Trailer baar jacht zet zijn opmars voort Eind Toch nog vijftig nieuwe schepen op Hiswa Recessie heeft amper invloed op autoboekenmarkt Compact Cars: mini-luxe op vier wielen Dit jaar ook de VS op ANWB-Siieeuwlijnj Volop kerstmarkten in| Duitsland en België DE STEM CONSUMENT Een kleine boot brengt het zeilen weer terug naar zijn oervorm Recessie bedreigt jachtbouw AUTONIEUWS Cijfers Toeristenstroom DONDERDAG 9 DECEMBER 1993 Drie Hiswa-beurzen in één jaar, is dat niet wat veel? Als we naar het aantal 'nouveau- té's' kijken, is het antwoord negatief. Op de komende His wa in Amsterdam zijn maar liefst vijftig nieuwe schepen (en scheepjes). Dan hebben we het nog niet over de vele nieuwigheden op het ge bied van motoren, navigatie-ap- paratuur en andere accessoires en de vele nieuwe watersportva kanties die tegenwoordig op de markt zijn. Wat dacht u van een lange reis met de 'Swan fan Makkum', een brigantijn van 61 meter lang? Publiekstrekker is een 23 meter lang aluminium zeiljacht op het RAI-plein, maar binnen zal veel aandacht uitgaan naar de we reldprimeur, een Linssen 45 HT. Het is een luxueus motorjacht (lengte 14 meter) met een elek- trisch-hydraulisch bedienbare kabrioletkap. Jachthaven Poel geest toont vijf nieuw Hardy cruisers en visboten, van 5.40 meter tot 8.27 meter. De liefheb ber kijkt uiteraard uit naar de nieuwe Catalina 22, 270 en 320 kajuitzeiljachten met hightec vin en vrijhangend elliptisch balans roer. Kleine nieuwkomer op de ko mende Hiswa is de Venlose scheepsbouwer Homme Korstan- je. Hij toont op het befaamde houtbouw-paviljoen (stand 410) een door hem vervaardigde over- naadse multiknikspant half- spitsgatter van ruim vier me ter. De prijs voor dit staaltje handwerk ligt in de buurt van de elf mille. Op de Hiswa is dit jaar veel te zien op het gebied van onderwa tersport. Nederland en België tellen samen ruim 4'5.000 hobby duikers. Duiken is een sport waar de prestatiedrang niet telt en de groep belangrijker is dan het individu. Een sport die tot op latere leeftijd beoefend kan wor den. Voor 2500 gulden kan een aspirant-duiker al een complete en veilige duikuitrusting aan schaffen. Uiteraard is een gede gen opleiding noodzakelijk. In de Amstelhal kan de bezoeker kennismaken met een nieuwe sensatie: waterskien en motor bootvaren op een simulator. Op een meer dan levensgroot scherm in het grote paviljoen in de Zuidhal beleeft de bezoeker live de zesde Whitbread Race mee. Nu de Hiswa plaatsvindt vöör het eind van het jaar, krijgen overigens ook de bedrijven die onderhoudsmiddelen op de markt brengen meer aandacht dan gewoonlijk. Door Hans Bos De tegenvallende economie laat de markt voor kleine en trailerbare kajuitzeiljachten fors groeien. Iedere zichzelf respecterende werf heeft te genwoordig een klein (en vaak snel) ontwerp in het assortiment. Jarenlang is het segment van de jachten tot 7,5 meter verwaar loosd maar nu zelfs merken als Beneteau, Jeanneau, Dehler en Catalina zich gewonnen geven, is het hek van de dam. Kolibri neemt zelfs'de jarenlang popu laire 560 opnieuw in produk- tie... Het trailerbare jacht biedt een aantal voordelen. Het is een stuk goedkoper dan de grotere broers en je kunt er in principe overal mee naar toe, van Katte gat tot. en met Middellandse Zee. Bovendien is een trailer- baar jacht gemakkelijker zelf te onderhouden en te stallen. Het eerste argument spreekt de kersverse watersporter aan die geen tonnen (over) heeft voor een elf meter-jacht, terwijl de toenemende mobiliteit tegen woordig iedereen aanspreekt. Het groeiende leger 'grijze kui ven' tenslotte schaft een kleiner jacht aan omdat de opgegroeide kinderen inmiddels zijn afge stapt. Ouderen hebben door gaans een behoorlijk inkomen én veel vrije tijd en zorgen daardoor voor een stevige ver lenging van het vaarseizoen. Volgens de Voorlopige Advies raad voor de Openluchtrecrea tie doen zich op vakantiegebied twee ogenschijnlijk tegengestel de ontwikkelingen voor: aan de ene kant een drang naar onaf hankelijkheid, aan de andere kant