4Je moi Vrijwillig lussen vluchtelingen 'Meeste cc 'Spreken met je hart overwint alle talen9 DE STEM REGIO Ted de Braak pi [Tweede reeks van 'Sjai MAANDAG 10 JANUARI 1994 nc wist in het begin niet ei op de Wallen gebeun Majoc De kindercrèche op Prinsenbosch. Naast een beroepskracht werken hier acht vrijwilligers. Een asielzoekster toont een van de kleertjes die ze heeft uitgezocht. Van onze verslaggever Frank Lambregts Gilze - Je hebt mensen die buitenlandse vluchtelingen het liefst het land uitkij ken en je hebt mensen die zich binnen de kortste ke ren als vrijwilliger op asielzoekerscentrum Prin- senbos melden om ze te helpen. Op familiefeestjes komen deze twee kampen bij elkaar rond de borrel tafel te zitten. „En dan verklaren ze me voor gek dat ik voor niks die bui tenlanders ga helpen", zegt een vrijwilligster. „Maar iemand moet het toch doen?" De naar schatting vijftig vrijwil ligers op Prinsenbos zien er niet allemaal uit als karikaturale hulpverleners die, gestoken in idealistische truien en zelfge breide sjaals, het mondiale leed wat komen verzachten. De vrij willigers op Prinsenbos zijn doorgaans gewone vrouwen en mannen die hun handen uit de mouwen steken als dat aan ze gevraagd wordt. De meesten hebben gereageerd op oproepen in kranten en weekblaadjes. An deren hebben zich meteen opge geven tijdens een informatie avond. Sommigen hebben beslo ten mee te gaan helpen omdat ze zich kwaad maakten om de ra cistisch getinte opmerkingen van anderen. Ellende „Je ziet zoveel ellende op de televisie en nu heb je de moge lijkheid om er iets aan te doen, dus doe je het", zegt Harriëtte uit Gilze, die meewerkt in de tweedehands-kledingwinkel op het kamp. Die ochtend zijn zes vrijwilligers in het winkeltje ac tief en die zijn hard nodig. De asielzoekers staan in drommen voor de deur te wachten, want ze komen nu eenmaal uit warme landen en ze willen zich in dit koude kikkerland graag een beetje aankleden. Het liefst gra tis. Vrijwilliger Toon uit Oosterhout kan daar mooi over vertellen: „We hebben er hier een rondlo pen, die komt elke dag binnen als een klein dun Chineesje en die wil iedere keer zonder te betalen naar buiten als een hele dikke Chinees. Met een heleboel truien en jassen over elkaar aan en zo. En iedere keer moeten we hem er op wijzen dat hij moet betalen, wat hij vervolgens net jes doet". Gulden Mevrouw Jacobs, die achter de kassa zit, legt uit dat ze het om de prijs toch niet hoeven te la ten. „Het zijn symbolische be dragen. Als we het weggeven, gooien ze het weer weg, dus vragen we een paar gulden." Een Irakese vrouw legt, ter illustra tie, een hele garderobe op de kassa, waarna haar man negen gulden moet afrekenen. Over de prijs wordt bij wijze van uitzon dering niet onderhandeld. Een beetje tegennatuurlijk voor deze mensen, maar misschien hebben ze inmiddels geleerd dat de Ne derlandse handelsmentaliteit zich op andere fronten afspeelt. De Nederlandse vrijwilligers worden bijgestaan door vrijwil ligers uit het opvangkamp. Aan de manier waarop een man uit Libanon een trui opvouwt, kun je zien dat hij in zijn vaderland een kledingzaak heeft gehad. Toon loopt in het winkeltje kei hard over Brigitte Bardot te zin gen en krijgt de lachers op zijn hand als hij het Arabische brab beltaaltje imiteert. „Die mensen Willen wat vrolijkheid in hun leven", vindt hij. Oud-militair Als er iemand veel moet zwaaien op Prinsenbos dan is het Gerard van Dongen. Daar heeft hij het zelf naar gemaakt, want de oud militair is bepaald niet iemand die zich verdekt opstelt. Zijn stem schalt over het kamp. De gepensioneerde sportinstructeur van de KMA, die een jaar of vijftien op het kampterrein woont, heeft van de nood onmid dellijk een deugd gemaakt. Toen hij hoorde dat hij duizend buren erbij kreeg, nam hij meteen het initiatief tot sport- en recreatie uurtjes voor kinderen en volwas senen. Zijn aanwezigheid wordt zelfs tijdens het sportuurtje voor islamitische vrouwen verdragen, want dan moet hij eventuele gluurders wegjagen. Onder het motto: 'je kunt allemaal wel pro blemen gaan verzinnen, maar het is beter de handen uit de mouwen steken', staat hij vijf dagen per week het gevluchte deel van de wereldbevolking in beweging te brengen. Hij weet dat zijn visie en aanpak waarschijnlijk door geen enkele pedagoog op het westelijk half rond gedeeld zal worden, maar ondertussen staan