files Ongelijke straf examenfraude verliezen Ballon maakt vanuit Nijmegen non-stop vlucht rond aarde Inspectie: Arbeidsomstandigheden op treinstations beneden de maat Boertien gaat werkgroep wateroverlast leiden I )e^e|Ud. Onderwijsinspectie wijst schoolbesturen op 'onzorgvuldigheid' Gemeenschapstaak DE STEM BINNENLAND A3 Nog geen zegelmoeheid bij andere koffiemerken DE STEM COMMENTAAR 29 DECEMBER 1993 A2 »Maij: 'Pas als we helemaal klem komen te zitten, ben ook ik geneigd om de duurzame samenleving het primaat te ge ven'. fotovnu ;d niet dat dat een echte omme- i zal brengen." er is somber over Maij's erfenis, streven naar een duurzame sa- ving, het tegengaan van de ver ering van het landschap. Daarmee ve het allemaal eens, maar naar- een maatregel beter is voor het u, daalt meestal de aanvaardbaar- iimistisch rtussen zoekt een Haagse minister pachtig naar haar historische po- GroenLinks-fractievoorzitter Lankhorst gaf Maij-Weggen al retitel: minister van de Betuwelijn. was ze ijdel genoeg om haar ;terschap met een passende titel rave te dragen: minister van Infra- :tuur. 1993 is Maij-Weggen een ver- i ogende dame, die constant in de diging is. De media hebben het al an. Al haar mooie plannen: de leffing, het rekeningrijden, de car- visselstrook, zijn immers negatief mgen. zijn pessimistisch," wrijft André er van Rover nog een keer zout in vonde, „de politici roepen tegen ir dat het goed gaat, de minister ap, maar het gaat alleen maar ter. Ik denk dat in een stad als a het busnet op termijn tot twee- e zal worden teruggebracht. De ndingen met de omliggende dor- zullen totaal verdwijnen. Jammer Hooge Zwaluwe r probleem," beoordeelt Mulder ter Maij-Weggen, „is dat ze een d verdedigt dat kiest voor twee :n: de auto laten rijden en het baar vervoer in stand houden, is Nederland te klein voor. Er is één oplossing: het reizigersvervoer iet openbaar vervoer wegwerken, jetekent kiezen." CDU, de wondermiddelen voor handen om alle problemen op te lossen, maar toch schijnen meer en meer kiezers de socialisten de gunst van de twijfel te willen geven. Met de komst van Schar- ping heeft de SPD aan zelfver zekerdheid en aanzien gewon nen. Kohl is het gezicht van Duits land in de wereld. Scharping is op het terrein van de buiten landse politiek weliswaar een beginneling maar hij weet ver draaid goed, dat hij Duitsland internationaal niet mag isole ren, omdat het SPD-partijpro- gram bijvoorbeeld onbeperkte blauwhelmen-inzet verbiedt. Hij heeft nog driekwart jaar de tijd om te garanderen en beter nog te bewijzen, dat de Bonds republiek onder de SPD geen vleugellamme, zich van alles en iedereen distanciërende EG- Navo-, WEU-, CVSE- en VN- partner zal zijn. Het tijdstip van de Bondsdag verkiezingen werkt ook in het nadeel van de CDU. Die zijn pas in het latere najaar. Als bij alle daaraan voorafgaande deel staat- en gemeenteraadsverkie zingen de neerwaartse spiraal voor het CDU aanhoudt, werkt dat negatief uit op het kiezers volk. Dan kan Kohl praten wat hij wil, maar dan zijn de verkie zingen verloren. En voor de politieke doodsteek tenslotte, slijpt een deel van de media de messen. Uiteenlopen de bladen als 'Der Spiegel', 'Die Zeit' en invloedrijke semi-lan- delijke bladen stimuleren de Kanzlerdammerung' Het tij van die stemmingmake rij lijkt net zo moeilijk te keren als dat van het wassende Rijn water. WOENSDAG 29 DECEMBER 1993 Utrecht (anp) - De arbeidsomstan digheden voor NS-personeel op sta tions is beneden de maat. Dat blijkt uit onderzoek