'Trends, ik let er niet eens op'
DE STEM
'Ik kan nergens
nee tegen zeggen'
rTL
Gitarist Harry Sacksioni vergeet alles als hij componeert
Tros en Veronica startenl
met Nederlandse 'soap^
UIT gids
Ontwerptekeningen voor|
Rijksmuseum te bekijkei
SUSKE WISKE
HAMBONE
Poppenspeler Pieke Dassen nu actief als beeldend kunstenaar
DE STEM
ffl
„Een dagelijkse soap, ik moet er niet
aan denken, dat is voor mijn gewoon
strafwerk."
Wim T. Schippers, tv-schrijver
^■1
Giids
Door Marcel Linssen
Harry Sacksioni. Al jaren trekt hij met zijn gitaar door
de schouwburgen, eerst met Herman van Veen en sinds
het tussen beide heren niet meer botert, solo óf met
band. En met succes zoals blijkt uit de volle zalen. „Ik
denk dat Jan Akkerman en ik de enigen zijn die van hun
muziek kunnen leven", zegt hij.
Touren door Nederland lijkt
voor Harry Sacksioni een ver
moeiende bezigheid. Het is hem
aan te zien dat het elke avond
weer laat wordt. Later dan de
bedoeling, geeft-ie grif toe. Met
warrig haar en een niet al te
heldere blik in zijn ogen zit hij
aan tafel. Maar zodra de woor
denwaterval loskomt is Sacksio
ni niet meer te houden. Hij lijkt
wakker te worden.
„Ik werk gewoon keihard en ben
erg fanatiek. Met alles wat ik
doe", zegt Sacksioni na een op
merking dat het voor instrumen
talisten toch extra lastig moet
lijn om zich tussen al dat vocale
geweld te handhaven. In één
adem vervolgt hij: „Omdat ik
zelf componeer geeft dat een
identiteit. Dat talent is iets
unieks en daar hebben mensen
oren naar. Verder heb ik graag
contact met het publiek. Ik praat
veel tussen de nummers door.
Waarschijnlijk ook zo'n element
dat ertoe bijdraagt dat mensen
blijven komen."
Voetbal
Als tiener trok Sacksioni zich al
vaak met zijn gitaar terug in het
achterkamertje van zijn vaders
kruidenierszaak in Amsterdam,
dat dienst deed als zijn slaapka
mer. Hij stortte zich even harts
tochtelijk op de muziek als op
het voetbal. Ajax was en is nog
steeds zijn club en als veelbelo
vende pupil leek hij hier een
aardige toekomst tegemoet te
Totdat cabaretier Herman van
Veen zich met het Amsterdamse
muzikale talent ging bemoeien.
Harry was zestien toen hij van
Van Veen een aanbod kreeg met
hem door de theaters te trekken.
„Ja", zegt hij schouderophalend,
„wat wil je als je op die leeftijd
zo'n aanbod krijgt? Bovendien
was Herman mijn grote idool en
dan zeg je al helemaal geen nee."
De keuze tussen voetbal en mu
ziek viel moeilijk maar Sacksio
ni heeft er geen spijt van. „Wie
weet wat het geworden was als
ik had gekozen voor voetballen",
werpt hij een balletje op. „Daar
was ik misschien wel té fanatiek
voor. Trouwens, voor muziek
laat ik ook alles liggen. Als ik
eenmaal zit te componeren of
arrangeren dan vergeet ik alles
om me heen. Ik kan een hele
nacht doorgaan zonder dat ik in
de gaten heb dat het weer dag
wordt. Ik heb gewoon geen idee
van tijd."
Trends
Aan commercie en trends heeft
Sacksioni geen boodschap. „Ik
wil muzikaal geen concessies
doen", zegt hij. „Van jongs af
aan vond ik het een uitdaging
om niet mee te doen aan dingen
die je populariteit kunnen ver
groten. En dan is het des te
lekkerder dat je toch succes
hebt."
