Een harnas met een zachte voering Ontbinden van de Eerste Kamer lost niets op Crisis Snelle ops File (Pyerfffen#- DE STEM- DBSTEM Lubbers' war DE STEM BINNENLAND BUITENLAND DE STEM Kaarsen Autoriteit P. Zevenbergen verlaat West-Brabant: 'Werkwijze op 'Ouderen worden gediscrimineerd door banken' ZATERDAG 11 DECEMBER 1993 Aj Ruim anderhalve eeuw geleden al voorzag de onheils profeet Isaac da Costa de on dergang van de christelijke beschaving door het opruk ken van de Arabieren en van ons milieu door de technische vindingen van I die tijd, zoals die van de stoomketel als krachtbron die de menselijke activiteiten overbodig zou maken. Hij verdedigde hij de kaars, 'het maagdelijk was' zoals hij het noemde, tegen de kwalijke nieuwigheid van die jaren, het uit steenkool ge wonnen lichtgas. Met zijn waardering van het zuivere kaarslicht stond Isaac de Costa, Umweltverdediger avant la lettre, waarachtig niet alleen. De romantische mens vereerde alles wat natuurlijk was, de ongetemde zee, de wilde vegetatie van het woud en verkoos het zilveren maan licht boven de heldere zonne schijn. In veel sentimentele liefdes geschiedenissen uit de vorige eeuw wordt beschreven hoe de minnaar, geleid door het stille vlammetje op de blaker, in het vertrek van de popelen de geliefde weet door te drin gen. Zelfs een nuchter koop man als Potgieter heeft zo'n avontuurlijk avonduur in een gedicht verbeeld, eindigend met de suggestieve medede ling dat het licht uitwoei op het ogenblik dat de minnaar, langs de klimop naar boven geklommen, het venster van zijn liefje openduwde. In de kerken was de kaars van het begin af een voorteken van het komende heil, dat de wereld zou verlichten. De jo den kenden en kennen de zevenarmige kandelaar waar op bij de viering van de sab bat zeven vlammetjes bran den. In de katholieke ere dienst wordt op Paaszaterdag onder de drie maal herhaalde aanhef van het lumen Christi een boomgrote kaars ontsto ken, de Operibus Apum, als het werk van bijen, een licht- zuil voor God, zoals hij in de liturgie van die dag wordt ge noemd. Hoeveel vrome handen heb ben in de meimaand voor de heilige Maria in een bloemrij ke veldkapel niet een kaars opgestoken, met een kwartje in het offerblok betaald, met geprevelde intenties omgeven waarvan ingelijste foto's nog getuigenis afleggen? Hoeveel kaarsen houden niet de herin nering zichtbaar van een be devaart naar de miraculeuze Madonna in Lourdes of Keve- laer, Maria, die door de dich ter Jan Engelman in zijn hym ne Mater amabilis zelf verge leken werd met een weggedo ken kaars die toch door de Geest werd ontstoken? Hoe- velen hebben er tijdens het Marialof niet door hun oog haren naar het altaar gekeken om de lichtstralen naar alle kanten te zien wegschieten? En werd dreigende keelpijn niet bedwongen door bij twee gekruiste kaarsen de heilige Blasius aan te roepen? Met een brandend kaarsje in een uitgeholde suikerbiet za ten we vroeger in de vallende herfstschemering de meisjes achterna. Met angstvallige voorzichtigheid hielden we tij dens de optocht het kaarsje in de gaten dat, vastgezet in een metalen klemmetje op de kar tonnen bodem, de bonte kleu ren van onze lampion deed oplichten. En op de verjaar dagstaart bliezen we met ge tuite lippen en als het lukte in één adem evenveel kaarsjes uit als we jaren telden. De kaars is ook buiten de donkere jaargetijden in de mode geraakt. Feesten wor den gevierd met een 'dinner with candlelight'. Druipkaar- sen laten hun veelkleurige was over de hals van een fles lopen. Er zijn kaarsen te krij gen in elk formaat en in elke tint. In de gedaante van een denneboom, van een