Elektronica-industrie bedreigd' part-time werk moet meer ontslagen BAC Steenbergen voorkomen NedCar snijdt dieper in personeelsbestand en wil loonoffers Bouwproduktie met vier procent gedaald Nederlandse Europarlementariër vreest zware klappen voor Europese sector 4 Sar*»10 a",er- Rijnwater maakte van bouwput een dure ruïne ECONOMIE NLAND KOR EC s voorzitter prof' drs- A- Buur' ECONOMIE KORT G 12 JANUARI 1994 IDESTEM WOENSDAG 12 JANUARI 1994 A5 vangt hot in België -nsu Ciller heeft gisteren h oek om, net als Duitsland erspartij (PKK) te verbietu ïst aan een politieke opW, de Koerdische minderheid I oek een gesprek met Deha< ussel, naar aanleiding van die het vorige weekeinde en. Volgens de Turkse autoj jsn onze verslaggeefster Steenbergen - De Steenberg- u foto-ontwikkelcentrale jac Color, die al jaren moei- ijicheden ondervindt door de 'conomische neergang, ont- ■laat tussen de vijftien en tig werknemers. Hoeveel tan de totaal 550 mensen er irecies wegmoeten, hangt af niet verlaten an een Filipijnse rechter nie r medische behandeling, fv van oud-president Ferdina» ewezen met het argument sche behandeling niet in j naar het buitenland te reizei van alle rechtbanken die de ruptie en malversaties aange. in Zuid-Afrika ttien mensen zijn gedood en uringcar in Oranjevrijstaat in e bus, die onderweg was naai aandag op dinsdag op de we« r de brugleuning. De oorzaak ngzaam de baas dweer heeft de bosbranden ekregen. Maar als het binnen nen begint de crisis opnieuw t toegankelijke gebieden dropt pingpong-balletjes met chemi duizenden liters water op het en van Sydney konden nieuwe blust. Gisteren viel er lichte eek wordt hoge temperaturen wijzigt kabinet president Carlos Salinas de ister van binnenlandse zaken, vangen. Bovendien heeft hij van buitenlandse zaken be escommissie. Die moet verzoe- lijke provincie Chiapas, waar it jaar in gevecht is met hel ger. Camacho riep gisteren al rdbare oplossing' en kondigde en aan. ld Zuid-Afrika' naar Pakistan ten in en om de Afghaanse oom vluchtelingen van zeker s de voormalige communist! en met de fundamentalistische januari de aanval inzette om e verdrijven, grijpen inwoners e stad te ontvluchten. De VN n 13.600 Afghanen die het t. Zeker 50.000 vluchtelingen or een nog veel grotere exodus ers naar Bosnië tien Nederlandse vrachtwa- phol naar Zagreb vertrokken, hulpgoederen vervoeren naar De chauffeurs komen niet, is de hevigste schermutselingen n het noorden van Bosnië, roep chauffeurs van eveneens plit. Momenteel rijden er circa iden voor het Rode Kruis in t manipulatie a, de Franse minister van met belastende documenten op 9 november, bij moslim- aouche. en de contra-spionagedienst lastende documenten zouden nt 'vond' bij de huiszoeking t Kraouche betrokken was bij n in Algerije. Een analyse van umenten bij de Franse politie I en onderzoek, waaruit nu zou "t verzegelen' is gemaakt. Van gooit steeds hogere ogen voor pese Commissie. De Spaanse een eventuele kandidatuur ituur sprak hij gisteren tegen - en regeringsleiders tijdens de mber 1991 afgesproken dat d hun midden komt. Ook z°u le beurt is aan een christen-de- emaakt, komt dat een eventuele goede. Rivalen als de Britse Ierse directeur-generaal van d de beste kandidaat om volge^ n. De nieuwe commissievoorz' ers zelf heeft zich nimmer over van de bereidheid van het personeel om part-time te gaan werken. Uit een enquête onder het voltal lige personeel is inmiddels ge bleken dat er zo'n vijftig werk nemers (voornamelijk vrouwen) twintig procent minder willen gaan werken, zegt