Herstel Uitverkoopwet slecht voor de koper er m Hotels contra calling-card Franse met elekl Consumentenbond ziet liever concurrentieslag en stuntprijzen Nieuwe klassieker van Lagerfeld Lmper nieuwe EET WIJZER Gevulde lurkse broodje»! is financieel gesteund door .1 Bonder meer het Beatrix- DE STEM CONSUMENT ONDER DE KURkl Speciale reisgids voor ouderen en gehandicapten AUTCW DONDERDAG 13 JANUARI 1994 röSTEM Van onze verslaggevers De consument is er hele maal niet bij gebaat als de middenstand opnieuw roept om een regeling van de uitverkoopperioden. Juist bij een voortdurende concurrentieslag en des noods prijzenoorlog gedu rende het hele jaar kan de consument voordeel heb ben. Dat is kort samengevat de me ning van de Consumentenbond als reactie op een hardnekkige stroming binnen de detailhandel die nu herstel wil van de twee jaarlijkse opruiming, een keer in de winter en een keer in de zomer. Sinds medio jaren tachtig die uitverkoopregeling werd afge schaft en iedere winkelier voortaan zelf kon bepalen wan neer en tegen welke prijs hij zijn artikelen kon verkopen, is er elk jaar een groep die'terug wil naar de oude regelingen en bepalin gen, die bindend waren. Met name ondernemers, die de winstmarges zien slinken onder druk van prijzenslagen, snakken naar de tijden van weleer. Dat geldt ook voor de middenstan ders met 'een goed produkt voor een goede prijs', die het 'gezeur' van koopjesjagers om een kor ting meer dan zat zijn. Jammer voor die groep, groten deels bestaande uit kleding- en schoenenzaken, ziet het er niet naar uit, dat op dit punt herstel te verwachten valt. „Wij redeneren natuurlijk vanuit de consument," aldus een woordvoerster van de Consu mentenbond. Wij zien liever een voortdurende concurrentie met steeds weer nieuwe stuntprijzen, want dat is goedkoper voor de consument. Zelfs als dit tot ge volg heeft, dat de concurrentie moordend wordt en er dus be drijven failliet gaan, houden we dit standpunt overeind. Kijk maar wat er gebeurt. Er verdwij nen bedrijven, maar er komen altijd weer nieuwe. Anderen pik ken het steeds op. En dat is helemaal in het belang van de consument." Heilloos Trouwens ook bij de meeste be langenorganisaties voor de mid denstand wordt het nieuw leven inblazen van de tweejaarlijkse aan banden gelegde uitverkoop als een heilloze weg gezien. „Een wettelijke regeling van de uitverkoop is niet meer aan de orde. En zal waarschijnlijk nooit meer aan de orde komen. Daar zijn de ondernemers zelf verant woordelijk voor. Ze hebben de afschaffing van de Uitverkoop- wet in de hand gewerkt. Ze moeten de negatieve gevolgen daarvan accepteren," vindt J. Fokke van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Textiel, waarbij onder andere V&D, C&A, Peek en Cloppenburg, Bij enkorf en Claudia Strater zijn aangesloten. Kikkers Ook het Koninklijk Nederlands Ondernemers Verbond acht de komst van een wettelijke over eenkomst voor vaste oprui mingsperioden onhaalbaar. „De inzet voor een regeling is te vergelijken met een poging om kikkers in een kruiwagen te krij gen. Op een herhaling van de geschiedenis zitten we niet te wachten," aldus een KNOV- woordvoerder. De uitverkoopregeling is afge schaft, omdat ze toch niet in de hand te houden was. De behoef te aan een marktordening ver- 1 Voortdurend uitverkoop: een zegening voor de consument. foto willem blauw dween allengs. Bovendien bleek de naamsaanduiding 