De ondergang van een televisiester boekenlegger theater kinderboeken speelfilms Oude Suriname aan de vergetelheid ontrukt D! Een koud ochtendbad voor de historicus Philip Roth, Demjanjuk en hun dubbelgangers Bernlef en de jazz Nico en Ajax Jeroen van Me wereld van de Zoeken naar je gezicht Reintje de Vos te Toneelstuk van Brusselmans ir Kindertheater Nieuw 'Proce Kinderfilm in 'Story of Qiu Ju Te weinig raffinement in nieuwe roman van Gerrit Komrij Romans en verhalen van J. van de Walle verzameld DE STEM 993 Door Jos Straathof Af en toe denkt Anton van der Lem wel eens 'Huizinga, pietlut'. „Weet u dat hij iedere morgen om zeven uur in een koud bad ging? Al stonden de ijsbloemen op de ramen, in zijn onverwarm de slaapkamer nam hij een koud bad. Er kwam een teil, die werd gevuld met koud water en hij zeepte zich in met een geweldige spons. Lekker fris. Nou, als om zeven uur mijn oog op de wekker valt, dan denk ik: Huizinga, jij wel, maar ik niet." Al jaren houdt de Amsterdamse historicus Van der Lem (39) zich bezig met de historicus Johan Huizinga (1872-1945), wellicht Nederlands beroemdste weten schapper in het buitenland. Van der Lem was mederedacteur van Huizinga's driedelige 'Briefwis seling' en verzorgde de uitgave van Huizinga's 'Amerika dag boek'. Onlangs verscheen van zijn hand 'Johan Huizinga. Leven en werk in beelden en documenten'. Een biografie die het leven van de Groningse geschiedschrijver vol ledig in beeld brengt, en zijn werk in ieder geval in kort be stek bespreekt. Tot nu toe schreven historici voornamelijk op basis van gepu bliceerd werk van Huizinga over de wetenschapper. Van der Lem dook ook in de 127 dozen met persoonlijk materiaal, waarover de Leidse universiteitsbiblio theek beschikt. Weinig Nederlandse schrijvers zijn in zoveel talen en met zo verschillende boeken vertaald als Johan Huizinga. Al tijdens zijn leven verwierf hij een drie voudige faam. Hij maakte naam als cultuurhistoricus met zijn 'Herfsttij der Middeleeuwen' (1919), de beschrijving van 14e' en 15e eeuw als periode van neergang en verval en niet als ontkieming van de Renaissance. Hij werd beroemd als cultuurcri ticus met 'In de schaduwen van morgen' (1935), 'een diagnose van het geestelijk lijden van deze tijd', en als cultuurfilosoof met 'Homo ludens' (1938), de poging Johan Huizinga bracht het zelfs tot postzegel. om godsdienst, kunsten, oorlog en rechtspraak tot spel te herlei den, zonder de ernst uit het oog te verliezen. Het wetenschappelijke werk van Huizinga zou pas goed beginnen na zijn benoeming tot hoogle raar geschiedenis, eerst in Gro ningen, later in Leiden. Huizinga bleek de man van het beeld, van het weergeven van stemmingen, van het opnieuw laten leven van het verleden. Liever een 'toe stand-schildering' dan droge cij fers en grafieken. Het werd hem door collega-vak- genoten niet in dank afgenomen. Na het uitkomen van 'Herfstij der middeleeuwen' - in 20 talen vertaald, ook in deze tijd nog - sprak de „Utrechtse historicus Opperman van 'die detective van Huizinga'; archivaris Samuel Muller vond het 'een prachtig boek': „U moet alleen niet me nen dat het geschiedenis is". Al zijn capaciteiten om zich in te leven in de realiteit van het verleden ten spijt, miste Johan Huizinga datzelfde vermogen bij tijd en wijle in zijn eigen leven. Zijn kinderen moesten het af en toe flink bezuren. „Het is van daag de sterfdag van jullie moe der. Ik wens geen woord te ho ren", zei Huizinga eens. Op