De gezelligheid van het suikerklontje DE STEM After ski met John Denver Gilse halveert de calorieën in 'nieuw' klontje: het Slimmetje Skiën op zijn Amerikaans in hartje Colorado 13 JANUARI 1994 f LEVEN kor et jaar «ooraanstaand strijder voor rankrijk uitgeroepen to, 3. Dat blijkt uit een enqJ n het dagblad Le Paris^' toonde zich onder de ir scherpe kritiek uitte op"! j slaagden te voorkomen dat! (oTl van de kou. Consument DONDERDAG 13 JANUARL1994,- DEEL ox kerkgebouw -katholieke kardinaal Fran en voormalige servisch-orth, kerstavond ging een deel va idwesten van Zagreb, tegen! raakte ernstig beschadigd I als „een daad van haat, gewe' inge spanningen op te doe an het volk". 'sch-orthodoxe kerk heeft hoo geweld geteisterde voormal» J oor het aanstaande orthodox ij de sancties van de Verenigt o onrechtvaardig. urt voort n twee hulpbisschoppen naas Wolfgang Haas bevindt he periode van groeiende proble in een vraaggesprek met he maart 1993 werden Vollmar ej enoemd in de hoop dat hierdooi erminderen. „Men kan niet 3 in ongeveer twintig jaar in hel Vollmar. uwen, maar dat is nog geJ ng van het bisdom, inelusiiL, jaar zal een zekere verbetennï isdom is het Vollmar opgevalJ erkers „beschadigd" zijn. Dit ij ersoonlijke reacties en onrecht- nsen beschadigd door „gebrel ialoog tot veel minder beschadig ensen in het bisdom zagen ziclj aarvan zij de zin niet inzagen, es geleid," aldus hulpbisschop ijdens een parochieavond waan wezig was, ontvallen dat paus hem had toegegeven dat da aseerd op onjuiste informatie, als opvolger van de populaire erde een menselijk tapijt dat dej ngang van de kerk van Chur kon ijden Broederbond r van de blanke Nederduitse n Zuid-Afrika, professor Piëta en bij de gereorganiseerde, maai aner Broederbond. Ook andere ~n zullen de vernieuwde ange tijd een geheime 'cultural! j uitsluitend blanke, mannelijke uiten. De bond had invloed in t maatschappelijk leven, omdat de) Nationale Partij lid waren, "enmannen. anderingen in Zuid-Afrika is de ldelijk in verlegenheid gebracht eheime lidmaatschap van menig waardoor deze zijn kans op een e Zuid-Afrika wel kon vergeten, atschap van de Broederbond ook erd, was NGK-voorzitter Potgie- zijn lidmaatschap wenste op te dat besprekingen tussen voormalige dochterkerken Broederbond zag zich door de van strategie te veranderen en r Bond. n niet-blanke Afrikaners (bedoeld I uit Afrikaans spreken) worden j enkomsten openbaar zullen zijn. ruziën ijken in Iran ruziën over de vraag ed Reza Golpayegani als hoofd Islam moet opvolgen. Hij overleed ftijd in Teheran. het theologisch cemtrum van de groot-ayatollah Mohammed Ali oude man is blind, seniel en heeft eft een vooraanstaande ayatollah, ige ayatollah Ali Khamenei, de md als een geschikte opvolger, uhollah Khomeini de eeuwenoude shi'ietische moslims zich buiten de damentalistisehe revolutie trok hij toe. Khomeini verzette zich vlak egen, dat ayatollah Hossein Ali en vroom is, maar geen politiek r van de shi'ieten worden, zo vroeg van Montazeri te noemen. Naai ei aan alle voorwaarden om Gol- shi'ieten vormen ongeveer tien oslims in de gehele wereld. quête de 1700 hervormde gemeenten (53 eformulier ingevuld, waarmee de te tonen dat een meerderheid in de rk het Samen-op-Wegproces van en lutheranen afwijst. Volgens de ndruk van de retour ontvangen het geval is. enquête afgerond en worden de bestuur van de Hervormde Kerk ef van de stichting afgewezen en en ambtelijke vergaderingen niet werken. t Samen op Weg ri 1994 verschijnt Kerkinformatie, van de Gereformeerde Kerken m an van de drie Samen-op-Wegker- den en lutheranen hebben ervoor 23 jaar bestaande maandblad van haven. Het Weekbulletin van de rk wordt opgenomen in het blad. ten van de Evangelisch-Lutherse volgt de ontwikkelingen binnen de fficiële mededelingen van de hef' therse synoden. mdat de portvrijdom voor hervorm- ari vervalt. 