VN-topfunctie kan Pronk breke Menselijk falen het grootste risico Kami Simons Staatssecreta DE STEM BINNENLAND BUITENLAND pESTEM Kan kerst nog? -DE STEM- Taak in humanitaire zaken is bewindsman op het lijf geschreven Druk vervoerders op controleurs soms groot DE STEM Glazen bol VRIJDAG 17 DECEMBER 1993 Vrede op aarde? Aan mijn hoela! Ex-Joe- goslavië, denkt u natuurlijk direct. Ja, maar er is veel minder voor nodig om kerstvrede te verstoren. Een afwijkende kerststal is al ge noeg. Althans in Beieren, meldde de Stern-correspon dent vanuit Bonn. Dat die kunstenaar de ezel had vervangen door een fiets en de stal door een clochard onderkomen vol lege wijnfles sen en afval, zal nog wel te pruimen zijn geweest. Maar dat hij Maria en Jozef twee kinderen had gegeven, het kindje Jezus met een ouder broertje of zusje had bedacht! Ik had het nog moeten zien dat daar in ons eigen landje niemand aanstoot aan zou hebben genomen. Maar, verdedigde de houtsnij der Peter Wagner uit Mindel- heim zich, in de moderne theologie wordt toch niet meer betwist, dat Maria meer kinderen heeft gehad. Nou, de rooms-katholieke theolo gie zul je dat niet luidkeels horen verkondigen. Sekse en seksualiteit betrek ken op de Heilige Familie is een tere kwestie. Maar ook overigens zijn sekse en sek sualiteit in de R.K.-Kerk nog ongemakkelijke onderwer pen. Ter voorbereiding van kerstmis maakte kardinaal Si- monis van zijn jaarlijkse Ad ventsbrief een hartstochte lijke verdediging van het ver plichte priestercelibaat, dat hij een profetische kracht toe kent. Prompt wordt zijn argument 'troost voor alle onvrijwillige ongehuwden' door een onvrij willig ongehuwd gebleven katholieke vrouw op leeftijd onderuit gehaald in een lan delijke ochtendkrant. Ze heeft haar levensstaat nu aan vaard, maar tijdens het aan vaardingsproces „nooit, zoals kardinaal Simonis schrijft, troost en bemoediging kun nen putten uit de celibataire levenswijze van welke priester ook". Nee, deze kardinale uit spraak had haar boos ge maakt. Maar het kerstvredig gevoel van de kardinaal zal helemaal verstoord zijn door de brief, waarin 240 van zijn 580 pastores deze week zijn Adventsbrief afvallen en zich uitspreken voor ontkoppeling van priesterschap en celibaat. Maar natuurlijk is dat alle maal niks vergeleken met Bosnië: Sarajevo, Mostar en noem maar op. Als je je die enorme, mensonterende el lende realiseert, kun je dan nog wel kerstmis vieren? D.£- o Door Jan Bouwmans ze vraag van een collega stem de me tot nadenken. Want mijn eerste impuls was: juist daarom móet kerstmis, het is noodzakelijker dan ooit. Maar waarom reageer ik zo, terwijl andere mensen de weerstand in zichzelf met de dag voelen toenemen? Ik ver moed dat het toch te maken heeft met de hedendaagse verwording van kerstmis tot een consumptiefeest. Het we reldse kerstfeest wordt door Bosnië inderdaad compleet in zijn hemd gezet. Het wereldse kerstfeest heeft alleen nog maar weet van 'vrede op aar de' en vergeet de rest van de oorspronkelijke boodschap: voor de mensen van goede wil. 'De wereld' heeft geen reden om kerstmis te vieren, heeft die ook nooit gehad. Waar het kerstfeest wordt losgesne den van zijn religieuze wor tels, waar het zijn religieuze bedding kwijt is, daar maakt het wrede Bosnië dit feest zo hol en leeg dat het schaam rood je inderdaad vanzelf naar de kaken vliegt. De wreedheid van Bosnië werpt ieder weldenkend mens terug op waar het met kerst mis ook al weer om begonnen was. In elk geval niet om de idylle of het sprookje dat zich makkelijk laat verstoren. Kerstmis gaat over onmacht en hulpeloosheid tot