De vitamine-cultus rukt op DE STEM Hoe een kameel een dromedaris werd fteeds meer mensen grijpen naar 4smart'-pillen voor extra energie Van 'New York' tot 'Baltische Staten' Mickey Mouse in aanval Legendarische sigaret bestaat tachtig jaar Ligfiets voor gehandicapten ER 1993 30. pok kt u Laai »lok- |eem de biedt pnde Iblok- iDeze lering ■gram- pbruik 'blok- frijgen. tiafoon px 5 er !>ag. 22 lari on- |een ge- i 0403. Ltionale akelijke 0403. wijzi- aan Consument iiaminen, voedsel van e toekomst. Rage in de S, sterk in opkomst in Nederland. Wetenschap- lelijk nauwelijks onder bouwde claims doen porters, housende tie- iers, aanstaande moe- lers, maar ook ouderen j gezonde mid-lifers in Tote aantallen naar de pillenpot grijpen. joorHans Rube lt houden de gebruiker Eeuwig jong en gezond. Vi tamines, het voedsel van je volgende eeuw. Mensen 5e nu al slikken, gaan een -rieuze toekomst tege- joet. Zegt men. Amerika is gezondheid een iltus. De binnenlandse markt oor pillen, poeders en drankjes id allerlei soorten voedings- ipplementen is goed voor een aijardenomzet, met een jaar- jjkse groei van boven de tien jocent. Op de meest onvermoe- tplaatsen tref je mensen in de teer met de meest vreemdsoorti- preparaten. Van overheidswe- |e worden aan sommige voe- mgsmiddelen reeds stoffen als jalk, koolhydraten, vruchtensui- srs en vitamines toegevoegd. Functional foods', in het jargon, oedingsmiddelen tussen medi an en voeding in. iu lijkt het er dan ook op of de smiddelde Amerikaan - genera lerend gesteld- er alles aan bet om niet elke dag groente en ruit te 'hoeven' eten. Als de iezondheid uit een potje kan omen, is dat wel net zo gemak- lelijk. Voedingsdeskundigen in ns land zweren nog steeds bij 'maaltijdschijf'. Voeding peelt in Nederland een passieve )l in het handhaven van de olksgezondheid. En Nederlan ds eten, ook weer gemiddeld nomen, stukken gezonder dan taerikanen. och groeit ook in Nederland de In Nederland kennen we sinds kort nieuwe 'smart-drinks' en 'smart-nutrients', zogenaamde energie-preparaten die de gebruiker moet voorzien van een nieuwe impuls in het prestatievermogen, geestelijk danwel lichamelijk. foto marc bolsius vitaminemarkt. Onder invloed van wetenschappelijke onder zoeken die aantonen dat sommi ge vitaminen wel degelijk in vloed hebben op sommige ziek ten en kwalen. Vitamine A, en met name het pro-vitamine bet- acaroteen, helpt bepaalde vor men kanker voorkomen. Diverse Amerikaanse, grootschalige, on derzoeken tonen dat aan. In Texas bouwt het chemieconcern Hoffmann-La Roche aan een gi gantische fabriek die jaarlijks 350 ton beta-caroteen voor de Amerikaanse markt gaat produ ceren, in voedingspillen. In Nederland kennen we sinds kort nieuwe 'smart-drinks' en 'smart-nutrients', zogenaamde energie-preparaten die de ge bruiker moet voorzien van een nieuwe impuls in het prestatie vermogen, geestelijk danwel li chamelijk. Eenmalige injecties met vitaminen en mineralen. Of het innemen van dit soort mid delen zin heeft, valt zeer te be twijfelen. Anders eten Volgens dr. ir. G. Schaafsma van het wetenschappelijk onder zoeksbureau TNO is het zinvol ler ons hele denken over voeding te veranderen. „Goed eten is een voorwaarde voor het behouden of verkrijgen van een goede ge zondheid." De Nederlandse consument krijgt momenteel via zijn dage lijkse boterham extra jodium binnen. Dat vindt iedereen nor maal. Net zoals gefluoriseerd water of een klontje margarine, 1 boy? h) NIEUW: Direkt 'n leuk meiS' je aan de telefoon! Bel 1111 06-9500 (75cpm) nzaam )ntakt. HOMO-direkt-apart: zoek]» 'n hete knul (sexgespreW 06-9830 slechts 50cpmü!_, Jating. oeken )cpm) gratis vr. vrwn.: 06-49^ mnnn. bel. dir. 'n meisje via 06-9580 (dir.apart 75cprri^ gende in ver- )cpm) ZOEK je een leuke vriend vriendin? De relatielijn. Be nu 06-9700 (1 OOcpm) id, dir. eisjes! om) HOMO-KONTAKTEN direkj apart Brabant/Zeeland. 