directeur J. Bezemer. Het zit er dik in dat er volgend jaar door automatiseren van be paalde handelingen nog eens en kele tientallen mensen moeten afvloeien. Bezemer hoopt dat dat door natuurlijk verloop kan. „Of andere creatieve manieren, zoals bijvoorbeeld het vrijwillig vroegtijdig met pensioen gaan van werknemers boven de 57 jaar. Op die manier zijn er der tien mensen afgevloeid." Bac heeft al een paar jaar last van de economische neergang, verklaart Bezemer de ontslagen. „De bedrijfsresultaten staan on der druk als gevolg van de reces sie. De fotomarkt stagneert. Soms door simpele dingen, zoals een daling in het aantal huwelij ken. Daardoor heeft onze profes sionele afdeling waar bruidsre portages worden ontwikkeld en afgedrukt het moeilijk." Van de concurrentie van de klei ne ontwikkelcentrales bij win kels heeft Bac volgens Bezemer niet veel last. De enquêteformulieren kunnen vandaag voor het laatst worden ingeleverd. Zo spoedig mogelijk daarna wordt er met de mensen gepraat die minder willen wer ken. Aan de hand van de uit komst daarvan wordt definitief bekend wie er weg moet en wie er kan blijven. Als dat rond is, worden de vakbonden ingescha keld om te onderhandelen over een sociaal plan voor de ontsla genen. joor Eugène Leenders pen Haag - De elektronica-sector in Europa dreigt jeheel in handen te komen van de Verenigde Staten en iapan. Alleen een gezamenlijke en uitzonderlijke in- jpanning van bedrijfsleven en (Europese) overheid kan üt gevaar nog keren. actie uit dan worden be- lijven als Philips en Siemens Siankelijk van de Amerikanen n Japan. Niet alleen voor de lektronica-sector is dat onaan- taardbaar, maar ook voor alle jedrijven die van elektronica af- lankelijk zijn, bijvoorbeeld de lutomobielindustrie. Tol deze conclusie komt het Ne derlandse lid van het Europees 'arlement Alman Metten (Socia- istische Fractie). Metten ver richt al jarenlang studie naar de oekomst van de Europese elek- roraca. Hij wil dat de Europese lommissie de bedrijven gaat lelpen. 'ailliet De elektronica-sector draagt vijf jrocent bij aan het bruto natio naal produkt van de Europese Unie en telt 800.000 werkne mers. De meeste ondernemingen maken verlies en tenminste één gigant, Bull, is volgens deskun digen technisch failliet. Metten: „Kijk eens rond in je tas, Bijna alles heeft met elek tronica te maken en het wordt alleen maar meer. Nu heeft al rijf procent van de mensen een fax in huis. Binnen enkele jaren is dat twintig procent. De perso nal computer verovert de markt, een tweede televisie, moderne geluidsinstallaties... noem maar op." Metten zal in het jaar de bijdrage van de elektro nica-sector aan het BNP stijgen lol tien procent. „Maar het ge vaar is levensgroot dat de VS en met de winst gaan strij ken." i zijn analyse blijkt dat de Europese industrie een goede positie heeft op gebied van tele communicatie en software (com puterprogramma's). Bij de con sumentenelektronica (televisies ffl radio-apparatuur) en compu ters is de situatie ronduit slecht. Het handelstekort bedraagt 30 tajard ecu (bijna 60 miljard Hobbels De concurrentie is moordend, terwijl landen zich niet aan in ternationale spelregels houden. Metten: „Japan heeft zo'n admi- tatratieve rompslomp dat je bijna geen Europese elek- honicaprodukten aan de man brengen. De grootste elek- taicaverbruiker in de VS is AT&T. Die maatschappij produ ceert alles zelf, dus koopt bijna tas in Europa." 