Blanco pagina's in Gatt-akkoord
'Kanaaltunnel' test rollend materieel
Onderzoek: 6 Reclame schiet meestal doel voorbij
ID KORT
Verzekeringskamer trekt vergunning Vie d'Or in
Invulling van delen 'historisch handelsakkoord' volgt later
Indus Deur overweegt deel
van produktie te verhuizen
ECONOMIE
A5
(ïmunisten
'Je beseft niet eens dat je in een tunnel zit'
[EMBER 1993 A4I DE STEM
WOENSDAG 15 DECEMBER 1993
Duitser vrij
sman en een Duitser i
maanden in Irak een
pns illegale grensover-
de 25-jarige Jean-LUc
Inn. President Saddani
hooggeplaatste Fransen
In landgenoten hadden
[aangehouden
I gisteren een 24-jarige
|n betrokkenheid bij de
[ldhouwwerk van Pablo
tken, die vorige maand
Inden. Volgens deskun-
I ongemerkt te kunnen
levens
bssagiersvliegtuig heeft I
lensen. Het toestel, een
1 dichte mist een boom
an Phonesavanh, 160
ld Vientane. Onder de
J Amerikaanse en vier
pnden.
les over en weer tussen
|fng Mouvanee en leden
-ongo zeker 57 mensen
■og veel hoger liggen,
J graven werden gewor- I
nadat Mouvanee de
haar leden te hebben
jwln gevonden
no van de hand van de
In in Duitsland gevon-
fitse Münster liet het
bezit had, zien aan een
lts hebben de echtheid
Ig is gisteren in Londen
Ikopie die rond 1805 in
worden.
verbrand
lel fabriek in het Zuid
mensenlevens geëist.
fabriek overnachtten,
rak uit in een magazijn
Tester opgeslagen, dat
Inderden hulpverleners
me hand.
overleden
Ier Karei Jonckheere is
Inheiden op 87-jarige
1 omvangrijk oeuvre op
pemoires, reisverhalen,
lij werd vooral bekend
Ie Belgische staatsprijs
pril 1006 in Oostende
bombrieven
ren in Oostenrijk vorige
Ihten aangehouden. Bij
Ipnd, onder wie burge
ren donderdag pakte de
I beiden actief waren in
fing in Oostenrijk. De
mensen die zich voor
lël-Vaticaan
■n eind april volledige
29 december tekenen
vastgelegd dat binnen
'wisseld.
den onderhouden met
mmissie de weg. Het
e de besprekingen.
iegtickets op'
ganisatie lata heeft de
luldigd de kosten voor
waardoor vliegtickets
ende organisatie heeft
die in Europa actief
n betalen voor toezicht
llar meer dan in 1993.
Rusland hebben de
racht bij de vorming
gisteren dat zijn par
amenwerking met de
ische Partij (LDP) van
et regeringsblok Rus-
ar, als hun grootste
dagen na de verkiezin
gen om de sterk uit de
te bieden.
1 regio's waren geteld
procent op een derde
kwart aan kop ligt.
Daarmee zouden de
'Is in de Staatsdoema
lelft van de zetels. De
idaten die direct in de
t vaak om de 'rode
listische fractie uitein-
men. Hierdoor kunnen
le plannen van Gajdar
n hun houding jegens
n, onafhankelijk van
e Navo en zijn collega
wel waakzaam blijven,
de huidige Navo-poli-
auwere samenwerking
de samenhang binnen
reactie hangt in sterke
n nu gaat voeren." Hij
1 met dè afloop van de
poor Chris Paulussen
en Peter Scholtes
Apeldoorn/Veldhoven - De
Verzekeringskamer heeft gis
teren de vergunning van le
vensverzekeraar Vie d'Or in
getrokken. Tevens is de
rechtbank in Den Bosch ge
vraagd zo spoedig mogelijk
de noodregeling van toepas
sing te verklaren op de Veld-
hovense maatschappij, die
daarmee in feite in staat van
faillissement komt.
Vie d'Or komt tachtig miljoen
gulden te kort om aan haar ver
zekeringsverplichtingen te vol
doen.
