DE STEM
Ten strijde tegen Hollywood
5,- KORTING
s/ooft
Subtiele driehoek Slapen bij 'Sleepless in Seatle'
van Claude Sautet
3 SLOGGI SUPS MET
Leegheid van Hongkong in 'Autumn Moon'
Europese filmmakers bang voor Amerikaans cultureel imperialisme
Peter Lusse verzandt
te veel in trucjes
SUSKE WIS
HAMBONE
Anke de Vries
schrijft geschenk
Kinderboekenweek
DB STEM
Fans herdenken vijftigste
geboortedag Jim Morrison
RTL5 stopt met
tv-dominee
Kunst-maffia
plundert
Russische musea
UIT GIDS
„In een groep krijgt de grootste
schreeuwer gelijk. En dat neem ik
niet, want ik heb gelijk"
Marten Toonder, striptekenaar/schrijver
Amsterdam (anp) - De auteur
Anke de Vries schrijft het zesde
kinderboekenweekgeschenk. Het
thema van de Kinderboeken
week 1994, die duurt van 5 tot
en met 15 oktober, is 'De nacht'.
De Stichting Collectieve Propa
ganda van het Nederlandse Boek
(CPNB) heeft dat woensdag be
kend gemaakt.
Anke de Vries maakte in 1972
naam met haar eerste boek 'De
vleugels van Wouter Panne-
koek'. Ze kreeg een Zilveren
Griffel voor haar tweede boek,
'Het geheim van Mories Besjoer'.
Haar laatste boek 'Blauwe plek
ken' heeft kindermishandeling
als onderwerp en won in 1993
met overweldigende meerder
heid de Prijs van de Nederlandse
Kinderjury in de leeftijdscatego
rie 10 tot en met 16 jaar.
Het kinderboekenweekgeschenk
wordt gedrukt in een oplage van
230.000 exemplaren en cadeau
gegeven aan iedereen die tussen
5 en 15 oktober voor 19,50 aan
kinderboeken koopt. Het ge
schenk werd eerder geschreven
door Paul Biegel, Annie M.G.
Schmidt, Thea Beekman, Jac
ques Vriens en Joke van Leeu
wen.
Aalst (ap) - In 1912 hield de Belgische rooms-katholieke
priester Adolf Daens het al snel voor gezien in de pas
geopende Cinema Central. In zijn snel groeiende indus
triestad Aalst besloot hij iets te doen tegen die Ameri
kaanse films.
„Ik wil niet haarkloven... maar
deze cinema's tonen echt immo
rele films", schreef de priester/
journalist en aanvoerder van de
Christen Volkspartij in het Bel
gische parlement destijds. In
vlammende betogen riep hij op
tot regelgeving om zijn kudde
van deze verderfelijke invloed te
vrijwaren.
Nu, 81 jaar later, is Europa nog
steeds op zijn hoede voor Hol
lywood. De EG heeft quota inge
steld op het uitzenden van Ame
rikaanse televisieprogramma's
en wil haar zwaar gesubsidieer
de filmindustrie beschermen te
gen de transatlantische concur
rentie.
Nu de deadline van 15 december
voor de wereldhandelsbespre
kingen nadert, stort Europa zich
op het front en bindt het de
strijd aan tegen de dreiging dat
Amerikaanse films en tv-pro-
gramma's de Europese cultuur
vernietigen. Frankrijk neemt
daarbij het voortouw.
Ondanks een akkoord dinsdag
tussen de VS en de EG over de
verlaging van de landbouwsub
sidies, en een uitspraak gisteren
van Leon Brittan, lid van de
Europese Commissie voor bui
tenlandse betrekkingen, dat de
VS tegemoet zullen komen aan
de Franse eisen, is het geschil
(ADVERTENTIE)
CONFIDENCEdw^i
U IN TEXTlLfS^O^
Milieuvriendelijk Eco-Tex
(geldt voor alle Dames Slips en bij 2 Sloggi for Men
m.u.v. serie 06). Gemaakt van 95% fijn katoen en
5% Lycra, Luxe Slips 85/10%. Ook na eindeloos
wassen blijven ze perfect in vorm. Zit goed blijft goed.
Aanbieding tot 1 januari 1994.
over de EG-subsidies aan de fil
mindustrie nog niet helemaal
opgelost.
