Van kerk gezonde organisatie maken' 'Problemen bij wortel aanpakken' 'Franser dan wij bestaat fan Gilse har DE STEM REGIO Weer meisje om hoofddoek van school gestuurd Franse moslimleider wijst aantijgingen af Afra Wamsteker eerste vrouw in topfunctie Hervormde Kerk Anti-islamisme nog sterk in kerken Nieuwe directeur conciliair proces Wereldraad van Kerken l geestelijk leven kor] DONDERDAG 13 JANUARI 1994 Grenoble (rtr) - Een 17-jarige islamitische leerling aan het Mounier Lyceum in Grenoble is van school gestuurd omdat zij weigerde haar hoofddoek je af te doen tijdens een gym nastiekles. Het was voor de vijfde keer in een maand tijd dat moslimmeisjes in Frank rijk van school werden ge stuurd vanwege het dragen van een hoofddoek. Het dragen van een hoofd doekje wordt in Frankrijk ge zien als een religieuze uiting die strijdig is met de seculiere status van openbare scholen. De kwestie is de laatste tijd actueel, omdat de islam in Frankrijk met een kleine drie miljoen aanhangers de twee de religie is gewórden na het röbms-katholicisme. Een Turkse imam die in een kran teninterview verklaarde dat de islamitische wet boven de Franse gaat, is het land uit gezet. Protest tegen hoofddoekjkesverbod Parijs (anp) - „Tot tweemaal toe hebben wij voor Frank rijk gevochten. Wij hebben hier fabrieken gebouwd en de autosnelwegen aangelegd. Franser dan wij bestaat niet." Dat zei Abdallah Ben Mansour, secretaris-generaal van de Unie van Islamitische Organisaties in Frankrijk (UOIF), onlangs op een con gres van zijn organisatie, dat werd bijgewoond door enkele duizenden moslims. Ben Mansour verweerde zich te gen aantijgingen dat de Franse moslims „aan het handje lopen van buitenlandse mogendhe den". Hij sprak zijn afkeuring uit over verbod voor moslim meisjes op openbare scholen een hoofddoek te dragen. De secre taris-generaal meende verder, dat moslims net zo goed het recht hebben om geld voor de bouw van een moskee in islami tische landen in te zamelen als rooms-katholieken voor de bouw van een kerk in Afrika. Hij maakte zich kwaad op de houding van veel burgemeesters in Frankrijk. Als een moslimor ganisatie een stuk terrein of een gebouw wil aankopen voor een moskee, blokkeert de gemeente dikwijls zo'n project. Het resul taat is dat gebedsdiensten in de straat worden gehouden, zoals in Marseille. Foto's daarvan ver schijnen in alle kranten en de algememe reactie is dan: „Zie je wel, de islam is Frankrijk aan het koloniseren." Frankrijk heeft de afgelopen twee maanden opnieuw een sluieraffaire gekend in Nantua in de Alpen. Uiteindelijk zijn daar vier meisjes van een open bare middelbare school gestuurd omdat zij weigerden hun hoofd doek af te doen in de klas. Dat is gebeurd na ingrijpen van het ministerie van Onderwijs op het ogenblik, dat de schoolleiding de gemoederen probeerde te kalme ren. Op de achtergrond speelde de ontvoering van drie medewer kers van het Franse consulaat in Algiers, gevolgd door bedreiging met de dood door moslim-funda mentalisten in Algerije aan het adres van alle buitenlanders in dat land. In Frankrijk zijn daar op tientallen moslim-fundamen talisten opgepakt, van wie het overgrote deel overigens weer vrij rondloopt. Enkele moslim organisaties in Frankrijk zijn verboden. Het van school sturen van de meisjes paste in de poli tiek van de Franse regering - „tot hier en niet verder" - maar is in de Franse moslimwereld heel slecht gevallen. Ben Mansour vond dat de meis jes zijn behandeld alsof het om Klaus Barbie ging, „de vijand die heel Frankrijk bedreigde". Het openbaar onderwijs hanteert volgens hem andere normen ten aanzien van moslims dan jegens christenen of joden, die ook ui terlijke tekenen dragen van hun religie. Die zijn nog nooit om die reden van een openbare school verwijderd. Met naar schatting ongeveer vier miljoen gelovigen is de islam in Frankrijk de tweede godsdienst. De UOIF is één van de grootste overkoepelende moslim-organi