Toneelbezoek stijgt opnieuw Het ideaal van de pereboom bij Halsteren UIT gids de stem Dubbelv oor stelling 4 Kleine Zielen' nu al totaal uitverkocht Met Verbazing Jubileumdag van Brabants amateurtoneelcentrum Hans Böhm went aan rol van tv-arbiter GIDS ipElSTEM Bedrog Ministers zorgen voor 'historisch moment' in Breda 'Meeste stemmen gelden' nu vroeger Binnenkort nieu VRIJDAG 14 JANUARI 1994 Door Marjan Mes Serieus toneel blijkt nog steeds in trek, al hoor je wel eens anders. Ook in 1993 is het bezoek aan het repertoiretoneel weer ge stegen. Alle vijf Neder landse repertoiregezel schappen zagen het bezoek aan hun voorstellingen toenemen. Het Nationale Toneel uit Den Haag is met een publiekstoename van dertig procent het meest succesvol. Op het moment beleeft het boven dien gouden tijden met de door publiek en kritiek be jubelde dubbelvoorstelling 'Kleine Zielen' naar de ro mancyclus van Louis Cou perus. Naar schatting bezochten 100.000 mensen vorig jaar de voorstellingen van Het Nationale Toneel, het gezelschap dat zich het meest vasthoudt aan klassiek repertoiretoneel. Met name de voorstellingen 'Moortje' van re gisseur Hans Croiset en 'King Lear', waarm cabaretier Freek de Jonge de rol van de Nar vertolkte, zorgden voor uitver kochte zalen. Momenteel oogst Het Nationale Toneel het groot ste succes uit zijn bestaan en het meest eclatante toneelsucces van de afgelopen jaren in het alge meen met de 5V4 uur durende, tweedelige voorstelling 'Kleine Zielen'. Alle 35 voorstellingen van deze marathonproduktie waren al op voorhand uitverkocht, ook de twee voorstellingen (22 en 23 februari) in Breda. Juichende kritieken en staande ovaties van het publiek vallen deze meesle pende, panoramische en monu mentale toneelvoorstelling over de neergang van een vooraan staand Haags geslacht rond 1890 ten deel. Een kleine dertig spe lers, met Anne-Wil Blankers (Constance), Willem Nijholt en Erik de Visser (Addy) in de hoofdrollen, zorgen voor een gaan en komen van talloze figu ren in steeds wisselende scènes. Opvolger Regisseur Ger Thijs (45) leverde er een indrukwekkend visite kaartje mee af, want volgend jaar wordt hij de nieuwe artis tiek leider van Het Nationale Toneel, als opvolger van Hans Croiset. Voor de aanstaande to neelleider is het enorme succes van 'Kleine Zielen' het beste be wijs dat het grote, traditionele schouwburgtoneel nog alleszins bestaansrecht heeft. Ger Thijs vindt het uitermate belangrijk dat er in Nederland een repertoiregezelschap blijft dat 'vasthoudt aan de maat en de standaard van de traditie'. Vooral nu Toneelgroep Amster dam en het RO Theater in Rot terdam hebben aangekondigd niet langer exclusief in de schouwburgen van hun stand plaats te willen spelen. Beide gezelschappen nemen hun intrek in een eigen theaterruimte, een zogenaamde 'zwarte doos' zon der lijsttoneel, die kan worden aangepast aan de aard van de voorstelling en het publiek. In het geval van Toneelgroep Am sterdam van Gerardjan Rijnders wordt het een oude gasfabriek buiten het centrum van Amster dam. Ger Thijs vindt dat 'een veel te sektarische opstelling waarmee toneel verwordt tot mystiek ge doe voor een een kleine sekte'. In een landelijke krant noemde hij die ontwikkeling ook politiek gevaarlijk, omdat overheid en schouwburgen toch al geneigd zijn om vrije produkties com mercieel interessanter te vinden dan het dure, gesubsidieerde re pertoiretoneel. Hij is bang dat de toneelgroepen zich met deze on maatschappelijke houding vrij willig uit de