Einde Amish lijkt nabij Goa: wild en goedkoop de VS ïeeuwlijn arkten in België INSUMENT Toeristenstroom dreigt primitief levende christelijke sekte te vermorzelen Sprookjesstranden in West-India Ze zien er inderdaad koddig uitdie overjarige hippies met hun dikke buiken en lange grijze haren die kennelijk van hun pensioen genieten. DONDERDAG 9 DECEMBER 1993 DECEMBER 1993 D] •kten ingericht. Zoals in nt Hubert (vanaf a.s. zater- alle middagen tot 18.301 Robertville tot 2 janua-1 n het Centre Nature Bot-1 ge), Dinant (17 tot 31 de- lber) en Spa. In dit oude iroord in het hart van de 'ennen wordt van zaterdag ot vrijdag 31 december een ■st- en Oudejaarsmarkt ge- iden met oude ambachten, ristische snufjes en natuur de nodige (lokale) gastro- nie. In het stadje is boven- n een speciale kribbentocht gezet. uw en heel apart belooft fraaie kasteel van Modave .vorden, niet ver van Huy. kasteel zal van 18 decern-1 (inclusief le en 2e Kerst- t/m 8 januari voor het I >liek geopend zijn en is >r natuurkunstenaars op in- ikwekkende wijze gedeko- jrd met bloemen, planten en lere in de natuur gevonden ecten. iditiegetrouw hebben de I gen ook weer gezorgd voor r bijzondere autoroutes )r wie er de komende weken even uit wil. De routes en door de provincie Ant- rpen en gaan langs vele itallen kerststalletjes die en der -meestal bij de kerk het gemeentehuis- zijn op- ouwd. Er is zelfs een spe- .e kindertocht, die hoofdza- ijk langs stallen met leven dieren gaat. Wie 6 over- akt op Rabobankrekening '551352 in Putte van de ristische Federatie Provin- Antwerpen krijgt de bro- ,re 'Kerststallen' toegezon- /informatie krijgen via del zoen is ook de USA op te intersportplaatsen selecteren! n centimeters. ar dagelijks actuele informa- 3 Europese landen en van| ten, het weer, langlaufmoge- euwval. Verder is per plaats •bij ook de aantallen pistes, js worden vermeld. Bellers jf van de telefoon direct de imstandigheden in Nederland oor de KNSB goedgekeurde ntueel uitgezette langlaufloi- minuut. auto, elektronisch te be- n ramen of stoelen) of is on een ordinair rijke pat- iespect of status dwingt zo ad er niet meer mee af. rialisme, glamour en geld- erij horen niet bij de jaren itig. Eenvoud, milieube- zijn, bezinning, vooruit- passen meer bij deze tijd. at is niet alleen terug te :n in het interieur, kleed- ig en de opvattingen van en, het duikt zelfs op in stoers als auto's. De op- id vormgegeven kleine au- zoals de Mazda 121, de uit Twingo en de Nissan i, verbeelden het moderne en en de goede smaak van bezitters. Het kan de red- betekenen van de auto-in- ie, die momenteel door de sie en tegenvallende ver- z'n grootste na-oorlogse beleeft. cpositie 'De Compacte Au- eschiedenis met toekomst', anaf morgen in de Rotter- e Kunsthal te zien is, il- sert de imagoverschuiving de kleine auto. Techniek, geving en maatschappelij- tatus komen ruimschoots de orde. Dat de tentoon- ng niet alleen voor au- aks is, mag duidelijk zijn. eine auto is meer. jmpacte Auto, Geschiedenis toekomst wordt van 19 de er t/m 13 februari gehouden Kunsthal Rotterdam, West- jk 341Openingstijden: di t/m n 10-17 uur, zon- en feestda- an 11-17 uur. Toegangsprijs: issenen 10, kinderen van 6 jaar 7,50. Door Mare de Koninck De Amish vormen een christelij ke leefgemeenschap met een ei gen, zeer strikt, geloof dat hun bestaan een spectaculaire aan blik geeft. Ze verwerpen heden daagse technologie en leven goeddeels zonder b.v. electrici- teit en auto's. Wie als buitenstaander Dutch of Amish Country binnenrijdt, krijgt de indruk de vorige eeuw te betreden. (Men kan althans die indruk krijgen, maar daar over straks meer in dit droevige verhaal...) Ineens remt het levenstempo dramatisch af en bestaat het lokale verkeer uit ranke paarden voor dichte zwarte koetsjes ('buggies') waarin streng geklede vrouwen en mannen met hoofd deksels op kunnen worden ont waard. Op het land trekken spannen van wel zes zware trek paarden de ploegen, waarop de landbouwers onder breedgeran de hoeden overeind staan, door de vruchtbare aarde. Aan de waslijnen bij de boeren woningen wuiven in de zwakke wind