Economische groei stagneert
4 Wij plaatsen alleen
r Charles
tig koning
Ontwikkeling Rijnmond moet positie Rotterdamse haven versterken
CBS: 1993 een van de vijf slechtste naoorlogse jaren
Automatiserings-project
Vandra Golfkarton
het beste in Nederland
Karton op proef
^Deinig rond cassis storm in glas water'
Uitlatingen Lubbers niet
strijdig met mestbeleid
LAND KORT
65-miljoenste
auto bij VW
'Concept-akkoord
Gatt moet
zondag klaar zijn'
Sociaal plan
voor Polynorm
ECONOMIE KORT
VRIJDAG 10 DECEMBER 1993 A5
0 DECEMBER 1993 M
zijn huwelijksbelofte met voe.
en heeft getreden, hij niet
meer geloofwaardig is als k0.
mng. „Hoe kan Charles straks
Westminster Abbey binnen,
tappen en de kroningseed af"
eggen? Moeten we hem dan
eloven?", zei Austin cru.
erdedigers van de prins be.
chuldigden de uitgesproken
artsdeken prompt van een
eugenachtige solo.
inister van Voedingszaken
icolas Soames, (een voormal
ig adjudant van Charles en
etuige bij het huwelijk met
iana) veroordeelde de uit.
praken van de aartsdeken als
onvoorstelbaar schandalig'
'aar uit andere bronnen werd
uidelijk dat George Austin in
eze niet alleen staat. De Dai.
y Mail meldde gisteren dat
ok binnen het kabinet be-
orgdheid bestond over Char-
es' affaire.
ngerstaking
n in Duitsland zijn in honger-
n het Duitse verbod op de
Dat heeft een Koerdische
edeeld. „Duitsland heeft de
nu openlijk de mensenrech-
ring", aldus de zegsman.
Koerdische mannen en tien
Zij zullen net zo lang alle
et verbod op de PKK opheft.
Kamer verlaten
an Cultuur Jack Lang is het
e schoonmaak in de Franse
lid in het Loire-stadje Blois is
ngeldig verklaard omdat hij
gestane 175.000 gulden voor
ra straf is Lang voor de duur
rd.
rdt getroffen door uitsluiting,
campagnekosten heeft over-
an de Grondwettelijke Raad
nd gulden meer uitgegeven,
de tweede ronde een folder
verboden.
afgetreden
ara van Ivoorkust is gisteren
haar ontslag ingediend. Deze
emier de machtsstrijd die na
houet-Boigny uitbrak tussen
Konan Bedie, heeft verloren,
r van de dinsdag overleden
ak
ein van Irak heeft gisteren de
n die gevangengezet waren
innengekomen. Dit heeft het
d.
overleg voorafgegaan tussen
r Edward Heath van Groot-
ijlating van de drie Britten,
d en hun invrijheidstelling
zegt niet wanneer de Britten
d variëren van 23 tot 42 jaar,
it.
ijf
n richt een speciale eenheid
met de criminaliteit en het
gebeurt naar aanleiding van
op Long Island, afgelopen
man vijf passagiers dood en
a Shalala, die de oprichting
endmaakte, zei dat allerlei
emen. Eerder zei president
verschrikkelijke menselijke
elijk vergunningsysteem voor
i gearresteerd
ïeeft gisteren twee personen
aanslagen door middel van
week vrijdag vier peronen
icht ook enkele woningen. In
e minister van Binnenlandse
edelingen.
nsenrechten
senrechten van de Verenigde
ehonderdduizend meldingen
ensenrechten. Dat is zeven
/N.
um voor de mensenrechten
d gevallen van verdwenen
geleden was er sprake van
en. De speciale rapporteur
3aanvragen voor 450 acuut
ITIE)
'EER BETER.
Van onze correspondente
Rotterdam - Overheid en be
drijfsleven hebben gisteren
het startsein gegeven voor de
verdere ontwikkeling van het
Rijnmondgebied
Dit 'Project Rom-Rijnmond' be
helst de verdere ontwikkeling
van het haven- en industriege-
bied, de hoofdinfrastructuur en
de verbetering van het woon- en
leefmilieu in Rijnmond.