'uitver koop' vanuit juridisch oogpunt moeilijk overeind te houden. Ondernemers ontdoken de rege ling door bijvoorbeeld geen uit verkoop te houden, maar korting te bieden. Of ze hielden een stuntverkoop wegens verbou wing, waterschade of 'bescha digde' partijen. Omzetsnelheid De KNOV wijst erop, dat een regeling van een uitverkoopter mijn voor de levensmiddelensec tor onzinnig zou zijn. Temeer, omdat ze met de beperkte houd baarheid van produkten zit. De ondernemers in de elektroni ca, computers en dergelijke zit ten ook niet op uitverkoopperio des te wachten. Die moeten het hebben van een hoge omzetsnel heid. Er komen steeds meer nieuwe types. Binnen een paar maanden kan wat vandaag hy permodern nog is, verouderd zijn. Is de apparatuur niet snel genoeg de winkel uit, dan be staat het gevaar dat die tegen nóg lagere prijs de deur uit moet. Daarom stunten die ook zoveel. Adviesprijzen Zolang zo'n zaak niet failliet gaat, kun je ervan uitgaan, dat er voldoende of in ieder geval viesprijzen gericht zijn op de ondernemer en niet op de consu ment. Ze zijn bedoeld om aan te geven dat er in 'goede zin' winst gemaakt wordt, wanneer die prijs wordt aangehouden. De ondernemer, zo merkt het KNOV erop, is vrij. „Er zijn maar een paar fabrikanten die de adviesprijs bindend aan de detaillist opleggen. De advies- niet te weinig winst wordt ge maakt. In dit verband lijkt de vraag zinnig of adviesprijzen van de fabrikant nog wel zin hebben. Fabrikanten wijzen erop dat ad- prijs is een gemiddelde. Je mag erboven gaan zitten en eronder." Ook bij de Consumentenbond heerst de mening dat adviesprij zen geen zin hebben voor de consument. „Je suggereert er te veel mee. Wij hebben trouwens ook vaak onze vragen of die in advertenties opgegeven en vaak mooi doorgestreepte prijzen wel kloppen. De consument moet ge woon vergelijken en de laagste prijs voor hetzelfde produkt uit zoeken. Niet kijken naar al die doorgestreepte prijzen." Textiel en schoenen Alleen de textiel- en schoenen- handel kunnen, aldus de KNOV, baat hebben bij de instelling van opruimingsperiodes. Temeer, omdat deze sectoren te maken hebben met seizoensgebonden produkten en een immer wijzi gend modebeeld. De ene collectie is nog niet binnen of die moet al in de uitverkoop om ruimte te maken voor de volgende, zo is een veelgehoorde kreet. De problemen in de kledingb- ranche zijn door overproduktie en een niet aflatende uitver- koopgolf groot. De Nederlandse markt wordt bedolven onder een lading kleding. Omzetten zijn van vier tot vijftig procent ge daald. Slechts eenderde van de kleding zaken boert nog een beetje naar tevredenheid. Met een perma nente uitverkoop proberen de winkeliers van hun voorraad af te komen om zo nog wat geld terug te zien. Hoe groter de voorraden, hoe groter de behoef te om met prijzen te stunten. De Vereniging Mitex, belangen behartiger vanm drieduizend on dernemers met achtduizend za ken in de textieldetailhandel, vreest dan ook dat op termijn een saneringsgolf (bedrijfsophef- fing) niet kan uitblijven. Het aantal klachten over de uitver koop neemt, zo benadrukt Mi tex, jaarlijks hand over hand toe. Zij pleit dan ook als enige, 'in de wetenschap dat zoiets moeilijk te realiseren is', voor een rege ling voor opruimingsperioden. Door Jetty Ferwerda Elke mode-ontwerper, groot of klein, droomt ervan ooit eens een klassieker te beden ken. Een kledingstuk dat