Elektronica-industrie bedreigd'
part-time werk moet meer ontslagen BAC Steenbergen voorkomen
NedCar snijdt dieper in personeelsbestand en wil loonoffers
Bouwproduktie met
vier procent gedaald
Nederlandse Europarlementariër vreest zware klappen voor Europese sector
4
Sar*»10 a",er-
Rijnwater maakte van bouwput een dure ruïne
ECONOMIE
NLAND KOR
EC
s voorzitter
prof' drs- A- Buur'
ECONOMIE KORT
G 12 JANUARI 1994 IDESTEM
WOENSDAG 12 JANUARI 1994 A5
vangt hot in België
-nsu Ciller heeft gisteren h
oek om, net als Duitsland
erspartij (PKK) te verbietu
ïst aan een politieke opW,
de Koerdische minderheid I
oek een gesprek met Deha<
ussel, naar aanleiding van
die het vorige weekeinde
en. Volgens de Turkse autoj
jsn onze verslaggeefster
Steenbergen - De Steenberg-
u foto-ontwikkelcentrale
jac Color, die al jaren moei-
ijicheden ondervindt door de
'conomische neergang, ont-
■laat tussen de vijftien en
tig werknemers. Hoeveel
tan de totaal 550 mensen er
irecies wegmoeten, hangt af
niet verlaten
an een Filipijnse rechter nie
r medische behandeling, fv
van oud-president Ferdina»
ewezen met het argument
sche behandeling niet in j
naar het buitenland te reizei
van alle rechtbanken die de
ruptie en malversaties aange.
in Zuid-Afrika
ttien mensen zijn gedood en
uringcar in Oranjevrijstaat in
e bus, die onderweg was naai
aandag op dinsdag op de we«
r de brugleuning. De oorzaak
ngzaam de baas
dweer heeft de bosbranden
ekregen. Maar als het binnen
nen begint de crisis opnieuw
t toegankelijke gebieden dropt
pingpong-balletjes met chemi
duizenden liters water op het
en van Sydney konden nieuwe
blust. Gisteren viel er lichte
eek wordt hoge temperaturen
wijzigt kabinet
president Carlos Salinas de
ister van binnenlandse zaken,
vangen. Bovendien heeft hij
van buitenlandse zaken be
escommissie. Die moet verzoe-
lijke provincie Chiapas, waar
it jaar in gevecht is met hel
ger. Camacho riep gisteren al
rdbare oplossing' en kondigde
en aan.
ld Zuid-Afrika'
naar Pakistan
ten in en om de Afghaanse
oom vluchtelingen van zeker
s de voormalige communist!
en met de fundamentalistische
januari de aanval inzette om
e verdrijven, grijpen inwoners
e stad te ontvluchten. De VN
n 13.600 Afghanen die het
t. Zeker 50.000 vluchtelingen
or een nog veel grotere exodus
ers naar Bosnië
tien Nederlandse vrachtwa-
phol naar Zagreb vertrokken,
hulpgoederen vervoeren naar
De chauffeurs komen niet, is
de hevigste schermutselingen
n het noorden van Bosnië,
roep chauffeurs van eveneens
plit. Momenteel rijden er circa
iden voor het Rode Kruis in
t manipulatie
a, de Franse minister van
met belastende documenten
op 9 november, bij moslim-
aouche.
en de contra-spionagedienst
lastende documenten zouden
nt 'vond' bij de huiszoeking
t Kraouche betrokken was bij
n in Algerije. Een analyse van
umenten bij de Franse politie I
en onderzoek, waaruit nu zou
"t verzegelen' is gemaakt. Van
gooit steeds hogere ogen voor
pese Commissie. De Spaanse
een eventuele kandidatuur
ituur sprak hij gisteren tegen
- en regeringsleiders tijdens de
mber 1991 afgesproken dat d
hun midden komt. Ook z°u
le beurt is aan een christen-de-
emaakt, komt dat een eventuele
goede. Rivalen als de Britse
Ierse directeur-generaal van d
de beste kandidaat om volge^
n. De nieuwe commissievoorz'
ers zelf heeft zich nimmer over
van de bereidheid van het
personeel om part-time te
gaan werken.
Uit een enquête onder het voltal
lige personeel is inmiddels ge
bleken dat er zo'n vijftig werk
nemers (voornamelijk vrouwen)
twintig procent minder willen
gaan werken, zegt directeur J.