kerst man en zelfs in de vorm van een fallus. Jammer dat tegenwoordig de kerstboom het in onze huiska mer moet doen met elektri sche lampjes, die te scherp vonken in de piek en de bal len tussen het glanzende, zil veren engelenhaar. Sta bij lichte mist in de file. Maar de auto's komen niet tot rust. Bij een groot aantal knippert vrolijk de alarminstallatie en het mist-ach- terlicht van de voorganger is verblindend dichtbij. Terwijl beide elk doel missen: alleen de laatste auto van de file hoeft aanstormend verkeer met zijn knipperlichten te waarschuwen en elke mist-achter- lamp moet zich door een grijze muur kunnen boren, als veilige baken voor achteropkomend verkeer dat enkel door mist is omsloten. Maar middenin een file is geen sprake van aanstormend verkeer en is - ook bij mist - elke oogopslag in de auto vóór je zonder inspanning in zijn spiegeltje te volgen. Omdat files en mist voorlopig niet voorbij zullen zijn, graag de afspraak die lampen zuinig te besturen. Files doen ook zónder al pijn aan je ogen. (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-37253, fax 01640-40731. (voor nabezorging 01640-36850) Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact @06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, S 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. „Ik zou niet weten waarom de streek rond Eindhoven straks wel zelfstandig met Den Haag kan overleggen en een regio als West-Brabant niet". Burgemeester Pieter Zeven bergen (53) uit Bergen op Zoom kan het aan de voora vond van zijn afscheid niet laten. Met Bredaas burgemeester Ed Nijpels was hij de Bergse WD-burgemeester de voor trekker voor een provincievrije regio met een democratisch ge kozen bestuur. Die klus kan hij niet afmaken. Per 1 januari 1994 wordt hij dijkgraaf van het Hoogheem raadschap Delfland. Een por tret van een regionaal denkend bestuurder. „Hij is van nature verlegen. Dat pro beert hij vaak wat onhandig te verber gen waardoor hij, zeker als hij zich niet op zijn gemak voelt, iets nurks over zich krijgt", zo typeerde een collega-burge meester Zevenbergens karakter. Zelf herkent de vertrekkende burgemeester zich beter in die omschrijving dan in het stempel 'regent' dat hij onlangs van een regionale krant kreeg. „Een pijnlijk schampschot," zo ervaart hij dat etiket. Terwijl hij zijn gevoelens daarover uitspreekt, betrekt zijn ge zicht. Hij masseert zijn linkerwang met de palm van zijn hand. Even zoekt hij naar woorden. „Het klopt wel dat ik wat afstand probeer te bewaren. Dat doe ik soms bewust om mijn onafhan kelijkheid als koninklijk benoemd bur gemeester niet te verliezen." Jargon Toch is dat niet de enige reden waarom zijn optreden op menig Bergenaar ver keerd uitpakte. In discussies bedient hij zich van een jargon, dat alleen voor insiders in het bestuurlijk métier te volgen is. Hij hanteert het bon mot naar gelang het hem uitkomt: nu eens als degen dan weer a la Godfried Bomans als balsem voor de ziel. Al eist hij als voorzitter van de vergadering meestal wel zelf het laatste woord op. Zuchtend: „Iemand die zegt zich in een zaak verdiept te hebben, moet dat maar bewijzen. Ik zoek graag de diepgang in de discussie, dat verlevendigt de zaak. Misschien zit er in mijn karakter ook wel iets van geldingsdrang, maar mijn habitus, mijn professionele instelling, is toch op de eerste plaats dat ik leiding wil geven aan een gevoel voor democra tische processen". In dat verband nam hij de Bergse gemeenteraad meer dan eens op sleep touw als er een knoop moest worden doorgehakt over de grote projecten in de stad. Zoals de overkapping van de gerestaureerde