10rWillem Reijn ja - „Het heeft de ge kheid en de smaak van klontje, maar niet de lorieën." Jan-Martin produkt manager jsumentensector van de uker Unie, beschrijft de iordelen van het produkt immetjes van de Ko- [itlijke Kandijfabrieken Gilse in enkele tref- oorden. jannetjes zijn suikerklontjes, met twee gram half zo groot als gewone suikerklontjes, armee ook de helft van de orieén bevatten, maar door toeging van een half procent .istmatige zoetstoffen (as- itaam en acesulfaam K) de suikersmaak van het te klontje hebben behouden. Roosendaalse dochter van Urne ontwikkelde het ntje in vijf jaar. De afgelopen waren Slimmetjes al in de ikel te krijgen gedurende een Nu start de nationa- lancering van het slimme ntje, als onderdeel van de om de Koninklijke Gilse te promoten als zoete termaker of lekkere zoetma- „Let wel: ik beweer niet dat Slimmetjes morgen heel Neder land veroveren," zegt produkt manager Ridder. „Je moet Slim metjes zien als een typisch niche-produkt: het is een vrij klein produkt voor een specifie ke markt." En ook op een ander aspect laten Slimmetjes zich als een typisch m'c/ie-produkt her kennen: met tweeënhalve cent per klontje zijn ze tweeënhalve keer zo duur als het meest ver kochte (maxi-)suikerklontje uit de Van Gilse-stal. Suiker komt op vele manieren in de mens. In 1992 verbruikte de gemiddelde Nederlander 38,7 ki lo suiker. Die suiker komt in toenemende mate binnen via snoep en allerlei zuivelproduk- ten, zoals speciale fruitige yog- hurt-creaties. Frisdrank is, on danks de snelle opkomst van 1-calorie-cola's, een andere gro te suikerdrager. Appeltaarten en andere deegprodukten willen eveneens de suikercalorieën overbrengen. En dan zijn er het glas thee en het kopje koffie. Juist daar strijdt het suiker al sinds de vestiging van de slank heidscultuur met chemische zoethoudertjes. Waar de suiker pot voor algemeen gebruik mid den op tafel staat, haalt de pondjespurist geheimzinnig uit de binnenzak of een zijvak van dm r™-Martm Ridder, produkt manager consumentensector van SuiJcer Unie: „Het is een slim produkt, slim staat in het Engels ""'mager, slankde verkleiningsvorm maakt het een vriendelij- l naam." het handtasje een medicinaal 'potje en laat een wit pilletje in de thee vallen en stopt het potje schielijk terug. Sucrinette heet dat spul dan. Alsof er staat: net suiker. Concurrentie Gewoonlijk gaat het om as- partaam, cyclamaat of sacchari ne. Die stoffen hebben de suiker producenten danig beconcur reerd. De laatste vijf jaar nam de consumptie van losse suiker met enkele procenten per jaar af. In 1993 lijkt de suikerconsumptie voor het eerst zich weer te heb ben gestabiliseerd. Suiker Unie, goed voor 62 pro cent van de Nederlandse markt (de rest is CSM), zet jaarlijks ongeveer zestigduizend ton of wel zestig miljoen kilopakken suiker af bij de consument. Sinds anderhalf jaar gebeurt dat onder de merknaam Sundale, Daarbij gaat het om de gewone kristalsuiker, fijne kristalsuiker voor over de aardbeien, door de yoghurt of op de beschuit, bas terdsuiker voor taart en panne- koek en ruwe rietsuiker. De laatste suiker komt op in het kader van de nieuwe trend, die ruwe, eerlijke produkten goed voor de gezondheid zijn. „Wij denken niet dat er een gezond- heidsverschil is, maar we leveren graag wat de consument wil," zegt