DE STEM 'Goed drama zegt meer dan preek' ng Date skampen WB Van rock en roll-band naar eigen talkshow Foto's van Chagall als monumentaal kunstwerk Voortaan elk half jaar Gay Cinema in Breda 'e nooit alleerT r Kwaliteits- tiebemiddeling ensen U aam 1994. nee Sars Paracelsus-expositie in Ritman-bibliotheek 3rote resultaten. or partnerzoekenden u sinds 1968. Erk. AVR Dames Aziatische huwelijks bemiddeling "De Groote" ORTIMENT; GRIJS KENTEKEN NU NOG LEVERBAAR LITY BEMIDDELING Op goed geluk ff-season korting £0 start zesdelige drama-serie 4Een spoor van blauw zand De merkwaardige carrière van Jenny Jones et elkaar in kontakt. Heel sim ewerkster vertelt graag mee - circa 5.000 partnerzoekers ansen 076-425022 ewin 076-220748 r. Wijnveen 01640-41708 rveld 01100-14123 kkermans 01650-64414 r. van Gils 04167-79000 M/V .Tel: nk 92, 4824BH Breda rlands grootste relatieburo, ng Consumentenbelangen. n bij een bureau? bij de onafhankelijke Den Haag tel. 01736-99615 Gorkum 01835-1405 Uit Polen en Rusland z.k.m: serieuze levenspartners. Gratis foto-brochure. Amor. Tel. 01640-52623. All in formule met of zonder gids. Philipijnen/Thailand/ Maleisia/Singapore Ver tegenwoordiging ter plaatse. Postbus 26, 9100 Sint Niklaas 1 (B). V.a. Dec. Ij1 vertegenwoordiging in Ned. Amsterdam (anp) - De Bibliotheca Philosophies Hermetica (BPH) in Amsterdam van de zakenman Joost Ritman, is ondanks de moeilijkheden van de afgelopen maanden springlevend. Vrijdag wordt de eerste tentoonstelling in het nieuwe jaar geopend over de zestiende eeuwse Zwitserse medicus en filosoof Paracelsus. Amsterdam plaatst zich daarmee in een rij van steden, die de vijfhonderdste geboortedag van Paracelsus (1493-1541) herden ken. Eerdere presentaties vonden plaats in Bazel, Heidelberg, Salzburg, Glasgow, Philadelphia en St. Louis. De expositie bevat 85 vroege handschriften en drukken en is geheel samenge steld uit de eigen collectie. De Ritman-bibliotheek kwam afgelopen zomer in het nieuws door de financiële problemen waarin het bedrijf De Ster van de zakenman verkeerde. Het concern in wegwerp-servies had een schuld van ruim 500 miljoen gulden bij de huisbankier ING. De bibliotheek, die uit zestienduizend boeken bestaat, waaron der vijfhonderd handschriften en vierhonderd vijftiende eeuwse drukken (incunabelen), werd aan de bank verpand. Verkoop van de boekencollectie werd gevreesd. De bibliotheek bleef echter, na een korte sluiting, gewoon geopend. Begin december bracht de Raad voor het Cultuurbeheer advies uit aan cultuurminster d'Ancona over een mogelijke verkoop van de verzameling. Volgens de Raad moet de bibliotheek als eenheid behouden blijven, gezien het unieke karakter ervan in de wereld. middeling g tot oud tegen laag tarief. 15041 (1 gpm). Bemiddeling bij huwelijken relatie. Alleen in de provin cie Zeeland. 01150-20694. Enkele ingeschr. pers: vr. 47, vr. 56, vr. 64, vr.50,man 32, man 28, man 40, man 68, man 48, man 56, versen unieke rijopleiding. Afhankelijk de opleiding tussen de lusief het CBR-examen. de ANWB: 06-8991161. Ik ben helemaal niet zo aardig hoor, ik zeg alleen alles heel aardig." Karin de Groot, tv-presentatrice G ds ZATERDAG 8 JANUARI 1994 Boor Maarten van de Rakt De voorlichtster is 'best een beetje trots'; de directeur spreekt van een historisch ogenblik. De Evangelische Omroep stort de fundering voor wat een drama-traditie moet worden: van avond begint de zesdelige serie 'Een spoor van blauw zand'. De reeks is gebaseerd op echt