Rust met
een doosje
Lada met airbag
Een kasteel van een auto
ABus: reiziger per
touringcar, auto
per car-transporter
Spanje en Frankrijk
populairste
winterbestemmingen
Limburgse universiteit: 6Slimme zakenlui buiten onbewezen theorie uit'
DE STEM
CONSUMENT
Initiatief Zevenbergs reisbureau
6 Simons verkijkt zich op
complicaties bij siliconen'
DER bekke
OOSTBURGI
Speciaalzaak in gei
|]\S-machinisten
I overwegen acties
I Roosendaal - De spoorwegvak-
Ibond FSV en de FNV overwegen
|de eerste week van januari pu
blieksvriendelijke acties. Ze wil-
|len daarmee de NS-directie he
lwegen tot 1998 geen wezenlijke
veranderingen in het werk van
|de machinisten door te voeren.
|pat is gisteravond op een verga-
dering in Roosendaal besloten.
ZIE ZEELAND - C1
Politiek schuldig
laan banenverlies
Aantal werklozen
blijft toenemen
Van den Herik
betuigt spijt
ANWB pikt hoge
accijns niet meer
Ziirich Leven wil
Vie d'Or kopen
Inman minister
van Defensie VS
DONDERDAG 16 DECEMBER 1993 D
Stress. Iedereen heeft er mee te maken. Van de
tot diep in de avond doorwerkende manager tot
de constant op het randje van haar kunnen
rennende en regelende huisvrouw. Het antwoord
'druk, druk, druk' op de gewoontevraag hoe het
gaat is eerder het bewijs dat het iemand goed
gaat dan het tegenovergestelde.
De enige remedie is rust nemen. Maar dat kost
weer tijd. Dus hebben handige zakenlui de
relaxman bedacht. Een brokje elektronica, dat
de gebruiker met lichtflitsen en geluid tot rust
brengt.
Maar andersom kan ook, beweren de makers.
Desgewenst zorgt het elektronisch wonder voor
extra activiteit. En is tevens een probaat middel
voor degene die van zijn of haar rook- of
drugsverslaving af wil, aan examenvrees lijdt,
bang is voor de tandarts, opziet tegen een jetlag
na een lange vliegreis of in hoog tempo een
vreemde taal wil leren. Zelfs de kilometers
vretende automobilist kan er na een kwartiertje
aan de 'Mind-activator'zoals de officiële naam
luidt, weer uren tegenaan. Suggestie of niet?
Onze verslaggever testte de praktijk.
Door .Hans Veldhuis
Daar zit je dan. Even niks
aan je hoofd. Geen verga
deringen, telefoontjes of
een nieuwe reportage. Wég
met die dagelijkse stress.
Rust. Abschalten. Even
flitst het door me heen dat
ik dit vaker zou moeten
doen. Maar realiseer me
tegelijkertijd dat het
meestal bij dat goede voor
nemen blijft.
Dan onderbreekt een eentonig
klinkende stem via de koptele
foon mijn korte zelfonderzoek.
De inktzwarte, geen licht door
latende bril doet me niet alleen
automatisch de ogen sluiten
maar veroorzaakt een soort be
wustzijnsvernauwing. Het advies
om het me zo gemakkelijk moge
lijk te maken kómt dan ook over
als een dringende aanbeveling.
Dus verschuif ik nog maar wat.
Kussentje hier, steuntje daar. Na
vervolgens nog enige technische
aanwijzingen te hebben opge
volgd vult ijle muziek, waaraan
begin noch einde valt te ontdek
ken, mijn oren. Het toestelletje,
nauwelijks groter dan een
pocketboek, is zijn heilzame
werk begonnen. Hoop ik althans.
Kleurenflitsen
Plotseling signaleren mijn her
sens ondanks de gesloten ogen
felle, telkens van kleur en vorm
veranderende lichtflitsen. Die
komen uit enkele nauwelijks een
millimeter grote gaatjes aan de
binnenzijde van het zwarte glas.
Het gaat om een kleurengamma
zonder weerga, dat voortdurend
in elkaar overgaat. En ook van
ritme verandert, al naar gelang
een van de twintig gekozen pro
gramma's, die tussen 10 minuten
en een uur duren.
