'Coverstory' te zwaar voor sterren tERING (KEN 1MING DE STEM [Arena van Ahoy' omgebouwd tot Italiaanse kathedraal Vinger aan de Pols' op bezoek bij drie seropositieve vrouwen Islamitische kunst in Rotterdams museum AA ld** TURNOVER lecomte Marc Klein Essink en Nelleke Zitman doen stapje terug in nieuwe reeks I.Door die dertien afleveringen Ivan 'Coverstory' heb ik mijn poontje van 4>/2 het afgelopen weinig gezien. Soms vraag i me af of zo'n serie, die de ■mensen een volgend seizoen mis- Isohien alweer vergeten zijn, dat |»aard is", verzucht Mare Klein de prijs van de roem Joverziend. „We hebben allemaal maar één clou, en dat is de dood. In die schaduw leef ik een beetje." Youp van 't Hek, cabaretier E KLEDING NU NUANCE KOOPT U DIE HAAR OPT KRIJGT U 20°/o KORTING. OP HET DERDE 40°/o. 3N VANAF 69,-. 3: 01170-54452 tuur Gids ItKia Bremer foto dijkstra Van onze rtv-redactie Hilversum - Esther raakte in Italië verliefd op een jongen die aids bleek te hebben. Rei- na overkwam hetzelfde in Spanje. Beide vrouwen lijden inmiddels aan aids. Net als Anita, wiens eerste man in het buitenland na een bloed transfusie werd besmet en la ter overleed. Esther, Reina en Anita horen tot de circa 800 tot 3000 aidsslacht- offers buiten de zogeheten risi cogroepen. Ria Bremer zocht hen op voor 'Vinger aan de Pols', waarvan vanavond de eerste af levering in het nieuwe seizoen. „Een kwestie van pech. Het kan iedereen overkomen, ook al han gen rond aids nog steeds zaken als seks en drugs", verwoordt Reina de gevoelens van alledrie. Esthers moeder kreeg bijvoor beeld de pijnlijke vraag of haar dochter een junk was. „Dan krijg je wel even een dreun", zegt de moeder van het fotomo del dat nooit rookte of dronk. Esther geniet ervan als mensen in haar fotoboek bladeren en complimentjes geven over hoe mooi ze er vroeger uitzag. Esther wilde zelf niet meer voor de camera verschijnen. De laat ste videobeelden van haar wer den gemaakt in de zomer van 1993, toen ze 25 jaar werd. In een rolstoel. Isolement Reina, die zeer actief is in de HTV-vereniging, heeft lang ge twijfeld voordat ze Ria Bremer toeliet. Ze deed het uiteindelijk omwille van alle mede-slachtof fers die anoniem blijveii uit angst voor de buitenwereld. „Ik heb veel vrouwen ontmoet die wel naar buiten zouden willen treden, maar die het niet kun nen. Aids is iets waar je niks aan kunt doen, maar waar wel veel schaamte omheen hangt. Ik hoop dat ik vrouwen kan helpen uit hun isolement te komen. Blijf niet anoniem", is haar devies. Ria Bremer stelt zinnige vragen, die zowel de medische als men selijke kant aan bod laten ko men. Reina: „Als je aids hebt, confronteer je mensen met hun eigen sterfelijkheid. Je kunt niet om een enorme verdieping in je leven heen. Aids heeft een aantal veranderingen in mijn leven te weeggebracht die ik anders niet zou hebben doorgemaakt en die ik mooi vind." In tegenstelling tot Reina, die vanwege haar ziekte niet aan een relatie durft te beginnen, koos de volkomen gezonde Her man voor zijn aan aids lijdende Anita. Onlangs trouwden ze, waarvan beelden in 'Vinger aan de Pols' te zien zijn. Ria Bremer praat met Herman en Anita, maar ook met de ouders van Herman. Die hebben Anita in hun hart gesloten en zullen voor haar zoontje Nigel zorgen als zij er niet meer is. „Angsten en twijfels houd je al tijd. We praten veel samen", zegt Herman. „Je probeert er zoveel mogelijk van te maken." De moeder van Herman verwoordt precies datgene dat Ria Bremer wil aantonen: „Ik heb er nooit bij stil gestaan dat iedereen aids kan krijgen." 