11 zijn verslag spreekt Metten 'en de noodzaak van een 'level P 'f/ing field', vrij vertaald een vlak speelveld zonder hobbels, bat betekent bijvoorbeeld dat in tadoost-Azië vrije vakbonden kans moeten krijgen om over men te onderhandelen. Dat er ™eode controle moet zijn op taderarbeid en dat iedereen teh aan de internationaal er- «nde milieuregels houdt, e Europarlementariër denkt 1 bedrijven als Phüips dank- ar ain voor de aanbevelingen van de Socialistische Fractie. Ook als dat betekent dat er (ver plicht) samengewerkt moet wor den met Europese concurrenten. Metten: „Nu kan Philips nog een hoop know-how leveren en eigen specialismen, straks moeten ze zoveel bezuiningen om te overle ven dat er geen geld meer is voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe produkten. Dan kan van een fusie geen sprake meer zijn. Dan wordt het bedrijf gewoon door een andere multinational opgeslokt." Geld Omdat bedrijven toch angstig tegen nauwe samenwerking met concurrenten aankijken, zou de Europese Commissie de elektro- nica-industrie een duwtje in de rug moeten geven. Metten om schrijft het als een 'regiefunctie'. Geld moet er ook komen. Miljar den guldens. Niet alleen van de overheid maar ook van banken, investeerders en bedrijven die belang hebben bij een bloeiende elektronica-sector. Over exacte bedragen wil de Nederlandse Europarlementariër zich nog niet uitlaten. Hij wijst wel op een artikel over de Ame rikaanse chipexpert dr. R. Hei- kes. Hij zegt dat de Europese chipindustrie alleen kan overle ven als de chipdivisies van Sie mens en Philips worden samen gevoegd met de Frans-Italiaanse combinatie SGS-Thomson. Die nieuwe onderneming zou tien jaar lang tien miljard dollar moeten ontvangen aan publieke middelen. De elektronica-industrie in Amerika dreigde enkele jaren geleden geheel onder de voet te worden gelopen door Japan. Dankzij een krachtsinspanning van bedrijfsleven en regering heeft men daar het hoofd boven water kunnen houden. Daardoor moet Europa nu tegen twee con currenten opboksen. Metten: „Een nog moeilijker karwei, maar er is geen keus, willen we de snelst groeiende Europese in dustrie voor ineenstorting be hoeden. Samenwerken De Amerikaanse president Clin ton zei gisteren aan het slot van de Navo-bijeenkomst in Brussel dat Europa en Amerika zich moeten Inspannen voor een ge zonde wereldeconomie en voort bouwen op het vorige maand bereikte Gatt-handelsakkoord. Het scheppen van banen staat daarbij centraal. Volgens hem moet de kwakkelende interna tionale economie gezamenlijk worden bestreden om meer men sen aan een baan te helpen. Volgens Clinton is Europa Ame- rika's 'meest gewaarderde part ner' op het gebied van handel en investeringen. Maar hij liet niet na Japan bij zijn plannen te betrekken. Dat land zou zijn markt ook meer moeten open stellen. ^sterdam (anp) - De Nederlandse bouwproduktie is vorig Jrj, met 4 procent gedaald tot 58,2 miljard gulden. De mptre§enheid in de bouwnijverheid liep daardoor terug uel U.000 manjaren. van het Economisch ffs™* de Bouwnijver- rJïfiin de hjn met de stagne- bo'utt ?on°mie was de utiliteits- veranti fnhuizen' kantoren) be ik voor de daling. verminiïTa0Uw in deze sector houw va met 16 Procent. De "ikkeldp1 mtUWe woninëen °nt- ffindraalZ1Ch vo]gens Bu"r "prate^'want opnieuw was er (3,5 Drocentrrf °tere Produktie en wesenhi ,e S™10*, water- ^enbouw (gww) handhaaf de zich maar net op het niveau van 1992. Uit de jaarlijkse enquête onder duizend hoofdaannemers blijkt dat een grote meerderheid van de bedrijven 1993 met winst denkt af te sluiten. Alleen in het midden- en kleinbedrijf in de gww denkt een meerderheid van de