DE STEM Een tik van kerstkaarten Op zoek naar de 'echte' kerststal I m 1 Terneuzenaar Ariël Meeusen verzamelt 150 jaar oud fenomeen Verlichte dorpen en huisjes in Dickens-stijl nieuw voor onder de boom I i.v.m. de hebben onze gstijden. Zie ikondiging in 0305. De artikelen alle AH winkels ar kleine cijfertjes Heen kopen in AH rtjes op de deur. t/m vrijdag kaas en vlees, deze terdag 18 decern- trekt. Consument DONDERDAG 16 DECEMBER 1993 DEEL In Nederland gaan jaar lijks vierhonderd miljoen kerstkaarten over de toonbank. Daarvan wor den er 330 miljoen ver stuurd. De wereldwijde handel omvat 4,5 miljard kerstkaarten waarbij de Verenigde Staten en En geland de boventoon voe ren. Met name de laatste 25 jaar is de kerstgroet per post in een stroom versnelling geraakt. De kerstkaart werd 150 jaar geleden geboren in Enge land. Het jubileum wordt dit jaar gevierd. Met die gedachte in het achter hoofd verzamelde Ter neuzenaar Ariël Meeusen het afgelopen jaar alles wat met de kerstkaart te maken heeft. Hij dook in de geschiedenis. Van onze verslaggever Frank van Cooten In oktober '92 kreeg Meeusen de eerste tip binnen voor zijn speurtocht. „Ik kreeg de tip bin nen dat in Engeland werd ge werkt aan de eerste kerstzegel van dat land. Het is namelijk ook 150 jaar geleden dat Charles Dickens zijn wereldberoemde boek 'A Christmas Carol' schreef. De eerste Engelse kerst zegel in een serie van vijf is op dit boek gebaseerd." Hij laat de kerstzegels zien. „Kijk, op iedere zegel staat een tafereel uit het boek. Voor mij reden na te gaan waar de kerst kaart vandaan komt en wie daar verantwoordelijk voor was. Mijn speurtocht heeft een schat aan informatie opgeleverd." Een dikke map komt op tafel. We schrijven 1840. De Engels man Sir Henry Cole kwam op het idee een kerstkaart te ont wikkelen, Tot die tijd werden er alleen kerst- en nieuwjaarsbrie ven geschreven. „Cole was een dynamisch man. Hij was ook de initiatiefnemer voor de bouw van onder andere het Albert Mu seum, de Royal Albert Hall en het Royal College of Music. Daarnaast zat hij in diverse commissies. Zo was hij de be denker van de openbare toilet ten." Opdracht Cole gaf kunstenaar John Hor- sley, lid van de Royal Academy, opdracht de kerstkaart te ont werpen. Het duurde drie jaar voordat hij met de kaart op de proppen kwam. De kaart werd in een eerste oplage van duizend exemplaren gedrukt bij Summerly's Home Treisure Office. Verkocht voor een shilling per stuk. De kaart bestaat uit drie panelen. Op het middelste paneel is een feestvie rende Victoriaanse familie te zien die met een glas wijn in de hand toosten op het nieuwe sei zoen. „Daar komt de term Season Greetings vandaan." Aan weerszijden wordt 'Voedt de hongeren' en 'Kleedt de behoef- tigen' uitgebeeld. „Typisch voor Ariël Meeusen tussen recente kerstkaarten uit zijn collectie. de kaarten in die tijd was dat elke vorm van christelijke af beelding ontbrak. Dat is eigen lijk pas iets, mede bp aandringen van de katholieke kerk, van de laatste 25 jaar. Het project van Cole sloeg het eerste jaar niet zo aan. De gelovige Britten vonden de kaart een vorm van slechte smaak en ze waren nog nooit geconfronteerd met een kerst kaart." Cole wist het tij te keren. Hij was immers een man met dubbe le petten. „Cole was ook secreta ris van de Commissie van Pos- thervormingen. Op advies van deze commissie werd de Penny- post ingevoerd. Iedereen kreeg de mogelijkheid de kaarten met een postzegel van 1 penny te versturen. Vanaf 1855 gingen hierdoor steeds meer mensen kerstkaarten versturen en vanaf 1870 werd de kerstkaart heel populair.'" De populariteit van de kerst- Een reproduktie van de eer ste kerstkaart. kaart sloeg over naar de Vere nigde Staten. Drukker Louis Prancy vond de vierkleurendruk uit. In 1881 drukte hij vijf mil joen kaarten. „Hij was tevens een zakenman. Schreef een prijs vraag uit voor diegene die met het meest orginele ontwerp voor een kerstkaart kwam. De prijs was duizend dollar per ontwerp. Een gigantisch bedrag voor die tijd." Sindsdien hebben vele beroemde kunstenaars en persoonlijkheden kerstkaarten ontworpen. Van Pablo Picasso tot Andy Warhol en van Henry Ford tot Winston Churchill. Ook Nederlandse kunstenaars bleven niet achter. Zoals Anton Pieck, Rien Poort vliet, Maarten Toonder en Hein de Kort. In Nederland kwam de populari teit van de kerstkaart begin deze eeuw op gang. Tot ongeveer 25 jaar geleden verdween per hoofd van de bevolking twee kaarten in de brievenbus. „De grootste stijging is vooral iets van de laatste vijftien jaar. Daarvoor FOTO CAMILE SCHELSTRAETE werd nauwelijks iets aan de kerstkaart gedaan." Uniek Liep ons land internationaal achter bij de kerstkaart, de kerstzegel daarentegen is hier langer ingeburgerd dan in ande re landen. De kerstzegel wordt voor de negende