Toneelbezoek stijgt opnieuw
Het ideaal van de pereboom bij Halsteren
UIT gids
de stem
Dubbelv oor stelling 4 Kleine Zielen' nu al totaal uitverkocht
Met
Verbazing
Jubileumdag van Brabants
amateurtoneelcentrum
Hans Böhm went aan
rol van tv-arbiter
GIDS
ipElSTEM
Bedrog
Ministers zorgen voor 'historisch moment' in Breda
'Meeste stemmen gelden' nu vroeger
Binnenkort nieu
VRIJDAG 14 JANUARI 1994
Door Marjan Mes
Serieus toneel blijkt nog
steeds in trek, al hoor je
wel eens anders. Ook in
1993 is het bezoek aan het
repertoiretoneel weer ge
stegen. Alle vijf Neder
landse repertoiregezel
schappen zagen het bezoek
aan hun voorstellingen
toenemen. Het Nationale
Toneel uit Den Haag is
met een publiekstoename
van dertig procent het
meest succesvol. Op het
moment beleeft het boven
dien gouden tijden met de
door publiek en kritiek be
jubelde dubbelvoorstelling
'Kleine Zielen' naar de ro
mancyclus van Louis Cou
perus.
Naar schatting bezochten
100.000 mensen vorig jaar de
voorstellingen van Het Nationale
Toneel, het gezelschap dat zich
het meest vasthoudt aan klassiek
repertoiretoneel. Met name de
voorstellingen 'Moortje' van re
gisseur Hans Croiset en 'King
Lear', waarm cabaretier Freek
de Jonge de rol van de Nar
vertolkte, zorgden voor uitver
kochte zalen. Momenteel oogst
Het Nationale Toneel het groot
ste succes uit zijn bestaan en het
meest eclatante toneelsucces van
de afgelopen jaren in het alge
meen met de 5V4 uur durende,
tweedelige voorstelling 'Kleine
Zielen'.
Alle 35 voorstellingen van deze
marathonproduktie waren al op
voorhand uitverkocht, ook de
twee voorstellingen (22 en 23
februari) in Breda. Juichende
kritieken en staande ovaties van
het publiek vallen deze meesle
pende, panoramische en monu
mentale toneelvoorstelling over
de neergang van een vooraan
staand Haags geslacht rond 1890
ten deel. Een kleine dertig spe
lers, met Anne-Wil Blankers
(Constance), Willem Nijholt en
Erik de Visser (Addy) in de
hoofdrollen, zorgen voor een
gaan en komen van talloze figu
ren in steeds wisselende scènes.
Opvolger
Regisseur Ger Thijs (45) leverde
er een indrukwekkend visite
kaartje mee af, want volgend
jaar wordt hij de nieuwe artis
tiek leider van Het Nationale
Toneel, als opvolger van Hans
Croiset. Voor de aanstaande to
neelleider is het enorme succes
van 'Kleine Zielen' het beste be
wijs dat het grote, traditionele
schouwburgtoneel nog alleszins
bestaansrecht heeft.
Ger Thijs vindt het uitermate
belangrijk dat er in Nederland
een repertoiregezelschap blijft
dat 'vasthoudt aan de maat en
de standaard van de traditie'.
Vooral nu Toneelgroep Amster
dam en het RO Theater in Rot
terdam hebben aangekondigd
niet langer exclusief in de
schouwburgen van hun stand
plaats te willen spelen. Beide
gezelschappen nemen hun intrek
in een eigen theaterruimte, een
zogenaamde 'zwarte doos' zon
der lijsttoneel, die kan worden
aangepast aan de aard van de
voorstelling en het publiek. In
het geval van Toneelgroep Am
sterdam van Gerardjan Rijnders
wordt het een oude gasfabriek
buiten het centrum van Amster
dam.
Ger Thijs vindt dat 'een veel te
sektarische opstelling waarmee
toneel verwordt tot mystiek ge
doe voor een een kleine sekte'. In
een landelijke krant noemde hij
die ontwikkeling ook politiek
gevaarlijk, omdat overheid en
schouwburgen toch al geneigd
zijn om vrije produkties com
mercieel interessanter te vinden
dan het dure, gesubsidieerde re
pertoiretoneel. Hij is bang dat de
toneelgroepen zich met deze on
maatschappelijke houding vrij
willig uit de mark zullen prijzen,
wat het Nederlandse toneelbe-
stel niet ten goede zal komen.
