DE STEM
moet geluk
'Je
hebben en dat heb ik wel'
De synthetische
seks van De Twist
'Meeste comedy's reutelen maar door'
U1T gids
H ^Ê0M l#
Fonds Podiumkunsten
kampt met geldtekort
Wim Wenders: 'Religie
mijn drijvende kracht'
Mooie documentaire bij Vpro
[Ted de Braak presenteert nieuw spelletjesprogramma Topscore'
A7
Portugal wil 'fado'
uit treurnis helpen
Tweede reeks van 'Sjans' meteen de laatste
Door Rinus van der Heijden
Heupen, heupen, heupen.
Er was een periode dat alle
aandacht er op was geves
tigd. Wat waren het mooie
tijden waarin een mens
zich alleen druk moest ma
ken of zijn heupen wel op
de juiste wijze meedraai
den. Draaiende heupen en
drie -posities voor de voe
ten, dat was alles. Dat was
De Twist.
Met hoofdletters, dat wel.
Want wie vanavond bij de
Vpro de Canadese documen
taire 'The Twist' van Ron
Mann bekijkt, komt er al snel
achter dat deze dans- en- mu
ziekvorm het leven van de
blanke Amerikaanse jeugd da
nig heeft beïnvloed. Roept in
deze documentaire een ver
dwaasde zedenapostel nog:
'Rock and Roll has got to go,'
terwijl hij voor de tv een plaat
kapot slaat, een choreograaf,
een vakman dus, zegt een paar
jaar later van de Twist dat
'het geen dans is, maar syn
thetische seks.' Toe maar jon
gens.
'The Twist' is een prachtig
tijdsbeeld geworden van aan
de ene kant de bekrompen
culturele en politieke waarden
van een volwassen Amerika en
anderzijds de drang naar vrij
heid die de zwarten in de
jaren vijftig al kenden, maar
bij de blanke jeugd nog slechts
latent aanwezig was.
De bijna honderd minuten du
rende documentaire onder
scheidt zich van alle andere in
zijn soort door de logische
opeenstapeling van beelden,
een rijgdraad die de jaren vijf
tig-geschiedenis op een volko
men natuurlijke wijze aan de
ogen van de kijker voorbij laat
trekken. En die niet voortdu
rend onderbroken wordt door
nog levende wijsneuzen, die
menen die beelden te moeten
becommentariëren.
Natuurlijk komen er sprekers
aan bod, kenners van de mate-,
rie, maar ook dansers en musi
ci. Zoals Hank Ballard, die
furore maakte met de hit
'Work With Me Annie', maar
toen naar eigen zeggen De
Twist introduceerde. Dat deed
hij in de tv-show van Buddy
Deane in 1960. Het was echter
Chubby Checker die kort
daarna van 'The Twist' een
wereldhit maakte en de ermee
gepaard gaande dans wereld
wijd onder de aandacht van de
jeugd bracht.
De documentaire laat de aan
loop naar deze dans- en mu
ziekvorm zien, vanaf het begin
van de jaren vijftig. Met
prachtige beelden van bijvoor
beeld The Flamingo's, die een
hitserige versie van 'Go John-
G ids
MAANDAG 10 JANUARI 1994
Lissabon (afp) - De Portugese
regering heeft besloten het na
tionale lied de 'fado' uit het dal
te helpen. Sinds 1988 werden al
veertig cabarets en cafés in de
hoofdstedelijke regio gedwongen
te sluiten vanwege de teruggelo
pen belangstelling voor de me
lancholieke fado.
De minister van handel en in
dustrie Faria de Oliveira heeft
een overeenkomst ondertekend
waarin de regering café-restau
rants belooft kredieten te verle
nen tegen zeer lage rente tenein
de 'het kapitaal van de fadohui-
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Beethoven's 2nd.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. A perfect world.
20 u. Beethoven's 2nd.
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. Little Buddha.
20 u. Robin Hood: men in tights.
TERNEUZEN
Luxortheater
19.30 u. The firm.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. A perfect world.
- Alhambra 2
20 u. Robin Hood: men in tights.
- Alhambra 3
20 u. Sleepless in Seattle.
- Alhambra 4
20 u. Beethoven's 2nd.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Beethoven's 2nd.
20 u. Hard target.
20 u. A perfect world.
zen te versterken en hun moder
nisering te bevorderen.'