op de bodem van het bestaan: God is baby geworden. Maar geen onmacht en hulpeloosheid die verplettert. Kerstmis, in zijn religieuze bedding, verkondigt dat vrede op aarde mogelijk is. Moge lijk! Dat werpt mensen nou juist terug op zichzelf. Gezon de godsdienst doet nooit an ders. Vlucht 'de wereld' daar om liever in eten en drinken? Maar gezonde godsdienst reikt ook altijd de hand van hoop en geloof. Nee, juist om wille van Bosnië is een au thentieke kerstviering nood zaak. Een Berlijns nachtcafé. De verlichting suggereert sfeer. Plots is het aardeduister. De enkele buitenlander denkt dat het de bedoeling is. De kat knijpt men immers liever in het donker. Autochtonen bieden verheldering. Tot 1990 vooorzag West-Berlijn op eigen zelfstandige, onafhankelijke wijze in energie. Daarna is het eiland op het Oostduitse net aangesloten. Dat is overbelast en daardoor onzeker. Vandaar dat met de regelmaat van de klok het licht uitvalt. Electrische uurwerken lopen door te geringe regelmaat per dag vier minuten achter. En dat voor een land waarin alles 'punktlich' moet. Wellicht een verklaring voor het gevoel dat de buitenlandse waarnemer overvalt hier altijd achter de tijd aan te lopen? CH) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: (alleen voor edities Breda, Oosterhout en Etten-Leur; overige edities: zie rayonkantoor) Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-37253, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres'. Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per halfjaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur® 076-236881, zondag van 18.30tot 20.30 uur076- 236242/236911. 5 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Van onze Haagse redactie pen Haag - Geen 11,50 eigen bijdrage voor een uur zorg vanaf 1 juli 1994, maai gulden. De contributie vool kruiswerk moet per 1 januaij enkele guldens omhoog. Bat is het jongste plan van staat: taris Simons (Volksgezondheid; gisteren wilde de bewindsman eer bijdrage van 11,50 gulden voo thuiszorg (gezinszorg en kruiswe handhaving van de jaarcontributi] Jan Pronk: vinger wijst, arm zwaait. Het de pastoor, de minee die het vanaf de kansel recht wijst, hebben hen ten en vooral onszelf gedacht'. FOTO WILLEM De functie van ondersecreta ris-generaal voor humanitaire zaken bij de Verenigde Naties is de huidige minister van Ont wikkelingssamenwerking Jan Pronk op het lijf geschreven. Als geen ander voelt hij zich betrokken met het lot van de onderdrukten, de armen, de hongerigen. Maar juist die be trokkenheid zou Pronk het hoofd kunnen kosten; het zou hem, letterlijk, kapot kunnen maken. Door Herik Bouwmans Het is een prachtige baan die Jan Pronk (53) aangeboden heeft gekregen van de hoogste baas van de Verenigde Naties, Boutros Ghali. Daarover was iedereen het gisteren in Den Haag eens. Zonder ook maar een greintje te lob byen (hoe anders was het met de mis lukte poging van oud-minister Gerrit Braks om FAO-voorzitter te worden) zou Nederland met de persoon van Pronk een belangrijke internationale post bij de Verenigde Naties krijgen. De baan is Pronk op het lijf geschreven. Als ondersecretaris-generaal moet hij de noodhulp coördineren bij natuur rampen en conflictsituaties zoals die bestaan in bijvoorbeeld Somalië en ex- Joegoslavië. Het is het soort werk waar hij nu als minister van Ontwikkelings samenwerking een groot deel van zijn energie in steekt. Want hij weet dat noodhulp bitterhard nodig is voor de getroffen bevolking in deze verscheurde gebieden. Maar hij beseft bovendien als geen ander dat noodhulp het eerste opstapje kan zijn om