De Zuidhollandse Commissaris
der Koningin Patijn waarschuwt
dat plannen voor ontwikkeling
geen zin hebben als de uitvoe
ring niet nauwlettend in de ga
ten wordt gehouden. „Doen we
dat niet, dan lopen de zaken
binnen de kortste keren weer
uiteen," aldus Patijn over de
uitwerking van de 46 projecten
in het Plan van Aanpak, waarbij
ontwikkeling van de economie
en milieu gelijke aandacht moet
krijgen.
En dat is moeilijk genoeg, blijkt
uit de woorden van voorzitter dr.
K.D. van der Linde van Eur-
poort Botlek Belangen. „Laten
we niet zomaar proberen hier
nieuw beleid te maken, maar
bestaande kennis gebruiken en
vergelijken wat in andere havens
van Marseille tot en met Ham
burg gebeurt."
Het convenant voor het Rijn
mondgebied werd ondertekend
door de ministers Alders, Maij-
Weggen, staatssecretaris Van
Rooy, Commissaris Patijn, vijf
tien burgemeesters van het
Overlegorgaan Rijnmondge
meenten (OOR) en de voorzitters
van de Kamer van Koophandel,
van de havenwerkgeversorgani
satie SVZ en van Europoort Bot
lek Belangen.
De partijen hebben zich nu offi
cieel gebonden aan de verster
king van Rotterdam als belang
rijke Europese haven, waarbij
het woon- en leefklimaat in het
oog wordt gehouden.
Voor de eerste fase tot eind 1997
hebben de partijen bijna 2 mil
jard gulden uitgetrokken. In de
fase vanaf 1998 moet de aanleg
van de Tweede Maasvlakte en
een aantal stedelijke herstructu-
ringsprojecten hun beslag krij
gen. In die fase zal ongeveer 6
miljard gulden moeten worden
geïnvesteerd. Het bedrijfsleven
zal naar verwachting zeker het
dubbele van dit bedrag investe
ren tot 2010.
Voorburg (anp) - Economisch gezien is 1993 een van de
vijf slechtste naoorlogse jaren geweest. De economische
groei is dit jaar vrijwel tot stilstand gekomen en het
volume van het bruto binnenlands produkt (bbp) zal dit
jaar maar een fractie groter zijn dan in 1992.
Sinds de Tweede Wereldoorlog
waren er maar vier jaren waarin
het economisch nog slechter
ging, namelijk 1958, 1975, 1981
en 1982.
Dat blijkt uit het Conjunctuur-
bericht 1993, dat het Centraal
Bureau voor de Statistiek giste
ren heeft gepubliceerd. De stag
nerende economische groei blijkt
tevens uit het feit dat de werk
loosheid 'in hoog tempo', aldus
het CBS, is opgelopen tot het
hoogste niveau van de afgelopen
vier jaar. Bovendien neemt het
aantal faillissementen dit jaar
met 25 procent toe, de sterkste
stijging van de afgelopen twaalf
jaar.
Sedert 1989 is de economische
groei ieder jaar minder gewor
den. Toch doet Nederland het
economisch nog niet eens slecht
Wolfsburg (dpa/rtr) - Volkswa
gen heeft gisteren zijn 65-mil-
joenste auto van de band laten
rollen. Het was een blauwe Golf.
De éénmiljoenste auto bouwde
VW in 1955, de tienmiljoenste in
1965 en de vijftigmiljoenste in
1985. VW, tot stand gekomen in
het Hitiers Derde Rijk, en na de
oorlog herbouwd, heeft in zijn
hoofdvestiging in Wolfsburg in
middels 28,5 miljoen auto's ver
vaardigd. De meeste auto's van
VW zijn in Duitsland gebouwd.
Daar verkocht het concern 21
miljoen wagens. Binnen Europa,
maar buiten Duitsland, zette VW
13,5 miljoen auto's af. De Vere
nigde Staten zijn tot nu toe goed
voor 10,1 miljoen auto's en Bra
zilië voor acht miljoen.
De Kever van VW blijft binnen
de Volkswagen-stal de best ver
kochte. Daarvan zijn er 21,1 mil
joen verkocht. De Golf komt op
een tweede plaats met een ver
koopcijfer van 14,6 miljoen.