gebeurde milieuschandalen. Goed drama kan meer zeggen dan een preek", luidt de overtuiging van EO-programma-directeur Ad de Boer. „Dit is onze eerste Nederlands talige drama-serie; andere om roepen zonden al langer drama uit. Dat heeft ook te maken met ons achterland", legt De Boer uit. „De EO heeft niet echt veel dramaturgen en scenarioschrij vers voortgebracht. Het is geen principiële kwestie, want we hebben buitenlandse series en speelfilms vertoond. Op de inter nationale markt is het steeds moeilijker aan series en films te komen die voor ons aanvaard baar zijn. Het is verschrikkelijk veel zoeken en weinig vinden. Toch heb je ze nodig." „De aanbeveling van McKinsey destijds aan de publieke omroe pen om meer drama te maken, daar willen we ons ook niet aan onttrekken. Inmiddels heeft de ervaring geleerd dat drama niet altijd even hoge kijkcijfers ople vert. Maar dat is niet het enige doel. Drama kan ook een goed middel zijn om evangelische nor men en waarden over te bren gen. Goed drama kan meer zeg gen dan een preek." Bij gebrek aan expertise in eigen huis stapte de EO af op een ervaren producent. Het oog viel op Harry de Winter. „Samen overleggend zijn we gekomen tot een serie die gebaseerd is op waar gebeurde geschiedenissen, die buitengewoon actueel zijn. Een onderwerp dat voor ons boeiend en aansprekend is. Ik hoop dat dit het begin is van een stevige dramatraditie bij de EO." Het Amsterdamse bedrijf IDTV van Harry de Winter; dat aan de weg timmert met onder meer Pleidooi', 'Lingo' en 'Twaalf steden, dertien ongelukken', maakte voor de Evangelische Omroep de nieuwe drama-serie. Een combinatie van een aantal milieuzaken in het zuiden des lands", omschrijft producent Anton Smit de inspiratiebron voorzichtig. „De gebeurtenissen zijn echt, de karakters, instellin gen en bedrijven zijn fictief. Om juridische trammelant te voorkomen, willen de omroep en de producent niet in details tre den. „We nemen het zekere voor het onzekere. Het gaat om din gen die toen in Brabant, maar ook elders in Nederland en nu nog spelen. Niet om een concreet bedrijf en een gemeente aan de kaak te stellen", stelt De Boer vast. Smit vult aan: „We laten zien dat burgers niet stil hoeven te blijven zitten als ze te maken krijgen met milieuvervuiling. Hoe zij de oppermachtig lijkende overheid onder druk kunnen zet ten." Koeien In concreto: Joop Keizer (ge speeld door Niek Pancras) uit Borkhem sproeit op 9 april 1984 zijn groentetuin en ziet op een aangrenzend weiland twee koeien tegen de vlakte gaan, de tongen uit de bek. Ook zijn hondje Donovan, die van de tuinslang lebberde, moet eraan geloven. De beesten blijken ver giftigd. Met buurtbewoner Ma- rie-José Schreiner (Coby Stun- nenberg) trekt hij bij de bevoeg de instanties aan de bel en als die niet thuis geven gaat hij op onderzoek uit, gesteund door Mare Niewint (Marcel Musters) van de milieubeweging. Het slootwater blijkt cyanide te be vatten, dat afkomstig moet zijn van het bedrijf Jeba. De drie proberen te voorkomen dat een smerig zaakje in de doof pot wordt gestopt. Gemeente, justitie en politie doen niets. De burgemeester (Wim van den Heuvel) en de directeur van Jaba (Huib Rooymans) houden eikaar het hand boven het hoofd. Het is een verhaal van louche praktij ken. van corruptie, intimidatie en brandstichting. Van onze rtv-redactis Ze werd als Janina Stronski uit Poolse ouders geboren in London, Ontario. Na de high school toerde ze als drummer met een rock en roll-band