e DE STEM Een Jeroen Bosch met camera 'Achter zo'n kast vergeet je alles' UIT gids Uitdagende beelden in zwart-wit van Erwin Olaf in Rotterdamse Kunsthal Alle films van Fellini in april in Nederland Calvin Russell Marc Ribot Enigma Mucky Pup Screamfeeder Shostakovich Mahler Gokverslaving in 4Yoy' RTL eist verbod van gebruik naam RTL SIX ECEMBER 1993 C3 trick (links) en Adrie Bod- rt in hun postorderbedrijf Hulst. „We zijn in onze 'entatie nog softer dan boy. FOTO CAMIIE SCHELSTRAETE niet tevreden met hun seks- n en ze doen er wat aan." underballs uitgebreide assortiment, 400 dukten, gaat de deur pas uit het bijna letterlijk door de gers van de kwaliteitsdienst egaan. Dienst is een te groot, ord. PABO heeft één kwali- scontroleur (een vrouw) die produkten test. Dat geldt voor de videobanden. „Alles rdt bekeken. We willen geen lden laten zien, ook niet per eluk, die we zelf niet wensen aten zien." grens ligt bij dierensex en s waarbij de vrijwilligheid de acteurs in het geding is. gaat ook niets met minderja- en naar buiten. Tja, en die pmiddelen. De 'thunderballs' voor optimaal genot zorgen de vaginaspieren stimuleren, de 'Sultan of Swing', een zevibrator met turbo-motor, es anticipeert op de voor de d liggende lacherige vraag. ze heeft daar alle tijd voor. ligt telkens een half jaar sen de catalogi. We vernieu- n natuurlijk niet elke keer ons e assortiment. Tijd genoeg om chter te komen wat de nieuwe dukten kunnen en een goede schrijving te maken voor onze fonistes en de catalogus. On- 'telefonistes moeten natuurlijk weten waar ze over praten, e, we verplichten ze niet om s uit te proberen. Maar het g wel. We zijn natuurlijk ook e eigen klanten." fdesmat el, want marktleider, ver- cht. Dus ziet PABO het als taak elke catalogus met we- dprimeurs te komen. Het al- nieuwste speeltje op de eroti- e markt is een liefdesmat, een gmat waarin je je geliefde uit verschillende invalshoe- kunt nemen. Handig voor nsen met rugklachten en angere vrouwen. En speciaal r de zuidelijke provincies, carnavalsmuts in de vorm een eikel. „Kun je een keer t voor lui staan," luidt het schrift. zien de lol er zelf ook nog eds van in. Kees: „We hebben f ook altijd het grootste ple- r als er weer nieuwe dingen de markt komen. Want we n natuurlijk veel meer dan er eindelijk in de catalogus t. Maar dat is maar tien nuten. Dan is het weer se- us". 'ij zien het natuurlijk anders", Adrie. „Voor ons is het oon een produkt. We probe- op een professionele manier bedrijf te runnen. Onze di- te omgeving vindt dat ook. Er eigenlijk alleen maar bewon ing voor wat wij doen. ft r zelden of nooit opmerkin- over onze handel. Ik hoef me ook niet voor te schamen, ereen mag weten dat ik voor O sta." „Tegenwoordig heeft een beetje man een beetje vrouw die een beetje werkt." Karin Adelmund, PvdA-kandidaat Gids poor Guido t'Sas Zwart-wit foto's, die de erbodigheid van kleur Ijken aan te tonen. Uit het aedium gehaald wat er in jt. En dat is een spectrum van jewelste. Het zien van deze beelden geven je een «evoel van triomf. gaat over de techniek van Erwin Olaf, die tot eind januari ronderd ensceneringen laat zien ude Kunsthal aan de Westzee- iijkin Rotterdam. Inhoudelijk is ajn werk verhalend, theatraal, ïitdagend, soms surrealistisch, pornografisch, kritisch (in ironi sche zin); het is, kortom, de pro- iiiktie van een onvergelijkbare iïiistenaar. Olaf verkoopt zijn talenten, aan onder meer de me- om vrij te kunnen werken, naar ook bij de uitvoering van opdrachten probeert hij de gren- snaf te tasten. li een recent interview in Het Parool lijkt Erwin Olaf enigszins jefrustreerd door symptomen ie zouden kunnen wijzen op nskenning. Geen uitnodiging toor het Fotofestival Naarden lij voorbeeld. Flauwekul. Olaf denkt wel