Erfgoed
De VS willen dat films onderdeel
zijn van een handelsakkoord met
de EG, maar Frankrijk zegt dat
zijn filmindustrie tot het cultu
rele erfgoed behoort en niet ver
handelbaar is. Met Frankrijk
voorop is de EG bang dat Euro
pa bij het openstellen van de
grenzen met de VS door films uit
Hollywood zal worden over
spoeld.
Europese culturele iconen, van
Gerard Depardieu tot aan de
regisseurs Bernardo Bertolucci
en Sir Richard Attenborough,
willen dat de beperkingen op de
import van Amerikaanse pro
dukten gehandhaafd blijven om
de eigen Europese produkties
meer ruimte te geven. „Er woedt
een oorlog", aldus Wim Wen-
ders, de Duitse regisseur van
onder meer 'Paris, Texas'. Hij
noemt de Amerikaanse pogingen
hun audiovisuele produkten in
Europa te promoten 'extreem
agressief'.
Advertenties
Michelangelo Antonioni, Pedro
Almodovar en nog eens 4.400
Europese filmacteurs, producen
ten, regisseurs en auteurs koch
ten pagina-grote advertenties in
toonaangevende Europese kran
ten. „Het doel van de grote Ame
rikaanse bedrijven is de comple
te verovering van een markt, die
ze toch al nagenoeg domineren.
Op deze manier vernietigen ze
alle Europese creatieve onderne
mingen", aldus de advertentie.
De filmmakers hebben een
bondgenoot gevonden in de
Franse regering. „Wij willen on
ze culturele identiteit behou
den", zei de Franse minister van
buitenlandse zaken Alain Juppe
onlangs nog. Hij benadrukte dat
Frankrijk nooit zal toestaan dat
Amerikaanse films en televisie
programma's ongelimiteerd wor
den aangeboden. De Franse ac
teur Renaud drukt het als volgt
uit: „Het is 'Dallas' of de Franse
creativiteit."
Toch, het Europese publiek is
niet vies van een hamburger in
de bioscoop. „Wenders en con
sorten staan mijlenver verwij-
Amerikaanse films.
derd van de realiteit", meent
Christian Nolens, marketing-di-
recteur van de twee grootste bio
scopen in Europa, Kinepolis in
Brussel en Metropolis in Ant
werpen. „Ik bedoel, die mensen
zitten op een wolk en trappen
wild in de ijle lucht. Ze hebben
het contact verloren met de con
sument", aldus Nolens.
Voor Nolens gaat het contact
met de consument hand in hand
met het contact met de kassa. In
Kinepolis gingen de afgelopen
zes weken 140.000 mensen naar
'Jurassic Park' kijken. De Franse
zomerhit 'Germinal', met
Renaud en Depardieu in de
hoofdrolllen, werd over dezelfde
periode door 15.000 mensen be
keken.
Top-tien
Sinds Kinepolis zijn deuren in
1988 opende staan er in de top
tien van meest bezochte films
negen Amerikaanse; 'Dances
with Wolves' trok de meeste be
zoekers. Alleen 'Daens', de film
over de priester uit Aalst, wist
zich op plaats negen te nestelen
als film van Europese komaf.
Ook op televisie is het Amerika
dat de toon aangeeft. Ongeveer
83 procent van de televisie-dra
ma's die de Belgische commer
ciële zender VTM in 1990 uit
zond, kwam uit de VS. Gemid
deld bestaat een avondje Euro
pese tv voor bijna de helft uit
Amerikaanse produkten.
Overleven
Vorig jaar vertegenwoordigde de
export van de VS van televisie
programma's en films naar de
EG bijna vier miljard dollar. Het
is grotendeels eenrichtingsver
keer; de EG exporteerde voor
300 miljoen aan films en tv-pro-
gramma's naar de VS.
Voor Nolens kan de Europese
filmindustrie slechts dan overle
ven als ze zich minder elitair
opstelt, zowel commercieel als
artistiek. „Films moeten als
jeans zijn", zegt hij. „Maar in
Europa zijn films heilig. Is het
cultuur."
Van onze filmredactie
De inmiddels 68-jarige Franse
cineast Claude Sautet was on
dermeer verantwoordelijk voor
de beste films met Romy
Schneider. De laatste jaren liet
hij nog maar weinig van zich
horen. Maar vorig jaar werd
zijn laatste film, 'Un coeur en
hiver', bekroond met de Zilve
ren Leeuw in Venetië en de
Franse César voor de beste re
gie.