door Canada en de Verenigde Staten. Nu is ze een gewilde talkshow-host: Jenny Jones. Vorig weekeinde verscheen ze voor het eerst in Nederland op hu op zaterdag- en zondagmid dag. RTL4 wist er (per keer) mirn vijfhonderdduizend kijkers wee te trekken. Vanmiddag gaat het in 'Jenny Jones' over kinde ren die op jonge leeftijd door hun moeder in de steek gelaten werden, morgen over de keuze tussen vriendschap sparen en je geweten sussen. De komende weken komen kwesties aan bod als: rampen op je huwelijksdag, reannen die niet kunnen kiezen, bijzondere passies en aparte lief desgeschiedenissen. «eruit de beste van de nieuwe daytime talk programszo beti telde de Los Angeles Times de spraakmakende show 'Jenny Jo nes na de eerste uitzending. Ze ging van start bij WMAQ-TV in Vnieago. Al snel werd de show door andere stations, verspreid over het land, overgenomen. Mo menteel is ze te zien op 123 zenders, waaronder de belang rijkste stations in onder meer £ew York, Los Angeles, San «ancisco, Detroit en Houston, ue drummer werd zangeres en ormde een eigen groep: Jenny ones and Company. Tussen de „ïUn?rs door ging ze steeds ker korte verhaaltjes of anek dotes vertellen en ontdekte spe- /wijs haar komische talen-' n. Jenny besloot als comédien ne00'" h«t leven te gaan. In to won ze als eerste vrouw de Grand Prize. Haar ster m„eg °P met grote na re® als Sammy Davis jr., Tony Huib Rooymans speelt de directeur van een vervuilend bedrijf in 'Een spoor van blauw zand'. Clichés Voor IDTV is 'Een spoor van blauw zand' de vijfde dramase rie in 2¥t jaar. „Het is wederom een goed voorbeeld van wat we met drama willen. Actualiteit en realiteit vormen de basis", ver- kaart Anton Smit. „Maatschap pelijke relevante zaken laten zien aan een breed publiek. En ik hoef niemand uit te leggen dat het milieu de komende decennia een belangrijke kwestie is." Aan realisme is in 'Een spoor van blauw zand' inderdaad geen gebrek. Helaas hangen het ver haal en de karakters van clichés aan elkaar. De goedzakken en de slechteriken profileren zich kris talhelder. De vervuiler is een boef, de burgemeester een tra want, de bureaucratie om wan hopig van te worden en die arme burgers vechten tegen windmo lens. Karikaturaal zijn verder de hooghartigheid van de burge meester (al dan niet met glas cognac in de hand), de starheid van de receptioniste, de onder danigheid van de ambtenaar en de milieuvriendelijkheid van de milieubeschermer. Voor de Brabantse kijkers intri geert uiteraard de vraag welke zaak of zaken de drama-makers hebben geïnspireerd. IDTV be klemtoont dat verschillende ar chieven zijn geraadpleegd, aan de hand waarvan een rapport is samengesteld: de voorzet tot het script. Een van die bekeken dos siers betreft de zaak-Gerjo te Vlijmen. Dit galvaniseerbedrijf heeft in het verleden afvalwater met onder meer cyanide op het eigen terrein de grond in laten lopen. Sommige details zijn inderdaad frappant. De twee dode koeien bijvoorbeeld in een weiland aan de Heer en Beekstraat te Rosma len, waar de voorloper van Gerjo was gevestigd. De plas blauwe vloeistof op straat waaruit een buurtbewoner een monster neemt en opstuurt naar een che miewinkel. Actievoerders die zouden zijn bedreigd. De felle brand in een produktiehal. Het plan een commissie van goede diensten in het leven te roepen om de communicatie tussen be- FOTO EO trokkenen weer in goede banen te leiden. De serie oogt sterk als een recon structie van feiten, maar mag volgens producer