keer uitgege ven. „En dat is toch uniek in de wereld," aldus kerstkenner Meeusen. „Overigens is de eerste kerstzegel in Oostenrijk uitgege ven. Dat was in '37. Het thema was de rode roos. Een typische kerstbloem in Oostenrijk, Zwit serland en Duitsland. Daarvan zijn onze kerstrozen afgeleid." In Nederland wordt niet zoveel aan de viering van 150 jaar kerstkaart gedaan. In Engeland wordt hier wel uitvoerig bij stil 'gestaan. Zo wordt in het Albert Museum in Londen tot en met 6 januari een tentoonstelling ge houden over de kerstkaart. Daarnaast is een wedstrijd uit geschreven voor de meest orgi nele en innovatieve kerstkaart. t pen Duitse ^e)cerstsW^^^houdspe- P® ^Gezien btj Breda. stijl fc%l,%»ese«»ns iié beu^hout9:oeP- ÜeSM°uten Jn&geföoed- "'Jant. Van onze verslaggever René van der Velden Gezien in het Bredase winkelcen trum: wc-papier met 'Merry Christ mas' ('echt Kerst, echt Hema'), kerstballen met een doorsnee van 22 centimeter (Xenos ƒ29,95), een kersttoog als 'entree van tuin of deuropening' met een doorloophoog te van twee meter (Blokker 35) én nieuw, nieuw, nieuw: verlichte dor pen en huisjes in Charles Dickens- (Marskramer, Boerenbond, V D, variërend van een gulden of zeven tot 139). Dit laatste nieuwig- heidje moet kennelijk de aloude kerststal verdringen. Waar vind je die trouwens nog, de mooie, traditio nele, 'echte' kerststal, waarbij het een feest is om er alleen maar naar te kijken? Onder het grote aanbod van de gebrui kelijke kunst-kerst-kitsch vallen de ver lichte huisjes en dorpjes het meeste op. Bij De Marskramer zijn ze er al door heen. „Het is ingeslagen als een grote bom. Het is nog gekker geworden dan we verwacht hadden," verklaart filiaal manager Art Schafer. Zijn tiendelige sets 'dorpen in de sneeuw' (inclusief huisjes, poppetjes en verlichting, maar exclusief sneeuw) kostten 50 gulden, maar we zijn te laat, hij is er helemaal doorheen. „Het is overgewaaid uit Enge land, daar is het ook al een topper van jewelste. Mensen zoeken van die kleine dingetjes," weet Schafer. Het verlichte dorpje is bedoeld voor onder de kerstboom. Maar de kerststal dan? „Daar zijn we vier, vijf jaar geleden mee gestopt omdat er geen vraag naar was." Eentje staat er nog, bij de Mars kramer, van 30 gulden en het aanzien niet waard. Schaamt u zich niet „Ja en nee, we hebben inderdaad te weinig staan. Dit is minimaal'," veront schuldigt Schafer zich. Dank u wel voor het openhartige antwoord. Bij bijna-buurman Blokker doen ze niet mee aan de nieuwe verlichte-huisjes- trend. En zijn de kerststallen in de prijsklassen 30, 50 en 80 gulden al evenmin om aan te zien. Aan de stal vastgeplakte plastic rommel in vreselijke kleuren. Hoe kun je op deze manier in hemelsnaam de koningen en de herders tegen kerstavond de stal laten naderen? Om over de aaibaarheidsfactor van het Kindeke Jezus nog maar te zwijgen. Grrrrr. Een draaiende kunst-kerstboom staat er wel, maar die is hopelijk niet voor de handel bedoeld. Vroom en Dreesman wint met vlag en wimpel als het om de hoeveelheid en de presentatie van het kerstsfeer-spul gaat. Hier kost het 'Weihnaehtsdorf 16 teilig mit elektrischer Beleuchtung' de lieve som van 139. Maar er zijn ook losse huisjes 'van 59 voor 39'. Lekker snel 'afgeprijsd'. „Totaal nieuw," weet verkoopspecialist Bert van Gaal, „om extra sfeer aan te brengen." Maar bij V D ook nog veel, heel veel kerststallen. „Ja hoor, de stal is nog volop in trek, dat blijft wel. Ik heb er al enkele tientallen verkocht," zaait hij verwarring. De kerststallen zijn van boomschors, de (veel belangrijkere) beeldengoepen van kunststof en hol van binnen! Niet alleen die van een paar tientjes, ook de duurste van 349. Van Gaal: „Het is tegenwoor dig allemaal kunststof. En let eens op die spleetoogjes van de figuren. Daaraan kun je zien dat de beelden uit het Oosten komen." Terwijl dat vroeger toch alleen De Drie Wijzen waren. Voor een stenen groep moet je volgens Van Gaal tegenwoordig in de kunsthan del zijn. Die kost volgens hem 'wel zeven- a achthonderd gulden'. Maar in de kunsthandel zijn de meeste kerstgroe pen zo verschrikkelijk artistiek verant woord dat ze nauwelijks nog te herken nen zijn als kerstfiguren. Niet in de kunsthandel dus, maar in een huishoudspeciaalzaak (Hesemans) vin den we een kast vol kerststallen die dicht in de buurt komen van wat het moet zijn. Niet dat hummeldoosje van 43,95, maar die groep van 695 is prachtig. Evengoed: ook deze beelden zijn niet van het oude gips. „Het gips is helemaal verdwenen," zegt M. Hese mans, die trots zijn collectie laat zien. De beelden zijn van kunsthars. Mooi materiaal en fraaie kleuren. Het meeste is gemaakt in Duitsland. Fröhliche Wei- hnachten dus. :7Wdeel van M 16-delige FO^SO^/. ;ohANvaNgohp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25