zichzelf als het ware overleeft en tientallen jaren een gewild en gewaardeerd onderdeel van een garderobe is. Zo is het Chaneljasje wel de bekendste (daterend uit begin jaren twintig), gevolgd door de Bettina-blouse van Givenchy, de bh-cups van Gaultier of de tul prokjes van Christian Lacroix. Dit seizoen kan een nieuwe 'evergreen' aan het lijstje toege voegd worden: de pantyjurk van Lagerfeld. Zelf noemt de modekeizer de doorzichtige stretchjurk dé klas sieker van voorjaar 1994. Niet alleen omdat het zo vernieuwend en voor sommigen zo schokkend, maar vooral omdat de jurk zich zo makkelijk laat combineren. En dat laatste is toch een van de belangrijkste kenmerken van een klassieker. Het jurkje, dat als een kous om het lichaam spant, kan over of onder andere kledingstukken ge dragen worden. In zijn show liet Lagerfp'H uitsluitend variaties op ditma zien. In hoog tempo denderden de mannequins voor bij, op stiletto-hakken en ge tooid met hoge pruiken, waarbij het voor de toeschouwer onmo gelijk was bij te houden hoe de ontwerper nu weer het jurkje combineerde. Het lijkt alsof Lagerfeld zich er makkelijk van afmaakt en de vrouw wederom als sekspoes aankleedt. Zelf ontkent hij dat. De pantyjurk, ook wel skindress genoemd, laat de vrouw vrij te dragen wat ze wil, aldus de ont werper. Het vormt de basis van een combinatie, die naar gelang de smaak van de draagster sexy, stoer of bedekt uitvalt. De jurk is een nieuw onderdeel in het spel dat Lagerfeld speelt met transparante en dichte stof fen. Hieruit spreekt de fascinatie van de ontwerper voor de vele mogelijkheden van textiel. Hij begon enkele seizoenen terug heel voorzichtig en decent met de lange rok in zwarte wol, ver volgens knipte hij de banen in zodat hoge splitten ontstonden, daarna bedacht hij halftranspa- rante stretchrokken gecombi neerd met lange jasjes, een sei zoen later gevolgd door strakke rokken met dichte en transpa rante stroken. De pantyjurk vormt zo'n beetje het ultieme hoogtepunt van Lagerfelds spel. Voor winter '94 zal Kaiser Karl iets anders moeten bedenken, want meer huid kan hij niet meer laten zien. Tenzij hij z'n mannequins naakt het podium opstuurt. Dan komen de kleren van de keizer pas echt tot hun recht. foto peter stigter 'Door Lout Donders Verschillende hotels in de wereld zien met lede ogen de komst van de zogenaam de 'calling cards' aan. Met zo'n kaart - bij voorbeeld de Scope-kaart van PTT Tele com - kan een hotelbezoeker een gratis nummer bellen. Dan krijgt hij of zij een Nederland se PTT-meneer of mevrouw aan het apparaat die de ver binding tot stand brengt met degene die de beller wil spre ken. PTT Telecom rekent daarvoor een toeslag van 1,- tot 3,50 gulden. Maar voor de gespreks kosten wordt het Nederlandse tarief gerekend en dat ligt in vergelijking met veel andere landen laag. Ook in Duitsland zijn zulke kaarten in zwang geraakt. Tot ongenoegen van hoteldirecties, want hun gasten bellen steeds vaker zo'n gratis nummer. Wat tot gevolg heeft dat de tele foontikker van de hotels hulpe loos blijft stilstaan, hoe lang de hotelgast ook belt. Aangezien de meeste hotels nog al wat verdienen op hun telefoontik ken, komt er minder geld in het laatje. Tot dertig procent zijn de telefoon-verdiensten in Duitse hotels gedaald. Makkelijk zat, zo blijkt uit een vergelijking in het weekblad Als het aan sommige hotelhouders ligt, kan bellen vanuit hun