DE STEM
Vara-comedy vol 'harde' humor
Nieuwe gezichten in 'Vrouwenvleugel'
amfietsen en
in Autotron
Katholieke Filmkeuring: Strijd om 'stukje 'decolleté'
Leuke lachspiegel
over de ouderdom
UIT gids
aten met ding
Martine Bijl als actrice naast John Kraaykamp jr. en sr.
4Ontbijt-televisie' wordt
nieuwe actualiteitenshow
^AG 30 DECEMBER 1993 Dj
leeds dichterbij
Weg met hendels, knop-
b's. De beste relatie tussen
Ie stem. Er wordt aan
bn machine 'Goede morgen'
meer.
nie, daar moet je niet mee
aankomen bij de machine. Die
subtiliteiten van de taal gaan
hem te hoog, en wie zit er
trouwens op een elektronische
Komrij te wachten?
Hotelkamer
„Een Japanner belt een hotel
in New York en reserveert in
het Japans een kamer voor die
en die dag. Dat kan de compu
ter wel aan. Die Japanner
krijgt dan ook antwoord in
eenvoudig, maar keurig ja_
pans. En omgekeerd. Zo kan
een Amerikaan al via een ver
taalmodule in real time, direct
dus, met een Japanner spre
ken, mits het domein is afge
zet. Het gaat hier om eenvou
dige begrippen die mens en
machine kennen. Met duizend
woorden kom je een heel
eind."
Voorlopig hoeven we niet te
verwachten, dat een Neder
landse oma straks via een
elektronische tolk Spaans kan
spreken met haar Argentijnse
kleinkind. „Zodra je buiten
het domein van de machine
komt, valt er echt heel veel in
elkaar. Neem het woordje
'bank.' Dat heeft twee beteke
nissen: een bank in het park
en de geldbank. De computer
weet welke bank u bedoelt.
Want alle gesprekken met de
bank draaien immers alleen
om geld.
In Engeland hebben taxi
chauffeurs via hun telefoon
toegang tot de allernieuwste
vertrek- en aankomsttijden
van vliegtuigen. Dat kan heel
handig zijn. Stel, de taxi staat
in een file, de passagier is
benauwd dat hij zijn vlucht
mist maar via de machine kan
de chauffeur hem geruststel
len met de mededeling dat het
toestel drie kwartier vertra
ging heeft zodat er niets aan
de hand is."
en
Iet
de
iet
or
n-
;in
;a,
dt
k-
F
lie
at:
ng
rty
le
en
ms
lee
ee-
>er
ge-
ïu-
ne,
ld?
co-
,en
je
Beurskoersen
Boves: „In de Verenigde Sta
ten en in Canada draait al een
proef waarmee alle 1.500
koersen van Wall Street direct
kunnen worden opgevraagd.
De computer spreekt zelf en
geeft de allerlaatste stand van
een koers weer."
Met de opkomst van de mobie
le telefoon verwacht
prof. Boves een hoofdrol
voor spraaktechnologie. De
komende eeuw is de eeuw van
telecommunicatie. Moeizaam
gedoe met menu's is dan uit
den boze. De spraaktechnolo
gie staat nu nog in haar kin
derschoenen, maar de toe
komst staat om de hoek te
springen om mee te doen.
„Dergelijke diensten komen
eraan en wellicht sneller dan
velen van ons nu denken.
Maar dan moeten we wèl eerst
de problemen oplossen die de
eenvoudige diensten van van
daag nog parten spelen."
Een van de moeilijkste proble
men bij automatische spraak
herkenning is het gigantisch
grote verschil tussen de men
selijke stemmen. „Het blijft
een wonder dat mensen het
geluid van een bejaarde man
op dezelfde manier interprete
ren als het geluid van een
zesjarig meisje. Om over dia
lect maar te zwijgen. In labo-
ratoriumonstandigheden in de
VS, Japan, Frankrijk en Italië
kan men nu redelijk vloeiende
conversaties voeren met een
computer die inlichtingen
geeft over vlieg- en treinver
bindingen."
Marie van boven kan geen
koffie halen. Maar ook dit
probleempje zal oplosbaar
zijn. Dan heeft de baas een
nooit protesterende, dag en
nacht klaarstaande, nooit zie
ke of vakantievierende secre
taresse die aan wat gegrom
van haar leider voldoende
heeft om feilloos te functione
ren. Hoe het straks met de
werkverschaffing van de men
selijke Maries staat, daarover
laat de spraaktechnologie zich
niet uit.
i en versnellingshandels liggen op
ig 16 januari in het Autotron
ssen naar het Autotron voor de
;sen, klassieke tweewielerbeurs. Dit
ien- keer worden bijna tweehon-
iden derd motoren en brommers te
koop aangeboden. Het Auto
tron is tijdens het weekeinde
dan op beide dagen open van ne-
ïden gen tot vijf uur.