bedrijven geen winst te zullen maken. Vorig jaar daalde het aantal werknemers met 3,3 procent en ook voor 1994 zijn de vooruit zichten ongunstig. Buur voorziet opnieuw een teruglopende werk gelegenheid (-1,7 procent). Leden van de Bundesbaudirektion bekijken de schade die het Rijnwater heeft aangericht aan het in aanbouw zijnde Schürmann-gebouw. foto dpa Mogelijk schadeclaim voor Nederlands bouwbedrijf HBW Van onze correspondent Bonn -• Diplom-ingenieur Barbare Jakubeit heeft giste ren haar functie als directeur van de Bundesbaudirektion - de Duitse Rijksgebouwen dienst - neergelegd. Binnenskamers daartoe aange spoord door de Duitse minister voor Bouwzaken, Irmgard Schwaetzer (FDP), om zodoende een ontslag op staande voet te voorkomen. Het abnormaal hoge Rijnwater rond de afgelopen kerstdagen heeft Jakubeit de das om gedaan. In korte tijd stroom de toen meer dan 300.000 kubie ke meter water in de gigantische bouwput van de in aanbouw zijnde kantorenhoogbouw voor parlementariërs, pal aan de Rijn in Bonn. De onderbouw werd tientallen centimeters omhoog gedrukt en bouwsegmenten uit elkaar gerukt. Een miljoenen- schade. „Wat voor leken op het eerste oog nogal meevalt is voor des kundigen een ramp", aldus een bouw-expert. „Ik sluit niet uit dat we alles wat tot nu toe is gebouwd, moeten slopen", zei Schwaetzer. En dat is voor een bedrag van 350 miljoen mark. De in Gouda gevestigde HBG- dochter Hollandsche Beton- en Waterbouw (HBW) heeft een groot deel van de onderbouw geleverd, onder meer een par keergarage voor 1200 auto's. Daarmee was een bedrag van 136 miljoen gulden gemoeid. Vanwege het klaarblijkelijk vak kundige werk kreeg HBW ook nog een deel van de bovenbouw, ter waarde van 24 miljoen gul den, toegewezen. Voor het be drijf een onbetaalbare door braak op de grote Duitse bouw markt. „Op 23 september vorig jaar hebben we het eerste deel van ons werk officieel opgeleverd", aldus ir. C. Reigersman, direc teur van HBW. Uiteraard nadat de bouwheer, in dit geval de Bondsoverheid vertegenwoor digd door de Bundesbaudirek tion, alles had gecontroleerd en had goed bevonden. Bij HBW wacht men dan ook met vertrouwen op het technisch onderzoek, ook al liet het Duitse ministerie voor Bouwzaken we ten, dat het klungelwerk van diverse bouwfirma's oorzaak zou zijn geweest van de schade: een deel van de waterkering, over een lengte van 40 meter, zou niet bijtijds gesloten zijn geweest. HBW hangt nu een schadeclaim boven het hoofd. Er zijn duikers ingezet om te kijken hoe groot de schade aan de diepste fundamenten is. De bouwput wordt kunstmatig on der water gehouden, als tegen druk voor het grondwater. Het ontslag van Jakubeit lijkt er op te wijzen dat de schuld niet zo vanzelfsprekend bij de bou wers ligt als aanvankelijk werd gezegd. „Ik ben te laat, niet volledig en tegenstrijdig door de Bundesbaudirektion ingelicht", zei minister Schwaetzer gisteren. Dat stemt aardig overeen met eerdere reacties van de aanne mers, die de verantwoordelijk heid voor de waterramp afwij zen. „Wij bouwen wat de Bun desbaudirektion wil, ook alle soorten van hoogwater-beveili ging". Temeer, omdat in het bouwplan twee voorwaarden waren benadrukt: beveiliging te gen atoom-aanvallen en hoog Rijnwater. In de tijd dat de Duitse eenwor ding nog een utopie leek, kreeg architect Joachim Schürmann opdracht het ontwerp te maken voor een torenflat, naast de 23 verdiepingen hoge wolkenkrab ber waarin de Duitse Bondsdag leden hun kantoren hebben. To tale kosten een miljard gulden. Volgens planning moet de 