Binnen de noodregeling krijgt de
Polishouders bij Yeldhovense verzekeraar moeten rekenen op korting
Verzekeringskamer, die controle
houdt op de verzekeringswereld,
de bevoegdheid om de porte
feuille van Vie d'Or over te dra
gen aan een financieel krachtige
verzekeraar. Het streven is daar
bij om de schade voor de polis
houders zo klein mogelijk te
houden.
In feite maakt de Verzekerings
kamer al de dienst uit bij Vie
d'Or sinds zij enkele weken gele
den besloot om oud-directeur C.
Boet van Amev te benoemen tot
bewindvoerder. Dat gebeurde
nadat de per 1 november aange
treden directeur Bert Lieuwma
in de openbaarheid had gebracht
dat de Veldhovense maatschap
pij door mismanagement en mal
versaties over onvoldoende re
serves beschikte om aan de ver
zekeringsverplichtingen te vol
doen.
Boet liet afgelopen vrijdag weten
dat hij niet zou kunnen voldoen
aan de eis van de Verzekerings
kamer om uiterlijk maandag een
bevredigend financieringsplan
op tafel te leggen. Daarvoor was
het financieringstekort van 80
miljoen naar zijn mening te
groot. De Verzekeringskamer
heeft Boet inmiddels gevraagd
om tijdens de noodregeling aan
te blijven als bewindvoerder.
Het is de tweede keer in zeventig
jaar dat de Verzekeringskamer
om toepassing van de noodrege
ling vraagt. In afwijking tot een
gewoon faillissement gaan bij
toepassing van de noodregeling
in de verzekeringswereld de po
lishouders voor alle andere
schuldeisers.
De Verzekeringskamer gaat er
van uit dat de schade aanzienlijk
kan worden teruggebracht, maar
de verwachting is ook dat de
polishouders er niet zonder
kleerscheuren vanaf komen. Se
cretaris Keizer van de Verzeke
ringskamer houdt er rekening
mee dat de rechtbank moet wor
den gevraagd om een korting op
de polissen. Hoe groot die kor
ting zal uitvallen, is volgens hem
nog niet te zeggen.
Het streven is nu volgens Keizer
om het tekort van 80 miljoen
zo veel mogelijk te beperken.
Veel zal daarbij afhangen van
wat het een andere verzekerings
maatschappij waard is om de
polissen van Vie d'Or over te
nemen. Volgens Boet gaat het
om een aantrekkelijke porte
feuille, waarvoor een belangrijk
deel van de kosten al gemaakt is
en die zeker winstpotentie heeft.
Diverse maatschappijen hebben
al belangstelling getoond.
Andere mogelijkheden om de
schade zoveel mogelijk te beper
ken zijn, dat de aandeelhouders
- die hun investering kwijt zijn -
nog een bijdrage leveren of dat
de verzekeringswereld in de bui
del tast om het vertrouwen in de
branche in stand te houden. Ten
slotte is gewag gemaakt van de
mogelijkheid om schade te ver
halen op verantwoordelijke be
stuurders, commissarissen, ac
countant en actuaris.
De Europese Gatt-onderhandelaar Sir Leon Brittan (links) en
zijn Amerikaanse collega Mickey Kantor schudden elkaar de
hand na hun bekendmaking dat de Europese Unie en de VS hun
meningsverschillen ten aanzien van de Gatt hebben opgelost.
foto ap
Van onze correspondent Bert Schampers
Brussel - Het gisteren bereikte Gatt-akkoord bevat nog
talloze blanco pagina's die later worden ingevuld. Niet
temin wordt gesproken van een historisch handelsak
koord.
De Belg Hugo Paemen, die na
mens de Europese Commissie de
afgelopen zeven jaar nauw be
trokken is geweest bij de Uru-
guav-Ronde in het kader van de
Gatt, erkende gistermiddag voor
de BRT-radio dat in Genève iets
bijzonders tot stand is gekomen.
„Het is voor de eerste keer dat er
door een zo groot aantal landen
een akkoord wordt afgesloten
dat bijna alle sectoren van de
internationale economische be
trekkingen betreft."
Het globale akkoord tussen de
Europese Unie en de VS moet
nog bekrachtigd worden door de
117 landen die lid zijn van de
Gatt, de Algemene Overeen
komst inzake Tarieven en Han
del. De ministers van Landbouw
en Financiën van de Europese
Unie buigen zich deze ochtend
over het akkoord in Brussel.