Bezemer.
Het zit er dik in dat er volgend
jaar door automatiseren van be
paalde handelingen nog eens en
kele tientallen mensen moeten
afvloeien. Bezemer hoopt dat dat
door natuurlijk verloop kan. „Of
andere creatieve manieren, zoals
bijvoorbeeld het vrijwillig
vroegtijdig met pensioen gaan
van werknemers boven de 57
jaar. Op die manier zijn er der
tien mensen afgevloeid."
Bac heeft al een paar jaar last
van de economische neergang,
verklaart Bezemer de ontslagen.
„De bedrijfsresultaten staan on
der druk als gevolg van de reces
sie. De fotomarkt stagneert.
Soms door simpele dingen, zoals
een daling in het aantal huwelij
ken. Daardoor heeft onze profes
sionele afdeling waar bruidsre
portages worden ontwikkeld en
afgedrukt het moeilijk."
Van de concurrentie van de klei
ne ontwikkelcentrales bij win
kels heeft Bac volgens Bezemer
niet veel last.
De enquêteformulieren kunnen
vandaag voor het laatst worden
ingeleverd. Zo spoedig mogelijk
daarna wordt er met de mensen
gepraat die minder willen wer
ken. Aan de hand van de uit
komst daarvan wordt definitief
bekend wie er weg moet en wie
er kan blijven. Als dat rond is,
worden de vakbonden ingescha
keld om te onderhandelen over
een sociaal plan voor de ontsla
genen.
joor Eugène Leenders
pen Haag - De elektronica-sector in Europa dreigt
jeheel in handen te komen van de Verenigde Staten en
iapan. Alleen een gezamenlijke en uitzonderlijke in-
jpanning van bedrijfsleven en (Europese) overheid kan
üt gevaar nog keren.
actie uit dan worden be-
lijven als Philips en Siemens
Siankelijk van de Amerikanen
n Japan. Niet alleen voor de
lektronica-sector is dat onaan-
taardbaar, maar ook voor alle
jedrijven die van elektronica af-
lankelijk zijn, bijvoorbeeld de
lutomobielindustrie.
Tol deze conclusie komt het Ne
derlandse lid van het Europees
'arlement Alman Metten (Socia-
istische Fractie). Metten ver
richt al jarenlang studie naar de
oekomst van de Europese elek-
roraca. Hij wil dat de Europese
lommissie de bedrijven gaat
lelpen.
'ailliet
De elektronica-sector draagt vijf
jrocent bij aan het bruto natio
naal produkt van de Europese
Unie en telt 800.000 werkne
mers. De meeste ondernemingen
maken verlies en tenminste één
gigant, Bull, is volgens deskun
digen technisch failliet.
Metten: „Kijk eens rond in je
tas, Bijna alles heeft met elek
tronica te maken en het wordt
alleen maar meer. Nu heeft al
rijf procent van de mensen een
fax in huis. Binnen enkele jaren
is dat twintig procent. De perso
nal computer verovert de markt,
een tweede televisie, moderne
geluidsinstallaties... noem maar
op."
Metten zal in het jaar
de bijdrage van de elektro
nica-sector aan het BNP stijgen
lol tien procent. „Maar het ge
vaar is levensgroot dat de VS en
met de winst gaan strij
ken." i
zijn analyse blijkt dat de
Europese industrie een goede
positie heeft op gebied van tele
communicatie en software (com
puterprogramma's). Bij de con
sumentenelektronica (televisies
ffl radio-apparatuur) en compu
ters is de situatie ronduit slecht.
Het handelstekort bedraagt 30
tajard ecu (bijna 60 miljard
Hobbels
De concurrentie is moordend,
terwijl landen zich niet aan in
ternationale spelregels houden.
Metten: „Japan heeft zo'n admi-
tatratieve rompslomp dat je
bijna geen Europese elek-
honicaprodukten aan de man
brengen. De grootste elek-
taicaverbruiker in de VS is
AT&T. Die maatschappij produ
ceert alles zelf, dus koopt bijna
tas in Europa."