'Schü- rmann-bouw' in 1998 worden opgeleverd; ongeveer de periode waarin regering en parlement naar Berlijn verhuizen. De hoog bouw staat dus al bij voorbaat leeg. De stad Bonn probeert nieuwe huurders te vinden, ook in VN-kringen maar daar is men niet happig op een verhuizing naar Bonn. Dat minister Schwaetzer totale sloop van de onderbouw niet uitsluit bevestigt de geruchten in Bonn, dat men in regeringskrin gen 'vader Rijn' dankbaar is voor dat vele water, omdat slo pen en de bouw annuleren, goed koper is dan een dure nieuw bouw zonder bestemming. De bouwput is nog steeds verboden gebied. De ravage is niet be trouwbaar, ook al dreigt er geen acuut instortingsgevaar. Brussel: Akzo mag Nobel overnemen Arnhem - De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, is dinsdag akkoord gegaan met de overneming van het Zweedse bedrijf Nobel Industrier AB door Akzo. De transactie is niet strijdig met de regels voor de Europese markt. De commissie heeft dan ook geen voorwaarden gesteld, aldus een Akzo-woordvoerder. De combinatie wordt de grootste producent van verven en coatings ter wereld. Autogas een cent goedkoper Den Haag - De prijs van autogas gaat met ingang van vandaag met een cent omlaag. Een liter autogas zal dan 51,9 cent per liter gaan kosten, Dat heeft marktleider BK-GAS dinsdag bekendgemaakt. Hogere winst PTT Den Haag - Koninklijke PTT Nederland (KPN), waarvan de aandelen dit jaar aan de beurs genoteerd worden, heeft vorig jaar omzet en winst zien stijgen. KPN-topman Dik maakte in zijn nieuwjaarstoespraak bekend dat de omzet boven de 17 miljard is uitgekomen, maar gaf geen duidelijk winstcijfer. In 1992 was de som van de bedrijfsopbrengsten nog 16,3 miljard gulden en de nettowinst 1,66 miljard gulden. Dik maakte melding van hogere opbrengsten bij PTT Post en een gestage groei bij PTT Telecom. Schade Golfoorlog nog te claimen Den Haag - Bedrijven die zeggen schade te hebben geleden door de Golfoorlog, kunnen deze nog tot 1 maart voorleggen aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het zal de claims dan eventueel doorsluizen naar de Verenigde Naties, die daarvoor een speciaal compensatiefonds hebben ingesteld. Oorspronkelijk liep de termijn voor bedrijven af op 31 december. Tot dusver kwamen bij het ministerie ongeveer 285 claims binnen. Circa 85 daarvan komen van bedrijven. Bijna 60 claims van ondernemingen liggen intussen bij de VN. Het gaat om een schade van totaal ruim 300 miljoen gulden. Grote omzetstijging maandverband Eindhoven - Volgens het vakblad de Levensmiddelenkrant hebben de maandverbandfabrikanten vorig jaar in Nederland een omzet geboekt van 141 miljoen gulden. Dat is ten opzichte van 1992 een stijging van 15,5 procent. Het succes is vooral toe te schrijven aan de introductie van ultradun maandverband. Dat produkt leverde vorig jaar een totale omzet van 35 miljoen gulden op. De Boer wil De Jong overnemen Assen - De Boer Winkelbedrijven uit Assen staat op het punt Gebroeders De Jong over te nemen, een keten van 23 super markten en veertien slijterijen in de regio Rotterdam, het Drechtstedengebied en Noord-Brabant. Om de overneming te kunnen financieren, plaatst het beursgenoteerde De Boer Win kelbedrijven ondershands 365.000 eigen aandelen via ABN Amro Bank. De onderneming betaalt de transactie contant. De Boer Winkelbedrijven exploiteert onder meer 113 'De Boer'-su- permarkten en 76 Mitra-slijterijen in Noord- en Noordoost-Ne derland, Noord-Holland en Noord-Brabant. EMI heeft nu ook vice-president Frankfurt - De topman van de Ierse