eens dat hij journalis te een plezier doet, door flink te kieren. Het hoort ook een beetje li] de ironie van zijn (vaak ho- ■erotische) beelden, bij het igje sarcasme of de knipoog tan deze schaterlachende Jeroen Bosch met camera, n een gesprek dat ik enkele jaren geleden met hem had, sig- ialeerde hij een - overigens roorspelbare - agressie, die sommige van zijn affiches voor Zuidelijk Toneel opriepen. »af hem aanleiding, te twijfe- aan de Nederlandse preten ses van vergaande tolerantie. Wellicht is hij inmiddels van die Iwijfel genezen: door de wijze raarop zijn oeuvre nu in Rotter- iam is gepresenteerd. Dat is néér dan erkenning. Dat is een lommage. Irouwens, zo'n serie als SM in Ultmd, die hij voor Vrij Neder- ind maakte, is dat niet zoiets Zelfportret van Erwin Olaf uit 1985. 'Model' uit de serie 'Ten Tables' (1993) van Erwin Olaf. als een 'koekje van eigen deeg'? Gevangen als we zijn in onze sexuele bevrijding. Of Beachwearverschenen in de Nieuwe Revue. Dat zijn wij, in onze interieurs met 'antieke' re gulateurs, kruissteek-borduur werkjes, open haarden met tan gen, anti-makassars en onze ras honden (niet één maar twee poe pers per gezin) op de beste plek jes. Zoals hij thema's heeft uitge diept, bij voorbeeld de serie Blacks, met in barokke medail lons gevatte droomfiguren. Al die beelden, zo donker als waren ze met koolstof bespoten en toch zo fijn genuanceerd. Met Ten Tables, dit jaar gemaakt in opdracht van de gemeente Groningen, leeft hij zich uit in surrealistische voorstellingen van soms misvormde wezens met meterslange puntneuzen, balan cerend op wankele tafels. 'Zwangere Lia' op de foto 'Wel fare' staat achter een kinderwa gen. Uit de kap steekt (natuur lijk) ook zo'n puntneus; de hond op de voorgrond heeft er een, maar de grap zit volgens mij in het onverhoedse-, hij heeft die hond ook zo'n punt als 'feest- hoedje' gegeven. Olafs beelden zetten voortdu rend aan tot denken en fantase ren. Ze lijken typerend voor deze tijd, maar zullen tot in een verre toekomst vragen blijven oproe pen, aanleiding geven tot verba zing - ziedaar de equivalentie met de zo mysterieuze middel eeuwse schilder Bosch. In een nawoord bij het schitte rend uitgegeven fotoboek 'Joy', bedankt Erwin Olaf 'hen die het aandurfden met mij te fotografe ren'. Dat is meer dan een obli gaat gebaar. Je als model onder werpen aan zijn invallen bete kent niet zelden een harde con frontatie aangaan met je eigen lichaam, zeg maar met jezelf als mens. Het kan uitdraaien op een vlijmscherpe karikatuur - is het niet van de persoon, dan wellicht van zijn of haar instelling en/of levenswijze. 'Joy', retrospectieve tentoonstel ling van fotograaf Erwin Olaf. Kunsthal, Westzeedijk, Rotter- damm, t/m 30 januari. Gelijknamig boek met biografisch overzicht, uit gave Focus Publishing, prijs 89,50. CALVIN RUSSELL maakte met de drie achtereenvolgende cd's A crack in time, Sounds from the fourth world en Sol dier een indrukwekkende reeks platen. Als singer/songwriter liet hij op die platen door het leven getekende teksten horen op melodieën, waarin bluesrock en country de belangrijkste in grediënten zijn. Ie voyageur is de titel van zijn onlangs verschenen en zoals de titel al doet vermoeden in Frankrijk opgenomen live-cd. Dat die plaat in Europa werd opgenomen, is niet zo verwon derlijk, want de vanuit Austin, Texas opererende Russell is in de oude wereld stukken beken der dan in de VS. Ie voyageur is een prima live plaat die een doorsnede geeft van de drie studio-cd's en daar naast wat nieuwe nummers biedt. Calvin Russell klinkt live met zijn eigen band stukken ruiger dan in de studio. De muziek neigt nogal eens rich ting stevige rock en zo nu en dan doet het wat aan Mitch Ryder denken. In ieder geval laat