etablissement straks alleen nog maar via de ouderwetse manier. foto marc bolsius PTT Telecom in Nederland kent het probleem. Er zijn sinds mei vorig jaar 350.000 Scope kaarten in omloop. Vol gens woordvoerster Hanne Kluck hebben zo'n zevenhon derdvijftig kaarthouders in ho tels al ervaren dat zij hun kaart niet konden gebruiken. Dat ge beurde zowel in Nederlandse hotels als elders op de wereld. „Maar," zegt Kluck, „de mees te hotels komen er wel weer van terug, als de gasten klagen over deze slechte service." Focus. Iemand die in een cel tien minuten van Duitsland naar de Verenigde Staten belt, met zo'n calling card (van AT&T) is bijna 24 DM kwijt. Via de gemiddelde telefooncen trale van een hotel kost het zelfde gesprek bijna 70 DM. Dikke winst voor de hotels dus, waarvoor ze niets hoeven te doen. Omdat hotels die inkom sten goed kunnen gebruiken, zijn er al verschillende die het hun gasten onmogelijk maken om zo'n gratis calling card- nummer te bellen. Met ingang van deze week schrijft redacteur Hein Sluijter op deze plek eens per veertien da- gen over wijn. Underdog Jij mag niet meer mee doen, zei de Neder landse consument. En zie hoe sterk die koper wel niet is: eind jaren zeventig besloot hij zich met duidelijke weerzin af te wenden van een toch bijzonder wijntype, de rosé. Sindsdien is deze wijn geheel ten onrechte het stief kind geworden onder alle wij nen die wij van over de grens halen. Op dit moment komt de in voer niet verder dan één pro cent van het totaal. Hoewel er op dit moment sprake is van een zeer lichte stijging zijn er geen aanwijzingen dat op kor te termijn die één procent zelfs maar tot twee zal toene men. Ik kom hier met een oprecht geweten op voor deze under dog. Hij is verguisd en be schimpt en aan zijn lot over gelaten. Als een Job wordt hij bespot. Maar een goede, dro ge rosé kan echt een tractatie zijn. Die verdient het niet uitge scholden te worden voor ouderwets, voor een drankje met chemische toevoegingen of, heel discriminerend, voor een vrouwenwijn. Dit zijn de droeve uitkomsten van Trendbox dat een onderzoek heeft verricht voor het Neder landse Produktschap Wijn. Wel een verschil met de jaren zestig en zeventig. Toen was hij razend populair. Hij schitterde als en ster. Hij heette Rosé d'Anjou, Mateus of Faisca. Maar de fout was, achteraf bezien, toen al ge maakt. Die wijnen waren on der de toen bestaande rosés in de wereld, de minst goede. Ze waren zoet en misten vooral gehalte. Wisten wij veel nog in Nederland. Ja, begin jaren tachtig wisten we het langzamerhand wel. De kritische consument kwam op. Witte, droge wijn vonden we ineens beter. Dat was ook zo als je hem vergeleek met die inferieure wijnen die de Door Hein Sluijter producenten en import» ons hadden opgedrongen, zonder van het bestaan >- puike, volle en kruidige, ge rosés af te weten, z'eii we dag riiSf hét mondje t« alles wat rosé was. En dan te bedenken d; goede rosé een stuk moei ker te maken is dan rode witte. Rosé wordt, behalve] Champagne of in Luxembi altijd gemaakt van blauwe druiven. Öm te vi komen dat er rödé wijn oi staat, mogen dé schillen die druivën slechts een kor tijd meegisten met het y(1 uitgeperste sap. Elke pn cent kan je vertellen dat nauwkeurig vaststellen y; die 'korte tijd' héél lastig is De lasterende tong van In wat smulpapen zou besti moeten worden met roest® ter of iets dergelijks. Wi droge rosé smaakt zo