Gids
DONDERDAG 30 DECEMBER 1993 DEEL I
Van onze rtv-redactie
De dramaserie 'Vrouwen-
vleugel' introduceert nieuwe
gezichten binnen de gevange
nismuren.
Dit seizoen duiken onder ande
ren op Carry Tefsen, Danny de
Munk en Frederik de Groot.
Daarnaast keren oude bekenden
terug als Jetty Terborg, Liz
Snoijink, Marina de Graaf en
Bea Meulman. Niet meer van de
partij zijn Maya van den
Broecke, Marjolein Keuning en
Carry Tefsen als nieuwe ge
detineerde in 'Vrouwenvleugel'
FOTO RTL4
Simone Rooskens.
Vorig seizoen trok 'Vrouwen-
vleugel' - toen nog op de zater
dagavond - een gemiddelde
kijkdichtheid van twaalf pro
cent; dat komt neer op ruim 1,6
miljoen kijkers per aflevering.
De afleveringen worden weer
opgenomen in Luxemburgse stu
dio's. Dat betekent dat de ac
teurs er hele werkweken door
brengen om in een strak schema
22 episodes op te nemen. In het
weekeinde kunnen ze even vlug
naar huis. Voor het eerst wordt
ook gefilmd op lokatie in Am
sterdam.
De op Amerikaanse leest ge
schoeide werkwijze bevalt de ac
teurs prima. „We werken niet
alleen, maar trekken ook
's avonds in het hotel met elkaar
op", meldt Liz Snoijink. „We
praten veel over onze rollen en
vormen een hecht team. Boven
dien kan ik me veel beter con
centreren op mijn rol, nu ik een
hele week niets anders aan mijn
hoofd heb."
„Iedereen kan in de gevangenis
belanden", is de boodschap van
scenario-schrijfster Marjan
Berk, die de rauwe realiteit
mengde met haar levendige fan
tasie. Haar verhalen legde ze
steevast voor aan een (vrouwe
lijke) officier van justitie om de
scènes te bekijken op hun wer
kelijkheidsgehalte. „Vriend
schap, vijandschap, liefde en
haat liggen er dicht bij elkaar",
verwoordt ze de onvergelijkbare
gevangenissfeer. „Er wordt gela
chen, maar soms zijn er ook
harde confrontaties en wordt er
stevige taal gebruikt."
Ook de nieuwe reeks draait om
dezelfde drie hoofdrolspelers:
Smorrie, een soort big mama, de
dominante Teun Metz en de sjie-
ke Jacqueline Karstens. Rond dit
drietal cirkelen tal van dubieuze
dames die tot 'Vrouwenvleugel'
zijn veroordeeld.
'Vrouwenvleugel', RTL4, 21.25
uur
Van onze rtv-redactie
„Dat Martine Bijl kon acteren wist ik niet. Ze heeft al
heel wat vrouwelijke karikaturen vertolkt, maar dit is
toch heel wat anders", complimenteert John Kraaykamp
sr. de cabaretière met wie hij een hoofdrol speelt in de
nieuwe comedy 'Het zonnetje in huis'. Niettemin zag de
doorgewinterde acteur kans Martine Bijl een aantal
dingen te leren: „Ze kon niet zo goed kwaad worden.
Daarin is sinds kort aardig verandering gekomen."
Wat doe je als oude man wan
neer je veertig jaar onder het
schrikbewind van 'moeder de
vrouw' hebt geleefd en de dame
in kwestie de pijp aan Maarten
geeft? In 'Het zonnetje in huis',
vanaf morgen wekelijks te zien
bij de Vara, hoeft Piet Boven
kerk (John Kraaykamp sr.) niet
lang na te denken over deze
waag.
Zonder ook maar één andere
mogelijkheid te overwegen, be
sluit de grijsaard ongevraagd
zijn intrek te nemen bij zoon
Erik en diens vrouw Catharina,
(rollen van Johnny Kraaykamp
jr. en Martine Bijl). Vanaf dat
moment is het afgelopen met de
rust en harmonie in hun Amster
damse apartementje. Pa ziet in
het overlijden van zijn 'stalinis
tische' wederhelft namelijk aan
leiding om de opgelopen schade
te gaan inhalen.