de quilts, ambachtelijke lappendekens in kleurige patro nen. Kinderen, ook in uniform, spelen met step en bal als in een ouderwetse schoolplaat. Achter de geopende luiken van de schu ren hangen de tabaksbladeren te treuren. Hier en daar zegt een simpel opschrift dat appelcider te koop is. En steeds weer in ontroerende schoonheid reppen zich de buggies, eenzaam of in kolonne, door het levend schil derij. Kaarslicht Deze aan alle kanten door het jachtige moderne Amerika om sloten oase is zo'n 20 kilometer breed en lang en ligt in de scha duw van het stadje Lancaster, dat drie eeuwen geleden door vroege pioniers uit Europa is gesticht. Er wonen nu ongeveer 19.000 Amish in Pennsylvania Dutch Country, bijna allemaal van de landbouw. Eigenlijk is 'Dutch' Country een foutieve naam. De Amerikanen die het zo genoemd hebben be doelen Deutsch, Duits, en niet Nederlands. Maar dat is voor Amerikanen een nogal ingewik keld verschil en men laat het nu maar bij de ooit gemaakte ver gissing. De Amish zijn in over grote meerderheid van Duitse komaf, ook al gaan enkele wor- Een van de mooiste landschappen van de Vere nigde Staten is een gebied dat in zijn benaming naar Nederland verwijst: Pennsylvania Dutch Country. Ook wel: Amish Country. Het is een agrarische streek in het zuidoosten van de staat Pennsylvania, niet ver van Philadelphia. Het is een licht golvend land, waar grote hagelwitte boerderijen, geflankeerd door torenhoge silo's, tegen de meestal diepblauwe lucht afsteken. Het bijzonderst aan het terrein zijn de mensen die er wonen. Het zijn de Amish people, een uniek volk dat er een unieke levensstijl op na houdt. tels terug naar Zwitserland en Nederland. Hoewel hun voorou ders al 250 jaar geleden - door vervolging uit Europa verjaagd - over de oceaan naar deze streek kwamen, spreken de Amish van daag naast Engels ook nog altijd Duits en zeggen ze hun gebeden volledig in het Duits. Toch hebben ze ook een religieu ze band met Nederland. De Amish zijn een kerkelijke af scheiding van de Mennonieten. En die laatsten zijn vernoemd naar de 16-de eeuwse Neder landse priester Menno Simons, de anabaptist die zich verzette tegen de kinderdoop. De Menno nieten (waarvan er eveneens veel in de buurt van Lancaster wo nen) en de Amish laten hun kinderen tot hun 18e jaar onge doopt zodat ze als volwassenen zelf kunnen beslissen of ze zich officieel willen laten inwijden in het geloof. De Amish onderwerpen zich aan strenge leefregels. Hun donkere kleding is precies voorgeschre ven. Als een man een baard draagt, betekent dat dat hij is gehuwd, 's Avonds wordt bij kaars- en olielicht geleefd. Kin deren mogen na hun dertiende jaar niet meer naar school. On derwijs wordt in eigen handen gehouden en in huiskamers ge geven door ongehuwde vrouwen. Er zijn geen kerkgebouwen; diensten zijn bij iedereen om beurten thuis. Men gaat niet in het leger en neemt niet deel aan verkiezingen. Weinig woorden Radio en televisie zijn taboe, evenals bijvoorbeeld horloges. Bij gebrek aan elektriciteit zor gen bij elke boerderij metalen windmolentjes voor de energie, o.a. nodig om water op te pom pen. Bezoek aan een dokter in de buitenwereld is toegestaan, evenals reizen naar familie per openbaar vervoer. Er zijn tien tallen andere Amish-gemeen- schappen in de VS en Canada (nergens anders ter wereld), maar die in Pennsylvania Dutch Country is de oudste en grootste. De regels worden gesteld door de 'bisschoppen', die elk niet meer dan dertig tot veertig gezinnen in hun diocees hebben. En de regels veranderen regelmatig. De Amish zijn geen fossiel volk en hun godsdienst is niet star. Te genwoordig staan de meeste bis schoppen bij voorbeeld het ge bruik van tractoren op het erf van de boerderij toe, maar niet op het land. Een te ver afdwa lende tractor zou het karakter van een auto krijgen! Telefoon is ook zo'n modern in strument dat nu enigszins wordt gedoogd. Maar niet in huis. Wel in winkels. En verder in zeldza me hokjes die eenzaam in het land staan. Telefoon kan onont beerlijk zijn, maar bedreigt de 'Amish-plicht elkaar regelmatig aan huis te bezoeken. In