„En trends, ik let er niet eens
op," vervolgt hij. „Ik luister naar
andere muziek en daar zal ik
zeker dingen van overnemen.
Maar het interesseert me niet
echt of het commercieel aan
slaat. Wat ik wel doe is dingen
signaleren. In mijn laatste pro
gramma zit een parodie op
ropmuziek. Dat vind ik echt ver
schrikkelijk. Rap is, net als
blues, ontstaan bij arme mensen
die de behoefte hadden om op
een bepaalde manier hun zegje
te doen. En is later overgenomen
door een aantal commerciële lul
len die er ontzettend veel geld
mee verdienen. En nog steeds,
terwijl de echte rappers inmid
dels al lang weer in de goot
liggen of dood zijn", klinkt het
wat bozig.
Harry Sacksioni: „Ergens geloof ik dat ik graag zanger had willen worden.
foto dijkstra
Opvallend op zijn laatste cd zijn
de Dire Straits-achtige klanken
in Masai Mara. „Dat wordt va
ker gezegd, maar het gekke is
dat ik helemaal geen fan ben van
Dire Straits. Dus eigenlijk kan
ik me dat bijna niet voorstellen."
Sacksioni weet zijn voorkeur
voor Ry Cooder wel uit zijn
eigen composities te weren. Niet
dat Hariy het een probleem
vindt om invloeden van anderen
te gebruiken.
„Anders componeerde ik al lang
niet meer", klinkt het eenvoudig.
„Beïnvloeding kan, zolang je
maar je eigen identiteit hebt. Ik
zal onbewust best dingen van Ry
Cooder overnemen. Bovendien
zijn er tussen ons technisch veel
overeenkomsten. En eigenlijk zal
Door KoosTuitjer
Vijftien televisiejaren lang schoten ze midden in het kinder
hart: Ome Willem, de Grijze Geitenbreier, de Grote Geiten-
breier en ook nog August. Gevieren smeedden zij met een
televisiestudio vol kinderen het Broodje Poep Complot tegen
fatsoenlijke ouders. In de schouwburgen deden zij dat al die
jaren live ook nog eens dunnetjes over. Nadien is de 'Film van
Ome Willem' uit het zicht verdwenen. Maar August meldt zich
weer. De ex-poppenspeler Pieke Dassen uit Maastricht tim
mert aan de weg in een tot nu toe voor velen onbekende
hoedanigheid: als beeldend kunstenaar.
Pieke Dassen is inmiddels 67
jaar en nog steeds Maastrichte
naar. Hij doet nét niet veronge
lijkt. Maar het schilderen waar
hij zich nu op toelegt, is aller
minst een late roeping: „Wel nee:
mijn eerste stappen in de kunst
wereld zette ik als schüderstu-
dent. Maar om aan geld te ko
men, ben ik in de (poppen)thea-
terwereld verzeild geraakt. En
daarin ben ik wat lang blijven
hangen. Toch heb ik mijn hele
leven ook geschilderd.
Zijn brede opleiding heeft die
levensloop in de hand gewerkt.
Pieke Dassen stuurde het er op
aan dat hij vijftien jaar achter
een studiegeld moest blijven ver
dienen. Want na de Kunstnijver
heidsschool volgde de Maas
trichtse toneelschool. En ter af
ronding van een en ander be
zocht hij later ook nog eens de
Jan van Eijckakademie.
Een domme August kun je hem
dus zeker niet noemen.
Het poppentheater is een afge
sloten zaak. Het einde is nogal
abrupt gekomen. Pieke's Poesje
nellentheater ging failliet nadat
er iemand anders met kas van
door was gegaan. Maar Pieke
Dassen bewaart liever de pretti
ge herinneringen. Dat doet hij in
zijn privé-museumpje, annex
atelier en woning in Bogaarden
straat in Maastricht.
Commentaar
Met de nodige gretigheid laat hij
zich overhalen tot het opdissen
van verhalen over dat glorieuze
theaterverleden. De mooiste her
innering is wel deze. Zij komt
nog uit de tijd dat Het Groot
Limburg Toneel onder leiding
van Willy van Heesvelde bestond
en Wim Bary directeur van de
Maastrichtse schouwburg was.