de foto's in het boek staat Huizinga voornamelijk afge beeld met .de strenge trekken van een Groningse hereboer. De vele illustraties - waaronder nogal wat tekeningen van de hand van Huizinga - foto's en portretten maken het boek bijzonder aan trekkelijk. Anton van der Lem: 'Johan Hui zinga. Leven en werk in beelden en documenten'. Uitg. Wereldbi bliotheek, prijs 49,50. Philip Roth Door onze redacteur Dirk Vellenga De werkelijkheid is erger dan een mens kan bedenken, ver zucht Philip Roth in zijn nieuw ste boek 'Operatie Shylock', waarin het proces-Demjanjuk en de Palestijnse opstand de achter grond vormen. Roth fanatseert de bizarste dingen bij elkaar met zijn bekende pijnlijke humor, maar na het schrijven van het boek hebben dramatische ont wikkelingen plaats gevonden: Demjanjuk is vrijgesproken en Israël en de Palestijnen zijn op weg naar vrede. Philip Roth leeft zich in 'Opera tie Shylock' weer eens volledig uit in verwarrend spel met iden titeiten en verzonnen waarhe den. Hij doet dat al vele jaren, onder meer in zijn Zuckerman- boeken, en leek deze periode afgesloten te hebben met het naar zijn begrippen eenvoudige, ontroerende 'Patrimonium' over zijn vader. In 'Operatie Shylock' gaat hij echter onverdroten door op het oude pad. Niet alleen de kampbeul Ivan de Verschrikkelijke zou een dubbel ganger hebben in de 'grote, op gewekte kluns' John Demjanjuk, ook naast de schrijver Philip Roth is er een andere Philip Roth, een fan van de auteur, maar tegelijk een verkondiger van zeer opmerkelijke ideeën. Deze andere Roth is 'diasporist', hij wil dat alle joden weer terug gaan naar Europa, waar ze het nooit slechter kunnen hebben FOTO MEULENHOFF dan in het Midden-Oosten. De Poolse president Lech Walesa staat al aan zijn zijde en de paus waarschijnlijk ook! Een zenuwinstorting van de schrijver Philip Roth maakt de zaak nog gecompliceerder. Door het slaapmiddel Halcion (in Ne derland al lang verboden, schrijft Roth) belandt hij in een toestand van desintegratie, hij raakt zichzelf kwijt. Bij een be zoek aan de bezette gebieden wordt hij aangezien voor de an dere Philip Roth en dan speelt hij maar dat hij dat ook is. Complicaties stapelen zich op en uiteindelijk lijkt de Mossad alles geregeld te hebben. Zo manipuleert Roth uitbundig met joodse gevoeligheden, rare namen (Smilesburger, Possesski, Supposnik), de grote politiek en dubbelgangers in de historie: er zou sprake zijn van 'een tweede Oswald, een dubbelganger van Oswald, die opzettelijk opval lend in Dallas had rondgelopen in de weken voor de moordaan slag'. Het gekke is dat de pesterige schijnbewegingen van Roth na al die andere speelse romans niet meer schokken. De onvoorspel baarheid is voorspelbaar gewor den, hoe slim en hoe komisch Roth ook te werk gaat. Zelfs de meest verstokte fan hoopt on dertussen dat 'Operatie Shylock' het allerlaatste deel is in de serie over verschuivende, joodse spie- gelwerelden. Philip Roth: 'Operatie Shylock'. Uitg. Meulenhoff, prijs 49,50 Door Johan Diepstraten 'Een meeslepende sleutelroman over de harde wereld van de televisie, geschreven door een man die daar al vele jaren mid denin staat.' Zo kondigde uit geverij Elsevier het pulpboek In het holst van Hilversum (1982) van Ferry Hoogendijk aan. Ruim tien jaar later doet de Arbeiderspers niet onder in haar aanprijzing van de nieuwe roman van Gerrit Komrij: 'Dubbelster verschaft de lezer een onthullende blik achter de schermen van de tv-wereld, een