11 zijn verslag spreekt Metten
'en de noodzaak van een 'level
P 'f/ing field', vrij vertaald een
vlak speelveld zonder hobbels,
bat betekent bijvoorbeeld dat in
tadoost-Azië vrije vakbonden
kans moeten krijgen om over
men te onderhandelen. Dat er
™eode controle moet zijn op
taderarbeid en dat iedereen
teh aan de internationaal er-
«nde milieuregels houdt,
e Europarlementariër denkt
1 bedrijven als Phüips dank-
ar ain voor de aanbevelingen
van de Socialistische Fractie.
Ook als dat betekent dat er (ver
plicht) samengewerkt moet wor
den met Europese concurrenten.
Metten: „Nu kan Philips nog een
hoop know-how leveren en eigen
specialismen, straks moeten ze
zoveel bezuiningen om te overle
ven dat er geen geld meer is voor
onderzoek en ontwikkeling van
nieuwe produkten. Dan kan van
een fusie geen sprake meer zijn.
Dan wordt het bedrijf gewoon
door een andere multinational
opgeslokt."
Geld
Omdat bedrijven toch angstig
tegen nauwe samenwerking met
concurrenten aankijken, zou de
Europese Commissie de elektro-
nica-industrie een duwtje in de
rug moeten geven. Metten om
schrijft het als een 'regiefunctie'.
Geld moet er ook komen. Miljar
den guldens. Niet alleen van de
overheid maar ook van banken,
investeerders en bedrijven die
belang hebben bij een bloeiende
elektronica-sector.
Over exacte bedragen wil de
Nederlandse Europarlementariër
zich nog niet uitlaten. Hij wijst
wel op een artikel over de Ame
rikaanse chipexpert dr. R. Hei-
kes. Hij zegt dat de Europese
chipindustrie alleen kan overle
ven als de chipdivisies van Sie
mens en Philips worden samen
gevoegd met de Frans-Italiaanse
combinatie SGS-Thomson. Die
nieuwe onderneming zou tien
jaar lang tien miljard dollar
moeten ontvangen aan publieke
middelen.
De elektronica-industrie in
Amerika dreigde enkele jaren
geleden geheel onder de voet te
worden gelopen door Japan.
Dankzij een krachtsinspanning
van bedrijfsleven en regering
heeft men daar het hoofd boven
water kunnen houden. Daardoor
moet Europa nu tegen twee con
currenten opboksen. Metten:
„Een nog moeilijker karwei,
maar er is geen keus, willen we
de snelst groeiende Europese in
dustrie voor ineenstorting be
hoeden.
Samenwerken
De Amerikaanse president Clin
ton zei gisteren aan het slot van
de Navo-bijeenkomst in Brussel
dat Europa en Amerika zich
moeten Inspannen voor een ge
zonde wereldeconomie en voort
bouwen op het vorige maand
bereikte Gatt-handelsakkoord.
Het scheppen van banen staat
daarbij centraal. Volgens hem
moet de kwakkelende interna
tionale economie gezamenlijk
worden bestreden om meer men
sen aan een baan te helpen.
Volgens Clinton is Europa Ame-
rika's 'meest gewaarderde part
ner' op het gebied van handel en
investeringen. Maar hij liet niet
na Japan bij zijn plannen te
betrekken. Dat land zou zijn
markt ook meer moeten open
stellen.
^sterdam (anp) - De Nederlandse bouwproduktie is vorig
Jrj, met 4 procent gedaald tot 58,2 miljard gulden. De
mptre§enheid in de bouwnijverheid liep daardoor terug
uel U.000 manjaren.
van het Economisch
ffs™* de Bouwnijver-
rJïfiin de hjn met de stagne-
bo'utt ?on°mie was de utiliteits-
veranti fnhuizen' kantoren)
be ik voor de daling.
verminiïTa0Uw in deze sector
houw va met 16 Procent. De
"ikkeldp1 mtUWe woninëen °nt-
ffindraalZ1Ch vo]gens Bu"r
"prate^'want opnieuw was er
(3,5 Drocentrrf °tere Produktie
en wesenhi ,e S™10*, water-
^enbouw (gww) handhaaf
de zich maar net op het niveau
van 1992.
Uit de jaarlijkse enquête onder
duizend hoofdaannemers blijkt
dat een grote meerderheid van
de bedrijven 1993 met winst
denkt af te sluiten. Alleen in het
midden- en kleinbedrijf in de
gww denkt een meerderheid van
de bedrijven geen winst te zullen
maken.
