'Ik ben mijn geloof in God verloren' Invoe Speciaal po 'Doodgaan door bliksem makkelijker dan door gevaarlijke stoffen' Wallage wil DE STEM pE STEM BINNENLAND BUITENLAND Verkeer in Z-Vlaanderen Paranormaal ÏXB"" SSÏÏÏ» I g"jnwZZlann9ei SKSffi* SZChda,d" Vuurwerk -DE STEM" Kerst 1993 en de echo's uit ex-Joegoslavië gevaarlijke stoffen in Nederland Maij-Weggen: "K Betuwelijn repet DE STEM Onder Wallage „Weet je wat ik zou willen vraagt de geachte opper wachtmeester van de Rijks politie, in het vlijmscherpe, indringende artikel van Paul de Schipper: 'Kruisen in de polder' (Stem Weekend 4-12-1993). „Dat die doodrij ders en zatlappen naast me zouden staan als er weer zo'n klootzak een gezin in de ver nieling heeft gereden." Wat ik zou willen, is dat de politie direct het rijbewijs van zo'n 'scrotum' in beslag kon nemen en de auto - of wat daar van over is - ver beurd verklarenOpbrengst procentsgewijs verdelen on der verkeerspolitiefondsen - ambulances - veiligverkeer- fonds en dergelijke. Alle ver keersovertredingen direct be boeten en contant betalen. Standaardtarieven invoeren. 5 Procent voor de verbalise rende korpsen. Wie zonder vergunning met een vuurwa pen loopt wordt gearresteerd, krijgt boete en/of gevangenis straf en bovendien wordt het wapen verbeurd verklaard. Dat is de methode Aardenburg, S. van Jelgerhuis Onlangs las ik een verslag in de Stem over een paranorma le avond in Made welke ver zorgd werd door Joke Schols. Ik was over dit artikel nogal verbolgen en wil daarom middels dit schrijven hierop reageren. Wat mij het meeste verbaasde was dat uw verslaggever let terlijk alles verdraaide en er een nogal vreemde kijk op nahoudt. Zelf was ik namelijk op die avond ook aanwezig. Volgens mij dient een goede journalist te beschikken over een nuchtere en heldere kijk. In het verslag blijkt daar niets van. Achtergrondinfor matie ontbreekt er in het ge heel en zijn artikel is zelfs smadelijk te noemen met be trekking tot het werk van paragnosten. Over misleiding gesproken Uw verslaggever heeft volgens mij zijn verhaal gebaseerd op nogal eenzijdige informatie en dit is mijns in ziens niet het optimale dat men van een goede journalist kan en mag verwachten. Waarop hij het bedrag van 1.500.- baseert is voor mij een compleet raadsel. Als ik namelijk het entreegeld van 1.00 per persoon reken en dit vermenigvuldig met het aantal bezoekers (ca. 100) dan kom ik op het schamele bedrag van 1.000.-. De verslaggever heeft niet zelf informatie ingewonnen, maar ging af op een stelling- name van de heer Nanninga van stichting Scepsis. Een or ganisatie die wellicht goed werk verricht doch op dit punt de plank zeker misslaat. De verslaggever toetst de be weringen van de heer Nan ninga niet en gaat evenmin na of ze op waarheid berus ten. De verslaggever deinst er zelfs niet voor terug om na men van bekende paragnos ten die baanbrekend werk "ooOvvU, bewerken «and 6tmetuw standpunt eens is. hebben verricht door het slijk te halen. Dit vind ik laakbaar en aanmatigend. De Stem dient te beseffen dat de krant met dit soort artikelen goede paragnosten kwetst en de hulpverlening die deze men sen aan anderen bieden, schaadt. Ik vraag mij af waarom de verslaggever niet over uit spraken schreef die exact ble ken te kloppen en waarom hij andere uitspraken letterlijk verdraaide zodanig dat men zelfs meende uitspraken van Dhr. Nanninga te lezen. Ik vind dat artikelen zoals deze een smet op het journa listieke vak werpen en alle journalisten in diskrediet kunnen brengen. St. Annaland, K. Albrecht In de krant, op radio en TV wordt momenteel gediscussi