Het teruglopen van het toerisme
en de invoering van de btw heeft
de afgelopen jaren veel gelegen
heden waar de fado ten gehore
wordt gebracht in ernstige moei
lijkheden gebracht.
De fado is een zwaarmoedig lied
voor solo-stem met gitaarbege
leiding. Over de herkomst van de
naam is weinig bekend, maar
men vermoedt dat het Latijnse
woord voor noodlot, fatum, het
lied zijn naam heeft bezorgd.
- Roxy 1 - 20.15 u. Robin Hood:
men in tights.
- Roxy 2 - 20 u. The house of the
spirits.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. A perfect world.
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. Hard target.
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 u. Beethoven's 2e.
20 u. Perfect world.
20 u. Robin Hood: men in tights.
20 u. Addam's family.
- Scharpoord
20.30 u. Oeroeg.
Chubby Checker bracht de
twist wereldwijd onder de
aandacht van jongeren.
foto archief de stem
ny Go' brengen met veel
spreidsprongen van de lead
zanger en opzwepende saxo-
foonsoli. Muziek waar Little
Richard zijn inspiratie uit
moet hebben geput. Ook de
passage waarin Buddy Tate in
jazzclub Savoy op Harlem
'The Linda Hop' introduceer
de, is een juweeltje.
Chubby Checker komt natuur
lijk ook uitgebreid aan bod.
Met dezelfde grote mond als
Cassius Clay. Zijn uitleg van
De Twist: „Dat is heel wat
anders dan dat idiote gedoe
van Little Richard met zijn
Tutti Frutti." En zijn verkla
ring voor het succes: „Zo gaat
dat met elk succes. De Twist is
makkelijk te doen en heeft een
beat."
De documentaire bestaat uit
zeven delen, die elk met een
soort les beginnen. Heel oude
fragmenten soms van dansle-
raren, die nog ouder lijken
dan de film waarin ze figure
ren en die blanke leerlingen
ballroomdansen en op latijnse
muziek gestoelde dansvaria-
ties bijbrengen.
Daaraan gekoppeld wordt het
immense succes van De Twist
getoond. Op het hoogtepunt
hebben de blanken de weg
naar het zwarte Harlem weer
gevonden, waar ze avond aan
avond The Peppermint Loun
ge bezoeken. Coryfeeën als Ju
dy Garland, de excentrieke
Liberace en Marilyn Monroe
menen er niet te mogen ont
breken.
Maar dan zet het verval in.
The Pony, The Monkey, The
Fly, de ene dans na de andere
wordt uitgevonden, maar niet
die waar iedereen op wacht:
een opvolger voor The Twist.
Plots breekt rond 1964 een
nieuwe tijd aan, met The Bea
tles die voor een volgende re
volutie zorgen. De Twist is
overbodig geworden, de vrije
dansstijlen nemen zijn plaats
in. Maar De Twist blijft er
zichtbaar in voortleven.
Nederland 3, 20.38 uur
,G 10 JANUARI 1994
ben. Triest, maar staat ons dat
niet allemaal te wachten? Hans
vind ik een kanjer; hij presen
teert goed, doet zijn huiswerk
goed en is altijd evenwichtig.
Vandaag of morgen roept er
toch weer iemand: 'Hans, die
moeten we hebben!' En van de
andere kant; je kunt barsten
Boor Rein van Willigen
Lj de Braak heeft van alles
jedaan voor radio en televisie:
Set legendarische 'Farce Majeu
re' (hij treedt er in het land nog
mee op), 'Van twaalf tot twee',
pe 1,2, 3 Show', 'De Tedshow'
jn niet te vergeten 'Ted a tête'.
[jarenlang behoorde hij tot de
Ipopulairste jongens van de
beeldbuis.
lik ben niet zo'n luidruchtig
figuur. Ik ga niet naar party's of
:o. Kinderen vragen regelmatig
au een handtekening en de
.nensen roeppen nog steeds
■Tedje' en nooit 'Meneer'."
[ik ben er altijd van uitgegaan
Jat je andere mensen respect
Let tonen. Fanatiek kwetsen is
[te makkelijk; ik vind het sjieker
dat niet te doen. Ook bij Farce
Majeure zijn we nooit beledi
gend. Dat is het behoud van het
I cabaret. Als je tegen het pla
fond aanzit, kun je niet hoger,
lik bewonder Van Kooten en De
maar als ik ooit weer aan
I cabaret zou gaan doen, zou ik
[het in een andere vorm gieten.