Een mooi gecomponeerd realis
tisch juweeltje voor wie oog
heeft voor onderhuids blijvende
motieven van mensen. Traag en
een beetje saai misschien voor
degenen die wat meer uitge
sproken drama verwachten.
Het draait om een driehoek
tussen twee, nogal gevoelsarme
heren, compagnons in de viool
bouw die aan hun werk genoeg
lijken te hebben in het leven, en
een jonge, veelbelovende violis
te.
Daniel Auteuil en André Dus-
sollier spelen deze twee toege
wijde vioolbouwers op uitne
mende wijze. Maxime verzorgt
de contacten met de klanten
waarvoor hij veel reist. Stépha-
ne, die de werkplaats beheert,
leeft geheel in de schaduw van
Maxime en heeft genoeg aan
zijn 'vriend'. Zij kennen elkaar
nog van het conservatorium en
hun vriendschap is kleurloos
geworden na al die jaren.
Totdat Maxime verliefd wordt
op een jonge, talentvolle violis
te (Emmannuelle Béart) en
Stéphane zich verraden voelt.
Hij begint een verleidingsspel
met de jonge vrouw. Helemaal
duidelijk worden de motieven
van deze man met het 'winterse
hart' niet.
Sautet maakt echter wel de
onderhuidse hartstocht en de
jaloezie voelbaar in de houding
die de twee mannen tegenover
de vrouw aannemen.
'Un coeur en hiver' van Claude
Sautet draait in Filmhuis Concor
dia in Breda, 9-15 december om
19.30 uur. Om 22.00 uur: 'Hyènes'
van de Senegalees Djibril Diop
Mambety.
Door Jos Kessels
Romantiek kan ontstaan als
twee mensen die elkaar graag
willen hebben elkaar ook krij
gen. Ze zijn verrast door het
geluk dat ze ten deel gevallen is
en dat uit zich dan in wijn en
rozen. Tot zover de romantiek
in de film.
Als de bladeren van de rozen
beginnen te vallen is het met de
romantiek ook gedaan. Je komt
er achter dat hij of zij ook wel
wat minder aangename eigen
schappen heeft, dat de ander er
bij daglicht toch minder aan
trekkelijk uitziet, minder per
spectief biedt voor de toekomst,
enzovoorts.
Als dit besef wat traag verlo
pen is, is men inmiddels ge
trouwd en heeft kinderen. De
romantiek maakt dan in het
gunstige geval plaats voor lief
de en vertrouwdheid, in het
ongunstige geval voor gewen
ning en sleur. Op den duur
vallen die vaak samen. Tot zo
ver de romantiek in het leven.
'Sleepless in Seattle' van Nora
Ephron is een 'romantische'
film die ophoudt voordat het
leven begint. Sam (Tom Hanks)
is een jonge weduwnaar, die
met zijn zoontje Jonah naar
Seattle verhuist om opnieuw te
beginnen.
Sam kan zich echter niet over
het verdriet van het verlies van
Meg Ryan en Tom Hanks in de film 'Sleepless in Seattle'.
FOTO TRISTAR
zijn vrouw heenzetten. Hij ge
looft niet dat hij ooit nog ie
mand tegenkomt waarvoor hij
hetzelfde zal voelen. Zijn zoon
tje Jonah lijdt met hem mee.
Op kerstavond belt Jonah ten
einde raad naar een bekende
vrouwelijke radio-dokter. Hij
vertelt haar dat zijn vader een
vrouw nodig heeft. Duizenden
vrouwen reageren op de op
roep. Een van de luisteraarsters
is Annie (Meg Ryan), een jour
naliste uit Baltimore. Zij is ver
loofd met een kluns, die overal
allergisch voor is.
Annie is geroerd door de harte-
kreet van de jongen en probeert
contact te zoeken met Sam. Het
heeft nog heel wat voeten in de
aarde eer het zover is, maar
dan is het ook rozegeur en
maneschijn.
Schrijfster en cineaste Nora
Ephron schreef eerder de sce
nario's voor 'Heartburn' en
'When Harry met Sally'. Zij
heeft haar leven gewijd aan
relatieproblemen en zal wel tot
de conclusie gekomen zijn dat,
wil je een romantische film
draaien, je moet stoppen zodra
ze elkaar in de armen sluiten.
Voor mijn gevoel haalt ze in
'Sleepless in Seattle' romantiek
en sentimenteel gekwijl door
elkaar, met als gevolg dat de
ondertitel van de film 'slapen
in de bioscoop' wordt.