mark zullen prijzen, wat het Nederlandse toneelbe- stel niet ten goede zal komen. Herkenbaar Voor Thijs is het een noodzaak dat het publiek zomaar een schouwburg kan binnenlopen en daar zonder voorkennis moet kunnen genieten van een her kenbaar en aantrekkelijke voor stelling, zonder dat de toneelma kers overigens een artistieke knieval doen. Voor de regionale schouwburgen dreigt ook het ge vaar dat zij minder repertoireto neel in huis zullen krijgen. Voor het nieuwe grote Bredase Chas- sétheater zou dat, volgens pers chef Bart van Mossel, bepaald geen aantrekkelijk vooruitzicht zijn. Vanaf 1 maart 1995 kunnen daar twee grote zalen en een kleine zaal worden bespeeld. Het ongekende succes van 'Kleine Zielen', waardoor alle zalen voor deze dubbelvoorstel ling (twee avonden achtereen) zijn uitverkocht, betekent dat Het Nationale Toneel veel men sen moet teleurstellen. Dagelijks komen er in Den Haag aanvra gen van mensen die niet tijdig een kaartje hebben kunnen be machtigen. Daarom wordt over wogen om de voorstelling in au gustus en september nogmaals te spelen in De Koninklijke Schouwburg in Den Haag, tij dens weekeinden dat die nog leegstaat. Ger Thijs, die samen met Johan Doesburg het Haagse gezelschap gaat leiden, hoopt jaarlijks twee grote montageprodukties in de trant van 'Kleine Zielen' uit te brengen, hoewel dat een grote fysieke en geestelijke aanslag betekent op het ensemble dat nog slechts acht acteurs in vaste dienst heeft. Thijs' eerstvolgende regie bij Het Nationale Toneel wordt een integrale, klassieke 'Brittanicus' van Racine. Keurmerk Behalve Het Nationale Toneel zag ook Het Zuidelijk Toneel van de Vlaming Ivo Van Hove de bezoekcijfers toenemen, met der tien procent ten opzichte van 1992. Sinds de komst van Van Hove vier jaar geleden consta teert deze Eindhovense groep met haar grote Vlaamse inbreng een gestaag toenemende belang stelling van het publiek. De voorstelling 'Hamlet' bleek met 32.000 bezoekers een publiek- stopper. Ruim 83.600 mensen gingen in 1993 naar een voor stelling van Het Zuidelijk To- De vertolking van Freek de Jonge als de Nar in 'King Lear' be zorgde Het Nationale Toneel uitverkochte zalen. Momenteel be leeft het gouden tijden met 'Kleine Zielen', de tweedelige voorstel ling naar de romancy clus van Louis Coupe rus. foto willem blauw neel. Het jaar daarvoor waren dat er tienduizend minder. „Van Hove heeft onze produkties een kwaliteitskeurmerk gegeven waarop mensen vertrouwen", al dus een woordvoerster van het gezelschap. Het RO Theater in Rotterdam nam ook een stijging waar, van negen procent. Het telde het af gelopen jaar ruim 73.600 bezoe kers. Theater van het Oosten kreeg in 1993 vijftien procent meer bezoekers: 23.500. Toneel groep Amsterdam zag de pu bliekstoename slechts stijgen met vijf procent. Het best be zocht werden 'Count your bles sings' van Gerardjan Rijnders, 'Othello' van Shakespeare en 'De vrouw van de zee' van Ibsen. Omdat dit gezelschap met sei- zoencijfers werkt in plaats van jaarcijfers kunnen moeilijk exacte bezoekersaantallen wor den genoemd. In het seizoen 1992/1993 kwamen ruim 82.500 mensen naar de voorstelling van 's lands grootste toneelgezel schap kijken. Schijn bedriegt. We hebben de uitdrukking allemaal bij de in vuloefeningen op de lagere school geleerd. Toch trappen we er steeds weer in. Een leuk smoeltje, een glimmende lak- laag of een vakantiebungalowtje genomen met een groothoeklens en ieder denkt meteen dat het uiterlijk het wezen weerspiegelt. Niemand