'Vinger aan de land 1,18.59 uur pols', Neder- |3oor Anja van den Akker de NCRV-serie 'Coverstory' in 1995 een vervolg krijgt, weliswaar vast, maar of beide hoofdrolspelers Mare iKlein Essink en Nelleke Zitman dan ook nog zo intensief lullen opduiken valt te betwijfelen. I-Het verhaal draait bijna hele- Ijiaal op ons. Dat is loodzwaar, lïan de 160 scènes komen wij ■slechts in een stuk of 20 niet Ivoor. Als het aan mij ligt, wordt Isat accent meer naar andere ■karakters verlegd. Wat ook het ■verhaal ten goede zou komen", lildus Zitman. „Dit tempo is Imoordend"voegt Klein Essink ■traan aan toe. Je kunt het niet maken een jaar privé voor niemand aan- |spreekbaar te zijn. Dus zit er bij lo'n klus als dit maar één ding lp: uren van je slaap afhalen, pt is de enige rek die erin zit. i dit vak moet je er genoegen nemen dat je wat sneller Ipbrandt", aldus Klein Essink p vervolgens relativeert: „Ach, le keuze tussen werk en privé is zo oud als de wereld. Een [toeede seizoen 'Coverstory' is "g, zodat deze kwaliteitsserie Mi definitief kan bewijzen." I'eileke Zitman (34), moeder van 'we kinderen van twee en 5'/2 f»: „Ik heb 'ja' gezegd op voor- paarde dat ik er wat minder •zit. Deze rol vraagt, in combi- latie met de kinderen, zoveel prgie dat de boog altijd ge bannen is. Je moet jezelf con stant in rollen opdelen. Een dag vrij, betekent een dag voor de kinderen. Als je kinderen hebt, haal je driekwart van je carrière. Dat is de aderlating die je doet. Mijn man is ook acteur. Wij hebben de afspraak dat ieder van ons een periode werkt en de ander meer thuis is. Onderhand ben ik weer eens aan de beurt." Toch voelt Zitman zich zicht baar als een vis in het water als de journalistieke speurneus Mar lies Moerman. „Mijn vader was journalist bij Tubantia", vertelt ze. „Dus van huis uit heb ik binding met het vak. Bij de dochter van een journalist hoort een bepaald analyserend vermo gen, een bepaalde interesse en nieuwsgierigheid. Eigenwijs Vanwege haar duidelijke opvat tingen over het vak, heeft Zit man het karakter van Marlies Moerman wat eigenwijzer ge stalte gegeven dan aanvankelijk de bedoeling was. „Veel eigen wijzer dan ik zelf ben", lacht ze. „Ik heb me erg afgezet tegen het feit dat Marc in het script veel initiatieven nam. We hebben niet veel aan de teksten veranderd, maar ik heb van Marlies wel een mondiger vrouw gemaakt. Ik merk dat de auteurs geïnspireerd raken door wat ze nu zien. Een tweede serie geeft me de kans om nog dieper te kunnen duiken in het karakter van Marlies Moerman." De schrijvers Jelte Rep, Bram De hoofdrolspelers in de serie 'Coverstory', Nelleke Zitman en Mare Klein Essink. van Erkel en Felix Thijssen, hadden oorspronkelijk ook een wat meer 'glamourous' type naast Mare Klein Essink ge dacht. Zitman: „Ik zat bij het eerste clubje dat auditie deed. Het heeft vijf maanden geduurd voordat ze die 'schakel' durfden te maken en mij aannamen. Dat 'glossy' gedoe is aan mij niet besteed. Mare stond van meet af aan vast. Dat karakter hebben ze meer voor zich gezien dan dat van mij. Ik weet zeker dat mijn inbreng in de rol van Marlies nuttig is geweest." Ook Mare Klein Essink doet wat 'Coverstoiy' betreft het liefste een stapje terug. „Mijn vrouw staat helemaal achter mijn werk, maar toch zou ze mij liever in een iets minder intensieve rol zien. Ik ben nu 33 jaar. Heb de keuze om alleen shows te doen, foto dijkstra dan zou ik meer vrije tijd heb ben. Maar ik ben toch ook ac teur. Dus probeer ik die dingen te combineren", zegt de acteur en presentator van de Staatslo terijshow. „Het vak op het scherpst van de snede. Dat is het leukste", grijnst hij. pn onze kunstredactie Rotterdam - Twee van de Populairste opera's aller tij- pn, 'Cavalleria rusticana' [van Pietro Mascagni en 'Pag- pcci' van Ruggiero Leonca- po dateren van het einde N de vorige eeuw. De beide pnakters worden sinds jaar F1 dag tot één avondvullende Foorstelling samengevoegd. J°k in de Rotterdamse Ahoy'- rena gaat dat gebeuren, waar .jpne-repetities van deze in -Uid-Italië gesitueerde drama's volle gang zijn. De opera's '°raen in januari in Ahoy' als ï1°F aanSelegde, massale mu- theater-evenementen gepre steerd. L? binder dan 450 personen, P der wie 170 koorleden en 130 Kanten werken aan deze pro- Cla mee- Opera in Ahoy, een Lduktie van The Companions 'i Amsterdam heeft vorig j.