Het lijkt of ze meedoet aan een
wedstrijd waterlanders versie
ren. Actrice Meg Ryan jankend
in de auto om het telefoontje
van de jongen, terwijl ze zelf
opgescheept zit met zo'n flapd
rol. Wat doet ze trouwens bij
die man, vraagde je de hele film
af.
Vervolgens zie je weer beelden
van Tom Hanks alleen aan het
water en Meg Ryan duizenden
kilometers verderop alleen op
een zitbank. En dan het zoon
tje. Hij ziet een date van zijn
vader met een meisje niet zitten
omdat hij zich ergert aan haar
lachje. Later reist het knaapje
op eigen houtje naar New York
om daar De Ware voor zijn
vader te ontmoeten.
Nora Ephron verwijst naar
oudere films om haar eigen
draak te rechtvaardigen. Toen I
wisten de mensen nog wat ro
mantiek was, laat ze Meg Ryan
verzuchten tijdens 'An affair to
remember' met Gary Grant en
Deborah Kerr.
'Sleepless in Seattle' draait in
Cinesol 1 en 3 in Breda en De
Koning van Engeland in Hulst
Door Marjan.Mes
De nieuwe, bijzondere speel
film 'Autumn Moon' van de
Hongkong-cineaste Clara Law
draait zondag (20.30 uur) in
Filmtheater Oosterhout (Slot-
jesveld 15). Dit gebeurt in het
kader van een klein filmfestival
gewijd aan het 'Europees Jaar
van de Ouderen en Solidari
teit'.
Vanavond wordt de Duitse be
jaardenkomedie 'Lina Braake'
uit 1975 vertoond en morgena-
vond de charmante, licht ver
vreemdende filmkomedie 'La
chasse aux papillon' van Otar
Iosseliani. Over het leven van
een stel bejaarde excentrieke
lingen in een Frans dorp dat
door de moderne tijd wordt
verstoord.
'Autumn Moon' is vooral een
film voor cinefielen die op een
terloopse, bijna documentaire
manier het leven schildert in
een grootstedelijk niemands
land. Het Hongkong van Clara
Law is een bijna abstract, leeg
decor voor de innerlijke roerse
len van de hoofdpersonen. Een
tienermeisje uit deze stad en
een iets oudere, onverstoorbare
Japanse toerist trekken met el
kaar op.
Het jonge kind neemt hem mee
naar haar oude grootmoeder
die met haar traditionele kook
kunst en haar stilzwijgende
aanwezigheid de kloof tussen
de jongen en het meisje weet te
overbruggen. Tussen het drietal
bestaat een liefdevolle, woord
loze verstandhouding.
Veel gebeurt er niet tussen de
jongen en tiet meisje. De jonge
man heeft een gepassioneerd
seksueel avontuur (heel au
thentiek gefilmd) met een teder
verloop, het meisje gaat met
een vriendje naar het strand.
Sommige scènes hebben een
grote emotionele lading en ver
wijzen naar de eenzaamheid
van mensen in een cultureel
ontheemde samenleving.
Ondanks db kilte en vervreem
ding is er toch een natuurlijke
band met het verleden in 'Au
tumn Moon' en met de dingen
die daarin goed en vertrouwd
waren. De Japanner, die alles
met een videocamera regis
treert, blijkt ook niet de con
tactgestoorde toerist die hij
aanvankelijk leek te zijn. Zijn
bibberige amateurbeelden van
het stedelijk landschap van
Hongkong glijden telkens voor
bij in deze trage, contemplatie
ve film. waarin heel natuurlijk
wordt geacteerd.
DONDERDAG 9 DECEMBER 1993 DEEL
i Fans treuren bij het graf van Morrison
FOTO Ad
z.:
De Belgische priester Adolf Daens, hier gespeeld door de acteur Jan Decleir in de succesvolle
Europese film 'Daens', was al in 1912 in vlammende betogen op zijn hoede voor de stroom van
FOTO ARCHIEF DE STEM
De Amerikaanse televisiedomi
nee Robert Schuller wil niet lan
ger uitzenden via RTL5, omdat
er te weinig mensen kijken. Ge
ruisloos heeft het commerciële
station het reli-uurtje 'Hour of
Power' reeds na twee maanden
met ingang van komende zondag
geschrapt.
„Wij betalen RTL5 zo'n 25.000
gulden per uur en er kijken
slechts tussen de 10.000 en
20.000 mensen. Dat hadden er
zeker 100.000 moeten zijn. De
kosten wegen duidelijk niet op
tegen de baten", aldus Schullers
woordvoerder J. Geerts van de
European Organisation of the
Chrystal Cathedral Ministeries
in Amsterdam.
