Blanco pagina's in Gatt-akkoord 'Kanaaltunnel' test rollend materieel Onderzoek: 6 Reclame schiet meestal doel voorbij ID KORT Verzekeringskamer trekt vergunning Vie d'Or in Invulling van delen 'historisch handelsakkoord' volgt later Indus Deur overweegt deel van produktie te verhuizen ECONOMIE A5 (ïmunisten 'Je beseft niet eens dat je in een tunnel zit' [EMBER 1993 A4I DE STEM WOENSDAG 15 DECEMBER 1993 Duitser vrij sman en een Duitser i maanden in Irak een pns illegale grensover- de 25-jarige Jean-LUc Inn. President Saddani hooggeplaatste Fransen In landgenoten hadden [aangehouden I gisteren een 24-jarige |n betrokkenheid bij de [ldhouwwerk van Pablo tken, die vorige maand Inden. Volgens deskun- I ongemerkt te kunnen levens bssagiersvliegtuig heeft I lensen. Het toestel, een 1 dichte mist een boom an Phonesavanh, 160 ld Vientane. Onder de J Amerikaanse en vier pnden. les over en weer tussen |fng Mouvanee en leden -ongo zeker 57 mensen ■og veel hoger liggen, J graven werden gewor- I nadat Mouvanee de haar leden te hebben jwln gevonden no van de hand van de In in Duitsland gevon- fitse Münster liet het bezit had, zien aan een lts hebben de echtheid Ig is gisteren in Londen Ikopie die rond 1805 in worden. verbrand lel fabriek in het Zuid mensenlevens geëist. fabriek overnachtten, rak uit in een magazijn Tester opgeslagen, dat Inderden hulpverleners me hand. overleden Ier Karei Jonckheere is Inheiden op 87-jarige 1 omvangrijk oeuvre op pemoires, reisverhalen, lij werd vooral bekend Ie Belgische staatsprijs pril 1006 in Oostende bombrieven ren in Oostenrijk vorige Ihten aangehouden. Bij Ipnd, onder wie burge ren donderdag pakte de I beiden actief waren in fing in Oostenrijk. De mensen die zich voor lël-Vaticaan ■n eind april volledige 29 december tekenen vastgelegd dat binnen 'wisseld. den onderhouden met mmissie de weg. Het e de besprekingen. iegtickets op' ganisatie lata heeft de luldigd de kosten voor waardoor vliegtickets ende organisatie heeft die in Europa actief n betalen voor toezicht llar meer dan in 1993. Rusland hebben de racht bij de vorming gisteren dat zijn par amenwerking met de ische Partij (LDP) van et regeringsblok Rus- ar, als hun grootste dagen na de verkiezin gen om de sterk uit de te bieden. 1 regio's waren geteld procent op een derde kwart aan kop ligt. Daarmee zouden de 'Is in de Staatsdoema lelft van de zetels. De idaten die direct in de t vaak om de 'rode listische fractie uitein- men. Hierdoor kunnen le plannen van Gajdar n hun houding jegens n, onafhankelijk van e Navo en zijn collega wel waakzaam blijven, de huidige Navo-poli- auwere samenwerking de samenhang binnen reactie hangt in sterke n nu gaat voeren." Hij 1 met dè afloop van de poor Chris Paulussen en Peter Scholtes Apeldoorn/Veldhoven - De Verzekeringskamer heeft gis teren de vergunning van le vensverzekeraar Vie d'Or in getrokken. Tevens is de rechtbank in Den Bosch ge vraagd zo spoedig mogelijk de noodregeling van toepas sing te verklaren op de Veld- hovense maatschappij, die daarmee in feite in staat van faillissement komt. Vie d'Or komt tachtig miljoen gulden te kort om aan haar ver zekeringsverplichtingen te vol doen. Binnen de noodregeling krijgt de Polishouders bij Yeldhovense verzekeraar moeten rekenen op korting Verzekeringskamer, die controle houdt op de verzekeringswereld, de bevoegdheid om de porte feuille van Vie d'Or over te dra gen aan een financieel krachtige verzekeraar. Het streven is daar bij om de schade voor de polis houders zo klein mogelijk te houden. In feite maakt de Verzekerings kamer al de