Pieke Dassen: „Ik had gewoonte
om de avond voor de premières
van het GLT naar de generale
repetities te gaan kijken. Na af
loop schoot ik dan als een haas
mijn theatertje in om een pop
penspelcommentaar op die voor
stellingen te maken.
Daar was het hele GLT uiter
aard reuze benieuwd naar. Met
het spelen van die recensie
wachtte ik tot afloop van pre
mière op de volgende dag. Bary
had op dat moment altijd een
premièreparty in zijn schouw
burg. Maar iedereen haastte zich
al gauw naar mijn theatertje. En
daar werd vervolgens ook het
premièrefeest gevierd.
Het enig wat Bary op den duur
beliefde te drinken, was mijn
bloed. Hij heeft een keer de
politie op onze gezelligheid afge
stuurd. Die mannen waren maar
wat verrukt dat ze in het Poesje
nellentheater binnengelaten
werden.- Want Willy van Hees-
velde kwam je per slot als agent
niet elke dag tegen. En dat was
toch wel lachen."
Pieke's eigen entree in de thea
terwereld speelde zich af in de
jaren dat hij als kunststudent
Pieke Dassen (67): „Wat ik nooit heb kunnen beheersen is de plankenkoorts". foto do visser
aan geld moest zien te komen.
Hij werkte eerst drie jaar als
pianist bij een derderangs caba
retgezelschapje. „Godallemach
tig," herinnert hij zich ineens
weer, „maar nu ik daar weer aan
terugdenkt, schiet het me te bin
nen dat ik toen ook Johnny Hoes
begeleid moet hebben."
Assistent
De binnenkomst in de poppen
theaterwereld was een volgende
stap. Pieke: „In Maastricht had
je de poppenspeler Jan Cornelis-
sen. Die werkte al in een eigen
theatertje. Hij zocht een assis
tent. Ik ben bij hem begonnen
als decorschilder, maakte ook al
gauw poppen en voor ik het wist
stond ik als speler in de kast.
Cornelissen is na verloop van
een aantal jaren naar de Rand
stad vertrokken. Hij wilde daar
zijn vleugels uitslaan. Van hem
heb toen het Maastrichtse pop-
penbedrijf overgenomen."
Vroeger tijden. Tja, als hij daar
over nadenkt is er in de loop der
jaren toch veel veranderd. Pieke:
„Het publiek is vooral veran
derd. Toen ik begon, stonden
ook volwassenen nog open voor
een verhaal. Daarin bouwde je
de spanning langzaam op. Door
je bewegingen en je spel verleid
de je je publiek er uiteindelijk
toe om spontaan uiting te geven
aan gevoelens.
Maar nu is 'tak-tèk', want an
ders verveelt men zich. Volwas
senen en kinderen vooral kunnen
veel tegelijkertijd in zich opne
men. Dat komt door de commu
nicatiemiddelen die er zijn.
Vroeger kon je zo maar begin
nen. Met een pop probeerde ik
altijd even uit wat voor vlees er
in de kuip zat. Maar je had je
publiek zo te pakken. De laatste
jaren - volwassenen waren toen
allang afgehaakt - moest je eerst
een kwartier de zaal temmen.
Dan pas kon je aan de slag. Dat
werd me uiteindelijk ook wel een
beetje te energiek."
me dat een zorg zijn. Het is
alleen zo frappant dat in Neder
land iedereen altijd de behoefte
heeft om te vergelijken."
Keni
Sacksioni blijft zich afzetten te
gen het in hokjes willen indelen
van muzikanten. Hij blijft zijn
muziek maken zoals hij denkt
dat het moet. En aan onderwer
pen geen gebrek. „De stukken
gaan over dingen die zich aan
dienen. Ik vind het heel uitda
gend iets moois of iets waarvan
ik walg om te zetten in muziek.