weer iets van een normale gang van zaken te realiseren in zo'n getroffen of door oorlog verscheurd gebied. Het is ook in dat besef dat hij afgelopen zomer zijn visie op het beleid van Ontwikkelingssamenwerking oppoetste. Hij schreef zijn nota Een Wereld in Geschil. Door velen werd die nota tot Pronks grote ergernis als zijn testament beschouwd. De nota werd gezien als zijn afscheid van de Haagse politiek omdat de onuitgesproken verwachting bestaat dat er voor hem geen plaats meer is in een volgend kabinet. Al was het maar omdat de belangrijkste par tijen in het nieuwe kabinet genoegen willen nemen met een staatssecretaris van Ontwikkelingssamenwerking. En dat is een degradatie waar hij voor past. Geheel naar zijn grote voorbeeld Joop den Uyl koos Pronk in die nota voor de aanval. Hij plaatste Ontwikkelingssa menwerking en daarmee de hulp aan de armste landen ter wereld in het cen trum van de politiek. Dat was hard nodig want de laatste jaren was Ont wikkelingssamenwerking in het ver domhoekje terecht gekomen. Allerlei ministers en met name Pronks partijgenoten plukten uit de ruif van Pronk: Kosto voor de opvang van asiel zoekers, Ritzen voor het onderwijs aan asielzoekers, Ter Beek voor de aanschaf van een militair vrachttoestel. Het was niet voor niets dat Pronk zich burge meester in oorlogstijd waande en zich zelf bestempelde tot een 'politiek verlie zer'. Maar vechter als Pronk is, geeft hij nimmer op. De eenvoudige Schevening- se vissersjongen die zijn hart verpand heeft aan het onderwerp Ontwikke lingssamenwerking is een en al bevlo genheid. Bovendien heeft hij geleerd van de fouten die hij als minister van Ontwik kelingssamenwerking in het kabinet Den Uyl heeft gemaakt. „De wereld is niet maakbaar," erkende hij afgelopen weekend in zijn toespraak tot het Pv- dA-congres, „maar we moeten er wel wat van maken en niet versagen." De betrokkenheid van Pronk met het leed in de wereld is groot. Pronk legt zich niet neer bij geweld, bij discrimi natie, bij de zeggenschap van 'krijgshe ren'. Als hij verhaalt over het leed, worden er spontaan inzamelacties op touw gezet. Pronk kan ontroerend vertellen over zijn ontmoetingen. In een Soedanees vluchtelingenkamp waar vluchtelingen soms na een tocht van een maand aankomen, zegt een vrouw: „Ik ben gekomen om u te ontmoeten." En in de kapot geschoten Bosnische stad Mostar zegt een vluchteling: „Onze ogen zijn hongerig." Pronks antwoord: „Wij mogen die verwachtingen niet be schamen." En de vinger wijst, en de arm zwaait. Het is de pastoor, de domi nee die het volk vanaf de kansel terecht wijst. „We hebben hen vergeten en vooral aan onszelf gedacht." Die enorme verbondenheid met het lot van vele getroffenen is Pronks maar kan ook zijn grootste worden. Het is hem al eens toen hij terugkeerde waar de hongerende kinderen bijna terlijk in zijn armen stierven en hij de Tweede Kamer zijn tranen niet wist te bedwingen. In de topfunctie die hem nu is den, zal Pronk zich niet terugtrekkei de bureaucratische spelonken van VN-gebouw in New York. Hij zal opnieuw op uit trekken, geen nemen met het verhaal van de leners. Want hij wil met eigen zelfs tijdens zijn vakanties, zien leed de slachtoffers wordt aangedaan. Zijn werk zal hij daarom met doen, daarover hoeft geen bestaan. Want: „Je moet gewoon doen. Hard werken. Stap voor grenzen verleggen." En hij zal zijn met overtuiging doen. „Ik geloof omdïl ik hoop." Maar dat werk zal hem aanvreten ei het zal hem kapot maken, letterlijk. H6 was daarom niet verwonderlijk dal Pronk zich gisteren vlak voor het ver trek naar New York afvroeg of hij eervolle