de Amish-filosofie staan de deugden van bescheidenheid, matigheid, respect voor de na tuur, werklust, hulpvaardigheid en verantwoordelijkheid voor buurt en gezin centraal. Het is niet per se een sombere houding, maar een van eenvoudige genoe gens. En vooral de bruiloften in Amisch Country zijn massale en vrolijke feesten. Om in dat ritme en volgens die idealen te kunnen leven zijn geen automobielen en is geen hoger onderwijs nodig. Ze worden 'the gentle people' - het aardige volk - genoemd. En aardig zijn ze. Althans glimla chend, schuchter en ontwijkend. In hun spaarzame contacten met 'the English' (dat zijn alle niet- Amish), zijn ze voorkomend maar van weinig woorden. Het is een delicate houding die hun identiteit bewaakt. En die elke 'Englishman' doeltreffend weer houdt van de aandrift om een Amish nu eens vrijmoedig te on dervragen over wat er écht in hem of haar omgaat. De Amish hebben geen woordvoerders. Geen individuele en geen collec tieve. Kermis Dat is Amish Country. Een tere streek van een trots en vlijtig volk, dat voorgoed lijkt te mogen blijven leven op klank van paar- dehoef en wagenwiel. Lijkt... Want er voltrekt zich in Amish Country een moderne tra gedie die het einde kan inluiden van deze wijkplaats zonder weerga. Feitelijk is het leven van de Amish thans al zelden meer zo als het voorschrift wil, het land schap vraagt en hierboven be schreven. Want zoals het moet zijn, zo is het teruggedrongen naar alleen nog de vroegste och tenduren of de somberste dagen in de guurste seizoenen. De ove rige tijden laat overig Amerika deze uitzonderlijke mensen niet langer alleen. Amish Country wordt sedert enkele jaren be laagd door misschien wel de meest meedogenloze van alle commerciële verschijnselen: het massatoerisme. Een waarnemer die na het prille morgengloren terugkeert op het middaguur, krijgt als een schok de ontluistering toegediend. Een buggy trekt door het land, met achter zich aan een lange file van touringcars (gids geeft uitleg door de microfoon) en particu liere auto's van dagtrippers. In de Amish-dorpjes zijn de straten overspoeld met vakantiegangers, die zich gretig de nu door fabrie ken geleverde quilts aanschaf fen. Handige lieden in Amish- vermomming bieden 'buggy-rit jes' door de omgeving aan. Aan de rand van Amish Country, langs Route 30 die naar Lancas ter leidt, lijkt het Wel kermis. Tientallen lawaaierige uitge monsterde motels wisselen zich af met fast food-restaurants, Wax Museums, Hollandse Mo lens, mini-golfbanen en heuse helikopters om vluchtjes mee bo- Een Amish-vrouw bezig op het land. Het rustige bestaan van deze sektarische bevolkingsgroep staat onder druk. FOTO EO ven het heilige land van de Amish te maken. Ook in de buurt hebben zich de populaire 'outlet stores' geves tigd. Dat zijn de kolossale, ma gazijnachtige winkels, waarin rechtstreeks vanuit de fabriek aan de consument wordt ver kocht. Profiteren Veel kwaad is gedaan door de succesvolle Hollywood-film 'Witness', die in 1986 uitkwam met Harisson Ford in de hoofd rol. Het is een magnifieke, met liefde gemaakte, ook vandaag over de hele wereld nog veelver- toonde detective-film, die zich afspeelt in Amish Country. De ontmoeting van de wereldse speurder met de ingetogen ge- loofs-cultuur, de barn-raising- scene (waarin honderden Amish waarheidsgetrouw in één dag een reusachtige boerenschuur bouwen), het zijn beelden die tallozen voorgoed zullen bijblij ven. Maar de film heeft ontelba re buitenstaanders ook nieuws gierig gemaakt en naar dit decor getrokken. Er zijn nog geen 20.000 Amish in dit hoekje van Amerika. En er komen nu elk jaar 5 miljoen 'English' op af om een glimp van ze op te vangen en om zich in de omgeving te vermaken. In hor des trekken ze door Amish Country, dat geen reservaatsta- tus heeft en dus voor iedereen vrij toegankelijk is en vrij te exploiteren. De oorspronkelijke bewoners kunnen hun omgeving alleen verdedigen door hun land en hun boerderijen aaneengeslo ten in eigen handen te houden en niet te verkopen aan buiten staanders. Maar ook dat laastste wordt met het jaar moeilijker. De Amish