leert ooit van die fouten. Elke keer moet hij weer herinnerd worden aan zijn falen, in de tevergeefse hoop dat het ooit beter wordt. Marcel Möring laat het Jankl Davidovitz nog eens doen: „Noem niemand wat hij lijkt. Probeer zijn echte stem te horen, zijn eigen geur te ruiken en zijn ware gezicht te zien.Het is het slot van het korte verhaal 'De Kotzker', een eindjaarsuitgaafje van de Februari Boekhandels, een genootschap van zelfstandige boekverkopers. Of dochter Rivka de wijze woorden van haar vader begrijpt en er naar handelt, vertelt het verhaal niet. Er volgen nog slechts twee zinnen. Möringliefhebbers begrijpen het echter als het afdoende antwoord van hun favoriet op de plagiaatdiscussie. Hoewel 'De Kotzker' natuurlijk al geschreven was voor Hans van Straten, op aangeven van Nico Keuning, de AKO- en Geertjan Lubberhuizenprijswinnaar als schaamteloze dief aan de kaak stelde. Möring zou Fellini's 'Roma' gecopieerd hebben. Een onzinnig verwijt voor ieder die meer dan twee boeken, een film en een literaire-salondiscussie genoten heeft. Het gegeven waar het om draait is immers een befaamde anekdote uit de volksmythologie. Fabrieks arbeiders in een desolate streek die op betaaldag in de rij voor een Chevy staan, wachtend op hun beurt om aan hun gerief te komen bij een voortrollende stoephoer. De baas mag als nummer een. Als dat plagiaat is, had over 'De Kotzker' helemaal met schande gesproken moeten worden. Een vertelling met de schijn en het uiterlijk van de gebroeders Singer, Isaac Bashevis en Israel Joshua. Beiden schreven verhalen uit de jiddische wereld van Warschau, Lublin en Lemberg. Vol wonderrebbes, dibbuks en paradoxale wijsheid. Maar mag zo'n verhaal dat lijkt op een ander dan zo maar? Natuurlijk. Het doet er niet toe waar het gegeven vandaan komt, in welke school de stijl past of wie eerder iets vergelijkbaars gedaan heeft. Als het boek maar deugt, als het ware gezicht maar geen mombakkes is, als de eigen stem een authentieke toon is en daar is bij 'Het grote verlangenmaar ook bij zijn debuut 'Mendels erfenis' en dit korte vertellinkje niets mis mee. 'Het grote verlangen' is de secuurst geschreven en verrassendst aflopende roman van de laatste tien jaar. Onder de schijn van diefstal opent zich een oester met erin een glimmende, echte parel. Recensenten en jury's herkenden Mörings talent. Halfgelukte literati als Martin Ros, die via de radio de elf regels Van Straten opblies tot een nationale rel, zijn afgunstig op de met alles bekroonde beginne ling en vandaar het 'Schadenfreuende' rumoer. Dit type niet lezende en proevende, maar doorbladerende letter knechten- colporteurs kennen noch hun literatuur noch de kranten. Anders zouden ze dagelijks hun stem moeten verheffen als er weer een voor waar gehouden voorbeeld van volksmythologie opduikt. Zoals dat verhaat over de behulpzaam vermoorde motorrijder, dat grootmoeders in de jaren vijftig al vertelden als echt gebeurd in hun jeugd. Tegen de kou had de bestuurder zijn leren jas achterstevoren aan gedaan. De windkier met knopen afgesloten op de rug. Nadat hij gevallen was, dachten omstanders dat zijn nek verdraaid was. Met veel inzet en fataal resultaat werd die recht gezet. Het bericht dook een paar jaar geleden weer als nieuw en gecheckt op in kranten, kroegen en de moderne Amerikaanse literatuur. Plagiaat? In schijn wel, in wezen het ware gezicht van het adagium dat de wereld zich wil laten bedriegen. Van onze kunstredactie Acteur en regisseur Aus Greida- nus van