Assepoester geeft de dagen licht ELINK RIJZEN DE STEM Holl maakt diepe indruk bij HBO UIT gids Jes Vriens enige ster van Bedelaarsopera De onsterfelijkheid van 'n musicerende meeloper IICHTER IU TDAGEN Het Nationale Ballet werkt minutieus aan balletsprookje Ie kerk 140-12381 i ieping f riEVE BUGGY nu iet zwenkwielen ■rijs 59.95 zijn er maar twee in de Kamer die kunnen hockeyen. Kohnstamm van D66 en ik" Jan Achttienribbe-Buijs, Tweede Kamerlid PvdA DINSDAG 14 DECEMBER 1993 DEEL Uitvoering symfonie Sjostakovitsj in Breda Gehoord 13 dec '93 PI: Stads schouwburg. Progr: Sjostako- vitsj-Lutoslavsky. Uitv.: Bra bants Orkest met solisten. Door Jan de Breet Op de dag dat na decennia onderdrukkend communisme voor het eerst weer vrije ver kiezingen werden gehouden in Rusland vond in de Breda se Stadsschouwburg de uit voering plaats van de symfo nie no 13 van de componist Dimitri Sjostakovitsj. Een opvallende samenloop van omstandigheden, omdat deze musicus binnen het politiek sys teem ter plekke een in het oog springende dissidente rol speel de. Het werk dat op deze avond tot klinken kwam is ook een toonzetting van een getuigende tekst, die in de mond word ge legd van een bassolist en een mannenkoor. Al na de eerste maten, waarin de solist Robert Holl op indrukwek kende wijze zijn grandioze stem en artistieke persoonlijkheid manifesteerde, was overigens de politieke lading vergeten en kreeg de muzikale inhoud alle pri- oriteit. De bassolist kroop in het diepst van de ziel van dit meesterwerk en diepte er de al lerfraaiste gedachten uit op. En dat in totale overgave aan de bedoelingen van de componist. Alle stemmingen, alle vondsten, alle spanning gaf hij optimaal vorm. De inmiddels terecht we reldvermaarde Rotterdamse zan ger werd hier een echte rus,die de componist de allerbeste dienst bewees. De mogelijkheid om zo te excelleren, werd hem in ruime mate geboden door de zeer geinspireerd spelende leden van het Brabants Orkest. Met veel precisie, zorg voor ge lijkheid, mooi koloriet in de bla zers, fraai ver-zadigde strijkers klank en gevoel voor de litteraire kern die hier onderlijnd moest worden kwam een prachtige on dersteuning tot stand. Dirigent Peter Gülke voerde in dat alles de opperste leiding en dat met sobere intenties. Maar wel heel effectief. De muziek bleef helder, de struktuur duide lijk en de mist werd nergens ondergesneeuwd. Het geheel was ook voor het oog zeer aangenaam. Het bijna over al eenstemmig zingende man nenkoor „La bonne Esperance,, sloot zich in een rustige presen tatie en buitengewoon verzorgde zang naadloos aan bij het topni veau op deze avond. Nergens rare brallerigheid, wel overal goede verstaanbaarheid en mooi intoneren. In de zaal zaten ongeveer even veel toeschouwers als op het po dium medewerkenden. Ongeveer honderdvijftig. Er werd wel lang en luid geapplaudisseerd na de indrukwekkende verklanking van dit Sjostakovitsj-epos. Het concert was ook nog begon nen met het speelse, inventieve en perfect gestruktureerde con-, eert voor fluit en harp en orkest van Lutoslawsky. Prachtig en inspirerend gespeeld door de so listen Ellen Versney en Luk Nie- land.Het kon niet op deze avond. Schultze leeft nog steeds van 'Lili Marleen' Wat de 82-jarige Norbert Schultze onsympathiek maakt, is zijn volslagen gebrek aan spijt met de nazi's te hebben geheuld. Wat hem nu al onsterfelijk heeft gemaakt, zijn de onvergetelijke evergreens als 'Lili Marleen', 'Sag mir wo die Blumen sind' en 'Das U-Bootlied' die hij als hof componist van Goebbels schreef. Hoe een middelmatige musicus dank zij een meelopersrol in de oorlog wereldfaam verwierf, is te zien in de documentaire 'Bij de duivel op schoot' die de NOS vanavond uitzendt. Het is de eerste van een aantal program ma's op Nederland 3 gewijd aan het International Documentary Festival in Amsterdam. Schultze zit op een stoel in een volstrekt lege kamer