een toenemende vraag naar groepsreizen en gezamen lijk iets ondernemen. Het ge drag van de consument wordt Een overzicht van de Hiswa: lengte en luxe zijn een beetje teruggedrongen. grilliger, flexibeler, spontaner en minder voorspelbaar, zo oor deelt de Raad. Starteiland Het Hiswa 'starteiland' toont vanaf 11 december maar liefst veertien zeiljachten Van rond de zeven meter, terwijl elders op de beurs nog eens tien trailer bare, maar vaak zeer volwassen schepen zijn te bezichtigen. De bouwtechniek staat niet stil, terwijl ook de inrichting door gaans uitermate doordacht is. Weliswaar heeft de Amerikaan se 'sail&trail'-gewoonte nog niet in ons land wortel gescho ten, de tekenen wijzen deson danks in 'die richting. Een klein jacht brengt het zeilen terug naar zijn oervorm: spelen en vechten met de elementen. Maar wél met alles erop er eraan: van spinnakers en flitsend beslag tot en met dubb,ebï roeren en joystick. Jarenlang hebben lengte en luxe. de internationale bootshows be heerst. Waar het gaat om de absolute top zal deze trend nog wel een paar jaar aanhouden. Tien jaar geleden was een schip 'van tien tot twaalf meter al een aardige aankoop, vijftien meter is nu al een gewone zaak. Vol gens de Hiswa komt dat omdat het individu steeds meer een globetrotter wordt en de we reldwijde wateren een 'global harbour'. Amsterdam - De opruk kende recessie zal de Ne derlandse jachtbouw over een jaar of twee la ten inzakken. Ondanks het redelijke resultaat dat de meeste jachtbou wers en verkopers over 1993 hebben behaald, zijn de verwachtingen voor de toekomst op veel plaatsen naar beneden bijgesteld. Onduidelijk overheidsbeleid met bijbehorende kosten verhogingen is vermoedelijk de druppel die de emmer doet overlopen. Algemeen Hiswa-voorzitter A. Taselaar is een fel tegen stander van ongebreidelde verhoging van brug- en sluisgelden, legesbedragen en eventuele invoering van provinciale vaarbelasting. Nederland-W aterland wordt Nederland-Onbetaal- baarland," zo zei Taselaar bij de presentatie van de nieuwe opzet van de Hiswa, de botenbeurs die van 11 tot en met 19 december in het Amsterdamse RAI-complex wordt georganiseerd. Het is de eerste keer in het ruim zestigjarig bestaan van de Hiswa dat de beurs in de cember wordt gehouden. Volgens Taselaar moeten Rijk, provincies/gemeenten en private sector een fonds oprichten waaruit het be vaarbaar houden van toe- ristsch-recreatieve vaarrou tes gefinancierd kunnen worden. Door Hans Veldhuis Kerstmarkten zijn er de komende weken weer te kust en te keur. Van de vooral uit eten en drinken bestaande Duitse visie op dit stukje traditie, tot de sfeervolle kerstdorpen waarin de Belgen uitmun ten. Maar in alle gevallen gaat het natuurlijk om de gezelligheid. Een heel bekende -en onbe twist een van de mooiste- is die in het pittoreske hart van het Eifelstadje Monschau. Zo wel komend als volgend week einde kan op de Marktplatz een voorschot worden geno men op Kerstmis. Ook grote steden als Aken (t/m de 22e), Düsseldorf en Keulen( t/m de 23e) staan om hun kerstmark ten bekend. Bovendien zijn de winkels in Duitsland traditie getrouw op de zaterdagen voor de kerst tot 18 uur geo pend. Maar ook onze zuiderburen weten van wanten. Met Luik als hoogtepunt. Op het Markt plein, het Place du Marche in het hart van de stad, is voor de 7 e maal het ondertussen in heel België beroemd geworden Kerstdorp opgebouwd. Tach tig kraampjes met lokale hap jes en drankjes, maar ook veel oude winterambachtelijke be zigheden, zorgen alle dagen voor de nodige gezellige uur tjes. Bovendien zijn in de di recte omgeving verschillende interessante musea te vinden. Op veel andere plaatsen in de Ardennen zijn eveneens kerst markten ingericht. Zoals jj Saint Hubert (vanaf a.s. zaterj dag alle middagen tot 1 uur), Robertville tot 2 janus') ri in het Centre Nature Bot.| range), Dinant (17 tot 31 cember) en Spa. In dit oudl kuuroord in het hart van dl Ardennen wordt van zaterdag! 