Vorig jaar daalde het aantal
werknemers met 3,3 procent en
ook voor 1994 zijn de vooruit
zichten ongunstig. Buur voorziet
opnieuw een teruglopende werk
gelegenheid (-1,7 procent).
Leden van de Bundesbaudirektion bekijken de schade die het Rijnwater heeft aangericht aan het in aanbouw zijnde
Schürmann-gebouw. foto dpa
Mogelijk schadeclaim voor Nederlands bouwbedrijf HBW
Van onze correspondent
Bonn -• Diplom-ingenieur
Barbare Jakubeit heeft giste
ren haar functie als directeur
van de Bundesbaudirektion
- de Duitse Rijksgebouwen
dienst - neergelegd.
Binnenskamers daartoe aange
spoord door de Duitse minister
voor Bouwzaken, Irmgard
Schwaetzer (FDP), om zodoende
een ontslag op staande voet te
voorkomen. Het abnormaal hoge
Rijnwater rond de afgelopen
kerstdagen heeft Jakubeit de das
om gedaan. In korte tijd stroom
de toen meer dan 300.000 kubie
ke meter water in de gigantische
bouwput van de in aanbouw
zijnde kantorenhoogbouw voor
parlementariërs, pal aan de Rijn
in Bonn. De onderbouw werd
tientallen centimeters omhoog
gedrukt en bouwsegmenten uit
elkaar gerukt. Een miljoenen-
schade.
„Wat voor leken op het eerste
oog nogal meevalt is voor des
kundigen een ramp", aldus een
bouw-expert. „Ik sluit niet uit
dat we alles wat tot nu toe is
gebouwd, moeten slopen", zei
Schwaetzer. En dat is voor een
bedrag van 350 miljoen mark.
De in Gouda gevestigde HBG-
dochter Hollandsche Beton- en
Waterbouw (HBW) heeft een
groot deel van de onderbouw
geleverd, onder meer een par
keergarage voor 1200 auto's.
Daarmee was een bedrag van
136 miljoen gulden gemoeid.
Vanwege het klaarblijkelijk vak
kundige werk kreeg HBW ook
nog een deel van de bovenbouw,
ter waarde van 24 miljoen gul
den, toegewezen. Voor het be
drijf een onbetaalbare door
braak op de grote Duitse bouw
markt.
„Op 23 september vorig jaar
hebben we het eerste deel van
ons werk officieel opgeleverd",
aldus ir. C. Reigersman, direc
teur van HBW. Uiteraard nadat
de bouwheer, in dit geval de
Bondsoverheid vertegenwoor
digd door de Bundesbaudirek
tion, alles had gecontroleerd en
had goed bevonden.
Bij HBW wacht men dan ook
met vertrouwen op het technisch
onderzoek, ook al liet het Duitse
ministerie voor Bouwzaken we
ten, dat het klungelwerk van
diverse bouwfirma's oorzaak zou
zijn geweest van de schade: een
deel van de waterkering, over
een lengte van 40 meter, zou niet
bijtijds gesloten zijn geweest.
HBW hangt nu een schadeclaim
boven het hoofd.
Er zijn duikers ingezet om te
kijken hoe groot de schade aan
de diepste fundamenten is. De
bouwput wordt kunstmatig on
der water gehouden, als tegen
druk voor het grondwater.
Het ontslag van Jakubeit lijkt er
op te wijzen dat de schuld niet
zo vanzelfsprekend bij de bou
wers ligt als aanvankelijk werd
gezegd. „Ik ben te laat, niet
volledig en tegenstrijdig door de
Bundesbaudirektion ingelicht",
zei minister Schwaetzer gisteren.
Dat stemt aardig overeen met
eerdere reacties van de aanne
mers, die de verantwoordelijk
heid voor de waterramp afwij
zen. „Wij bouwen wat de Bun
desbaudirektion wil, ook alle
soorten van hoogwater-beveili
ging". Temeer, omdat in het
bouwplan twee voorwaarden
waren benadrukt: beveiliging te
gen atoom-aanvallen en hoog
Rijnwater.
In de tijd dat de Duitse eenwor
ding nog een utopie leek, kreeg
architect Joachim Schürmann
opdracht het ontwerp te maken
voor een torenflat, naast de 23
verdiepingen hoge wolkenkrab
ber waarin de Duitse Bondsdag
leden hun kantoren hebben. To
tale kosten een miljard gulden.