Van onze verslaggever
Den Haag Het Oosterhoutse bedrijf Vandra Golfkarton
heeft gisteren in Den Haag de prijs 'IT Award of Excellence
1993' gewonnen voor het beste automatiserings-project in
Nederland.
In deze wedstrijd van het gere
nommeerde vaktijdschrift Com
putable eindigde Vandra voor de
twee andere voor de eindronde
genomineerde organisaties, de
Bedrijfsvereniging voor Gezond
heidszorg en de ANWB. Er wa
ren 43 projecten ingezonden
voor de onderscheiding, die be
staat uit een sculptuur.
Vandra, een golfkartonprodu
cent met 200 werknemers en een
omzet van 65 miljoen, ontwik
kelde het Beheerssysteem Golf
karton 'Besyg'. Doel was het
verkrijgen van een voorsprong
op de concurrenten door het ver
snellen van het logistieke en or
derregistratie-traject. Dat maakt
een snellere levering mogelijk en
in een tijd van 'just-in-time'-le-
veringen is een korte levertijd
bijzonder belangrijk.
Voor de ontwikkeling van Besyg
werd het extern bureau
Genève - Directeur-generaal
Sutherland van de Gatt (Alge
mene Overeenkomst inzake Ta
rieven en Handel) wil de belang
rijkste thema's van de onderhan
delingen over liberalisering van
de wereldhandel zondagnacht
afgesloten zien.
Dan moeten ook de knopen zijn
doorgehakt in diverse zaken die
nog moeilijk liggen.
De Gatt-topman zegt dat som
mige landen nog 'harde politieke
besluiten' moeten nemen.
vergeleken met het EG-gemid-
delde of met Duitsland, Neder
lands belangrijkste handelspart
ner.
De bruto-investeringen in vaste
activa zijn dit jaar gedaald met 3
procent ten opzichte van vorig
jaar. Dat is de eerste daling
sinds tien jaar. Voor het laatste
was er een volumedaling bij de
investeringen in 1981 (min 10
procent) en 1982 (min 4 procent).
De terugval van de investeringen
op dit moment wordt vooral ver
oorzaakt doordat er minder geld
besteed wordt aan de aanschaf
van vervoermiddelen.
Het aantal geregistreerde werk
lozen komt dit jaar uit op
380.000. Dat is een stijging met
25 procent ten opzichte van vo
rig jaar. De geregistreerde werk
loosheid is daarmee ongeveer
weqr terug op het niveau van
1989. In direct verband daarmee
kan geconstateerd worden dat
de groei van het aantal banen dit
jaar tot stilstand is gekomen.
De gezinsconsumptie is dit jaar
met ongeveer 1 procent toegeno
men, wat overeenkomt met de
groei van de bevolking. De be
stedingen aan duurzame con
sumptie-goederen (auto's, audio-
en video-apparatuur en wonin
ginrichting) zijn duidelijk afge
nomen. Aan voedings- en genot
middelen is ongeveer evenveel
uitgegeven, terwijl de bestedin
gen aan overige goederen en
diensten met 2 procent toegeno
men zijn.
In vergelijking met andere lan
den neemt Nederland wat be
treft de economische ontwikke
ling een middenpositie in. In
landen als Groot-Brittannië, de
Verenigde Staten en Canada is
sprake van duidelijk positieve
groeicijfers ten opzichte van vo
rig jaar.
Landen als Frankrijk, Zwitser
land en vooral Duitsland verto
nen echter een duidelijke afname
van het bbp. Nederland zit daar
met een economische nulgroei
dus precies tussen in.
Uniwell bv is gisteren begonnen met proefdraaien in de nieuwe golfkartonfabriek op industrieterrein Dombosch in Raamsdonks-
veer. De fabriek zal binnen drie jaar werk bieden aan 140 mensen. Uniwell produceert golfkartonnen dozen voor verpakking van
levensmiddelen en andere winkelartikelen.
foto de stem/johan van gurp
Trendsoft in huis gehaald, ter
wijl als project-leider extern ad
viseur P. Paijmans werd aange
trokken. Het systeem vergde een
investering van twee miljoen
gulden.