toneelgroep De Appel geeft op 22 januari een master class voor Brabantse amateurto nelisten. Hij doet dat aan de hand van de beroemde hand werksliedenscène uit Shakespea- res 'Midzomernachtsdroom'. Aanleiding is het 25-jarig be staan van het Brabants Centrum voor het Amateurtheater (BCA) in Tilburg. Dat houdt op 22 januari in het centrum aan de Ringbaan Oost 8 een jubileum theaterdag. Er wordt om 10.30 uur begonnen met een speciale algemene ledenvergadering tij dens welke het activiteitenpro- gramma en het beleid voor de komende jaren aan de orde ko men. Om 13.00 uur begint een doorlo pend programma (tot 18.00 uur) met voorstellingen, korte lezin gen, masterclasses en informa tiestands. Gespeeld worden: 'De kick van het toneelspelen' van Yvonne Lelyvel, geregisseerd door Cocky van Bokhoven; 'Cross your heart', de eindpre sentatie van de cursus acteer- training van het CVA waarmee de Brabantse amateurspelers deelnamen aan het landelijk theatercircuit, en 'Lava' van Berry van Oudheusden, gespeeld door Els Mayen. Behalve Aus Greidanus geven ook commedia dell'arte-regis- seur Ted Keijser ('De Groene Vogel' bij het RO Theater) en theaterconsulent Hein Ceelen masterclasses. Het Nederlands Centrum voor het Amateurthea ter (NCA) en de Stichting Tech nische en Materiële Ondersteu ning van de Amateurkunst in Noord-Brabant (TDA) zullen zich met lezingen en stands pre senteren. Toneelrecensenten, regisseurs en anderen die zich beroepsmatig of vanuit liefhebberij met theater bezighouden zullen een korte in leiding houden teneinde de dis cussie over amateurtoneel aan te zwengelen en te verdiepen. De theaterdag wordt besloten met een voorstelling van 'Open Hu welijk, van Dario Fo door Thea ter Tracé uit Tilburg. Voor nade re informatie: BCA, tel. 013-363936. Van onze verslaggever Hans Rooseboom Breda - In Breda is gisteren een nieuwe stap in de rich ting van culturele eenwor ding van Nederland en Vlaanderen gezet door minis ter Dr. J. Ritzen van Onder wijs en zijn Vlaamse ambtge noot L. Van den Bossche. De bewindslieden bekrachtigden de fusie van alle wetenschappe lijk onderzoek op het gebied van de Nederlandse taal, letterkun de, kunst- en muziekgeschiede nis aan beide kanten van de grens. Met champagne om 10.45 's mor gens („Wij vinden dat normaal", aldus de voorzitter van het Vlaamse Fonds voor Weten schappelijk Onderzoek) werd de ze nieuwe ontwikkeling in de richting van culturele integratie gevierd in het Bredase hotel-res taurant Mirabelle. Minister Ritzen: „Het is maar een klein gezelschap dat hier aanwezig is, maar toch is deze gebeurtenis van het grootste be lang voor de 20 miljoen mensen die Nederlands als moedertaal hebben". De culturele eenwording vaan Vlaanderen en Nederland wordt aan beide zijden van de grens gezien als een noodzaak om de identiteit te behouden in het Eu ropa van de toekomst. De Vlaamse minister Vanden- bossche: „Ik hoor veel Vlamin gen denken: wat is dit nu weer voor akkoord; in de praktijk zul len we er toch weer niets van merken. Maar hier is veel meer aan de hand. Dit zijn niet alleen twee leukerds die samen iets tekenen. Dit gaat veel verder. Een dergelijk grensoverschrij dend akkoord is toonaangevend en smaakmakend voor de toe komst van de Europese Unie". De voorzitter van het Vlaamse Nationale Fonds voor Weten schappelijk Onderzoek: „Waar het om gaat is dat Nederland en Vlaanderen een cultureel en maatschappelijk geheel vormen, en dat ze als zodanig ook door de buitenwereld worden gezien. Zo bekeken