Masai Mara bijvoorbeeld is een
groot natuurgebied in Kenia
waar ik ben geweest. Voor mij
beschrijft dat lied één dag in dat
gebied."
Minder prettig was de ervaring
die vooraf ging aan het compo
neren van de Noordwijk-blues.
Harry: „Ze hebben me in Noord-
wijk eens op straat aangevallen.
Ik kreeg opeens een ontzettende
trap in mijn kruis. Dat kan na
tuurlijk ook in Amsterdam, maar
ik was in Noordwijk. Ik ben naar
mijn hotel teruggegaan en dan
zit je een beetje na te denken en
te pielen op de gitaar. Opeens
kwam daar die blues. Nou, zo
ontstaat dan de
Noordwijkblues."
Expressief
In tegenstelling tot enkele ande
re instrumentalisten die om het
hardst roepen dat ze met hun
instrumenten meer gevoel in hun
composities kunnen leggen dan
de beste zanger, zegt Sacksioni
best wel eens een tekst te missen.
„Ergens geloof ik dat ik graag
zanger had willen zijn. Alleen, ik
kan niet zingen. Misschien ben
ik juist zo expressief met gitaar
spelen, omdat ik me zangtech-
nisch niet kan uiten. Dat is mijn
stijl: melodie, begeleiding en
baslijn tegelijk. Ik denk dat dat
hetzelfde gevoel geeft als een
zanger die zich helemaal leeg-
zingt. Je wilt iets compleets la
ten horen en daar is deze stijl uit
ontstaan. Dat vermoed ik ten
minste, zei de psycholoog." Har
ry Sacksioni lacht.
MAANDAG 3 JANUARI 1994 DEEL
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Programmeren is schaken. RTL4 haalde twl
weken geleden de soap 'The Bold and the Beautiful' naar hal
acht om de start te dwarsbomen van 'Onderweg naar morgei
die vandaag van start gaat op Nederland 2. Tros en Veronil
reageerden alert. Ze besloten doodleuk om al rond de klok vaT
zeven uur te beginnen.
In de eerste week krijgt soap-
minnend Nederland elke dag een
dubbele portie voorgeschoteld
van de nieuweling. Om toch de
kijkers te lokken heeft RTL4 op
zijn beurt een verrassende tegen
zet bedacht: een prijsvraag rond
'The Bold and the Beautiful' met
voor de gelukkige winnaars tien
reisjes naar Los Angeles. Wie
mee wil dingen, moet wel elke
dag kijken naar 'The Bold'; na
elke aflevering volgen instructies
en vragen.
'Onderweg naar morgen' is na
'Goede tijden, slechte tijden' de
tweede dagelijkse Nederlandse
soap. De reeks komt ook uit
dezelfde fabriek: de studio's van
Joop van den Ende. Regisseur
Frank Schoutens die aan de
wieg stond van de eerste vader
landse soap, is nu ook weer van
de partij.
'Karaktersoap' wordt de nieuw
komer, waarin onder meer
Gaston van Erven, Manouk van
der Meulen, Marjolein Keuning
en Dolf de Vries spelen, ge
noemd. De mensen staan cen
traal. Ze waren betrekkelijk een
voudig uit het origineel, 'Ryan's
Hope', over te hevelen naar Ne-
Intussen heeft Pieke Dassen wel
vijfendertig jaar 'achter de kast'
gestaan. Nooit was de ene voor
stelling echt gelijk aan de ande
re. Met al die ervaring is de
volgende uitsprak toch verras-
.send: „Wat ik nooit heb kunnen
beheersen is de plankenkoorts.
Elke voorstelling moest ik die
handicap eerst overwinnen."
De televisie kwam er ook nog
tussendoor. Zelf is hij daar nooit
in Hilversum bij iemand voor op
de stoep gaan staan. 'Ze' vroegen
hèm. „Het vervelende," zegt Pie
ke Dassen, „is dat ik nooit nee
kan zeggen."