eerd of de anti-vuurwerk- campagne niet té hard is. Het afsteken van het jaarlijks tientallen miljoenen kostende vuurwerk is volstrekt nutte loos, gevaarlijk, hinderlijk en milieuvervuilend. De redene ring, dat het met Oud- en Nieuw afsteken van vuur werk tot ons cultuurgoed be hoort raakt weinig grond. Ook het 'ganzenknuppelen' en dergelijke folkloristische gebruiken behoorden tot ons culturele erfgoed, doch zijn afgeschaft en zelfs verboden vanwege de dierenbescher ming. Een een vuurwerkver bod wegens 'mensenbescher ming' zou dat niet wenselijk zijn Het enorme levenslange leed wat ieder jaar ontstaat bij meestal jeugdige slachtof fers van het (verkeerd) ge bruik van vuurwerk, de mate riële schade door branden, de hinder en soms angst bij mens en dier, de luchtvervuiling, de geldverspilling, niets kan daar tegenover staan. Al die verspilde miljoenen kunnen voor heel wat betere doelen gebruikt worden. Daarom ben ik van mening, dat de nu gestarte anti-campagne niet hard genoeg kan zijn. Ik hoop, dat het werkt en dat het geknal flink beperkt zal worden. Hulst, W.D.M. Kayser Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: (alleen voor edities Breda, Oosterhout en Etten-Leur; overige edities: zie rayonkantoor) Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-37253, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per halfjaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. S Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Vrede op aarde. De kerstgedachte. Hoe ver ligt die dit jaar van ons vandaan, met Sarajevo en Mostar zo heel dicht bij? „Als ik kerstfeest vier, hoor ik de echo van de geweersalvo's op de kerstballen," zegt de journalist, die genoeg el lende op de wereld zag en zich kapotschaamt bij de gedachte aan een kerstfeest. Ook de christen twijfelt, maar: „Al 2000 jaar heb ben mensen de moed om kerstfeest te vieren." En de Joegoslavische vluchteling over zijn kerstgevoel: „Blijf actie voeren. Doe wat je kunt. Maar ik ben mijn geloof in God verloren." Door onze redactrice Marja Klein Obbink Misschien is het huichelachtig, die nadruk op Bosnië terwijl de hele wereld in brand staat. Maar ja, deze oorlog is zo tastbaar, zo dichtbij, dat je er niet omheen kunt. Het kerstgevoel, vrede op aarde, gezellig met de familie bij el kaar, lekker eten en goh, wat hebben we het goed sommige mensen worden misselijk bij de gedachte alleen. Een gevoel van onbehagen. Pastoraal werker Kees van Ge loof herkent het. Al een jaar geleden, toen hij nog werkte in de parochie (Klein-)Zundert, startte hij een handtekeningen actie tegen de oorlog in Bosnië- Hercegovina. Vijfentwintigdui zend handtekeningen, bijeen verzameld in kerken in Noord- Brabant en Zeeland, waren het resultaat. Maar of het ook iets heeft uitgehaald? „Hoewel de actie nu is afgeslo ten, betekent dat helaas niet dat de situatie in het voormalige Joegoslavië verbeterd is," con cludeerde een realistische Van Geloof een aantal maanden gele den al. In de tussentijd is Van Geloof verhuisd naar de parochie Hulst, van waaruit hij werkt voor zeven parochies in Oost-Zeeuws- Vlaanderen. „Deze kerst is anders dan andere jaren," is zijn ervaring. „Al tij dens de advent en in de voorbe reiding op de vieringen merkte ik dat de mensen intenser bezig WOENSDAG 15 DECEMBER 1993 Pastoraal werker Kees Geloof: 'Tv-actie beantwosi niet aan de vraag die bij r sen leeft.foto wim koouJ Van onze verslaggever Henk Schroen Roermond - Een uit vijf spe cialisten bestaand politie team gaat vanaf komend jaar in Limburg en Noord-Bra bant de snelgroeiende com putercriminaliteit