genadeloze ontmaskering van de schone schijn en het klater goud. Niets ontsnapt aan Komrij's meedogenloos scherpe pen.' Hoogendijk is bij mijn weten de eerste schrijver die zijn roman personages in de televisiewe reld zette en dat werd een enorm fiasco. Alles onecht: het opgefokte sfeertje, het gekwek van de hoofdfiguren, de hele roman is een aaneenschakeling van platitudes. Nauwelijks ge loofwaardige beschrijvingen over de televisiewereld zijn in vrijwel iedere volgende roman te vinden met Hilversum als lokatie. Zelfs het recente Jupi ter van Hofland en de bekroon de thriller Play-back van Chris Rippen bevatten vooral on waarschijnlijke passages over de televisiehelden en hun om geving. Presentatoren zijn leeg hoofden, verder reikt de literai re verbeelding niet. Het is teleurstellend dat hoofd- persoón Otto Kapteijn in Dub belster even onecht is als al zijn voorgangers. Komrij probeert aannemelijk te maken dat de held van 'Otto's Show' door heel Nederland wordt bewon derd, - 'miljoenen televisiekij kers vergapen zich wekelijks aan zijn vlinderachtige genie' - maar in werkelijkheid maakt hij een programma dat door geen mens zou worden beke ken. Wie is er nog geïnteres seerd in een show waarin het gaat om de hobby's van een Bekende Nederlander of de kleur van zijn onderbroek. Ondenkbaar is het dat een kwaliteitskrant een dergelijke showmaster ophemelt als ie mand die 'een unieke balans heeft geïntroduceerd tussen re lativering en ontluistering, tus sen hilariteit en onthullende aanval.' Het zal wel satirisch bedoeld zijn, maar de lezer mist toch die 'medogenloos scherpe pen'. Gerrit Komrij Teleurstellend is Dubbelster in die zin omdat de lezer juist van Gerrit Komrij meer raffine ment verwacht. Hoe verrassend scherp waren zijn televisiekri tieken in de jaren zeventig (ver zameld in Horen, zien en zwijgen, 1978) en hoe voorspel baar karikaturaal is nu zijn Otto Kapteijn. De persiflage op het glamourblad Argus met Minnie de Visser als sterver slaggeefster is ook al vele ma len eerder vertoond en de Kom- rij-variant is wat flauw. Een enkele keer is hij ouderwets venijnig als hij bijvoorbeeld uithaalt naar het televisiepu bliek: 'Hun permanenten en uitgaanskatoentjes vormden evenzovele stille getuigen van een terminaal provincialisme.' Iedereen begrijpt dat Komrij met opzet de romanpersonages in dat verblindende karikatu rale licht zet. Als geen ander weet hij dat dramatische ont wikkelingen het vooral van te genstellingen moeten hebben. De uiteindelijke ontluistering van de entertainer komt inder daad als 'een keiharde inswin ger' aan: halverwege de roman begint de lezer zowaar iets van sympathie te voelen voor dit gladde zonnebankhoofd. Op het FOTO KLAAS KOPPE moment dat Otto Kapteijn als een echte Jan Thys tijdens een live-uitzending in het water plonst, is er zelfs van enig me dedogen sprake. Contouren In de roman is er dan inmiddels wel heel wat gebeurd. Het duurt minstens honderd pagi na's, maar dan lijkt Kapteijn plotseling te gaan leven. De verhouding met zijn vriend Arthur begint contouren aan te nemen - 'wij lijken wel twee ouwe mieën,' klinkt het vrolijk - en bovendien komt de roman dan pas echt goed op gang vanwege de dubbelganger die Komrij introduceert. Zoals de titel Dubbelster aan geeft, wordt Otto Kapteijn be laagd door iemand die zich voor hem uitgeeft. Het begint onschuldig met een malle ver toning op een kaasmarkt in Alkmaar, maar langzaam maar zeker blijkt deze intrigant op meer uit te zijn. De speurtocht van Kapteijn naar zijn alter ego leidt in eerste instantie naar een opvangplaats van het Leger des Heils, maar even daarna vindt de confrontatie plaats. 