dienst uit bij Vie d'Or sinds zij enkele weken gele den besloot om oud-directeur C. Boet van Amev te benoemen tot bewindvoerder. Dat gebeurde nadat de per 1 november aange treden directeur Bert Lieuwma in de openbaarheid had gebracht dat de Veldhovense maatschap pij door mismanagement en mal versaties over onvoldoende re serves beschikte om aan de ver zekeringsverplichtingen te vol doen. Boet liet afgelopen vrijdag weten dat hij niet zou kunnen voldoen aan de eis van de Verzekerings kamer om uiterlijk maandag een bevredigend financieringsplan op tafel te leggen. Daarvoor was het financieringstekort van 80 miljoen naar zijn mening te groot. De Verzekeringskamer heeft Boet inmiddels gevraagd om tijdens de noodregeling aan te blijven als bewindvoerder. Het is de tweede keer in zeventig jaar dat de Verzekeringskamer om toepassing van de noodrege ling vraagt. In afwijking tot een gewoon faillissement gaan bij toepassing van de noodregeling in de verzekeringswereld de po lishouders voor alle andere schuldeisers. De Verzekeringskamer gaat er van uit dat de schade aanzienlijk kan worden teruggebracht, maar de verwachting is ook dat de polishouders er niet zonder kleerscheuren vanaf komen. Se cretaris Keizer van de Verzeke ringskamer houdt er rekening mee dat de rechtbank moet wor den gevraagd om een korting op de polissen. Hoe groot die kor ting zal uitvallen, is volgens hem nog niet te zeggen. Het streven is nu volgens Keizer om het tekort van 80 miljoen zo veel mogelijk te beperken. Veel zal daarbij afhangen van wat het een andere verzekerings maatschappij waard is om de polissen van Vie d'Or over te nemen. Volgens Boet gaat het om een aantrekkelijke porte feuille, waarvoor een belangrijk deel van de kosten al gemaakt is en die zeker winstpotentie heeft. Diverse maatschappijen hebben al belangstelling getoond. Andere mogelijkheden om de schade zoveel mogelijk te beper ken zijn, dat de aandeelhouders - die hun investering kwijt zijn - nog een bijdrage leveren of dat de verzekeringswereld in de bui del tast om het vertrouwen in de branche in stand te houden. Ten slotte is gewag gemaakt van de mogelijkheid om schade te ver halen op verantwoordelijke be stuurders, commissarissen, ac countant en actuaris. De Europese Gatt-onderhandelaar Sir Leon Brittan (links) en zijn Amerikaanse collega Mickey Kantor schudden elkaar de hand na hun bekendmaking dat de Europese Unie en de VS hun meningsverschillen ten aanzien van de Gatt hebben opgelost. foto ap Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - Het gisteren bereikte Gatt-akkoord bevat nog talloze blanco pagina's die later worden ingevuld. Niet temin wordt gesproken van een historisch handelsak koord. De Belg Hugo Paemen, die na mens de Europese Commissie de afgelopen zeven jaar nauw be trokken is geweest bij de Uru- guav-Ronde in het kader van de Gatt, erkende gistermiddag voor de BRT-radio dat in Genève iets bijzonders tot stand is gekomen. „Het is voor de eerste keer dat er door een zo groot aantal landen een akkoord wordt afgesloten dat bijna alle sectoren van de internationale economische be trekkingen betreft." Het globale akkoord tussen de Europese Unie en de VS moet nog bekrachtigd worden door de 117 landen die lid zijn van de Gatt, de Algemene Overeen komst inzake Tarieven en Han del. De ministers van Landbouw en Financiën van de Europese Unie buigen zich deze ochtend over het akkoord in Brussel. Vanmiddag staat het onderwerp Gatt bovendien nog op de agen da van het Franse parlement. De Belgische onderhandelaar Paemen is optimistisch over het