vt treffelijk bij pizza's bijvi beeld Of bij pasta's, salai kruidige vis of oosterse t] rechten. Hoewel daar ook dere wijnen bij phssen. Ik wil U ift dit Verband verhaal van het gebakken el tje niet onthouden. Op proeverij, ver in het land, ht een collega mij aanbevoli om bij ei eens een droge ros te proberen, fiüewel in wijnwereld bekend is da eigenlijk niet samengaat wijn. Op weg haar huis besltl de ik dus een uitsmijter, een gerenorhineerde gelegeij heid. Want anders had ik hel risico gelopen dat er'*geen ro sé voorhanden Was. De wijnsl in de horeca helaas een zeld| zaamheid geworden. Hoezee, ze hadden rosé. Die collega had gelijk. Bij uitsmijter voegt zich sledilil een droge rosé. En geen en kele andere wijn. Job dient t worden opgenomen in de ri der edelen. s1 ,orJohan van Grinsven echt - „Nee, de grote bosbram L geen effect hebben op het s' ",ar Australië," meent Michael hst Commission in het bonte iurs '94 in de Utrechtse Jaarbei 'de gaten dat Australië wel eei mende jaren kan worden, zo »derlandse reisbranche in kc tanden. trend is al duidelijk bij onze •tenburen: 100.000 Duitsers 'en vorig jaar 'down under'. ,t ,Maar met de stijging van 000 Nederlanders in 1992 ,r 25.000 in 1993 zijn wij ook 1 piij." Vooral omdat Neder- idse gasten gemiddeld 42 da- in Australië blijven en er l acht- tot tienduizend gul- i spenderen. goedkopere vliegtickets en de istraling van de Olympische tóen in Sydney (in het magi- üt-irt.w [utrecht (anp) - Voor ouderen en mensen met een handicap is een spe ciale reisgids samenge steld met informatie over vakantiehuisjes en groepsaccommodaties. De gids 'Uitgebreid' is ge maakt door organisaties op het gebied van toerisme, ouderen en gehandicapten. Dinsdag werd het eerste exemplaar gepresenteerd op de Vakantiebeurs in Utrecht. Ongeveer 1,7 miljoen Ne derlanders moeten rekening houden met een gezinslid of groepslid met ernstige li chamelijke beperkingen. Door de toenemende ver grijzing groeit dat aantal alleen maar. Hun vakantie verblijf moet door die be perkingen aan bepaalde ei sen voldoen, maar vaak is onduidelijk waar de juiste informatie te verkrijgen is. 1 J m I 1 "I I Het uitbrengen van de gids Door Marijke Prins I fonds. In een provincie waar worstebroodjes een regionale specialtel zijn, zal ook de Turkse variant hiervan goed vallen. Het recetl voor de Turkse broodjes kreeg ik tien jaar geledenop een Turlsl culturele dag van een mij onbekende vrouw. Zij had haar (id huisrecept gekopieerd voor het Nederlandse publiek. Het was: de tijd dat vanuit ettelijke steden in Nederland studiereizen d sociaalwerkers en politiefunctionarissen werden georganisffil naar Turkije en Marokko; als afsluiting werdén dan culturtk| dagen georganiseerd. Gezellig en leerzaam. Voor 14 broodjes Voorbereidingstijd: 45 minuten (plus V/2 uur rusttijd van bét deeg) Oventijd: 20 minuten 500 gram bloem 35 gram gist 100 cc yoghurt y 100 cc melk 50 cc olie 50 gram boter 2 eieren 1 geklutst ei voor de vulling: 50 cc olie 300 gram rundergehakt 100 gram diepvriesdoperwten 1 kleine ui zo fijn mogelijk gesneden zout en peper naar smaak 8 takjes peterselie, zo fijn mogelijk gesneden 142 theelepel komijn mespuntje kaneel 1 theelepel sambal vegetarische variatie: 200 gram feta Vi bosje peterselie 2 eiderdooiers Maak eerst het 'zetsel' van het gistdeeg. 