'Op hetzelfde moment verscheen er een ober naast de tafel. Dat hij tegenover twee dezelfde mensen stond leek hem niet de minste belangstel ling in te boezemen'. Draai Het is de enige zin in de roman waaruit blijkt dat er wel dege lijk twee mensen met hetzelfde uiterlijk zijn, want anders zou Komrij tot en met de laatste alinea de illusie in stand heb ben kunnen houden dat de ge beurtenissen zich in de verbeel ding van Kapteijn afspelen. Het thema schijn en werkelijkheid is een vast element in het werk van Komrij, dus zo vreemd is het niet dat de lezer lang ge loofde in deze dubbele bodem. De draai die Komrij aan het einde vervolgens aan de roman geeft, is voorspelbaar in litera tuur met een dubbelganger smotief. Opvallend in de roman is de toon: banale passages over de populariteitsbarometer van Ot to Kapteijn, over de televisie show en onthullingen in het pulpblad Argus wisselt Komrij af met pagina's poëtische ge dachten. De eerste en laatste pagina van de roman zijn iden tiek: de beschrijving van Kom- rij's paradijs. 'Het is het be geerde, verre eiland. Het ligt fonkelend, als een sieraad, met witte kiezels en rode schelpen, in een vdnkenloze oceaan'. Een prachtig fragment in de roman dat hierop aansluit, is een herinnering van Otto aan zijn vader die hem een verhaal vertelt: een schip slaat te plet ter op de rotsen, maar na de storm blijkt het wonderwel on gehavend. De bemanningsleden kiezen weer de zee en blijven wanhopig zoeken naar het ver loren eiland. Telkens als ze denken ergens te kunnen lan den, zijn ze het doel van hun reis vergeten en ze vervolgen hun tocht op volle zee. Dat gaat al honderden jaren zo. Deze parabel is leidraad voor de levensinstelling van Otto Kapteijn: 'Ook hij verlangde naar dat eiland. Elk mens, of hij was een waardeloos iemand, verlangde naar dat eiland.' De drijfveer van Komrij om 'de leegte en het schimmenspel van het moderne leven' aan te pak ken, is met deze zinnen aange geven. I Gerrit Komrij: 'Dubbelster'. Uitg. De Arbeiderspers, prijs 29,90 Door onze redacteur Hans Rooseboom Onmetelijke tropische oerwou den, een eenzame rivier, afgele gen plantages langs de rivier, op iedere onderneming een of twee Nederlanders en een sla- venmacht van een paar hon derd negers, de kleine stad Pa ramaribo, aangelegd in voorna me koloniale stijl en brede la nen met palmbomen. Dat is Suriname anno 1840: het decor van de roman Een vlek op de rug van J. van de Walle. Een boek over de snelle car rière van een gesjeesde student, die tot zijn eigen verbazing in het onbekende, geheimzinnige Suriname zonder dralen om hoog klimt. Het zijn blijkens deze roman niet de beste vertegenwoordi gers van de Nederlandse natie die hun heil in de West zoeken. Niet direct criminelen, maar wel lieden die geen last hebben van scrupules of van een gees tesleven. Het is in die jaren helemaal niet moeilijk om in tien of vijftien jaar heel rijk te worden. Voor je 40e kun je binnen zijn. Je moet er wel die jaren van slopende hitte, angst voor slangen en giftig ongedier te, ontelbare dodelijke ziekten, dreigende slavenopstanden, eenzaamheid en heimwee voor overhebben. Maar dan kun je ook als rijk man terug naar Nederland, met genoeg geld om een villa te bouwen in de Stichtse Lust warande, aan de Veluwezoom, in