Gertrudiskerk, de om legging van de chloorlijn, de overname van het gemeentelijk energiebedrijf door de PNEM, de aanleg van de Bin nenschelde, de verbouwing van paro chiekerk De Maagd tot stadsschouw burg, de deal over de aanpak van de binnenstad met ANB/AMRO en de bouw van een nieuw stadskantoor. Honderden miljoenen waren daarmee gemoeid en Bergen op Zoom kreeg er iets van zijn vroegere grandeur mee terug. „Voor een goed plan is altijd geld te vinden. Al moet je niet denken dat als je met open mond buiten gaat staan, de gebraden duiven zo naar binnen vlie gen". Zijn persoonlijke relaties met be windslieden, pblitSbi en topambtenaren in het Haagse legden gewicht in de Bourgondische voorliefde voor de goede schaal, maar zonder medewerking van dingen des levens. OT9 1 Aov4 de Befgsé raad zouden ook Zevenbêr- De pitteleer met krijtstreep-broek die gen en zijn wethouders roependen in de Van onze verslaggever Henk Boot HIJ KWAM in 1982 vanuit Twello als 'ongewenst kindje' naar Bergen op Zoom. Drs. Pieter Zevenbergen, 41 toen, burgemeester van het Gelderse Voorst en daarvoor van het eiland Ame land. Liberaal, vrijzinning hervormd en ook nog eens boven-Moerdijker. Bovendien, en dat was voor politiek Bergen op Zoom het ergste, stond WD'er Zevenbergen slechts derde op de voordracht van de Brabantse Com missaris der Koningin Jan van der Har ten. Achter de CDA-kandidaten Stad houders uit Haaksbergen en Van Caste ren uit Waalwijk. Maar PvdA-minister Ed van Thijn van Binnenlandse Zaken zag die nummers een en twee over het hoofd en liet Bergen op Zoom van klem- verschieten. „Een historische doorbraak," jubelde Ed Nijpels, destijds nog Tweede Ka merlid voor de VVD en zelf woonachtig in Bergen op Zoom. „Dat ik het gewor den ben, kwam vooral omdat in de Haagse wandelgangen was afgesproken dat de eerste stad in Brabant die vrij kwam van kleur zou verschieten. Toe vallig was dat Bergen op Zoom," aldus Zevenbergen. Hoe anders hadden de mannen van de macht in de Markiezenstad zich de opvolging van hun CDA-partijgenoot Louis van de Laar voorgesteld. De oud staatssecretaris van katholieke huize was gekend om zijn grote eruditie. Zijn passie voot klas$ie|e muziek, én; dito literatuur combineerde hij met een Zevenbergen bij zijn inhuldiging in 1982 droeg, haalde het qua symboliek niet bij Van de Laars uniform, compleet met sabel en steek, waarin die de nieuwjaarsrecepties afnam. Al verried ook Zevenbergens garderobe enige hang naar etiquette. Hoewel hij zich wat minder als een autoriteit kleedde, bewees hij er in zijn doen en laten wel een te zijn. Bovendien gedroeg hij zich daar ook naar. Een beetje stijfjes, met veel gevoel voor kwaliteit en niet zo gemakkelijk te benaderen. Slechts weiningen in zijn omgeving liet hij kennis maken met de zachte voering onder dat harnas. woestijn zijn geweest. „Anno negentienzoveel bereik je als bestuurder niks als je niet zorgt voor een breed draagvlak. Je moet een zekere vorm van medeplichtigheid zien te or ganiseren. Dat kost tijd en energie en je moet er vooral een overtuigend verhaal weten te vertellen." Zoals bij de grondverkoop aan het des tijds vanwege fosgeen-ontsnappingen in de jaren '70 nog steeds besmette GE Plastics in Bergen op Zoom. „We zaten destijds met 90 ha industrieterrein dat al jaren braak lag en als een steen op de gemeentebegroting drukte. Er zijn in 1987 gesprekken gevoerd over een ver- Pieter Zevenbergen: 'Denk je nu echt dat ik zoveel mensen een plezier zou doen door nog eens twaalf jaar in Bergen op Zoom te blijven?' foto de stem/dick de boer woonbebouwing, ineens minder proble matisch werd. koop van die