Volgens de jury heeft Vandra een
grote tijdwinst geboekt met Be
syg. De doorlooptijd van offerte
en orderregistratie is terugge
bracht van gemiddeld een dag
naar enkele minuten. Negentig
procent van de orders kan met
één telefoongesprek worden af
gehandeld. Vroeger werd een or
der na zes weken afgeleverd, nu
kan dat binnen twee tot vijf
dagen.
Directeur J. Verloop was gistera
vond opgetogen over de verkie
zing. „Je staat toch naast twee
hele grote organisaties op het
podium," zei Verloop. Hij zei dat
de invloed van het nieuwe auto
matiseringssysteem bij Vandra
groter was dan bij de Bedrijfs
vereniging voor Gezondheids
zorg en de ANWB. Bij die orga
nisaties ging het om systemen
voor specifieke activiteiten.
Verder was volgens Verloop de
tijdsdruk (het systeem moest
voor 1 januari 1993 operationeel
zijn) van belang. „En ik denk
ook het feit dat wij de Industrie
vertegenwoordigen heeft meege
speeld."
In Nederland woedt een hevige
discussie over de broodnodige
innovatie in de inudstri"ele be
drijven om de internationale
concurrentie aan te kunnenie in
de industriële bedrijven om de
internationale concurrentie aan
te kunnen.
Bunschoten (anp) - Poly
norm (toeleverancier auto
mobielindustrie) is met de
vakbonden een sociaal plan
overeengekomen
Er wordt een reorganisatie
bij de divisie Automotive
uitgevoerd die 70 tot 80 ar
beidsplaatsen gaat kosten.
In de eerste helft van 1994
zal deze reorganisatie haar
beslag krijgen, heeft Poly
norm gisteren bekendge
maakt in aansluiting op eer
dere berichten.
De ondernemingsraad heeft
een positief advies gegeven.
Volgens president-directeur
ir. P. Huisman is nog steeds
niet te zeggen hoeveel werk
nemers met gedwongen ont
slag zullen worden ge
stuurd.
Utrecht - 'Een storm in een
glas water.' Zo omschrijft het
frisdrankenconcern Raak de
commotie over het middel pi-
maricine dat in de cassis van
het bedrijf is aangetroffen.
Niettemin heeft het bedrijf be
sloten het gebruik van dit mid
del voorlopig stop te zetten.
Volgens Raak heeft de officier
van justitie mr. P. van der Molen
met haar uitspraken in het NOS-
journaal van woensdagavond
over de inbeslagname van
150.000 flessen Raak-cassis on
juiste en onvolledige informatie
naar buiten gebracht.
Ook is het bedrijf boos over de
handelwijze van de Keurings
dienst van Waren en over de
publikatie van de Industriebond
FNV over Raak. Het bedrijf be
houdt zich het recht voor om de
officier, de industriebond en de
keuringsdienst aansprakelijk te
stellen voor eventuele schade.
De industriebond maakte
woensdag in het FNV-magazine
bekend dat de cassis van Raak
het schimmelremmende middel
pimaricine zou bevatten. In het
NOS-journaal van woensdaga
vond meldde officier van justitie
Van der Molen dat 150.000 fles
sen cassis in beslag waren geno
men. Omdat het middel geen
direct gevaar voor de volksge
zondheid oplevert, heeft de Keu
ringsdienst van Waren het be
drijf niet verplicht de cassis uit
de winkels terug te halen.
Volgens Raak is de cassis in
overleg met keuringsdienst
slechts voor veertien dagen opzij
gezet. De advocaat van het be
drijf, mr. H. Den Hollander,
noemt dat de normale procedu
re. Alle flessen blijven twee we
ken voor distributie staan zodat
het middel pimaricine vanzelf
afbreekt.
Volgens Raak is pimaricine geen
ingrediënt, maar een middel bij
de produktie van cassis. Dat het
niet voorkomt op de lijst van
toegestane ingrediënten van fris
dranken, is volgens Raak dan
ook niet vreemd. Door de Euro
pese Unie zou het middel zijn
goedgekeurd als hulpmiddel bij
de produktie van levensmidde
len.