Olifant
Aanvankelijk kunnen Erik en
Catharina nog begrip opbrengen
voor het baldadige gedrag van
pa. Als echtgenoot van iemand
die zich in haar vrije tijd inspan
de voor initiatieven als de Bond
van Geheelonthouders en Vrou
wen tegen Pornografie, had hij
nu eenmaal geen leuk leven ach
ter de rug. Maar pa gaat regel
matig over de schreef en ontpopt
zich tot de spreekwoordelijke
olifant in de porseleinkast.
Hij maakt er een gewoonte van
in het holst van de nacht thuis te
komen en vervolgens de buurt
wakker te schreeuwen, nodigt
voortdurend vreemden uit en
eist zelfs een kleinkind van Ca
tharina. Deze laatste raakt lang
zaam maar zeker volkomen over
haar toeren en stelt Erik voor de
keuze: 'Hij eruit of ik eruit'.
Pa's vertrek is voorlopig nog niet
aan de orde. Het gewiekste oude
ventje blijkt namelijk zijn wo
ning in Harderwijk van de hand
te hebben gedaan en kan ner
gens anders meer heen. Dertien
afleveringen lang is het jonge
koppel gedoemd zich zijn mee
dogenloze aanwezigheid te laten
welgevallen.
De comedyserie kenmerkt zich
door een enorme dosis vlijm
scherpe, bloed onder de nagels
vandaan halende humor. „Er ko
men inderdaad behoorlijk harde
grappen in voor", beaamt
Kraaykamp junior. „Maar mijn
moeder - en dan doel ik uiter
aard op ma Bovenkerk - was
dan ook een hele nare vrouw. Ik
betwijfel of deze serie bij de
KRO of de NCRV had gekund."
Kén van pa's grappen staaft dat
vermoeden wellicht. Op de vraag
wat er met het gecremeerde
lichaam van ma Bovenkerk moet
gebeuren, antwoordt hij zonder
blikken of blozen met: „Gebruik
baar as maar als tapijtreiniger."
Het zonnetje in huis' is geba
seerd op de Engelse comedy
Tom, Dick and Harriet'. Schrij
ver Brian Cooke oogstte eerder
al succes met zijn creaties 'Ge-
orge and Mildred' en 'Man about
'be house'. Martine Bijl bewerk
te de serie in het Nederlands.
Kraaykamp senior heeft gedu
rende de opnamen grote bewon
dering voor haar gekregen: „De
bumor van Cooke, waar wij Ne
derlanders nog een puntje aan
bunnen zuigen, heeft absoluut
niets aan kracht ingeboet. Marti
ne is er zelfs in geslaagd de
Engelse kilheid te vertalen naar
Nederlandse warmte. Zo zal de
kijker af en toe medelijden en
sympathie kunnen opbrengen
voor mijn personage. In het En
gelse script daarentegen is pa
Bovenkerk gewoon een grote et
ter."
Over het samenspelen met zijn
vader in dezelfde comedy zegt
hij: „Zodra de camera loopt zie
ik hem niet meer als mijn vader,
maar als een collega die me heel
goed kent. Iedere acteur heeft zo
z'n eigen werkwijze en is ervan
overtuigd dat die heilig is. Het
was dus even zoeken naar el-
kaars irritatiegrens, maar daar
na wisten we precies wat we aan
elkaar hadden", aldus Kraay
kamp junior.
Ook zijn vader blikt tevreden
terug op de samenwerking: „Jo
hnny heeft echt gevoel voor co
medy. Maar ook hij heeft iemand
nodig, net als ik destijds, die
hem doceert."
Schrijver Cooke heeft zich on
dertussen al bereid verklaard
speciaal voor de Vara dertien
nieuwe afleveringen te schrijven.
De serie wordt gemaakt door
Joop van den Ende Productions.
Serie 'Het zonnetje in huis', vrij
dag, Nederland 3, 20.45 uur
Martine Bijl, John Kraaykamp jr. en John Kraaykamp sr. als respectievelijk schoondochter, zoon en vader in 'Het zonnetje in huis.'
FOTO DIJKSTRA
Door Marjan Mes
„Om het spleetje tussen de
borsten, een iets te ruim de
colleté; daar ging het meest
al om. Bloot op zich was
taboe want sex bestond toen
nog niet in de film". Frans
Oudejans uit Breda is een
van de sprekers op de the
madag 'Katholieke Filmkeu
ring' die op 15 januari in
Den Bosch wordt gehouden
op instigatie van het Noord
brabants Genootschap en de
Vereniging van Brabantse
Filmtheaters.