'Hour of Power' is nu alleen nog
te zien via Super Channel, dat
een vergelijkbaar uurbedrag
vraagt en wel voldoende kijkers
garandeert.
Parijs (ap) - Jim Morrison
zou' gisteren vijftig zijn ge
worden, maar de Franse poli
tie toonde weinig mededogen
met fans die op de begraaf
plaats Père Lachaise in Parijs
de legendarische Doors-zan-
ger wilden herdenken.
Zodra de menigte te groot werd
of zich in de ogen van de gen
darmes onbetamelijk gedroeg,
werd ingegrepen. Tientallen fans
probeerden desalniettemin zo
dicht mogelijk bij het bescheiden
graf te komen. Een enkeling luk
te het iets toe te voegen aan de
stapel bloemen, kaarsen, liefdes
brieven, foto's, wierook en ge
dichten die er al lag.
De Belgische tiener Peter Da-
blieck zei dat hij met harde hand
was verwijderd omdat hij een
fles whisky bij zich had. De
17-jarige Frangaise Gaelle Ra-
baste zei op Jim te zullen wach
ten.
De vijftigste geboortedag van
Morrison wordt in Frankri|
herdacht met foto-exposities, ta
dio- en tv-specials en een Doors-
filmfestival. Jim Morrison stiei
in Parijs in 1971.
Moskou (ap) - Russische muse
worden geplunderd door crimi
nelen die antiek en kunst in he
Westen verkopen. Dat heeft dt
krant Troed gisteren gemeld
In de eerste helft van 1993 vie
de waarde van de gestolen kunst
20 keer hoger uit in vergelijking
met vorig jaar, aldus de krant
Vladimir Mefti, hoofd van di
recherche-afdeling voor kunst
diefstallen bij de Moskouse poli
tie, zei dat de overheid snel moe
ingrijpen. De politie lost nog
geen 40 procent van de gevalta
op, zei Mefti.
Terneuzen - Zuidlandtheater,
Schoudervulling door Peter
Lusse. Gezien op 7 december
1993. Op 7 jan. in Etten-Leur,
31 maart in Bergen op Zoom,
27 april in Oosterhout en 18
mei in Breda.
Door Kees van Meel
Zelden zal bekendheid van de
televisie iemand zo in de weg
hebben gezeten als Peter
Lusse. Een van de eerste
grapjes mondt uit in de zin
snede dat hij en zijn compag
nons 'mekaars vrienden voor
het Leven zijn'. Vanaf dat
moment is de toon voor het
grootste deel van zijn show
jammer genoeg gezet.
Het gegeven op zich is alleszins
de moeite waard: een schlemieli
ge jongeman kijkt terug naar de
trucs die hij moest uithalen om
in het leven overeind te blijven.
Allerlei schijnbewegingen heeft
hij nodig om zich waar te ma
ken, al blijkt elke keer weer dat
hij het net niet redt.
De nodige zelfspot, sarcasme ten
aanzien van de truttigheid in
zijn opvoeding en venijnige ste
ken naar de alles toedekkende
maatschappij zijn ingrediënten
die tot diepgang kunnen leiden.
Lusse kiest echter voor de mak
kelijkste oplossing. Hij refereert
aan zijn naamsbekendheid en
geeft meer van wat we al van
hem kennen. Kromme construc
ties als: „Bijzondere vent toch
nog, ergens" zijn in feite regel-
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. The firm.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. Alaadin.
20 -u. Hard target.
20 u. The piano.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Close my eyes.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Sleepless in Seattle.
- Alhambra 2
20 u. Hard target.
- Alhambra 3
20 u. Tina, what's love got to do
with it.
- Alhambra 4
20 u. House of spirits.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Tina - What's love got to do
with it, 12 j.
20 u. Hard target.
20.15 u. Swoon.
- Roxy 1 - 20.15 u. Born yesterday.
- Roxy 2 - 20 u. The firm.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. Tinci - What's love got to do
with it, 12 j.
rechte copieën van zijn eigen
televisieserie.
Op de möhïenten dat hij d
maniertjes achterwege laat, is
aardig op dreef. Vooral in scènes
met zijn beide partners kan
in een underdogrol tot wat bete
re humor komen. Maar echt flit
send is hij nergens. Zijn grappen
zijn voorspelbaar, vaak niet
diepgravend en ook niet echi
komisch.