en vertelt. Over hoe hij aanvankelijk nau welijks aan de bak kwam, omdat joden allerlei sleutelposities be kleedden in de pers en het thea ter. „De Duitse cultuur stond onder druk. De nazi's hadden wat dat betreft enigszins gelijk", is een van de weinige politieke uitspraken die Schultze zich ver oorlooft. Hij begon in 1931 in een studen tencabaret onder het pseudo niem Frank Norbert. De nazi's dachten dat hij zijn voor- en achternaam had omgewisseld, om zo zijn joodse afkomst te verbloemen. „God zij dank was ik niet joods. Dat had net zo goed gekund", haalt hij nu nog opgelucht adem. Aardig is om uit Schultze's mond te horen hoe 'Feuertaufe', de propagandafilm over de Luft waffe uit 1940, van zijn muziek werd voorzien. De Duitsers pro beerden via deze beelden de schuld van de oorlog in de schoenen van de Geallieerden te schuiven: de film als voertuig van nationaal-socialistische denkbeelden. Schultze's verhaal wordt geïllustreerd met nog nooit eerder vertoonde fragmen ten. Lili Marleen Opvallend is ook de ontstaansge schiedenis van 'Lili Marleen', dat hij in 1938 schreef. Aanvan kelijk had niemand er interesse voor, totdat een vriendin van hem het een keer voor de Wehr- macht zong, om Schultze een plezier te doen. Vanaf dat mo ment gold 'Lili Marleen', met als bekendste vertolkster Marlène Dietrich, als grote troost voor de soldaten aan het front. De royal ties van het lied vormen voor Schultze nog steeds een belang rijke bron van inkomsten. Spijt? Schultze vindt dat zijn werk niets met ideologie en oor log te maken had. „De kunste naar wil de mensen vermaken, hun gevoelens begeleiden. Dat heeft niets met de oorlog te ma ken. Ik ben blij dat ik de mensen heb kunnen opbeuren." (Nederland 3, 21.02 uur) FILMS GOES -Grand Theater 20 u. The firm. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. Alaadin. 20 u. Hard target. 20 u. Real McCoy. 20 u. The piano. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Sleepless in Seattle. - Alhambra 2 20 u. Hard target. - Alhambra 3 20 u. Tina, what's love got to do with it. - Alhambra 4 20 u. House of spirits. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 20 u. Hard target. 20 u. Jurassic Park. 20 u. La chasse aux papillons. - Roxy 1 - 20.15 u. Born yesterday. - Roxy 2 - 20 u. The firm. ROOSENDAAL - City 1-2-3 20 u. Tina - What's love got to do with it, 12 j. 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. Fried green tomatoes. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Littlr Buddha. 17 en 22.30 u. Jamon jamon. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sleepless in Seattle. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Aladdin (14.30 en 17 u. Ned. versie). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Three of hearts. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hard target. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising sun. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 20 en 22.30 u. The concierge. 22.30 u. The firm. 14.30 en 20 u. The fugitive. 20 en 22,30 u. The age of innocen ce. 20 u. The piano. 14.30, 17 en 20 u. Fixing the shadow. 22.30 u. The vanishing. BRUGGE - Kennedycomplex 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. Aladdin. 20 u. Rising sun. KNOKKE - Beverly Screens 20 u. Little buddha. 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. Rising sun. 20 u. Hard target. kinderwagens en e prijzen! =i 101154-1711 s IBELEN - ZONWERING f oering ar, met zwenkwielen ormeer in onze naar de speciale estedingsbon Door Rinus van der Heijden De strijkbout staat werkloos op de plank. De naaimachi nes zwijgen. Op een van de tafels krijgen onwaarschijn lijke schoenen onwaarschijnlijke kleuren. Op een andere wordt een lijfje verbouwd. Het is een van de laatste, want het kostuumatelier van Het Nationale Ballet (HNB) heeft al gepiekt. De afgelopen vijf weken zijn de honderd