Oudejans heeft in de jaren vijf
tig en zestig als lid van de
Katholieke Filmkeuring hon
derden speelfilms 'gekeurd'. Hij
was samen met de vermaarde
Bob Bertina verbonden aan de
filmredactie van de Volkskrant
en keek uit begeestering en lief
de naar film. Uit overtuiging
nam hij halverwege de jaren
vijftig zitting in de Katholieke
Filmkeuring. Die bestond toen
overigens al dertig jaar. Zij was
in 1923 opgericht door bezorg
de katholieke gemeenten in het
zuiden des lands, die het ge
staag oprukkende bioscoopbe
drijf als een bedreiging voor de
jeugd beschouwden.
„In onze commissie van vijf was
ik wel de meest lastige keur
der", vertelt de latere (inmid
dels gepensioneerde) perschef
van de bisschop van Breda. „In
mijn ogen werd geweld teveel
toegelaten terwijl een stukje,
bloot niet door de beugel kon.
Daar was ik tegen. Maar we
hebben nooit langer dan twin
tig minuten hoeven te delibere
ren en ik legde me, democra
tisch als onze commissie was,
neer bij de stemming, zeker als
die vier tegen een was."
Frans Oudejans was filmkeur
der in een overgangstijd. Oude
rooms-katholieke opvattingen
raakten sleets in de jaren '60.
Het echtpaar Roger Vadim regisseurj en Brigitte Bardot actricekostte de Katholieke
Filmkeuring in de jaren '50 veel hoofdbrekens F0T0 ANP
„Ik vond dat wij toen onze
katholieke normen niet langer
konden opleggen aan de vele
andersdenkenden, die zich als
gevolg van de industrialisatie in
grote getale in Brabant en Lim
burg vestigden. Met een derge
lijke intolerantie konden wij
ons als filmkeuring al in 1964
niet meer verenigen. Het was
ook de tijd van het tweede
Vaticaans Concilie waarin toen
dezelfde gedachte doorbrak. Na
nog een paar jaar te hebben
doorgesudderd, werd de Katho
lieke Filmkeuring in 1967 opge
heven."
„Er werd heel wat minder in
films geknipt dan over het alge
meen werd aangenomen", weet
Frans Oudejans. „Tenslotte was
zo'n film eerst al door de cen
trale keuringscommissie ge
weest. De importeurs en produ
centen deden bovendien al aan
zelfcensuur voordat ze de films
aanboden. Het ging vooral om
Italiaanse en Franse films met
Gina Lollobrigida, Sophia Lo-
ren en Brigitte Bardot. Daar
moest onze commissie nog eens
extra goed naar kijken. Of er
toch nog niet teveel bloot in te
zien was. Et Dieu créa la femme
van Roger Vadim, met zijn
vrouw Brigitte Bardot, was
trouwens een ander verhaal.
Daar was meer in te zien dan
bloot alleen. Daar hebben we
ons wel het hoofd over gebro
ken."
In de jaren '20 beschouwde met
name de katholieke geestelijk
heid en de katholieke intelli
gentsia de snel groeiende bio
scopen als een bedreiging voor
de openbare orde en goede ze
den. In 1928 werd daarom de
Bioscoopwet ingevoerd en de
Centrale Commissie voor de
Rijkskeuring opgericht. Hier
mee was de filmcensuur in Ne
derland officieel een feit. De
aparte rooms-katholieke film
censuur had vaak conflicten
met de Nederlandse Bioscoop
bond en de bioscoopexploitan
ten die de hoge keuringseisen
als een bedreiging voor het
filmbedrijf beschouwden.
Regelmatig werden de bioscoo
peigenaren in het zuiden van
Nederland aan controles onder
worpen door de Katholieke
Filmcentrale, met vaak nadeli
ge gevolgen. De macht van de
KFC was zo groot dat de distri
buteurs al voor de katholieke
nakeuring de 'potentieel pro
blematische scènes' uit de films
knipten om problemen voor
hun Brabantse en Limburgse
afnemers te voorkomen.