Hun niveau haal je nooit."
„Nooit ga ik iets uit de weg",
loverziet hij zijn loopbaan. „Ik
zou best een goed muziekpro
gramma willen presenteren.
Zang met orkest, maar ook
Ikstrainer geweest in de sportj
|hool op de Albert Cuyp en il
|b met jongens in alle kleurei
uit alle lagen van de samenle
g gewerkt. De jongens van djshow en conférences. Waar
schijnlijk is dat te duur. Voor
zo'n programma heb je een
worden toch opgeleid voo
blauwe blazercultuur, maau
mij moeten ze op oefeninjlspectaculair decor nodig en er
ht jongens die op de onderkan
[n de maatschappelijke ladda
pan. Ik heb groepen altijd ge-
ïxt en dat pakt perfect uit
komen er cadetten
hier bij mij om kennis
I maken met asielzoekers. Dat
[belangrijk voor hun ontwikke-
hg." Van de vijfhonderd gulden
de KMA-cadetten hem omzeilt hij in
honken, heeft hij een radio-
ssetterecorder gekocht. Be-
[rgrijke instructies laat hij nu
verschillende talen vertalen
opnemen op cassette, zodat
ze tijdens de les kan gebrui-
raaloogjes
de peutercrèche kijken donke-
I kraaloogjes de bezoeker aan.
fcallo", roept een Joegoslaviscli
hgetje en hij geeft een hand. In
crèche zijn naast een beroeps-
acht acht vrijwilligers actief
[dia woont sinds 1 oktober in
|lze en twee weken later stond
ingeschreven als vrijwillig
er, maar ze is van plan er haar
toep van te maken. Elèn uit
(jen werkt niet alleen bij de
uters, maar is ook actief bij de
|dere kinderen en bij de jonge-
Het is onzin om peuterleid-
trs te vragen of/ze hun werk
pk vinden, want/ wie van kin-
ren houdt heeft plezier in het
btaan. „Huilen en mamma
epen is overal in de wereld
tzelfde en als ze naar de wc
[eten, roepen ze allemaal pie-
zeggen ze vertederd en met
rest van het taalprobleem
[ten ze ook niet: „Spreken met
[hart overwint alle talen", zegt
[dia. Het verschil met Neder-
pdse kinderen is dat de asiel-
ekertjes soms wat afwezig
lor zich uit zitten te staren.
|e hebben veel meegemaakt",
nken Lydia en Elèn.
ingo's
[lgens El Mehdi, beroepskracht
de afdeling Introduktie, zou
omvangrijke aanbod aan be
theden als bingo's, disco's,
(utselen, kinder- en volwassen-
is en kerstavonden niet uitge-
'rd kunnen worden zonder
[jwilligers van binnen en van
|iten het centrum. De kleding-
ikel, de crèche en de recrea-
|zaal eisen de meeste vrijwilli
gs op. Voor de vrijwilligers zelf
iet een dankbare vrijetijdsbe-
[ding. „Op straat in Gilze wui-
ze je na en in de- winkels
ïen ze naar je toe om dingen
vragen. Het zijn vaak zulke
rdige mensen, het is leuk werk
we lachen hier wat af", ze|"
de vrijwilligers uit Gilze. Ze
leren zich dan ook aan uit
haken van het andere kamp:
tnsen die van een afstand al-
fn maar kritiek hebben,
'e Nederlandse criminelen
ifiteren er van, want als er w
buurt iets gestolen is, hebben
|ijd de asielzoekers het gedaan-
wordt heus wel eens wat
dolen natuurlijk, maar niet
|een door hen. Mijn portemon-
is laatst gerold, maar dat
is toch een echte Nederlandse
inke."
FOTO'S COR VIVEEN
moeten arrangementen worden
geschreven. Lee Towers en René
Froger trekken niet voor niets
volle zalen; zij brengen iets wat
de televisie niet biedt."
Vredig
De vraag 'Wie is Ted de Braak?'
i eerste instantie.
,Ted de Braak is precies die
man, die hij ook op televisie is.