Mijn keuze, 'loskomen van stress
en belastende problemen', wordt
gevolgd door zestien merkwaar
dige minuten. Waarbij, toegege
ven, inderdaad een rustgevoel
ontstaat. Zelfs het denken wordt
vrijwel onmogelijk. Ik 'kijk' naar
kleuren en luister naar muziek
die bijna een psychedelisch ef-
i Wie het even niet meer ziet zitten kan zich in welgeteld 16 minuten een ander mens voelen.
FOTO FRANS WELTERS
feet oproepen. Maar gelukkig
kan ook een cassettebandje naar
eigen keuze kan worden ge
draaid.
Evenals een speciale taalcursus.
Want het programma superlear-
ning belooft de gebruiker uren
lang probleemloos leren zonder
zelfs maar moe te worden. Ook
kan worden volstaan met het
luisteren naar een door de com
puter veroorzaakt ritmisch toon
tje, dat hoog of laag kan worden
gezet en correspondeert met de
lichtsignalen. Maar in alle geval
len wordt elk ander van buiten
komend geluid, hoe zacht en
normaal ook, nadrukkelijk als
storend ervaren.
Slapeloosheid
Ook het 18 minuten durende
programma 'makkelijk inslapen'
heeft - zelfs zonder het gebruik
van de speciaal daarvoor ont
wikkelde cassette - baat. Hoewel
achteraf natuurlijk niet valt aan
te tonen dat het apparaatje
daarvoor heeft gezorgd. Maar op
het moment dat het programma
voorbij was en mijn hersens dus
geen kleuren meer signaleerden
schrok ik uit m'n kennelijk net
begonnen slaap wakker. Al is
ook daarvoor al een oplossing
bedacht: een plezierig gevoel
kan voor langere tijd worden
vastgezet.
De 'mind-activator', die tot nu
toe alleen in professionele situa
ties is toegepast waaronder spe
ciale ontspanningscentra, lijkt
het Ei van Columbus voor de
jachtige samenleving. De gebrui
ker heeft een heel scala aan
mogelijkheden tot zijn beschik
king. Variërend van een tussen
doortje van lichamelijke of gees
telijke ontspanning tot betere
concentratie, kreatiever worden
of eindelijk af kunnen komen
van hoofd- en rugpijn, migraine
of slapeloosheid.
Maar hoe (on)gevaarlijk is het
toestel? Tegen de eerste, uit 1986
daterende Amerikaanse versie
koesterde de medische weten
schap nogal wat argwaan. Met
name werd gevreesd dat het ap
paraat in 1 op de 10.000 gevallen
een epileptische aanval zou kun
nen veroorzaken. Ook de hoge
aanschafkosten (enkele duizen
den guldens) stond een door
braak in de weg.
Enthousiast
Dr. Gerhard Bittner, als specia
list op stressgebied jarenlang
verbonden aan de universiteit
van Essen, is evenwel laaiend
enthousiast. Ook hij was aan
vankelijk sceptisch, zegt hij.
Maar besloot zich uiteindelijk
toch te verdiepen in de mogelijk
heden van toepassing voor de
gewone consument. Twee jaar
duurde zijn studie. Nu spreekt
hij over die tijd als een openba
ring en noemt het door Sound
Vision in het Duitse Willich op
de Europese markt gebrachte
apparaatje volstrekt veilig. „In
kopen doen is gevaarlijker,"
vindt Bittner, die daarbij wijst
'op talrijke medische onderzoe
kingen.'
De kans op een epileptische aan
val is om die reden terugge
bracht tot 1 op 100.000. „Het
staat vast dat stress hiermee be
streden kan worden," zegt hij.
„Op elk moment en op elke
plaats. Ik denk dan ook dat dit
een complete rage zal worden,
zeker gezien de prijs (DM 298 -
H.V.) en het feit dat er geen
risico aan verbonden is. De ge
volgen zijn alleen maar positief
te noemen. Als ik er tussen de
middag geen kwartiertje gebruik
van maak ben ik eind van de dag
'Brainmachine'
Universitair hoofddocent en ex
perimenteel psycholoog dr.
Harold Merckelbach van de
Rijksuniversiteit Limburg is
aanzienlijk minder enthousiast.
„Hier is gewoon sprake van een
nieuwe versie van de
Brainmachine. Handige zakenlui
hebben daar ondertussen al mil
joenen aan verdiend. Ook in Ne
derland kun je er a raison van
100 een poosje aan liggen. In
de VS gaan er zelfs miljoenen
dollars in om. Louter en alleen
gebaseerd op een redenatiefout."