Biedermeier-kostuums van het romantisch- klassieke danssprookje Assepoester aangepast aan de lichamen van de dansers en danseressen. Melkfabriek Tussen de repetities en trainin gen door verdringen danseressen en dansers zich voor de medede lingenborden in de gangen: '11.30 sterren, seizoenen, cava liers, tweede, derde en vierde bezetting.' Iedereen bij Het Na tionale Ballet weet waar het over gaat. Zogoed als bij '13.001, scène 2. Assepoester, goede fee, seizoenen, 12 sterren' of '16.30 akte III, scène 2'. Studio 1, heel plastisch 'Melkfa briek' geheten, is het episch cen trum waar Assepoester haar uit eindelijke vorm moet krijgen. Deze ochtend is balletmeester Sonja Marchiolli er de baas. Er wordt minutieus gewerkt. En keihard. Later op de dag worden fragmenten in de Melkfabriek gerepeteeerd. Scènes Want daarin vallen de repetities uiteen, in piepkleine onderdelen van de diverse scènes. Ze worden herhaald en herhaald, net zolang tot ze enigszins naar de zin zijn van de balletmeester. Of van Michael Somes. Het Na tionale Ballet heeft hem voor de versie die nu het theater ingaat, ingehuurd als producent, super visor en regisseur. Toen op 23 december 1948 Assepoester bij het Sadler's Wells Ballet in The Royal Opera House in Londen in Wat nu nog moet gebeuren is afwerken. Daar is nog de tijd voor tot heden, dinsdagavond, want dan gaat de Assepoester-cyclus van start in het Muziektheater. Als de kostuumafdeling van Het Nationale Ballet al niet het hart is van het dansgezelschap, dan vormt zij zeker de handen en voeten ervan. Voor Assepoester had de afdeling alle kostuums in voorraad, omdat HNB de cho reografie al vanaf 1987 op het repertoire heeft. Maar omdat dit jaar met totaal andere bezettin gen wordt gedanst dan zes jaar geleden, behoeven de kostuums aanpassingen. „Veel kostuums zijn te klein", zegt Netty de Swart, hoofd van de kostuumafdeling. Dat is op merkelijk, want je mag er toch vanuit gaan dat hedendaagse danseressen niet dikker zijn dan hun voorgangers? „Nee", ze zijn niet dikker, maar wet groter ge worden", lacht Netty de Swart. „En de dansers zijn tegenwoor dig brede jongens met lange rug gen. Veel kostuums moeten daarom helemaal uit elkaar." Dat hebben De Swart en haar medewerksters de afgelopen tijd ervaren. „We hebben er vijf we ken aan gewerkt. Dat is een vrij korte tijd om om te bouwen en door te passen. Voor deze pro- duktie hebben we extra mensen in dienst moeten nemen om op tijd klaar te komen. Soms komt het echter voor, dat we het kar wei niet zelf kunnen klaren en dan wordt een gedeelte uitbe steed." Over dat laatste weet Netty de Swart alles, omdat kostuumwerk uitbesteden - evenals het schoe- nenbeheer, de administratie en de ververij - eveneens tot haar takenpakket behoort. Eerst wordt geprobeerd alles in eigen atelier te klaren. Lukt dat niet, dan wordt onderzocht waar in Nederland een gedeelte van het werk kan worden gedaan. En als er uiteindelijk moet worden uit geweken naar het buitenland, dan is dat Engeland, vanwege zijn rijke kostuumtraditie. Eergevoel In het geval van Assepoester heeft de kostuumafdeling van HNB vier nieuwe kostuums ge maakt. Voor soliste Caroline Sayo Iura, de kleinste danseres van het gezelschap, zijn twee nieuwe tutu's gemaakt. En ook tweede soliste Rachel Beaujean is voorzien van nieuwe tutu's. De vervaardiging van 'tu's' zoals ze heten in het jargon, wordt in eigen hand gehouden. Laag voor laag wordt de uit Engeland geïmporteerde tule opgebouwd tot de uiteindelijke tutu. Netty de Swart en haar mensen stralen een groot eergevoel uit. Het maakt voor hen geen verschil of ze kleding maken voor een solist of voor een élève. „Op het toneel is iedereen even belangrijk." Het is volstrekt onvoorspelbaar hoe lang de kostuums meegaan. „Dat ligt natuurlijk aan de rol van de danseres, maar ook aan haar techniek, aan de stof, hoe vaak het kostuum moet worden gebruikt