Ridder. Klontjes waren er ook al in over vloed. Van Gilse Koninklijke Kandijfabriek heeft naast de be kendste produkten schenkstroop voor pannekoeken en poedersui ker voor de oliebollen, een reeks klonten. De Maxi-, Midi- en Mi ni-suikerklontjes wegen respec tievelijk 4,4 gram, 4 gram en 3,4 gram. En zijn achtereenvolgens bedoeld voor de mok troost, de tasse de café en het kopje espres so. Palmbooin-gevoel Dan is er de kandij in soorten als wit en bruin en ook nog in grote brollen. En natuurlijk het ruwe rietsuiker-klontje, dat Van Gilze verheft tot een exotisch produkt, dat de gebruiker confronteert met het palmboom-gevoel. Als dat niet meteen duidelijk is, staat de palmboom alvast op de verpakking afgebeeld. Maar toch was de produktenlijn nog niet helemaal af. Het imago van suiker is ondanks de smaak wat pover door de naam van dikmaker en door de oplichtende tandeborsteltjes bij snoepfilm- pjes. De kunstmatige zoetmakers profiteerden zo van de mager heidsmanie. „Uit onderzoek bleek dat de veel consumenten toch bij de meeste kunstmatige zoetmakers een smaakafwijking proefden," zegt Ridder. „Daarnaast ervaren con sumenten het als een nadeel dat zoetjes als pilletjes wat che misch, klinisch aandoen. Het blijft een laboratorium-produkt, zeggen we hier in huis. Suiker is toch een produkt van de na tuur." Slimmetjes zijn suikerklontjes, die met twee gram half zo groot zijn als gewone klontjes, daarmee ook de helft van de calorieën bevatten, maar door toevoeging van een kunstmatige zoetstoffen de volledige suikersmaak van het echte klontje hebben behouden. foto's de stem/johan van gurp Slimmetjes zijn een natuurpro- dukt uit het laboratorium. In het onderzoekscentrum Suiker Unie Research en Development in Roosendaal slaagden produkt- ontwikkelaars erin kunstmatige zoetmakers te binden aan ouder wetse suikerklontjes. Bij blind proeven bleken consu menten geen verschil aan te kun nen geven tussen gewone klont jes en Slimmetjes. Tijdens de testperiode in de winkels bleek een hoge mate van herhalings aankopen op te treden: 83 pro cent van de consumenten die een keer Slimmetjes aanschaften, bleef dat doen. „Uitzonderlijk hoog voor een nieuw produkt," zegt Ridder. Twee doelgroepen Van Gilse gokte op twee doel groepen: jongere vrouwen in de leeftijd twintig tot vijfendertig jaar, die zeer caloriebewust con sumeren, en ouderen boven de r-vijftig. Vooral de laatste groep bleek gevoelig voor de gecombi neerde voordelen van de Slim metjes. Uit de testperiode kwamen er ook een drietal nadelen boven. Het klontje brokkelde te snel. De consument weet niet goed wat-ie koopt - en meer nog wat-ie dus niet koopt. En de communicatie kracht van het pakje was niet wat het zijn moest. De informatie van het nieuwe pakje is niet anders dan van het oude. Maar de kleuren zijn mo derner en Slimmetjes is er niet meer opgedrukt onder het motto 'het staat er toch op', maar de naam staat nu in een modern, licht handschrift vermeld. En, heel subtiel: het in het frisse buitenlucht fietsende middelba re echtpaar is vervangen door een joggend jong koppel. Blijft dat de consument niet weet wat-ie koopt. En dat de consument niet koopt wat-ie niet weet. De naam Slimmetjes is heel aardig gevonden, zegt Rid der: „Het is een slim produkt. slim staat in het Engels voor mager, slank; de verkleinings vorm maakt het een vriendelijke naam." „Het is ook een moeilijke naam," realiseert Ridder zich. Als ik aan een consument vraag: wat zijn ruwe rietsuikerklontjes, hoeft-ie alleen maar te zeggen: dat zijn suikerklontjes van ruwe rietsuiker. En hij weet waar het over gaat. Maar het antwoord op de vraag 'wat zijn Slimmetjes' ligt minder voor de hand." Campagne Ridder noemt het dus heel diplo matiek een uitdaging om zoet- minnend Nederland uit te leggen wat Slimmetjes wel zijn. Dat gebeurt in het kader van de Van Gilse-campagne, die in juli vorig jaar is gestart. Voor de televisie zijn vijf commercials opgenomen met de schenkstroop, geleisuiker en allerlei klontjes. Acteur Joost Prinsen is in de reclamefilmpjes als gedistin geerd echtgenoot gekoppeld aan de merrie Antoinette, uit haar aard een liefhebster van klontjes in de klasse Maxi. Prinsen prijst vocaal de kwaliteiten aan van de 'zoet-pk's van de ouderwetse klont', die mijnheer Van Gilse in de winkel brengt. Antoinette lijkt die ouderwetse Maxi overi gens te preiereren boven de Slimmetjes. „Maar het zijn commercials met een merk-ingang. We willen Van Gilse in het geheugen van de mensen brengen." Voor Slimme tjes is dat niet genoeg, want bij dat produkt moet iets worden uitgelegd. Daarom zet Ridder daarvoor print in: met adverten ties op papier kun je meer de eigenschappen van een produkt uiteenzetten. Terug naar de niche-marketing. Hoewel Slimmetjes nooit een or dinair pak suiker worden, zal de verkoop toch ten koste gaan van andere produkten. „We hopen natuurlijk ten koste van de kunstmatige zoetstoffen, maar we realiseren ons dat het ook zal kanabiliseren: er zijn ook consu menten die Slimmetjes kiezen in plaats van andere klontjes uit de Van Gilze-familie," zegt Ridder. En nog iets over de prijs: met 2,89 voor 113 klontjes zat Van Gilse flink wat hoger dan de 2,30 voor 225 maxi-klonten. Maar bij kunstmatige zoetstof fen is tijdens de testperiode van Slimmetjes een prijzenoorlog uitgebroken, waarbij een pot zoetpillen van dertien naar vijf gulden kelderde. „Een kunstma tige zoetmaker kost nu tussen de 2,5 tot 4,5 cent per keer." De smaak van suiker, de emotie van het A-merk en de gezellig heid van de klont moeten de prijs van Slimmetjes rechtvaar digen. Ridder: „De consument vindt de suikerklont echt gezel lig. Dat antwoorden ze ook: ze gebruiken klontjes als ze visite krijgen. Die neemt de consument uit het pak en de gastvrouw presenteert ze op een mooi schaaltje. En als we vragen waarom, antwoordt ze: omdat dat zo gezellig staat. Heb jij wel eens een kunstmatig zoetje zo opgedist gekregen?" :<J.fö m r V Het is hét nieuwtje in de ®intersportgidsen: skiën de VS. En het aantal ederlandse winterspor ters dat heeft geboekt "zo n 3.500 - is voor een noviteit alleszins ach- ®swaardig, hoewel het C1]fer bijna in het niet .t vergeleken met de nunt 600.000 Nederlan ds die ieder wintersei- ,zo® naar Oostenrijk rekken. Skiën in Ameri- J^s een beleving, maar er ski niet minder. Door Peter Daalde derii PerJaar komen de hon- elkanr- S rotko-cowboys bij ^Tde iaai"Ujkse Cow- staan I In. vo1 ornaat een sbf °^j sk's 6n vechten °P skfs° m f' Ult' Nog steeds met een ?oeten ze een vrouw paarrj !?s,so vangen en een heet a v! bedenker oiLi, d BfflyKidd- oud- skiën T 6n wereldkampioen n' tegenwoordig, altijd met cowboyhoed, eigenaar van een skischool en trekpleister voor het skigebied. Een Nederlandse toerist bekijkt het allemaal van onder zijn Stetson, waarmee hij apetrots loopt door wat een filmdecor lijkt: de hoofdstraat van Steam boat. Daar heeft hij zojuist zijn hoed gekocht bij F.M. Light Sons, Western Wear since 1905. Maar de toerist valt absoluut niet op. Het is hartje Colorado. Het domein van cowboys met hun koeien en paarden. Het uit gestrekte gebied van de ran ches. Zelfs in de winter valt een cowboy hier niet op. Iedereen loopt er zo bij. Echte cowboys houden zelfs bij het skiën hun hoed op, in tegenstelling tot de 'stadse' skiërs die steevast een honkbal- of basketbal-cap om gekeerd op hun hoofd hebben. „Is het allemaal niet wat kin derachtig?," vraagt een collega. „Volwassen mannen met cow boyhoed, laarzen, pruim in de mond, halsdoek en spijker broek." Welnee, het is hier nor maal. En ze zijn er trots op. De chauffeur van een skibusje haast zich te verklaren dat toe risten vervoeren niet zijn gewo ne werk is, maar dat hij op een ranch werkt. Inderdaad. Met koeien en paarden. Naast het toerisme leven ze bijna allemaal van veeteelt of de mijnbouw. Nog steeds. En ze kleden zich zoals ze dat al gene raties lang doen. En wij denken dat dat alleen nog voorkomt in cowboy-films... De skileraren en -leraressen zijn even vriendelijk als de an dere werkers in het ski-gebied. Want skiën wordt hier verkocht als produkt. En daarvoor geldt dat de klant dus King is. Weinig skileraren komen uit de streek zelf. Lisa uit New York, Nor man uit Ohio, Janet uit LA, Jeff uit Miami. Het zijn de typisch Amerikaanse globetrotters die hun studie een half jaar onder breken en ergens in de wereld gaan werken. Nu eens als skile raar, volgende zomer in een surf- of duikschool. Ze blijven vooral correct, want ze verte genwoordigen hün skiplaats. Dat is ook hün brood. Profes sioneel Amerikaans. After ski is in Colorado, Ameri- ka's ski-provincie nummer één, een totaal ander vermaak dan in Europa. Dat heeft niet alles met drank te maken, maar de Amerikanen zijn er tijdens het sporten aanmerkelijk zuiniger mee dan in Europa. Geen ijs- bar of gletsjer-wijn op de piste. Geen grappa bij het middage ten. Of een glas rode wijn. Wel water, vooral veel water. Met ijs. En cola. Met evenveel ijs. Niet dat de Amerikanen geen slok lusten, maar de meeste ski gebieden liggen op grote hoogte, zelfs tot boven de 4000 meter. De lucht is er ijl en je verliest er, vooral bij inspanning, veel vocht. Veel. drinken is nodig om De hoofdstraat van Steamboat, Colorado. foto larry pierce het bloed een beetje dun te houden. Alcohol is geen best medicijn in die omstandighe den. Het gezamenlijk zingen van een lied in de plaatselijke kroeg (een onschuldig 'Lang zal hij leven'), zorgt voor verbaasde gezichten aan de toog. Laat staan dat er 'carnaval' is waar sommige Oostenrijkse skidor pen om bekend staan. Ze heb ben geen kleine cafés waar de hitte om vijf uur van de muren druipt. Ze drinken niet even een Glühwein of een Jagatee. Geen dampende fondue op tafel. Is het er dan niet gezellig? Jaze ker wel, maar anders. De Ame rikanen verstaan de kunst om van een vierkante kale schuur een gezellig café te maken. Maar wel heel Amerikaans. Met neon bierreclames, met pas poort-controle bij de ingang (al leen toegang boven de 21). De helft van het bezoek staat te luisteren naar of te dansen op de muziek, de andere helft heeft meer plezier bij de snooker- en pooltafels, het dartbord of laat, zittend in een zetel, zijn schoe nen poetsen. In The Saloon speelt een coun try and western-orkest. Een paar koppeltjes komen de glad de houten dansvloer op. Ze be ginnen meteen een two-step formatiedans. Op een aantal avonden zijn zelfs leraren aan wezig om de fijne kneepjes van' deze en andere western-dansen te leren. Die gedanst worden mét hoed op. En waar gebeurt het je dat John Denver zijn gitaar pakt en een hele avond zingt? Zomaar, in The Stampede. Omdat hij het er gezellig vindt en een goede bui heeft na een dag lekker skiën....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19