In de technische beschrijving
van de werking van de Mind-ac
tivator heet het dat de hersens in
ontspannen staat Alpha-golven
laten zien, in diepe slaap sprake
is van Delta-golven, Theta-gol-
ven optreden bij onder meer ver
hoogde leer-activiteit en Beta-
golven bij logisch en analytisch
denken. „En precies ddar zijn de
theoretici in de fout gegaan,"
zegt Merkelbach.
„De - buitengewoon naïeve - ge
dachte is, dat als je dus licht
aanbiedt in een van die golfbe-
reiken, de hersens op dezelfde
wijze zullen reageren. Maar alle
onderzoeken hebben van dat
simpele principe geen spaan heel
gelaten. De behoefte aan een
snelle en goedkope anti stress
therapie is groot. Maar die be
staat gewoon (nog) niet."
Kwaad kan het apparaatje vol
gens de RL-deskundige overi
gens niet. Al daagt Merckelbach
dr. Bittner wel uit: „Hij spreekt
over allerlei medische onderzoe
kingen die positief zouden zijn
uitgepakt. Die zou ik graag eens
willen zien." Het beloven van
een groter leervermogen of an
dere hogere verwachtingen wek
ken, gaat hem echter te ver:
„Ronduit dubieus, zoniet onge
loofwaardig."
Wel kan er sprake zijn van een
zogenaamd placebo-effect: de
patient dénkt dat hij een medi
cijn slikt, maar krijgt een niet
werkzaam tabletje aangeboden.
Al is het uiteindelijke effect
daarvan toch positief. De keus is
dus een rustig muziekje en lang
uit op de bank of een stukje
electronica met vooral een sug
gestieve werking. Ik moet er nog
y maar 's een nachtje over slapen.
Door Rien van der Steen
Het asbakje op het middencon
sole is petieterig en nog niet
eens verlicht. „In een Rolls moet
je rijden. Niet'roken," zegt Ge
orges Keller, senior executive
van Rolls-Royce Motor Cars
droog.
De auto staat nog steeds hoog
op het verlanglijstje van olies-
heiks en andere mensen die met
hun geld geen raad weten. Een
Rolls of een Bentley speelt nog
altijd een hoofdrol in de eredi
visie der automobielen. Statig,
aristocratisch en vooral waar
devast. Een Rolls-Royce is een
kasteel: ongenaakbaar en onbe
taalbaar.
Een rare firma eigenlijk: groot
geworden met het produceren
van vliegtuigmotoren en auto's
van de rijken der aarde. In de
loop der jaren raakte Rolls-
Royce technisch hopeloos ach
terop. Geld voor nieuwe ont
wikkelingen was er niet en ter
wijl de grote merken grossier
den in technische innovaties als
ABS en airbags probeerde
Rolls-Royce het hoofd boven
water te houden met de simpele
mededeling dat het the best car
in the world maakte. Het roer
moest om, wilde de Britse firma
niet dezelfde weg naar de on
dergang bewandelen als een
reeks andere fabrikanten op het
eiland.
In de afgelopen twee jaar wer
den meer dan 2000 werknemers
naar huis gestuurd. Nu werken
nog 2400 mensen aan de pro-
duktie van de Rollsen en de
sportiever getinte Bentley's.
Keiler: „We verkopen nu per
jaar 1400 auto's over de hele
wereld. Daar redden we het
mee. We spelen quitte bij een
jaarproduktie van 1300 auto's."
In een Rolls vond je vroeger
elektrische spullen van het Brit
se merk Lucas. Een merk dat
wel 'The master of darkness'
genoemd werd. Maar door de
vele storingen kreeg die bij
naam een onbedoelde bijbeteke
nis. Rolls is overgestapt op het
Duitse Bosch. ABS op de rem
men is tegenwoordig ook heel
gewoon bij Rolls-Royce. En
voor het nieuwe modeljaar zijn
de auto's zelfs standaard voor
zien van twee airbags.
Die tweede voor de passagier
vormde een probleem: als de
airbag naar buiten klapte ver
splinterde hij gelijk het wortel-
notehouten paneeltje, hetgeen
de gezondheid van de geachte
bijrijd(st)er allerminst ten goe
de zou komen. Rolls-Royce loste
dat op door in plaats van hout
een met fineer bekleed alumini
um plaatje te monteren.