Vanmiddag staat het onderwerp
Gatt bovendien nog op de agen
da van het Franse parlement.
De Belgische onderhandelaar
Paemen is optimistisch over het
politieke debat in de Europese
Unie. „Ik geloof dat wij met
vertrouwen het onderzoek van
de raad tegemoet kunnen zien.
Wij zijn van mening dat globaal
gesproken Europa wint bij dit
akkoord, zelfs zeer substanti
eel."
Winstpunten
Een van de grote winstpunten
van dit Gatt-akkoord is volgens
Paemen dat de invoertarieven
tussen de Europese Unie en de
VS met ongeveer de helft omlaag
gaan. „Europa heeft er alle be
lang bij om nu de Amerikaanse
markt te bewerken en te profite
ren van de economische expansie
aan de overkant van de Oceaan",
aldus Paemen.
Doordat er op een aantal onder
delen geen overeenkomst be
staat, is dat voordeel voor de
Europeanen in zekere zin be
trekkelijk. Dat geldt bijvoor
beeld voor de financiële dien
sten, zeg maar de toegang van
Europese banken tot de Ameri
kaanse markt. Formeel wordt dit
onderdeel in het Gatt-akkoord
opgenomen, maar over de nadere
invulling moet nog verder wor
den onderhandeld. De Amerika
nen krijgen 18 maanden de tijd
in deze sector de bepaling van
'meest begunstigde natie' toe te
passen.
>,De onmiddellijke liberalise-
rings-maatregelen zijn inder
daad veel minder ambitieus uit
gevallen dan wat wij in Europa
hadden gewild," aldus Paemen.
Het meest besproken onderdeel
van de Gatt-overeenkomst werd
de afgelopen weken de audio-vi-
suele sector. Hier geldt hetzelfde
verhaal als voor de financiële
diensten: wel in het akkoord,
maar de nadere uitwerking volgt
nog.
In Parijs werd dit onderhande
lingsresultaat uitgelegd als een
overwinning voor Europa, dat
zich in het spoor van Frankrijk
immers principieel opstelde om
de eigen cultuur te beschermen.
„Zonder die culturele erfenis
wordt de wereld armer," be
weerde Europees Commissaris
Sir Leon Brittan gisteren in
Genève.
Waarnemers gaan er echter van
uit dat aan de Amerikaanse eis,
het volledig vrijmaken van de
audio-visuele sector, op termijn
niet valt te ontkomen. Cultuur is
voor de Amerikanen 'big busi
ness', terwijl Europese politici
en kunstenaars dat koppig ont
kennen. De VS exporteren jaar
lijks voör 3,7 miljard dollar aan
televisie-, film-, en muziek-pro-
dukties naar Europa, terwijl om
gekeerd de Europese omzet in
Amerika een waarde van slechts
300 miljoen dollar vertegen
woordigd.
Bergafwaarts
De Europese filmindustrie
wordt, tegen de zin van de VS, in
leven gehouden met allerlei vor
men van subsidies. Die kunnen
echter niet voorkomen dat het
met de Europese film bergaf
waarts gaat. Europese films zijn
te elitair, zeggen bioscoopexploi
tanten.
Problemen zoals die in de audio
visuele sector zullen de komende
jaren misschien wel door de
markt zelf opgelost worden. Het
toezicht op de gemaakte afspra
ken wordt opgedragen aan een
multilaterale handelsorganisatie
MTO, qua status te vergelijken
met de Wereldbank en het IMF.
Deze nieuwe organisatie zal on
getwijfeld heel wat knelpunten
moeten oplossen en toekomstige
akkoorden op het gebied van de
wereldhandel begeleiden. De nu
afgesloten Uruguay-Ronde krijgt
ongetwijfeld een vervolg.
Franse boeren raken slaags met de politie. Uit protest tegen de de Algemene Overeenkomst inzake Handel en Tarieven probeerden
zij de ambtswoning van premier Balladur te blokkeren. Zij zijn bang dat hun inkomen achteruit gaat door het Gatt-akkoord. foto epa
Van onze correspondent
Wilko Voordouw
Calais/Frethun - Heel lang
zaam komt de trein op gang
en maakt zich los van het
perron op het station Calais/
Fréthun. De gigantische trein
(28 wagens en twee locomo
tieven van 8000 pk elk, de
totale lengte is bijna 800 me
ter) is volgeladen met geleen
de vrachtauto's.
