'Coverstory'
te zwaar
voor sterren
tERING
(KEN
1MING
DE STEM
[Arena van Ahoy' omgebouwd tot Italiaanse kathedraal
Vinger aan de Pols' op bezoek bij drie seropositieve vrouwen
Islamitische kunst
in Rotterdams museum
AA ld**
TURNOVER
lecomte
Marc Klein Essink en Nelleke Zitman doen stapje terug in nieuwe reeks
I.Door die dertien afleveringen
Ivan 'Coverstory' heb ik mijn
poontje van 4>/2 het afgelopen
weinig gezien. Soms vraag
i me af of zo'n serie, die de
■mensen een volgend seizoen mis-
Isohien alweer vergeten zijn, dat
|»aard is", verzucht Mare Klein
de prijs van de roem
Joverziend.
„We hebben allemaal maar één clou,
en dat is de dood. In die schaduw leef
ik een beetje."
Youp van 't Hek, cabaretier
E KLEDING NU
NUANCE KOOPT U
DIE HAAR
OPT KRIJGT U 20°/o KORTING.
OP HET DERDE 40°/o.
3N VANAF 69,-.
3: 01170-54452
tuur
Gids
ItKia Bremer
foto dijkstra
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Esther raakte in
Italië verliefd op een jongen
die aids bleek te hebben. Rei-
na overkwam hetzelfde in
Spanje. Beide vrouwen lijden
inmiddels aan aids. Net als
Anita, wiens eerste man in
het buitenland na een bloed
transfusie werd besmet en la
ter overleed.
Esther, Reina en Anita horen tot
de circa 800 tot 3000 aidsslacht-
offers buiten de zogeheten risi
cogroepen. Ria Bremer zocht hen
op voor 'Vinger aan de Pols',
waarvan vanavond de eerste af
levering in het nieuwe seizoen.
„Een kwestie van pech. Het kan
iedereen overkomen, ook al han
gen rond aids nog steeds zaken
als seks en drugs", verwoordt
Reina de gevoelens van alledrie.
Esthers moeder kreeg bijvoor
beeld de pijnlijke vraag of haar
dochter een junk was. „Dan
krijg je wel even een dreun",
zegt de moeder van het fotomo
del dat nooit rookte of dronk.
Esther geniet ervan als mensen
in haar fotoboek bladeren en
complimentjes geven over hoe
mooi ze er vroeger uitzag.
Esther wilde zelf niet meer voor
de camera verschijnen. De laat
ste videobeelden van haar wer
den gemaakt in de zomer van
1993, toen ze 25 jaar werd. In
een rolstoel.
Isolement
Reina, die zeer actief is in de
HTV-vereniging, heeft lang ge
twijfeld voordat ze Ria Bremer
toeliet. Ze deed het uiteindelijk
omwille van alle mede-slachtof
fers die anoniem blijveii uit
angst voor de buitenwereld. „Ik
heb veel vrouwen ontmoet die
wel naar buiten zouden willen
treden, maar die het niet kun
nen. Aids is iets waar je niks aan
kunt doen, maar waar wel veel
schaamte omheen hangt. Ik hoop
dat ik vrouwen kan helpen uit
hun isolement te komen. Blijf
niet anoniem", is haar devies.
Ria Bremer stelt zinnige vragen,
die zowel de medische als men
selijke kant aan bod laten ko
men. Reina: „Als je aids hebt,
confronteer je mensen met hun
eigen sterfelijkheid. Je kunt niet
om een enorme verdieping in je
leven heen. Aids heeft een aantal
veranderingen in mijn leven te
weeggebracht die ik anders niet
zou hebben doorgemaakt en die
ik mooi vind."
In tegenstelling tot Reina, die
vanwege haar ziekte niet aan
een relatie durft te beginnen,
koos de volkomen gezonde Her
man voor zijn aan aids lijdende
Anita. Onlangs trouwden ze,
waarvan beelden in 'Vinger aan
de Pols' te zien zijn.
Ria Bremer praat met Herman
en Anita, maar ook met de
ouders van Herman. Die hebben
Anita in hun hart gesloten en
zullen voor haar zoontje Nigel
zorgen als zij er niet meer is.
„Angsten en twijfels houd je al
tijd. We praten veel samen", zegt
Herman. „Je probeert er zoveel
mogelijk van te maken." De
moeder van Herman verwoordt
precies datgene dat Ria Bremer
wil aantonen: „Ik heb er nooit
bij stil gestaan dat iedereen aids
kan krijgen."