grond aan GE Plastics dat op zoek was naar een Europees hoofd kwartier. Tot op het allerhoogste ni veau, ja ook in Den Haag. Tot GE-pre- sident Hiner in de Verenigde Staten de knoop doorhakte en zei: buy the god damned land. Dat betekende dat GE Plastics voor de stad en de regio behou den kon blijven." De Bergse raad werd in allerijl bijeen getrommeld. Hij zwichtte niet enkel voor de opbrengst (circa 52 miljoen gulden), maar ook voor de gerustellende woorden van zijn voorzitter dat de plasticgigant zich vanwege haar imago geen nieuwe milieuproblemen kon per mitteren. Waardoor de locatie Noord- land, op een boogscheut afstand van de Debat Hij zegt in de diverse politieke arena's het echte politieke debat te missen. Ook over hete hangijzers als de gemeentelij ke herindeling mist Zevenbergen de emotie in openbare discussies. „Het kabbelt wat voort, het boeit niet. Maar ja, het echte drama speelt zich natuur lijk af op de bijeenkomsten van de CDA-Statenfractie en in mindere mate die van de PvdA. Daar worden de besluiten immers voorgekookt." Daarom beleeft hij als voorzitter van de raad en van het Streekgewest Westelijk Was er verband tussen die van irritatie vervulde kreet 'ontbin den die zaak' uit de mond van de toch meestal bemiddelende PvdA-fractievoorzitter Thijs Wöltgens in de Tweede Kamer en het politieke afscheid van CDA-fractievoorzitter in de Eerste Kamer, Ad Kaland? Durft Thijs plotseling nu hij weet dat Ad aan de overzijde van het Binnenhof niet langer aan de touwtjes trekt? Was het een aanmoediging voor Lubbers om bij het politieke einde van Kaland ook maar een einde te maken aan de politieke zelfoverschatting van de Se naat? Want die twee hangen samen. Het is in de afgelopen jaren vooral de CD A-fractie on der leiding van Kaland geweest die keer op keer getracht heeft de positie van de Eerste Kamer op te rekken. Dat leidde enkele keren tot bij na-botsingen tus sen kabinet en Senaat. Toch is het niet helemaal eerlijk de beschuldigende vinger in de richting van alleen Kaland te heffen. De niet van ijdelheid gespeende CDA-senator was een exponent van een breed gedeeld gevoel in de Eerste Ka mer dat zij keer op keer ge dwongen was om het werk van de Tweede Kamer over te doen, althans te corrigeren. Een veel gehoord argument daarbij is dat de Tweede Kamer kwalitatief ondeugdelijke wetgeving afle vert. Dat brengt ons op de taak van de Eerste Kamer in ons staats bestel. Zij wordt niet voor niets vaak aangeduid als de chambre de réflexion. Een college van wijze mannen en vrouwen dat met grotere politieke afstande lijkheid dan de Tweede Kamer in zekere rust en wijsheid en Thijs Wöltgens: 'Ontbinden die zaak.' foto de stem/johan van gurp niet beïnvloed door de waan van de dag aan het einde van het wetgevingsproces met een kritisch oog nogmaals een wets voorstel beoordeelt. Als slot van die beoordeling heeft de Eerste Kamer twee mogelijkheden: aannemen of verwerpen. Het recht een wetsvoorstel te wijzi gen (amendementsrecht) heeft de Senaat, anders dan de Twee de Kamer, niet. Wel is er de mogelijkheid dat de Eerste Kamer bewindslieden er toe beweegt bij de Tweede Ka mer een zogenoemde novelle in te dienen. Een mooi woord voor wat niet anders is dan een wij zigingsvoorstel op een reeds door de Tweede Kamer goedge keurd wetsvoorstel. Daarmee is staatsrechtelijk niets aan de hand zo lang de novelle zich beperkt tot het herstel van een technische onvolkomenheid in een wetsvoorstel, die door de Tweede Kamer over het hoofd is gezien. Het wordt wat anders als de Eerste Kamer probeert door het afdwingen van een novelle een inhoudelijke draai aan het