'Een vibrator op elk nachtkastje' Erotisch postorderbedrijf PABO in Hulst verovert de Europese markt Uitdagende b DE STEM ZEELAND Calvin Russell Marc Ribot WOENSDAG 29 DECEMBER 1993 C3 „Tegenwoordig heeft et een beetle vrouw di< werkt." Karin Adelmund, MET erotische cassette bandjes (Diana vertelt...) legden ze in 1984 de ba sis voor de 06-sexlijnen in Nederland. Maar ze lieten dat gat in die markt vreemd genoeg zitten. „Misschien onze grootste fout." Tien jaar later maken Patrick (34) en Adrie Boddaert (40), uit Hulst naam met hun postorderbedrijf in eroti sche lingerie en aanver wante artikelen. In de wereld van VERONICA EMOTIONS, satijnen stoeipakjes, softporno- video's, robosucks, clito- ringen, vibrators en love dolls verovert PABO in hoog tempo de markt. Patrick (links) en Adrie Bod daert in hun postorderbedrijf in Hulst. „We zijn in onze presentatie nog softer Playboy. FOTO CAMILE SCHELSTRAEU Van onze verslaggever j Frank Deij ACH. Die hunkerende Diana. Een goudmijn werd het. Ze ver klapte haar zinnenprikkelende geheimpjes exclusief voor jou op een cassettebandje dat je in 1984 via een telefoonnummer in een doodgewoon huiskamertje in Hulst kon bestellen. Half Neder land belde naar dat ene numrn- mer. Dag en nacht. De telefoon centrale in Hulst ging plat. Ant woordapparaten draaiden bin nen een half uur dol. Bestellin gen vlogen de deur uit. Adrie Boddaert denkt er tien jaar later met gemengde gevoe lens aan terug. Een half jaar voor de opkomst van de 06-lijnen stootte PABO die poot om privé-redenen af. „Wij zijn eigenlijk de start van de 06-lijnen geweest. We hebben de 06-lijnen zien aankomen en heb ben er niets mee gedaan. Mis schien wel de grootste fout van ons. Maar je neemt een besluit en daar moet je achter blijven staan al kijk ik er niet graag op terug." Adrie vertelt zijn verhaal vanuit de huidige vestiging, de voorma lige katholieke huishoudschool in de binnenstad van Hulst, waar Maria van de Onbevlekte Ontvangenis vanuit een hoge nis devoot op de nieuwe nijverheid neerkijkt. Maar de ambities rei ken verder. Volgend jaar ver huist PABO naar een nieuw ge bouw in Walsoorden en wordt ook het Franse deel van de Bel gische markt bewerkt. Grenzen kennen ze niet: „We willen elk jaar een nieuw land". Postorderbedrijf PABO. Het is het verhaal van twee broertjes die wat anders wilden. Klein beginnen en groot eindigen. Pa trick was magazijnbediende. Adrie, na een carrière als be drijfsleider bij het toen instor tende imperium van Paul Metz voor wie hij de platenzaken be heerde, zelfstandig verzekerings adviseur. Beiden ontevreden met hun situatie. „Ik las altijd veel, ook Amerikaanse weekbladen. En daarin werd de opkomst van de erotische lingerie voorspeld. Je zag toen al dat het allemaal wat frivoler werd. De markt was aan het groeien." Op een avond in november 1983 riep hij zijn broertje bij hem thuis en ze besloten, tot de oprichting van een postorderbedrijfje in linge rie. „We spraken af dat ook onze vrouwen mee zouden doen en dat ik voorlopig verzekeringsad viseur zou blijven." Schoenendozen Ze kochten 100 catalogi op en adverteerden daarmee in De Te legraaf en het Algemeen Dag blad. „De mensen moesten een tientje voor 'de catalogus beta len. Daarmee dekten we de aan schaf van de catalogi en de ad- vertentiekosten." De eerste be stellingen kwamen binnen en de zaak begon te lopen. In die pe riode begonnen de broers ook met hun erotische cassettepost, videobanden en sexartikelen. „Het ging