bestrijden. De groep gaat vanuit Breda opereren. Het team moet de achterstand inhalen die de politie ten opzich te van criminelen op dit gebied beeft en moet assisteren bij on- zijn met de naderende kerstda gen. Bosnië klinkt door in de gebeden. We praten er veel over en steeds weer komt die vraag naar boven: 'Is er wel zoveel reden om kerst te vieren?"' „Enerzijds zeg ik: Er is niet zoveel reden. Anderzijds zegt mijn verstand als christen: al 2000 jaar geleden werd er kerst gevierd. In al die jaren waren er op de wereld bergen ellende. Toch hadden de mensen de moed om kerst te vieren." Alleen worstelt de pastoraal werker met het 'het probleem dat steeds meer mensen kerst vieren. Althans, dat kerst be staat uit veel luxe, overladen winkels, die de boodschap van kerst overschaduwen.' „Een eetfeest, daar voel ik niks voor," zegt Bredanaar J. Bui sing, van de stichting 'Europa word wakker. Stop de waanzin in voormalig Joegoslavië'. De eerstvolgende activiteit van de stichting bestaat uit de organisa tie van een Stille Tocht op Twee de Kerstdag in Breda. Het gaat om een landelijke manifestatie (ook in Middelburg, Eindhoven en Maastricht worden stille tochten gelopen), waarvoor de appèlgroepen Westerbork en Vught het initiatief hbeben ge nomen. „Kerst vier ik nooit uitbundig, dus ook dit jaar niet," zegt Bui sing. „Wat is er zo anders aan de kerstdagen ten opzichte van an dere dagen?". Een uitzondering vormt de Stille Tocht. „Ik wil wat doen met mijn gevoel van machteloosheid. En alle dagen in somberheid doorbrengen, .daar schiet je niks mee op. Ik wil uiting geven aan mijn verbondenheid met de men sen in het oorlogsgebied. Of ze daar iets mee opschieten? Alle kleine beetjes helpen, je moet tot het bittere einde je protest laten horen." „Bovendien blijft het niet bij een stille tocht alleen. Daaraan ver bonden zit de ondertekening van een petitie, vergezeld van vijf eisen, waarin het Europees Par lement wordt opgeroepen tot meer actie. Blijven proberen, be zig blijven." Met dit motto in gedachten gaat de Terneuzense J. Rajtoral, van oorsprong Tsjechische, een rede lijk goede kerst tegemoet. Rajto ral was een van de coördinatoren van de actie 'Hulp voor Mira', waarvoor in heel Zeeuws-Vlaan deren voedsel, medicijnen en kleding is opgehaald. Met een opbrengst van 120 ton werd de actie een groot succes. „Ik ben mijn schuldgevoel kwijt," zegt Rajtoral. „Ik ga de kerst in met het gevoel: 'Ik heb het dit jaar niet slecht gedaan'. Wat had ik als gewone burger vanuit dit kleine Nederland nog meer kunnen doen?" Joke van Oudheusden uit Roo sendaal van de stichting Sri Sa- thya Sai Baba zamelde onder meer geld in om potkachels voor Joegoslavië te kunnen kopen. De potkachels werden geleverd door het Huis van Bewaring in Breda. Voor haar is deze kerst niet anders dan voorgaande jaren. „Ik ga skiën. En hoewel ik bui tenkerkelijk ben, zal ik in Oos tenrijk, zoals elk jaar, de kerst dienst bijwonen. Ik vind het fijn om samen met een aantal men sen tot bezinning te komen. Ei genlijk moet je je elke dag bezin nen. Hoe goed je het hebt. Met een dak boven je hoofd, eten, leven in redelijke veiligheid en een warme deken om 's avonds weer onder te kruipen. Trou wens, je moét niks. Maar voor mij is Kerstmis niet specifiek anders dan een doordeweekse dag." Dat de mensen iets willen doén voor Bosnië, daarvan is de Joe goslavische journalist Nedo Ka- petanovic inmiddels overtuigd geraakt. Deze zomer zocht hij zijn toevlucht in Nederland, in Terneuzen. Zijn vrouw en zoon wonen daar al anderhalf jaar. Hij is onder de indruk van de gulle giften die er in