er wel dage lijks 25 kinderen en evenveel' volwassenen op commando om hem heen te springen. „Pedagogie is mooi als je een klasje van vijftien kinderen van dezelfde leeftijd hebt die alle maal dezelfde taal spreken, maar hier heeft drillen veel meer succes", zegt de oud-militair in het sappige Amsterdams van de Albert Cuyp. „Ik ben niet twin- tigtalig dus ik kan moeilijk in het Arabisch gaan uitleggen wat ik bedoel. Gewoon aanpakken dus en discipline aanleren. Als ik de touwen in de gymzaal hang schieten de oudere, sterke jon gens meteen die touwen in, ter wijl ze de kleintjes onderstebo ven lopen. Dan gaan ze dus allemaal terug, on the line!, net zolang tot ze rekening houden met elkaar. Ik leer ze sociale vaardigheden aan en andere be langrijke dingen. Als jij naar het buitenland gaat, leer je eerst de dingen die belangrijk zijn voor je primaire behoeftes. Je wil weten hoe je aan een dak boven je hoofd en aan eten komt en je gaat niet eerst de literatuur be studeren." Gerard van Dongen heeft zijn hele leven in de 'instructiesfeer' gezeten. Wat hij met bokskam pioenen, KMA-officieren en Olympische roeiers deed, doet hij nu met vluchtelingen. „Bij mij voelen ze zich veilig. Die mensen hebben veel moeilijke keuze moeten maken, maar dat hoeven ze bij mij niet. Ik schep duidelijkheid. Het gebeurt zoals ik het wil. Kunnen ze hun ellen de even vergeten". Daarnaast valt er met Van Dongen veel te lachen, want hij heeft voor ie dereen wel een grap. „Humor is een sterk wapen", staat boven de deur van zijn kantoortje te lezen. Ondertussen hebben de kinderen het ook aan hem te danken dat ze in het Nederlands tot twintig kunnen tellen, want bij gebrek aan een school functioneert Van Dongen tijdens de sportles ook als onbezoldigd leraar Neder lands. De kinderen van het kamp zingen inmiddels uit volle borst het 'Poesie Maauw' en na de sportles wordt er in de kleedka mer getekend op een grote rol papier. „De ouders zijn me dankbaar. Ze staan m'n schoe nen niet te zoenen, maar als je met zes mensen op zo'n kamertje zit, ben je blij als die kinderen even de deur uit zijn. Andere ouders staan langs de kant mee te tellen en mee te zingen. Leren ze ook Nederlands." Achtertuin Nee, Gerard van Dongen heeft geen moment gedacht wat hij aan moest met duizend vluchte lingen in zijn achtertuin. „Ik ben De klanten krijgen de spul len niet gratis mee. Voor elk kledingstuk moet een klein be drag neergeteld worden. bokstrainer geweest in de school op de Albert Cuyp heb met jongens in alle kle en uit alle lagen van de samen ving gewerkt. De jongens KMA, worden toch opgeleid' de blauwe blazercultuur, bij mij moeten ze op oefe met jongens die op de van de maatschappelijke lad staan. Ik heb groepen altijd mixt en dat pakt perfect Morgen komen er cadetten de KMA hier bij mij om ken te maken met asielzoekers, is belangrijk voor hun ontwik ling." Van de vijfhonderd guld die de KMA-cadetten schonken, heeft hij een rad cassetterecorder gekocht, langrijke instructies laat h in verschillende talen ver en opnemen op cassette, hij ze tijdens de les kan g ken. Kraaloogjes In de peutercrèche kijken donke re kraaloogjes de bezoeker „Hallo", roept een Joegoslav jongetje en hij geeft een ham de crèche zijn naast een beroe kracht acht vrijwilligers Lydia woont sinds 1 oktober Gilze en twee weken later ze ingeschreven als vrij' ster, maar ze is van plan er beroep van te maken. Elèncl Rijen werkt niet alleen bij peuters, maar is ook actief bijd| oudere kinderen en bij j ren. Het is onzin om peuterleii- sters te vragen of/ze hun wei!| leuk vinden, wanu wie van k deren houdt heeft plezier in bestaan. „Huilen en mamMl roepen is overal in de wereül hetzelfde en als ze naar de «c moeten, roepen ze allemaal H pie", zeggen ze vertederd enmetl de rest van het taalprobleem zitten ze ook niet: „Spreken met| je hart overwint alle talen". Lydia. Het verschil met Nede| landse kinderen is dat de zoekertjes soms wat af voor zich uit zitten te staren „Ze hebben veel meegemaakt denken Lydia en Elèn. Bingo's Volgens El Mehdi, beroepskracKl op de afdeling Introduktie, het omvangrijke aanbod aan be zigheden als bingo's, discos knutselen, kinder- en volwassen-1 films en kerstavonden niet uitge I voerd kunnen worden zonder vrijwilligers van binnen en buiten het centrum. De kleding-1 winkel, de crèche ën de recrea tiezaal eisen de meeste