Hoeveel poppen heb je in je
leven wel niet gemaaktAls het
antwoord uit blijft, suggereer ik:
duizend misschien?
„Nou nee," zegt hij. Even later:
„Ja toch wel, maar er zijn er vele
onder die mijn liefde niet meer
kunnen opwekken.".
Baal je achteraf van hun karak
ters?
„Nee," zegt Pieke, „maar dat
zijn de poppen die ik zomaar in
elkaar geflanst heb. Weet je,
soms had ik zoveel poppen, dat
er eigenlijk geen mens meer in
zaal kon. Die zaal was namelijk
ook mijn opslagruimte."
De meeste poppen hangen nu
hun leven uit in het huismu
seum, waaraan hij nooit lande
lijk bekendheid heeft willen ge
ven. „Al die moeders en peuters
kan ik niet over de vloer hebben.
Ik schilder elke dag. Mijn tijd
heb ik hard nodig."
Zeefdrukken
Maar de schilder Pieke Dassen
heeft nu een reden om zijn akti-
viteiten aan de grote klok te
hangen. Hij heeft een serie zeef
drukken vervaardigd, die hij
graag aan de man wil brengen.
Een deel van de opbrengst wil
hij niet in eigen zak steken. Dat
is bestemd voor kinderen die in
ex-Joegoslavië in kampen blij
ven.
In Maastricht heeft Pieke Dassen
eerder al het nodige werk kun
nen verkopen. Pieke: „Ik heb bij
die gelegenheid een mooi bedrag
kunnen overmaken. Mijn contac
ten zijn een waarborg dat die
hulp daar terecht komt, waar zij
ook terecht dient te komen. Bij
de kinderen namelijk."
Het Nederlandse Architectuur
Instituut, waar het Cuypersar-
chief is ondergebracht, toont
momenteel schetsen en tekenin
gen die Cuypers tussen 1863 en
1908 voor het Rijksmuseum
maakte. De meeste van de veer
tig geëxposeerde tekeningen
worden voor het eerst getoond.
Dat maakt deze kleinschalige
presentatie' tot iets bijzonders.
Bovendien is een prachtige uit
gave verschenen van Cuypers'
ontwerptekeningen en schetsen
voor het Rijksmuseum in de
vorm van een cassette met naast
een tekstdeel 39 losse kleurenre-
produkties van voortreffelijke
kwaliteit.
Nog steeds bepaalt het in 1885
geopende Rijksmuseum het
beeld van een stukje Amsterdam.
Gelegen aan de Stadhouderska
de vormt het als het ware een
poortgebouw tussen de Concert-
gebouwbuurt en de Amsterdam
se grachtengordel. De onder
doorgang van en naar het Mu
seumplein vormt een letterlijke
ontsluiting van twee stadsdelen.
Overigens was die onderdoor
gang een eis van de gemeente
Amsterdam, zodat het museum
geen praktische en visuele be
lemmering zou vormen voor de
geplande stadsuitbreiding eind
vorige eeuw.
Met zijn inzending voor de prijs
vraag in 1863 vestigde Cuypers
de nodige aandacht op zich. Zijn
ontwerp was reactionair e|
vooruitstrevend tegelijk,
was gebaseerd op de bouwkunsil
van de late middeleeuwen en
renaissance, terwijl op dat m-l
ment het classicisme nogal ii|
was. Cuypers ging er immers vi
uit dat je een nieuwe bouwstijl|
zou kunnen ontwikkelen op ba
sis van bouwkundige hoogtepun
ten uit het verleden maar mei
toepassing van moderne techniej
ken.
Cuypers maakte voor het Rijks-I
museum honderden tekeninge:
en schetsen, veelal uitgewertj
door zijn vaste staf van
naars, die niet alleen het totale]
concept maar ook het kleinst!
detail betroffen. Zoals later
chitect H.P. Berlage zelfs bel
trokken was bij de vormgeving
van de deurklinken voor zijl
architectonische creaties, hield
Cuypers zich bezig met elke de
coratie in het Rijksmuseum]
Toen het museum in 1885 open
de, was het van buiten'én val
binnen rijk versierd met beelden
pinakels, ornamenten, schilder
werk en tegelmozaïeken die df
geest ademde van iemand di
een architect vooral zag als kun
stenaar.