wetsvoorstel te geven. Dan meet de Senaat zich een recht aan dat ze niet heeft. Een deel van de discussie die deze week in de Tweede Kamer is ontbrand is terug te voeren op deze oprekking van de posi tie van de Eerste Kamer. Pre mier Lubbers sprak zelfs van 'verloedering van de novelle- techniek', zonder overigens aan te geven aan wie dit bederf van het omgaan met de spelregels het meest moet worden verwe ten. Wanneer het kabinet te vaak toegeeft aan de pogingen vanuit de Eerste Kamer om als nog zijn zin door te drijven, zijn de bewindslieden zelf mede schuldig aan de verloedering. Tweede-kamervoorzitter Deet- man zinspeelde daarop ook toen hij donderdag waarschuwde dat bewindslieden niet te vaak moeten toegeven aan een tegen stribbelende Eerste Kamer. Het kan niet zo zijn dat een minister de poot stijf houdt tegenover de Tweede Kamer maar vervol gens, om zijn wetsvoorstel te redden, soepeitjes door de knie- en gaat voor het front van de Eerste Kamer. De minister of staatssecretaris die dat te vaak doet, verspeelt zijn gezag in zijn verkeer met de Tweede Kamer, waarschuwde Deetman terecht. Dat neemt overigens niet weg dat de Eerste Kamer vooral in de afgelopen jaren de neiging tot een te grote politieke profi lering heeft vertoond. Het is moeilijk precies aan te geven waar de Senaat de grens tussen afweging van rechtmatigheid en doelmatigheid haar klassieke taak en het wegen van poli tiek aspecten overschrijdt. Be weren dat de Eerste Kamer zich niet in politieke afweging mag begeven, is te star. Zo lang die afweging maar niet verwordt tot het laten doorwegen van eng partijpolitieke overwegingen is er weinig aan de hand. Wie echter de Senaat het recht op het meewegen van ook (met de nadruk op ook) maatschap- pelijk-politieke aspecten ont zegt, moet consequent zijn en zich voor afschaffing van de Senaat uitspreken. Overigens is ook het tegenovergestelde waar. Een zwaar politiek opgetuigde Eerste Kamer wordt tot een replica van de Tweede Kamer en daarmee overbodig. De al enige tijd stroeve en nu op niet langer onderdrukte irritatie uitgelopen verhouding tussen de ene en de andere zijde van het Binnenhof, heeft niet alleen te maken met de te grote soe pelheid van het kabinet tegen over de Eerste Kamer. Ze heeft ook van doen met twee andere gegevenheden, die met elkaar vervlochten zijn: het regeerak koord en het monisme. Aan de te uitgebreide regeerakkoorden waarin coalitiepartijen elkaar gevangen zetten, zijn de rege ringsfracties in de Eerste Ka mer niet gebonden. Evenmin zijn zij gebonden aan de politie ke compromissen die tussen het kabinet en de regeringsfracties in de Tweede Kamer in de loop van een kabinetsperiode zijn gesloten. Dat is maar goed ook. Wie van regeringsfracties in de Senaat binding vooraf of deel name aan compromisvorming in de beslotenheid van het Toren tje zou willen, tuigt daarmee de Eerste Kamer op tot een te politiek orgaan en dat is nu juist niet de bedoeling. Terug naar de hartekreet van Wöltgens: ontbinden die zaak! Voor zover die kreet uiting is van irritatie over de neiging van de Senaat om het politieke spel boven de knikkers te laten gaan, is zij op haar plaats. Maar is ontbinding het goede medi cijn tegen de kwaal? Wat haalt het uit als de regering de dwarsliggende Eerste Kamer naar huis stuurt? Het conflict wordt er niet door beslecht. Want tussentijdse ontbinding en dus nieuwe verkiezingen le veren geen politieke verschui vingen op. Want het kiescollege de leden van de Proviciale Staten is niet van samenstel ling veranderd. Dus keert de Eerste Kamer in dezelfde par tijpolitieke krachtsverhoudin gen terug. Ten hoogste