06-9614 (50cpm) Door Nico Koolsbergen Tachtig jaar geleden. Ameri ka is verbaasd. In de kranten verschijnen geheimzinnige advertenties die maar één kreet bevatten: kamelen. een tweede advertentie, later,' wordt aangekondigd dat 'de ka melen eraan komen'. En nog later: 'Morgen zullen er in deze meer kamelen zijn dan in Azië en Afrika samen'. De vier de advertentie onthult wat er aan de hand is: 'Camel cigaret tes are here!' Een nieuw siga rettenmerk was geboren; het zou het meest succesvolle uit de historie worden. Dat zal het ook wel blijven, want er is niet veel koffiedikkij- kerij voor nodig om te voorzien lat het rooktijdperk ten einde loopt. De tijd dat een Ameri kaanse president voor het oog van de natie onbekommerd een Camel opstak - oorlogsleider franklin D. Roosevelt wilde niet zonder - is voorbij. Tegen woordig zijn het in films of tv-series vooral de schurken die roken. Dat neemt niet weg dat het de moeite waard is de geschiedenis van Camel door te nemen. Fa brikant R. J. Reynolds steekt de wereld daarbij de helpende hand toe. Sinds een tijdje zie je grote schaal oude adverten ties. Oude reclame-uitingen zijn vaak vertederend. Maar wie de plaatjes goed bestudeert, ziet lat Reynolds al tachtig jaar slim inspeelt op de actualiteit. Dat geldt ook voor deze histori- sehe campagne zelf, want de laren twintig en dertig raken 'in'. Dromedaris De eerste vraag die zich aan- üent bij het bestuderen van een Pakje Camel, is waarom de ka meel een dromedaris is. De bio logische verklaring - de beesten zijn nauw verwant en kunnen worden gekruist, zij het dat de éénbultige nakomeling on vruchtbaar is - voldoet niet. Het WEAF 10=003» PINNY m PENNY YQÜR BIST CIGARETTE BUT lONO BUftNIMB COSTUE» TOBACCOS had dan ook eigenlijk een ka meel moeten zijn, maar fotoses sies met de dubbele bultenaar liepen op niets uit. Dromedaris Old Joe werkte wel mee, en op basis van zijn foto's werden de eerste ontwerpen gemaakt: een wat suf voor zich uitkijkende dromedaris met een slap afhan gende staart. De doorbraak naar het bekende logo kwam toen Old Joe een keer een tik op zijn neus kreeg omdat hij niet rustig wilde po seren. Hij hief zijn staart, gooi de zijn oren naar achteren en sloot zijn ogen op het moment dat de fotograaf knipte. Dat werd het plaatje dat tot de dag van vandaag de pakjes Camel siert. Eind jaren twintig was Rey nolds de eerste die vrouwen in Camel-advertenties afbeeldde. Eerst wat halfslachtig. Recla mes tonen vrouwen die sigaret ten kopen, maar laten in het midden voor wie die bestemd zijn. Of een dame die naar een billboard kijkt met daarop een sportieve jonge man en de tekst: 'I'd walk a mile for a Camel'. Ze vraagt zich kennelijk af of ook zij die mijl zou lopen. De slogan 'I'd walk a mile for a Camel' was net zo bekend als 'Even Apeldoorn bellen' nu. Vrouwen Rokende vrouwen waren nog een taboe. Daarom maakte de emancipatiebeweging zich meester van de sigaret. Allengs werden de reclame-uitingen vrijmoediger. De misschien wel mooiste historische Camel-ad vertentie is die van een zelfbe wuste voluit rokende en genie tende society-dame. Reynolds had gevoel voor trends en actualiteit. In de de pressiejaren adverteerde de fa brikant met cartoons waarin goochelkunstjes stap voor stap werden uitgelegd. Goochelaars waren hierover minder te spre ken, maar in die donkere jaren vermaakten velen zich prima met het imiteren van de trucs. De cartoons moesten duidelijk maken dat Camel in elk geval niets te verbergen had. Na de Tweede Wereldoorlog speelden de advertenties in op de terug keer van militairen naar huis, vrouw en het vertrouwde eigen sigarettenmerk. Verpersoonlijking Camel is de verpersoonlijking van Amerika, toen dat land nog rookte. Dat voelden de rokers ook zo. In 1957 had Reynolds plannen om het logo een ietsje te moderniseren. Bij oppervlak kige vergelijking van het origi