18 tot vrijdag 31 december Kerst- en Oudejaarsmarkt houden met oude ambachten,! toeristische snufjes en natuur.1 lijk de nodige (lokale) gastrol nomie. In het stadje is boven.) dien een speciale kribbentochj uitgezet. Nieuw en heel apart belooft! het fraaie kasteel van Modavl te worden, niet ver van Huj.l Dit kasteel zal van 18 decem-f ber (inclusief le en 2e Kerst) dag) t/m 8 januari voor 1 publiek geopend zijn en door natuurkunstenaars op in-l drukwekkende wijze gedeko-| reerd met bloemen, planten i andere in de natuur gevonden objecten. Traditiegetrouw hebben del Belgen ook weer gezorgd voorl vier bijzondere autoroutes I voor wie er de komende weker. I eens even uit wil. De routes) lopen door de provincie Ant-I werpen en gaan langs vele I tientallen kerststalletjes die her en der -meestal bij de kerk of het gemeentehuis- zijn op gebouwd. Er is zelfs een spe-1 ciale kindertocht, die hoofdza kelijk langs stallen -met leven de dieren gaat. Wie 6 over-| maakt op Rabobankrekening 140551352 in Putte van de Toeristische Federatie Provin cie Antwerpen krijgt de bro chure 'Kerststallen' toegezon-1 den. Door Rien van der Steen De recessie op de automarkt ten spijt liggen de kiosken wederom vol met autoboe- ken. Kluwer geeft de 25e editie uit van het .autojaar boek Autotest. De jubileu meditie gaat vergezeld van een herdruk van de aller eerste editie uit 1969. Auto test '94 kost 32,50. En wie mocht denken dat de feeste lijke herdruk gratis bijgele verd wordt komt bedrogen uit: die kost 19,50. Autotest '94 bevat opnieuw on geveer 550 pagina's met infor matie over personenauto's. Wat grijs gebracht allemaal met matige foto's. „De attitude ten opzichte van auto's is aan het veranderen," constateert uitge ver Jan Schukking op enigszins hoogdravende toon. Hij stelt vast dat er de komende jaren nog olie genoeg is op de wereld, 'behalve als China in vlot tem po wordt gemotoriseerd'... En: 'De bevolking is over 25 jaar toegenomen van 15,2 tót 17 miljoen en het aantal auto's zal toenemen van 5,7 tot 8 miljoen.' De herdruk van "Autotest uit 1969 is in elk geval de moeite van het doorbladeren waard. Indertijd werden nog punten uitgedeeld voor de veiligheid van de auto. Van een Fiat 500D werd gemeld dat een speciale constructie er bij een frontale botsing voor zorgde dat de mo tor 'onder het zitcompartiment geleid wordt.' En dat is inder daad heel raadzaam als de mo tor achterin ligt... Leuk lezen is het over de ver dwenen merken als Sunbeam, Daf, Triumph, Wartburg, Sim- ca, NSU en Glas. Nissan heette toen nog Datsun. En de autom arkt was booming: de grootte van het wagenpark werd inder tijd geschat op 7 h 8 miljoen auto's in 1990. De prognose is (gelukkig) nog niet bewaarheid. Grote stappen In de uitgebreide reeks auto- boeken die in deze tijd van het jaar traditiegetrouw verschijnt zijn ook de produkten van Ted Sluijmer en Anjès Verheij. Van de laatste is Autokijk 94, dat om de tiende uitgave op te fleuren een kleurige special over het cabrioletaanbod, biedt. De formule van het boek is gebleven zoals hij was: een gids voor een in auto's geïnteres seerd publiek. En goedkoop: 17,50. Het Autoboek van Ted Sluijmer wekt de indruk dat de samensteller het motto 'Grote stappen snel thuis' in zijn hoofd heeft gehad. Zijn formule is zestien jaar lang dezelfde gebleven: veel ta bellen en veel rij-impressies. Hij heeft gesnoeid in exotische automerken of merken die bijna geen rol spelen. Wel heel veel aandacht voor de Fiat Punto, net zoals Sluijmer vorig jaar opvallend onder de indruk bleek van de Fiat Cinquecento. Het boek is met 610 pagina's zeer lijvig, kost 32,50 en heeft als voordeel, dat het de laatste jaren het eerst van allemaal verschijnt. Het nieuws van de laatste shows mist Sluijmer dus. Informatief is hij wel, en ook tamelijk saai. Maar dat krijg je als je de dure, onbe reikbare auto's bijna buiten be schouwing laat. Rooskleurig Het orakel van Wereld op Wie len Fred van der Vlugt heeft Auto 94 (ƒ22,50) wederom voorzien van een actuele cata logus en introduceert elk merk gewoontegetrouw met een pa gina historie. Van