Volgens planning moet de 'Schü-
rmann-bouw' in 1998 worden
opgeleverd; ongeveer de periode
waarin regering en parlement
naar Berlijn verhuizen. De hoog
bouw staat dus al bij voorbaat
leeg. De stad Bonn probeert
nieuwe huurders te vinden, ook
in VN-kringen maar daar is men
niet happig op een verhuizing
naar Bonn.
Dat minister Schwaetzer totale
sloop van de onderbouw niet
uitsluit bevestigt de geruchten in
Bonn, dat men in regeringskrin
gen 'vader Rijn' dankbaar is
voor dat vele water, omdat slo
pen en de bouw annuleren, goed
koper is dan een dure nieuw
bouw zonder bestemming. De
bouwput is nog steeds verboden
gebied. De ravage is niet be
trouwbaar, ook al dreigt er geen
acuut instortingsgevaar.
Brussel: Akzo mag Nobel overnemen
Arnhem - De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de
Europese Unie, is dinsdag akkoord gegaan met de overneming
van het Zweedse bedrijf Nobel Industrier AB door Akzo. De
transactie is niet strijdig met de regels voor de Europese markt.
De commissie heeft dan ook geen voorwaarden gesteld, aldus
een Akzo-woordvoerder. De combinatie wordt de grootste
producent van verven en coatings ter wereld.
Autogas een cent goedkoper
Den Haag - De prijs van autogas gaat met ingang van vandaag
met een cent omlaag. Een liter autogas zal dan 51,9 cent per
liter gaan kosten, Dat heeft marktleider BK-GAS dinsdag
bekendgemaakt.
Hogere winst PTT
Den Haag - Koninklijke PTT Nederland (KPN), waarvan de
aandelen dit jaar aan de beurs genoteerd worden, heeft vorig
jaar omzet en winst zien stijgen. KPN-topman Dik maakte in
zijn nieuwjaarstoespraak bekend dat de omzet boven de 17
miljard is uitgekomen, maar gaf geen duidelijk winstcijfer.
In 1992 was de som van de bedrijfsopbrengsten nog 16,3 miljard
gulden en de nettowinst 1,66 miljard gulden. Dik maakte
melding van hogere opbrengsten bij PTT Post en een gestage
groei bij PTT Telecom.
Schade Golfoorlog nog te claimen
Den Haag - Bedrijven die zeggen schade te hebben geleden door
de Golfoorlog, kunnen deze nog tot 1 maart voorleggen aan het
ministerie van Buitenlandse Zaken. Het zal de claims dan
eventueel doorsluizen naar de Verenigde Naties, die daarvoor
een speciaal compensatiefonds hebben ingesteld. Oorspronkelijk
liep de termijn voor bedrijven af op 31 december.
Tot dusver kwamen bij het ministerie ongeveer 285 claims
binnen. Circa 85 daarvan komen van bedrijven. Bijna 60 claims
van ondernemingen liggen intussen bij de VN. Het gaat om een
schade van totaal ruim 300 miljoen gulden.
Grote omzetstijging maandverband
Eindhoven - Volgens het vakblad de Levensmiddelenkrant
hebben de maandverbandfabrikanten vorig jaar in Nederland
een omzet geboekt van 141 miljoen gulden. Dat is ten opzichte
van 1992 een stijging van 15,5 procent. Het succes is vooral toe
te schrijven aan de introductie van ultradun maandverband. Dat
produkt leverde vorig jaar een totale omzet van 35 miljoen
gulden op.
De Boer wil De Jong overnemen
Assen - De Boer Winkelbedrijven uit Assen staat op het punt
Gebroeders De Jong over te nemen, een keten van 23 super
markten en veertien slijterijen in de regio Rotterdam, het
Drechtstedengebied en Noord-Brabant. Om de overneming te
kunnen financieren, plaatst het beursgenoteerde De Boer Win
kelbedrijven ondershands 365.000 eigen aandelen via ABN
Amro Bank. De onderneming betaalt de transactie contant. De
Boer Winkelbedrijven exploiteert onder meer 113 'De Boer'-su-
permarkten en 76 Mitra-slijterijen in Noord- en Noordoost-Ne
derland, Noord-Holland en Noord-Brabant.