centrale bank, Maurice Doyle, wordt vice-president van het Europese Monetaire Insti tuut. President is de Belg Alexandre Lamfalussy. Dit is gisteren besloten tijdens de eerste bestuursvergadering van het EMI. 1993 rampjaar voor autofabrikanten Brussel - De markt voor nieuwe personenauto's in Europa is in het afgelopen jaar spectaculair ingezakt. De autoverkoop in West-Europa kelderde met vijftien procent. Er werden ruim twee miljoen wagens minder verkocht dan in 1992. Dat blijkt uit dinsdag in Brussel geubliceerde voorlopige jaarcijfers van de Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA), de vereniging van Europese autoproducenten. De vermindering was procentueel het grootst in Griekenland (-26), Spanje (-24,1), Italië (-20,4) en Nederland (-20). Vorig jaar zijn ruim twee miljoen minder wagens verkocht dan in 1992. foto anp Van onze redactie economie Born - Autofabrikant NedCar in Born moet miljoenen guldens bezui nigen en vraagt loonoffers van het personeel om dit te bereiken. Ook wordt versneld en dieper gesneden in het personeelsbestand. Er moeten vierhonderd banen weg in plaats van driehonderd zoals eerst was voorzien. Deze ingrijpende maatregelen moeten dit en volgend jaar een besparing ople veren van 55 miljoen gulden. Daarnaast moet het bedrijf in die periode 130 miljoen gulden bezuinigen door goed koper materialen in te kopen en de exploitatiekosten te verlagen. In totaal heeft NedCar volgens de vak bonden zelfs 370 miljoen gulden nodig om dit en volgend jaar quitte te spelen. De Limburgse autofabrikant heeft een plan aangekondigd om niet alleen meer auto s te verkopen, maar ook uitvoerin gen waaraan meer verdiend wordt. Dit moet in 1994 en 1995 185 miljoen gulden extra inkomsten opleveren Morrend De 4300 medewerkers in gistermorgen door het geïnformeerd over de versnelde inkrim ping. Die komt erop neer dat dit en volgend jaar nog eens 200 banen ver dwijnen en daarna tot 1993 nog eens Born zijn management 200. Dit zijn 100 banen meer dan aan vankelijk de bedoeling was. De vakbonden gaan morrend akkoord met de nu al derde sanering bij NedCar in nog geen drie jaar tijd, waardoor in totaal ruim 2000 banen bij het bedrijf verloren gaan. Zij verbinden wel een aantal strikte voorwaarden aan de nieuwe sanering. Een van die voorwaarden is dat er dit keer in tegenstelling tot de laatste sane ring vorig jaar geen gedwongen ontsla gen mogen vallen. Ook moet de Ned- Car-top een einde maken aan wat de bonden noemen buitensporig hoge reis- en verblijfkosten en andere financiële voordelen van het topmanagement. Tenslotte verlangen zij ook garanties voor het voortbestaan van het ontwik kelingsbedrijf in Helmond, alvorens in te stemmen met de nieuwe afslankings operatie. Bestuurder H. van Rees van de Indus triebond FNV noemde de drastische maatregelen gisteren onontkoombaar. Het verlies over 1993 bedroeg volgens hem 220 miljoen gulden. Een zegsman van NedCar wil slechts kwijt dat het resultaat vorig jaar minder slecht was dan in 1992. Toen werd een verlies geleden van f 243 miljoen. In 1991 beliep het verlies 75 miljoen gulden. Het totale verlies is daarmee inmiddels opgelopen tot ruim 600 miljoen gulden. Van Rees schrijft het onverwacht forse verlies in 1993 toe aan de aanhoudende malaise in de Europese autobranche en de gevolgen van de harde gulden. „Het zijn externe factoren, waar NedCar niets aan kan doen. De autoverkopen zijn in 1993 met gemiddeld 15 procent gedaald. NedCar heeft de schade nog tot 9 procent beperkt weten te houden en doet het dus zo slecht