De themadag over de katho
lieke filmkeuring op zaterdag
15 januari in De Muzerije
(Hinthamerstraat 74) in Den
Bosch is bedoeld voor iedereen
die geïnteresseerd is. Behalve
Frans Oudejans gaan nog twee
andere sprekers in op de pro
blematiek van de katholieken
en de filmkeuring voor en na de
Tweede Wereldoorlog. Pim Slot
van de Stichting Film en We
tenschap in Amsterdam zal
spreken over de poging tot vor
ming van een rooms-katholieke
filmzuil. Bert Hogenkamp van
dezelfde stichting praat over de
produktie van katholieke films
in de jaren dertig. Mark van
den Heuvel, wetenschapper aan
de Katholieke Universiteit Bra
bant en in 1993 gepromoveerd
op jeugdcultuur in Brabant, zal
aansluitend een forumdiscussie
leiden.
De lezingen worden geillus-
treerd met filmbeelden, boven
dien worden filmfragmenten
vertoond uit films die ter dis
cussie stonden bij de Katho
lieke Filmkeuring. Daarnaast
wordt in twaalf filmtheaters
een filmfestival gehouden met
films die indertijd niet goed
werden gekeurd door de katho
lieke censuur. Dat gebeurt van
af 13 januari in de filmhuizen
van o.a. Breda, Roosendaal,
Oosterhout en Oudenbosch. Op
het programma staan onder
meer: Jules et Jim, Irma la
Douce, films met Brigitte Bar
dot, De vrouw in het zand,
films van Ingmar Bergman, Os-
sesione (1942) en Les amants
(1958).
Van een verslaggever
Een behoorlijk serieus, informatief programma dat een
duidelijke eigen kleur zal krijgen. Zo omschrijft KRO's
Ton Verlind het ontbijtprogramma dat vanaf aanstaande
maandag elke werkdag om half acht te zien is.
Het heeft de eenvoudigst
denkbare titel meegekregen:
'Ontbijttelevisie'. Aan het pro
ject werken KRO, NCRV, Ikon
en NOS mee; de Avro beperkt
zich als enige Nederland 1-
bespeler voorlopig tot 'morele
ondersteuning'.
'Ontbijttelevisie' wordt bij
toerbeurt gepresenteerd door
Karin de Groot (NCRV) en
Wim Neijman (Ikon). Als gast-
presentatoren maken Aad van
den Heuvel (KRO) en Violet
Falkenburg (NCRV) hun op
wachting.
Verlind en zijn collega Joost
Middelhoff van de afdeling in
formatieve programma's
KRO-tv hebben het samen
werkingsproject op de rails
gezet. Samen met de collega's
van de NCRV en Ikon zaten ze
al tamelijk snel op dezelfde
journalistieke golflengte.
Verlind: „Het kostte ook niet
zoveel moeite om steun te krij
gen van onze omroepbazen.
Die waren meteen enthou
siast."
Het enige smetje is het ontbre
ken van de Avro. „Onze Avro-
collega's hebben om financiële
en facilitaire redenen de prio
riteiten gelegd bij 'Via Ria'7
Zodra het huishoudboekje dat
weer toelaat, zal de Avro ze
ker gaan meedoen."
Het programma wordt een
journalistieke nieuwsproduk-
tie met ook aandacht voor
sport, cultuur en amusement.
Het NOS-Journaal van acht
uur wordt in het hart van het
programma opgenomen. 'Ont
bijttelevisie' begint en eindigt
met een samenvatting van de
hoogtepunten uit het nieuws.
Met gasten zal worden verder
gepraat over de actualiteit.
Verlind: „We gaan onderwer
pen putten uit een breed re
servoir en krijgen medewer
king van zo'n vijftig journalis
ten in binnen- en buitenland.
Er zijn geen fraai ogende re
portages te verwachten, want
we houden rekening met het
leefpatroon op dat vroege tijd
stip, wanneer niemand rustig
naar de tv gaat zitten kijken".
Aan het slot kunnen actuali
teitenrubrieken reclame ma
ken voor hun onderwerpen.
Verlind zegt ook te denken
aan programma's van de com
merciële concurrentie. „Wij
hebben een grote mate van
vrijheid gekregen. We willen
ook zoveel mogelijk wegblij
ven van omroeppolitiek.
Nieuws is nieuws, ook als dat
door de concurrentie wordt
gebracht."
De inrichting van de studio is
uiterst sober gehouden, want
het budget is verre van riant.
Verlind: „Het is zo laag dat ik
niet eens bedragen durf te
noemen, maar het gaat om een
fractie van het uurbedrag van
tachtig mille."
(Maandag 3 januari, Neder
land 1,7.35 uur)
'De Sunshine Boys' van Neil Simon
-1
MmmtÊÊtÊaÊÊÊÊÊÊÊÊfÊÊÊmaKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊmm
Breda. Schouwburg Concor
dia. Toneelstuk 'De Sunshine
Boys'. Auteur: Neil Simon.