groeien snel in aantal en het beschikbare land voor de kinde ren om óók op te gaan boeren, slinkt evenredig. Bovendien stij gen de grondprijzen in de hele omliggende regio in razend tem po. De grootste bevolkingscentra aan de Amerikaanse oostkust, New York, Philadelphia, Balti more en Washington, ze liggen stuk voor stuk op hooguit drie uur rijden afstand. Steeds meer pendelaars komen wonen in dit charmante - maar hoe lang nog? - landelijke gebied. Vooral de stijgende grondprijzen maken het voor veel Amish on ontkoombaar om mee te gaan profiteren van de toeristische kooplust. Ze zetten bij hun boer derijen kramen op met groente, fruit en producten van huisvlijt. Ze bieden hun antiek aan op plaatselijke veilingen. Tegen be taling bieden ze rondleidingen aan - bijna zwijgend door kinde ren gegeven - door hun eigen huis en bedrijf. Ze gaan bijver dienen in de bouwbedrijven, winkels en huishoudens van de English in Lancaster. Fataal Sommigen denken dat de Amish voldoende flexibiliteit hebben om in Pennsylvania Dutch Country te kunnen blijven be staan in waardigheid en authen ticiteit. Omdat bescheiden aan passing aan moderne ontwikke ling geen absoluut taboe is (elek trische kassa's zijn onlangs door enkele bisschoppen toegestaan!), en omdat uiteindelijk ook de commercie geen belang heeft bij hun vernietiging, zou 'the gentle people' toch overlevingskansen hebben. Hun politieke afzijdigheid weer houdt de Amish er echter van om met de verantwoordelijke buitenwereld naar oplossingen te zoeken. Ook in deze crisistijd kunnen journalisten geen Amish' zegslieden vinden die hun hart luchten. Wel laten jongeren die hun godsdienst en bestaanswijze trouw willen blijven, hun ge moed spreken door weg te trek ken om nieuwe gemeenschappen op te zetten in geïsoleerder stre ken, onder andere in Kentucky. Maar hun aantallen blijven toch beperkt. Scheiden is moeilijk en riskant en de nieuwe omgeving is niet altijd gastvrij. In een zeldzaam openhartig ge schrift van een anonieme Amish' bisschop, zei deze onlangs: 'Onze zonen en dochters kunnen niet op tegen de projectontwikke laars. Voor het eerst in 250 jaar wordt onze manier van leven verstoord. Dit kan het begin van het einde zijn. Alleen die Amish zullen hier kunnen blijven die grote winstgevende bedrijven hebben. Na verloop van tijd zul len zij de kerk verlaten. Gods dienstige vervolging is nooit fa taal gebleken voor het Christen dom. Welvaart vaak wel'. Door Rob Ruggenberg Als je geen baard hebt en je haar niet in een staartje draagt, val je een beetje uit de toon op Anjuna-beach, het wildste strand van het Mysterieuze Oosten. Maar niet lang meer zal dit sprookjes- strand vol palmen voorbehouden blijven aan oude en jonge hippies. Duitse, Ame rikaanse, Zwitserse, Britse, Italiaanse, Zweedse en Deense toeroperators vlie gen sinds vorig jaar elke week al naar de goedkope sprookjesstranden van Goa in India. Nederland sukkelt nog een beetje achteraan, maar toch telt Goa jaarlijks onder zijn 100.000 buitenlandse toeristen nu al drie tot vierduizend Nederlanders, die de reis individueel maakten. Voor de meesten is dat een lange tocht: eerst de goedkoopste vlucht naar Bombay en daarna een etmaal lang per trein naar Goa (vertrek 2x daags vanaf het Victoria-station in Bombay; vraag naar 'instant booking for tourists'). De bus uit Bombay doet er vier keer zo lang over, maar kost een kwart. Sneller en duur der kan ook, met een binnenlandse vlucht: Air India vliegt elke dag Bombay-Goa vice versa. Ben je er eenmaal, dan kost vakantie bijna niets meer. „Goa biedt hetzelfde als de Caribbean, maar dan tegen de helft van de prijs", zegt Ivo Cardozo, manager van een van de viersterrenhotels in Panjii, de 'hoofd stad' van de provincie Goa. Hij heeft gelijk: in Goa kun je zeer voordelig genieten van Sun, Sea, Sand Sex zoals het heet. Voor de cynici komt daar nóg een S bij: die van Suffering. India is immers ook het land van het lijden en de armoede. Wie met minder luxe genoegen neemt dan Cardozo's viersterrenverblijf, is hier werke lijk spotgoedkoop uit. In Panjii zijn prima hotelkamers te krijgen