kunnen er, als de partijen daartoe besluiten, an dere kandidaten naar voren worden geschoven. Daarmee zou ontbinding kunnen verke ren in een strafexcercitie tegen dwarsliggende individuele se natoren. Een wel zeer onzuiver gebruik van het ontbindings- recht, dat riekt naar een gelegi timeerd terugroepingsrecht. Ontbinding heeft nog een na deel. Het wetgevend proces komt een aantal maanden stil te liggen terwijl er geen enkele garantie is dat de nieuwe Se naat wèl met het omstreden wetsvoorstel instemt. In tegen deel, het is lang niet uitgesloten dat de nieuwe Senaat zich als reactie op het spierballenver- toon van de regering tegenover haar voorgangster nog onge naakbaarder gaat opstellen. Dan verhardt het het conflict zich. Ook al daarom werkt ont binding als regeling van con flicten tussen Eerste Kamer en regering niet. Noord-Brabant veel plezier aan genspel van BSD'er Louis van der 1(1 len, tevens Statenlid voor de BOF en Ij van de Kamer van Koophandel. zozeer omdat hij met overslaande uiting geeft aan zijn emoties, dat mq| je kunnen relativeren. Maar op flux de bouche ben ik soms jaloers. laatste in de rij van sprekers kan hijt de losse pols reageren op wat andeiïj voor hem hebben gezegd. Zo'n politics geeft wel kleur aan een debat." De laatste jaren van zijn loopbaan 1 steedde hij veel aandacht aan de fusij vorming van de beide gewesten West-Brabant. Daar mag van hem regio-bestuur komen dat democrati gekozen is. Pas dan kan West-Brabai een vuist maken en over de toekomstig] inrichting van de regio beslissen. „De regio is veel te mooi en waardevol c de ontwikkelingen over te laten Rotterdam of Antwerpen. Het risicl bestaat nog steeds dat we hier bedrijvel krijgen die vanwege de hoge grondprij zen elders en hun betrekkelijk voegde waarde daar zich hier vestige! We moet hier zelf kiezen wat we er vj en niet willen hebben." Bewustwording Dat proces van regionale bewustworl ding verloopt moeizaam. Mede vanwegl de gemeentelijke herindeling die ties van burgemeesters, wethouders! raadsleden en ambtenaren in de kleine! re gemeenten ondermijnt. „Ook daarbij geldt dat je mensen moet proberen t overtuigen van het nut van samenwerl king. Maar die ketting moét zijn eig sterkte nog ontwikkelen. Daarom is h beter niet al te snel te veel te willen". Zo'n rechtstreeks gekozen regiobestuur! verkiest hij boven de getrapte gewestej lijke samenwerking, die het rijk en a| provincie nu voor West-Brabant in pei l to hebben. „De keuze van de regent! om voor zeven grootstedelijke gebiedej een uitzondering te maken is willekeu j rig. Er kunnen veel meer taken centraliseerd naar een middenniveau! waar een regiobestuur West-BrabarJ goed kan opereren. Waarom zou EindJ hoven straks wel rechtstreeks met Haag kunnen onderhandelen en WestJ Brabant niet?". Zijn opvolger Ans van den Berg, WD, mag proberen dat karwei af tt| maken. Na twee mislukte pogingen elders (Zoetermeer en Arnhem) burgej meester te worden, kiest Zevenbergei! voor een nieuwe functie: die van dijk! graaf bij het Hoogheemraadschap Delf-l land met 46.000 vergunningplichtigj bedrijven, 1,25 miljoen inwoners en e veilingomzet aan bloemen en planter.! van 14 miljard per jaar. „Het lijkt mei een aardige uitdaging om daar aan eer.l verantwoord beheer van water, boderj en lucht daar mee te werken." De markies wordt graaf en is bovendien nog democratisch gekozen door de i mene vergadering van het waterschap Hij laat na twaalf jaar een danig opge-l knapte stad achter. Lachend: „Op he:| perron waar ik stond komen niet zoveel! treinen meer langs. En denk je nu echt! dat ik zoveel mensen een plezier zou| doen door