het Gooi of in de dreven van Den Haag. De rest van je leven kun je als suikeroom rentenie ren en je kinderen naar goede J. van de Walle scholen sturen. Waar ze dan hopelijk een meer geciviliseer de levenshouding leren. Slavernij Want de snelle rijkdom voor Nederlanders in Nederland was uitsluitend gebaseerd op het goedkoopste productiesysteem aller tijden: de slavernij. Alleen wie dit gruwelijke systeem kon verdragen - sterker nog: wie het systeem hielp voortzetten - kwam voor die rijkdom in aan merking. De oogsten en de winsten wa ren enorm, de maatschappijen en het gouvernement betaalden FOTO FRANK DRIES zeer hoge salarissen aan plan tage-directeuren en opzichters, als beloning voor het ondank bare werk en de moordende onstandigheden, maar dat werk was alleen vol te houden als je je geweten en je gevoel uitscha kelde. De hoofdpersoon van Een vlek op de rug heeft - hoe kan het ook anders - wèl een geweten. Bovendien heeft hij een diepe belangstelling voor de Afri kaanse cultuur van de zwarten. Hij besluipt 's nachts hun dor pen om de zang-, dans- en offerrituelen te bespieden. De zelfde interesse trekt hem naar de Indianen in de jungle. Natuurlijk komt de hoofdper soon als gevolg van zijn gevoe lige en kritische houding in conflict met de verschillende elementen van de Surinaamse samenleving. Heruitgave Een vlek op de rug dateert uit 1963 en is nooit een groot suc ces geweest, evenmin als de andere romans van Van de Walle. De heruitgave in één band van het volledige verha lende werk van deze schrijver - hij woonde vanaf de jaren '30 als journalist in Suriname en op Curasao - is een daad van cultuurhistorisch belang, van historisch belang zonder meer. 'Ons' verleden in Suriname en op de Antillen is bij het publiek nagenoeg onbekend. Uit de boeken van Van der Walle (ge boren 1912) kom je er iets over te weten, niet alles. Van de Walle is geen begenadigd au teur, zijn stijl is niet vlekke loos, eerder een beetje houterig, de karaktertekening is eenvou dig, het verhaal wordt met hor ten en stoten verteld, spannen de episoden (die er wel degelijk zijn) houden abrupt op. Hij is kortom geen groot schrijver, maar wel een schrijver over een boeiend onderwerp, en een de gelijke chroniqueur van een wereld die heeft bestaan, en die dankzij Van de Walle zal blij ven bestaan. IJ. van de Walle: 'Romans en verhalen. De Slavenopstand. Achter de spiegel. De over tocht. De muggen van San An tonio. Wachtend op de dag van morgen. Een vlek op de rug'. Uitg. Aldus/De Prom, prijs 34,50 Hij krijgt de P.C. Hooftprijs voor zijn poëzie, is beroemd geworden door zijn romans, maar de grote liefde van J. Bernlef is de jazz. De na-oorlogse jazz wel te ver staan. Bernlef houdt zoveel van jazz dat hij op 17-jarige leeftijd, in 1954, naar Stockholm reisde om Dizzy Gillespie te kunnen horen. Al eerder schreef hij het prachti ge boek Perfectie met een gaatje. Nu zijn al zijn recente en eerdere ongebundelde stukken over jazz verzameld in Schiet niet op de pianist. Over jazz (uitg. Querido, prijs 39,90). Voor Bernlef als schrijver is de grote vraag: hoe schrijf je over muziek? Hij ergert zich aan 'het onmachtige jongensboekenjar gon van de gemiddelde jazzscri- bent'. „De meeste recensenten menen dat het schrijven over jazz im mer gepaard dient te gaan met lolbroekerij en een toffe-jon- gens-onder-mekaar-toon. In plaats van zich tevreden te stel len met nietszeggende clichés als 'spetterende' soli en wat dies meer