Volgens Raak is de zaak aan het
rollen gekomen door een anonie
me brief die is verstuurd aan
diverse relaties van het bedrijf,
waaronder de Keuringsdienst
van Waren en de Industriebond
FNV. Daarin werd gerefereerd
aan het gebruik van het middel
pimaricine. Deze brief werd ge
schreven op verouderd briefpa
pier van het bedrijf. Raak heeft
aangifte gedaan bij de politie.
Van onze verslaggever
Den Bosch - Werving- en
selectiebureaus voor vrou
wen zijn dun gezaaid. In
Nederland zijn slechts twee
bureaus die zich speciaal
richten op de arbeidsmarkt
voor vrouwen. Ter vergelij
king: in heel het land zijn
800 bureaus die zich bezig
houden met werving en se
lectie van personeel in het
algemeen.
Rieken Oomen, met vestigin
gen in Den Bosch en Maas
tricht, is een van de twee 'vrou
wenbureaus'. Met een bestand
van 1.300 vrouwen en een even
groot netwerk van relaties wer
ven ze in heel Nederland vrou
wen voor hogere functies in
bedrijven en instellingen.
Het bureau heeft het symbool
voor de koningin van het
schaakspel in zijn logo. „Wij
plaatsen altijd de besten in be
drijven, dus koninginnen," ver
klaart Rieken het logo.
Het bedrijfsleven begint mond
jesmaat de vrouw voor de hoge
re functies te ontdekken, in
non-profitinstellingen een ge
wone zaak. „Bij bedrijven be
ginnen ze langzaam door te
krijgen dat er een meerwaarde
onstaat als er een mixture is
van mannen en vrouwen op
hogere functies. Het is moeilijk
aan te geven wat er verandert,
maar vaak hoor je van klanten
dat de cultuur is veranderd,
aangenamer is. Het komt de
motivatie en het werk ten goe
de. Je moet overigens wel wa
ken voor de valkuil dat bedrij
ven nu ineens vrouwen binnen
halen voor de sfeer," waar
schuwt Oomen.
„Vrouwen zijn over het alge
meen efficiënter met vergade
ren. Ze zijn gewend om tijd
optimaal te benutten. Ook al
hebben ze een full-time baan,
vaak moeten ze een hoop rege
len voor thuis, want de zorg
voor het huishouden is toch
voornamelijk een aangelegen
heid voor vrouwen. Vrouwen
zijn ook meer gericht op het
algemene belang. Het is nu zo
dat klanten bij ons komen, om
dat ze weten dat we gewoon
goede kwaliteit leveren. Het
man- of vrouwzijn is al niet
meer van belang."
Met het verhaal dat werkgevers
huiverig zijn om vrouwen in
dienst te nemen vanwege zwan
gerschapsverlof of zieke kinde
ren thuis, rekent Oomen on
dubbelzinnig af. „Het is een
vastgeroest idee dat topmensen
nauwelijks te vervangen zijn.
Zijn er moeilijkheden gemaakt
toen Cohen plotseling zijn taak
als rector-magificus opgaf en
moest komen opdraven als
staatssecretaris van Onderwijs
of toen Kooijmans van de een
op de andere dag minister van
Buitenlandse Zaken werd in
plaats van hoogleraar op de
universiteit? Waarom wordt er
dan zo moeilijk over gedaan
dat vrouwen wel eens even ver
stek moeten laten gaan? Een
interim-manager is toch de ge
woonste zaak tegenwoordig.
Het is gewoon een attitudek
westie. Hoe kijk je naar vrou
wen, hun kwaliteiten en hun
rendement," zegt Oomen.
Rieken wijst erop dat in het
buitenland over deze zaken een
stuk genuanceerder wordt ge
dacht. „Daar heerst meer de
cultuur dat je eens in de zoveel
tijd er een jaar tussenuit gaat.
In dat jaar bestaat de gelegen
heid jezelf verder te scholen. Je
komt daarna weer heel fris in
het bedrijf, dat daar dan alleen
maar profijt van heeft."