Henk Rens, directeur van im-
portbedrijf Hessing in De Bilt,
Een kasteel in weer en wind: Bentley Continental R
- Het geraffineerde, met de hand gemaakte prijskaartje van een Rolls-Royce Corniche. Een kleine
acht ton, inclusief een ton of vier BVB en BTW...
verkoopt in Nederland jaarlijks
een stuk of tien Rolls-Royces en
Bentley's. „Onderhandelen?
Nee, dat gebeurt hier eigenlijk
niet. En de kopers hebben ook
lang niet allemaal de beschik
king over een chauffeur. Ze wil
len een indrukwekkende auto.
Eentje die over een jaar of vijf
tien nog steeds opvalt. En wat
kun je dan beter kopen dan een
Rolls?"
De imposante grille van een
Rolls met daarbovenop the
Flying Lady Emily bestaat uit
roestvrij staal. Eén man is er
een volle week mee bezig. Een
nieuwe kost 14.000 gulden. Ge
recycled wordt er bij dit merk
nauwelijks: de autofabrikanten
hebben er de mond vol van.
Maar bij Rolls-Royce worden
onderdelen slechts verhandeld
als souvenir.
Het regent hevig als we in een
gloednieuwe Silver Spirit III
vanaf De Bilt richting
Apeldoorn koersen. Bij een stop
wordt het met prachtig wit leer
beklede portier nat. „Geeft niks
hoor," zegt de importeur.
„Koeien lopen toch ook bui
ten?" Het leer is afkomstig van
Scandinavische runderen. Want
in het hoge noorden zijn geen
doornen struiken die de huid
beschadigen.
De turbo-Bentley Continental R
presteert het om in iets meer
dan zes seconden van 0 op 100
kilometer per uur te komen.
Terwijl de auto toch in de buurt
van de tweeëneenhalve ton
weegt. De goedkoopste is de
Brooklands, die voor 419.000,-
de showroom uit mag. Maar er
is er ook eentje van acht ton.
Auto's zonder foefjes, maar ge
maakt volgens aloud Brits
craftsmanship. Rijden in deze
auto's is een belevenis. Rens
Het gegoten beeldje, dat el
ke grille van een echte Rolls
siert: het heet Flying Lady of
Emily.
FOTO'S WOUT VAN ASSENDELFT
weet het waarom: „Dit zijn geen
plastic auto's. Dat ruik je, dat
voel je."
Na drie uur moet het rijdende
kasteel terug in Hessings
showroom. Andere importeurs
stellen een auto meestal een
paar dagen beschikbaar, maar
zo'n duurtest zit er kennelijk
niet in. De rit naar huis valt
niet mee. En ik was nog zo in
m'n schik met 't Astraatje. Maar
in de regen in de file voor de
Zaltbommelse brug slaat de ir
ritatie onherroepelijk toe. Dat
was in die Rolls vanmiddag heel
anders. Geïsoleerd, letterlijk en
figuurlijk uittorenend boven de
BMW's, Daihatsu's, Golfjes en
al het andere blik. Zelfs de man
in de peperdure Mercedes S
keek afgunstig om.
Naar mijn Astraatje kijkt nie
mand meer. Maar die heeft ten
minste een asbakje met een
lampje.
Van onze verslaggever
Zevenbergen - De reisbureaus Pelikaan Reizen en West-
Brabant Expres uit Zevenbergen en transportbedrijf Van
Amerongen beginnen volgend jaar met een nieuwe vorm
van reizen.
Het is een combinatie van per
sonenvervoer per luxe royal
•class-touringcar en autover
voer op een vrachtwagen. Pe
likaan noemt het de Auto-
Bus-Expres, kortweg ABus.
De vakantieganger wordt sa
men met zijn auto naar een
interessante, touristische
plaats gebracht. Daar stapt hij
in zijn auto om zelf een leuke
vakantieplaats op te zoeken.
In het eerste jaar rijdt Peli
kaan naar twee bestemmin
gen, te weten Annecy in de
Haute Savoie en Avignon.
Vandaaruit zijn diverse va-
kantiegebieden snel te berei
ken. Bijvoorbeeld vanuit
Avignon: Barcelona op 400
km, Nice op 250 km en La
Grande Motte op 100 km.
De ABus heeft twee opstaplo-
katies en dat zijn Utrecht en
Nederweert. Hier worden de
auto's van de vakantiegangers
ook op de car-transporter ge
zet. Op een vrachtwagen kun
nen acht of negen personen
auto's meerijden. Als het no
dig is wordt een tweede trans
porter ingezet.