allemaal heel primi tief. We verpakten onze spullen in schoenendozen die mijn vader bij de schoenenwinkels in Hulst ophaalde. We merkten al gauw dat we te veel betaalden voor de catalogi en de leveranties. De meeste lingerie kwam uit Enge land. Van onze eerste verdiende centen zijn we heel Engeland doorgecrosst, op zoek naar leve ranciers die tevens catalogi maakten. Toen we die vonden kwam onze grote doorbraak." We schrijven eind jaren tachtig. De korte lijn naar hun leveran ciers zorgde voor zulke scherpe inkoopprijzen, dat ze winkels in Hulst en Sluis openden en er een groothandel bij begonnen. De eerste grote bestelling kwam van een zakenman met veel contac ten in Europa, 12.000 stuks lin gerie. De volgende dag vulde hij de bestelling aan tot 60.000 stuks en nam de jongens mee op buitenlandse reizen om daar ook postorderbedrijfjes te beginnen. „Onze groothandelfunctie werd steeds belangrijker. Het liep als een trein. In een mum van tijd hadden we vestigingen in alle Scandinavische landen, Enge land, Polen, Tsjecho-Slowakije. Toen de Berlijnse Muur viel gin gen we ook de Oosteuropese markt open. De vraag naar onze produkten was groot. Voorna melijk lingerie." Begin jaren negentig, er werkten op dat moment tientallen men sen bij PABO, kwam de omslag. De organisatie bleek niet ge bouwd op deze explosieve groei. „Het ging allemaal veel te snel. We zaten op een gegeven mo ment meer in het buitenland dan in Hulst." Er was onvoldoende kader en de partners in het bui tenland waren van wisselende kwaliteit en betrouwbaarheid. „PABO runde vier verschillende organisaties waarvan de enige samenhang de produkten waren. Maar een postorderbedrijf is heel wat anders dan een winkel of een groothandel," voegt com mercieel directeur Kees Gabriëls aan het gesprek toe. Adrie: „We deden van alles, maar niet goed". Bezinning bracht PABO in 1992 terug bij het uitgangs punt, het postorderbedrijf. „Daar zijn we goed in, en dat gecombineerd met de kennis van de erotiek-markt zorgt voor een unieke combinatie". De kennis van die markt leidde vorig jaar tot een revolutionaire aanpak in de postorderwereld van lingerie en sexartikelen. Borsten nog wel in beeld, maar daad en zaad niet meer. „We zijn in onze presentatie nog softer dan Playboy", zegt Kees. „Voor die periode lieten we ons pro- dukt zien op een manier waar mee we maar een kleine doel groep bereikten." Het had allemaal iets platvoers. Veel vlees, veel open benen. „Daarmee stoot je een grote groep af. Terwijl erotiek, net als brood, een produkt is waarvoor werkelijk iedereen interesse heeft. Maar niet iedereen zette die latente behoefte om in het aanvragen van een catalogus of zelfs nog maar iets te kopen. We geven nu ook veel meer informa tie, we vertellen wat de produk ten voor jou kunnen doen." Ook de doelgroep verbreedde. „Mannen vormden tachtig pro cent van onze klanten, nu is dat fifty-fifty. We hebben erotiek te ruggebracht naar de intimiteit en de charme die het in zich heeft. Lingerie vindt iedereen mooi. Het geeft een vrouw klasse en meer eigenwaarde", zegt Kees. Taboesfeer Ofschoon de softe presentatie er op gericht is de erotiek uit de taboesfeer te halen - 'Onze cata logus kan op elke leestafel lig gen' -, is bij het opnemen en verwerken van de bestellingen discretie het devies. Bestellen kan anoniem, per telefoon, per computertelefoon of via bestel formulieren. De herkomst van de pakketjes met ondeugende in houd is onherkenbaar. „Onze klanten hechten aan