politieke debat in de Europese Unie. „Ik geloof dat wij met vertrouwen het onderzoek van de raad tegemoet kunnen zien. Wij zijn van mening dat globaal gesproken Europa wint bij dit akkoord, zelfs zeer substanti eel." Winstpunten Een van de grote winstpunten van dit Gatt-akkoord is volgens Paemen dat de invoertarieven tussen de Europese Unie en de VS met ongeveer de helft omlaag gaan. „Europa heeft er alle be lang bij om nu de Amerikaanse markt te bewerken en te profite ren van de economische expansie aan de overkant van de Oceaan", aldus Paemen. Doordat er op een aantal onder delen geen overeenkomst be staat, is dat voordeel voor de Europeanen in zekere zin be trekkelijk. Dat geldt bijvoor beeld voor de financiële dien sten, zeg maar de toegang van Europese banken tot de Ameri kaanse markt. Formeel wordt dit onderdeel in het Gatt-akkoord opgenomen, maar over de nadere invulling moet nog verder wor den onderhandeld. De Amerika nen krijgen 18 maanden de tijd in deze sector de bepaling van 'meest begunstigde natie' toe te passen. >,De onmiddellijke liberalise- rings-maatregelen zijn inder daad veel minder ambitieus uit gevallen dan wat wij in Europa hadden gewild," aldus Paemen. Het meest besproken onderdeel van de Gatt-overeenkomst werd de afgelopen weken de audio-vi- suele sector. Hier geldt hetzelfde verhaal als voor de financiële diensten: wel in het akkoord, maar de nadere uitwerking volgt nog. In Parijs werd dit onderhande lingsresultaat uitgelegd als een overwinning voor Europa, dat zich in het spoor van Frankrijk immers principieel opstelde om de eigen cultuur te beschermen. „Zonder die culturele erfenis wordt de wereld armer," be weerde Europees Commissaris Sir Leon Brittan gisteren in Genève. Waarnemers gaan er echter van uit dat aan de Amerikaanse eis, het volledig vrijmaken van de audio-visuele sector, op termijn niet valt te ontkomen. Cultuur is voor de Amerikanen 'big busi ness', terwijl Europese politici en kunstenaars dat koppig ont kennen. De VS exporteren jaar lijks voör 3,7 miljard dollar aan televisie-, film-, en muziek-pro- dukties naar Europa, terwijl om gekeerd de Europese omzet in Amerika een waarde van slechts 300 miljoen dollar vertegen woordigd. Bergafwaarts De Europese filmindustrie wordt, tegen de zin van de VS, in leven gehouden met allerlei vor men van subsidies. Die kunnen echter niet voorkomen dat het met de Europese film bergaf waarts gaat. Europese films zijn te elitair, zeggen bioscoopexploi tanten. Problemen zoals die in de audio visuele sector zullen de komende jaren misschien wel door de markt zelf opgelost worden. Het toezicht op de gemaakte afspra ken wordt opgedragen aan een multilaterale handelsorganisatie MTO, qua status te vergelijken met de Wereldbank en het IMF. Deze nieuwe organisatie zal on getwijfeld heel wat knelpunten moeten oplossen en toekomstige akkoorden op het gebied van de wereldhandel begeleiden. De nu afgesloten Uruguay-Ronde krijgt ongetwijfeld een vervolg. Franse boeren raken slaags met de politie. Uit protest tegen de de Algemene Overeenkomst inzake Handel en Tarieven probeerden zij de ambtswoning van premier Balladur te blokkeren. Zij zijn bang dat hun inkomen achteruit gaat door het Gatt-akkoord. foto epa Van onze correspondent Wilko Voordouw Calais/Frethun - Heel lang zaam komt de trein op gang en maakt zich los van het perron op het station Calais/ Fréthun. De gigantische trein (28 wagens en twee locomo tieven van 8000 pk elk, de totale lengte is bijna 800 me ter) is volgeladen met geleen de vrachtauto's. De trein gaat richting Engeland. Door