EMI heeft nu ook vice-president
Frankfurt - De topman van de Ierse centrale bank, Maurice
Doyle, wordt vice-president van het Europese Monetaire Insti
tuut. President is de Belg Alexandre Lamfalussy. Dit is gisteren
besloten tijdens de eerste bestuursvergadering van het EMI.
1993 rampjaar voor autofabrikanten
Brussel - De markt voor nieuwe personenauto's in Europa is in
het afgelopen jaar spectaculair ingezakt. De autoverkoop in
West-Europa kelderde met vijftien procent. Er werden ruim
twee miljoen wagens minder verkocht dan in 1992. Dat blijkt uit
dinsdag in Brussel geubliceerde voorlopige jaarcijfers van de
Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles
(ACEA), de vereniging van Europese autoproducenten. De
vermindering was procentueel het grootst in Griekenland (-26),
Spanje (-24,1), Italië (-20,4) en Nederland (-20).
Vorig jaar zijn ruim twee miljoen minder wagens verkocht
dan in 1992. foto anp
Van onze redactie economie
Born - Autofabrikant NedCar in
Born moet miljoenen guldens bezui
nigen en vraagt loonoffers van het
personeel om dit te bereiken. Ook
wordt versneld en dieper gesneden
in het personeelsbestand. Er moeten
vierhonderd banen weg in plaats
van driehonderd zoals eerst was
voorzien.
Deze ingrijpende maatregelen moeten
dit en volgend jaar een besparing ople
veren van 55 miljoen gulden. Daarnaast
moet het bedrijf in die periode 130
miljoen gulden bezuinigen door goed
koper materialen in te kopen en de
exploitatiekosten te verlagen.
In totaal heeft NedCar volgens de vak
bonden zelfs 370 miljoen gulden nodig
om dit en volgend jaar quitte te spelen.
De Limburgse autofabrikant heeft een
plan aangekondigd om niet alleen meer
auto s te verkopen, maar ook uitvoerin
gen waaraan meer verdiend wordt. Dit
moet in 1994 en 1995 185 miljoen
gulden extra inkomsten opleveren
Morrend
De 4300 medewerkers in
gistermorgen door het
geïnformeerd over de versnelde inkrim
ping. Die komt erop neer dat dit en
volgend jaar nog eens 200 banen ver
dwijnen en daarna tot 1993 nog eens
Born zijn
management
200. Dit zijn 100 banen meer dan aan
vankelijk de bedoeling was.
De vakbonden gaan morrend akkoord
met de nu al derde sanering bij NedCar
in nog geen drie jaar tijd, waardoor in
totaal ruim 2000 banen bij het bedrijf
verloren gaan. Zij verbinden wel een
aantal strikte voorwaarden aan de
nieuwe sanering.
Een van die voorwaarden is dat er dit
keer in tegenstelling tot de laatste sane
ring vorig jaar geen gedwongen ontsla
gen mogen vallen. Ook moet de Ned-
Car-top een einde maken aan wat de
bonden noemen buitensporig hoge reis-
en verblijfkosten en andere financiële
voordelen van het topmanagement.
Tenslotte verlangen zij ook garanties
voor het voortbestaan van het ontwik
kelingsbedrijf in Helmond, alvorens in
te stemmen met de nieuwe afslankings
operatie.
Bestuurder H. van Rees van de Indus
triebond FNV noemde de drastische
maatregelen gisteren onontkoombaar.
Het verlies over 1993 bedroeg volgens
hem 220 miljoen gulden. Een zegsman
van NedCar wil slechts kwijt dat het
resultaat vorig jaar minder slecht was
dan in 1992. Toen werd een verlies
geleden van f 243 miljoen. In 1991
beliep het verlies 75 miljoen gulden.
Het totale verlies is daarmee inmiddels
opgelopen tot ruim 600 miljoen gulden.
Van Rees schrijft het onverwacht forse
verlies in 1993 toe aan de aanhoudende
malaise in de Europese autobranche en
de gevolgen van de harde gulden. „Het
zijn externe factoren, waar NedCar
niets aan kan doen. De autoverkopen
zijn in 1993 met gemiddeld 15 procent
gedaald. NedCar heeft de schade nog
tot 9 procent beperkt weten te houden
en doet het dus zo slecht nog niet."