Alleen in mijn gedachten zie ik
er wat voordeliger uit. Maar als
je ouder wordt, vraag je je wel
eens af waarom je vroeger voor
bepaalde zaken in angst heb
gezeten. Het enige wat ik nu
wil, is harmonieus, vredig en
gelukkig leven met mijn omge
ving. Als je dan aan Joegoslavië
denkt. Vreselijk. Waar blijven
die James Bonds die de boeven
pakken? Dat dit allemaal toege
staan wordt. Dat is niet te gelo
ven."
Het onderwerp raakt de presen
tator zichtbaar.
„Ik wil niet fatalistisch zijn,
Ted de Braak (58) heeft
de mouwen opgestroopt
voor de presentatie van
een nieuw tv-spelletje:
'Topscore', elke dag te
zien op Nederland 1.
Hoewel hij kan bogen op
dertig jaar tv-ervaring,
houdt hij er in het ach
terhoofd rekening mee
op de keien te kunnen
belanden zoals meer
oude rotten is overko
men. „Er komt een mo
ment, dat ze me niet
meer nodig hebben.
Triest, maar staat ons
dat niet allemaal te
wachten?"
maar is carrière dan belang
rijk?", vraagt hij zich hardop af.
Onomwonden geeft hij toe dat
hij laatst bijna huilde bij beel
den van geestelijk gehandicap
ten, die bloot in tehuizen in het
voormalige Joegoslavië leefden.
„Dat vind ik verschrikkelijk.
Vooral als je ze dan lief in die
camera ziet kijken."
Er is meer dat Ted raakt. „Ik
heb net 'In het hol van de
leeuw' gelezen over een journa
list, die 7V2 jaar in Beiroet is
gegijzeld. Dag in, dag uit was
deze man geboeid. Op bodems
van vrachtwagens werd hij van
de ene naar de andere plaats
gebracht. Dat verhaal grijpt me
enorm aan." Het zal net als vele
andere boeken de deur niet
meer uitgaan. „Ik kan moeilijk
afstand nemen van dingen die
gedrukt zijn. Ik word boos als
iemand met boeken gooit."
De liefde voor het boek gaat zo
ver, dat de showmaster er zelf
ooit een wil schrijven. „Het gaat
er niet om een paar centen te
verdienen. Een boek schrijven,
ik wil wel, maar het kost me al
moeite een brief te schrijven.
Een liedje lukt me wel. Als ik
ooit ga schrijven wil ik het in de
stijl van Roald Dahl doen."
Fysiek
Voorlopig stort Ted zich op
'Topscore', een taalspelletje
waarvan 235 afleveringen zijn
gepland. Hij heeft er zin in.
„Ook al omdat je met kleine
grapjes en woordspelingen meer
kunt doen dan alleen een pro
gramma presenteren. En er is
ook tijd voor een babbeltje met
de kandidaten. We beginnen
met vier letters," legt Ted de
opzet uit. „Steeds komt er een
letter bij, waarmee een nieuw
woord gemaakt moet worden.
Een computer, waarin 750.000
woorden zitten, controleert de
woorden."
Tot en met mei kan de presenta
tor aan de bak; per werkdag
worden vijf afleveringen opge
nomen. Dat geeft een fysieke
druk. Voelt Ted zich prima?
„Uitstekend zelfs," grijnst hij
breed. „Hoewel ik een beetje
last van mijn arm heb. Ik heb
spotjes aangelegd in mijn huis
en iets te veel geschroefd. Het
kan even duren voor het over is.
Daarnaast ben ik gestopt met
roken. Ik rookte vreselijk veel.
Nu ben ik vijf kilo aangeko
men," wijst De Braak op zijn
buik. „Ik doe aan fitnes
straining, maar met die zere
arm is dat een beetje moeilijk."
De kandidaten hebben zich met
duizenden tegelijk aangemeld.
Zou Ted zelf aan een dergelijk
spelletje meedoen? Er valt een
lange stilte voor hij glimlachend
zegt: „Ik wil graag winnen; ik
speel om te winnen. Dan bedoel
ik winnen op punten. Als ik een
bokser zou zijn, zou ik nooit
iemand knock-out slaan, niet
winnen om sterker te zijn. In
mijn bestaan ben ik winnaar in
die zin, dat ik een goed gemid
delde heb."
NCRV
Wie Ted de Braak zegt, zegt
NCRV en omgekeerd. Is Ted nog
steeds blij met zijn werkgever?