Rieken Oomen richt zich
voornamelijk op vrouwen voor
middenkader en de hogere leid-
dinggevende functies. Bijna al
le bemiddelingen komen tot
stand op aanvraag van de
werkgever. „We kunnen putten
uit een bestand van 1.300 vrou
wen, van wie zeker 95 procent
gewoon een baan heeft, meestal
full-time. De meesten hebben
een hbo- of universitaire oplei
ding. Naast dit bestand be
schikken we ook nog over een
heel uitgebreid netwerk van
een dikke 1.000 relaties, die
benaderd kunnen worden voor
het vinden van een geschikte
kandidaat voor een bepaalde
functie. Soms doen we ook aan
head-hunting. Een directeur
durft zelf vaak geen geschikte
kandidaat te benaderen, bang
dat hij is om een blauwtje te
lopen. In toenemende mate be
middelen we ook vrouwen in
outplacementsituaties.
KLM heeft 'vliegervriendelijk' toestel
StriM#''- -
KLM-topman Bouw heft het glas nadat de MD-11 behou
den op Schiphol is geland. foto anp
Amsterdam - De KLM heeft de vloot uitgebreid met een nieuw
type toestel. Gisteren landde op Schiphol het eerste exemplaar
van een serie van tien MD-11 passagiersvliegtuigen met drie
honderd stoelen. De overige toestellen worden de komende twee
jaar afgeleverd. De MD-11, een breedrompvliegtuig met drie
motoren, is de opvolger van de DC-10 van de dezelfde fabrikant,
de Amerikaanse McDonnell Douglas. De eerste van de reeks
toestellen zal KLM inzetten op vluchten naar Afrika en het
Caraïbisch gebied. De MD-11's die daarna worden afgeleverd
zullen vooral dienst doen op de transatlantische lijnen naar
Canada en de VS. De vrachtcapaciteit van het nieuwe toestel is
voor de KLM één van de redenen geweest voor de MD-11 te
kiezen ten koste van de Airbus 340 en de Boeing 767. KLM
rekent op een hardere groei van de vracht- dan van de
passagiersmarkt. Piloten roemen de MD-11 vooral om het
besturingssyteem en de inrichting van de cockpit. McDonnel
Douglas heeft het met tientallen instrumenten volgepropte
paneel vervangen door zes-kleurenbeeldschermen. „Het toestel
is 'vliegervriendelijk', omdat alle gegevens veel overzichtelijker
aan ons worden gepresenteerd," aldus Jan Keesen, de gezag
voerder die het toestel naar Schiphol vloog.
Geveke verwacht verlies
Amsterdam - De technische handelsonderneming Geveke ver
wacht over 1993 een verlies te zullen lijden van 15 miljoen. Dit
verlies wordt veroorzaakt door een buitengewone last als gevolg
van het afstoten van de vorkheftruckactiviteiten in Duitsland.
Maar in 1994 zal die last niet meer doorwerken, zo wordt
verwacht. Op grond van de gang van zaken tot nu toe verwacht
Geveke over 1993 het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening
licht te verbeteren en rond de nullijn uit te komen (in '92 3,8
miljoen verlies). In april rekende de directie er nog op het jaar
positief te kunnen afsluiten. Tot een concrete winstverwachting
voor 1993 is het bestuur nooit gekomen. In de eerste helft van
het jaar werd een nettoverlies geleden van 872.000.
GTI Vitel schrapt 120 van de 400 banen
Bunnik - Bij GTI Vitel Communicatie in Gouda staat een
ingrijpende reorganisatie voor de deur. Het personeelsbestand
van ruim 400 man zal met 120 worden ingekrompen. Voor het
grootste deel van de betrokken werknemers zal een ontslagver
gunning worden aangevraagd. Volgens een woordvoerder van
GTI zullen in Gouda 60 a 70 arbeidsplaatsen worden geschrapt.
Bij de Amsterdamse vestiging verdwijnen 30 en bij de overige
lokaties in Leek, Nuenen en Velp in totaal circa 25 man.
Vakbonden en ondernemingsraden zijn ingelicht. Als oorzaak
voor de maatregel noemt GTI de gewijzigde omstandigheden op
de markt.