privacy. Wij kunnen er wel zo open mogelijk over doen maar hebben niet de illusie dat we de maatschappij op dat punt a la minute kunnen veranderen. Onze klanten moe ten zelf beslissen of ze daar ook op zo'n open manier mee om gaan." Uit de catalogus van PABO. De sponsoring van het Veronica programma Emotions is onder deel van de strategie om in alle Nederlandse huiskamers binnen te dringen. Kees: „Als we uit gaan van de filosofie dat PABO er voor iedereen is, helpt de sponsoring van dat televisiepro gramma enorm. Het tilde ons in een keer uit de wazige sfeer. Je bereikt dat mensen zeggen 'als Veronica met PABO samenwerkt moet daar wel een goed bedrijf achter zitten'. Je merkt dat aan de reacties van de nieuwe klan ten. Die kennen ons van de tv. Het is eigenlijk heel simpel. Wat de boer niet kent, vreet-ie niet. Als ze je op tv zien wordt het alweer een heel stuk gemakkelij ker. Die sponsoring is een van die dingetjes om de drempel te verlagen. Marktleider De markt voor erotische handel, vooral ook ondergoed voor man nen, groeit snel. „Da's prima business. Ja, want niet iedereen wil toch in een Hema lopen", riep Rob Beek van De Stringslip in Den Haag kortgeleden op de Erolifebeurs in Utrecht. Omzet cijfers geven ze niet, maar PABO is met 50 man personeel een miljoenen-organisatie. „We zijn absoluut marktleider in Neder land", geeft Kees een indicatie. PABO deed vorig jaar een mil joen catalogi de deur uit. Bij twintig tot dertig procent van de mensen die om een catalogus vroegen leidde dat tot bestellin gen. Zeeland en Brabant lopen voorop. „Waarom weten we niet. Het heeft misschien iets te ma ken met de volksaard. Hoe meer naar het zuiden hoe vrijer de 'Het geeft een vrouw klasse en eigenwaarde...' mensen." Maar ook in Vlaande ren, in de randstad en Gronin gen, Friesland en Limburg wo nen veel klanten. Lingerie is bij velen de eerste aankoop. „Linge rie is de magneet", zegt Kees. Maar het verkoopt niet meer dan de rest. „Het gaat gelijk op. Een derde is lingerie, een derde video en een derde sexartikelen". „Sexy lingerie." Oh nee, hè. Niet dat ondergoed met die gaten. Het is net of je op een gewonde Milva ligt te knarren", sprak Wim de Bie ooit vol afschuw toen Kees van Kooten hem een tip gaf zijn sexleven te verbete ren. Waarom kopen mensen jul lie artikelen? Kees: „De belang rijkste reden is wel dat mensen spanning terug willen brengen in hun relatie. In de jaren zestig bracht je spanning en variatie in je seksleven aan door zoveel mo gelijk van partner te wisselen. Dat kon toen nog ongestraft. Het is nu niet stoer meer om te vertellen hoeveel veroveringen je hebt gemaakt. Je ziet dat men sen een hechte relatie belangrijk vinden. Mensen trouwen weer. De huiselijke initimiteit is terug en wij hebben alles om het weer leuk in de slaapkamer te maken. Daar is toch ook niets vreemds aan. Het is toch volkomen nor maal dat je van iets wat in zo belangrijke mate je leven be paalt, seks, het beste probeert te maken. Oh, ik weet zeker, er zijn legio mensen die perfect gelukkig zijn zonder dat ze iets van PABO kopen, maar er zijn zeker zoveel mensen die het spannend vinden om op zaterdagavond een sexvi- deo te bekijken. Er zijn veel mannen en vrouwen die het spannend vinden dat hun part ner leuke lingerie aantrekt, die het opwindend vinden om met een vibrator te spelen. Als we naar onze verkoopcijfers kijken moet er zowat in elk nachtkastje in Nederland een vibrator lig gen." De nette damesbladen, de Cosmopolitan