'Vinger aan de
land 1,18.59 uur
pols', Neder-
|3oor Anja van den Akker
de NCRV-serie 'Coverstory' in 1995 een vervolg krijgt,
weliswaar vast, maar of beide hoofdrolspelers Mare
iKlein Essink en Nelleke Zitman dan ook nog zo intensief
lullen opduiken valt te betwijfelen.
I-Het verhaal draait bijna hele-
Ijiaal op ons. Dat is loodzwaar,
lïan de 160 scènes komen wij
■slechts in een stuk of 20 niet
Ivoor. Als het aan mij ligt, wordt
Isat accent meer naar andere
■karakters verlegd. Wat ook het
■verhaal ten goede zou komen",
lildus Zitman. „Dit tempo is
Imoordend"voegt Klein Essink
■traan aan toe.
Je kunt het niet maken een jaar
privé voor niemand aan-
|spreekbaar te zijn. Dus zit er bij
lo'n klus als dit maar één ding
lp: uren van je slaap afhalen,
pt is de enige rek die erin zit.
i dit vak moet je er genoegen
nemen dat je wat sneller
Ipbrandt", aldus Klein Essink
p vervolgens relativeert: „Ach,
le keuze tussen werk en privé is
zo oud als de wereld. Een
[toeede seizoen 'Coverstory' is
"g, zodat deze kwaliteitsserie
Mi definitief kan bewijzen."
I'eileke Zitman (34), moeder van
'we kinderen van twee en 5'/2
f»: „Ik heb 'ja' gezegd op voor-
paarde dat ik er wat minder
•zit. Deze rol vraagt, in combi-
latie met de kinderen, zoveel
prgie dat de boog altijd ge
bannen is. Je moet jezelf con
stant in rollen opdelen. Een dag
vrij, betekent een dag voor de
kinderen. Als je kinderen hebt,
haal je driekwart van je carrière.
Dat is de aderlating die je doet.
Mijn man is ook acteur. Wij
hebben de afspraak dat ieder
van ons een periode werkt en de
ander meer thuis is. Onderhand
ben ik weer eens aan de beurt."
Toch voelt Zitman zich zicht
baar als een vis in het water als
de journalistieke speurneus Mar
lies Moerman. „Mijn vader was
journalist bij Tubantia", vertelt
ze. „Dus van huis uit heb ik
binding met het vak. Bij de
dochter van een journalist hoort
een bepaald analyserend vermo
gen, een bepaalde interesse en
nieuwsgierigheid.
Eigenwijs
Vanwege haar duidelijke opvat
tingen over het vak, heeft Zit
man het karakter van Marlies
Moerman wat eigenwijzer ge
stalte gegeven dan aanvankelijk
de bedoeling was. „Veel eigen
wijzer dan ik zelf ben", lacht ze.
„Ik heb me erg afgezet tegen het
feit dat Marc in het script veel
initiatieven nam. We hebben niet
veel aan de teksten veranderd,
maar ik heb van Marlies wel een
mondiger vrouw gemaakt. Ik
merk dat de auteurs geïnspireerd
raken door wat ze nu zien. Een
tweede serie geeft me de kans
om nog dieper te kunnen duiken
in het karakter van Marlies
Moerman."
De schrijvers Jelte Rep, Bram
De hoofdrolspelers in de serie 'Coverstory', Nelleke Zitman en Mare Klein Essink.
van Erkel en Felix Thijssen,
hadden oorspronkelijk ook een
wat meer 'glamourous' type
naast Mare Klein Essink ge
dacht. Zitman: „Ik zat bij het
eerste clubje dat auditie deed.
Het heeft vijf maanden geduurd
voordat ze die 'schakel' durfden
te maken en mij aannamen. Dat
'glossy' gedoe is aan mij niet
besteed. Mare stond van meet af
aan vast. Dat karakter hebben
ze meer voor zich gezien dan dat
van mij. Ik weet zeker dat mijn
inbreng in de rol van Marlies
nuttig is geweest."
Ook Mare Klein Essink doet wat
'Coverstoiy' betreft het liefste
een stapje terug. „Mijn vrouw
staat helemaal achter mijn werk,
maar toch zou ze mij liever in
een iets minder intensieve rol
zien. Ik ben nu 33 jaar. Heb de
keuze om alleen shows te doen,
foto dijkstra
dan zou ik meer vrije tijd heb
ben. Maar ik ben toch ook ac
teur. Dus probeer ik die dingen
te combineren", zegt de acteur
en presentator van de Staatslo
terijshow. „Het vak op het
scherpst van de snede. Dat is het
leukste", grijnst hij.
pn onze kunstredactie
Rotterdam - Twee van de
Populairste opera's aller tij-
pn, 'Cavalleria rusticana'
[van Pietro Mascagni en 'Pag-
pcci' van Ruggiero Leonca-
po dateren van het einde
N de vorige eeuw. De beide
pnakters worden sinds jaar
F1 dag tot één avondvullende
Foorstelling samengevoegd.