ï. eveneens in Ahoy een pro- IjTV® van Verdi's Nabucco ge- Ifacht. Vüvalleria rusticana (Platte- sesr) en Pagliacci (Paljas) zijn twee drama's over verzen gende liefde en jaloezie die ope- raliehebbers over de hele wereld in vervoering brengen. Als alle voorstellingen uitverkocht zijn, betekent dat een bezoekersaan tal van in totaal 48.000 toe schouwers. De voorlopige opstelling van het enorme decor in de Eemhal oogt als de plattegrond van een grote kerk, bedoeld voor de kerkscènes op Paasmorgen in Cavalleria rusticana. Uit piepschuimen ba saltblokken opgetrokken muren van de kerk wekken tevens de suggestie van het dorpsplein, waarop de saltimbanques en straatartiesten in Paljas straks aan de slag gaan. Aan de absis- zijde van de kerk-annex dorps plattegrond staat een kruisbeeld van 7,5 meter hoog opgesteld. Processies Aan de zijkant van het decor staan allerhande kerkelijke at tributen uit vroeger tijd opge steld, daterend uit een tijd dat een diep geworteld religieus be sef in volksdevotie met proces sies en andere plechtigheden ge- De Roemeense tenor Corneliu Murgu en de Nederlandse sopraan Ellen Bollongino in het nachtige operadecor in de Rotterdamse Ahoy'. foto opera in ahoy' stalte kreeg. Het is alleen de vraag of die roestige Fiat en Vespa-driewie- ler uit de jaren '50 in deze entou rage geen anachronisme zullen zijn. Producent is Peter Kroone van 'The Companions BV', regisseur Bruno Stefano, decorontwerper Bernard Arnould en de muzikale kopstukken van deze produktie zijn de Oostenrijks dirigent Bru no Paternostro en Louis Bus- kens, de Brabantse koordirigent die het ad hoc-koor van ama teurs voor deze opera's aan het klaarstomen is. De hoofdrollen in de twee ope ra's worden gezongen door Fiamma Izzo D'Amico, Gisella Pasion, Corneliu Murgu, Claudio Otelli, Marie-Ange Todorovich, Hèlia T'Hézan, Marzio Giossi en Rein Kolpa. Beide opera's zijn in vrijwel identieke bezetting in middels op cd uitgekomen. De voorstellingen van Cavalleria Rusticana en Pagliacci zijn op 19, 21, 22, 26, 28 en 29 januari om 20.00 uur, op 23 en 30 januari om 14.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 65,-. Een vip-arrangement kost 675, waarvoor men behalve een zitplaats overvloedig eten en drinken krijgt, de dubbel-cd met de beide opera's, een video van de hele avond, een toneelkijker en een hostess, ook na de voorstelling. DINSDAG 28 DECEMBER 1993 DEEL Syrische klapstoel uit 1890, te zien in het Museum van Volkenkunde in Rotterdam. foto erik hesmerg Door Janny Kok Rotterdam - Het Museum voor Volkenkunde Rotter dam heeft tot en met 7 januari 1996 een tentoon stelling in huis, waarvan je je afvraagt waarom deze niet veel eerder is gehou den. Want 'Dromen van het para dijs', met islamitische kunst en cultuuruitingen, had, ge zien de religieuze achtergrond van veel migranten, toch meer dan een decennium eerder een plaats kunnen krijgen. De is lam is de tweede godsdienst in Nederland. Directeur H. Reedijk van het Museum voor Volkenkunde heeft wel een verklaring voor het feit dat het sinds de grote overzichtstentoonstelling over islamitische kunst in 1927 tot 1993 heeft moeten duren voor er weer iets dergelijks te zien is. „Er is nu een generatie mensen die staan te springen meer