwijl we in de studio uren of weken aan nummers schaven. Ik heb vaak de kritiek gehoord dat God Flodder overgeprodu- ceerd was, maar dat is onzin. Het enige probleem is dat som mige mensen ons ooit live heb ben gezien en datzelfde rauwe geluid ook op de plaat willen horen. Maar een taperecorder neemt nu eenmaal geen zweet op." Bij een optreden gaat het om het gevoel, verzekert me de Dustbin-voorman. Het publiek moet de energie, de warmte en de geluidssterkte kunnen vóe len. „Je zult bij ons niemand in de zaal vinden die bij een num mer denkt: 'Ja, ik geloof wel dat ik de emotie in dit nummer kan Ned's Atomic Dustbin: 'Tenslotte zijn we entertainers'. begrijpen in verhouding met de teksten'. De mensen die willen dat ook onze platen rauw klin ken, zijn we waarschijnlijk al jaren geleden verloren." Volwassen Afwisseling, is het sleutel woord. Want John, Dan, Rat, Mad en Alex vinden niets ver velender dan zich tot één genre te beperken, al komt het woord 'metal' wel heel vaak terug in het gesprek. John: „Ik hou wel van metal. Ik denk ook dat er op onze volgende plaat meer metal te vinden zal zijn. Maar metalbands zelf zijn zo saai. Ook hun teksten zijn zo eenzij dig, zo onmenselijk. Altijd maar over dood en vernietiging..." „Ik denk dat in de heavy-metal de teksten er ook niet zo toe doen. En ik wil juist wel dat mijn teksten voor sommige mensen nog iets betekenen. Ik vind het prima als mensen een nummer mooi vinden omdat die ene drumbeat zo goed is. Ook prima als men de teksten niet kent of er gewoon niets om geeft. Allemaal prima, zolang er in ieder geval ook mensen zijn die het wel belangrijk vinden." „We willen af en toe ook een popgroep zijn, want er is niets mis mee dat mensen snel toe gang kunnen vinden tot je mu ziek. Tenslotte zijn we entertai ners. Daarom is het soms leuk om in de top-10 te staan. Alleen hebben hitlijsten niets met mu ziek te maken; dat gaat over verkoopcijfers en populariteit." Op dit moment gaat het Ned's Atomic Dustbin echter een stuk minder voor de wind; vooral in eigen land. De band heeft te kampen met de terugslag van dat typische fenomeen in de Engelse muziekwereld: de hype- vorming door de muziekbladen. John: „In Engeland is alles op het ogenblik moeilijk door de economische recessie. Er is op dit moment maar één band die volle zalen trekt en massa's pla ten verkoopt en dat is Suede. Maar verder niemand. Mis schien vormen zij de inspiratie die mensen nodig hebben in deze rottige tijden." „Wij hebben altijd wel een vas te schare fans gehad. Maar in vergelijking met vorig jaar krij gen we nu bijna geen pers meer. Ze zijn op dit moment niet in ons geïnteresseerd: we zijn geen nieuwe band meer. En over ons imago zijn ze ook al uitgeluid. Je moet ermee leren leven, en geloof me: dat is verdomd moei lijk. Ik moet mezelf dwingen om er mijn schouders over op te kunnen halen. Een slechte re censie gaat me iedere keer weer aan het hart."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19