nele en het nieuwe ontwerp val len de verschillen nauwelijks op. Maar de Camel-rokers kwa men in opstand en wensten hun Old Joe, de piramiden en de woestijn in de oorspronkelijke vorm gehandhaafd te zien. De fabrikant zwichtte, en zo komt het dat het pakje Camel al tach tig jaar ongewijzigd is. DONDERDAG 30 DECEMBER 1993 DEEL D £7 waaraan vitamine A en D zijn toegevoegd. De nationale gezondheidsinstel lingen in de VS verwachten ech ter dat het mondiale denken over voeding de komende decen nia drastisch zal veranderen. Datgene wat wij eten gaat een actieve rol spelen bij het bestrij den van ziekten. In het dieet voor pasgeboren baby's wordt zo al met voeding omgegaan. Suppleties zullen het ontstaan van welvaartsziekten moeten te gengaan. Mensen met een ver hoogd risico op hart- en vaat ziekten of erfelijke vormen van kanker zouden hogere doses van de vitamine A, B, C en E kunnen bijslikken. Zelfs de sceptici, de laatste jaren steeds kleiner in aantal, beamen dat. Ouderen krijgen vaak het advies D te slikken. Vitaminen krijgen lang zaam maar zeker dezelfde status als officiële geneesmiddelen. De industrie speelt handig in op de veranderde houding ten aan zien van vitaminen. Multinatio nal 'Gatorade' brengt zijn pillen, poeders en drankjes aan de man via shirtreclame van een wieler ploeg. Het aureool van de gezon de sportman. Toch kan geen enkel mens op pillen alleen leven. Een afgewo gen dieet is onontbeerlijk. Kool hydraten, vezels en proteïne zijn nu eenmaal noodzakelijke stof fen om het lichaam aan de praat te houden. Daarnaast kunnen sommige pillen ziek maken. Om dat ze slecht zijn gemaakt, of omdat er te veel van worden geslikt. Overdoseringen hebben altijd negatieve bijwerkingen, van een simpele diarree tot se rieuze leveraandoeningen. Ook blijken talloze veelgebruik te preparaten lang niet zo waar devol als de fabrikanten bewe ren, blijkt uit een recent onder zoek van de Consumentenbond. Prijs of merk heeft vaak niets met de kwaliteit te maken. Ad vies van huisarts, apotheker of goede drogist wil nog wel eens helpen bij een zoektocht naar een deugdelijk supplement. Ook voor gehandicapten is er nu een flitsende ligfiets. Het bedrijf M5 uit Middelburg ontwikkelde het handaangedreven rijwiel samen met de studenten Arco Bijl (hbo, bewegingstech nologie) en Peter Koutstaal (hts, werktuigbouwkunde). De fiets kan naar keuze uitgerust worden naaf- of derailleurver- snelling en heeft achtervering. Bij het ontwerp is rekening gehouden met aërodynamica, instapgemak en comfort. Volgens de makers is met deze ligfiets een gemiddelde snelheid van 30 km per uur haalbaar, terwijl getrainde gehandicapten 50 km per uur zouden kunnen halen. Door Johan van Grinsven Hoewel de grote zomervakantiepiek al lang voorbij is, blijft het aanbod reisboeken aanhouden. De afgelopen periode kwamen er weer diverse titels uit. Zo wordt de wereld-als-reisbestemming steeds verder ingekleurd. Een beknopt overzicht van de nieuwe uitgaven. Journalist Michael Leapman schreef een inspirerende gids over New York (59,90 gulden). Deze reisgids past in de excel lente serie Stergidsen van Agon. De auteur probeert in zijn boek uit te leggen waarom New York zo'n opwindende stad is; hij beschrijft de stad aan de hand van een aantal wandelingen (de meeste be slaan één dag). De gids kreeg niet voor niets de Thomas Cook Award als beste reisgids van het jaar. Het boek bevat fraaie foto's van Zbigniew Ko- sc. Veel sfeer en een (wel erg kort) praktisch supplement. In de Dominicus-reeks, al ja ren op een goed niveau, ver schenen de nieuwe titels 'Praag' (29,90 gulden), 'Noord- Engeland' (29,90 gulden) en 'Niger, Nigeria, Kame roen'^,90 gulden). Inmiddels zijn vijftien gidsen in de Do- minicus Reeks in de 'nieuwe stijk' herdrukt. Een goede in formatiebron voor reizigers die iets meer willen dan alleen praktische informatie. In de niet specifiek toeris tische, maar zeer informatieve Landenreeks van Tropeninsti tuut en Novib is de titel 'Viet nam' verschenen (prijs: 14,90 gulden). Het boekje is geschre ven door John Kleinen, die jarenlang antropologisch on derzoek verrichtte in Vietnam. Voor mensen die zich écht in hun reisdoel willen verdiepen. In de serie 'Voordelig reizen' - sterk in praktische, maar niet erg diepgravende infor matie - van Allert de Lange/ Hayit zijn drie titels nieuw: 'Thailand' (34,50 gulden). 