voor een tientje per dag. Een hut op het strand is te huur voor honderd gulden in de maand. En in de van wrakhout en palmbladeren gebouwde restaurantjes op Anjuna-beach betaal je voor een groot bord gebakken haai met friet en salade nog geen rijksdaalder. De stranden van Goa zijn schitterend en meestal leeg en verlaten. Prachtig zand, een Het strand van Anjuna-beach met hip pies. FOTO PIET DEN BLANKEN blauwe zee, palmbomen tot aan de vloedlijn. Tijdens het zonnebaden masseren Indiërs voor een paar rupees je armen of je voetzo len. Geen wonder dat de hippies uit het westen hier in de jaren zestig en zeventig massaal neerstreken. Een decennium later reeds werd hun plaats ingenomen door moderne rugzaktoeristen die, bepakt als kamelen, met busladingen tegelijk arriveerden. Een aantal van hen is blijven hangen, vooral op Anjuna-beach. Zij vormen nu ongewild een attractie op zichzelf: vakantievierende Indiërs rijden met bussen langs de stranden om een glimp op te vangen van de blote westerlingen. Koddig Ze zien er inderdaad koddig uit, die overja rige hippies met hun dikke buiken en lange grijze haren, die kennelijk van hun pensioen genieten. Maar pas op: sommigen reageren agressief op de komst van de moderne mid denklasse-toerist die hun al twintig jaar durende rust komt verstoren. Sommige van die stranden vormen elke nacht het toneel van wilde feesten, waarbij de Indiase politie voor wat baksjiesj een oogje dichtknijpt, behalve als de plaatselijke bevolking wat al te actief deelneemt. „Dan verschijnt plotseling een soort ME, een in bruine camouflagekleding gehulde politie, die met bamboelatten de Indiërs wegran- selt", vertelt een jonge Amsterdammer, die zich al een maand van het ene naar het andere strandfeest spoedt. Voor vakantiegangers die meer willen dan al die S'en, valt in Goa veel te beleven. „Er is hier zo veel te zien: als je even links kijkt, heb je rechts weer wat gemist", zegt een andere Nederlandse toerist. Goa was van 1510 tot 1961 een kolonie van Portugal en dat is goed te merken: de wegen tussen de palmen en de rijstvelden door zijn bezaaid met eeuwenoude kruisbeelden, ka pelletjes en suikergoed-witte kerken. Maar het gebied (ruim 100 km langs de oceaan en ruim 60 km breed) telt ook talloze hindoe- staanse en brahmaanse tempels, sommige ouder dan 500 jaar. De wegen zijn goed, maar smal. De toeristen rijden hier graag rond op ploffende Enfield- motoren, die je voor minder dan 250 per maand kunt huren. Dat is aantrekkelijk, maar er is alle reden om beducht te zijn voor het gevaarlijke, zeg maar bloedlinke verkeer in Goa: een kwart van alle aids-gevallen wordt veroorzaakt door bloedtransfusies. Maar risicofactor no. 1 voor de toerist blijft toch nog seks. In India zijn kus-scènes in films nog steeds taboe, maar aids tiert welig. Mannen die voor het gangbare tarief van twee gulden wel eens naar de hoeren willen, kunnen beter tegelijk hun testament maken: 40 procent van de prostituées in Goa is besmet, zo meldde het Duitse weekblad Der Spiegel onlangs. Seizoen Het toeristische seizoen in Goa begint in september en duurt tot en mei. De tempera turen schommelen in die periode tussen de 22 en 32 graden. Met kerstmis is het 't drukst. Theoretisch zijn er in het gebied 15.000 bedden beschikbaar. Als alles vol zit, kun je altijd nog op het strand slapen. Tijdens onze zomervakantie is dat laatste helaas niet mogelijk: in juni, juli en augustus vallen hier de moessonregens met gemiddel den tot 900 mm per maand. Dat zijn ver schrikkelijke plensbuien. In september en oktober zijn er af en toe nog verfrissende regens, maar vaak is het dan ook droog en zonnig. Bijsmaak Toerisme in India heeft altijd een vreemde bijsmaak gehad: Nederlanders gaan niet zo gauw op vakantie in een land waar armoe een hoofdkenmerk is. Het gemiddelde maan dinkomen in Goa bedraagt 250. Maar sinds 1986, toen de toeristenstroom lang zaam op gang kwam, stijgen de inkomsten daaruit jaarlijks met 11 procent. Een op de zes leeft nu al van het toerisme en wat Goa betreft mag dat best meer worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25