Herkenbaar
Voor Thijs is het een noodzaak
dat het publiek zomaar een
schouwburg kan binnenlopen en
daar zonder voorkennis moet
kunnen genieten van een her
kenbaar en aantrekkelijke voor
stelling, zonder dat de toneelma
kers overigens een artistieke
knieval doen. Voor de regionale
schouwburgen dreigt ook het ge
vaar dat zij minder repertoireto
neel in huis zullen krijgen. Voor
het nieuwe grote Bredase Chas-
sétheater zou dat, volgens pers
chef Bart van Mossel, bepaald
geen aantrekkelijk vooruitzicht
zijn. Vanaf 1 maart 1995 kunnen
daar twee grote zalen en een
kleine zaal worden bespeeld.
Het ongekende succes van
'Kleine Zielen', waardoor alle
zalen voor deze dubbelvoorstel
ling (twee avonden achtereen)
zijn uitverkocht, betekent dat
Het Nationale Toneel veel men
sen moet teleurstellen. Dagelijks
komen er in Den Haag aanvra
gen van mensen die niet tijdig
een kaartje hebben kunnen be
machtigen. Daarom wordt over
wogen om de voorstelling in au
gustus en september nogmaals te
spelen in De Koninklijke
Schouwburg in Den Haag, tij
dens weekeinden dat die nog
leegstaat.
Ger Thijs, die samen met Johan
Doesburg het Haagse gezelschap
gaat leiden, hoopt jaarlijks twee
grote montageprodukties in de
trant van 'Kleine Zielen' uit te
brengen, hoewel dat een grote
fysieke en geestelijke aanslag
betekent op het ensemble dat
nog slechts acht acteurs in vaste
dienst heeft. Thijs' eerstvolgende
regie bij Het Nationale Toneel
wordt een integrale, klassieke
'Brittanicus' van Racine.
Keurmerk
Behalve Het Nationale Toneel
zag ook Het Zuidelijk Toneel
van de Vlaming Ivo Van Hove de
bezoekcijfers toenemen, met der
tien procent ten opzichte van
1992. Sinds de komst van Van
Hove vier jaar geleden consta
teert deze Eindhovense groep
met haar grote Vlaamse inbreng
een gestaag toenemende belang
stelling van het publiek. De
voorstelling 'Hamlet' bleek met
32.000 bezoekers een publiek-
stopper. Ruim 83.600 mensen
gingen in 1993 naar een voor
stelling van Het Zuidelijk To-
De vertolking van
Freek de Jonge als de
Nar in 'King Lear' be
zorgde Het Nationale
Toneel uitverkochte
zalen. Momenteel be
leeft het gouden tijden
met 'Kleine Zielen', de
tweedelige voorstel
ling naar de romancy
clus van Louis Coupe
rus. foto willem blauw
neel. Het jaar daarvoor waren
dat er tienduizend minder. „Van
Hove heeft onze produkties een
kwaliteitskeurmerk gegeven
waarop mensen vertrouwen", al
dus een woordvoerster van het
gezelschap.
Het RO Theater in Rotterdam
nam ook een stijging waar, van
negen procent. Het telde het af
gelopen jaar ruim 73.600 bezoe
kers. Theater van het Oosten
kreeg in 1993 vijftien procent
meer bezoekers: 23.500. Toneel
groep Amsterdam zag de pu
bliekstoename slechts stijgen
met vijf procent. Het best be
zocht werden 'Count your bles
sings' van Gerardjan Rijnders,
'Othello' van Shakespeare en 'De
vrouw van de zee' van Ibsen.
Omdat dit gezelschap met sei-
zoencijfers werkt in plaats van
jaarcijfers kunnen moeilijk
exacte bezoekersaantallen wor
den genoemd. In het seizoen
1992/1993 kwamen ruim 82.500
mensen naar de voorstelling van
's lands grootste toneelgezel
schap kijken.