VN-topfunctie wel moest aan vaarden. Door Rinze Brandsma en Hans van den Broek Den Haag - Bij vervoer van gevaarlijke stoffen staan grote belangen op het spel. Controle op 'rijdende bom men of bunkers' kost tijd. Dat leidt soms tot grote druk op de controleurs van de Rijksverkeersinspectie (RVI), om het oponthoud zo kort mogelijk te houden. Bedrij ven die niet tijdig bevoor raad worden, kunnen stil ko men te liggen als een trans port bij een controle langs de kant van de weg wordt ge houden. „Ze zijn wel eens bij mij in de voortuin geweest", zegt RVI- Rijkshoofdcontroleur voor het Verkeer G. Schipper over de overredingsdrang van sommige vervoerders. Maar dat daarbij sprake was van dreigementen of smeergeld, ontkent hij stellig. Het contrast 'rijdende bommen of rijdende bunkers' spreekt nog het meest tot de verbeel ding bij het transport van ra dio-actieve stoffen. Met het ver strekken van informatie daar over zijn zowel overheid als bedrijfsleven terughoudend. Uit summiere gegevens van de overheid blijkt dat er gemiddeld zo'n honderd transporten per jaar zijn: vervoer van en naar de kerncentrales Dodewaard en Borssele, onderzoekscentra in Petten (ECN) en Delft, Urenco in Almelo, en van en naar Frankrijk, Duitsland, België, Zweden, Engeland en de VS. Het vervoer vindt plaats over de weg, per spoor, via de lucht en over zee. De overzichten VROM vermel den niet de vele kleinere trans porten met nucleair materiaal van en naar instellingen en be drijven als ziekenhuizen en de KEMA in Arnhem. Voor deze transporten gelden dezelfde voorschriften als bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Hier voor moet 24 uur van tevoren een vergunning bij VROM aan gevraagd worden. Voor het ver voer van stoffen onder de 70 becquerel straling per gram Controle op 'rijdende bommen' kost veel tijd. geldt een vrijstelling. Plaats en tijd van nucleair vervoer wor den uit veiligheidsoverwegingen geheim gehouden. Greenpeace vraagt al vele jaren aandacht voor de risico's van al die nucleaire transporten. Waar de nucleaire industrie zelf be nadrukt dat het vervoerde ra dioactieve materiaal verpakt is in speciaal ontwikkelde vaten en aan extreem hoge veiligheid seisen voldoet, spreekt Green- peace-woordvoerder Jaap Ro denburg met de stelligheid van een evangelist over 'rijdende bommen'. NS Goederenvervoer, dat ook nucleaire transporten afhan delt, spreekt daarentegen ge ruststellend over de hoge zorg waarmee die transporten wor den behandeld. Ir.J. Scheffer, hoofd milieu en veiligheid van NS Goederenvervoer, verwacht dat bij transporten van sterker stralende nucleaire stoffen bin nen een aantal jaren permanen te fysieke beveiliging aanwezig zal zijn: „Bij vervoer per spoor wordt dan een wagon met poli tie aangehaakt." Europese eisen verplichten daartoe. Dat bij het vervoer van gevaar lijke stoffen transporteurs toch in de fout gaan en grote risico's nemen blijkt uit de controles door de Rijksverkeersinspectie. Zo voerde de regionale RVI- Unit Zuid (de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland) in oktober en novem ber gerichte thema-acties uit. De RVI zal binnenkort een con troleactie uitvoeren op het zee vervoer in de zeehaven Moer dijk. Volgens hoofdcontroleur Van Haveren van Unit Zuid FOTO CAMILE SCHELSTRAETE wordt daar geregeld lading van gevaarlijke stoffen aangevoerd, zonder dat daar melding van gedaan is aan de havenautori teiten. De scheepvaartagenten is nog eens goed op de plicht tot die melding gewezen. In oktober werd in de zeehaven Moerdijk een merkwaardige lucht in de buurt van een schip uit Estland geroken. De