De trein gaat richting Engeland.
Door de tunnel. Het aluminium-
kleurige gevaarte, getrokken en
geduwd door de twee krachtigste
locomotieven op de wereld, kent
geen claustrofobie.
Even voor het vertrek heeft de
machinist ons toevertrouwd dat
de Kanaaltunnel voor hem geen
geheimen meer kent. „We maken
nu al een paar keer per dag een
ritje Folkestone en terug. Dat
doen we om al het rollend mate
rieel te testen. Gevaarlijk? Eng?
Welnee. Je beseft niet eens dat je
in een tunnel zit. Het werkt
allemaal perfect."
De tijd dringt voor Eurotunnel.
Op 7 maart moeten alle wagons
en de 38 locomotieven gebruiks
klaar zijn. Dan gaat de eerste
fase van de indienstneming van
start met het vervoer van
vrachtwagens naar de overzijde
die dan niet helemaal overzijde
meer is. Iedere half open wagon
vervoert dan 28 vrachtwagens in
35 minuten naar het andere eind
van de tunnel.
Tachtig minuten
Eurotunnel meent dat er tussen
de autosnelweg van het ene en
het andere land ongeveer tachtig
minuten zitten. Tijdens de trein
rit kunnen de chauffeurs hun
pauze nemen in het 'clubrijtuig'.
De normale dienst is twee keer
per uur, tijdens drukke periodes
gaan drie goederentreinen per
uur. Deze zijn, net als de andere
diensten van Eurotunnel getooid
met de naam 'Le Shuttle', maar
dat mag de pret niet drukken.
„Feit is gewoon," zegt commer-
cieel-directeur Christopher Gar-
nett, „dat de treinen zorgen voor
een zeer regelmatige en dus be
trouwbare dienst, zelfs midden
in de nacht en bij wind van
orkaankracht." Garnett, een
man met een 'very British' ge
voel voor humor, excuseerde
zich voor zijn te laat komen met:
„Sorry, maar u heeft vast ge
merkt dat hier in Calais op dit
moment windkracht 8 staat.
Welnu, ik ben even wezen con
troleren of het waar is dat de
veerboten grote vertraging op
lopen en dat de hovercrafts al
helemaal niet varen. En met de
ze woorden maak ik eigenlijk
ieder betoog overbodig.
De directie is op dit moment al
in onderhandeling met de grote
transportondernemingen op het
vasteland en in Groot-Brittannië
om te komen tot prijsafspraken.
Daarover doet de Brit erg ge
heimzinnig. „Nee, we zeggen nu
nog niet wat een kaartje gaat
kosten. Dat is allemaal nogal
variabel. Wat we wel zeggen is
dat er voor het personenverkeer
vier prijzen komen. Hoogseizoen,
laagselzoen, spitsuren en dalu
ren komen in de kostprijs tot
uiting. Ik voeg er aan toe dat er
niet voor de hoeveelheid perso
nen moet worden betaald, de
prijs is per auto. Al wilt u 25
mensen in een Renault Twingo
persen, ik vind het allemaal best.
En belangrijk is dat er geen
grote prijsverschillen zullen be
staan tussen de boot en de tun
nel. Het zal wel iets duurder
worden, maar daar bieden we
snelheid en zekerheid voor in de
plaats. Half januari, dus ruim op
tijd, maken we onze tarieven
bekend."
Veiligheid
Aan de veiligheid in de tunnel
zal niet worden getornd. „Het
incident van november jongstle
den heeft ons dubbel voorzichtig
gemaakt. Het is in ieder geval zo
dat in de service-tunnel (die tus
sen beide spoortunnels loopt,
WV) een hogere luchtdruk be
staat dan in de spoortunnels.
Mocht er dus ooit brand ont
staan, dan kunnen de treinreizi
gers in de service-tunnel vluch
ten, de vlammen en de rook
kunnen hen daar niet bereiken
door het drukverschil," aldus de
Franse exploitatiedirecteur
André Pascal.