Startsein bouw luchtvaartcollege
Amsterdam - Minister Ritzen van Onderwijs heeft gisteren in
Hoofddorp, op een steenworp afstand van Schiphol, het start
sein gegeven voor de bouw van het Nederlands Luchtvaart
College. De MBO-vakschool kon er komen dankzij samenwer
king tussen de overheid, scholen en het bedrijfsleven. De bouw
moet in 1995 zijn afgerond en kost 25 miljoen gulden.Ritzen
complimenteerde vooral bedrijven zoals Fokker en de KLM die,
'ondanks de moeilijke situatie waarin zij verkeren, toch de durf
hebben gehad in het onderwijs te investeren'. Dankzij de
bedrijven krijgt de school de beschikking over een hangar met
eigen vliegtuigen en motoren.
Ruim 2 miljard schuld na faillissement
Voorburg - De ruim 3.400 faillissementen die vorig jaar zijn
uitgesproken hebben een totale schuld van 2,27 miljard gulden
nagelaten. Voor de afwikkeling van de faillissementen (betalen
van schulden en faillissementskosten) was slechts 245 miljoen
gulden beschikbaar, blijkt uit becijferingen die het CBS gisteren
bekendmaakte. Uit de cijfers blijkt dat de fiscus en bedrijfsvere
nigingen vorig jaar 10 procent van hun vorderingen op failliete
instellingen hebben geïnd. De overige schuleisers kregen in
totaal slechts 2 procent uitgekeerd van hetgeen ze nog te goed
hadden. Van alle faillissementen vorig jaar waren er slechts 23
waarbij alle schulden voldaan konden worden. Aan de andere
kant waren er ook 24 gevallen die elk een schuld van meer dan
10 miljoen gulden achterlieten.
VERVOLG VOORPAGINA
Het klonk NCB-voorzitter A.
Latijnhouwers in ieder geval al
lemaal als muziek in de oren:
„Zeker gezien zijn positie heeft
de minister-president harde uit
spraken gedaan. Ik heb het Buk
man in ieder geval nog nooit zo
hard horen zeggen."
Een woordvoerder van het de
partement van Landbouw laat
weten dat de uitlatingen van de
premier in Breda niet in strijd
zijn met het mestbeleid, zoals
dat door de minister Bukman
(Landbouw) en Alders (Milieu) is
vastgesteld en waarover de
Tweede Kamer maandag debat
teert.
De NCB heeft alle Kamerleden
Inmiddels een brief over het
mestbeleid gestuurd. Ook daarin
wordt de mestcentrale als kern
punt genoemd. Tevens wint de
NCB momenteel koortsachtig ju
ridisch advies in over de vraag of
een mestcentrale strijdig is met
EG-regels.
Lubbers beloofde de duizend
boeren in Breda ook persoonlijk
werk te maken van de versoepe
ling van de toepassing van de
bijstandsregeling voor in geld
nood verkerende boeren.
Tevens liet hij weten in gesprek
te willen komen met de akker
bouw als de Gatt-onderhande-
lingen (vrijmaking wereldhan
del, met grote negatieve gevol
gen voor de Nederlandse akker
bouw, red.) achter de rug zijn.
Lubbers zegde de boeren ook toe
in Europees verband een lans te
breken voor agrificatie. Dat
staat voor akkerbouw die ope
reert als grondstof-leverancier
voor niet-voedingsmiddelen zo
als bio-brandstof en plastic.
Lubbers: „Ik zie agrificatie zo
ongeveer als enige zuurstofmo
gelijkheid voor de akkerbouw."
Of het allemaal nog niet genoeg
was zei de minister-president
dat er extra geld gestoken moet
worden in onderwijs, onderzoek
en voorlichting, het drieluik dat
algemeen wordt gezien als de
kathalysator van de na-oorlogse
groei van de Nederlandse land
bouw.
Onder het motto privatisering
heeft de overheid de laatste ja
ren flink bezuinigd op met name
onderzoek en voorlichting.
Te flink in de ogen van Lubbers:
„Ik ben na 12 jaar in dit ambt
ook een beetje te veel geobse
deerd door het bordje 'Overheid,
gij zult bezuinigen'. In de toe
komst zullen we een scherper
oog moeten hebben voor zaken
die in de toekomst rendement
kunnen hebben."