'En geland en Wales' (29,50 gul den) en 'Baltische Staten' (34,50 gulden). In de meer be scheiden serie 'Reisinformatie van A tot Z'- boekjes op bin nenzakformaat - verscheen bij dezelfde uitgever een boekje over de Griekse eilanden Sé- mos en Ikaria. Prijs: 14,95 gul den. De titel 'Egypte' is een uit breiding van de serie Grote Reisgidsen van de ANWB, prijs: 33,50 gulden, ANWB-le- den betalen vier gulden min der. Gedegen informatie, niet alleen praktisch. 'Moderne avonturen langs China's oude zijderoute' is de ondertitel van het reisboek 'Nachttrein naar Turkestan' van de Amerikaanse schrijver Stuart Stevens. In het boek worden de belevenissen be schreven van een bont gezel schap dat een tocht van vele duizenden kilometers door China maakt. Uitgeverij Min- gus, 32 gulden. Opgewoon is het 'Handboek voor globetrotters' (uitgeverij Kok Lyra, 29,90 gulden), sa mengesteld door Jan en Leni Hof. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, is het geen boek vol praktische tips voor ervaren reizigers. Het boek maakt via korte, per soonlijke schetsen de lezer deelgenoot van de ervaringen (soms van heel lang geleden) van twaalf fanatieke reizigers. Hun beschrijvingen, bestem mingen en vervoermiddelen variëren sterk, maar zowel de verhalen als de foto's zijn van het niveau 'familie-album'. Licht leesvoer, met weinig praktisch nut voor heden daagse globetrotters. Het Walt Disney concern gaat ondanks recessie en drama's rond Eurodisney in de aanval. Het themapark in Orlando in de Amerikaanse staat Florida wordt fors uitgebreid. Dit park moet laten zien wat allemaal moge lijk is in de wereld van Walt Disney. Die uitbreiding kost multi-miljoenen dollars; hoeveel precies wil de Disneydi- rectie niet bekendmaken. Over de situatie in Eurodisney zweeg de directie, onlangs tij dens de presentatie van de nieuwe plannen, in alle talen. Ze wilde alleen kwijt dat aan de strategie wordt gewerkt. De bouw van Space Mountain en de onderwaterattractie met een duikboot gaan in ieder geval door. Disney World Orlando be schikt over ruim 45.000 hecta re grond waarvan meer dan een kwart nu in gebruik is. Genoeg ruimte voor uitbrei ding dus. Momenteel zijn op het terrein vier themaparken gevestigd: Magic Kingdom, Disney MGM Studios, Epcot Centre en Pleasure Island. Daarnaast bevinden zich on der meer winkelcentra, sport- gelegenheden, achttien hotels, een camping en een villapark. Er werken 35.000 mensen in dit park. Als alle plannen doorgaan, komen daar nog ze ker 15.000 werknemers bij. Het Epcot Centre - het popu lair wetenschappelijke themapark - toont vanaf 1994 met de nieuwe attractie Innoventions de bezoeker elk jaar het laatste nieuws op het gebied van elektronische spel letjes, audio en video, innova tieve systemen voor in huis, multi-media computers, beeldtelefoons. In het Magic Kingdom, het themapark gebaseerd op Dis- neyverhalenj krijgt Tomor- rowland in 1995 de Fantasy Future City, een stad gevormd naar de science fiction-ideëen van schrijvers en cineasten uit de jaren twintig en dertig. Blizzard Beach (open in 1995) wordt de nieuwe waterattrac tie van Walt Disney World. Bezoekers kunnen er met een bobslee naar beneden suizen of een duizelingwekkende af daling per ski's maken. Ook is in 1995 het Visionarium klaar, waar de bezoeker een reis door de tijd kan maken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21