Het testen van de treinen die de
personenauto's zullen vervoeren
- net als de goederenwagons zijn
die omstreeks 5,6 meter hoog en
in België door Bombardier Breda
geconstrueerd; de locomotieven
zijn gebouwd door Brush en
kunnen 2600 ton vracht trek
ken - gaat door tot het begin van
de volledige dienst, begin mei.
Pas eind juni gaat de Eurostar,
de nieuwe Hoge Snelheidstrein
die Londen op nog maar 3 uur
van Parijs brengt en Brussel op 3
uur en 10 minuten, rijden.
Dan is de tunnel volledig in
dienst. Maar voor Eurotunnel,
dat het onderkanaalse buizen
systeem voor de duur van 50 jaar
gaat beheren, begint het ver-
voeravontuur al op 7 mei. Dan is
met veel feestgeruis de officiële
opening. Wie het lint doorknip
pen? Engelsman Christopher
Garnett geeft het antwoord:
„President Mitterrand and The
Queen."
Amsterdam (anp) - De reclamejon
gens en -meisjes gaan een sombere
jaarwisseling tegemoet. Hun inspan
ningen schieten grotendeels hun
doel voorbij en wekken nauwelijks
de kooplust op van consumenten.
Argumenten maken op het grootste deel
van het publiek geen indruk. De aan
dacht van de meeste consumenten wordt
getrokken door bijzaken, zoals humor in
de reclame, beroemdheden of prettige
muziek, maar die aandacht is van korte
duur en leidt zelden tot een besluit om
een bepaald produkt te kopen.
Die sombere conclusie trekt drs. E. We-
bers in het rapport 'Reclame-(ver)wer-
king' dat gistermiddag in Amstelveen
werd gepresenteerd aan de Media Werk
groep, een gezelschap van reclame- en
mediadeskundigen. De aanleiding voor
het onderzoek was de veelgehoorde ver
zuchting in reclameland 'dat de helft
van het reclamegeld weggegooid geld is.
We weten alleen niet welke helft'.
Webers heeft slechts in geringe mate
duidelijkheid kunnen verschaffen. Hij
duwde 455 jongeren in de leeftijd van 15
tot 25 jaar een tijdschriftkatern onder
de neus, waarin behalve artikelen en
strips, advertenties stonden voor Iglo
Thuismenu en de - niet bestaande - Ra
bobank Jongeren Credit Card.
Hij ontdekte dat met name mensen met
een hogere opleiding die niet graag diep
nadenken, zich makkelijker laten verlei
den door argumenten in een reclame
boodschap. Het effect is langdurig. He
laas voor de reclamemakers, zegt We
bers, is deze groep klein.
Het gros van het publiek wordt meer
aangesproken door bijzaken, zoals hu
mor in een boodschap, strenge 'weten
schappers' in witte jassen die een pro
dukt aanprijzen of mooie muziek. Het
effect daarvan is echter kortstondig.
„Eerder een kwestie van seconden dan
van dagen," aldus Webers.
Om bij deze groep resultaten te berei
ken, moet er veel worden geadverteerd.
De bladen waarin dat gebeurt, moeten
met zorg worden uitgezocht, zegt We
bers, wil het reclamegeld niet helemaal
weggegooid zijn. Een grootschalig on
derzoek naar de lezers van kranten en
tijdschriften dat momenteel wordt ver
richt, moet het de reclamemakers in de
toekomst makkelijker maken om de
juiste keuze te doen.
Mensen die gevoelig zijn voor de indruk
die ze maken op anderen, lezen eerder
'glossy-magazines' dan EO-Visie. De ge
middelde Vrij Nederland-lezer is meer
geneigd tot nadenken, terwijl Opzij-le
zers een gemiddeld hoge opleiding heb
ben, zegt Webers, maar weinig neiging
vertonen tot diep nadenken.
„Vroeger dacht men dat het genoeg was
om iemands interesse te wekken en dan
kwam het besluit om te kopen vanzelf,"
zegt Webers. „Maar zeker in deze tijd
waarin mensen worden platgebombar
deerd met commercials, moet je niet
verwachten dat ze meteen tot kopen
besluiten. Wil je enig effect sorteren,
dan moet je het medium zeer zorgvuldig
uitzoeken en de boodschap-nog duidelij
ker richten op een bepaalde doelgroep.