'De functie van de tekening. Hf
Rijksmuseum. Schetsen en on'
werptekeningen 1863-1908 va
P.J.H. Cuypers.' In Nederlands A'
chitectuur Instituut, Museumpa'
25, Rotterdam. Di-za 10-17 uur, r
11-17 uur. Tot 14 februari.
mmmm
■■i
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
20 u. Beethoven's 2nd.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 en 20 u. A perfect world.
13.45, 16.15 en 20 u. Beethoven's
2nd.
16.15 en 20 u. Sleepless in Seattle.
13.45, 16.15 en 20 u. Robin Hood:
men in tights.
13.45 en 16.15 u. Aladdin.
13.45 en 16.15 u. De ongelofelijke
reis.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Jurassic Park.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. A Muppet Christmas carol.
20 u. A perfect world.
- Alhambra 2
14 en 20 u. Sleepless in Seattle.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Beethoven's 2nd.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
20 u. Little Buddha.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Beet
hoven's 2nd.
14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin.
21.30 u. Hard target.
13.45 u. Jurassic Park.
16.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect
world.
- Roxy 1 - 14 u. Aladdin.
18.45 en 21.30 u. Robin Hood: men
in tights.
-Roxy 2-14 u. The Mupp*1
Christmas carol.
18.45 u. Aladdin.
21 u. The house of the spirits.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
13.45, 18.45 en 21.30 u. A perft»
world.
14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin.
13.45 u. Jurassic Park.
16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleep!»1
in Seattle.
16.15 en 21.30 u. Hard target.
BRUGGE
- Kennedycomplex
17.15 en 22.30 u. Sleepless
Seattle.
14 en 16 u. Ned. Versie, 18 en2(
Eng. versie: Aladdin.
17.15, 20 en 22.30 u. A pen*'
world.
17.15, 20 en 22.30 u. Addams fami
ly values.
20 en 22.30 u. The crush.
14.30 u. Jurassic Park.
14.30 u. Look who's talking now.
14.30 u. The Muppet Christ^
carol.
KNOKKE
- Beverly Screens
15 en 17.30 u. Aladdin.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. &eW
ven's 2e,
20 en 22.30 u. Perfect world.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. 1
Hood: men in tights.
22.30 u. Little buddha.
15, 17.30 en 20 u. Addam'sfa1
- Scharpoord
20.30 u. Indecent proposal.
15 u. White Fang.
Dolf de VriesgeroutineeJ
kracht tussen jonge acteurs
Onderweg naar morgen'.
foto DIJKSTfl
derland. Zo is de krant waar e
Amerikaanse hoofdrolspeelstj
werkt, vervangen door een
kaal tv-station en is de Ameri
kaanse bar van haar ouders hef
schreven tot een oer-Hollanl
café. Deze kroeg en het streel
ziekenhuis ertegenover zijn d
voedingsbodem voor verrassen^
verwikkelingen.
'Onderweg naar morgen', Nedel
land 2,18.55 uur
Van onze kunstredactie
Het is in de wereld zonder meer het meest bekende museui
van Nederland. Het is bovendien waarschijnlijk het erna
Nederlandse gebouw dat, qua schaal en uitstraling, volgeul
internationale maatstaven inhoud geeft aan het begrip nul
seum. Want waar in tal van buitenlandse steden musea ti|
grote, soms protserige en ijdele gebouwen werden, bleven d
musea in Nederland kleinschalig en benepen. Behalve dat er|
dan: het Rijksmuseum in Amsterdam, gebouwd door
Roermondse architect Pierre Cuypers (1827-1921).