van de Arbeidsin spectie. Pe inspectie controleerde dit jaar 24 stations aan de hand van de Arbeids omstandighedenwet. De inspecteurs constateerden ruim honderd tekortko mingen op 21 stations, meldt het NS- blad Koppeling in het jongste nummer. Zo bestond op station Alkmaar brand gevaar doordat gevaarlijke stoffen naast elektrische boilers lagen. In het pas verbouwde station Hilversum vol doen de nooduitgangen niet aan de wettelijke normen. Bij de bouw van het station heeft de NS namelijk nooit een brandveiligheidsdeskundige geraad pleegd. NS moet het station aanpassen. Volgens de inspectie is het arbeidsom standighedenbeleid bij de spoorwegen 'zwak ontwikkeld'. In haar rapportage zegt ze dat alle elementen voor een goede aanpak weliswaar aanwezig zijn, maar dat het beleid vooral op decen traal niveau onvoldoende wordt uitge voerd en gecontroleerd. Als de NS de wet volgend jaar niet beter gaat nale ven, volgen sancties, dreigt de inspectie. Een woordvoerder van de spoorwegen noemde de conclusie gisteren overtrok ken. „Met de gebreken zijn we al se rieus in de weer en ze zijn zeker niet levensbedreigend." Er komt onder meer een plan van aanpak, waarin wordt vastgelegd waar aan de bedrijfsonderdelen moeten vol doen op het gebied van de arbeidsom standigheden. Ook zal personeel wor den bijgeschoold. Onder de 24 onderzochte stations zijn er ook een aantal in Zuidwest-Neder land. Daar heeft de Arbeidsinspectie volgens de NS geen speciale gebreken geconstateerd, maar wel een aantal al gemene die ook op stations elders wer den aangetroffen. Het gaat daarbij bij voorbeeld om werkplekken voor loket- personeel die niet aan de eisen voldoen. De veiligheid op het Amsterdamse Cen traal Station is binnen een week aan zienlijk verbeterd door tijdelijke extra maatregelen van de Nederlandse Spoor wegen. Dat meldde gisteren de regio noordwest van het spoorbedrijf. De af gelopen week zijn slechts drie aangiften van zakkenrollerij gedaan, tegen nor maal gemiddeld negen per week. Sinds maandag 20 december is extra spoorwegpolitie op het station aanwe zig. Acht extra agenten in burger pro beren zakkenrollerij en diefstal van bagage te voorkomen. Ook zijn tien extra surveillancediensten in uniform ingesteld om mensen die overlast ver oorzaken uit het station te verwijderen. Het aantal overlast-bezorgers dat de toegang tot het station is ontzegd, steeg binnen een week van vier naar zestig. Verder moet iedereen al op de perrons een geldig vervoersbewijs bij zich heb ben. Twaalf speciaal opgeleide conduc teurs en perronopzichters controleren steekproefsgewijs bij de trappen naar de perrons. Zij schakelen de spoorweg politie in om personen zonder kaartje te verwijderen. Ook mensen die wel een kaartje hebben, maar te lang rondhan gen moeten eruit. Anders is het met „uitzwaaiers", die een soepelere behan deling krijgen. Zoetermeer (anp) - Frauderende examenkandidaten in het voortgezet onderwijs worden ongelijk behandeld bij strafmaatregelen. Dit staat in Examens 1993, het verslag van de onderwijsinspectie over de eindexamens in het voortgezet onderwijs. De inspectie vindt het ontoelaat baar dat scholen verschillend omgaan met bijvoorbeeld de zwaarste maatregel: uitsluiting van het examen. Gezien de ern stige consequenties voor de ge strafte dient er een zekere een heid te zijn bij het opleggen van deze straf. De minister wordt aanbevolen de scholen te wijzen op het toenemen van ongelijke behandeling bij het nemen van maatregelen bij fraude. Onzorgvuldig