Het is een pessimistisch beeld, maar wel
realistisch."
ECONOMIE KORT
Philips in steunfonds CD-i projecten
Eindhoven - Philips Interactive Media Benelux, bank MeesPier-
son en Media Investment Club (het mediaprogramma van de
Europese Commissie) hebben een fonds opgericht ter ondersteu
ning van produkties op het gebied van de interactieve compact
disc (CD-i). De partijen nemen elk voor eenderde deel in het
fonds. Welk bedrag met het fonds is gemoeid, willen ze niet
prijsgeven.
Het Interactive Entertainment Fund heeft als doelstelling Euro
pese CD-i projecten voor de consumentenmarkt in financieel
opzicht tegemoet te komen. Het fonds zal niet meer dan
tweederde van de produktiekosten van een titel financieren. In
Europa houden zich momenteel ongeveer 50 studio's bezig met
de ontwikkeling van CD-i software voor de consumentenmarkt.
Overschot handelsbalans Japan kleiner
Tokyo - Japan heeft in november een overschot op zijn
handelsbalans geboekt van 7,4 miljard dollar. Het overschot is
kleiner dan de 7,56 miljard dollar, die Japan vorig jaar
november aan zijn handel met het buitenland overhield en ook
kleiner dan de 10,93 miljard dollar van oktober dit jaar.
De vermindering van het handelsoverschot is een gevolg van de
sterke koers van de yen, die de export van Japan bemoeilijkt.
Van oktober op november daalde de waarde van de uitvoer van
31,38 miljard tot 28,38 miljard dollar. De import steeg iets, van
20,45 miljard tot 20,99 miljard dollar. Ook aan de handel met de
Verenigde Staten hield Japan minder over. Dit overschot
verminderde van oktober op november van 5,13 miljard tot 4,3
miljard dollar.
23 Fondsen willen naar officiële beurs
Amsterdam - De overgrote meerderheid van de ondernemingen
met notering aan de parallelmarkt van de Amsterdamse effec
tenbeurs wil de overstap maken van de 'kleine' naar de 'grote'
beurs. Van de 27 ondernemingen die lid zijn van de Vereniging
van Officiële Parallelmarkt Fondsen (Vopaf), hebben er 23 te
kennen gegeven naar de officiële markt van de beurs te willen
overstappen. Twee willen er op de parallelmarkt blijven en nog
eens twee hebben laten weten nog geen besluit te hebben
genomen.
De Amsterdamse effectenbeurs laat de parallelmarkt afsterven.
Daar genoteerde ondernemingen kunnen naar de officiële markt
gaan of genoteerd blijven op de parallelmarkt. Aan die markt
kunnen evenwel geen nieuwe fondsen worden toegevoegd.
Tweehonderd banen weg bij Pope
Venlo - Bij draad- en kabelproducent Pope in Blerick, een volle
dochter van Philips, moeten circa 200 van de 750 banen
verdwijnen. Het gaat voornamelijk om gedwongen ontslagen.
Vakbonden, ondernemingsraad en personeel worden vandaag
ingelicht. De Pope-directie presenteert dan een plan waarin
duidelijk wordt gemaakt welke verliesgevende activiteiten wor
den afgestoten en welke stragische keuzes voor de toekomst
worden gemaakt. Pope is al enkele jaren verliesgevend.
Bij de vakbonden zijn alleen de contouren van de sanering
bekend. Bestuurder J. Teuwen van de Unie BLHP verwacht dat
er vooral indirecte functies worden geschrapt en dat niet-kern-
activiteiten worden afgestoten.
Katholiek Nieuwsblad komt ton te kort
Den Bosch - Het Katholiek Nieuwsblad kijkt nog tegen een gat
van 100.000 gulden aan om de overschakeling van krant naar
weekblad te financieren. De gulle gevers, waarop de krant zich
had verlaten, laten het een beetje afweten. Dat meldt een
bezorgde voorzitter J.G. Vorstman van de Arnulfus Stichting die
het KN uitgeeft. De KN-directie gaat toch door met het
weekblad, ook al komt die honderdduizend gulden er niet, aldus
mevrouw Cools van de KN-directie.