en ook de Viva, die deze maand een lingeriesetje cadeau doet, vertellen eigenlijk niets anders, zegt Adrie. „Er is steeds meer aandacht voor de bevrediging van de vrouw. De vrouw wordt zelf ook mondiger, vertelt wat ze lekker vindt. Sla de damesbladen er maar op na. Daar wordt zelfs aangeraden om in je relatie gebruik te maken van hulpmiddelen die het sa menzijn kunnen veraangenamen. Het mag van de Viva." Wie kopen het? Dan begeven we ons op glad ijs. Kees houdt er niet van om zijn klantenbestand stempels op te plakken. Iedereen koopt bij PABO. Het is volgens Kees onzin om te stellen dat iemand die een love doll bestelt, compleet met toeters en bellen een contactgestoorde zielepoot is. Er zullen mensen eenzaam zijn, sommigen een beetje ver knipt misschien ook wel. Het is voer voor psychologen. „Het is voor ons niet van belang", zegt de manager in Kees. „Ze hebben allemaal een ding gemeen. Ze zijn niet tevreden met hun sel leven en ze doen er wat aan." Thmiderballs Het uitgebreide assortiment, 400 produkten, gaat de deur pas uit als het bijna letterlijk door de vingers van de kwaliteitsdienst is gegaan. Dienst is een te groot woord. PABO heeft één kwali teitscontroleur (een vrouw) die alle produkten test. Dat g ook voor de videobanden. „Alles wordt bekeken. We willen g beelden laten zien, ook niet per ongeluk, die we zelf niet wensen te laten zien." De grens ligt bij dierensex films waarbij de vrijwilligheid van de acteurs in het geding is, Er gaat ook niets met minderja rigen naar buiten. Tja, en die hulpmiddelen. De 'thunderballs' die voor optimaal genot zorgen en de vaginaspieren stimuleren, en de 'Sultan of Swing', een reuzevibrator met turbo-motor. Kees anticipeert op de voor de hand liggende lacherige vraag. „Ja, ze heeft daar alle tijd voor. Er ligt telkens een half tussen de catalogi. We vernieu wen natuurlijk niet elke keer ons hele assortiment. Tijd genoeg om erachter te komen wat de nieuwe produkten kunnen en een g omschrijving te maken voor onze telefonistes en de catalogus. On ze telefonistes moeten natuurlijk wel weten waar ze over praten. Nee, we verplichten ze niet om alles uit te proberen. Maar het mag wel. We zijn natuurlijk ook onze eigen klanten." Liefdesmat Adel, want marktleider, ver plicht. Dus ziet PABO het als een taak elke catalogus met we reldprimeurs te komen. Het al lernieuwste speeltje op de eroti sche markt is een liefdesmat, een hangmat waarin je je geliefde vanuit verschillende invalshoe ken kunt nemen. Handig voor mensen met rugklachten en zwangere vrouwen. En speciaal voor de zuidelijke provincies, een carnavalsmuts in de vorm van een eikel. „Kun je een keer echt voor lui staan," luidt het bijschrift. Ze zien de lol er zelf ook steeds van in. Kees: „We hebben zelf ook altijd het grootste ple zier als er weer nieuwe dingen op de markt komen. Want we zien natuurlijk veel meer dan er uiteindelijk in de catalogus komt. Maar dat is maar tien minuten. Dan is het weer se rieus". „Wij zien het natuurlijk anders1 zegt Adrie. „Voor ons is het gewoon een produkt. We probe ren op een professionele manier een bedrijf te runnen. Onze di recte omgeving vindt dat ook. Er is eigenlijk alleen maar bewon dering voor wat wij doen. ft hoor zelden of nooit opmerkin gen over onze handel. Ik hoef ntë er ook niet voor te schamen. Iedereen mag weten dat ik voor PABO sta." poor Guido t'Sas Zwart-wit foto's, die de overbodigheid van kleur lijken aan te tonen. Uit het medium gehaald wat