Le voyageur een boeiende en integere muzi kant horen. Door de onopge smukte sfeer is de plaat een verademing tussen al die ach teraf in de studio opgedirkte live-platen van tegenwoordig. (New Rose, Play It Again Sam) WIM VAN LEEST GITARIST MARC Ribot geniet faam voor zijn verleden bij de Lounge Lizzards, zijn werk met övis Costello en eigen platen zoals Requiem for what's-his-name. Ribots jongste plaat is een pos tuum eerbetoon aan zijn leer meester Frantz Casseus, een Haïtiaanse componist van wie Ribot jarenlang les kreeg. Mare R'bot plays solo guitar works of Frantz Casseus bevat stukken die de in juni van dit jaar everleden Casseus in de periode 1940 tot 1980 schreef. Omdat Casseus op een gegeven moment last kreeg van een bandkwetsuur was hij op latere leeftijd niet meer in staat om zelf te spelen. Hij comnoneerde "°g wel en in samenspraak met Lasseus nam Ribot vijf nimmer door de componist uitgevoerde stukken op. Daarnaast bevat de cd zes composities, waarvan tot aan deze plaatopname niet eens bladmuziek bestond. De muziek van Frantz Casseus kan gerekend worden tot de klassieke gitaarmuziek. Zijn composities kenmerken zich door ingetogenheid. Veel van zijn stukken zijn gebaseerd op de Haïtiaanse volksmuziek al is er nergens sprake van uitbundi ge Caraïbische motieven. Ribot heeft met deze plaat no bel werk verricht en voor een deel muziek vastgelegd voor het nageslacht die anders onherroe pelijk verloren zou zijn gegaan. (Les Disques du Crépuscule, Play It Again Sam) WVL ER ZIJN platen waarbij je al bij de eerste tonen je tenen en bil len tegen elkaar drukt. De on echtheid ligt er zo dik bovenop dat je als rechtgeaarde muziek liefhebber er van over je nek behoort te gaan. Een uitgesproken voorbeeld daarvan is Enigma, een onder neming van de naar Duitsland uitgeweken Roemeen Michael Cretu. De muziek die hij voort brengt is zo banaal dat er mil joenen exemplaren van zijn pla ten verkocht worden. De cd MCMXC a. D. met die vage Gregoriaanse saus over synthe- sizermuziek heen ging maar liefst 12 miljoen keer over de toonbank. De opvolger heet The cross of changes en die plaat is zo moge lijk nog walgelijker dan zijn voorganger. Onder het mom we reldmuziek worden er klanken uit allerlei windstreken ge mengd met allerlei halfzachte semi-religieuze teksten. Het ge heel is een mystiek ogende ver pakking gestoken en als je er te lang naar luistert, krijg je acute hersenverweking. Enigma laat griezelig gladde muziek horen die past in de slechte Duitse traditie van acts als Boney M, Sandra en Modern Talking. De laatste pagina van het tekst boekje maakt duidelijk waar het Enigma vooral om te doen is. In prijs variërend van 30 tot 298 Duitse marken (exclusief 14 mark verzendkosten) wordt Of ficial fan merchandise aan de man gebracht. (Virgin) WVL MUCKY PUP. De naam doet liever aan dan de muziek waar voor hij staat: naar metal nei gende hardcore. De groep is geformeerd rond gitarist Chris Milnes, die ooit diversiteit tot het grootste goed van de band uitriep. Afwisseling, niet alleen in de muziek, maar ook in de band zelf. Na elke plaat en promotietoer- nee stuurde hij zijn groepsgeno ten wandelen en zette weer een nieuwe formatie op. De bedoe ling was vooral om de uitvoe ring van zijn muzikale ideeën fris te houden. Nadeel van die tactiek was echter tegelijkertijd dat zijn muzikanten hun spel- routine pas te pakken hadden tegen de tijd dat ze alweer bui ten stonden. Mucky Pup heeft vooral een sterke live-reputatie en wie de band ooit op een podium gezien heeft, kan daarover meepraten: knoerhard en razendsnel. Voor de fans het ware ontluchtings- ventiel. Op plaat heeft de groep me echter nog nooit kunnen boeien. De platen van Mucky Pup zijn eerder wisselvallig dan afwisse lend