saties van het land. Léidschendam (anp) - Afra Wamsteker-Meijer, de eerste vrouw in een topfunctie binnen de Nederlandse Hervormde Kerk, werkt er „met een heel lekker gevoel. Het is veel interessanter en spannender dan ik had gedacht. Een baan en een omgeving waarmee ik me kan identificeren." Een jaar geleden werd de orga nisatiedeskundige benoemd tot secretaris algemene zaken. Bij het opruimen van de oude kran ten had ze bij toeval de adver tentie gezien. Zij werd de op volgster van ds. mr. J. Haeck, die begin 1992 zijn functie neerleg de. Daarvoor had ze onder meer bij het ministerie van Binnen landse Zaken gewerkt. Haar enige probleem is dat ze te weinig tijd heeft. Wel heeft ze het gevoel dat ze na zo'n tien maanden al wat heeft bereikt, vooral op het gebied van onder linge verstandhouding. Zij noemt het opvallend dat er in het algemeen zeer gemotiveerde en getalenteerde mensen bij de kerkwerken. Terwijl de secretaris-generaal (dr. K. Blei) zich met bestuurlij ke zaken in- theologische en kerkordelijke zin bezig houdt, doet drs. Wamsteker het beleids- voorbereidende en -uitvoerende werk, zoals de financierings vraagstukken en het stellen van prioriteiten. „Ik moet ervoor zorgen dat de dingen gebeuren en dat de Hervormde Kerk een gezonde en prettige organisatie is om in te werken. En verder moet ik de creativiteit van de medewerkers proberen los te krijgen." Achterstallig In de Hervormde Kerk was tot voor kort te weinig in organisa torische termen gedacht. Al haar voorgangers hadden de letters ds. (dominee) voor hun naam. Daardoor was er op organisato risch gebied sprake van achter stallig onderhoud. „Bijna ieder een zat te wachten op iemand die de organisatorische proble men op z'n nek wilde nemen." De Centrale Beleidsstaf (CBS), waarvan zij voorzitter is, doet het beleidsvoorbereidende werk. Onlangs is besloten dat de uit- Leusden (anp) - De kerken moe ten een einde maken aan elke vorm van anti-islamisme, zo.als ze ook het antisemitisme hebben afgezworen. Dit betoogde dr. A. Wessels, hoogleraar islamologie aan de Vrije Universiteit, on langs in Leusden bij het afscheid van dr. J. Slomp, de islamdes- kundige van de. Gereformeerde Kerken in Nederland. Kerk en theologie hebben vol gens Wessels nog veel huiswerk te doen om het vijandsbeeld af te breken. Op het gebied van het anti-islamisme zijn er nog veel vooroordelen. De moslims wor den nog vaak gezien als vijanden van het Westen. Het is ook nodig dat er een eind komt aan een bepaalde anti-isla mitische theologie. Deze wordt volgens Wessels ingegegeven door de theologie van Hendrik Kraemer, naar wie het zendings huis van de Nederlandse Her vormde Kerk is genoemd. Ook de in hervormde kring invloed rijke theoloog K.H. Miskotte heeft t al negatief over de is lam geschreven. Dat het nu nog niet veel beter is, blijkt volgens Wessels uit het 'laatste islam- nummer van het tijdschrift Kerk en Theologie. voering van het (bezuini gingsplan 'Kiezen en delen' be ter bij de CBS kan worden weg gehaald. „Er moeten maatrege len genomen worden die perso nen betreffen. Dan moet er één zijn die ze boos kunnen aankij ken. Dat ben ik." Een van de aardige dingen vindt zij dat het „Samen-op-Wegge- voel" hand over hand toeneemt. „We houden er steeds vaker re kening mee dat we binnen af zienbare tijd met gereformeer den en lutheranen in de verenig de kerk zitten. Voorsorteren noe men we dat. Dat heeft een mag neetwerking. Een bevrijdend idee", zegt Wamsteker. Afwijzing Zij is ook betrokken bij het voorbereiden van de bovenplaat selijke organisatie van de Sa- men-op-Wegkerk. Onlangs maakte de commissie structuur- vragen bekend dat de kritiek van de classes en organen van bij stand herbezinning op belangrij ke onderdelen van het plan noodzakelijk maakt. De commis sie werd verrast door de omvang van de kritiek. „We hadden niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen." De afwijzing heeft volgens