der Vlugt stelde het boek wederom samen met Eindhovenaar Mario Vos. Over laatste nieuws niet te kla- gen: zelfs de Toyota Celica staat er in zijn laatste gedaante in. En dat de opvolger van de Renault 21 Laguna gaat heten in plaats van Olympus is We reld op Wielen niet kwalijk te nemen. In zijn voorwoord schrijft Van der Vlugt dat de toekomst van de autoindustrie in de jaren tachtig wat al te rooskleurig is geschetst. De Europese auto industrie had in zijn ogen het roer al veel eerder om moeten gooien door de produktie terug te schroeven en de kosten te bewaken. De'Japanners geven daar, aldus van der Vlugt, al jaren het goede voorbeeld van. Die bouwen een auto in twintig uur minder dan him Europese collega's. Verder had de indus trie op tijd in kunnen zien, zo meent van der Vlugt, dat auto's langer meegaan en dus niet zo snel ingeruild worden. Dan was het panische ontslag van die tienduizenden mensen niet no dig geweest. Van der Vlugt heeft gelijk; al leen schreef hij dat nooit zo op in de edities van zijn autoboek in de jaren tachtig. Ric van Kempen brengt voor de KNAC het kleinste autoboekje uit. Alle Auto's 94 is een pocket van 352 pagina's voor 15,90 met beknopte duidelijke infor matie, ook van aanhangerge wicht, hetgeen voor caravan- ners van belang is. Voor 32,50 is als laatste ook het Autovisie Jaarboek te koop. Meer dan 500 pagina's met alle auto's, een selectie uit de rij- impressies uit het tijdschrift Autovisie en verhalen over de koninklijke Bugatti EB 112 en bijvoorbeeld de Ferrari 348 Spider. Geen filosofische inlei dingen, niet bijster handzaam, maar tamelijk compleet. Tame lijk, want de nieuwe Renault Laguna ontbreekt. Ze hebben koosnaampjes als rugzakje en bolhoedje en hun verschijning roept vertederende kreetjes op. Vooral bij vrouwen. Ze dwingen ook respect af, gezien de prestaties en het technische vernuft. Zelfs bij mannen. En ze oogsten bewondering, wat betreft parkeergemak, prijs en zuinigheid. Bij iedereen. De kleine auto, Compact Car in het jargon, is het statussymbool van de jaren negentig. De imagebuilder die duidelijk maakt dat het bij de persoon in kwestie niet draait om geld en luxe, maar om eenvoud, milieubewust zijn en de toekomst. Door Jetty Ferwerda Renault Twingo. Nissan Micra. De Fiat Panda. De eerste kleine auto waarmee je de rest kon uitlachen. Hij schoot met ge mak weg bij het stoplicht, nog voor de anderen groen zagen. Plek voor een wasmachine of koelkast was er altijd. En par keren? Dat was pas echt lachen. Alleen bij wind tegen was de Panda niet vooruit te branden, bovendien kwam bij zijwind de vangrail wel erg dichtbij. Bij lange ritten stond de stoel in je rug gekerfd. Maar geen kwaad woord over de Fiat Panda. Hij reed tenminste. De kleine auto is jarenlang het stiefkindje geweest van de au to-industrie. Hij had het imago van onveilig, knullig en armoe dig. Een kleine auto was voor beginners, voor vrouwen die er de boodschappen mee deden, voor studenten die ermee naar zuid-Frankrijk reden. Een dik ke slee verbeeldde status, luxe, veel geld, snelheid, techniek en vooruitgang. Met een BMW, Mercedes of Alfa was je ie mand. Directeur, snelle yup, notaris of pooier. Maar tijden veranderen. Kleine auto's zijn altijd geasso cieerd met schaarste en bespa- Van de nieuw verkochte au to's is 20 procent een Com pact Car (onder 25.000 gul den), zo'n 55 procent is mid delgroot (tot 40.000 gulden) en 25 procent is groot (waarvan weer 85 procent een zakenauto is, meestal geleased). Zo'n 66 procent van de kleine auto's fun geert als eerste auto, 34 pro cent als tweede auto, meest al voor vrouwen. Uit cijfers van de RAI blijkt dat de belangstelling voor kleine auto's toeneemt. In de dit jaar met 16 procent dalende markt is het aandeel van de kleine auto's gegroeid. ring. Logisch, want wie de ge schiedenis van dit autotype be kijkt, ziet dat hij altijd opduikt in tijden van schaarste. Gebrek aan grondstoffen als staal en brandstof (Suez-crisis in 1956, oliecrisis in de jaren '70) vereis te kleinere, zuinige