te noemen. Op de eerste drie albums lijkt Wilnes te twij felen tussen hardcore, metal en funk en schuwt hij hier en daar zelfs niet om reggae te gebrui ken. Op de nieuwste Pup-plaat Le monade is het niet anders. De twaalf nummers spatten weer alle kanten op. Metal, zoals op Own up for what you say, hard core, zoals op The tv's on fire, of wat misplaatst klinkende rusti ge nummers zoals Junkey eyes. Dmitri Shostakovich Bijkomend nadeel is dat Lemo nade wel erg iel geproduceerd is. De muziek klinkt alsof ze geen lucht krijgt. Lemonade zonder bubbeltjes. (Century Media/Rough Trade) GERARD VAN DEN BROEK FRUSTRATIE HEEFT nog nooit iets fatsoenlijks opgele verd. Frustratie lag wel ten grondslag aan de verrichtingen van de Australische band Screamfeeder. Nadat vanuit Seattle de grunge de wereld had veroverd, groeide aan de Au stralische oostkust het gevoel dat 'wij dat ook kunnen'. Prima, maar wat het Brisbanese Screamfeeder op haar tweede album Burn out your name laat horen is toch weinig verrassend. Wat we te horen krijgen, valt misschien nog het best te om schrijven als 'metal-pop', maar we hebben het allemaal al eens eerder én beter gehoord. Burn out your name wordt zeer krachtig ingezet, maar na enke le nummers slaat de verveling toe. Er wordt prima gespeeld, maar compositorisch stelt het allemaal te weinig voor om te kunnen blijven boeien. Volgen de keer beter. (Survival/Play it again Sam) GVDB Tussen 1930 en T932 schreef Dmitri Shostakovich zijn opera Een Lady Macbeth van Mtsensk. De componist was bij de voltooiing 26 jaar, en het was reeds zijn tweede opera. Tijdens het creëren van Lady Macbeth leverde Shostakovich ook nog FOTO ARCHIEF DE STEM eens de muziek voor negen andere producties: films, to neelstukken, balletten. De ope ra droeg hij op aan zijn vrouw, met wie hij in 1932 trouwde. Later noemde hij deze periode de gelukkigste tijd van zijn le ven. En inderdaad: vanaf 1934 is het leven van Shostakovich een aaneenschakeling van tra gedies, vooral veroorzaakt door externe factoren als het schrik bewind van Stalin en de Twee de Wereldoorlog. In zijn jonge jaren kon het jeug dige genie Shostakovich volop profiteren van de kortstondige artistieke vrijheid die in de Sovjet-Unie heerste vanaf het uitbreken van de Revolutie in 1917. Die vrijheid duurde tot 1929, toen Stalin de collectivi satie van de landbouw inzette, die in de praktijk neerkwam op de moord op miljoenen boeren met een eigen lapje grond (koe lakken). Precies in die tijd van bloedige collectivisatie en hongersnood schreef Shostakovich zijn Lady Macbeth, gebaseerd op een ro man van Nikolai Ljeskov uit 1865. Inhoudelijk kon de com ponist aan dit onderwerp zijn vingers niet branden, want de 'lady Macbeth' in kwestie is een Russische boerenvrouw die maar liefst twee herenboeren, uitbuiters dus, vermoordt. Ideologisch had Shostakovich zich dus ingedekt in die levens gevaarlijke tijd, maar muzikaal kon hij (nog) doen wat hij wil de. Via de muziek kon hij paro diëren, spotten, kritiek leveren, subtiliteiten invlechten die aan de botte autoriteiten voorbij gingen maar die voor een ziels verwante luisteraar niet mis te verstaan waren. Alle muzikale effecten, alle dra matische deviezen die Shosta kovich geleerd had door het schrijven van muziek voor mu sic hall, cabaret, film en ballet paste hij in Lady Macbeth toe. Maar we horen ook exuberante orkestpassages, koren, dansen, dramatische aria's. Hij schuwt ook citaten niet uit het werk van voorgangers, en flarden van volksmuziek. Shostakovich staat met deze opera vol in de traditie van het Russische com poneren, hij is er een van de hoogtepunten van. In 1934 werd het socialistisch realisme afgekondigd als enig toegestane richting in alle kun sten, de nekslag voor duizenden talenten. Voor Shostakovich be tekende de oekaze het begin van tientallen jaren ellendig schip peren tussen enerzijds zijn ei gen artistieke integriteit en an derzijds de smaak van de censor (die de macht had over gevan genschap, verbanning, leven en dood). Zijn leven werd verziekt, tot aan zijn dood in 1975, maar aan deze Lady Macbeth kunnen we, horen wie Shostakovich werkelijk was: een universeel componist, in staat om alle menselijke gemoedsaandoenin gen, alle stemmingsnuances, tragedie en humor, ernst en pa rodie, tederheid en grimmig heid, met technisch volmaakt meesterschap en met het schijn bare gemak van het uitzonder lijke talent in muziek te realise ren. HANS ROOSEBOOM Zet een oude rot als Geoffrey Parsons aan de vleugel, trek de wat jongere bariton Thomas Hampson (geboren 1956, vorig jaar in America 'Singer of the Year') aan, geef ze Des Knaben Wunderhorn van Gustav Mahler in handen en het succes is gega randeerd. De vijftien liederen die Mahler tussen 1892 en 1901 schreef worden bijna altijd uitgevoerd in de versie met orkestbegelei ding (die Mahler zelf van de pianopartij maakte). Deze uit voering van Hampson en Par sons is van een prachtige inti miteit. HR WOENSDAG 29 DECEMBER 1993 DEEL Amsterdam (anp) - Het complete filmoeuvre van de onlangs overleden Italiaanse regisseur Frederico Fellini (1920-1993) komt naar Nederland. Het Nederlands Film museum in Amsterdam en het Haags Filmhuis vertonen in de maand april zijn drieëntwintig films. Ook worden vijf filmtoppers op televisie uitgezonden en zijn drie rolprenten te zien waarin Fellini als acteur optreedt. Alle Fellini-titels zijn afkomstig van Cinecitta International in Rome. Veel van het materiaal is zelden of nooit in Nederland te zien geweest, vertelt René Wolf van het Filmmuseum. Fellini's laatste film bijvoorbeeld, 'La Voce della Luna' (1989), is hier nooit vertoond. Ook is zijn debuut 'Luci del Variété' uit 1950 nauwelijks te zien geweest. Het idee voor het retrospectief dateert van vóór het overlijden van de filmmaker. Het plan was ook de regisseur zelf te laten overkomen tijdens de Fellini-maand. Na het overlijdensbericht in oktober, dacht het Filmmuseum de plannen te moeten afblazen. Gevreesd werd dat de kopieën te prijzig zouden worden. Die angst bleek echter ongegrond. De vijf films die de VPRO op uitzendt, zijn 'I Vitelloni' (1952), 'La Strada' (1954), 'La Dolce Vita' (1960) en 'Amarcord' (1973). De NOS vertoont 'Ginger e Fred' (1986). De drie films waarin Fellini figureerde zijn 'II Miracolo' (1948) van Roberto Rossellini, 'Alex in Wonderland' (1970) van Paul Mazursky en 'C'eravamo Tanto Amati' (1975) van Ettore Scola. Van onze rtv-redactie Hilversum - Gokverslaving onder jongeren is een probleem dat hand over hand toeneemt. Er zijn naar schatting 75.000 jongeren in Nederland verslaafd aan de kast. Het aantal aanvragen om hulp verdubbelt elk jaar. Aan deze materie wijdde regisseur Charles Leeuwenkamp twee programma's voor de jongerenrubriek 'Yoy'. In het eerste, 'Patatje met', ver tellen vier jongens vanavond over alle ins en outs van hun verslaving. De tweede afleve ring, 'Het verloren spel' speelt zich letterlijk af rond een eenar mige bandiet. Vier jongens pro beren in een gespreksgroep voor drugsverslaafden de magische aantrekkingskracht van de fruit automaat te doorgronden en hun eigen verslaving te analyseren. Dat de gokverslaafde jongens - verslaafde meisjes zijn spaar zaam - uiteindelijk alle vier bij het Consultatiebureau voor Al cohol en Drugs zijn terechtgeko men, is niet zo verwonderlijk. Want hun symptomen vertonen veel overeenkomsten met meer 'geaccepteerde' verslavingen als die aan drugs en drank. Het begint altijd klein ('in de snackbar of bij de afhaalchi nees') en brengt de slachtoffers vervolgens eerst financieel en dan maatschappelijk aan de rand van de afgrond. Veelal is het een vlucht voor problemen. „Als je achter zo'n kast staat, vergeet je alles." De verslaving vervult de gokkers met schuldgevoelens: „Als je de gokhal uitkomt, beloof je jezelf dat je het nooit meer doet. Je hebt een hele dag niet gegeten, twee pakjes sigaretten gerookt en dat wil je dan niet meer." Oftewel: „Je bent te vergelijken met een junk." Alle jongens weten precies wat er met hen aan de hand is, hoe het zo ver heeft kunnen komen en wat overheid, snackbareige naars en gokkastexploitanten moeten doen om de verslaving te voorkomen. En ook dat te veel mensen en instanties financieel FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. HULST - De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. A perfect world. 13.45, 19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. 13.45 u. De ongelofelijke reis. 13.45, 19 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 21.30 u. Tina, what's love got to do with it. 13.45, 19 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. 13.45 en 19 u. Aladdin. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Howards end. TERNEUZEN - Luxortheater 16.15 u. Aladdin. 20 u. Hard target. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Beethoven's 2nd. - Alhambra 2 14 en 19 u. Aladdin. 21.45 u. Little Buddha. - Alhambra 3 14, 19 en 21.45 u. A perfect world. - Alhambra 4 14 u. A Muppet Christmas carol 19 en 21.45 u. Sleepless in Seattle. I BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel 1-2-3 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Beet hoven's 2nd. 21.30 u. Hard target. 13.45 u. Jurassic Park. 16.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect world. Roxy 1 - 14 en 16.15 u. Aladdin. 18.45 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. Roxy 2 - 14 en 16.15 u. The Mup- belang bij deze florerende branche hebben, zodat er waar schijnlijk toch niets aan gedaan wordt. De grote vraag is dan ook of de knapen in staat zijn op eigen kracht van hun verslaving af te komen. 'YOY: Patatje met', Nederland 1, 19.00 uur Amsterdam (anp) - De commer ciële televisiezender RTL heeft een kort geding aangespannen tegen de Vara wegens het ge bruik van de naam RTL SIX. Het station eist een boete van honderdduizend gulden per overtreding. De rechtszaak, die samen met de moedermaatschp- pij CLT uit Luxemburg aanhan gig is gemaakt, dient donderdag bij de rechtbank in Amsterdam. De Vara heeft dat gisteren be kendgemaakt. Het geding kan worden voorko men als de Vara ervan afziet de naam RTL SIX te gebruiken. De omroep is dat niet van plan. Paul de Leeuw legt op het mo ment de laatste hand aan het Oudejaarsprogramma van de VARA, waarin RTL SIX is opge nomen. VARA-voorzitter Marcel van Dam laat in een reactie weten dat humor kennelijk niet de grootste kracht is van RTL. „Hier is zo duidelijk sprake van een persiflage. Ik zou er niet aan moeten denken om iedere keer naar de rechter te stappen als de Vara over de hekel gehaald wordt." pets Christmas carol. 18.45 u. Aladdin. 21 u. The house of the spirits. ROOSENDAAL -City 1-2-3 13.45, 18.45 en 21.30 u. A perfect world. 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 13.45 u. Jurassic Park. 16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 16.15 en 21.30 u. Hard target. KNOKKE - Beverly Sereens 15 en 17.30 u. Aladdin. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beetho ven's 2e. 17.30, 20 en 22.30 u. Perfect world. 15, 20 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. 20 u. Little buddha. 15, 17.30 en 22.30 u. Sleepless in Seattle. - Scharpoord 20.30 u. Stalingrad.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 13