In 1993 namen ruim 253.000 leerlingen deel aan de examens in het voortgezet onderwijs. Van hen slaagde 84 procent, een da- Eindhoven - Van Nelle heeft het spaarzegelsysteem - waarmee de koffiefabrikant in 1921 de eerste in Nederland was- afgeschaft vanwege 'zegelmoeheid'. Andere bekende koffiemerken zeggen echter geen last te hebben van een teruglopende zegelactie. „We' moeten luisteren naar de consument en die zit niet meer te wachten op ons cadeauzegelsy- teem", zegt woordvoerder J. den Haan van Van Nelle. „We krij gen tegenwoordig nog maar en kele honderden zegels per week terug, tegen enkele duizenden vroeger." De klant van Douwe Egberts (DE) is nog wel geïnteresseerd in knippen en verzamelen. Liefst 85 procent van de zegels komt te rug. „Bij DE daalt het aan te vullen geldbedrag voor een ge schenk naarmate het aantal ze gels stijgt. Van Nelle kent dit niet. Voor een cadeau moet een bepaald aantal zegels en een vast bedrag worden neergeteld." legt de woordvoerder uit. Een groot verschil met Van Nelle is ook dat DE in het land elf winkels heeft waar de mensen hun geschenken kunnen opha len. Van Nelle had ook zo'n winkel in Rotterdam maar die is jaren geleden opgedoekt. ling van 1 procent in vergelij king met vorig jaar, meldt het verslag. Ook dit jaar bleek een aantal scholen het Eindexamenbesluit niet juist of onvolledig toe te passen. Scholen zijn verplicht in het examenreglement de maatre gelen op te nemen die door de directeur genomen kunnen wor den, als een leerling zich aan een onregelmatigheid schuldig maakt. Op 12 procent van de scholen werd dit niet op de juiste wijze vermeld. Er werden ook fouten geconsta teerd in de uitslag- en herkan singsregeling. In te veel examen reglementen komen steeds weer opnieuw fouten voor. De inspec tie vindt dat scholen op dit punt zorgvuldiger moeten zijn. In het examenverslag 1992 sprak de inspectie haar zorg uit over de toename van onzorgvuldighe den bij de administratieve af handeling van het examen op de scholen. Ook dit jaar werden veel onzorgvuldigheden gecon stateerd. De scholen moeten daar volgens de inspectie nog maar weer eens op gewezen wor den. Autonomie Minister Ritzen (Onderwijs) vindt dat het bij de eigen verant woordelijkheid van de scholen past om zelf te bepalen hoe zij de maatregelen hanteren. De mi nister handhaaft de beleidslijn om de verantwoordelijkheid die de scholen zelf kunnen dragen, bij de scholen te laten. Voor deze lijn van grotere auto nomie voor de scholen is uit drukkelijk gekozen bij het op stellen van het Eindexamenbe sluit in 1989, aldus de bewinds man in zijn reactie. De minister gaat ervan uit dat de scholen de feitelijke situaties zelf beter kunnen beoordelen. Specifieke gevallen zijn op lan delijk niveau niet te regelen. Scholen kunnen natuurlijk wel te maken krijgen met kandida ten die tegen een beslissing in beroep gaan bij de rechter. Het is dus zaak dat de scholen hun beslissingen goed onderbouwen. Onderlinge uitwisseling van praktijkervaringen kan hier tot steun zijn. Mogelijk kan de Alge mene Vereniging van Schoollei ders (AVS) een rol spelen, aldus minister Ritzen. Genietroepen in Gennep in de weer om met zandzakken het gat in de Niersdijk te dichten. foto ani Van onze verslaggevers Den Haag - Oud-commissaris van de koningin in Zeeland, C. Boertien, gaat een nieuwe werkgroep leiden die oplos singen moet aandragen voor het over stromingsgevaar van de Maas. De werk groep moet binnen een jaar verslag uitbrengen. Behalve Boertien hebben onder meer ook het Waterloopkundig Laboratorium, Rijkswa terstaat en de provincie Limburg zitting in de werkgroep. Boertien leidde eerder een commissie die in opdracht van minister Maij onderzoek deed naar de noodzaak van dijk versterkingen in het Gelderse en Zuidhol landse rivierengebied. De commissie advi seerde in januari de dijken minder te verho gen dan in de oorspronkelijke plannen van het ministerie stond. Minister Maij heeft de werkgroep ingesteld na haar eerste bezoek aan het getroffen gebied in Limburg. Gisteren bezocht de bewindsvrouw opnieuw het door overstro mingen getroffen gebied. Vandaag zullen overigens talloze kamerle den poolshoogte gaan nemen bij de Waal en de Lek en later op de dag bij de Maas in Gennep. De gedupeerde Limburgers bezien het hoge bezoek echter met de nodige arg waan. De aardbeving ligt nog vers in het geheugen en ook de kritiek van destijds dat Den Haag massaal verstek liet gaan. Burgemeester Ph. Houben van Maastricht wijst ondertussen alle kritiek van de bevol king over een 'slecht op de ramp voorbereide overheid' van de hand. Volgens hem is 'onvoldoende overleg tussen buitenlandse en 'Nederlandse weerstations' de voornaamste oorzaak dat Maastricht vorige week door het razendsnel opkomende Maaswater werd ver rast. „Het KNMI heeft de indicaties van de Bel gische of Franse weerstations niet of onvol doende meegenomen. Daardoor heeft nie mand de intensiteit van de hoeveelheid wa ter voorzien," aldus Houben. „Doordat in de meeste huizen de stopcontac ten te laag zitten, viel de elektriciteit uit en was daarmee communicatie met individuele slachtoffers een groot probleem." Op verzoek van Rijkswaterstaat heeft de luchtmacht gisteren vanuit F-16's met infra- roodcamera's de dijken van Maas, Waal, Rijn en IJssel gefotografeerd. De foto's leg gen de zwakke plekken bloot. Ze geven antwoord op de vraag, in hoeverre de dijken verzadigd zijn met water. Ondertussen is de toestand op de waterwe gen in Gelderland zo genormaliseerd, dat de speciale hoogwatertelefoon in het stroomge bied van Maas en Waal vanaf vandaag is opgeheven. Vanaf morgen is waarschijnlijk ook weer autoverkeer toegestaan op de dij ken. Ook het regionale rampenteam is ontbonden. Wel blijft de crisisstaf nog beschikbaar ter assistentie van de gemeenten Mook en Gen nep. Om de situatie in Gennep zo snel mogelijk 'normaal' te krijgen, werd de genie van de Nederlandse landmacht gisterochtend inge zet om het gat in de Niersdijk te dichten. Daarbij werd groot materieel gebruikt en zetten zich ook circa 100 vrijwilligers in om de soldaten bij te staan bij de dichting met zandzakken. Alle partijen in Tweede Kamer lieten giste ren weten dat ondernemers die schade heb ben geleden door de overstroming al zeer snel bij een bank leningen moeten kunnen afsluiten om de schade te herstellen. Voor die leningen moet het rijk zich garant stel len. Of de bedrijven van het rijk schadevergoe dingen ontvangen zal pas over enige tijd bekend zijn. Veel ondernemers hebben ech ter a la minute geld nodig om hun bedrijf weer te laten draaien. jfrr V5 Het schijnt dat het zaterdag alweer 1994 is. De nieuwe kalenders geven dat jaartal aan, maar ik krijg er steeds meer moeite mee om te geloven dat dat ook inder daad het geval is. Dat komtdoordat de Nederlandse tv-zenders steeds vaker teruggrijpen naar oude series. Zie ik zo'n afleve ring van toen nu op de buis, dan waan ik me onwillekeurig terug in het jaar dat die episode voor het eerst werd uitgezonden. Een weekje in de vooravond naar al die reeksen van herhalingen kijken, berooft me van mijn besef van tijd. Hoe sterk bijvoorbeeld Archie Bunker ook nu nog is, als ik hem zie, beland ik in het begin van de jaren zeventig. Bij Familie Ties zit ik ineens in de jaren tachtig en bij Mary Hartman raak ik helemaal de kluts kwijt. Het gekke is dan weer dat ik bij Miami Vice alleen maar aan alcoholvrij bier moet denken. Ze zeggen wel eens dat je de klok niet terug kunt draaien, maar als ik midden in zo'n herhaling zit, ben ik daar niet zo zeker van. Sinds ze met die ochtendte levisie begonnen zijn, kun je bovendien ook nog eens in vroeger opstaan. Geen wonder dat ik af en toe 's nachts droom dat het journaal alleen maar boze toekomstbeelden uitzendt. Of zou die toekomst meer een kwestie van plaats en veel minder van tijd zijn? MERIJN BINNENLAND KORT Justitie wil illegale vogelhandel stoppen Roermond - De Roermondse officier van justitie, mr. H. Droesen, wil paal en perk gesteld zien aan wat hij noemde de illegale invoer van beschermde vogels uit China en Japan door de 52-jarige vogelhandelaar G. van der F. en diens zoon P. uit Weert. Dat deelde hij dinsdag nadrukkelijk mee na afloop van een ruim acht uur durende zitting van het kantongerecht. Tegen beide Weertenaren, die bedrijfsleider, respectievelijk eigenaar zeggen te zijn van een handel in vogels, eiste hij per ten laste gelegd feit de maximum straf van driehonderd gulden voor vijftien in de dagvaarding genoemde vogelsoorten. Mr. Droesen liet daarbij de waarschuwing horen dat wanneer de Weertenaren hun illegale praktijken met beschermde vogels niet staken, zij op gevangenisstraf kunnen rekenen. Tevens liet hij weten dat opsporingsambtenaren de vogelhandelaren perma nent voor hun voeten zullen blijven lopen. Partij nep-merkkleding onderschept Den Helder - De politie van Den Helder heeft gisteren in twee bedrijven ongeveer 14.500 imitaties van merkkleding in beslag genomen. De actie werd samen met de Landelijke Stichting Namaakbestrijding en de politie van Beverwijk uitgevoerd. De invallen vonden plaats in twee filialen van hetzelfde bedrijf. De kleding was 'valselijk voorzien' van modieuze merknamen en printen als Nike, Levi's, LA Gear, O'Neill en Adidas. Ook werden de namen van grote drankmerken als Heineken, Sprite, Seven Up en Coca Cola misbruikt. De kleding had een handelswaarde van omstreeks een ton. De betrokken onderne mer krijgt een proces-verbaal. Ombudsman veroordeelt politiearts Rotterdam - De Nationale Ombudsman heeft een klacht ge grond verklaard, die een verkeersslachtoffer had ingediend tegen politiearts H. Cremers van de Rotterdamse politie. De ombudsman vindt dat de politiearts zich onbehoorlijk en ontactvol heeft gedragen toen de vrouw vorig jaar bij hem kwam om de verwondingen, die zij bij een ongeluk met haar fiets had opgelopen, door hem te laten registreren. De arts kleineerde de vrouw, maakte onheuse opmerkingen en zei later tegen een journalist dat zij 'gestoord' was. Cremers staat bekend om zijn botte benadering van met name slachtoffers van ongelukken en misdrijven. Burgemeester Peper geeft toe dat de klacht van de vrouw niet op zich stond. Naar aanleiding hiervan heeft de korpsleiding maatregelen genomen om het contact van de arts met het publiek aanzienlijk te verkleinen. De politiearts gaat volgend jaar met pensioen. Riem moest vertrekken als commissaris Maastricht - De vorige gouverneur van Limburg, E. Masten broek, heeft de nu van corruptie beschuldigde burgemeester H. Riem van Brunssum gevraagd op te stappen als commissaris bij een grindbedrijf. Voor de PvdA-burgemeester was het advies van de gouverneur echter geen reden zijn commissariaat op te zeggen. Dat blijkt uit een brief van Mastenbroek aan Riem die gouverneur Van Voorst tot Voorst gisteren openbaar heeft gemaakt. VERZEKERINGEN ZIJN bedoeld om risico's die men niet zelf kan of wil dragen te dekken. Het zijn voorzieningen voor tegenslagen en onverwachte schades. De gevolgen van aardbeving en overstroming zijn zulke niet te voorspellen financiële rampen. Toch is er in Nederland geen verzekering tegen mogelijk. In het buitenland, Frankrijk bijvoorbeeld, wel. Aardbeving als uitsluitingsgrond lag voor de hand. Dat Neder land ooit door zo'n natuurverschijnsel getroffen zou worden was hoogst onwaarschijnlijk. En waarom een verzekering aanbieden voor iets dat toch nooit gebeurt? Het zou geldklopperij zijn. Overstromingen kent Nederland daarentegen al te goed. Verze keraars sluiten de schade daarvan uit omdat de financiële consequenties de mogelijkheden van de maatschappijen snel te boven gaan. Er zou in Nederland zo'n hoge premie geheven moeten worden, dat alleen de rijksten het risico zouden kunnen afdekken en die hebben nauwelijks een verzekering nodig. De wenselijkheid van verzekering tegen natuurrampen is op nieuw gebleken. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven. Welke huurder, huiseigenaar of ondernemer is immers m staat op stel en sprong bedragen van tienduizenden guldens ®n meer op te hoesten? De verzekeraars willen wel en niet alleen uit zucht naar winst. Zij begrijpen verdraaid goed dat het hun naam geen goed doet, als tji slechts overzichtelijke en beperkte risico's willen aanvaarden. De hoogte van eventuele schadeclaims schrikt hen echter terecht a'- Een verzekeringsmaatschappij moet ook in staat zijn tot een gezonde bedrijfsvoering. ™er ligt derhalve een taak voor de gemeenschap. De staat moet bijspringen en samen met de verzekeraars een fonds vormen dat Spoot genoeg is voor komende calamiteiten, waarom spreken we anders nog van gemeenschap? Een van de Wezenskenmerken van een gemeenschap is immers dat de leden 'n tijd van nood en kommernis diegenen bijstaan die in de verdrukking dreigen te komen. Van onze verslaggever Nijmegen - Eind dit jaar zal, als het weer meezit, vanuit Nijmegen een reusachtige ballon, de Holland Flyer op stijgen voor een veertien daagse, non-stop vlucht rond de aarde. De twee piloten, helikopterpi loot Henk Brink en F-16-vlieger kolonel Willem Hageman, vliegt in een speciale drukcapsule van zeseneenhalf bij twee meter die hen 40.000 kilometer moet be houden in de ijzige koude van min 70 graden bij een even onmenselijke onderdruk van 0,2 bar, dit alles op een hoogte van 12 tot 13 kilometer in een or kaan met windsnelheden van 200 tot 300 kilometer per uur, de jetstream van west naar oost. Brink en Hageman hebben eer der met een vergelijkbare bal lon en capsule oceaan-overtoch ten gemaakt. Het project kost 6,4 miljoen gulden en wordt betaald door vele sponsors, waaronder de ge meente Nijmegen, KLM, Fok ker, TNO en Europe Space Agency. Zes meteorologen, der wie ir. Harry Otten, on- de bekende weerman van Meteo- consult, zullen van de eerste tot de laatste seconde de tocht elektronisch in de gaten hou den. De gemeente Nijmegen is als startplaats uitgekozen omdat de organisatie deze keer graag vanuit Midden-Nederland wilde beginnen en de twee piloten al geruime tijd goede contacten met de gemeente onderhoudt. De Holland Flyer is zo hoog als een flat van 23 verdiepingen. De drukcapsule, waarin de twee pi loten hun leven toevertrouwen, is te vergelijken met een duik boot. Het is een cilinder, een metalen sigaar. Want daar, hoog in de stratosfeer, is het leven bar en boos. Een mens zou daar zonder bescherming ont ploffen en de flarden van zijn lijf zouden meteen bevriezen. Henk Brink kijkt laconiek naar de toekomst. „Dat we een Guin- ness-record breken, interesseert me niet zoveel. Dat is maar dwaas. Maar een non-stop vlucht rond de wereld, dat is zowat de laatste grote uitdaging in de ballonluchtvaart. Het ge heim van een geslaagde missie ligt in een goede voorbereiding. En goed voorbereid, dat zijn wij, Hageman en ik, lichamelijk en geestelijk." De ballon, die in Engeland ge maakt wordt, slurpt 25 miljoen liter helium op, een uiterst licht edelgas, onbrandbaar dus en niet giftig, maar wel afschuwe lijk duur. Brink: „Er zijn maar twee plekken op aarde waar we helium kunnen krijgen, dat is in Texas en in Polen." Al eerder heeft het tweetal er varing met grote ballonvluch- ten. „In 1986 vlogen we van Canada naar Nederland, 52 uur, 5000 kilometer. We hebben bij een volgende overtocht weer die capsule gebruikt, maar nu als boot, met een motor eraan, va rend over de oceaan. In 1989 heb ik vijftig passagiers een half uurtje meegenomen in een dubbele mand vanaf de Flevo- polder. En in 1983 heb ik eens 103 heteluchtballonnen tegelijk in Nederland laten opstijgen. Het was alsof de zon verduister de." „De capsule is nog het best te vergelijken met de cockpit van een modern vliegtuig. Het inte rieur is dan ook door Fokker ontworpen. We hebben via de satelliet doorlopend contact met de meteorologen, en ook kunnen Helikopterpiloot Henk Brink (links) en F-16 vlieger kolonel Willem Hageman willen non-stop per ballon rond de wereld vliegen. foto vnu we zelf live video overstralen, waar ook ter wereld." De meteorologen spelen een hoofdrol in dit project. Brink: „Zo hebben ze ook voor ons een tijdsvenster bepaald. Tussen november en maart is de situa tie daar hoog in de lucht voor ons het gunstigst. Dan is er een regelmatige jetstream van west naar oost die ons met een vaart van 200 tot 300 kilometer per uur meesleurt op een hoogte van 12 tot 13 kilometer. De reis kan acht tot twaalf dagen du ren, misschien wat langer, en waar we precies uitkomen is natuurlijk niet bekend. Neder land, Spanje, wie weet." Brink en Hageman, al vijfent wintig jaar beroepsvliegers, hebben een rigoureuze training ondergaan. Een kleine twee we ken op eikaars lippen, in een vliegende sigaar die heen en weer wordt gekwakt in een de mens uiterst vijandelijk milieu, afhankelijk van high tech, en tegelijk onderworpen aan de grillen van de natuur. Want de voorbereiding kan nog zo minitieus zijn, de bemanning zo getraind, de ballon en capsu le zo perfect, als het weer niet meewerkt, gaat de vlucht niet door. Dat ondervond in 1992 een Amerikaans team dat ge dwongen was een lang verbeide ballontocht op het laatste ogen blik af te gelasten omdat de wind te hard stond. Het tweetal verwacht een grote mensenmassa als het in Nijme gen gaat opstijgen. Het vullen van de immense ballon vergt op zich al vijf uur en dan mag er per se geen wind staan. „Het wordt een historische tocht. Burgemeester De Hondt van Nijmegen heeft ons gezegd: 'Als wij een Vierdaagse kunnen or ganiseren, dan kunnen wij dit ook aan'."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 3