haar enkele oorzaken. In de Hervorm de Kerk, van waaruit de meeste reacties kwamen, kon men van uit een situatie van te weinig aandacht voor de organisatie plotseling hierover meedenken. Dat is heel intensief gebeurd. Als reactie werden soms hele rap porten ingezonden. Prijzens waardig, vindt Wamsteker. Het grappige was dat het struc tuurrapport vanuit een organisa- tiekundige invalshoek was ge schreven. Dat riep beelden op die niet pasten in het referentie kader, waarbinnen gewoonlijk in de Hervormde Kerk over zulke vragen wordt gedacht. Die ande- Afra Wamsteker-Meijer: 'Spannender dan ik had verwacht'. FOTO ANP re taal werd uitgelegd als cen tralistisch, omdat in het rapport woorden als beheersing en stu ring stonden. Macht Het rapport roept dit wel op, maar minder dan werd aangeno men. Een van de grote lijnen ervan is dat de dienstverlening vooral op regionaal niveau komt te liggen. „Dat is het tegendeel van centralisatie." De classes vonden wel dat het 'linking-pin-principe' tot een te grote concentratie van macht zou leiden. Dat principe houdt in dat een derde van de synodele den zitting zou krijgen in de besturen van de organen van bijstand. Dat is een heel zware belasting. Alleen predikanten en mensen die niet aan het arbeids proces deelnemen, zouden daar voor de tijd vrij kunnen maken. „Het is waar, we hebben de instemming van het grondvlak niet gehaald. Om dat te toetsen was die consultatieronde be doeld. Je hoopt natuurlijk dat je er goed uitkomt. Soms doe je daar iets extra's voor. Bijvoor beeld met werelddiakonaat en zending zijn vantevoren voor stellen doorgesproken en vervol gens bijgesteld. Toch bleek er naderhand onhelderheid te be staan over de vraag in hoeverre de commissie en deze organen het eens waren. Bovendien is het zo dat je bij zulke onderhande lingen niet iedereen kunt win nen. De organen van bijstand vrees den dat hun directe relatie met het grondvlak zou worden door geknipt. Zij dachten dat ze dan niet meer goed zouden kunnen functioneren. De commissie stond voor de keuze: of „aparte winkels" die zelfverzorgend zijn (zelf geld werven), of organen van bijstand die alleen hun kerntaak uitvoeren en de fonds werving aan een gespecialiseerd orgaan overlaten. Dat was niet goed uitgewerkt en riep dus veel verzet op. Zending en werelddiakonaat zijn in de Hervormde Kerk machtige organen omdat ze verhoudings gewijs veel inkomsten hebben. Ze worden de zogenaamde „warme doelen" genoemd. Ne derlanders geven graag aan cha ritatieve instellingen en soms minder graag aan de organisatie van de kerk zelf. Er zijn zelfs kerkleden die denken dat de overheid de kerken betaalt en die niets aan de kerk willen geven. De medewerking van het advies bureau KPMG is volgens Wam steker bij het opstellen van de bovenplaatselijke organisatie „hard nodig". Zo'n bureau heeft niet alleen deskundigheid in huis, maar speelt ook de rol van de buitenstaander. Het heeft geen belang bij de uitkomst. Vaak is zo'n exercitie toch een belangenstrijd. Negatief Uit de afnemersanalyse, die vo rig jaar in de Hervormde Kerk is gehouden, bleek dat de gemeen ten bijna en bloc negatief over de bovenplaatselijke organisa ties denken. „Dat is op zich ernstig genoeg, maar voor mij heeft het ook iets amusants." In de kerkeraad waarvan zij lid is, bestaat 'boven' nog steeds niet, „zelfs als mijn eigen handteke ning onder een brief staat", zegt ze lachend. De verhouding tussen de top en de basis is sinds haar aantreden nog niet wezenlijk veranderd. Zij heeft er echter vertrouwen in dat 'Leidschendam' en de ge meenten in de toekomst beter gaan communiceren. De afnemersanalyse heeft ook geleerd dat de gemeenten niet zitten te wachten op alle druk werk, dat ze ongevraagd vanuit Leidschendam of Driebergen krijgen. Dat roept irritatie op. „Iedereen hier in huis is daar wel van geschrokken." Mede door het wegvallen van de port vrijdom voor de kerken per 1 januari 1994 zal de