bij het schip geroepen RVI mat een tienmaal hogere concentratie aan giftige gassen dan maxi maal aanvaardbaar is. Het schip bleek los gestort ferrosili- cium te vervoeren: een metaal dat in aanraking met water gif tige gassen vormt. Zowel stuwage als documenten en uit rusting van het schip waren niet in orde. In overleg met de offi cier van justitie besloten de ver voerders van de stof de overtre- ding af te kopen met een schik king. Vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenvaart laat weinig ca lamiteiten zien. In maart 1991 kwamen in de Ringvaart bij Aalsmeer twee Schiphol-kerosi- netankers met elkaar in aanva ring: een vol en een leeg. Het bleef bij een vonkenregen. Vol gens zegslieden in de binnen vaart is dat geen toeval. En ook RVI-woordvoerder Schipper uit zich zeer tevreden over de pro fessionele aanpak bij het ver voer van gevaarlijke stoffen te water en door de lucht. Van het totaal aan binnenlands vervoer per schip (90 miljoen ton) is 12% (11,1 miljoen ton) gevaarlijke stof. Bij het interna tionaal vervoer vanuit Neder land per Rijn- en binnenvaart (totaal 118 miljoen ton) zou het om ongeveer 20 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen gaan. Volgens A.Theunissen van de chemievloot Tanker Transport Service TTS in Rotterdam draagt vooral de meldplicht via het meld- en volgsysteem van de RVI-computer aan de veilig heid in de binnenvaart bij. Daarmee weten de controleurs voortdurend welk schip met welke gevaarlijke stof aan boord zich precies in Nederland bevindt. „Zodra een schip van ons, in Antwerpen geladen met acrylo- nitril (brandbaar en giftig, ge bruikt voor kunststoffen, red.) de Kreekraksluis binnenvaart, geven wij dat op. Het RVI-sys- teem volgt dat transport dan tot het bij Lobith de grens over gaat." Daarbij zijn de chemie- tankers dubbelwandig. Bot- sproeven bij Moerdijk hebben de veiligheid van de lading tanks bevestigd. Ook bij vervoer van gevaarlijke stoffen in con tainerschepen gelden strenge normen. Van transport van gevaarlijke stoffen per pijpleiding is weinig bekend. Vooral om militair- en economisch strategische rede nen blijven ook de meeste gege vens daarover ondergronds. De fensie beheert namens de NAVO een geheim pijpleidingennet van 1000 km dat vanaf de raffi naderijen in Rotterdam-Botlek Den Haag - Staatssecreta: heeft gisteren het overgrote achter zijn plannen voor] bijstandswet gekregen. Da PvdA zijn in hoofdlijnen ak? De details worden pas volgend jaar besproken wanneer de wetstekst in de Kamer wordt behandeld. Dat zou nog voor de kamerverkiezingen in mei moe ten gebeuren. Belangrijkste wijziging van het huidige systeem is dat een uitke ringsaanvrager zelf moet bewij zen dat hij of zij alleen woont en' geen kosten kan delen. Kan dat niet bewezen worden dan volgt een uitkering van 50 procent van het minimumloon. Wordt het wel bewezen dan zijn de gemeenten verplicht om een toeslag van 20 procent te geven. De regeringspartijen verschilden van mening of een alleenwonen de alleenstaande altijd recht heeft op die toeslag. Wallage maakte gisteren duidelijk dat verschillende categorieën daar zeker niet voor in aanmerking komen. Het gaat dan bijvoor beeld om krakers zonder woon lasten, schoolverlaters en 21- en 22-jarigen. Vanaf 21 jaar heeft iemand pas recht op bijstand. Net als bij de huidige bijstands regeling kan een gemeente in zeer bijzondere gevallen beslui ten om een alleenwonende al leenstaande de 20 procent toe slag niet te verstrekken. Bijvoor beeld wanneer de aanvrager gra tis in een huis woont. Wallage maakte duidelijk dat het dan om uitzonderingen