vrijwilli gers op. Voor de vrijwilligers zet is het een dankbare vrijetijdsbe steding. „Op straat in Gilze wui ven ze je na en in de- winkels komen ze naar je toe om1 te vragen. Het zijn vaak zulk' aardige mensen, het is leuk werk en we lachen hier wat af", zeg gen de vrijwilligers uit Gilze. ergeren zich dan ook aan uit spraken van het andere kamp mensen die van een afstand leen maar kritiek hebben. „De Nederlandse criminel" profiteren er van, want als er de buurt iets gestolen is, altijd de asielzoekers het geda^ Er wordt heus wel eens wa gestolen natuurlijk, maar n# alleen door hen. Mijn portemM' nee is laatst gerold, maar da was toch een echte Nederlands blanke." I FOTO'S COR VIVEEN iDoor Rein van Willigen Ted de Braak heeft van alles gedaan voor radio en televisie: het legendarische 'Farce Majeu re' (hij treedt er in het land nog nee op), 'Van twaalf tot twee', ie i, 2, 3 Show', 'De Tedshow' n niét te vergeten 'Ted a tête'. Ijarenlang behoorde hij tot de ■populairste jongens van de beeldbuis, i Ik ben niet zo n luidruchtig figuur. Ik ga niet naar party's of W Kinderen vragen regelmatig een handtekening en de mensen roeppen nog steeds l'Tedje' en nooit 'Meneer'." ',Ik ben er altijd van uitgegaan lat je andere mensen respect noet tonen. Fanatiek kwetsen is makkelijk; ik vind het sjieker dat niet te doen. Ook bij Farce I Majeure zijn we nooit beledi- I gend. Dat is het behoud van het I cabaret. Als je tegen het pla- I fond aanzit, kun je niet hoger. I Ik bewonder Van Kooten en De 1 Bie, maar als ik ooit weer aan I cabaret zou gaan doen, zou ik I het in een andere vorm gieten. Hun niveau haal je nooit. I „Nooit ga ik iets uit de weg", overziet hij zijn loopbaan. „Ik [zou best een goed muziekpro- I gramma willen presenteren. [Zang met orkest, maar ook Ishow en conférences. Waar schijnlijk is dat te duur. Voor [zo'n programma heb je een [spectaculair decor nodig en er [moeten arrangementen worden I geschreven. Lee Towers en René Froger trekken niet voor niets volle zalen; zij brengen iets wat de televisie niet biedt." Vredig De vraag 'Wie is Ted de Braak?' omzeilt hij in eerste instantie. „Ted de Braak is precies die man, die hij ook op televisie is. Alleen in mijn gedachten zie ik er wat voordeliger uit. Maar als j je ouder wordt, vraag je je wel eens af waarom je vroeger voor bepaalde zaken in angst heb i gezeten. Het enige wat ik nu wil, is harmonieus, vredig en gelukkig leven met mijn omge- ving. Als je dan aan Joegoslavië denkt. Vreselijk. Waar blijven I die James Bonds die de boeven pakken? Dat dit allemaal toege staan wordt. Dat is niet te gelo ven." Het onderwerp raakt de presen- tator zichtbaar. „Ik wil niet fatalistisch zijn, Gerard van Dongen (rechts) geeft in de buitenlucht taalles aan kinderen van asielzoekers. I Door Maarten van de Rakt I (,Je moet met komische series j stoppen als ze nog goed zijn. De meeste reutelen maar door. Dit is het definitieve eind. Het is tijd om weer wat anders te gaan doen." Zo ver duidelijkt Huub Stapel waar- j om de tweede reeks 'Sjans' meteen de laatste is. Vanaf volgende week maandag schotelt de Tros de liefhebbers dertien verse afleveringen voor van 'Sjans'. De eerste cyclus ver scheen begin vorig jaar op de buis. Met Huub Stapel, Sylvia Millecam, CamiHa Braaksma en I Peter Bolhuis als vier vrijgezel- kn, die elkaar op hun eindeloze speurtocht naar een vaste relatie regelmatig treffen in de bar-dis- co Café Cupido. Vanavond her- haalt de Tros de laatste episode. Dubbelrol Huub Stapel heeft bij de nieuwe reeks een dikkere vinger in de pap. Niet alleen verzonnen de schrijvers voor hem een dubbel rol, ook deed hij samen met Maarten Treurniet de regie. Een verrichting die hij sterk relati veert: „Ik heb op beperkte schaal meegeregisseerd. De vaste rollen, die staan als een huis. Ik heb me vooral beziggehouden met de gastacteurs. Daar heb je )e handen al vol aan. Maar het is moeilijk te combineren met spe- n- Het is leuk om te doen hoor, spelen en regisseren, maar het werkt niet." II w ambitie om te regisseren v J15 natuurlijk al langer, i i °Tat 'k acteur werd, heb ik ,n Maastricht een regie-oplei- II lng gevolgd. Het kwam er al en nooit eerder van. Nu kreeg Yan producent Hans Sleeswijk kans," licht Huub Stapel toe. f ls een kwestie van afwegen d ie met je carrière wilt",

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8