Hervormde Kerk zich danig beperken in het toezenden van drukwerk naar de gemeenten. „Dat scheelt cent jes." Genève (epd) - Alleen pre ken is niet voldoende om iets te veranderen. Dat ontdekte de Kenyaan Sam Kpbia tij dens zijn studie theologie. Geconfronteerd met de mensonwaardige omstandig heden in de krottenwijken van Nairobi, besloot de me thodistische predikant begin jaren zeventig stedebouw- kunde te gaan studeren. Het besef van de noodzakelijke verbinding tussen zeggen en doen zal hem van pas komen in zijn nieuwe functie als direc teur van de meest gepolitiseer de afdeling van de Wereldraad van Kerken: Gerechtigheid, Vrede en Schepping. Maar ook als stedebouwkundi- ge werd Kobia teleurgesteld: met het anders bouwen van de stad ben je er niet. Aan de sociale en economische proble men liggen machtsverhoudin gen en economische en sociale structuren ten grondslag. Ook in zijn nieuwe functie wil hij de problemen bij de wortels aan pakken. Dat geldt voor het Noord-Zuidconflict, de men senrechten, de toename van ge weld, oorlogen, nieuwe etnische conflicten en vragen van econo mische rechtvaardigheid. Samenhang De 46-jarige Kobia wil de sa menhang tussen vrede, recht vaardigheid en het milieu ver beteren. „Als we ons alleen be zighouden met rechtvaardig heid en vrede, wreekt zich dat op de schepping", aldus Kobia, die zich sterk maakt voor een 'theologie van het leven'. Kobia wil proberen het conciliair pro ces nieuw leven in te blazen. Kerken en basisgroepen zal worden gevraagd wat voor hen het belang is van de in 1990 tijdens de wereldconvocatie van de Wereldraad in Seoul aange nomen tien punten, waarin ker ken en christenen worden ge wezen op hun verantwoorde lijkheid op het gebied van ge rechtigheid, vrede en het mi lieu. In veel kerken werd hier niets mee gedaan. Het zwaartepunt van zijn werk wil Kobia in Afrika leggen. Er bestaan plannen voor een Afri- ka-programma waaraan alle af delingen van de Wereldraad van Kerken mee zullen doen. De Afrikaanse staten moeten ondersteund worden in hun streven naar democratisering. Kobia wil zich ervoor inzetten dat de Afrikanen hun lot in eigen hand nemen. Toen Kobia van 1978 tot 1984 bij de We reldraad werkte, was Afrika ook al zijn specialisme. Terug in zijn vaderland werd hij voorzitter van zijn kerk op het gebied van economische ontwikkelingsvragen. In 1987 werd hij gekozen tot secretaris generaal van de Kenyase Raad van Kerken. Het is hem zwaar gevallen Kenya en zijn hoge functie daar te verlaten. „Ik heb me steeds opnieuw afge vraagd of ik niet een onvoltooi de opgave achterlaat", aldus Kobia. Toch heeft hij de nieuwe baan in Geneve graag aangeno men, „want uiteindelijk doe ik hetzelfde werk, alleen op een andere plek." Sam Kobia FOTO ANP Abbé Pierre man van het jaar Parijs - Abbé Pierre, priester en vooraanstaand strijder voor] rechten van daklozen, is in Frankrijk uitgeroepen tot'J populairste man van het jaar 1993. Dat blijkt uit een enmX onder de Franse bevolking die in het dagblad Le ParisieiJ gepubliceerd. 87 Procent van de ondervraagden toonde zich onder ae van de 81-jarige priester, die scherpe kritiek uitte op, autoriteiten, omdat zij er niet in slaagden te voorkomen da:| november tien mensen omkwamen van de kou. Bomaanslag op orthodox kerkgebouw Zagreb - De Kroatische rooms-katholieke kardinaal Kuharic heeft de bomaanslag op een voormalige servisch- dox kerkgebouw veroordeeld. Op kerstavond ging een di de kerk in Karlovac, 50 km ten zuidwesten van Zagreb, t(a.