zij, zou de jazzscribent iets meer tijd en inventiviteit moeten steken in het vinden van ade quate beelden. Hoe dat te leren? Door meer literatuur te lezen bijvoorbeeld". Het is voor een jazz-scribent een voordeel om dichter te zijn, zoals Bernlef. Want muziek kun je het beste vangen in beelden - de quintessens van poëzie. Dus concludeert Bernlef: „Over jazz schrijven dat betekent voor al goed schrijven. Hoe meer ik mij mijn leest houdt, des te meer kans van slagen zal ik hebben". En wat krijg je als de dichter Bernlef zich bij zijn leest houdt? Dit: „De muziek van Cecil Talor komt op mij over als de activiteit van een dolle derwisj, bezig met het uithalen van een enorm wandkleed. In plaats van struc turen hoor ik steeds meer losse eindjes, draden die afbreken, kluwens noten die worden afge rold, opgerold, weggesmeten". Elders in het boek schrijft Bern lef over dezelfde Taylor: „Hij is een pianist die men zou kunnen vergelijken met een boom. Tij dens het spelen groeien er tak ken aan, in de vorm van robuuj neergezette octaven in de ondet. hand, en ritselende bladeren met beide handen kwistig rond. gestrooid, die naarmate het op. treden vordert door een opste- kende storm in steeds turbulen. ter beweging worden gebracht", 'Hij hield van Piet Keizer Sjaak Swart, hij zag CruijJ gaan en komen, hij zag Va» Basten komen en gaan, hij Dennis Bergkamp alleen komeit schrijven Frits Barend en Henk van Dorp in de inleiding va» Ajax en de kunst van voetballen, een selectie uit ontelbare sportverhalen van in 1990 overleden veelschrijvg en Ajax-fan Nico Scheepmaker. Enthousiast en nauwkeurig tur. vend volgde Scheepmaker verrichtingen van Johan Cruijfl, Heinz Stuy ('spreek uit: Stui, niet: Stoei'), Velibor Vasovic, Dick van Dijk, Horst Blanket), burg, Barry Hulshoff, Arie Haan, Tscheu La Ling, Arnold Mühret en vele, vele anderen. Aan Kei- zer (Pietje, Pietje) wijdde hij het volgende gedicht: 'Piet Keizer sinds lang een synoniem; voor genialiteit, en balverlies; Het eerste steekt een hart onder riem; het tweede maakt een mens een beetje mies.' De grote doorbraak van Dennis Bergkamp heeft Nico Scheepma ker inderdaad niet meer meege maakt. Wel zag hij op 14 decem ber 1986 het debuut van 17-jarige Bergkamp onder trai ner Cruijff in het eerste van Ajax. Hij schreef toen met de vooruitziende blik van de echte kenner: 'Dennis Bergkamp. Een goede naam voor een vedette. Dennis Bergkamp heeft alles mee, zijn talent, zijn naam, en ook Cruijff, kijkt u over drie jaar maar eens in het Nederlands elftal!' Het boekje is samengesteld door Ruurd Edens, uitgegeven door Scheffers in Utrecht en kost ƒ24,90. EEN AVROLID is, althans volgens schrijver en beeldend kunstenaar Jero* Hij zingt het in zijn voorstelling 'Aut wil nemen moet volgende week nas neemt Van Merwijk het publiek me sponsoren. Was Autodrop Jeroen van Merwijk tegenstander van sponsoring, sinds hij zijn zijn inzichten met betrekking tol derd. Over deze verandering zingt hij aandacht aan de piramide van Austerb het verschijnsel 'Avrolid'. Vrijdag 17 december, aanvang 20.00 ut Door Muriel Boll 'Jany', zo noemt Tess de jongen die in het tolwachtershuisje is komen wonen. Die naam ver wijst naar de god Janus, be schermer van bruggen, poorten en doorgangen; de god die met twee gezichten wordt afgebeeld, naar twee kanten tegelijk uit kijkt en maar niet kan beslissen welke richting hij in moet slaan, omdat hij van zichzelf niet weet of hij komt of weggaat. Jany is de