J°k in de Rotterdamse Ahoy'-
rena gaat dat gebeuren, waar
.jpne-repetities van deze in
-Uid-Italië gesitueerde drama's
volle gang zijn. De opera's
'°raen in januari in Ahoy' als
ï1°F aanSelegde, massale mu-
theater-evenementen gepre
steerd.
L? binder dan 450 personen,
P der wie 170 koorleden en 130
Kanten werken aan deze pro-
Cla mee- Opera in Ahoy, een
Lduktie van The Companions
'i Amsterdam heeft vorig
j.ï. eveneens in Ahoy een pro-
IjTV® van Verdi's Nabucco ge-
Ifacht.
Vüvalleria
rusticana (Platte-
sesr) en Pagliacci (Paljas)
zijn twee drama's over verzen
gende liefde en jaloezie die ope-
raliehebbers over de hele wereld
in vervoering brengen. Als alle
voorstellingen uitverkocht zijn,
betekent dat een bezoekersaan
tal van in totaal 48.000 toe
schouwers.
De voorlopige opstelling van het
enorme decor in de Eemhal oogt
als de plattegrond van een grote
kerk, bedoeld voor de kerkscènes
op Paasmorgen in Cavalleria
rusticana. Uit piepschuimen ba
saltblokken opgetrokken muren
van de kerk wekken tevens de
suggestie van het dorpsplein,
waarop de saltimbanques en
straatartiesten in Paljas straks
aan de slag gaan. Aan de absis-
zijde van de kerk-annex dorps
plattegrond staat een kruisbeeld
van 7,5 meter hoog opgesteld.
Processies
Aan de zijkant van het decor
staan allerhande kerkelijke at
tributen uit vroeger tijd opge
steld, daterend uit een tijd dat
een diep geworteld religieus be
sef in volksdevotie met proces
sies en andere plechtigheden ge-
De Roemeense tenor Corneliu Murgu en de Nederlandse sopraan Ellen Bollongino in het
nachtige operadecor in de Rotterdamse Ahoy'. foto opera in ahoy'
stalte kreeg.
Het is alleen de vraag of die
roestige Fiat en Vespa-driewie-
ler uit de jaren '50 in deze entou
rage geen anachronisme zullen
zijn.
Producent is Peter Kroone van
'The Companions BV', regisseur
Bruno Stefano, decorontwerper
Bernard Arnould en de muzikale
kopstukken van deze produktie
zijn de Oostenrijks dirigent Bru
no Paternostro en Louis Bus-
kens, de Brabantse koordirigent
die het ad hoc-koor van ama
teurs voor deze opera's aan het
klaarstomen is.
De hoofdrollen in de twee ope
ra's worden gezongen door
Fiamma Izzo D'Amico, Gisella
Pasion, Corneliu Murgu, Claudio
Otelli, Marie-Ange Todorovich,
Hèlia T'Hézan, Marzio Giossi en
Rein Kolpa. Beide opera's zijn in
vrijwel identieke bezetting in
middels op cd uitgekomen.
De voorstellingen van Cavalleria
Rusticana en Pagliacci zijn op 19,
21, 22, 26, 28 en 29 januari om
20.00 uur, op 23 en 30 januari om
14.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar
vanaf 65,-. Een vip-arrangement
kost 675, waarvoor men behalve
een zitplaats overvloedig eten en
drinken krijgt, de dubbel-cd met de
beide opera's, een video van de
hele avond, een toneelkijker en een
hostess, ook na de voorstelling.
DINSDAG 28 DECEMBER 1993 DEEL
Syrische klapstoel uit 1890, te zien in het Museum van
Volkenkunde in Rotterdam. foto erik hesmerg
Door Janny Kok
Rotterdam - Het Museum
voor Volkenkunde Rotter
dam heeft tot en met 7
januari 1996 een tentoon
stelling in huis, waarvan je
je afvraagt waarom deze
niet veel eerder is gehou
den.
Want 'Dromen van het para
dijs', met islamitische kunst
en cultuuruitingen, had, ge
zien de religieuze achtergrond
van veel migranten, toch meer
dan een decennium eerder een
plaats kunnen krijgen. De is
lam is de tweede godsdienst in
Nederland.