de tunnel. Het aluminium- kleurige gevaarte, getrokken en geduwd door de twee krachtigste locomotieven op de wereld, kent geen claustrofobie. Even voor het vertrek heeft de machinist ons toevertrouwd dat de Kanaaltunnel voor hem geen geheimen meer kent. „We maken nu al een paar keer per dag een ritje Folkestone en terug. Dat doen we om al het rollend mate rieel te testen. Gevaarlijk? Eng? Welnee. Je beseft niet eens dat je in een tunnel zit. Het werkt allemaal perfect." De tijd dringt voor Eurotunnel. Op 7 maart moeten alle wagons en de 38 locomotieven gebruiks klaar zijn. Dan gaat de eerste fase van de indienstneming van start met het vervoer van vrachtwagens naar de overzijde die dan niet helemaal overzijde meer is. Iedere half open wagon vervoert dan 28 vrachtwagens in 35 minuten naar het andere eind van de tunnel. Tachtig minuten Eurotunnel meent dat er tussen de autosnelweg van het ene en het andere land ongeveer tachtig minuten zitten. Tijdens de trein rit kunnen de chauffeurs hun pauze nemen in het 'clubrijtuig'. De normale dienst is twee keer per uur, tijdens drukke periodes gaan drie goederentreinen per uur. Deze zijn, net als de andere diensten van Eurotunnel getooid met de naam 'Le Shuttle', maar dat mag de pret niet drukken. „Feit is gewoon," zegt commer- cieel-directeur Christopher Gar- nett, „dat de treinen zorgen voor een zeer regelmatige en dus be trouwbare dienst, zelfs midden in de nacht en bij wind van orkaankracht." Garnett, een man met een 'very British' ge voel voor humor, excuseerde zich voor zijn te laat komen met: „Sorry, maar u heeft vast ge merkt dat hier in Calais op dit moment windkracht 8 staat. Welnu, ik ben even wezen con troleren of het waar is dat de veerboten grote vertraging op lopen en dat de hovercrafts al helemaal niet varen. En met de ze woorden maak ik eigenlijk ieder betoog overbodig. De directie is op dit moment al in onderhandeling met de grote transportondernemingen op het vasteland en in Groot-Brittannië om te komen tot prijsafspraken. Daarover doet de Brit erg ge heimzinnig. „Nee, we zeggen nu nog niet wat een kaartje gaat kosten. Dat is allemaal nogal variabel. Wat we wel zeggen is dat er voor het personenverkeer vier prijzen komen. Hoogseizoen, laagselzoen, spitsuren en dalu ren komen in de kostprijs tot uiting. Ik voeg er aan toe dat er niet voor de hoeveelheid perso nen moet worden betaald, de prijs is per auto. Al wilt u 25 mensen in een Renault Twingo persen, ik vind het allemaal best. En belangrijk is dat er geen grote prijsverschillen zullen be staan tussen de boot en de tun nel. Het zal wel iets duurder worden, maar daar bieden we snelheid en zekerheid voor in de plaats. Half januari, dus ruim op tijd, maken we onze tarieven bekend." Veiligheid Aan de veiligheid in de tunnel zal niet worden getornd. „Het incident van november jongstle den heeft ons dubbel voorzichtig gemaakt. Het is in ieder geval zo dat in de service-tunnel (die tus sen beide spoortunnels loopt, WV) een hogere luchtdruk be staat dan in de spoortunnels. Mocht er dus ooit brand ont staan, dan kunnen de treinreizi gers in de service-tunnel vluch ten, de vlammen en de rook kunnen hen daar niet bereiken door het drukverschil," aldus de Franse exploitatiedirecteur André Pascal. Het testen van de treinen die de personenauto's zullen vervoeren - net als de goederenwagons zijn die omstreeks 5,6 meter hoog en in België door Bombardier Breda geconstrueerd; de locomotieven zijn gebouwd door Brush en kunnen 2600 ton vracht trek ken - gaat door tot het begin van de volledige dienst, begin mei. Pas eind juni gaat de Eurostar, de nieuwe Hoge Snelheidstrein die Londen op nog maar 3 uur van Parijs brengt en Brussel op 3 uur en 10 minuten, rijden. Dan is de tunnel volledig in dienst. Maar voor Eurotunnel, dat het onderkanaalse buizen systeem voor de duur van 50 jaar gaat beheren, begint het ver- voeravontuur al op 7 mei. Dan is met veel feestgeruis de officiële opening. Wie het lint doorknip pen? Engelsman Christopher Garnett geeft het antwoord: „President Mitterrand and The Queen." Amsterdam (anp) - De reclamejon gens en -meisjes gaan een sombere jaarwisseling tegemoet. Hun inspan ningen schieten grotendeels hun doel voorbij en wekken nauwelijks de kooplust op van consumenten. Argumenten maken op het grootste deel van het publiek geen indruk. De aan dacht van de meeste consumenten wordt getrokken door bijzaken, zoals humor in de reclame, beroemdheden of prettige muziek, maar die aandacht is van korte duur en leidt zelden tot een besluit om een bepaald produkt te kopen. Die sombere conclusie trekt drs. E. We- bers in het rapport 'Reclame-(ver)wer- king' dat gistermiddag in Amstelveen werd gepresenteerd aan de Media Werk groep, een gezelschap van reclame- en mediadeskundigen. De aanleiding voor het onderzoek was de veelgehoorde ver zuchting in reclameland 'dat de helft van het reclamegeld weggegooid geld is. We weten alleen niet welke helft'. Webers heeft slechts in geringe mate duidelijkheid kunnen verschaffen. Hij duwde 455 jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar een tijdschriftkatern onder de neus, waarin behalve artikelen en strips, advertenties stonden voor Iglo Thuismenu en de - niet bestaande - Ra bobank Jongeren Credit Card. Hij ontdekte dat met name mensen met een hogere opleiding die niet graag diep nadenken, zich makkelijker laten verlei den door argumenten in een reclame boodschap. Het effect is langdurig. He laas voor de reclamemakers, zegt We bers, is deze groep klein. Het gros van het publiek wordt meer aangesproken door bijzaken, zoals hu mor in een boodschap, strenge 'weten schappers' in witte jassen die een pro dukt aanprijzen of mooie muziek. Het effect daarvan is echter kortstondig. „Eerder een kwestie van seconden dan van dagen," aldus Webers. Om bij deze groep resultaten te berei ken, moet er veel worden geadverteerd. De bladen waarin dat gebeurt, moeten met zorg worden uitgezocht, zegt We bers, wil het reclamegeld niet helemaal weggegooid zijn. Een grootschalig on derzoek naar de lezers van kranten en tijdschriften dat momenteel wordt ver richt, moet het de reclamemakers in de toekomst makkelijker maken om de juiste keuze te doen. Mensen die gevoelig zijn voor de indruk die ze maken op anderen, lezen eerder 'glossy-magazines' dan EO-Visie. De ge middelde Vrij Nederland-lezer is meer geneigd tot nadenken, terwijl Opzij-le zers een gemiddeld hoge opleiding heb ben, zegt Webers, maar weinig neiging vertonen tot diep nadenken. „Vroeger dacht men dat het genoeg was om iemands interesse te wekken en dan kwam het besluit om te kopen vanzelf," zegt Webers. „Maar zeker in deze tijd waarin mensen worden platgebombar deerd met commercials, moet je niet verwachten dat ze meteen tot kopen besluiten. Wil je enig effect sorteren, dan moet je het medium zeer zorgvuldig uitzoeken en de boodschap-nog duidelij ker richten op een bepaalde doelgroep. Het is een pessimistisch beeld, maar wel realistisch." ECONOMIE KORT Philips in steunfonds CD-i projecten Eindhoven - Philips Interactive Media Benelux, bank MeesPier- son en Media Investment Club (het mediaprogramma van de Europese Commissie) hebben een fonds opgericht ter ondersteu ning van produkties op het gebied van de interactieve compact disc (CD-i). De partijen nemen elk voor eenderde deel in het fonds. Welk bedrag met het fonds is gemoeid, willen ze niet prijsgeven. Het Interactive Entertainment Fund heeft als doelstelling Euro pese CD-i projecten voor de consumentenmarkt in financieel opzicht tegemoet te komen. Het fonds zal niet meer dan tweederde van de produktiekosten van een titel financieren. In Europa houden zich momenteel ongeveer 50 studio's bezig met de ontwikkeling van CD-i software voor de consumentenmarkt. Overschot handelsbalans Japan kleiner Tokyo - Japan heeft in november een overschot op zijn handelsbalans geboekt van 7,4 miljard dollar. Het overschot is kleiner dan de 7,56 miljard dollar, die Japan vorig jaar november aan zijn handel met het buitenland overhield en ook kleiner dan de 10,93 miljard dollar van oktober dit jaar. De vermindering van het handelsoverschot is een gevolg van de sterke koers van de yen, die de export van Japan bemoeilijkt. Van oktober op november daalde de waarde van de uitvoer van 31,38 miljard tot 28,38 miljard dollar. De import steeg iets, van 20,45 miljard tot 20,99 miljard dollar. Ook aan de handel met de Verenigde Staten hield Japan minder over. Dit overschot verminderde van oktober op november van 5,13 miljard tot 4,3 miljard dollar. 23 Fondsen willen naar officiële beurs Amsterdam - De overgrote meerderheid van de ondernemingen met notering aan de parallelmarkt van de Amsterdamse effec tenbeurs wil de overstap maken van de 'kleine' naar de 'grote' beurs. Van de 27 ondernemingen die lid zijn van de Vereniging van Officiële Parallelmarkt Fondsen (Vopaf), hebben er 23 te kennen gegeven naar de officiële markt van de beurs te willen overstappen. Twee willen er op de parallelmarkt blijven en nog eens twee hebben laten weten nog geen besluit te hebben genomen. De Amsterdamse effectenbeurs laat de parallelmarkt afsterven. Daar genoteerde ondernemingen kunnen naar de officiële markt gaan of genoteerd blijven op de parallelmarkt. Aan die markt kunnen evenwel geen nieuwe fondsen worden toegevoegd. Tweehonderd banen weg bij Pope Venlo - Bij draad- en kabelproducent Pope in Blerick, een volle dochter van Philips, moeten circa 200 van de 750 banen verdwijnen. Het gaat voornamelijk om gedwongen ontslagen. Vakbonden, ondernemingsraad en personeel worden vandaag ingelicht. De Pope-directie presenteert dan een plan waarin duidelijk wordt gemaakt welke verliesgevende activiteiten wor den afgestoten en welke stragische keuzes voor de toekomst worden gemaakt. Pope is al enkele jaren verliesgevend. Bij de vakbonden zijn alleen de contouren van de sanering bekend. Bestuurder J. Teuwen van de Unie BLHP verwacht dat er vooral indirecte functies worden geschrapt en dat niet-kern- activiteiten worden afgestoten. Katholiek Nieuwsblad komt ton te kort Den Bosch - Het Katholiek Nieuwsblad kijkt nog tegen een gat van 100.000 gulden aan om de overschakeling van krant naar weekblad te financieren. De gulle gevers, waarop de krant zich had verlaten, laten het een beetje afweten. Dat meldt een bezorgde voorzitter J.G. Vorstman van de Arnulfus Stichting die het KN uitgeeft. De KN-directie gaat toch door met het weekblad, ook al komt die honderdduizend gulden er niet, aldus mevrouw Cools van de KN-directie. Dan worden er volgens haar andere fondsen aangeboord om de financiering rond te krijgen. Welke dat zijn, wilde zij niet zeggen. Volgende week verschijnt het Katholiek Nieuwsblad voor het eerst als (opinie)weekblad. Tot nu toe verscheen het twee keer per week als een gewone krant. Om de omschakeling te financieren heeft het blad een actie onder lezers en sympathi santen gehouden maar die heeft niet voldoende opgebracht. Overneming Sijthoff door Wegener rond Apeldoorn/Rijswijk - De overneming van Sijthoff door Wegener krijgt op 3 januari haar beslag. Dat hebben de besturen van de krantenuitgevers na een positief advies van de ondernemingsra den bekendgemaakt. Sijthoff geeft onder meer de Haagsche Courant en de Goudsche Courant uit, bij Wegener wordt onder meer het Utrechts Nieuwsblad gemaakt. De totale oplage van de dagbladen van Wegener komt na de acquisitie van Sijthoff op 785.000. Het aandeel op de regionale dagbladenmarkt komt op 30,6 procent. Het aandeel op de totale krantenmarkt bedraagt 17,3 procent. Wegener heeft een omzet van f 800 miljoen per jaar, Sijthoff van f 200 miljoen. Sijthoff zal na twee verliesjaren dit jaar ten minste quitte spelen. Wegener handhaaft zijn verwachting dat de nettowinst en die per aandeel op het peil van 1992 zullen uitkomen. 'Betalen over de grens goedkoper' Straatsburg - De Europese Commissie heeft dinsdag een actie plan goedgekeurd tegen de ondoorzichtige en hoge kosten van het internationale betalingsverkeer. Dat komt erop neer dat de Commissie nog voor de komende zomer een wetsvoorstel zal presenteren, als de banken zelf maatregelen nalaten. Uit een onderzoek dat Brussel begin dit jaar deed naar grensoverschrijdende betalingen, bleek dat tweederde van de onderzochte banken hun cliënten geen enkele informatie ver strekte. Bij de helft van de transacties werden tot twee keer toe kosten berekend. Begin volgend jaar wordt onderzocht in hoeverre de banken hun leven hebben gebeterd. Een van de voorwaarden is dat minstens tweederde van de banken hun klanten complete schriftelijke informatie moeten geven. Verder mag de dubbele heffing nog maar in hooguit tien procent van de transacties voorkomen. Van onze verslaggever Oosterhout - De Oosterhoutse fabrikant van bedrijfsdeuren Indus Deur overweegt een deel van zijn produktie te verplaat sen naar Spanje. Het bedrijf, dat tegen de econo mische stroom in groeit, kan niet genoeg werknemers krijgen. Het huidige personeelsbestand van 110 mensen is volgens directeur J. Bats niet voldoende om de orders te verwerken. Hij kan er nog 15 mensen bij gebruiken maar hij heeft de grootste moeite die te vinden. Volgens Bats is het verschil tus sen een ww-uitkering en het loon dat hij ongeschoolde pro- duktiemedewerkers kan betalen te klein. „Laatst kwamen er hier mensen die eerst bij Philips in Tilburg hadden gewerkt. Die kwamen er achter dat ze voor een verschil van veertig gulden per week naar Oosterhout moes ten komen. Dezelfde dag nog zijn ze gestopt." Spanje is voor Indus Deur een mogelijke vestigingsplaats om dat er daar en in de buurlanden Portugal en Frankrijk afnemers zitten. Het tekort aan personeel in Oosterhout wordt in de tus sentijd opgelost door overwer ken. „En dan steek ik zelf ook weieens de handen uit de mou wen. Dat houdt de onderlinge solidariteit erin." In Oosterhout neemt Indus Deur in februari een nieuwe 3500 vierkante meter grote opslag- en expeditiehal in gebruik. Het be drijf zit vanaf 1980 in Ooster hout en heeft zich gestaag uitge breid. Sinds zeven jaar produceert het zelf deuren en is daardoor niet meer afhankelijk van andere fa brieken. Daarin schuilt volgens Bats ook het geheim van het succes, ondanks de malaise in de bouwwereld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5