zeventienjarige jongen die de hoofdrol speelt in 'De Tolbrug' van Aidan Chambers. Na 'Verleden week', 'Je moet dansen op mijn graf', en 'Nu weet ik het', is dit het vierde deel van een cyclus van zes boeken waar in de Engelse auteur een zo volledig mogelijk beeld wil ge ven van jongeren in hun groei naar volwassenheid. Het zijn verhalen waarin het gaat om de eigen identiteit, de eerste seksu ele ervaringen en vriendschap. Literatuur speelt daarbij een grote rol, er wordt regelmatig verwezen naar Beckett, Kafka en Dylan Thomas. Om hun eigen persoonlijkheid te ontdekken, laat Chambers jon geren hun nagels aan elkaar slij pen, want juist in de verhouding tot elkaar, door je tegen elkaar af te zetten, word je gedwongen je positie te bepalen. Dat maakt het je iets gemakkelijker om achter jezelf te komen. In 'De Tolbrug' gaat het om de vriend schap tussen Jany en Tess, bei den heel sterk, en Adam en Gill die allebei veel afhankelijker van karakter zijn. Jany wil af van de ballast van zijn leven. Ik wil nergens meer voor opgaan. Niet voor zoon, scholier, vriendje en, als punt bij paaltje komt, ook niet voor min naar. Ik wilde alleen maar Zijn, en ik wilde Alleen zijn. Op die manier hoopt Jany zijn zware depressie kwijt te raken en tot zichzelf te komen, op honderden kilometers afstand van zijn ouderlijk huis. Al gauw wordt er regelmatig in zijn klui zenaarsbestaan ingebroken door Tess, de dochter van zijn baas, door de brieven die zijn vriendin Gill hem schrijft. Maar vooral door Adam die op een nacht letterlijk aan komt waaien. Jany vindt Adam aantrekkelijk, maar ook onheilspellend en verwerpe lijk. Toch zou Jany een beetje als Adam willen zijn. Aan de andere kant wordt Jany duidelijk tot Tess aangetrokken. Dit ambigue aspect, hetero of homo, Jany's zijn en Jany's haar, is het centrale thema van dit verhaal. Jany is constant bezig met een groot zelfonderzoek en dat brengt hem stapje voor stap je een eind op weg. Hij moet BINNEN DE schatrijke middeleeuwse een absolute topper. Zeker voor Hul zich gedeeltelijk in Hulst en omgeving Het verhaal is bewerkt door het Meel kindervoorstelling wordt morgenavon gespeeld in Den Dullaert. Het stuk t Vos, die ondanks erg enge trekjes de s Hij zet door zijn slimheid de andere van koning Nobel. Hij ontsnapt aa overwinning. Het MJT maakte er eer de jeugd veel plezier aan zal beleve einde. Kaartjes kosten vijf gulden. Zaterdag 11 december. Aanvang 14.00) Het Mechels Jeugd Theater spee naert de Vos'. HET KLEINSTE theater in Antwi Diepestraat, (met een kleine honc februari het familiedrama 'De Canac Herman Brusselmans. Het stuk wore I PEG. Vanavond 10 december gaat het onhaalbare dromen, lang vervlogen dito knieschijven, over voetbal dus, bert, ooit een veelbelovend voetb; leunstoel, vol zelfbeklag terugkijken Iedere vrijdag en zaterdag om 2fl Nieuwjaar. Reserveren gewenst via TI In theater 't Sterretje speelt 15, 19,1 poppentheater Mieke Krik om la zwavelstokjes', voor de jeugd van Hollandia speelt 14 en 15 decembe Büchner in de stadsschouwburg van I De voorstellingen beginnen om 20.00 Illustratie uit 'De tolbrug' van Aidan Chambers. kleur bekennen: welke richting wil hij uit, want wie op de brug blijft staan, blijft op een eiland. Aan het eind van het verhaal zijn Jany's problemen nog niet echt opgelost, maar hij heeft wel goed in de gaten waar het om draait. Een ander raadsel, dat van Adam, waar komt die vandaan, wie is hij echt, wordt wel opge lost. Dat