Zeeuws- Vlaanderen zijn gegeven. „Ik heb het gevoel dat mensen willen helpen, ik ontvang hier zoveel warmte. Ik herinner me een vrouw van 75 jaar, in een invalidenwagentje. Toen we een actie in de supermarkten hiel den, meldde ze zich om de dag bij de kassa. Steeds met een klein presentje, een potje olvarit of zo, ze had maar weinig geld. En elke keer weer hield ze m'n hand vast, wenste mij succes met de actie. We huilden samen." Dankbaar is Kapetanovic voor de inzet van alle mensen die mee doen aan inzamelacties. „Wat kun je nog meer doen? Alleen de politici laten het afweten." Dat is ook de frustratie van pastoraal werker Kees van Ge loof. Nog meer baalt hij van alle humanitaire hulpacties die steeds maar weer op touw wor den gezet. Zoals de tv-actie van de gezamenlijke Nederlandse hulporganisaties, die zaterdag van start gaat. „Zo'n actie beantwoordt niet aan de vraag die bij mensen leeft. De mensen zijn al te lang bezig geweest met humanitaire acties. Zij willen geen voedsel pakketten en dekens. Zij willen iets concreters. Zij willen dat er iets aan dat gevoel van machte loosheid wordt gedaan. Een stuk duidelijk politiek vertoon, noods militaire actie. De tijd n praten is voorbij". Toch zal ook Van Geloof doneren voor de nationale acj „Omdat dit het enige is wat kan doen." Ook pastoor Miel Erpelinclt Sas van Gent beseft dat hij zelf naar Joegoslavië kan g „Maar daar gaat het ook om. Het gaat er om wat je kunt doen. Wat dat bet spreekt de kerstboodschap bisschop Ernst mij erg aan: voor antwoord geven wij zelf de duisternis om ons heen? Dus: spuug in je handen, stt je mouwen op en ga aan slag." Dat er zo'n nadruk ligt op ellende in Bosnië dit jaar, de pastoor niet eens zo erg. ij ger is de comsumptieve benac ring van de kerst, die al tient len jaren aan de gang is. „En dan heb ik het niet over alle comsumptie-artikel die er gekocht worden; nee, wa ik mijn buik vol van heb is ook de hulpacties aan const tief gedrag onderhevig zijn. Af ka en Rusland verkopen meer. Brengt de actie geen 1(| miljoen op, dan doen ze het niü Daarom hebben ze ook een tv-actie met een show, zoals voor zaterdag eerst de bedoelii was, afgeblazen en gekozen vc een bescheidener opzet." Journalist Nedo Kapetanov] omhelst elke actie die voor zij landgenoten wordt gevoerd, scepsis na alle verhalen dat goederen niet op de plaats vi bestemming arriveren, deelt niet. „Al komt maar tien procei van de goederen in de juisi| handen terecht. Elke gift zot er voor dat minder mensen lijdt en sterven." Voor Nedo Kapetanovic is geen kerst dit jaar. „Kerst bete kent geluk, familieliefde, glas wijn, cadeautjes. U zult grijpen dat ik daar niet aan me kan doen. Niemand weet -i zegt 'ie van wel - wat wij hebl doorgemaakt. Sinds ik Sarajeij op 11 mei verliet, ben ik 13 afgevallen. Sindsdien smat mij niets meer.,, „Hoe kan ik nu iets vieren? sta wantrouwig tegenover dij gebed. Wat is dit voor God dit laat gebeuren? Of er no hoop is? Vraag dat in Sarajev: Wat is er nog voor hoop voor familie die een kind heeft verlo ren?" Iedereen moet zelf weten hoe kerst viert, vindt de Joegoslav, sche journalist. „Doe wat je weten je ingeeft." „But I'm damned for the rest my life." Door Rinze Brandsma en Hans van den Broek Zoetermeer - 'Rijdende bom- men': dat beeld wordt met grote gretigheid gebruikt, als er weer eens een tankwagen te hard door de bocht gaat en kantelt. Het beeld klopt niet helemaal. Omdat het namelijk niet 'toeval lig' is dat dat incident naast die woonwijk niet tot een ramp leidt. Volgens de vervoerswereld wordt het risico op een ramp in ons land steeds kleiner. Want