„Het voordeel hiervan is een
korte beladingstijd. De men
sen hoeven pas 45 minuten
voor vertrek aanwezig te
zijn," aldus Hans en John
Goverde van de West-Brabant
Expres. „En vijftien minuten
na aankomst kan men alweer
in de eigen auto rijden."
Volgens Goverde kunnen va
kantiegangers met deze van
reizen flink besparen op hun
reisbudget. „Op brandstof en
tol bespaar je al gauw 1000.
En er is sprake van een even
tuele besparing van overnach-
tingskosten," aldus Goverde.
Een woordvoerster van de
ANVR in Hoofddorp bevestigt,
dat het om een nieuwe vorm
van reizen gaat: „Ik heb er
tenminste nooit eerder van ge
hoord. Wel dat de auto mee
reist op de trein, maar in com
binatie met een bus nog niet."
De bussen vertrekken steeds
op vrijdagavond. De touring
car en de vrachtwagen arrive
ren in de loop van zaterdag
ochtend in Annecy en Avig
non. Op zaterdagavond ver
trekken ze weer richting Ne
derland. Voor een- auto met
twee personen naar Annecy
moet 1.450 worden betaald
en naar Avignon 1.550. In
het hoogseizoen kost de ABus
100 meer.
Hoofddorp - Spanje en Frank
rijk zijn dit winterseizoen de
populairste vakantiebestem
mingen. Ten opzichte van vo
rige winter stegen de boekin
gen voor beide landen met 31
procent. Het totaal aantal va
kantieboekingen voor dit win
terseizoen ligt op hetzelfde
peil als vorig jaar. Er is meer
belangstelling voor vliegrei
zen, busreizen zijn minder po
pulair.
Uit cijfers van het ANVR
blijkt dat boekingen voor
vliegreizen naar Spanje en de
Canarische Eilanden fors ge
stegen zijn. Die beide bestem
mingen ontvangen dit winter
seizoen 30 procent meer Ne
derlanders dan in de winter
van '92/'93. Tunesië en de ver
re vakantiebestemmingen zien
ook een lichte groei: 4 procent.
Portugal als vliegbestemming
is gedaald met 8 procent.
De busreizen liggen 8 procent
achter op het vorige wintersei
zoen. Met name de pendelrei-
zen naar Oostenrijk zijn flink
gedaald: 14 procent. In de sec
tor autoreizen ziet het er naar
uit dat de Fransen flink sco
ren. De boekingen voor auto-
reizen naar de Franse Alpen
stegen met 40 procent. De Be
nelux en Oostenrijk daalden
met 7 procent.
Utrecht (anp) - Staatssecretaris Simons (volksgezondheid)
heeft zich bijzonder slecht geïnformeerd over de proble
men rond siliconen borstprotheses. In Nederland kampen
namelijk veel meer vrouwen met complicaties dan hij aan
de Tweede Kamer heeft meegedeeld. Dat stelt de Stich
ting Steunpunt voor Vrouwen met Siliconen Implantaten.
Simons liet de Tweede Kamer onlangs weten dat bij het Bureau
Bijwerkingen Geneesmiddelen dertien meldingen zijn binnenge
komen van complicaties. Via de stichting zijn er echter al
minstens 39 meldingen naar het ministerie van WVC gestuurd,
aldus secretaris M. Boots.
Dit jaar zijn bij het steunpunt ruim 2.000 telefoontjes binnenge
komen. Bij de stichting staan 900. vrouwen met klachten
geregistreerd: van hen geeft 85 procent aan gezondheidsklach
ten te hebben die zijn ontstaan of zijn versterkt na implantatie
van de prothese. De leeftijd varieert van 17 tot 73 jaar. Sommige
vrouwen meldden klachten tot 22 jaar na de implantatie. Het
merendeel betrof oververmoeidheid, spier- en gewrichtsklach
ten, concentratieverlies, een verstoorde menstruatiecyclus,
darmproblemen en allergieën.
Door Rien van der Steen
Avtovaz, de Russische fabrikant van Lada, komt in
oktober volgend jaar met een nieuwe Lada 2110, die zelfs
voorzien kan worden van een airbag voor de bestuurder.