gebeurt in - waar komt die vandaan, wie is hij echt - wordt wel opgelost. Dat gebeurt in een pijnlijke en ontroerende crisis, waarin de wanhoop van Adam treffend verbeeld wordt. Zo krijgt de lezer toch een tevre den gevoel, en het boek gaat mooi twee kanten uit en past aldus perfect bij het thema. En zo is er heel veel in 'De Tolbrug' dat verwijst naar Jany's tweeslachtigheid, zoveel dat je het boek meermalen wilt lezen en daarbij vallen je steeds weer nieuwe aspecten op. Chambers schrijft voor intelligente lezers, je moet je kop er goed bij hou den, pas dan ontdek je de rijk dom van het verhaal. Soms neigt Chambers iets teveel naar het gebruik van ronkende woorden. Een enkele keer wordt de opbouw van het boek ver zwakt door de ingelaste brieven. Brieven van Gill, Jany's vrien din, en van zijn irritante moeder wier bezitterigheid mooi geïllus treerd wordt door haar neiging tot kleptomanie. Aan de andere kant werken die stukjes als fa cetten die je een nieuwe zijde van Jany laten zien. Chambers schrijft niets voor niets, alles verwijst naar iets. Het verhaal is geschreven in de vorm van een verslag dat Jany schrijft over de afgelopen drie maanden. Hier en daar levert Tess haar commentaar. Geen van tweeën sparen ze zichzelf of elkaar. Dat maakt dat 'Tolbrug' veel biedt waarin jongeren iets in herkennen, waarin ze uitge daagd worden tot keuzes maken en elkaar begrijpen. Kortom, een boek staat als een huis. Aidan Chambers: 'De Tolbrug'- Uitg. Querido, prijs 29.90. 'TOFFE TOMMIE Zorgenloos' is eet de Stichting Nederlands Kinderthea ten staat de humor centraal. Het is een musical die wordt gespet tot 18 jaar en geschikt'is voor kinde de voorstelling is 'Zwerfkinderen', die zwerfkinderen in een grote, druk! te overleven door zijn vuisten te zorgenpoppetjes, waarvan ze Toffe T Iedere avond vertrouwt ze de poppe dat ze iets kunnen doen. Maar he kletst als een kip zonder kop, terw uitsluitend kan praten over cijfers er aan zichzelf denkt en absoluut geen Zondag 12 december in Zuidlandthi HET VERHAAL van Kafka's Het verondersteld: Op de ochtend van Joseph K. gearresteerd. De rest van er achter te komen waar hij van! onderneemt hij steeds wanhopiger u tie van 'de rechtbank' te doorgronde Het getuigt van moed om een ni Proces, omdat die van Orson Well meesterwerk. Toch durfde David Jc de medewerking van scenarist Hart lan de rol van Joseph K. vertolkt. Hopkins en Alfred Molina te zien. 1 vond te zien in 't Beest in Goes. Vrijdag 10 en zaterdag 11 december. IN Porgy Bess in Terneuzen wo 'Kleine Nemo' vertoond, voor kindi van de film bestaat uit een bonte tische sketches en leuke voorvalletje lijn. De film begint met een van Nem< dromen en werkelijkheid door elka en zijn. vliegende eekhoorn Icarus worden uitgenodigd voor een bezoe zich niet eens meer af of het een meeslepen door diens avonturen. Woensdag 15 december. Aanvang 1 IN DE 'Story of Qiu Ju' heeft het I anti-feodale fabels 'Het Rode Kore voor een semi-documentair realisrm te met die stijlsprong een speels, v.| resultaat. De film werd vorig jaar Gouden Leeuw en hoofdrolspeelstt Beste Actrice. Het verhaal gaat over de jonge pla dorpshoofd een verontschuldiging tijdens een ruzie een trap tussei neerbuigende antwoord van de eb gerechtelijke instanties aan te kloj: dit simpele verhaaltje heen wordt humor de eenvoud van de Chine: De film is volgende week te zien in Woensdag 15 december. Aanvang

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20