de 'rijdende bom' wordt meer en meer een 'rijdende bun ker': sterker, met dikkere wan den en veel veiligheidsvoorzie ningen zoals overdrukventielen en blusapparatuur. En de chauf feur gaat professioneler, beter opgeleid en getraind met zijn bom/bunker om. Bovendien wor den de geldende regels en de controle op dit type vervoer met het jaar strikter. Van het totale vervoer aan ge vaarlijke stoffen gaat nu al 51 procent via de weg. Volgens risi co-analisten is vervoer per spoor, schip en pijpleiding aan zienlijk veiliger. De kansen op een incident zijn daarin kleiner. Maar praten in termen als 'wachten op de grote klap' deugt niet. „Weet je waarmee je het risico van het vervoer van gevaarlijke stoffen getalsmatig kunt verge lijken? Met het risico op dood gaan door een blikseminslag. Ei-' genlijk zelfs nog iets kleiner." Dat is de risico-analyse van de vervoerswereld zelf. Het zijn de woorden van beleidsmedewerker gevaarlijke stoffen A. Pels van de verladersorganisatie EVO. Pels is tevens secretaris van de Commissie Vervoer Gevaarlijke Goederen, een samenwerkings- Soms moeten hele weggedeeltes worden afgezet als een tank auto met gevaarlijke stoffen lekt, zoals hier op de Al 6 bij Dordrecht. foto persburo busink verband van elf bedrijfstakken die meewerkt aan voorlichting aan bedrijven en met het rijk overlegt over regelgeving. Overheid noch bedrijfsleven kunnen een risico-loze maat schappij garanderen. Maar de risico's bij het vervoer van ge vaarlijke stoffen over de weg zijn beperkt, omdat de meeste wegvervoerders hun zaakjes goed voor elkaar hebben. „Dat moet ook wel, want voor vee! van die vervoerders is veiligheid hun visitekaartje. Van ongeluk ken of bijna-rampen hebben ver voerders en verladers alleen maar last." Pels schat dat 10 tot 15 procent van het goederenvervoer uit ge vaarlijke stoffen bestaat. Ruim 70 procent van dat vervoer be treft brandstoffen en autogas. Hoe de verhouding tussen bulk en stukgoed is, kan Pels niet zeggen. „Dat komt omdat er geen centrale registratie be staat." Op papier worden de risico's de komende jaren kleiner, eenvou digweg omdat de lange lijst ge vaarlijke stoffen zal slinken. Pels: „Brandbare vloeistoffen boven het vlampunt 61 (de tem peratuur waarbij je de stof kunt aansteken) zoals afgewerkte mo torolie worden over een jaar uit de wet geschreven. Voor het ver voer worden dit vrije stoffen, alsof het karnemelk is. Zij mo gen straks als het ware in boter hamzakjes vervoerd worden. Brandstoffen als dieselolie, lich te stookolie en gasolie, die alle schommelen rond vlampunt 61, blijven toch onder de gevaarlijke stoffen vallen." De versoepeling mag merkwaar dig lijken, maar is een gevolg van mondiale uniformering van de regelgeving. Pels erkent rui terlijk dat het voor een leek vreemd moet overkomen dat een gevaarlijke stof van de ene op de andere dag als ongevaarlijk be stempeld wordt. „Maar andersom gebeurt ook. Denk maar aan asbest. Gevaar lijk is een relatief begrip. Maat schappelijke inzichten kunnen veranderen. Mijn ervaring is dat een van de gevaarlijkste trans porten in Nederland benzine in de tank van een personenauto is. Ga maar eens na hoe vaak er brand ontstaat door benzine uit een auto. Ik heb honderd keer liever een LPG-tank dan zo'n tankje van kunststof in een au to." Regels over vervoer van gevaar lijke stoffen wordt meer en meer een internationale zaak. De Eu ropese Unie (EU) werkt aan nieuwe richtlijnen om de kwali teit en de veiligheid van het vervoer verder op te schroeven. Zo zullen bedrijven die zich be zighouden met het vervoer van gevaarlijke stoffen op