Schijn bedriegt. We hebben de
uitdrukking allemaal bij de in
vuloefeningen op de lagere
school geleerd. Toch trappen
we er steeds weer in. Een leuk
smoeltje, een glimmende lak-
laag of een vakantiebungalowtje
genomen met een groothoeklens
en ieder denkt meteen dat het
uiterlijk het wezen weerspiegelt.
Niemand leert ooit van die fouten. Elke keer moet hij weer herinnerd
worden aan zijn falen, in de tevergeefse hoop dat het ooit beter wordt.
Marcel Möring laat het Jankl Davidovitz nog eens doen: „Noem
niemand wat hij lijkt. Probeer zijn echte stem te horen, zijn eigen
geur te ruiken en zijn ware gezicht te zien.Het is het slot van het
korte verhaal 'De Kotzker', een eindjaarsuitgaafje van de Februari
Boekhandels, een genootschap van zelfstandige boekverkopers. Of
dochter Rivka de wijze woorden van haar vader begrijpt en er naar
handelt, vertelt het verhaal niet. Er volgen nog slechts twee zinnen.
Möringliefhebbers begrijpen het echter als het afdoende antwoord
van hun favoriet op de plagiaatdiscussie. Hoewel 'De Kotzker'
natuurlijk al geschreven was voor Hans van Straten, op aangeven van
Nico Keuning, de AKO- en Geertjan Lubberhuizenprijswinnaar als
schaamteloze dief aan de kaak stelde.
Möring zou Fellini's 'Roma' gecopieerd hebben. Een onzinnig
verwijt voor ieder die meer dan twee boeken, een film en een
literaire-salondiscussie genoten heeft. Het gegeven waar het om draait
is immers een befaamde anekdote uit de volksmythologie. Fabrieks
arbeiders in een desolate streek die op betaaldag in de rij voor een
Chevy staan, wachtend op hun beurt om aan hun gerief te komen bij
een voortrollende stoephoer. De baas mag als nummer een.
Als dat plagiaat is, had over 'De Kotzker' helemaal met schande
gesproken moeten worden. Een vertelling met de schijn en het
uiterlijk van de gebroeders Singer, Isaac Bashevis en Israel Joshua.
Beiden schreven verhalen uit de jiddische wereld van Warschau,
Lublin en Lemberg. Vol wonderrebbes, dibbuks en paradoxale
wijsheid.
Maar mag zo'n verhaal dat lijkt op een ander dan zo maar?
Natuurlijk. Het doet er niet toe waar het gegeven vandaan komt, in
welke school de stijl past of wie eerder iets vergelijkbaars gedaan
heeft. Als het boek maar deugt, als het ware gezicht maar geen
mombakkes is, als de eigen stem een authentieke toon is en daar is bij
'Het grote verlangenmaar ook bij zijn debuut 'Mendels erfenis' en
dit korte vertellinkje niets mis mee. 'Het grote verlangen' is de
secuurst geschreven en verrassendst aflopende roman van de laatste
tien jaar. Onder de schijn van diefstal opent zich een oester met erin
een glimmende, echte parel.
Recensenten en jury's herkenden Mörings talent. Halfgelukte literati
als Martin Ros, die via de radio de elf regels Van Straten opblies tot
een nationale rel, zijn afgunstig op de met alles bekroonde beginne
ling en vandaar het 'Schadenfreuende' rumoer.
Dit type niet lezende en proevende, maar doorbladerende letter
knechten- colporteurs kennen noch hun literatuur noch de kranten.
Anders zouden ze dagelijks hun stem moeten verheffen als er weer
een voor waar gehouden voorbeeld van volksmythologie opduikt.
Zoals dat verhaat over de behulpzaam vermoorde motorrijder, dat
grootmoeders in de jaren vijftig al vertelden als echt gebeurd in hun
jeugd. Tegen de kou had de bestuurder zijn leren jas achterstevoren
aan gedaan. De windkier met knopen afgesloten op de rug. Nadat hij
gevallen was, dachten omstanders dat zijn nek verdraaid was. Met
veel inzet en fataal resultaat werd die recht gezet. Het bericht dook
een paar jaar geleden weer als nieuw en gecheckt op in kranten,
kroegen en de moderne Amerikaanse literatuur. Plagiaat? In schijn
wel, in wezen het ware gezicht van het adagium dat de wereld zich wil
laten bedriegen.