Smit beslist niet zo genoemd worden. Zo moeten ook de data die in beeld verschijnen met een korreltje zout genomen worden. „Een kwestie van dramatische vrij heid", meent Smit. (Nederland 2, 21.34 uur) FOTO RTL4 Jenny Jones Bennett, Dionne Warwick, en Engelbert Humperdinck. Voor nog grotere successen zorg de kort daarna haar eigen pro gramma 'Girls' Night Out'. Vooral het vrouwelijke publiek droeg Jenny op handen. Bladen als Time en People schreven over haar en ze trad op in vermaarde tv-programma's als '20/20' en 'Larry King Live'. Een en ander mondde uit in een eigen talk show, waarvan ze op 16 septem ber 1991 de allereerste afleve ring kon presenteren. 'Jenny Jones', zaterdag en zon dag, RTL4, 16.10 uur. Door Guido t'Sas De Litouws-Franse fotograaf Izis (1911-1980) was niet lou ter een beroemd kunstenaar, die tussen de bedrijven door voor Paris Match ook nog even een reportage maakte over de schilder-en-wat-al- niet-meer Marc Chagall. Izis en Chagall waren vrienden en in artistieke zin aan elkaar gewaagd. Die vriendschap en wederzijdse waardering heb ben het resultaat beïnvloed. De Chagall-foto's van Izis zijn - voor het eerst - te zien in het Joods Historisch Mu seum in Amsterdam. Marc Chagall (1887-1985) en Izis (Izraelis Bidermanas) communi ceerden als kunstenaars op het zelfde plan. Chagall in een brief aan Izis, in de taal van hun jeugd, het Jiddisj: „Kunst is geen kunstje. Ze is natuurlijk als de wereld, als 's mensen tranen, ge boorte en dood. Ze is een ballet van hart tot hart. Leefden we maar zo in een paradijselijke wereld zonder dwaze oorlogen." Dit is de tekst, waarmee de ten toonstelling van Izis' foto's van Chagall in het Joods Historisch Museum opent. De samenstellers hebben er nadrukkelijk naar ge streefd, geen expositie over Cha gall te maken, maar over Izis. Ze zijn daarin geslaagd, dankzij de kracht van zijn fotokunst, die als het ware in dialoog verkeert met de persoonlijkheid Chagall en zijn betoverend oeuvre. De vriendschap van de twee man nen - de artistie ke verstandhou ding straalt eraf. De in Litouwen geboren Izis (1911-1980) behoorde tot de ge neratie Parijse fotografen, die 'de humanisten' werden ge noemd, vanwege de bijzondere aandacht die ze hadden voor de mens en de schoonheid van het leven. Deze neo-romantici, onder wie ook Henri Cartier Bresson en André Kertész, hebben decen nia lang 'het fotografisch beeld' van Parijs bepaald. Izis' wereld faam werd gevestigd met zijn fotoboek Paris des rêves. Zijn veelzijdigheid bewees hij in 1965 met zijn circusboek Le Cirque d'Izis (1965) en Le Monde de Chagall (1969). In 1949 begon Izis te fotograferen voor Paris Match. Een van zijn eerste op drachten was Chagall. Behalve een zekere artistieke af finiteit, moet ook hun gemeen schappelijke achtergrond tot de vriendschap hebben geleid: bei den joods, beiden uit Oost-Euro pa naar het westen geëmigreerd. Gedurende twintig jaar heeft Izis zijn vriend gevolgd in diens omvangrijke activiteiten. Cha gall wierp zich in die tijd op het ontwerpen van theaterkostuums en -decors, tapisserie en glas-in- lood. Hij beschilderde het pla fond van de Opéra Gamier in Parijs, maakte glas-in-lood-ra- men voor de kathedraal in Metz en tapijten voor de Knesset in Jeruzalem, om maar enkele pro jecten te noemen. BrU In een interview in 1973 heeft Izis verteld, hoe de fotosessies zich ontwikkelden: „In het begin was hij zich steeds van mijn aanwezigheid bewust en wan neer hij voelde dat ik ging af