termijn alle een preventiefunctionaris moeten aanstellen. Ook wordt de controle binnen Europa en aan de buitengrenzen van de EU aangescherpt. Dat alles los van de eisen die hoe dan ook al aan chauffeurs ge steld worden. Met ingang van 1995 moeten alle chauffeurs die hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoeren - in sommige gevallen ook in kleine hoeveelheden - aan de strengere eisen voldoen. „Hij moet beschikken over vak bekwaamheidspapieren, volgt regelmatig herhalingsopleidin gen. Hij moet de verschillende categorieën gevaarlijke stoffen kennen, weten wat de eigen schappen van die stoffen zijn. Hij moet kunnen oordelen over de kwaliteit van de verpakking van het aangeboden spul. Hoort te weten hoe een tankwagen zich gedraagt onder diverse omstan digheden. En hij weet welke pa pieren hij nodig heeft, wat voor beschermingsmateriaal hij bij zich moet hebben," somt Pels op. De vervoerswereld begint het te merken dat de Rijksverkeersin spectie intensiever controleert. En veel sneller en vaker proces verbaal opmaakt bij overtredin gen van de wet gevaarlijke stof fen. Die aanzienlijk toegenomen pakkans was een politieke eis, opgesteld na een lange serie inci denten en calamiteiten. Ook het RVI-korps controleurs gevaarlij ke stoffen moest toegeven dat zij moeilijk grip kregen op het weg vervoer en dat de steekproef controles onvoldoende de wind eronder hielden. EVO-medewerker Pels zegt het te betreuren dat de RVI de laat ste tijd sneller naar het bonnen boekje grijpt. „De RVI is meer en meer een opsporingskorps ge worden. En met het opgaan van het voormalige Korps Kontro- leurs in de RVI is helaas het specialisme weggevallen. Nu zijn het ambtenaren die hun boekje erbij moeten pakken. Controles duren daardoor langer en er worden meer foüten gemaakt," zegt Pels. Kwestie van tijd, beweert de RVI. De opleiding van de 200 RVI-controleurs tot deskundigen van gevaarlijke stoffen is in volle gang. Weliswaar slepen zij nog rond met een onhandige koffer bak vol naslagwerken, maar een handzaam computer-vraagbaak- systeem is in ontwikkeling. Voor de EVO is de andere aan pak van de RVI-controles vaker aanleiding om bedrijven die een verbaal aan de broek gekregen hebben, te adviseren de zaak aan de rechter voor te leggen. „Ten minste als wij goede redenen hebben om te denken dat het verhaal van de controleur on waarachtig is." RVI-Rijkshoofdcontroleur G. Schipper kijkt intussen met onverholen weemoed terug naar de jaren waarin de nadruk op de 'opvoedende' taak van zijn con troleurs lag. Want: „Als er iets mis is, is dat veelal uit onwe tendheid. Niet uit onwil. De ac ceptatie van de regelgeving in het vervoerswereldje is groot. Veel groter dan de regels rond rij- en rusttijden." Wat hem betreft blijft zijn korps controleurs voor een deel ook, 'ouderwets' opvoedend bezig. Van onze Haagse redactie Den Haag - De invoering van I denwet (anw) wordt opnieuw ui; Wallage (Sociale Zaken) dee gisteren mee dat hij geen kant voor 1 januari 1995 in te voerer dat de ingeboekte bezuiniging 1 miljoenen guldens niet wordt ge Het voorstel voor de wet, die de algemene weduwen- en wezen wet (aww) moet vervangen stuit zowel in de Tweede als in de Eerste Kamer op grote bezwa ren. Al vanaf maart 1991 pro beert het kabinet de nabestaan denwet in te voeren. Het politiek gekrakeel leidde de afgelopen twee jaar tot grote onzekerheid bij 200.000 weduwen die vrezen dat htm uitkeringen worden aangetast. Door de nieuwe wet zouden vooral weduwen met een (part-time) baan een deel van hun uitkering moeten inleveren. De oude aww was alleen geba seerd op