Dan worden er volgens haar andere fondsen aangeboord om de
financiering rond te krijgen. Welke dat zijn, wilde zij niet
zeggen. Volgende week verschijnt het Katholiek Nieuwsblad
voor het eerst als (opinie)weekblad. Tot nu toe verscheen het
twee keer per week als een gewone krant. Om de omschakeling
te financieren heeft het blad een actie onder lezers en sympathi
santen gehouden maar die heeft niet voldoende opgebracht.
Overneming Sijthoff door Wegener rond
Apeldoorn/Rijswijk - De overneming van Sijthoff door Wegener
krijgt op 3 januari haar beslag. Dat hebben de besturen van de
krantenuitgevers na een positief advies van de ondernemingsra
den bekendgemaakt. Sijthoff geeft onder meer de Haagsche
Courant en de Goudsche Courant uit, bij Wegener wordt onder
meer het Utrechts Nieuwsblad gemaakt.
De totale oplage van de dagbladen van Wegener komt na de
acquisitie van Sijthoff op 785.000. Het aandeel op de regionale
dagbladenmarkt komt op 30,6 procent. Het aandeel op de totale
krantenmarkt bedraagt 17,3 procent. Wegener heeft een omzet
van f 800 miljoen per jaar, Sijthoff van f 200 miljoen. Sijthoff
zal na twee verliesjaren dit jaar ten minste quitte spelen.
Wegener handhaaft zijn verwachting dat de nettowinst en die
per aandeel op het peil van 1992 zullen uitkomen.
'Betalen over de grens goedkoper'
Straatsburg - De Europese Commissie heeft dinsdag een actie
plan goedgekeurd tegen de ondoorzichtige en hoge kosten van
het internationale betalingsverkeer. Dat komt erop neer dat de
Commissie nog voor de komende zomer een wetsvoorstel zal
presenteren, als de banken zelf maatregelen nalaten.
Uit een onderzoek dat Brussel begin dit jaar deed naar
grensoverschrijdende betalingen, bleek dat tweederde van de
onderzochte banken hun cliënten geen enkele informatie ver
strekte. Bij de helft van de transacties werden tot twee keer toe
kosten berekend. Begin volgend jaar wordt onderzocht in
hoeverre de banken hun leven hebben gebeterd. Een van de
voorwaarden is dat minstens tweederde van de banken hun
klanten complete schriftelijke informatie moeten geven. Verder
mag de dubbele heffing nog maar in hooguit tien procent van de
transacties voorkomen.
Van onze verslaggever
Oosterhout - De Oosterhoutse fabrikant van bedrijfsdeuren
Indus Deur overweegt een deel van zijn produktie te verplaat
sen naar Spanje.
Het bedrijf, dat tegen de econo
mische stroom in groeit, kan niet
genoeg werknemers krijgen. Het
huidige personeelsbestand van
110 mensen is volgens directeur
J. Bats niet voldoende om de
orders te verwerken. Hij kan er
nog 15 mensen bij gebruiken
maar hij heeft de grootste moeite
die te vinden.
Volgens Bats is het verschil tus
sen een ww-uitkering en het
loon dat hij ongeschoolde pro-
duktiemedewerkers kan betalen
te klein. „Laatst kwamen er hier
mensen die eerst bij Philips in
Tilburg hadden gewerkt. Die
kwamen er achter dat ze voor
een verschil van veertig gulden
per week naar Oosterhout moes
ten komen. Dezelfde dag nog
zijn ze gestopt."
Spanje is voor Indus Deur een
mogelijke vestigingsplaats om
dat er daar en in de buurlanden
Portugal en Frankrijk afnemers
zitten. Het tekort aan personeel
in Oosterhout wordt in de tus
sentijd opgelost door overwer
ken. „En dan steek ik zelf ook
weieens de handen uit de mou
wen. Dat houdt de onderlinge
solidariteit erin."
In Oosterhout neemt Indus Deur
in februari een nieuwe 3500
vierkante meter grote opslag- en
expeditiehal in gebruik. Het be
drijf zit vanaf 1980 in Ooster
hout en heeft zich gestaag uitge
breid.
Sinds zeven jaar produceert het
zelf deuren en is daardoor niet
meer afhankelijk van andere fa
brieken. Daarin schuilt volgens
Bats ook het geheim van het
succes, ondanks de malaise in de
bouwwereld.