van de eigen cultuur te weten", zegt hij. „Ze willen hun roots ontdekken en hun achtergrond plaatsen in de cultuur waarin ze nu leven." Daarbij komt dat er steeds meer waarde wordt gehecht aan het islamitische kunst- en cultuurgoed. De prijzen van islamitische kunstobjecten stijgen enorm en dat komt vooral vanwege de belangstel ling ervoor uit de landen van afkomst. Conservator A.F. Ros van het Museum voor Volken kunde heeft voor 'Dromen van het paradijs' de scheidslijn tussen kunst en volkskunst op willen heffen. Ros: „De zeer vitale volkskunst is hier ook te zien. Het gaat om de zeggings kracht van de objecten. Ze geven uiting aan geloof en vroomheid. Je ziet er elemen ten in als het 'boze oog', de 'versluiering', de bruiloft en de mystiek. Het is bijna alle maal abstracte kunst." In het oosters aandoende ge deelte van het museum staan en hangen kunstobjecten, va riërend van architectonische elementen tot oude hand schriften, kostuums en siera den. De objecten komen niet allen uit het Nabije Oosten, maar ook uit Afghanistan, Azerbeidzjan, Indonesië en In dia. Het Museum voor Volkenkun de probeert zich met 'Dromen van het paradijs' te profileren op het gebied van de islamiti sche kunst. Het doet dat ook op het gebied van de Afri kaanse kunst. Het museum heeft veel objecten die deze culturen vertegenwoordigen in eigen bezit. Maar het vindt de collectie niet volledig. Daarom wordt er geprobeerd histori sche lacunes op te vullen en zal er verder hedendaagse kunst worden aangekocht. De onlangs opgerichte Stich ting Islamitische Kunst- en Cultuur wil leemtes opvullen tussen de westerse en islamiti sche cultuur. Het ontbreekt de stichting zeker niet aan ambi tie. Ze wil zich nu al meten met het Institute Arabe du Monde in Parijs, waarmee ook kennis zal worden uitgewis seld. De tentoonstelling 'Dro men van het paradijs' ziet de stichting als haar eerste optre den 'naar buiten'. FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. HULST - De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. A perfect world. 13.45, 19 en 21.30 u. Beethoven's 2nd. 13.45 u. De ongelofelijke reis. 13.45, 19 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 21.30 u. Tina, what's love got to do with it. 13.45, 19 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. 13.45 en 19 u. Aladdin. TERNEUZEN - Luxortheater 16.15 u. Beethoven's 20 u. Jurassic Park. 2nd. ROOSENDAAL - City 1-2-3 13.45, 18.45 en 21.30 u. A perfect world. 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 13.45 u. Jurassic Park. 16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 16.15 en 21.30 u. Hard target. KNOKKE - Béverly Screens 15 en 17.30 u. Aladdin. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beetho ven's 2e. 17.30, 20 en 22.30 u. Perfect world. 15, 20 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. 20 u. Little buddha. 15, 17.30 en 22.30 u. Sleepless in Seattle. - Scharpoord 15 u. White Fang. 20.30 u. Fiorile. T - Us VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Beethoven's 2nd. - Alhambra 2 14 en 19 u, Aladdin. 21.45 u. Little Buddha. - Alhambra 3 14, 19 en 21.45 u. A perfect world. - Alhambra 4 14 u. A Muppet Christmas carol. 19 en 21.45 u. Sleepless in Seattle. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14, 16.15 en 18.45 u. Aladdin. 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Beet hoven's 2nd. 21.30 u. Hard target. 13.45 u. Jurassic Park. 16.15, 18.45 en 21.30 u. A perfect world. - Roxy 1 - 14 en 16.15 u. Aladdin. 18.45 en 21.30 u. Robin Hood: men in tights. -Roxy 2 - 14 en 16.15 u. The Mup- pets Christmas carol. 18.45 u. Aladdin. 21 u. The house of the spirits.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17