Gratificatie
De NedCar-top vraagt het personeel dit
en komend jaar een loonoffer van circa
20 miljoen gulden. Het grootste deel
van dit bedrag moet komen uit een
verlaging van de kerstgratificatie van 5
naar 3 procent. Ook wil NedCar dat de
medewerkers dit en volgend jaar afzien
van loonsverhogingen in het kader van
eventueel te maken cao-afspraken in de
metaalindustrie. Dat moet 7,5 miljoen
gulden opleveren.
Van Rees zegt alleen bereid te zijn dat
loonoffer te verdedigen als de NedCar-
top in het overleg op 17 januari met de
bonden zwart-op-wit belooft ook zelf
zuiniger aan te doen in de toekomst.
Hem bereiken nog altijd geluiden dat de
top van NedCar uitbundig declareert,
dat er op grote schaal oneigenlijk ge
bruik gemaakt wordt van dienstauto's,
dat managers met gouden handdrukken
naar huis gestuurd worden en dat veel
geld uitgegeven wordt aan onnodig luxe
werkkamers. Van Rees: „Er heerst in de
top nog altijd een cultuur alsof het niet
op kan."
Hij vindt dat NedCar-topman Seven-
stern in dit opzicht tot nu toe duidelijk
tekortgeschoten is. „Hij is primair ver
antwoordelijk voor die noodzakelijke
cultuuromslag." Een woordvoerder van
NedCar ontkende die beschuldigingen
gisteren. „Het hele bedrijf streeft naar
kostenbeheersing, ook de top."
Miljard
Volgens Van Rees zijn de nu aangekon
digde omvangrijke bezuinigingen voor
NedCar van levensbelang, omdat de
banken anders het vertrouwen in de
onderneming verliezen. Die banken
hebben afgelopen zomer al geaarzeld
om het noodlijdende bedrijf nog nieuwe
overbruggingskredieten te geven, riep
Van Rees gisteren in herinnering.
Volgens hem worden de verliezen van
NedCar op de produktie van de huidige
400-serie weliswaar afgedekt door Vol-
vo-Zweden en de Nederlandse overheid,
maar heeft het bedrijf daarnaast nog
eens een miljard gulden nodig om de
fabriek in Bom voor te bereiden op de
komst van Mitsubishi in 1995.
„De aandeelhouders hebben daarvoor
weliswaar al 2,1 miljard gulden op tafel
gelegd, maar er is in totaal 3,1 miljard
nodig. Banken geven dat geld natuur
lijk niet als je alleen maar zware verlie
zen kunt laten zien."
Helmond
Van Rees en zijn collega Van Os van de
Unie BLHP willen ook dat de positie
van het ontwikkelingsbedrijf van Ned
Car in Helmond definitief veiliggesteld
wordt, voordat zij instemmen met de nu
aangekondigde sanering.
Mitsubishi heeft inmiddels toegezegd
dit bedrijf na 1995 zoveel opdrachten te
geven dat daar 125 ingenieurs mee aan
het werk gehouden kunnen worden.
Volvo-Zweden heeft deze garantie nog
altijd niet gegeven. „Zweden moet ook
een pakket werk voor 125 ingenieurs
garanderen, anders valt de vloer uit dat
bedrijf", zegt Van Rees.
Bij het ontwikkelingsbedrijf van Ned
Car werken 600 mensen, onder wie 375
autobouwers. Van Rees: „Dit aantal is
het absolute minimum, wil NedCar nog
zelfstandig auto's kunnen ontwikke
len." Als .Mitsubishi en Volvo-Z weden
het werk van 250 ingenieurs garande
ren, kan NedCar de salarissen van de
overige 125 autobouwers betalen door
het hele ontwikkelingsbedrijf ook voor
derden te laten werken, aldus Van Rees.
NedCar zal de 200 medewerkers die tot
1996 moeten afvloeien snel hiervan op
de hoogte brengen. Er komt een ver
trekpremie voor medewerkers die vrij
willig de onderneming willen verlaten.
Bovendien huurt NedCar een outplace
mentbureau in, dat de betrokken werk
nemers aan een nieuwe baan moet hel
pen. Met de bonden is afgesproken dat
daar een periode van bijna twee jaar
voor uitgetrokken wordt.