is het akkoord van vandaag een historisch mo ment". Overigens was dezelfde voorzit ter blij dat de ondertekening in Breda plaats vond. „Breda ligt dichter bij veel Vlaamse univer siteiten dan bij Nederlandse". Verder meende hij dat de nauwe samenwerking met Nederland de Vlamingen ten goede zal komen. „U Nederlanders hebt de eigen aardige gewoonte van te doen wat u zegt. U bent zo serieus, dus wij kunnen van u leren. U hebt bovendien een veel langere traditie met uw culturele identi teit. Wij Vlamingen hebben pas sinds 1918 officieel een eigen identiteit". Minister Ritzen FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP De uitvoering van het gisteren getekende akkoord komt in han den van een Comité, dat onder leiding komt te staan van prof. dr. W. P. Gerritsen, hoogleraar Middeleeuwse letterkunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht. •Mm &;VL -r "'p. Hans Böhm foto dijkstrai Door Maarten van de Rakt Hans Böhm rukt met 'Meeste stemmen gelden' vandaal volgens plan op naar prime-time. De afgelopen wekel heeft hij de kans gehad om te groeien in zijn rol onpartijdige arbiter, die slepende kwesties tot een g eind moet brengen. „Alles wat een normale presentatoj moet doen, moest ik afleren. Dat was even wennen." In 'Meeste stemmen gelden' worden allerlei conflicten en plein public uitgevochten. Een vrouw neemt het op tegen de in haar ogen te vroeg opere rende kerstman, een dochter wil meer naar de disco, die renbeschermers mengen zich in circus-praktijken. Een jury hakt de knopen door. Als een kind dat voor het eerst naar de grote school gaat, is 'Meeste stemmen gelden' op het scherm gebracht. Voor zichtig op de late vrijdaga vond, een tijdstip waarop het weinig averij kon oplopen. Daar wisten tot nu toe vier a vijfhonderdduizend kijkers het KRO-programma te vin den op Nederland 1. Zij waardeerden het met een ze- ventje. Geen oordeel Voor de schaker Böhm, die voorheen de radiorubriek 'Man en paard' deed en wel eens optreedt in 'Studio Sport', maar vooral bekend werd door zijn aandeel in het cabareteske 'Ook dat nog", 'is het nieuwe programma' het eerste solo. „Het is een moei lijke rol", stelt hij vast over zijn bijdrage. „In je presenta tie mag geen oordeel zitten. Je vragen moeten gericht zijn op informatie. De partijen moe ten allebei hun zegje kunnen doen. Ik praat veel met de jurist die ons begeleidt. Van hem wil ik weten welke vra gen ik moet stellen, of ik de jury bewust of onbewust niet beïnvloed. Het is een rol die helemaal tegen mijn persoon indruist, maar gaandeweg be ter om je heen gaat hangen." „Tot nu toe ben ik niet onte vreden over het programma. Soms heb je van die talking heads erin, zoals die Harry van den Bergh van Veilig Ver keer, soms zo'n leuk oud vrouwtje uit Amsterdam dat baalt van de legervoertuigen voor de deur." Gemiddeld Iedere week neemt een ander vijftienhoofdige jury plaats op de tribune, door Intomart sa mengesteld uit de diverse la gen van de bevolking. „Dat kun je een representatieve af geleide noemen, want een te doorsnee moet uit hondertl man bestaan. De jurylede! krijgen niet veel informal»! vooraf. Ze horen het ter pi ke aan met hun hart en hoe Ze worden niet geacht de i te kennen, maar te oordelen! op basis van hun van goed en slecht, redelijk-] heid en billijkheid. De int komst zal een gemiddelde me-1 ningzijn." 