Van onze kunstredactie
Acteur en regisseur Aus Greida-
nus van toneelgroep De Appel
geeft op 22 januari een master
class voor Brabantse amateurto
nelisten. Hij doet dat aan de
hand van de beroemde hand
werksliedenscène uit Shakespea-
res 'Midzomernachtsdroom'.
Aanleiding is het 25-jarig be
staan van het Brabants Centrum
voor het Amateurtheater (BCA)
in Tilburg. Dat houdt op 22
januari in het centrum aan de
Ringbaan Oost 8 een jubileum
theaterdag. Er wordt om 10.30
uur begonnen met een speciale
algemene ledenvergadering tij
dens welke het activiteitenpro-
gramma en het beleid voor de
komende jaren aan de orde ko
men.
Om 13.00 uur begint een doorlo
pend programma (tot 18.00 uur)
met voorstellingen, korte lezin
gen, masterclasses en informa
tiestands. Gespeeld worden: 'De
kick van het toneelspelen' van
Yvonne Lelyvel, geregisseerd
door Cocky van Bokhoven;
'Cross your heart', de eindpre
sentatie van de cursus acteer-
training van het CVA waarmee
de Brabantse amateurspelers
deelnamen aan het landelijk
theatercircuit, en 'Lava' van
Berry van Oudheusden, gespeeld
door Els Mayen.
Behalve Aus Greidanus geven
ook commedia dell'arte-regis-
seur Ted Keijser ('De Groene
Vogel' bij het RO Theater) en
theaterconsulent Hein Ceelen
masterclasses. Het Nederlands
Centrum voor het Amateurthea
ter (NCA) en de Stichting Tech
nische en Materiële Ondersteu
ning van de Amateurkunst in
Noord-Brabant (TDA) zullen
zich met lezingen en stands pre
senteren.
Toneelrecensenten, regisseurs en
anderen die zich beroepsmatig of
vanuit liefhebberij met theater
bezighouden zullen een korte in
leiding houden teneinde de dis
cussie over amateurtoneel aan te
zwengelen en te verdiepen. De
theaterdag wordt besloten met
een voorstelling van 'Open Hu
welijk, van Dario Fo door Thea
ter Tracé uit Tilburg. Voor nade
re informatie: BCA, tel.
013-363936.
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Breda - In Breda is gisteren
een nieuwe stap in de rich
ting van culturele eenwor
ding van Nederland en
Vlaanderen gezet door minis
ter Dr. J. Ritzen van Onder
wijs en zijn Vlaamse ambtge
noot L. Van den Bossche.
De bewindslieden bekrachtigden
de fusie van alle wetenschappe
lijk onderzoek op het gebied van
de Nederlandse taal, letterkun
de, kunst- en muziekgeschiede
nis aan beide kanten van de
grens.
Met champagne om 10.45 's mor
gens („Wij vinden dat normaal",
aldus de voorzitter van het
Vlaamse Fonds voor Weten
schappelijk Onderzoek) werd de
ze nieuwe ontwikkeling in de
richting van culturele integratie
gevierd in het Bredase hotel-res
taurant Mirabelle.
Minister Ritzen: „Het is maar
een klein gezelschap dat hier
aanwezig is, maar toch is deze
gebeurtenis van het grootste be
lang voor de 20 miljoen mensen
die Nederlands als moedertaal
hebben".
De culturele eenwording vaan
Vlaanderen en Nederland wordt
aan beide zijden van de grens
gezien als een noodzaak om de
identiteit te behouden in het Eu
ropa van de toekomst.
De Vlaamse minister Vanden-
bossche: „Ik hoor veel Vlamin
gen denken: wat is dit nu weer
voor akkoord; in de praktijk zul
len we er toch weer niets van
merken. Maar hier is veel meer
aan de hand. Dit zijn niet alleen
twee leukerds die samen iets
tekenen. Dit gaat veel verder.
Een dergelijk grensoverschrij
dend akkoord is toonaangevend
en smaakmakend voor de toe
komst van de Europese Unie".
De voorzitter van het Vlaamse
Nationale Fonds voor Weten
schappelijk Onderzoek: „Waar
het om gaat is dat Nederland en
Vlaanderen een cultureel en
maatschappelijk geheel vormen,
en dat ze als zodanig ook door
de buitenwereld worden gezien.