„De sfeer is goed," reageert hij
diplomatiek. „Ze zullen me
nooit laten zakken. Maar mocht
de NCRV ooit besluiten om mijn
contract niet te verlengen en
een andere omroep komt met
een aanbod, tja. Eerlijk gezegd
maakt het niet meer uit wie wat
uitzendt, want het zijn toch
veelal onafhankelijke produ
centen die de programma's ma
ken."
Ted is niet in vaste dienst bij de
NCRV, maar werkt met jaar
contracten. „Toen ik vroeger bij
de orkesten werkte, en dan
praat ik over de jaren vijfitg,
kreeg ik iedere keer een maand-
contract. Achteraf kan ik wel
zeggen, dat het free-lancen ook
1 Ted de Braak: „Als ik een bokser zou zijn, zou ik nooit iemand knock-out slaan.'
foto ncrv
wel een lekkere spanning
geeft."
Desondanks niet bang dat de
NCRV hem wipt, net als de
KRO met zijn coryfee Hans van
Willigenburg deed?
„Eerlijk gezegd prepareer ik me
daarop. Er komt een moment,
dat ze me niet meer nodig heb-
van het talent en van de vak
manschap, je moet ook een
beetje geluk hebben. En dat heb
ik wel. Iemand is een ster, om
dat een ander het niet is en dat
moeten de sterren ook maar
eens weten."
Nederland 1, circa 17.30 uur
Door Maarten van de Rakt
,Je moet met komische series
stoppen als ze nog goed zijn.
De meeste reutelen maar
door. Dit is het definitieve
eind. Het is tijd om weer wat
anders te gaan doen." Zo ver
duidelijkt Huub Stapel waar
om de tweede reeks 'Sjans'
meteen de laatste is.
l anaf volgende week maandag
schotelt de Tros de liefhebbers
dertien verse afleveringen voor
van 'Sjans'. De eerste cyclus ver
scheen begin vorig jaar op de
wis. Met Huub Stapel, Sylvia
Millecam, Camilla Braaksma en
"eter Bolhuis als vier vrijgezel-
'en, die elkaar op hun eindeloze
speurtocht naar een vaste relatie
regelmatig treffen in de bar-dis-
j-° Café Cupido. Vanavond her
haalt de Tros de laatste episode.
Dubbelrol
Huub Stapel heeft bij de nieuwe
reeks een dikkere vinger in de
PaP Niet alleen verzonnen de
schrijvers voor hem een dubbel
op ook deed hij samen met
aarten Treurniet de regie. Een
«richting die hij sterk relati-
eert: ..Ik heb oo beperkte
Den Haag (anp) - Het Fonds voor de Podiumkunsten zegt
steeds meer geld te kort te komen om zijn taak, het
subsidiëren van produkties, goed te kunnen uitvoeren. Dat is
volgens directeur Henk Scholten opnieuw gebleken bij de
toekenning van subsidies voor produkties en festivals in het
seizoen 1994-1995.
Camilla Braaksma, Sylvia Millecam, Peter Bolhuis en Huub Stapel spelen in de tweede reeks van
'Sjans' weer de zoekende vrijgezellen. foto fotopersburo dijkstra
schaal
op
mii meegeregisseerd. De vaste
Uen, die staan als een huis. Ik
me vooral beziggehouden
de gastacteurs. Daar heb je
i L aPtJen a' v°' aan. Maar het is
L'/Hk te combineren met spe-
- Het is leuk om te doen hoor,
,L,n en regisseren, maar het
,verkt niet."
u' amWtie om te regisseren
t J* natuurlijk al langer,
in i?at acteur werd, heb ik
hm» tncht een regie-oplei-
'eJ? ^evo'gd' Het kwam er al
ennoon eerder van. Nu kreeg
dp L Preducent Hans Sleeswijk
Hot S' 1 Huub Stapel toe.
ivat ,S 6611 kwestie yan afwegen
'e met je carrière wilt",
denkt Stapel hardop na over zijn
toekomst. „Flodder is leuk geld
verdienen maar verder geen eer
aan te behalen. Ik heb dat boek
ook uit. Graag doe ik tegenge
stelde dingen. Ik zou me beper
ken als ik veel televisie zou doen.
Wanneer je in een serie zit, kom
je al gauw in het circuit van
talkshows en spelletjes terecht.
Ik ben een beetje bang voor
overexposure. Dat zou mijn kan
sen op films kunnen verkleinen.
Al blijkt dat ook niet altijd iets
uit te maken, kijk maar naar
Antonie Kamerling."