nog niet." Gratificatie De NedCar-top vraagt het personeel dit en komend jaar een loonoffer van circa 20 miljoen gulden. Het grootste deel van dit bedrag moet komen uit een verlaging van de kerstgratificatie van 5 naar 3 procent. Ook wil NedCar dat de medewerkers dit en volgend jaar afzien van loonsverhogingen in het kader van eventueel te maken cao-afspraken in de metaalindustrie. Dat moet 7,5 miljoen gulden opleveren. Van Rees zegt alleen bereid te zijn dat loonoffer te verdedigen als de NedCar- top in het overleg op 17 januari met de bonden zwart-op-wit belooft ook zelf zuiniger aan te doen in de toekomst. Hem bereiken nog altijd geluiden dat de top van NedCar uitbundig declareert, dat er op grote schaal oneigenlijk ge bruik gemaakt wordt van dienstauto's, dat managers met gouden handdrukken naar huis gestuurd worden en dat veel geld uitgegeven wordt aan onnodig luxe werkkamers. Van Rees: „Er heerst in de top nog altijd een cultuur alsof het niet op kan." Hij vindt dat NedCar-topman Seven- stern in dit opzicht tot nu toe duidelijk tekortgeschoten is. „Hij is primair ver antwoordelijk voor die noodzakelijke cultuuromslag." Een woordvoerder van NedCar ontkende die beschuldigingen gisteren. „Het hele bedrijf streeft naar kostenbeheersing, ook de top." Miljard Volgens Van Rees zijn de nu aangekon digde omvangrijke bezuinigingen voor NedCar van levensbelang, omdat de banken anders het vertrouwen in de onderneming verliezen. Die banken hebben afgelopen zomer al geaarzeld om het noodlijdende bedrijf nog nieuwe overbruggingskredieten te geven, riep Van Rees gisteren in herinnering. Volgens hem worden de verliezen van NedCar op de produktie van de huidige 400-serie weliswaar afgedekt door Vol- vo-Zweden en de Nederlandse overheid, maar heeft het bedrijf daarnaast nog eens een miljard gulden nodig om de fabriek in Bom voor te bereiden op de komst van Mitsubishi in 1995. „De aandeelhouders hebben daarvoor weliswaar al 2,1 miljard gulden op tafel gelegd, maar er is in totaal 3,1 miljard nodig. Banken geven dat geld natuur lijk niet als je alleen maar zware verlie zen kunt laten zien." Helmond Van Rees en zijn collega Van Os van de Unie BLHP willen ook dat de positie van het ontwikkelingsbedrijf van Ned Car in Helmond definitief veiliggesteld wordt, voordat zij instemmen met de nu aangekondigde sanering. Mitsubishi heeft inmiddels toegezegd dit bedrijf na 1995 zoveel opdrachten te geven dat daar 125 ingenieurs mee aan het werk gehouden kunnen worden. Volvo-Zweden heeft deze garantie nog altijd niet gegeven. „Zweden moet ook een pakket werk voor 125 ingenieurs garanderen, anders valt de vloer uit dat bedrijf", zegt Van Rees. Bij het ontwikkelingsbedrijf van Ned Car werken 600 mensen, onder wie 375 autobouwers. Van Rees: „Dit aantal is het absolute minimum, wil NedCar nog zelfstandig auto's kunnen ontwikke len." Als .Mitsubishi en Volvo-Z weden het werk van 250 ingenieurs garande ren, kan NedCar de salarissen van de overige 125 autobouwers betalen door het hele ontwikkelingsbedrijf ook voor derden te laten werken, aldus Van Rees. NedCar zal de 200 medewerkers die tot 1996 moeten afvloeien snel hiervan op de hoogte brengen. Er komt een ver trekpremie voor medewerkers die vrij willig de onderneming willen verlaten. Bovendien huurt NedCar een outplace mentbureau in, dat de betrokken werk nemers aan een nieuwe baan moet hel pen. Met de bonden is afgesproken dat daar een periode van bijna twee jaar voor uitgetrokken wordt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5