Zo bekeken is het akkoord van
vandaag een historisch mo
ment".
Overigens was dezelfde voorzit
ter blij dat de ondertekening in
Breda plaats vond. „Breda ligt
dichter bij veel Vlaamse univer
siteiten dan bij Nederlandse".
Verder meende hij dat de nauwe
samenwerking met Nederland de
Vlamingen ten goede zal komen.
„U Nederlanders hebt de eigen
aardige gewoonte van te doen
wat u zegt. U bent zo serieus,
dus wij kunnen van u leren. U
hebt bovendien een veel langere
traditie met uw culturele identi
teit. Wij Vlamingen hebben pas
sinds 1918 officieel een eigen
identiteit".
Minister Ritzen
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
De uitvoering van het gisteren
getekende akkoord komt in han
den van een Comité, dat onder
leiding komt te staan van prof.
dr. W. P. Gerritsen, hoogleraar
Middeleeuwse letterkunde aan
de Rijksuniversiteit Utrecht.
•Mm
&;VL -r "'p.
Hans Böhm
foto dijkstrai
Door Maarten van de Rakt
Hans Böhm rukt met 'Meeste stemmen gelden' vandaal
volgens plan op naar prime-time. De afgelopen wekel
heeft hij de kans gehad om te groeien in zijn rol
onpartijdige arbiter, die slepende kwesties tot een g
eind moet brengen. „Alles wat een normale presentatoj
moet doen, moest ik afleren. Dat was even wennen."
In 'Meeste stemmen gelden'
worden allerlei conflicten en
plein public uitgevochten. Een
vrouw neemt het op tegen de
in haar ogen te vroeg opere
rende kerstman, een dochter
wil meer naar de disco, die
renbeschermers mengen zich
in circus-praktijken. Een jury
hakt de knopen door.
Als een kind dat voor het eerst
naar de grote school gaat, is
'Meeste stemmen gelden' op
het scherm gebracht. Voor
zichtig op de late vrijdaga
vond, een tijdstip waarop het
weinig averij kon oplopen.
Daar wisten tot nu toe vier a
vijfhonderdduizend kijkers
het KRO-programma te vin
den op Nederland 1. Zij
waardeerden het met een ze-
ventje.
Geen oordeel
Voor de schaker Böhm, die
voorheen de radiorubriek
'Man en paard' deed en wel
eens optreedt in 'Studio
Sport', maar vooral bekend
werd door zijn aandeel in het
cabareteske 'Ook dat nog", 'is
het nieuwe programma' het
eerste solo. „Het is een moei
lijke rol", stelt hij vast over
zijn bijdrage. „In je presenta
tie mag geen oordeel zitten. Je
vragen moeten gericht zijn op
informatie. De partijen moe
ten allebei hun zegje kunnen
doen. Ik praat veel met de
jurist die ons begeleidt. Van
hem wil ik weten welke vra
gen ik moet stellen, of ik de
jury bewust of onbewust niet
beïnvloed. Het is een rol die
helemaal tegen mijn persoon
indruist, maar gaandeweg be
ter om je heen gaat hangen."
„Tot nu toe ben ik niet onte
vreden over het programma.
Soms heb je van die talking
heads erin, zoals die Harry
van den Bergh van Veilig Ver
keer, soms zo'n leuk oud
vrouwtje uit Amsterdam dat
baalt van de legervoertuigen
voor de deur."
Gemiddeld
Iedere week neemt een ander
vijftienhoofdige jury plaats op
de tribune, door Intomart sa
mengesteld uit de diverse la
gen van de bevolking. „Dat
kun je een representatieve af
geleide noemen, want een
te doorsnee moet uit hondertl
man bestaan. De jurylede!
krijgen niet veel informal»!
vooraf. Ze horen het ter pi
ke aan met hun hart en hoe
Ze worden niet geacht de i
te kennen, maar te oordelen!
op basis van hun
van goed en slecht, redelijk-]
heid en billijkheid. De int
komst zal een gemiddelde me-1
ningzijn."