Acteurs: John Kraaykamp,
Eric van der Donk, Johnny
Kraaykamp e.a. Regie: Berend
Boudewijn. Gezien: woensdag
29 december. Nog te zien: Bre
da 30 december en Terneuzen
17 februari.
Door Sjef Huismans
Om te zeggen dat Neil Simon
de Vader Cats is van onze tijd
voert misschien iets te ver.
Cats was de beschouwende
moralist die over elke leeftijd
iets scherpzinnigs wist op te
merken en daaraan een wijze
les koppelde.
Neil Simon is in zijn stukken
evenzeer een moralist, maar dan
een relativerende moralist. Ook
hij plaatst zijn drama's in het
dagelijks leven van alle dag en
meestal zijn perikelen uit een
levensfase zijn doelwit.
Zo ook gisteravond in het stuk
waarin de ouderen voor het
voetlicht komen in voor ieder
een, zowel jong als oud, zeer
herkenbare situaties en onvolko-
mendheden.
Twee oude komieken, Willie de
Clerck en Oskar van Santen,
hebben 38 jaar samengewerkt en
zijn daarna van elkaar ver
vreemd en met ruzie uit elkaar
gegaan. Dat is oud zeer dat zeer
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
20 u. Beethoven's 2nd.
HULST
- De Koning van Engeland
19 en 21.30 u. A perfect world.
13.45, 19 en 21.30 u. Beethoven's
2nd.
13.45 en 21.30 u. Sleepless in
Seattle.
19 en 21.30 u. Tina, what's love got
to do with it.
13.45, 19 en 21.30 u. Robin Hood:
men in tights.
13.45 en 19 u. Aladdin.
13.45 u. De ongelofelijke reis.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. De avonden.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Bambi.
TERNEUZEN
- Luxortheater
16.15 u. Aladdin.
20 u. Hard target.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. A Muppet Christmas carol.
19 en 21.45 u. A perfect world.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.45 u. Sleepless in
Seattle.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.45 u. Beethoven's 2nd.
- Alhambra 4
14 en 19 u. Aladdin.
21.45 u. Little Buddha.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Beet
hoven's 2nd.
diep geworteld zit. Een neef van
De Clerck slaagt er in om de
twee die elkaar elf jaar niet meer
bekeken hebben weer samen te
brengen voor een tv-special over
oude komieken.
Simon heeft de doorsnee oudere
mens goed bekeken en vooral
hun 'eigen-aard-igheden' haar
fijn geschilderd. Ontevreden,
achterdochtig, met vasthouden
de dwingelandij, soms achter
baks, anderen het leven zuur
makend, eigengereid, niet toe
willen geven dat het ook anders
kan zijn en zo nog veel meer
onaangename eigenschappen.
Het stuk staat of valt met de
twee hoofdrolspelers. Als dit
geen gelouterde eersterangs ac
teurs zijn die de menselijke ziel
gestalte kunnen geven door alle
komiekerigheid, dan wordt het
saai en langdradig. John Kraay
kamp en Eric van der Donk zijn
echter twee kranen op hun ter
rein. Zij maken van deze tragie-
komedie een sprankelend blij
spel, dat menig lachsalvo aan de
zaal ontlokt.
Johnny Kraaykamp, de junior,
toont met zijn katalyserende rol
dat hij ook uit het goede hout
gesneden is.
Berend Boudewijn komt de eer
toe dat hij de spelbalans uitste
kend in evenwicht heeft weten te
houden. Een aanrader voor een
gezellige avond.
14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin.
21.30 u. Hard target.
13.45 u. Jurassic Park.
16.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect
world.
-Roxyl - 14 en 16.15 u. Aladdin.
18.45 en 21.30 u. Robin Hood: men
in tights.
- Roxy 2-14 en 16.15 u. The
Muppet Christmas carol.
18.45 u- Aladdin.
21 u. The house of the spirits.
ROOSENDAAL
-City 1-2-3
13.45, 18.45 en 21.30 u. A perfect
world.
14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin.
13.45 u. Jurassic Park.
16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless
in Seattle.
16.15 en 21.30 u. Hard target.
KNOKKK
- Beverly Sereens
15 en 17.30 u. Aladdin.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beetho
ven's 2e.
20 en 22.30 u. Perfect world.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Robin
Hood: men in tights.
22.30 u. Little buddha.
15, 17.30 en 20 u. Addam's family.