uitkeringen voor wedu wen en wezen. In 1988 bepaalde de Raad voor Beroep dat ook weduwnaars een uitkering moe ten kunnen krijgen. Omdat het kabinet niet meer geld wil uit trekken werd voorgesteld om grote groepen van de huidige aww-uitkeringsgerechtigen een kleinere uitkerng te geven. Bo vendien moeten samenwonenden gelijkgesteld worden aan gehuw den. De Tweede Kamer ging in juni 1992 morrend akkoord met het voorstel voor de nieuwe nabe sta! Ka jaa la% de 5 gel gel een To* Vel luc in m< he'™ pe' Vo| sti zij vei K; aar eei te Wi dal nel sp: cr< PoJ wej pel bel nor Het blijft toch een beetje Brom-I snor in de berm, die het wereld]:! kent en niet direct het bonnen-f boekje trekt, maar vermaner.:! op de risico's wijst. „Dat werkt het best." Over een zaak zijn Pels Schipper het eens. De risico's I van het bijmengen van gevaarlij- ke stoffen in het stukgoed zij»! toegenomen en moeilijk control leerbaar. Steeds vaker gaan che f micaliën in kleinverpakking sa men met meer onschuldige stuk goederen in niet speciaal daar voor bestemde vrachtwagens! schepen en vliegtuigen. De RVI| vond bij recente controles datl papieren en uitrusting van voer-l tuig (42 procent van de overtre-l dingen) en verpakkingen (tot 151 procent) niet in orde waren. Pels geeft toe: „Bij stukgoed! vind je geen superspecialisme f Vrachtwagenchauffeurs zijn nog niet zo ingesteld op gevaarlijke I stoffen als hun collega's die op I tankwagens rijden. Daar kan het j nodige verbeteren." Dit is de derde aflevering in een serie over het vervoer van gevaar- N lijke stoffen. Eerdere afleveringen I verschenen zaterdag 11 december J 'en maandag 13 december. Van onze Haagse redactie Den Haag - De kritiek van de oppl rond de Betuwelijn is volgens mii en Waterstaat) een 'repeterende b: Zo reageerde Maij gisteren nadat D6 minister andermaal had verweten 'si de voorstellen van de oppositie, wa| draagvlak voor goederenlijn is ontstaE Diezelfde oppositie trachtte gistermo: stemmingen over de Betuwelijn uit te I de tijd gunnen om Maij's cijfers overf onderzoeken. Toen dat niet lukte stemden oppositi. Links uiteindelijk in met nagenoeg all tijen CDA en PvdA om de overlast va GroenLiriks kreeg Kamerbrede steun wordt voor meer investeringen in mil over water en spoor. Binnenkort neemt de Tweede Kamer de Eerste Kamer haar oordeel mag v niet te bespreken, maar het ziet er n; Op weerstand stuit de Betuwelijn bij Kamer niet. STAATSSECRETARIS Wallage van aangekondigd de toegang tot de w de toestroom van nieuwe werkloze aanscherpingen hebben tot resulta: kortere tijd een baan hadden, nie aanmerking komen. Wie deze maatregel plaatst tegen werknemer in het ontslagrecht, gevoel krijgen over de toestand én stelsel. Want de nieuwe maatregel van V omdat het stelsel niet deugt, m rekenfout van de ambtenaren va sanering van de ww bracht daardi daarom moet nu een gat van gedicht. In een toelichting zei Wallage gist ceerd is, onder meer omdat er wordt bezuinigd. Zo kun je het ook bekijken. Het zou echter beter zijn als de gewoon eens zouden vaststellen Nederland overeind willen houdei daarbij als sluitstuk om iedereen t bijdrage aan dat stelsel goedI wordt Het begrip 'sociale zekerheid' is i benadering scherp gedevalueerd, waarbij elke maand tienduizend rt het een slechte zaak om de ww ver Als bij de vorige keer door de p huidige systeem een redelijk mini die hun baan kwijt raken, dan mo vaststellen dat de kosten van dat sociale zekerheid. Nu lijkt de overheid zich het nei crisistijd eigen te willen maken: paraplu, maar eist die weer op als i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2