'Meedoen aan 'Meeste stemmed
gelden' is voor de betrokkene!
geen vrijblijvende zaak. „De|
partijen ondertekenen e
contract. Daarin staat de
heel duidelijk geïnformeerd]
Ze verplichten zich aan del
uitspraak te houden. Doen al
dat niet, dan heb je een zaak[
en kun je met het contract]
naar de rechter stappen."
Zover is het tot nu toe
gekomen. Wel hebben de pro-1
grammamakers besloten soms
niet te werken met een con-|
tract, omdat dat mensen
afschrikken. In die gevallen
komt er ook een uitspraak
de jury uit de bus en probeert
Böhm bemiddelend tot
aanvaardbaar ?8mp
komen.
Overheid
De makers van het discussie-]
programma worden
fronteerd met allerlei
ties. „Je krijgt erg veel
van mensen die problemen
met de overheid hebben,
vallen af. Vanuit hun machts
positie zullen overheden nooit
ter tafel verschijnen. Wat*,
ook niet hebben zijn typische
consumentenproblemen, zoals
je in 'Ook dat nog' ziet, want
een jury zal daarin meteen
partij kiezen. Sommige kla
gers en instellingen zien het
programma als een podium
om hun standpunten uit te
leggen aan een breed publiek.
Ik zou graag zien dat het pro- j|
gramma die kant uitgaat."
„Het mooie is dat de tegenpar
tij wel moet luisteren. Conflic
ten beginnen veelal klein met
lulligheden, dan escaleren re
en gaan je leven verzieken. Als
mensen hun zaken hier kun
nen presenteren, heeft dat eet
soort therapeutische waarde.'
'Meeste stemmen gelden', Ne
derland 1, 20.24 uur
npromis tt'l
Prof. Gerritsen trok een parellel
naar een ver verleden, naar de
tijd dat de Nederlanden nog on
gedeeld waren. „In 1494 verzon
de grote Nederlandse geleerde
Erasmus een bijeenkomst van
vijf geleerden. Hij zette die ge
leerden neer onder een pereboom
bij Halsteren, ideaal gelegen
midden in de Nederlanden. De
toestand van 1494 is natuurlijk
niet vergelijkbaar met die van
nu, de tijden zijn heel verschil
lend. Maar één kerngedachte uit
Erasmus' gesprek dat hij die vijf
geleerden liet houden heeft z'n
belang niet verloren. En dat is de
warmte waarmee zij spreken
over het culturele erfgoed, als
iets waarvan je houdt, dat je
bemint, koestert, door dik en
dun verdedigt. Dat staat wel in
schrille tegenstelling tot de slor
digheid waarmee de Nederland
se taal wordt gebruikt, mishan
deld, en de verwaarlozing van de
geschiedenis in het onderwijs.
De overeenkomst die vandaag is
getekend biedt ons kansen die in
het verleden niet bestonden. Als
wij die kansen niet ten volle
benutten, zouden we ons diep
moeten schamen".
Aansluitend aan de onderteke
ning vond in het Centrum voor
Beeldende Kunst De Beyerd in
Breda een symposium plaats,
waarin op allerlei verschillen en
overeenkomsten tussen Noord
en Zuid-Nederland werd inge
gaan.
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 u. Beethoven's 2nd.
21.30 u. Tina, what's love got to do
with it.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. The Addams Family
values.
19.30 en 22 u. A perfect world.
19.30 en 22 u. Beethoven's 2nd.
22 u. Sleepless in Seattle.
19.30 en 22 u. Robin Hood: men in
tights.
19.30 u. Aladdin.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Tina, what's love got to do
with it.
TERNEUZEN
- Luxortheater
19.30 u. Little Buddha.
VLISSINGEN
- Alhainbra 1
19 en 21.30 u. The Addams Family
values.
- Alhambra 2
19 u. Aladdin.
21.30 u. A perfect world.
- Alhambra 3
19 en 21.80 u. Robin Hood: men in
tights.
- Alhambra 4
19 u. Beethoven's 2nd.
21.30 u. Sleepless in Seattle.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
18.45 en 21.30 u. Sleepless in
Seattle.
18.45 en 21.30 u. Beethoven's 2nd.
18.45 u. Aladdin.
21.30 u. A perfect world.