drukken, bracht hij zijn haar in model: 'niet van achteren, van wege mijn grijze haar en ook niet met bril!' Daarom ver wachtte ik dat hij ze zou afkeu ren, toen ik hem mijn eerste foto's met een zekere bezorgd heid liet zien (op enkele foto's was zijn van spanning verwron gen gezicht te zien). Hij bekeek de foto's alsof hij er niet zelf het onderwerp van vormde, en be oordeelde ze alleen op hun kwa liteit. Later vergat hij al snel mijn aanwezigheid als foto graaf." Hiermee is 'het geheim' onthuld, hoe Izis er in slaagde de mens en kunstenaar Marc Chagall te por tretteren in de opperste concen tratie bij zijn werk, zijn uiteen lopende stemmingen, in gewone dagelijkse situaties - als een haastige lunch met een broodje en een beker koffie - en op intie me momenten zoals tijdens een Van onze filmredactie Breda - Het COC (de Nederlandse Vereniging tot Integratie van Homoseksualiteit) en Filmhuis Concordia Breda willen voortaan onder de noemer 'Gay Cinema Breda' elk voor- en najaar een speciale filmcyclus presenteren. Homoseksualiteit zal in de te vertonen films een hoofd -of bijrol spelen. Op 30 januari begint de eerste filmcyclus in het Bredase Filmhuis. Het COC regio Breda kiest voor al voor de elementen emancipa tie en geschiedenis in speelfilms waarin homoseksualiteit voor komt. Aids, erotiek, camp en kitsch worden zoveel mogelijk evenwichtig belicht. De films worden telkens op zondagmid dag om 15.30 uur gedraaid in Filmhuis Concordia, waarbij een voordelig passepartout voor alle acht films geldt, maar ook losse kaarten worden verkocht. Op 30 januari wordt begonnen met 'My own private Idaho' van Gus van Sant. Daarna volgen: 'Orlando' van Sally Potter (6 februari), 'Prick up your ears' van Stephen Frears (20 februari) 'I've heard the mermaids sin ging' van Patricia Rozema (27 februari), 'Voor een verloren sol daat' van Roeland Kerbosch naar de roman van Rudi van Dantzig (6 maart), 'Salmonber- ries' van Percy Adlon (13 maart), 'Swoon' van Tom Kalin (20 maart) en 'Les nuits fauves' van Cyril Collard (27 maart). •flf» T** J»* V Marc Chagall in de keramiekwerkplaats Madoura, werkend aan 'L'Age d'Or', 1959, gefotogra feerd door Izis. gesprek met zijn vrouw Vava Brodsky. Het is het 'compleetst denkbare' portret van Chagall. En dat is des te curieuzer, omdat Izis hoofdzakelijk - en uit principe - in zwart-wit werkte, terwijl de overweldigende pracht van Cha- galls werk (terminologie van ex- po-samensteller Machiel Bot man) juist voornamelijk is geba seerd op de kleuren. De schepping van een wereld (ondertitel van de tentoonstel ling in Amsterdam) is een drie voudig monument: voor Chagall en zijn kunst, voor een ontroe rende vriendschap en vooral voor de fotokunst van Izis. I 'Izis fotografeert Chagall - De schepping van een wereld'. In het Joods Historisch Mu9euin, Jonas Daniël Meyerpiein, Am sterdam. Tot en met 10 april. Trein plus Toegangsregeling NS. Catalogus: 35,-. ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aiaddin. 19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. A perfect world. 13.45, 19.30 en 22 u. Beethoven's 2nd. 19.30 en 22 u. Sleepless in Seattle. 22 u. Little Buddha. 13.45, 19 30 en 22 u. Robin Hood: men in tights 13.45 en 19.30 u Aladdin. 13.45 u. De ongelofelijke reis. 13.45 u. A Muppet Christmas ca rol. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Bambi. 20 u. Jurassic Park. TEBNEUZEN - Luxortheater 16.15 u. Beethoven's 2nd. 19.30 u. The firm. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19 u Aladdin. 21.45 u. A perfect world. - Alhambra 2 14 u. A Muppet Christmas carol. 19 en 21.45 u. Robin Hood: men in tifihts. - Alhambra 3 14, 19 en 21.45 u. Sleepless in Seattle, - Alhambra 4 14, 19 en 21.45 u. Beethoven's 2nd BERGEN OP ZOOM - Cinem'actateel 1-2-3 14, 19.15, 18.45 en 21.30 u. Beet hoven'» 2nd. 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 21.30 u. Hard target 13.45 u. Jurassic Park 16.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect world. - Boxy 1 - 14 u. Aladdin. 18.45 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. - Boxy 2 - 14 u. Troetel beertjes I. 18.45 u. Aladdin. 21 u. The house of the spirits. ROOSENDAAL - City 1-2-3 18.45 en 21.30 u. A perfect world. Scene uit Beethoven's 2nd'. FOTO UNIVERSAL 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 13.45 u. Jurassic Park. 16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 16.15 en 21.30 u. Hard target. 14 u. A Muppet Christmas carol. KNOKKE - Beverly Sereens 15 en 17.30 u. Aladdin. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beetho ven's 2e. 20 en 22.30 u. Perfect world. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Robin Hood: men in tights. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Addam's family. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. HULST - De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. A perfect world. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Beet hoven's 2nd. 16.15, 19 en 21.30 u. Sleepless in Seattle 19 en 21.30 u. Little Buddha. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. 13.45 en 16.15 u. Aladdin. 13.45 u. De ongelofelijke reis. 13.45 u. A Muppet Christmas ca rol. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Jurassic Park. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Jurassic Park. 19.30 u. The firm. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19 u. Aladdin. 21.45 u. A perfect world. - Alhambra 2 14 u. A Muppet Christmas carol. 19 en 21.45 u. Robin Hood: men in tights. - Alhambra 3 14, 19 en 21.45 u. Sleepless in Seattle. - Alhambra 4 14, 19 en 21.45 u. Beethoven's 2nd. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Beet hoven's 2nd. 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 21.30 u. Hard target. 13.45 u. Jurassic Park. 10.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect world. - Roxy 1 - 14 u. Aladdin. 16.15 en 20.15 u. Robin Hoo'd: men in tights. - Roxy 2 - 14 u. Troetelbeertjes I. 16.15 u. Aladdin. 20 u. The house of the spirits. ROOSENDAAL -City 1-2-3 18.45 en 21.30 u. A perfect world. 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 13.45 u. Jurassic Park. 16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 16.15 en 21.30 u. Hard target. 14 u. A Muppet Christmas carol. KNOKKE - Beverly Sereens 15 en 17.30 u. Aladdin. 15, 17.30, 20 en 22.30 u Beetho ven's 2e. 20 en 22.30 u. Perfect world. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Robin Hood: men in tights. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Addam's family. - Scharpoord c 15 en 20.30 u. Oeroeg. TEVENS LANDROVERS V.A. 4.750.- bedrag aflezen dat u moet n onder nummer dient u betaling kunt u een betaal- iro- of bankoverschrijving) ontvangt u een accept- Te huur gevr. en Kamers Dit zijn de prijzen voor uw Kleintje, incl. tVA% BTW Regenbeemd 23 Tel. 076-714888 13,54 16,92 20,30 23,69 27,07 f30,46 33,84 BREDA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27