Twee films
„Dit jaar jaar ga ik twee films
doen, een Nederlandse en een
buitenlandse. Ik zou wel een
speelfilm willen regisseren. Daar
zijn ook plannen voor, waarover
ik verder niet meer kwijt wil dan
dat ik zelf een verhaal geschre
ven heb. Spelen afwisselen met
regisseren, dat is een goede com
binatie. Voorlopig heb ik geen
toneelplannen. Dat heb ik even
helemaal gehad."
Over zijn dubbelrol in 'Sjans'
zegt Stapel: „Het was ontzettend
leuk om te doen. Dennis is een
heel ander typetje dan Sjaak. In
eerste instantie wisten we niet
dat er een dubbelrol uit zou
komen."
De introductie van de nieuwe
figuur Dennis Day vloeit voort
uit de Engelse scripts van 'Sin
gles' waarop Sjans is gebaseerd.
De 'Britse Sjaak' verliet de reeks
.Qjn op te duiken in het Ameri-
Het fonds heeft daarvoor nu
bijna vijf miljoen gulden subsi
die toegezegd voor 53 projecten.
Dat is de helft van het aantal
projecten dat het fonds positief
heeft beoordeeld, voor de andere
helft was geen geld. Het fonds
kwam daarvoor zeven miljoen
gulden te kort. In een eerdere
ronde voor 1994-1995 werd 1,5
miljoen gulden toegekend aan 21
zomerfestivals en theaterwerk
plaatsen. Ook toen had het fonds
twee miljoen te weinig.
In zijn beleidsplan heeft het be
stuur van het fonds minister
D'Ancona van WVC enkele
maanden geleden gevraagd het
budget van tien naar ten minste
vijftien miljoen gulden te verho
gen.
Bij de nu toegekende subsidies
zijn er naar verhouding veel
(vijftien) voor produkties gericht
op een jong publiek, zoals aan de
jeugddansgezelschappen van
Kim van der Boon en Wies
Merkx. Nog steeds scoren pro
dukties in de vier grote steden
hoog bij de subsidieverdeling,
maar de verhouding verschuift
langzamerhand ten gunste van
de rest van het land. Tot 1990
was die verhouding 85-15, nu
ligt zij op 65-35.
Ook zijn meer subsidies toege
kend voor grote-zaalprodukties.
Voorbeelden zijn de opera De
Krant van het Willem Breuker
kollectief op een libretto van
Adriaan van Dis en de Friestali
ge opera Rixt, evenals het to
neelstuk 'De kip die over de soep
vloog' van Pieter Vrijman op
basis van verhalen van Frans
Pointl.
De beperkte middelen van het
fonds wreekten zich volgens di
recteur Scholten vooral in de
sector toneel.
kaanse 'Cheers'. Een andere ac
teur nam zijn plaats in, waarna
de serie in Engeland even later
aan zijn eind kwam. De Neder
landse bewerker Gerard van
Lennep koos voor een andere
voortzetting: Sjaak is vlak voor
zijn huwelijk ervandoor gegaan
naar Aruba en een zekere Dennis
Day, een derderangs acteur, ver
schijnt ten tonele.
De eerste zeven afleveringen zijn
nog een bewerking van 'Singles'.
Daarna volgen zes episodes die
zijn geschreven door Peter Bol
huis en Frank Ketelaar. Zeer tot
tevredenheid van Tros-hoofd
drama Ted Mooren, die niet ge
heel objectief vaststelt: „Onze
afleveringen zijn eigenlijk be
ter."
Nederland 2, 21.21 uur
Rome (lns) - Religie is de drijvende kracht achter het werk
van de Duitse filmregisseur Wim Wenders.
„In het begin van mijn carrière werd ik gestimuleerd door muziek",
zei hij tijdens een bijeenkomst met studenten in het Centrum voor
Experimentele Film in Rome. Nu wordt hij bij het schrijven van
filmscripts en op de set gedreven door het 'verlangen naar onsterfe
lijkheid.'
Het uitdrukken van religieuze gevoelens is volgens Wenders niet
eenvoudig in de huidige consumptiemaatschappij. „In het consump
tietijdperk gedragen we ons allemaal als verwende baby's en we zijn
alleen maar gericht op krijgen," constateert hij. „Daarentegen is het
verlangen om te voelen en om onze eigen spiritualiteit over te
brengen aan anderen de essentie van films."