enzovoorts. Er is van tevoren absoluut geen voorspel ling over te doen." Dat geldt ook voor de spitzen van de danseressen. Iedere dan- Hoofd van de kostuumafdeling Netty de Swart (links) en kostuummaakster Elly Boot-Brandenburg met een van de kos tuums uit 'Assepoester'. foto's klaas koppe seres heeft in de immens grote paskamer van het kostuumate lier een eigen schoenenvak, dat tot de nok gevuld wordt met spitzen, die speciaal voor héér worden gemaakt. „Dat gebeurt bij Freeds in Londen. Iedere meid heeft haar eigen specifica ties. De fabriek in Londen maakt ze absoluut op maat. Hoe laag of hoog ze moeten worden, hoe de platvorm er moet uitzien, de dik te van de zool, de hardheid er van, met alle aspecten wordt rekening gehouden. Het is daar bij moeilijk te bepalen hoeveel spitzen een meid per seizoen no dig heeft. Er zijn er bij die ze na één voorstelling al hebben ver sleten. In sommige gevallen komt het zelfs voor dat na één akte van spitzen moet worden gewisseld. Ook hier geldt echter: iedere danseres bij Het Nationa le Ballet heeft recht op goede spitzen." Bedrijf Het kostuumatelier van HNB is een bedrijf op zich. Er wordt niet alleen genaaid, maar ook gewassen en geverfd. In de was serij draaien diverse machines en de ververij heeft meestal vol doende capaciteit om aan de kleurenwensen van choreograaf, lichtontwerper of kostuumont werper te voldoen. Dat verven van de stoffen vindt Netty de Swart heel belangrijk. „Com merciële kleuren op het podium kan echt niet", zegt ze beslist. „We verven daarom alle stoffen. Als we dat niet rond krijgen, dan besteden we dit onderdeel uit aan Duitsland." De betrekkelijke rust op de vier de verdieping van het Mu ziektheater in Amsterdam staat loodrecht op de bijna militaire driloefeningen, die drie verdie pingen lager plaatsvinden. Het Nationale Ballet repeteert voor Assepoester. première ging, was Frederick Ashton de choreograaf. De rol van de prins werd gedanst door Michael Somes. In 1965 maakte Ashton een herziene versie van Assepoester voor het Royal Bal let in Londen, waarmee Het Na tionale Ballet nu werkt. Michael Somes heeft de rechten van het ballet geërfd en kent als geen ander alle details. Trainingspak De Brit kwijt zich hier in Am sterdam voorbeeldig van zijn taak. In een trainingspak, dat in de jaren zestig al ouderwets was, maar met een spirit die zijn leeftijd van 76 jaren onderge schikt maakt. Hij zit 's morgens met zijn assistente op een stoel tje aan de rand van het podium van het Muziektheater, waar de hoofdrollen worden gerepeteerd, 's Middags leidt hij de grote repetitie in de Melkfabriek, waar alle dansers worden verwacht. Langs de wanden van de studio staan of liggen dansers in bonte trainingskledij. Sommigen zijn bezig met rekoefeningen, ande ren schrapen met een mesje dun ne lagen van de zolen van hun spitzen, naaien linten aan hun schoenen. Of drinken zomaar een kopje thee. Voor even maar, want er moet worden gewerkt. En hoe. Darlingswe'll do it again", zegt Somes, „come on, dears.". En daar gaan ze weer, voor de zoveelste keer. De boze zussen van Assepoester, die worden ver tolkt door mannen, de seizoenen, de prinsen, de goede fee, de Assepoesters, kortom alles en ie dereen die van Assepoester een levend sprookje moeten maken. Ze springen, draaien en trippe len eindeloos in het zweet van hun aanschijn. Voor een zuchtje van de tijd, waarin duizenden mensen op zoek zijn naar wat lichter gekleurde dagen. Meer niet. Assepoester gaat vandaag om 20.15 uur in première in het Muziektheater in Amsterdam. Daar wordt het ballet verder op gevoerd op 15, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 28, 29 december, telkens om 20.15 uur en op 26 en 29 decem ber om 14.00 uur. Op 1 januari vormt Assepoester onderdeel van het Nieuwjaarsgala 1994, dat om 14.00 uur begint. De muziek wordt telkens live vertolkt door het Nederlands Balletorkest o.l.v. Jac. van Steen. 