In enkele sketches bespot
bepaalde maatschappelijke
gevens. Het hardst gaat Lusse te
keer tegen de katholieke kerk
die probeert homo's van hun
'tegennatuurlijke neigingen'
te brengen.
Na de pauze heeft zijn show iets
meer eenheid. De rol van de
naïeve jongen krijgt meer gestal
te en even is er ontroering als hij
vertelt dat hij als enige jongetje
in zijn buurt een-klerenhanger
als pistool moest gebruiken. De
overstap naar het grote leven,
waarin hij zijn jongensdroom om
Indiaan te zijn vervangen heeft
door iets volwassens, is dan
makkelijk te volgen.
Het mooiste moment van de
avond is het lied van Paola Ver
bij, begeleid door Dick Kuijs,
over een liefde die van haar kant
totaal is, maar die niet wordt
beantwoord. „Hoe demp je in
godsnaam een vulkaan?" is haar
vraag aan zichzelf. Lusse zeli
probeert antwoord te geven in
zijn slotlied, maar komt niet ver
der dan de schoudervulling van
zijn eigen programma. En dat
zijn te veel bekende trucjes.
20 u. Jurassic Park.
20 u. Sleepless in Seattle.
BRUGGE
- Kennedycomplex
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. Aladdin.
22 u. The firm.
20 u. Rising sun.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
EO: 7.07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo.
14.05 Dingen die gebeuren. AVRO:
17.07 Radiojournaal. KRO: 20.04 On
dertafel. AVRO: 22.04 Sportpanora-
ma. NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. VPRO: 0.04-7.00 Nachtle
ven met om 0.04 Street beats; 3.02
Het paradijs; 4.02 Grand disco clas-
sique; 5.02-7.00 De gezamenlijk zen
ders Paesens Moddergat
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Goedemorgen Nederland (met om
7.53 Woord onderweg. 8.04-8.15
NCRV's Hier en nu|. 9.04 Wie weet
waar Willem Wever woont? 10.04
Muziek bij de koffie. 11.04 Plein
publiek. 12.04 Middag-magazine
(13.04-13.15 NCRV's Hier en nu).
14.04 G'oud en nieuw. 15.04 Reis
lustig, reislastig. 16.04 Discogram.
16.47 Iets anders. EO: 17.04 Alle
mensen. VPRO: 18.04 Ekkel horizon
taal. TROS: 19.04 Poster. 20.04 Mu
sic all in. 21.04 Voor wie graag
luisteren wil. 22.30 Coulissen.
23.04-24.00 Sesjun
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00., 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. V00 7.02 Ochtendstem
ming. 9.00 Muziek voor miljoenen.
11.00 Het ochtendconcert. Radio
Kamerork. met hobo; 12.21 Muz.
voor sopraan, klarinet en piano.
13.04 Klassiek op verzoek. VARA;
14.00 Middagconcert. Rotterdams
Philharmonisch Orkest. 15.40 Jo-
hann Heinrich Schmelzer. 16.00 De
Nederlanden. KRO: 17.00 Zin in mu
ziek. 18.04 Klassiek. 19.30 Het orgel.
20.02 Avondconcert. Nederlands
Blazers Ensemble met piano en
trompet. 22.00 Laudate. 23.00 Deze
eeuw. TROS: 0.00-1.00 Vier na mid
dernacht
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02
Perspectief. 10.02 De duvel is oud.
RVU: 11.02 Kleur bekennen. NOS:
12.02 Weldenkende mensen. 13.10
NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang.
NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Groen
Links. NMO: 18.02 Actualiteitenpro
gramma in drie talen: 18.02 Neder
lands programma; 18.30 Arabisch
programma; 18.45 Turks program
ma. EO: 19.00 Waar waren we ook
alweer? NOS: 19.15 Nieuws en ac
tualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Ontdek de psychologie.
21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS:
22.00 Finale. NOS: 23.07-24.00 Met
het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziakkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws, actu
aliteiten en service. 12.55 Bericht
voor boer en tuinder. 13.08 Bra
bants nieuws. 13.11 Radio Nieuws
Centrale. 13.32 Brabants nieuws.
13.34 Muziek. 14.03 Brabants
nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03
Brabants nieuws. Aansl. Tussen
Amsterdam en Brussel. 16.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Sociaal eco
nomisch programma. 17.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en ach
tergrondprogramma. 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht