Van kerk gezonde organisatie maken'
'Problemen bij wortel aanpakken'
'Franser dan wij bestaat
fan Gilse har
DE STEM
REGIO
Weer meisje om
hoofddoek van
school gestuurd
Franse moslimleider wijst aantijgingen af
Afra Wamsteker eerste vrouw in topfunctie Hervormde Kerk
Anti-islamisme
nog
sterk in kerken
Nieuwe directeur conciliair proces Wereldraad van Kerken
l geestelijk leven kor]
DONDERDAG 13 JANUARI 1994
Grenoble (rtr) - Een 17-jarige
islamitische leerling aan het
Mounier Lyceum in Grenoble
is van school gestuurd omdat
zij weigerde haar hoofddoek
je af te doen tijdens een gym
nastiekles. Het was voor de
vijfde keer in een maand tijd
dat moslimmeisjes in Frank
rijk van school werden ge
stuurd vanwege het dragen
van een hoofddoek.
Het dragen van een hoofd
doekje wordt in Frankrijk ge
zien als een religieuze uiting
die strijdig is met de seculiere
status van openbare scholen.
De kwestie is de laatste tijd
actueel, omdat de islam in
Frankrijk met een kleine drie
miljoen aanhangers de twee
de religie is gewórden na het
röbms-katholicisme. Een
Turkse imam die in een kran
teninterview verklaarde dat
de islamitische wet boven de
Franse gaat, is het land uit
gezet.
Protest tegen hoofddoekjkesverbod
Parijs (anp) - „Tot tweemaal
toe hebben wij voor Frank
rijk gevochten. Wij hebben
hier fabrieken gebouwd en de
autosnelwegen aangelegd.
Franser dan wij bestaat
niet." Dat zei Abdallah Ben
Mansour, secretaris-generaal
van de Unie van Islamitische
Organisaties in Frankrijk
(UOIF), onlangs op een con
gres van zijn organisatie, dat
werd bijgewoond door enkele
duizenden moslims.
Ben Mansour verweerde zich te
gen aantijgingen dat de Franse
moslims „aan het handje lopen
van buitenlandse mogendhe
den". Hij sprak zijn afkeuring
uit over verbod voor moslim
meisjes op openbare scholen een
hoofddoek te dragen. De secre
taris-generaal meende verder,
dat moslims net zo goed het
recht hebben om geld voor de
bouw van een moskee in islami
tische landen in te zamelen als
rooms-katholieken voor de bouw
van een kerk in Afrika.
Hij maakte zich kwaad op de
houding van veel burgemeesters
in Frankrijk. Als een moslimor
ganisatie een stuk terrein of een
gebouw wil aankopen voor een
moskee, blokkeert de gemeente
dikwijls zo'n project. Het resul
taat is dat gebedsdiensten in de
straat worden gehouden, zoals in
Marseille. Foto's daarvan ver
schijnen in alle kranten en de
algememe reactie is dan: „Zie je
wel, de islam is Frankrijk aan
het koloniseren."
Frankrijk heeft de afgelopen
twee maanden opnieuw een
sluieraffaire gekend in Nantua
in de Alpen. Uiteindelijk zijn
daar vier meisjes van een open
bare middelbare school gestuurd
omdat zij weigerden hun hoofd
doek af te doen in de klas. Dat is
gebeurd na ingrijpen van het
ministerie van Onderwijs op het
ogenblik, dat de schoolleiding de
gemoederen probeerde te kalme
ren.
Op de achtergrond speelde de
ontvoering van drie medewer
kers van het Franse consulaat in
Algiers, gevolgd door bedreiging
met de dood door moslim-funda
mentalisten in Algerije aan het
adres van alle buitenlanders in
dat land. In Frankrijk zijn daar
op tientallen moslim-fundamen
talisten opgepakt, van wie het
overgrote deel overigens weer
vrij rondloopt. Enkele moslim
organisaties in Frankrijk zijn
verboden. Het van school sturen
van de meisjes paste in de poli
tiek van de Franse regering -
„tot hier en niet verder" - maar
is in de Franse moslimwereld
heel slecht gevallen.
Ben Mansour vond dat de meis
jes zijn behandeld alsof het om
Klaus Barbie ging, „de vijand
die heel Frankrijk bedreigde".
Het openbaar onderwijs hanteert
volgens hem andere normen ten
aanzien van moslims dan jegens
christenen of joden, die ook ui
terlijke tekenen dragen van hun
religie. Die zijn nog nooit om die
reden van een openbare school
verwijderd.
Met naar schatting ongeveer vier
miljoen gelovigen is de islam in
Frankrijk de tweede godsdienst.
De UOIF is één van de grootste
overkoepelende moslim-organi
saties van het land.
Léidschendam (anp) - Afra Wamsteker-Meijer, de eerste
vrouw in een topfunctie binnen de Nederlandse Hervormde
Kerk, werkt er „met een heel lekker gevoel. Het is veel
interessanter en spannender dan ik had gedacht. Een baan en
een omgeving waarmee ik me kan identificeren."
Een jaar geleden werd de orga
nisatiedeskundige benoemd tot
secretaris algemene zaken. Bij
het opruimen van de oude kran
ten had ze bij toeval de adver
tentie gezien. Zij werd de op
volgster van ds. mr. J. Haeck, die
begin 1992 zijn functie neerleg
de. Daarvoor had ze onder meer
bij het ministerie van Binnen
landse Zaken gewerkt.
Haar enige probleem is dat ze te
weinig tijd heeft. Wel heeft ze
het gevoel dat ze na zo'n tien
maanden al wat heeft bereikt,
vooral op het gebied van onder
linge verstandhouding. Zij
noemt het opvallend dat er in
het algemeen zeer gemotiveerde
en getalenteerde mensen bij de
kerkwerken.
Terwijl de secretaris-generaal
(dr. K. Blei) zich met bestuurlij
ke zaken in- theologische en
kerkordelijke zin bezig houdt,
doet drs. Wamsteker het beleids-
voorbereidende en -uitvoerende
werk, zoals de financierings
vraagstukken en het stellen van
prioriteiten. „Ik moet ervoor
zorgen dat de dingen gebeuren
en dat de Hervormde Kerk een
gezonde en prettige organisatie
is om in te werken. En verder
moet ik de creativiteit van de
medewerkers proberen los te
krijgen."
Achterstallig
In de Hervormde Kerk was tot
voor kort te weinig in organisa
torische termen gedacht. Al haar
voorgangers hadden de letters
ds. (dominee) voor hun naam.
Daardoor was er op organisato
risch gebied sprake van achter
stallig onderhoud. „Bijna ieder
een zat te wachten op iemand
die de organisatorische proble
men op z'n nek wilde nemen."
De Centrale Beleidsstaf (CBS),
waarvan zij voorzitter is, doet
het beleidsvoorbereidende werk.
Onlangs is besloten dat de uit-
Leusden (anp) - De kerken moe
ten een einde maken aan elke
vorm van anti-islamisme, zo.als
ze ook het antisemitisme hebben
afgezworen. Dit betoogde dr. A.
Wessels, hoogleraar islamologie
aan de Vrije Universiteit, on
langs in Leusden bij het afscheid
van dr. J. Slomp, de islamdes-
kundige van de. Gereformeerde
Kerken in Nederland.
Kerk en theologie hebben vol
gens Wessels nog veel huiswerk
te doen om het vijandsbeeld af te
breken. Op het gebied van het
anti-islamisme zijn er nog veel
vooroordelen. De moslims wor
den nog vaak gezien als vijanden
van het Westen.
Het is ook nodig dat er een eind
komt aan een bepaalde anti-isla
mitische theologie. Deze wordt
volgens Wessels ingegegeven
door de theologie van Hendrik
Kraemer, naar wie het zendings
huis van de Nederlandse Her
vormde Kerk is genoemd. Ook
de in hervormde kring invloed
rijke theoloog K.H. Miskotte
heeft t al negatief over de is
lam geschreven. Dat het nu nog
niet veel beter is, blijkt volgens
Wessels uit het 'laatste islam-
nummer van het tijdschrift Kerk
en Theologie.
voering van het (bezuini
gingsplan 'Kiezen en delen' be
ter bij de CBS kan worden weg
gehaald. „Er moeten maatrege
len genomen worden die perso
nen betreffen. Dan moet er één
zijn die ze boos kunnen aankij
ken. Dat ben ik."
Een van de aardige dingen vindt
zij dat het „Samen-op-Wegge-
voel" hand over hand toeneemt.
„We houden er steeds vaker re
kening mee dat we binnen af
zienbare tijd met gereformeer
den en lutheranen in de verenig
de kerk zitten. Voorsorteren noe
men we dat. Dat heeft een mag
neetwerking. Een bevrijdend
idee", zegt Wamsteker.
Afwijzing
Zij is ook betrokken bij het
voorbereiden van de bovenplaat
selijke organisatie van de Sa-
men-op-Wegkerk. Onlangs
maakte de commissie structuur-
vragen bekend dat de kritiek van
de classes en organen van bij
stand herbezinning op belangrij
ke onderdelen van het plan
noodzakelijk maakt. De commis
sie werd verrast door de omvang
van de kritiek. „We hadden niet
verwacht dat er zoveel reacties
zouden komen."
De afwijzing heeft volgens haar
enkele oorzaken. In de Hervorm
de Kerk, van waaruit de meeste
reacties kwamen, kon men van
uit een situatie van te weinig
aandacht voor de organisatie
plotseling hierover meedenken.
Dat is heel intensief gebeurd. Als
reactie werden soms hele rap
porten ingezonden. Prijzens
waardig, vindt Wamsteker.
Het grappige was dat het struc
tuurrapport vanuit een organisa-
tiekundige invalshoek was ge
schreven. Dat riep beelden op
die niet pasten in het referentie
kader, waarbinnen gewoonlijk in
de Hervormde Kerk over zulke
vragen wordt gedacht. Die ande-
Afra Wamsteker-Meijer: 'Spannender dan ik had verwacht'.
FOTO ANP
re taal werd uitgelegd als cen
tralistisch, omdat in het rapport
woorden als beheersing en stu
ring stonden.
Macht
Het rapport roept dit wel op,
maar minder dan werd aangeno
men. Een van de grote lijnen
ervan is dat de dienstverlening
vooral op regionaal niveau komt
te liggen. „Dat is het tegendeel
van centralisatie."
De classes vonden wel dat het
'linking-pin-principe' tot een te
grote concentratie van macht
zou leiden. Dat principe houdt in
dat een derde van de synodele
den zitting zou krijgen in de
besturen van de organen van
bijstand. Dat is een heel zware
belasting. Alleen predikanten en
mensen die niet aan het arbeids
proces deelnemen, zouden daar
voor de tijd vrij kunnen maken.
„Het is waar, we hebben de
instemming van het grondvlak
niet gehaald. Om dat te toetsen
was die consultatieronde be
doeld. Je hoopt natuurlijk dat je
er goed uitkomt. Soms doe je
daar iets extra's voor. Bijvoor
beeld met werelddiakonaat en
zending zijn vantevoren voor
stellen doorgesproken en vervol
gens bijgesteld. Toch bleek er
naderhand onhelderheid te be
staan over de vraag in hoeverre
de commissie en deze organen
het eens waren. Bovendien is het
zo dat je bij zulke onderhande
lingen niet iedereen kunt win
nen.
De organen van bijstand vrees
den dat hun directe relatie met
het grondvlak zou worden door
geknipt. Zij dachten dat ze dan
niet meer goed zouden kunnen
functioneren. De commissie
stond voor de keuze: of „aparte
winkels" die zelfverzorgend zijn
(zelf geld werven), of organen
van bijstand die alleen hun
kerntaak uitvoeren en de fonds
werving aan een gespecialiseerd
orgaan overlaten. Dat was niet
goed uitgewerkt en riep dus veel
verzet op.
Zending en werelddiakonaat zijn
in de Hervormde Kerk machtige
organen omdat ze verhoudings
gewijs veel inkomsten hebben.
Ze worden de zogenaamde
„warme doelen" genoemd. Ne
derlanders geven graag aan cha
ritatieve instellingen en soms
minder graag aan de organisatie
van de kerk zelf. Er zijn zelfs
kerkleden die denken dat de
overheid de kerken betaalt en
die niets aan de kerk willen
geven.
De medewerking van het advies
bureau KPMG is volgens Wam
steker bij het opstellen van de
bovenplaatselijke organisatie
„hard nodig". Zo'n bureau heeft
niet alleen deskundigheid in
huis, maar speelt ook de rol van
de buitenstaander. Het heeft
geen belang bij de uitkomst.
Vaak is zo'n exercitie toch een
belangenstrijd.
Negatief
Uit de afnemersanalyse, die vo
rig jaar in de Hervormde Kerk is
gehouden, bleek dat de gemeen
ten bijna en bloc negatief over
de bovenplaatselijke organisa
ties denken. „Dat is op zich
ernstig genoeg, maar voor mij
heeft het ook iets amusants." In
de kerkeraad waarvan zij lid is,
bestaat 'boven' nog steeds niet,
„zelfs als mijn eigen handteke
ning onder een brief staat", zegt
ze lachend.
De verhouding tussen de top en
de basis is sinds haar aantreden
nog niet wezenlijk veranderd.
Zij heeft er echter vertrouwen in
dat 'Leidschendam' en de ge
meenten in de toekomst beter
gaan communiceren.
De afnemersanalyse heeft ook
geleerd dat de gemeenten niet
zitten te wachten op alle druk
werk, dat ze ongevraagd vanuit
Leidschendam of Driebergen
krijgen. Dat roept irritatie op.
„Iedereen hier in huis is daar
wel van geschrokken." Mede
door het wegvallen van de port
vrijdom voor de kerken per 1
januari 1994 zal de Hervormde
Kerk zich danig beperken in het
toezenden van drukwerk naar de
gemeenten. „Dat scheelt cent
jes."
Genève (epd) - Alleen pre
ken is niet voldoende om iets
te veranderen. Dat ontdekte
de Kenyaan Sam Kpbia tij
dens zijn studie theologie.
Geconfronteerd met de
mensonwaardige omstandig
heden in de krottenwijken
van Nairobi, besloot de me
thodistische predikant begin
jaren zeventig stedebouw-
kunde te gaan studeren.
Het besef van de noodzakelijke
verbinding tussen zeggen en
doen zal hem van pas komen in
zijn nieuwe functie als direc
teur van de meest gepolitiseer
de afdeling van de Wereldraad
van Kerken: Gerechtigheid,
Vrede en Schepping.
Maar ook als stedebouwkundi-
ge werd Kobia teleurgesteld:
met het anders bouwen van de
stad ben je er niet. Aan de
sociale en economische proble
men liggen machtsverhoudin
gen en economische en sociale
structuren ten grondslag. Ook
in zijn nieuwe functie wil hij de
problemen bij de wortels aan
pakken. Dat geldt voor het
Noord-Zuidconflict, de men
senrechten, de toename van ge
weld, oorlogen, nieuwe etnische
conflicten en vragen van econo
mische rechtvaardigheid.
Samenhang
De 46-jarige Kobia wil de sa
menhang tussen vrede, recht
vaardigheid en het milieu ver
beteren. „Als we ons alleen be
zighouden met rechtvaardig
heid en vrede, wreekt zich dat
op de schepping", aldus Kobia,
die zich sterk maakt voor een
'theologie van het leven'. Kobia
wil proberen het conciliair pro
ces nieuw leven in te blazen.
Kerken en basisgroepen zal
worden gevraagd wat voor hen
het belang is van de in 1990
tijdens de wereldconvocatie van
de Wereldraad in Seoul aange
nomen tien punten, waarin ker
ken en christenen worden ge
wezen op hun verantwoorde
lijkheid op het gebied van ge
rechtigheid, vrede en het mi
lieu. In veel kerken werd hier
niets mee gedaan.
Het zwaartepunt van zijn werk
wil Kobia in Afrika leggen. Er
bestaan plannen voor een Afri-
ka-programma waaraan alle af
delingen van de Wereldraad
van Kerken mee zullen doen.
De Afrikaanse staten moeten
ondersteund worden in hun
streven naar democratisering.
Kobia wil zich ervoor inzetten
dat de Afrikanen hun lot in
eigen hand nemen. Toen Kobia
van 1978 tot 1984 bij de We
reldraad werkte, was Afrika
ook al zijn specialisme.
Terug in zijn vaderland werd
hij voorzitter van zijn kerk op
het gebied van economische
ontwikkelingsvragen. In 1987
werd hij gekozen tot secretaris
generaal van de Kenyase Raad
van Kerken. Het is hem zwaar
gevallen Kenya en zijn hoge
functie daar te verlaten. „Ik
heb me steeds opnieuw afge
vraagd of ik niet een onvoltooi
de opgave achterlaat", aldus
Kobia. Toch heeft hij de nieuwe
baan in Geneve graag aangeno
men, „want uiteindelijk doe ik
hetzelfde werk, alleen op een
andere plek."
Sam Kobia
FOTO ANP
Abbé Pierre man van het jaar
Parijs - Abbé Pierre, priester en vooraanstaand strijder voor]
rechten van daklozen, is in Frankrijk uitgeroepen tot'J
populairste man van het jaar 1993. Dat blijkt uit een enmX
onder de Franse bevolking die in het dagblad Le ParisieiJ
gepubliceerd.
87 Procent van de ondervraagden toonde zich onder ae
van de 81-jarige priester, die scherpe kritiek uitte op,
autoriteiten, omdat zij er niet in slaagden te voorkomen da:|
november tien mensen omkwamen van de kou.
Bomaanslag op orthodox kerkgebouw
Zagreb - De Kroatische rooms-katholieke kardinaal
Kuharic heeft de bomaanslag op een voormalige servisch-
dox kerkgebouw veroordeeld. Op kerstavond ging een di
de kerk in Karlovac, 50 km ten zuidwesten van Zagreb, t(a.„
vlakte. De rest van het gebouw raakte ernstig beschadigd
kardinaal omschreef de explosie als „een daad van haat, ge»
en wraak", bedoeld om onderlinge spanningen op te d#
laaien.
Hij noemde de daders „vijanden van het volk".
Patriarch Pavle (79) van de Servisch-orthodoxe kerk heeft li) oor Willem ne j
op vrede uitgesproken in het door geweld geteisterde voormal reda
et klontje, maar niet de
ilorieën." Jan-Martin
idder, produkt manager
Joegoslavië. In zijn boodschap voor het aanstaande orthodo ilinheid en de smaak van
kerstfeest op 7 januari noemde hij de sancties van de Verenig! - - An
Naties tegen Servië en Montenegro onrechtvaardig.
Polarisatie in Chur duurt voort E^entensector van de
Chur - Ook na de benoeming van twee hulpbisschoppen ns ^jjjer Unie, beschrijft de
de aartsconservatieve bisschop Wolfgang Haas bevindt 1 ,nr(jelen van het produkt
ui-A™ nu.,- „pch nog „in een periode van groeiende prob] mrnetjes van de Ko-
Paul Vollmar in een vraaggesprek met I Jlklijke Kandij fabrieken
Gilse in enkele tref-
Zwitserse persbureau KIPA. In maart 1993 werden Vollmari
Peter Henrici tot hulpbisschop benoemd in de hoop dat hierdo oorden,
de jarenlange polarisatie zou verminderen. „Men kan niel
enkele maanden veranderen wat in ongeveer twintig jaar in 1
bisdom is scheef gegroeid," aldus Vollmar.
Er is sprake van enig vertrouwen, maar dat is nog u
vertrouwen in de gehele leiding van het bisdom, inclüi I'a'rmee °ook de helft van de
bisschop Haas. In twee of drie jaar zal een zekere verbeten jorieën bevatten, maar door
van de situatie zichtbaar worden. 1 114
Tijdens zijn rondgang door het bisdom is het Vollmar opgeval
dat veel priesters en pastorale werkers „beschadigd" zijn. Dl
het gevolg van „ontmoetingen, persoonlijke reacties en onrecl ,nedige suikersmaak van het
v- klontje hebben behouden.
e g<
Het heeft de ge-
an
immetjes zijn suikerklontjes,
met twee gram half zo groot
jn als gewone suikerklontjes,
levoeging van een half procent
instmatige zoetstoffen (as-
artaam en acesulfaam K) de
vaardige situaties". Er zijn mensen beschadigd door
aan communicatie" in het bisdom.
„Ik geloof dat een broederlijke dialoog tot veel minder bescha
gingen zou hebben geleid. De mensen in het bisdom zagen a
geconfronteerd met bevelen, waarvan zij de zin niet inzag
Dat heeft tot negatieve reacties geleid," aldus hulpbissch
Vollmar.
Kortgeleden liet Vollmar zich tijdens een parochieavond w
toevallig ook een journalist aanwezig was, ontvallen dat pai
Johannes Paulus II tegenover hem had toegegeven dat
benoeming van Haas was gebaseerd op onjuiste informal
Deze werd in 1988 benoemd als opvolger van de populair
bisschop Johannes Vonderach,
Bij de wijding van Haas verhinderde een menselijk tapijt dati T'
nieuwe bisschop door de hoofdingang van de kerk van Chur ka
binnengaan.
Blanke kerkleiders mijden Broederbond
Johannesburg - De voorzitter van de blanke Nederduit
Gereformeerde Kerk (NGK) in Zuid-Afrika, professor Piet
Potgieter, zal zich niet aansluiten bij de gereorganiseerde, ms
nog altijd invloedrijke Afrikaner Broederbond. Ook ai
prominente blanke geestelijken zullen de vernieuwde
mijden. De Broederbond was lange tijd een geheime 'cult
en sociale' organisatie, waarbij uitsluitend blanke, mannelij
.Afrikaners zich konden aansluiten. De bond had invloed
nagenoeg alle sectoren van het maatschappelijk leven, 01
vele politici van de (regerende) Nationale Partij lid wi
alsmede vele geestelijken en zakenmannen.
Te midden van de politieke veranderingen in Zuid-Afrika is
Afrikaner Broederbond herhaaldelijk in verlegenheid gebrat'
In de pers lekte het officieel geheime lidmaatschap van
vooraanstaand Afrikaner uit, waardoor deze zijn kans op
belangrijke functie in het nieuwe Zuid-Afrika wel kon verf
Nadat de kwestie van het lidmaatschap van de Broederbond
binnen de kerken was aangeroerd, was NGK-voorzitter Pol
ter een van de kerkleiders die zijn lidmaatschap wenste
zeggen.
De kwestie had onder meer tot gevolg dat besprekingen
de NGK en haar raciaal gescheiden voormalige dochterki
op een mislukking uitliepen. De Broederbond zag zich door
ontwikkelingen genoodzaakt van strategie te veranderen
wijzigde zijn naam in Afrikaner Bond.
Ook besloot hij dat vrouwen en niet-blanke Afrikaners (bedt
zijn kleurlingen die van huis uit Afrikaans spreken) woi
toegelaten en dat sommige bijeenkomsten openbaar zullen zijl
Iraanse geestelijken ruziën
Nicosia - De shi'itische geestelijken in Iran ruziën over de
wie groot-ayatollah Mohammed Reza Golpayegani als hooll
van de shi'ietische tak van de Islam moet opvolgen. Hij overlJ
op 9 december op 96-jarige leeftijd in Teheran.
De geestelijke leiders in Qom, het theologisch cemtrum var
shi'ieten, riepen de 99-jarige groot-ayatollah Mohammed
Araka als hoofd uit, maar de oude man is blind, seniel en hf
geen enkel gezag. Daarom heeft een vooraanstaande ayatoUi
Mohammed Yazdi, de 54-jarige ayatollah Ali Khamenei, m
hoogste politieke leider, genoemd als een geschikte opvolger.
In 1979 doorbrak ayatollah Ruhollah Khomeini de eeuweno®
traditie, dat het hoofd van de shi'ietische moslims zich buiten»
politiek houdt. Tijdens de fundamentalistische revolutie trok M
alle politieke macht naar zich toe. Khomeini verzette zich vla
voor zijn dood in 1989 ertegen, dat ayatollah Hossein 1»
Montazeri hem zou opvolgen.
Kan iemand die zeer geleerd en vroom is, maar geen pohti»
inzicht heeft, de hoogste leider van de shi'ieten worden, zo vroef
Yazdi zich af, zonder de naam van Montazeri te noemen. Nas
zijn mening voldoet Khamenei aan alle voorwaarden om G*
peyegani op te volgen. De shi'ieten vormen ongeveer tl®
procent van de een miljard moslims in de gehele wereld.
Omstreden SoW-enquête
Woubrugge - Ruim 900 van de 1700 hervormde gemeenten I»
procent) hebben een enquêteformulier ingevuld, waarmee <j!
stichting Nérac probeert aan te tonen dat een meerderheid in®
Nederlandse Hervormde Kerk het Samen-op-Wegproces
hervormden, gereformeerden en lutheranen afwijst. Volgens®
stichting leert een eerste indruk van de retour ontvang®
formulieren dat dat inderdaad het geval is.
Eind januari 1994 wordt de enquête afgerond en worden i
resultaten geëvalueerd. Het bestuur van de Hervormde Ka
heeft het particulier initiatief van de stichting afgewezen t
benadrukt dat ambtsdragers en ambtelijke vergaderingen P
aan de enquête hoeven mee te werken.
Kerkinformatie gaat Samen op Weg
Leidschendam - Vanaf januari 1994 verschijnt Kerkinforma®
tot op heden het maandblad van de Gereformeerde Kerken
Nederland, als officieel orgaan van de drie Samen-op-Weg®''
ken.
De hervormden, gereformeerden en lutheranen hebben ervo»'
gekozen de naam van het al 23 jaar bestaande maandblad va'
de gereformeerden te handhaven. Het Weekbulletin van
Nederlandse Hervormde Kerk wordt opgenomen in het bis"
evanals de officiële berichten van de Evangelisch-Luthctf
Kerk.
Kerkinformatie nieuwe stijl volgt de ontwikkelingen binnen®
drie kerken en publiceert officiële mededelingen van de n®
vormde, gereformeerde en lutherse synoden.
Daarvoor is mede gekozen, omdat de portvrijdom voor hervor®
den en lutheranen per 1 januari vervalt.
Roosendaalse dochter van
ïiker Unie ontwikkelde het
ontje in vijf jaar. De afgelopen
[ren waren Slimmetjes al in de
inkel te krijgen gedurende een
stperiode. Nu start de nationa-
lancering van het slimme
ontje, als onderdeel van de
impagne om de Koninklijke
an Gilse te promoten als zoete
kkermaker of lekkere zoetma-
„L
SI:
laj
mi
mi
ni
kl
kei
as
ee
ke
P<
k<
k(
di
Sd
di
g'
lo
ti
SI
tl
hi
d:
1-
te
ai
e\
OU
Het is hét nieuwtje in de
wintersportgidsen: skiën
in de VS. En het aantal
Nederlandse winterspor
ters dat heeft geboekt
- zo'n 3.500 - is voor een
noviteit alleszins ach
tenswaardig, hoewel het
cijfer bijna in het niet
valt vergeleken met de
ruirn 600.000 Nederlan
ders die ieder wintersei
zoen naar Oostenrijk
trekken. Skiën in Ameri
ka is een beleving, maar
er ski niet minder.
D°or Peter Daalder
fwTuer iaar komen de hon-
t^e rodeo-cowboys bij
War7,00r de jaarlijkse 'Cow-
afdaling'. In vol ornaat
ppn ni Z,e °P de ski's en vechten
od v;a om~duel uit. Nog steeds
p skis moeten ze een vrouw
n *en lasso vangen en een
hppt /adelen. De bedenker
Ohl ^t- Billy Kidd. Oud-
sJ"?p'sch en wereldkampioen
n' Tegenwoordig, altijd met