-Roxy 1 - 18.45 en 21.30 u. The
Gi
Te
toe
do
nu
Ne
no
go
pli
wi
en
de
ov
ge
Doc
jitaarpop-band Yo La
rengo uit New York toert
jp dit moment door Eu
ropa. Begin januari
speelt de groep in Neder
land. Reden genoeg om
sens met Tengo-hoofd-
lan Ira Kaplan van ge
lachten te wisselen. Over
succes en imago, over
jandleden en solo-pro
jecten, over invloeden en
sigenwijsheid.
Door Gerard van den Broek
len schaterlach, een diepe
icht. Ira Kaplan valt in de
mderhalf uur die het gesprek
luurt, continu van de ene stem-
ig in de andere,
ichend over vergelijkingen met
idere artiesten, zuchtend bij de
ïerinnering aan halflege zalen in
|Nederland. Het ene moment on-
reker over zijn uitspraken, het
rolgende moment weer vrolijk
/erbaasd over de stelligheid er-
ran.
let staat bijna symbolisch voor
[de muziek die hij samen met zijn
;band Yo La Tengo maakt: rijk
faan stemmingen en schijnbaar
vooi
we
Yo-
doo
geb
ach
en
Hot
als
ziet
aan
gew
ext
bra
An
All
git.
('86
('87f
wa
Yo
wee
spe
var
akc
cov
('91
tro
wi
bij
Nu
ful
het
vai
Addams Family values.
-Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u.
Hood: men in tights.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
21.30 u. A perfect world.
18.45 u. Aladdin.
18.45 en 21.30 u. Hard target
18.45 en 21.30 u. Beethoven's» I
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demo»
tion man. I
17, 20 en 22.30 u. Bitter Harves" I
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Thecgl
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A<M»|
family 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. W
Hood: Men in tights.
14.30. 17, 20 en 22.30 u. Bee
ven's 2nd.
14.30, 17. 20 en 22.30 u. A pel
world. c
14.30, 20 en 22.30 u. Little
20 en 22.30 u. Sleepless in Seattle
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ala'
(14.30 en 17 u. Ned. versie).
20 en 22.30 u. Rising sun.
22.30 u. The age of innocence-
14.30, 17, 20 u. Jurassic Park- I
14.30 en 17 u. The fugitive
ZO.).
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 en 22.30 u. Demolition man-
20 en 22.30 u. Beethoven's je.
20 en 22.30 u. Perfect world.
22.30 u. Robin Hood: me"
20 u'The Addams family value*
THEATER
HULST „d
- Den Dullaert, 20 u. 'Van Ml
jaarlijkse Bonte Avond
Door Gerard van den Broek
Sinds de release van hun
vorige album hebben de le
den van de Britse gitaar-
rock-groep Ned's Atomic
Dustbin bijna continu ge
toerd. En eenmaal terug in
Engeland, is er na enkele
weken rust alweer druk ge
werkt aan de volgende plaat
die een dezer weken zal ver
schijnen. Workahoücs of ge-
woon gek?
«Ik stop ermee. Ik weet het nu
zeker: ik stap uit de band. Ned's
Atomic Dustbin is voorbij."
Zanger John kijkt me onderzoe
kend aan, peilend naar mijn
reactie. Met zijn band heeft hij
er zojuist een negen maanden
hurende wereldtoernee opzit
ten; een abnormaal lange pro-
jhotie-ronde voor het laatste al
bum van de groep Are You
formal?
Voor Ned's Atomic Dustbin zijn
roemees van die lengte echter
helemaal geen abnormale zaak,
wordt me verzekerd. „We toe
ren altijd intensief en veel.
waar het is ook ontzettend ver
moeiend en zenuwslopend. We
nnnen binnen de groep goed
niet elkaar overweg, maar als je
oaadwerkelijk acht maanden
continu op eikaars lip zit, word
L e;. °P oen gegeven moment
yreselijk beu."
stÜ ï6 z'c^ lachend uit op zijn
en voegt er dan grijnzend
pj? „Maarja, als ik straks
n Paar weken uitgerust heb,
kn
he
an
ga
ge;
we
to<
Bl
Ne
vr
va
de
hn
ML
da
w<
da
za
W
Vc
zo
no
„V
m
sti
ke
bo
ee
ui
w;
va
de
Be
ni
w
D
op
dc
al
dE
n<