Vooralsnog komt de auto al
leen als sedan op de markt. De
importeur verwacht niet voor
medio 1995 te kunnen leveren.
Op termijn wordt de auto ook
leverbaar als stationcar en als
hatchback. Lada zegt dat het
topmodel uitgerust wordt met
1.6 injectiemotor met zestien
kleppen, een anti-blokkeer-
systeem op de remmen, een
airbag in het stuurwiel en
zelfs airconditioning.
Volgens de Groningse impor
teur van Lada gaat het bij de
2110 om een heel nieuw con
cept, dat ver boven de huidige
auto's van het merk staat.
„Lada heeft in Togliattigrad
een produktiecapaciteit van
650.000 auto's. De vraag in
Rusland zelf is enorm geste
gen. Daardoor hebben wij hier
de laatste twee jaar grote pro
blemen gehad met de leve
ring." Volgens Frits van der
Kamp van Lada zullen de hui
dige modellen 2105 en 2107
over een paar jaar in Europa
geheel verdwijnen. En de fa
briek is bezig met een resty
ling van de Samara. De ter
reinauto Niva wordt voorzien
van een nieuwe benzinemotor
met injectiesysteem. Het is de
zelfde motor die met ingang
van het nieuwe jaar geleverd
wordt in de 21-modellen. Het
motormanagement-systeem is
afkomstig van General Mo
tors, dat ook het Poolse FSO
geholpen heeft schone moto
ren te maken.
Lada verkocht het afgelopen
jaar 2000 auto's in Nederland.
In 1987 waren dat er nog meer
dan 10.000. De verkopen lie
pen terug omdat Lada niet
kon voldoen aan de emissie-
eisen. De huidige modellen
voldoen allemaal aan de E2-
norm, maar toen het eenmaal
zover was kon de fabriek niet
voldoende auto's meer leveren.
Brouwerijstraat 31
Tel. 01170-55221
133e JAARGANG
Onbestendig
Er komt de komende dagen
amper verandering in het
weer. Ook vandaag buien,
mogelijk met natte sneeuw
of hagel.
Vanaf morgen iets hogere
temperaturen.
Middelburg - De provinciale po-
I litiek is mede schuldig aan dat er
|bij de veerdienst PSD 40 banen
zijn verdwenen en de automati-
I sering van de kaartverkoopn 2,6
I miljoen gulden te duur is gewor-
den. Volgens de dienstcommissie
|van PSD is de Zeeuwse politiek
ziende blind en horende doof
geweest voor waarschuwingen.
ZIE ZEELAND-C1
Voorburg - Volgens het Centraal
Bureau voor de Statistiek blijft
de werkloosheid fors toenemen.
In oktober waren er 351.000
mensen met een ww-uitkering,
114.000 meer dan in september en
8.000 meer dan een jaar daar-
I voor. Het aantal mensen met een
rww-uitkering (langdurig werk
loos of schoolverlater) lag in ok-
tober op 307.000, 3000 meer dan
in september.
Zeist - Voorzitter Jorien van den
1 Herik van Feyenoord heeft gis
termiddag in naam van de lands
kampioen spijt betuigd over uit-
latingen van trainer Willem van
Hanegem aan het adres van
scheidsrechter Roelof Luinge.
Die noemde de arbiter een week
terug, na de verloren wedstrijd
tegen Roda JC, 'een arrogante,
enge kwal'.
I ZIE SPORT-B1
Den Haag - De ANWB gaat het
kabinet bestrijden als het de ac
cijns op benzine en diesel de
komende jaren blijft verhogen.
Vandaag praat de ministerraac
over verhogingen van 60 tot 7(
cent voor benzine en 20 cent
voor dieseel. Volgende week gaat
de ANWB bekijken welke acties
gevoerd kunnen worden.
Veldhoven - De kleine Haagse
verzekeraar Zurich Leven wil d(
portefeuille van het in moeilijk
heden geraakte Vie d'Or overne
men. De maatschappij wil e
echter geen 80 miljoen guldei
voor neertellen, het tekort varJ
Vie d'Or.
ZIE ECONOMIE-A6
Washington - Admiraal Bobbj
Ray Inman (62) wordt de nieuwe
Amerikaanse minister van De
fensie. Hij volgt Les Aspin op
die woensdagavond zijn aftreder
bekend maakte. De Republikeir
Inman is inlichtingen-expert er
voormalig tweede man van de
CIA.
ZIE BUITENLAND - A4