Directeur H. Reedijk van het
Museum voor Volkenkunde
heeft wel een verklaring voor
het feit dat het sinds de grote
overzichtstentoonstelling over
islamitische kunst in 1927 tot
1993 heeft moeten duren voor
er weer iets dergelijks te zien
is. „Er is nu een generatie
mensen die staan te springen
meer van de eigen cultuur te
weten", zegt hij. „Ze willen
hun roots ontdekken en hun
achtergrond plaatsen in de
cultuur waarin ze nu leven."
Daarbij komt dat er steeds
meer waarde wordt gehecht
aan het islamitische kunst- en
cultuurgoed. De prijzen van
islamitische kunstobjecten
stijgen enorm en dat komt
vooral vanwege de belangstel
ling ervoor uit de landen van
afkomst. Conservator A.F. Ros
van het Museum voor Volken
kunde heeft voor 'Dromen van
het paradijs' de scheidslijn
tussen kunst en volkskunst op
willen heffen. Ros: „De zeer
vitale volkskunst is hier ook te
zien. Het gaat om de zeggings
kracht van de objecten. Ze
geven uiting aan geloof en
vroomheid. Je ziet er elemen
ten in als het 'boze oog', de
'versluiering', de bruiloft en
de mystiek. Het is bijna alle
maal abstracte kunst."
In het oosters aandoende ge
deelte van het museum staan
en hangen kunstobjecten, va
riërend van architectonische
elementen tot oude hand
schriften, kostuums en siera
den. De objecten komen niet
allen uit het Nabije Oosten,
maar ook uit Afghanistan,
Azerbeidzjan, Indonesië en In
dia.
Het Museum voor Volkenkun
de probeert zich met 'Dromen
van het paradijs' te profileren
op het gebied van de islamiti
sche kunst. Het doet dat ook
op het gebied van de Afri
kaanse kunst. Het museum
heeft veel objecten die deze
culturen vertegenwoordigen in
eigen bezit. Maar het vindt de
collectie niet volledig. Daarom
wordt er geprobeerd histori
sche lacunes op te vullen en
zal er verder hedendaagse
kunst worden aangekocht.
De onlangs opgerichte Stich
ting Islamitische Kunst- en
Cultuur wil leemtes opvullen
tussen de westerse en islamiti
sche cultuur. Het ontbreekt de
stichting zeker niet aan ambi
tie. Ze wil zich nu al meten
met het Institute Arabe du
Monde in Parijs, waarmee ook
kennis zal worden uitgewis
seld. De tentoonstelling 'Dro
men van het paradijs' ziet de
stichting als haar eerste optre
den 'naar buiten'.
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd.
HULST
- De Koning van Engeland
19 en 21.30 u. A perfect world.
13.45, 19 en 21.30 u. Beethoven's
2nd.
13.45 u. De ongelofelijke reis.
13.45, 19 en 21.30 u. Sleepless in
Seattle.
21.30 u. Tina, what's love got to do
with it.
13.45, 19 en 21.30 u. Robin Hood:
men in tights.
13.45 en 19 u. Aladdin.
TERNEUZEN
- Luxortheater
16.15 u. Beethoven's
20 u. Jurassic Park.
2nd.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
13.45, 18.45 en 21.30 u. A perfect
world.
14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin.
13.45 u. Jurassic Park.
16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless
in Seattle.
16.15 en 21.30 u. Hard target.
KNOKKE
- Béverly Screens
15 en 17.30 u. Aladdin.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beetho
ven's 2e.
17.30, 20 en 22.30 u. Perfect world.
15, 20 en 21.30 u. Robin Hood:
men in tights.
20 u. Little buddha.
15, 17.30 en 22.30 u. Sleepless in
Seattle.
- Scharpoord
15 u. White Fang.
20.30 u. Fiorile.
T
- Us
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.45 u. Beethoven's 2nd.
- Alhambra 2
14 en 19 u, Aladdin.
21.45 u. Little Buddha.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.45 u. A perfect world.
- Alhambra 4
14 u. A Muppet Christmas carol.
19 en 21.45 u. Sleepless in Seattle.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin.
14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Beet
hoven's 2nd.
21.30 u. Hard target.
13.45 u. Jurassic Park.
16.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect
world.
- Roxy 1 - 14 en 16.15 u. Aladdin.
18.45 en 21.30 u. Robin Hood: men
in tights.
-Roxy 2 - 14 en 16.15 u. The Mup-
pets Christmas carol.
18.45 u. Aladdin.
21 u. The house of the spirits.