RADIO 1
Elk heel uur en om 7.30, 8.30,12.30
13.30, 16.30, 17.30, 1830, 6.30
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en nu (8.45
en 11.45 Kerkelijke actualiteiten.)
EO: 12.07 Tijdsein. 14.05 VERONICA:
Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein.
V00: 22.04 Sportradio. NOS: 23.07
Met het oog op morgen. KRO: 0.04
Damokles. 1.02-7.00 Niemandsland.
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 Gouden uren.
12.04 50 pop of een envelop. 14.04
Dennie Christian draait op verzoek.
15.04 Nederlands fabrikaat, met om
15.04 Nederlandse artiestenparade;
16.04 Nederlands hitwerk. AVRO:
17.04 Nieuw! EO: 18.04 Alle men
sen. NCRV: 19.04 Witte rozen.
20.04-24.00 Van acht tot midder
nacht.
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO:
17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De
Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7.
AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa
65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA:
2.02 Mol of Mark..AKN: 4.02-6.00
Pyjama FM.
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00, 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert. A: Lied. voor bariton
en piano; B: Talich kwartet. 13.04 In
antwoord op uw schrijven. VPRO:
14.00 Middagconcert. 16.00 De Ne
derlanden. 17.00 De koffer. 18.00 De
wandelende tak. 19.00 De grote
oversteek. NOS: 20.00 Nieuwe
maandag. Surprise: Supplement!
0.00-1.00 Vier na middernacht.
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Vroeg op 5.
8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In
gesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VA
RA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch.
HV: 13.10 onbekend. 14.03 Boven
het dal. 14.30 De verbeelding. VA
RA: 15.02 Ophef en vertier. NOS:
17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus
51 op 5. OHM: 18.02 Veda's 1. EO:
19.00 Waar waren we ook alweer?
NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten
in het Turks. 19.50 Nieuws en actu
aliteiten in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten
in het Chinees. EO: 21.00 Kayen
rasja (Er is hoopj. 21.15 lyi haberler
(Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai
yam (Goed nieuws op maandag!.
V00: 22.00 Het zwarte gat. NOS:
23.07-24.00 Met het oog op morgen.
OMROEP BRABANT
ANP-Nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, sport en verkeersin
formatie. 7.25 De krant in Brabant.
7.32 Brabants nieuws en verkeer
sinformatie. 7.55 Weerman Johan
Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws
en verkeersinformatie. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws, sport en verkeersinforma
tie. 8.55 Weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
service. 12.55 Bericht voor boer en
tuinder. 13.08 Brabants nieuws.
13.11 Radio Nieuws Centrale 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek,
Brabantse produkties. 14.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk.
15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga
Brabant 16.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants
nieuws en reacties van luisteraars.
17.45 De agenda. 17.55-18.00
nieuwsoverzicht.
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
weekend-overzicht sport. 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht.' 7.40 de
dag van... 7.45 overzicht ochtend
bladen. 7.50 agendatip en agenda.
8.08 Radio Nieuws Centrale.
835-9.00 Nieuws en actualiteiten.
12.05 Nieuws en actualiteiten met
om 12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.34 wegwies. 12.43 reportage,
vraaggesprek. 12.55 de agenda.
13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale.
16.03 Sportmeneer. 17.05 Nieuws
en actualiteiten met om 17.15 het
weer in de provincie en 17.32 regio
naal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00
De Zeeuwse tijdmachine.
12.1
13.
13.1
15.
16.1
AM
16.1
16.
17.
17.
18.
18.
18.
18.4
18.!
19.:
20.i
20.)
21.
21.1
22.j
23.
16.31
17.21
17.41
18.1 F
18.51
19.30.
20.1Q
22.39
23.09
23.35
19.30
20.1(1
22.23
06 OC
09 or
09.03)
09.4
10.008
10.031
10.4
11.00)
11.03]
11.3!
12.5
13.0
13.45|
14.0
14.021
JUR.H VAN 2ir 20 t/AUU
DAr /ft BUN At Ge£N
AbEM-KAN HPUG&fi
'V
t