2êt ook alle overi-1 geingrediënten voor het deeg op kamertemperatuur. Maak melken yoghurt lauw in een steelpan. Brokkel de gist ia W mengsel. Roer hier vier eetlepels meel door, 1 theelepel suikerei laat het zetsel 30 minuten afgedekt rijzen op eeh rustige plaats In het half uur dat moet worden gewacht, totdat het deel,, gekneed kan worden, is er tijd op de vulling te maken. Verhit de olie in de pan. Laat de ui glazig worden in de pan en voeg dar het gehakt toe. Bak het gehakt totdat het rul is en voeg dan de kruiden en de doperwten toe. Giet na enkele minuten een kopje water in de pan en zet het vuur uit wanneer het vocM verdampt is (je kunt natuurlijk ook vleesresten gebruiken, zoais wat over is van een gebraden kip of het stoofvlees). Wanneer je 1 een vegetarische vulling wilt maken, brokkel-jé de feta en menf je de kaas tot een gladde massa met de éiéfdooiers en fijngesneden peterselie. Dan kan het deeg worden gekneed. Meng bloem en een snttljt zoutin een beslagkom en maak hierin een kuiltje. Laat de eieren in het kuiltje glijden en verdeel de vlokken' boter er bovenop- Giet het zetsel erbij, alsmede de olie en kneed alles samen 10' een glad en soepel deeg. Laat het deeg afgedekt met een schone I schone doek IV2 uur rijzen. I Kneed het deeg dan nog eens flink door en trek zo'n 14 (dat is* j hoelveelheid die ik heb gehaald) ballen van het deeg, ongev«' ter grootte van een doordeweekse gehaktbal. Rol de ballen ze® plat met een roller (doorsnede 15 cm) en leg inhet midden va» iedere cirkel ruim een eetlepel vulling. Bestrijk de rand met"?1 eierstruif en vouw het deeg dicht, zodat een halve maan is L ontstaan. Bestrijk de bovenkanten met het resterende struif 1 leg de broodjes op twee bakblikken. Het is niet nodig om bakplaten in te vetten; de broodjes zijn vet genoeg van zich zeil Zet de broodjes in een op 175 graden voorverwarmde oven® laat ze in 20 minuten goudbruin worden. Lekker als hijger® van een weekend-maaltijd met soep of als hapje bij {Er' uitgebreide borrel. sch( red( naai bov tuui goe< daa Ami wee Wt Ech trei tijd sine zoe 1.31 ver Ver En tie (lat gee Ne gos Brc hin Roi eei mi De reg Ee we sch mi en bij Ne ge Fr trc Oc aa bl Door Peter Fokker De PSA-groep gaat vanaf 1995 elektrische auto's aanbieden. Het gaat om elektro-versies van de technisch verwante Peugeot 106 en Citroen AX. Met die types is op 1 januari een prak tijkproef van achttien maanden gestart in het schilderachtige Franse havenstadje La Rochel- fit plaatsje in Normandië staat a' lang te boek als een bij uitstek milieubewuste gemeen te. Burgemeester Crepeau van La Rochelle sloot een jaar gele den een contract met PSA en EDF, Electricité De France. PSA verhuurt vijftig elektro- auto's, waarvan er dertig naar Particuliere huishoudens gaan en twintig naar bedrijven of gemeentediensten. EDF zorgde voor een netwerk van elektro- tankstations. Elke gebruiker kreeg thuis een riadstation en op negen open bare parkeerplaatsen in La Ro- ziin zelfbedienings-in- slallaties geplaatst. Drie benzi nestations hebben een snellaad- Ponip, om in maximaal tien mi nuten lege accu's op te peppen zodat weer twintig kilometer gereden kan worden. De bedoe- hng is echter dat bij elke gele genheid, bijvoorbeeld tijdens oodschappen doen, de auto op de gratis parkeerplek aan de oom-pomp bijgeladen wordt. Chip-kaart Pe openbare l^adstations wer den met een chip-kaart, eer Programmeerbare creditcard

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20