'Meedoen aan 'Meeste stemmed gelden' is voor de betrokkene! geen vrijblijvende zaak. „De| partijen ondertekenen e contract. Daarin staat de heel duidelijk geïnformeerd] Ze verplichten zich aan del uitspraak te houden. Doen al dat niet, dan heb je een zaak[ en kun je met het contract] naar de rechter stappen." Zover is het tot nu toe gekomen. Wel hebben de pro-1 grammamakers besloten soms niet te werken met een con-| tract, omdat dat mensen afschrikken. In die gevallen komt er ook een uitspraak de jury uit de bus en probeert Böhm bemiddelend tot aanvaardbaar ?8mp komen. Overheid De makers van het discussie-] programma worden fronteerd met allerlei ties. „Je krijgt erg veel van mensen die problemen met de overheid hebben, vallen af. Vanuit hun machts positie zullen overheden nooit ter tafel verschijnen. Wat*, ook niet hebben zijn typische consumentenproblemen, zoals je in 'Ook dat nog' ziet, want een jury zal daarin meteen partij kiezen. Sommige kla gers en instellingen zien het programma als een podium om hun standpunten uit te leggen aan een breed publiek. Ik zou graag zien dat het pro- j| gramma die kant uitgaat." „Het mooie is dat de tegenpar tij wel moet luisteren. Conflic ten beginnen veelal klein met lulligheden, dan escaleren re en gaan je leven verzieken. Als mensen hun zaken hier kun nen presenteren, heeft dat eet soort therapeutische waarde.' 'Meeste stemmen gelden', Ne derland 1, 20.24 uur npromis tt'l Prof. Gerritsen trok een parellel naar een ver verleden, naar de tijd dat de Nederlanden nog on gedeeld waren. „In 1494 verzon de grote Nederlandse geleerde Erasmus een bijeenkomst van vijf geleerden. Hij zette die ge leerden neer onder een pereboom bij Halsteren, ideaal gelegen midden in de Nederlanden. De toestand van 1494 is natuurlijk niet vergelijkbaar met die van nu, de tijden zijn heel verschil lend. Maar één kerngedachte uit Erasmus' gesprek dat hij die vijf geleerden liet houden heeft z'n belang niet verloren. En dat is de warmte waarmee zij spreken over het culturele erfgoed, als iets waarvan je houdt, dat je bemint, koestert, door dik en dun verdedigt. Dat staat wel in schrille tegenstelling tot de slor digheid waarmee de Nederland se taal wordt gebruikt, mishan deld, en de verwaarlozing van de geschiedenis in het onderwijs. De overeenkomst die vandaag is getekend biedt ons kansen die in het verleden niet bestonden. Als wij die kansen niet ten volle benutten, zouden we ons diep moeten schamen". Aansluitend aan de onderteke ning vond in het Centrum voor Beeldende Kunst De Beyerd in Breda een symposium plaats, waarin op allerlei verschillen en overeenkomsten tussen Noord en Zuid-Nederland werd inge gaan. FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Beethoven's 2nd. 21.30 u. Tina, what's love got to do with it. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. The Addams Family values. 19.30 en 22 u. A perfect world. 19.30 en 22 u. Beethoven's 2nd. 22 u. Sleepless in Seattle. 19.30 en 22 u. Robin Hood: men in tights. 19.30 u. Aladdin. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Tina, what's love got to do with it. TERNEUZEN - Luxortheater 19.30 u. Little Buddha. VLISSINGEN - Alhainbra 1 19 en 21.30 u. The Addams Family values. - Alhambra 2 19 u. Aladdin. 21.30 u. A perfect world. - Alhambra 3 19 en 21.80 u. Robin Hood: men in tights. - Alhambra 4 19 u. Beethoven's 2nd. 21.30 u. Sleepless in Seattle. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 18.45 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 18.45 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. 18.45 u. Aladdin. 21.30 u. A perfect world. -Roxy 1 - 18.45 en 21.30 u. The Gi Te toe do nu Ne no go pli wi en de ov ge Doc jitaarpop-band Yo La rengo uit New York toert jp dit moment door Eu ropa. Begin januari speelt de groep in Neder land. Reden genoeg om sens met Tengo-hoofd- lan Ira Kaplan van ge lachten te wisselen. Over succes en imago, over jandleden en solo-pro jecten, over invloeden en sigenwijsheid. Door Gerard van den Broek len schaterlach, een diepe icht. Ira Kaplan valt in de mderhalf uur die het gesprek luurt, continu van de ene stem- ig in de andere, ichend over vergelijkingen met idere artiesten, zuchtend bij de ïerinnering aan halflege zalen in |Nederland. Het ene moment on- reker over zijn uitspraken, het rolgende moment weer vrolijk /erbaasd over de stelligheid er- ran. let staat bijna symbolisch voor [de muziek die hij samen met zijn ;band Yo La Tengo maakt: rijk faan stemmingen en schijnbaar vooi we Yo- doo geb ach en Hot als ziet aan gew ext bra An All git. ('86 ('87f wa Yo wee spe var akc cov ('91 tro wi bij Nu ful het vai Addams Family values. -Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u. Hood: men in tights. ROOSENDAAL - City 1-2-3 21.30 u. A perfect world. 18.45 u. Aladdin. 18.45 en 21.30 u. Hard target 18.45 en 21.30 u. Beethoven's» I GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demo» tion man. I 17, 20 en 22.30 u. Bitter Harves" I 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Thecgl 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A<M»| family 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. W Hood: Men in tights. 14.30. 17, 20 en 22.30 u. Bee ven's 2nd. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. A pel world. c 14.30, 20 en 22.30 u. Little 20 en 22.30 u. Sleepless in Seattle 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ala' (14.30 en 17 u. Ned. versie). 20 en 22.30 u. Rising sun. 22.30 u. The age of innocence- 14.30, 17, 20 u. Jurassic Park- I 14.30 en 17 u. The fugitive ZO.). KNOKKE - Beverly Sereens 20 en 22.30 u. Demolition man- 20 en 22.30 u. Beethoven's je. 20 en 22.30 u. Perfect world. 22.30 u. Robin Hood: me" 20 u'The Addams family value* THEATER HULST „d - Den Dullaert, 20 u. 'Van Ml jaarlijkse Bonte Avond Door Gerard van den Broek Sinds de release van hun vorige album hebben de le den van de Britse gitaar- rock-groep Ned's Atomic Dustbin bijna continu ge toerd. En eenmaal terug in Engeland, is er na enkele weken rust alweer druk ge werkt aan de volgende plaat die een dezer weken zal ver schijnen. Workahoücs of ge- woon gek? «Ik stop ermee. Ik weet het nu zeker: ik stap uit de band. Ned's Atomic Dustbin is voorbij." Zanger John kijkt me onderzoe kend aan, peilend naar mijn reactie. Met zijn band heeft hij er zojuist een negen maanden hurende wereldtoernee opzit ten; een abnormaal lange pro- jhotie-ronde voor het laatste al bum van de groep Are You formal? Voor Ned's Atomic Dustbin zijn roemees van die lengte echter helemaal geen abnormale zaak, wordt me verzekerd. „We toe ren altijd intensief en veel. waar het is ook ontzettend ver moeiend en zenuwslopend. We nnnen binnen de groep goed niet elkaar overweg, maar als je oaadwerkelijk acht maanden continu op eikaars lip zit, word L e;. °P oen gegeven moment yreselijk beu." stÜ ï6 z'c^ lachend uit op zijn en voegt er dan grijnzend pj? „Maarja, als ik straks n Paar weken uitgerust heb, kn he an ga ge; we to< Bl Ne vr va de hn ML da w< da za W Vc zo no „V m sti ke bo ee ui w; va de Be ni w D op dc al dE n<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18