gaat en dat zo nodig de kantonrechter kan oor delen of de gemeente behoorlijk heeft gehandeld. De omgekeerde bewijslast moet een bezuiniging van vele honder den miljoenen opleveren. Uit ge meentelijke onderzoeken werd de laatste jaren duidelijk dat veel mensen illegaal samenwo nenden en daarbij twee keer een uitkering van 70 procent van het miniumloon opstreken. Gemeenten worden in de toe komst geprikkeld om extra goed te controleren bij aanvragen. Over drie jaar moeten ze name lijk zelf opdraaien voor de toe slagen die ze verstrekken. Nu door het land loopt: richting Duitsland en België, met een aftakking naar Schiphol die nu in aanleg is. Daar gaat per jaar 400 miljoen liter brandstof doorheen voor militaire doel einden, plus 600 miljoen liter voor civiel gebruik. Als de nieu we buis naar Schiphol klaar is, zal het doorpompen van vlieg tuigbrandstof fors toenemen; i pijpleiding moet het riskante continue vervoer van kerosine met tankschepen dwars door de Randstad overnemen. Voorts zijn er vier olieleidingen van Rijnmond naar Amsterdam, Duitsland, Antwerpen en Vlis- j singen, 25 leidingen voor het doorpompen van chemische produkten, alsmede 4000 km aardgasleiding. Het transport per pijpleiding geldt als zeer veilig: de inspectie is frequent, lekkages komen nauwelijks voor. Graafwerkzaamheden ge ven wel risico's. Transport van gevaarlijke stof fen lijkt langzamerhand minder riskant en toenemend professio neel te worden. Chauffeurs, ma chinisten en andere betrokke nen krijgen een intensieve, ver plichte opleiding waardoor zij bewuster en verantwoorder met de risico's omgaan. Het materi eel. wordt sterker, veiliger, de tanks dikker. Wat overblijft als grootste risico is het menselijk falen. Zo moest de Rotterdamse politie in de ochtendspits bij dichte mist eens vier tankauto's met ge vaarlijke stoffen van de weg halen. Zij werden gedwongen op parkeerplaatsen te wachten tot het zicht beter werd. Dit Is de laatste, vierde afleve ring in een serie over het vervoer van gevaarlijke stoffen. Eerdere afleveringen verschenen op zater dag 11, maandag 13 en woensdag 15 december. WAAR TWEE geloven slapen duivel tussen. Dat is de oe Satanische verdeeldheid en bed tig jaar religieus-politiek gewelc ten. Aan de zijlijn de Ierse repu katholieke broeders en zusters verlamde bovenbaas de Lond permitteren de protestantse unj zin uit het Groot-Britse vaderhu' De spelers van het tweede pla zijn Britse collega Major, hebt initiatief in handen te krijget gesloten om alle niet op gewelf brengen en aan een gezamenlij' Of er enige kans op succes is, voorspelt weinig goeds. Achtj hoopgevende overeenkomst tu Toen waren alle unionisten m< republiek mocht meepraten, w weg naar een verenigd kathol! ogen gezet. Een massale stakin en binnen vier maanden was i protestanten en gematigde ka' geweld ging verhevigd door. De situatie is nu iets anders, lieke leiders hebben beloofd h deren en hebben hun achter' doen. Binnen de IRA, het extn republikeinse leger, schijnt een met voortdurend geweld ge: Slechts de voorman van de Paisley, wees het plan direct af. Paisley lijkt echter minder kan: ten en de aanzet tot onderha Velen van de Noordieren zijn wees bijvoorbeeld uit dat hj overgrote meerderheid voor vo te betrekken bij de gesprekken Toch kan niemand voorspellen Zuid-Afrika een derde brandhi gedoofd kan worden. De IRA n als onderhandelingspartner vcf van geweld en ondertussen n zijde ervan overtuigd worden d en dat daarom er voorlopig n Wie weet of de temperatuur in| is, beschikt over meer dan een

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2