5LOTEN Muziek-klucht van Het Zuidelijk Toneel vol meligheid Eindhoven - Stads schouwburg. 'De Bede laarsopera' van John Gay door Het Zuidelijk Toneel. Regie en decor: Rieks Swarte. Gespeeld door o.a. Ali Ciftegi, René Eljon, Jes Vriens, Debbie Korper en Oda Spelbos. Gezien op 11 december. Op 17-12 in Breda, 18-12 in Ooster hout, 21-12 in Tilburg, 23-12 in Etten-Leur, 5-1 in Bergen op Zoom, 7-1 in Middelburg, 18-1 in Roosendaal. Door Marjan Mes Bij de Londense première in 1728 oogstte 'De Bedelaarsope ra' van John Gay onmiddellijk veel succes. Het toenmalige pu bliek werd op vrolijke wijze een spiegel voor gehouden van de eigen verloederde samenle ving; een maatschappij in ver val waarin misdaad, corruptie, omkoperij en hoererij hoogtij vierden. Met de oplichters Macheath en Peachum en hun niet minder onbetrouwbare vrouwelijke aanhang kon worden meege leefd en gelachen vanwege de liefdesperikelen en de groteske slechtheid. Tevens was 'De Be delaarsopera' een parodie op de opera van die tijd en had com ponist Pepusch flarden Handel en Purcell in zijn compositie verwerkt. Dat was dus smullen voor het Londense theaterpu bliek. Regisseur en vormgever Rieks Swarte heeft de toenmalige op voeringspraktijk, die ongetwij feld dilettanterig en sober was, teruggebracht in zijn opvoering bij Het Zuidelijk Toneel. De verschillende lokaties worden slechts met sjofele, verschuif bare doeken aangegeven, het Von links naar rechts René Eljon (Pa Peachum), Jes Vriens (Ma Peachum) en Oda Spelbos (Polly). foto bert nienhuis podium is een uitdragerij (Pa Peachum heeft een uitdragerij van gestolen goed) en de leuke kostuums zijn samengesteld uit todden en vodden. Theo van Gogh zorgde voor een brutale vertaling van de sca breuze tekst, met komische scheldwoorden als 'slettebak' en 'puntenslijper' als equiva lent voor het vrouwelijk ge slachtsdeel. De barokachtige muziek van Ron Ford is een bewerking van de oorspronke lijke Pepusch-score en wordt door een barokorkestje, met Hans Thissen achter het clave- cimbel, uitgevoerd. Over de voorstelling ligt een dikke laag van ouderwets ge chargeerde kluchtigheid en vrolijk dilettantisme. Zij herin nert aan de 'Christmas panto mimes' die in de kersttijd met revue-achtig vertoon werden opgevoerd rond een bekend verhaal. De tamelijk onbeken de, jonge acteurs spelen hun personages met komisch uitver grote gebaren en opzettelijke klunzigheid, om toch vooral te laten zien dat deze 'Bedelaarso pera' gezien moet worden als een eigentijdse parodie op een 18e eeuwse satire. Maar of dat nu zo leuk is? De mooie Polly Peachum (Oda Spelbos) is stiekem getrouwd met de struikrover Macheath (Ali Ceftefi). Tot woede van haar ouders, Pa Peachum (René Eljon) en Ma Peachum (Jes Vriens), die bang zijn dat het Macheath om het geld van hun dochter te doen is. Heler en beroepsverklikker Peachum le vert de schurk liever uit aan de politie om een grijpstuiver te verdienen. De gevangenisbe waarder Lockit (Raphael Troch) zit in hetzelfde schuitje als Peachum want zijn dochter Lucy (Debbie Korper) is zwan ger van Macheath en wil ook met hem trouwen. Alles draait om slechtigheid, geld en liefde. Vanwege dat laatste is er een happy-end dat gepaard gaat met een visuele verrassing. Maar die kan deze soms best vermakelijke voorstelling toch niet redden van een algeheel gevoel van meligheid. De han deling is eigenlijk nogal sta tisch (maar dat ligt aan het stuk zelf) en de muziek klinkt teleurstellend mat. Die moest ook nog eens worden aangepast aan de beperkte vocale moge lijkheden van de acteurs. Met veel sterkere acteurs zou deze 'Bedelaarsopera' trouwens heel wat overtuigender zijn gewor den. De enige die echt leuk is, is Jes Vriens als de hoerachtige Ma Peachum. Met haar robuust komische presentatie pakt zij alle anderen moeiteloos in.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21