hier nog eens twaalf jaar te blijven?". Hij weet zich gesterkt door een hem onbekend meisje van twaalf dat hem na zijn benoeming een briefje schreef: „II haat u niet. Ik houd contact". Var.l zoveel spontane vriendelijkheid bloost zelfs een autoriteit als Zevenbergen. Tilburg - Snelle opsporing van longtuberculose ondei asielzoekers is effectief. Tot die conclusie komt de GGE Midden-Brabant na 5239 long onderzoeken bij asielzoekers ir de tweede helft van vorig jaar Daarbij werd bij 23 mensen tu berculose geconstateerd, waar onder zeven maal 'open' tuber culose: de besmettelijke vorm Door Eugène Leenders Den Haag - Het ministerie \l genheid verkeert in een crisis I ment blokkeert een adequate I men op het gebied van de sol genheid. Dat zegt de op een na hoogstél ambtenaar van het ministerie,! plaatsvervangend secretaris-gen! neraal T. van de Putte. Het afge-l lopen jaar hebben allerlei onder-1 zoeken uitgewezen dat het mi-J nisterie zijn taken onvoldoende! uitvoert. Van de Putte: „We krijgen keer! op keer een veeg uit de pan. Var! de parlementaire enquêtecom-1 missie onder leiding van Buur-I Utrecht (anp) - De Algemen. Nederlandse Bond voor Oudere: (ANBO) wil dat banken en ver zekeringsmaatschappijen leef-' tijdscriteria in polis-en krediet- voorwaarden schrappen. Volgen: de ANBO zijn de bepalingei leeftijdsdiscriminerend. De bond heeft een eigen onder zoek uitgevoerd naar de werk wijze van banken en verzeke ringsmaatschappijen bij oude ren. Daaruit blijkt dat leeftijdsgren zen worden gehanteerd on ouderen uit te sluiten van verze keringen of om krediet te weige ren. De banken en verzekeraar: zitten met die leeftijdsgrenzei nauwelijks op één lijn; de éét hanteert een bovengrens-van 7,r jaar, de ander doet dat al bij 60. Ook bij de uitbetaling signaleer de bond verschillen. Het berei ken van de 70-jarige leeftijc geldt als norm om de uitkerinj bij overlijden tijdens vakantie tot 20 procent terug te brengen Bij blijvende invaliditeit is da zelfs tot 4 procent van de uitke ring, die iemand op 69-jarigi leeftijd zou krijgen. Volgens ee: woordvoerder van de ANBO ka: dit betekenen dat iemand ee: dag voor zijn 70e verjaardag no; 50.000 gulden uitkering krij een dag later nog maar 5.00: gulden. Volgens de ouderenbond verde digen veel banken en verzeke] raars hun beleid door te wijze: op statistische gegevens. Ma: de ANBO is het hier 'volstrel mee oneens'. Statistische gege vens zijn niet actueel en geve: alleen maar gemiddelden. HEEFT PREMIER Lubbers de mestbeleid in het vooruitzich jaarvergadering van de NCB iij aan de poten van zijn vakminis „Neen," zegt de woordvoerde Breda niet verder gegaan dan I „Jawel", zegt de woordvoerd heeft welzeker handreikingen leid." Als je de letterlijke woorden eens op naleest, dan hebben b Dat de woorden van de pre duizend gekwelde boeren pos kenbaar een politiek feit, ge; waarop de eerste minister spr machtigste boerenbond van zich het felst verzet tegen het voordat de Tweede Kamer zi voor de jaren tot 2000 én ove seling. Dat Lubbers in dat verplichte mestcentrale - gei onhaalbaar instrument volge geeft aan dat de minister-pre boodschap achter te laten in B Natuurlijk kunnen de woorder worden gezien van de verkiez Want zeker als een boerencris verkiezingsstrijd, weerklinkt al wordt om uit te kijken naar hoewel het boeren-electoraat een schrikreactie teweeg in De toezeggingen van Lubbers wo Niettemin blijft overeind sta meer warmte in zich droec Bukman, een jaar geleden v meer de sfeer van 'U zoekt h duren'. Maandag, tijdens het kamerc Lubbers afgelopen donderda was. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2