„ vlakte. De rest van het gebouw raakte ernstig beschadigd kardinaal omschreef de explosie als „een daad van haat, ge» en wraak", bedoeld om onderlinge spanningen op te d# laaien. Hij noemde de daders „vijanden van het volk". Patriarch Pavle (79) van de Servisch-orthodoxe kerk heeft li) oor Willem ne j op vrede uitgesproken in het door geweld geteisterde voormal reda et klontje, maar niet de ilorieën." Jan-Martin idder, produkt manager Joegoslavië. In zijn boodschap voor het aanstaande orthodo ilinheid en de smaak van kerstfeest op 7 januari noemde hij de sancties van de Verenig! - - An Naties tegen Servië en Montenegro onrechtvaardig. Polarisatie in Chur duurt voort E^entensector van de Chur - Ook na de benoeming van twee hulpbisschoppen ns ^jjjer Unie, beschrijft de de aartsconservatieve bisschop Wolfgang Haas bevindt 1 ,nr(jelen van het produkt ui-A™ nu.,- „pch nog „in een periode van groeiende prob] mrnetjes van de Ko- Paul Vollmar in een vraaggesprek met I Jlklijke Kandij fabrieken Gilse in enkele tref- Zwitserse persbureau KIPA. In maart 1993 werden Vollmari Peter Henrici tot hulpbisschop benoemd in de hoop dat hierdo oorden, de jarenlange polarisatie zou verminderen. „Men kan niel enkele maanden veranderen wat in ongeveer twintig jaar in 1 bisdom is scheef gegroeid," aldus Vollmar. Er is sprake van enig vertrouwen, maar dat is nog u vertrouwen in de gehele leiding van het bisdom, inclüi I'a'rmee °ook de helft van de bisschop Haas. In twee of drie jaar zal een zekere verbeten jorieën bevatten, maar door van de situatie zichtbaar worden. 1 114 Tijdens zijn rondgang door het bisdom is het Vollmar opgeval dat veel priesters en pastorale werkers „beschadigd" zijn. Dl het gevolg van „ontmoetingen, persoonlijke reacties en onrecl ,nedige suikersmaak van het v- klontje hebben behouden. e g< Het heeft de ge- an immetjes zijn suikerklontjes, met twee gram half zo groot jn als gewone suikerklontjes, levoeging van een half procent instmatige zoetstoffen (as- artaam en acesulfaam K) de vaardige situaties". Er zijn mensen beschadigd door aan communicatie" in het bisdom. „Ik geloof dat een broederlijke dialoog tot veel minder bescha gingen zou hebben geleid. De mensen in het bisdom zagen a geconfronteerd met bevelen, waarvan zij de zin niet inzag Dat heeft tot negatieve reacties geleid," aldus hulpbissch Vollmar. Kortgeleden liet Vollmar zich tijdens een parochieavond w toevallig ook een journalist aanwezig was, ontvallen dat pai Johannes Paulus II tegenover hem had toegegeven dat benoeming van Haas was gebaseerd op onjuiste informal Deze werd in 1988 benoemd als opvolger van de populair bisschop Johannes Vonderach, Bij de wijding van Haas verhinderde een menselijk tapijt dati T' nieuwe bisschop door de hoofdingang van de kerk van Chur ka binnengaan. Blanke kerkleiders mijden Broederbond Johannesburg - De voorzitter van de blanke Nederduit Gereformeerde Kerk (NGK) in Zuid-Afrika, professor Piet Potgieter, zal zich niet aansluiten bij de gereorganiseerde, ms nog altijd invloedrijke Afrikaner Broederbond. Ook ai prominente blanke geestelijken zullen de vernieuwde mijden. De Broederbond was lange tijd een geheime 'cult en sociale' organisatie, waarbij uitsluitend blanke, mannelij .Afrikaners zich konden aansluiten. De bond had invloed nagenoeg alle sectoren van het maatschappelijk leven, 01 vele politici van de (regerende) Nationale Partij lid wi alsmede vele geestelijken en zakenmannen. Te midden van de politieke veranderingen in Zuid-Afrika is Afrikaner Broederbond herhaaldelijk in verlegenheid gebrat' In de pers lekte het officieel geheime lidmaatschap van vooraanstaand Afrikaner uit, waardoor deze zijn kans op belangrijke functie in het nieuwe Zuid-Afrika wel kon verf Nadat de kwestie van het lidmaatschap van de Broederbond binnen de kerken was aangeroerd, was NGK-voorzitter Pol ter een van de kerkleiders die zijn lidmaatschap wenste zeggen. De kwestie had onder meer tot gevolg dat besprekingen de NGK en haar raciaal gescheiden voormalige dochterki op een mislukking uitliepen. De Broederbond zag zich door ontwikkelingen genoodzaakt van strategie te veranderen wijzigde zijn naam in Afrikaner Bond. Ook besloot hij dat vrouwen en niet-blanke Afrikaners (bedt zijn kleurlingen die van huis uit Afrikaans spreken) woi toegelaten en dat sommige bijeenkomsten openbaar zullen zijl Iraanse