er in zit. En dat is een spectrum van jewelste. Het zien van deze beelden geven je een gevoel van triomf. get gaat over de techniek van Erwin Olaf, die tot eind januari honderd ensceneringen laat zien in de Kunsthal aan de Westzee dijk in Rotterdam. Inhoudelijk is zijn werk verhalend, theatraal, uitdagend, soms surrealistisch, pornografisch, kritisch (in ironi sche zin); het is, kortom, de pro- duktie van een onvergelijkbare kunstenaar. Olaf verkoopt zijn talenten, aan onder meer de me dia, om vrij te kunnen werken, maar ook bij de uitvoering van opdrachten probeert hij de gren zen af te tasten. In een recent interview in Het Parool lijkt Erwin Olaf enigszins gefrustreerd door symptomen die zouden kunnen wijzen op miskenning. Geen uitnodiging voor het Fotofestival Naarden bij voorbeeld. Flauwekul. Olaf denkt wel eens dat hij journalis ten een plezier doet, door flink te etteren. Het hoort ook een beetje bij de ironie van zijn (vaak ho mo-erotische) beelden, bij het vleugje sarcasme of de knipoog van deze schaterlachende Jeroen Bosch met camera. In een gesprek dat ik enkele jaren geleden met hem had, sig naleerde hij een - overigens voorspelbare - agressie, die sommige van zijn affiches voor Het Zuidelijk Toneel opriepen. Ze gaf hem aanleiding, te twijfe len aan de Nederlandse preten ties van vergaande tolerantie. Wellicht is hij inmiddels van die twijfel genezen: door de wijze waarop zijn oeuvre nu in Rotter dam is gepresenteerd. Dat is méér dan erkenning. Dat is een hommage. Trouwens, zo'n serie als SM in Holland, die hij voor Vrij Neder land maakte, is dat niet zoiets CALVIN RUSSELL maakte met de drie achtereenvolgende cd's A crack in time, Sounds from the fourth world en Sol dier een indrukwekkende reeks platen. Als singer/songwriter liet hij op die platen door het leven getekende teksten horen op melodieën, waarin bluesrock en country de belangrijkste in grediënten zijn. Le voyageur is de titel van zijn onlangs verschenen en zoals de titel al doet vermoeden in Frankrijk opgenomen live-cd. Dat die plaat in Europa werd opgenomen, is niet zo verwon derlijk, want de vanuit Austin, Texas opererende Russell is in de oude wereld stukken beken der dan in de VS. Le voyageur is een prima live plaat die een doorsnede geeft van de drie studio-cd's en daar naast wat nieuwe nummers biedt. Calvin Russell klinkt live met zijn eigen band stukken ruiger dan in de studio. De muziek neigt nogal eens rich ting stevige rock en zo nu en dan doet het wat aan Mitch Ryder denken. In ieder geval laat Le voyageur een boeiende en integere muzi kant horen. Door de onopge smukte sfeer is de plaat een verademing tussen al die ach teraf in de studio opgedirkte live-platen van tegenwoordig. (New Rose, Play It Again Sam) WIM VAN LEEST GITARIST MARC Ribot geniet faam voor zijn verleden bij de Lounge Lizzards, zijn werk met Elvis Costello en eigen platen zoals Requiem for what's-his-name. Ribots jongste plaat is een pos tuum eerbetoon aan zijn leer meester Frantz Casseus, een Haïtiaanse componist van wie Rfbot jarenlang les kreeg. Mare Ribot plays solo guitar works of Frantz Casseus bevat stukken die de in juni van dit jaar overleden Casseus in de periode 1940 tot 1980 schreef. Omdat Casseus op een gegeven moment last kreeg van een handkwetsuur was hij op latere leeftijd niet meer in staat om te spelen. Hii componeerde nog wel en in samenspraak met Casseus nam Ribot vijf nimmer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 12