geestelijken ruziën Nicosia - De shi'itische geestelijken in Iran ruziën over de wie groot-ayatollah Mohammed Reza Golpayegani als hooll van de shi'ietische tak van de Islam moet opvolgen. Hij overlJ op 9 december op 96-jarige leeftijd in Teheran. De geestelijke leiders in Qom, het theologisch cemtrum var shi'ieten, riepen de 99-jarige groot-ayatollah Mohammed Araka als hoofd uit, maar de oude man is blind, seniel en hf geen enkel gezag. Daarom heeft een vooraanstaande ayatoUi Mohammed Yazdi, de 54-jarige ayatollah Ali Khamenei, m hoogste politieke leider, genoemd als een geschikte opvolger. In 1979 doorbrak ayatollah Ruhollah Khomeini de eeuweno® traditie, dat het hoofd van de shi'ietische moslims zich buiten» politiek houdt. Tijdens de fundamentalistische revolutie trok M alle politieke macht naar zich toe. Khomeini verzette zich vla voor zijn dood in 1989 ertegen, dat ayatollah Hossein 1» Montazeri hem zou opvolgen. Kan iemand die zeer geleerd en vroom is, maar geen pohti» inzicht heeft, de hoogste leider van de shi'ieten worden, zo vroef Yazdi zich af, zonder de naam van Montazeri te noemen. Nas zijn mening voldoet Khamenei aan alle voorwaarden om G* peyegani op te volgen. De shi'ieten vormen ongeveer tl® procent van de een miljard moslims in de gehele wereld. Omstreden SoW-enquête Woubrugge - Ruim 900 van de 1700 hervormde gemeenten I» procent) hebben een enquêteformulier ingevuld, waarmee <j! stichting Nérac probeert aan te tonen dat een meerderheid in® Nederlandse Hervormde Kerk het Samen-op-Wegproces hervormden, gereformeerden en lutheranen afwijst. Volgens® stichting leert een eerste indruk van de retour ontvang® formulieren dat dat inderdaad het geval is. Eind januari 1994 wordt de enquête afgerond en worden i resultaten geëvalueerd. Het bestuur van de Hervormde Ka heeft het particulier initiatief van de stichting afgewezen t benadrukt dat ambtsdragers en ambtelijke vergaderingen P aan de enquête hoeven mee te werken. Kerkinformatie gaat Samen op Weg Leidschendam - Vanaf januari 1994 verschijnt Kerkinforma® tot op heden het maandblad van de Gereformeerde Kerken Nederland, als officieel orgaan van de drie Samen-op-Weg®'' ken. De hervormden, gereformeerden en lutheranen hebben ervo»' gekozen de naam van het al 23 jaar bestaande maandblad va' de gereformeerden te handhaven. Het Weekbulletin van Nederlandse Hervormde Kerk wordt opgenomen in het bis" evanals de officiële berichten van de Evangelisch-Luthctf Kerk. Kerkinformatie nieuwe stijl volgt de ontwikkelingen binnen® drie kerken en publiceert officiële mededelingen van de n® vormde, gereformeerde en lutherse synoden. Daarvoor is mede gekozen, omdat de portvrijdom voor hervor® den en lutheranen per 1 januari vervalt. Roosendaalse dochter van ïiker Unie ontwikkelde het ontje in vijf jaar. De afgelopen [ren waren Slimmetjes al in de inkel te krijgen gedurende een stperiode. Nu start de nationa- lancering van het slimme ontje, als onderdeel van de impagne om de Koninklijke an Gilse te promoten als zoete kkermaker of lekkere zoetma- „L SI: laj mi mi ni kl kei as ee ke P< k< k( di Sd di g' lo ti SI tl hi d: 1- te ai e\ OU Het is hét nieuwtje in de wintersportgidsen: skiën in de VS. En het aantal Nederlandse winterspor ters dat heeft geboekt - zo'n 3.500 - is voor een noviteit alleszins ach tenswaardig, hoewel het cijfer bijna in het niet valt vergeleken met de ruirn 600.000 Nederlan ders die ieder wintersei zoen naar Oostenrijk trekken. Skiën in Ameri ka is een beleving, maar er ski niet minder. D°or Peter Daalder fwTuer iaar komen de hon- t^e rodeo-cowboys bij War7,00r de jaarlijkse 'Cow- afdaling'. In vol ornaat ppn ni Z,e °P de ski's en vechten od v;a om~duel uit. Nog steeds p skis moeten ze een vrouw n *en lasso vangen en een hppt /adelen. De bedenker Ohl ^t- Billy Kidd. Oud- sJ"?p'sch en wereldkampioen n' Tegenwoordig, altijd met

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18