auto's die ook betaalbaar waren: de BMW-Isetta, de Fiat 500, de Goggomobil, de Messerschmitt en later de VW-kever, de Ci troen 2CV en de Nederlandse Daf. Niet alleen ontstaan uit zuinigheid, maar ook uit plaatsgebrek zijn de Japanse stadsautootjes, die eind jaren zestig het Westen overspoelden. Zij zetten de toon voor de hui dige ontwikkelingen naar een Mercedes Vision. compacte auto: modieus, mi lieuvriendelijk, zuinig, veilig, redelijk ruim van binnen en betaalbaar. De kleine auto van tien, twintig jaar geleden was in technisch opzicht geen volwaardig alter natief voor de grote auto. Laat staan op het gebied van com fort. Inmiddels staat de tech niek op zo'n hoog niveau dat het mogelijk is de mini-auto het comfort, de ruimte en zelfs de veiligheid van zijn grote broer mee te geven: airbag, elektronische demping, airco, dubbel glas, geluidsisolatie en zovoort. Het heeft alleen wel z'n prijs. En de consument wil voor deze mini luxe best meer betalen. De dure merken zullen daar in de toekomst op inspelen. Mer cedes, het topmerk dat jaren geleden nog niet dacht aan een kleine auto en zelfs in 1991 het meest zwaarlijvige en presti gieuze model op de markt bracht, kondigde onlangs aan in blijde verwachting te zijn van een Mercedesje. De prijs zal niet zozeer bepaald worden door de techniek, als wel door de naam en bijgeleverde extra's. Verschil moet er im mers wezen. Wie nu een grote auto rijdt, heeft daar een excuus voor (veel onderweg, fax en telefoon in de auto, elektronisch te be dienen ramen of stoelen) of is gewoon een ordinair rijke pat ser. Respect of status dwingt zo iemand er niet meer mee af. Materialisme, glamour en geld smijterij horen niet bij de jaren negentig. Eenvoud, milieube wustzijn, bezinning, vooruit gang passen meer bij deze tijd. En dat is niet alleen terug te vinden in het interieur, kleed gedrag en de opvattingen van mensen, het duikt zelfs op in zoiets stoers als auto's. De op vallend vormgegeven kleine au to's, zoals de Mazda 121, de Renault Twingo en de Nissan Micra, verbeelden het moderne denken en de goede smaak van hun bezitters. Het kan de red ding betekenen van de auto-in dustrie, die momenteel door de recessie en tegenvallende ver kopen z'n grootste na-oorlogse crisis beleeft. De expositie 'De Compacte Au to, Geschiedenis met toekomst', die vanaf morgen in de Rotter damse Kunsthal te zien is, il lustreert de imagoverschuiving van de kleine auto. Techniek, vormgeving en maatschappelij ke status komen ruimschoots aan de orde. Dat de tentoon stelling niet alleen voor au tofreaks is, mag duidelijk zijn. De kleine auto is meer. De Compacte Auto, Geschiedenis met toekomst wordt van 19 de cember t/m 13 februari gehouden in de Kunsthal Rotterdam, West zeedijk 341. Openingstijden: di t/m za van 10-17 uur, zon- en feestda gen van 11-17 uur. Toegangsprijs: volwassenen 10, kinderen van 6 t/m 5 jaar 7,50. Wintersporters kunnen weer sneeuwinformatie krijgen via èl ANWB-Sneeuwlijn (06-9623). Dit seizoen is ook de USA op i| vragen. Bellers kunnen per land de wintersportplaatsen selectere: met een zelf op te geven sneeuwhoogte in centimeters. De Sneeuwlijn biedt tot mei volgend jaar dagelijks actuele informal tie van 182 wintersportplaatsen In 13 Europese landen en val Colorado in de Verenigde Staten. De informatie bestaat uit sneeuwhoogten, het weer, langlaufmogel lijkheden en de datum van laatste sneeuwval. Verder is per plaatsl een sfeerbeschrijving toegevoegd waarbij ook de aantallen pistes) liften,langlaufloipen en de skipasprijs worden vermeld. Bellers) kunnen met de druktoets of draaischijf van de telefoon direct d<| gewenste wintersportplaats kiezen. De Sneeuwlijn verstrekt bij winterse omstandigheden in Nederland] ook een actueel overzicht van de door de KNSB goedgekeurd! schaatstoertochten op natuurijs en eventueel uitgezette langlauflo:-[ pen in eigen land. Het gesprekstarief bedraagt 75 cent per minuut. Door Mare de Koninck De Amish vormen een christelij ke leefgemeenschap met een ei gen, zeer strikt, geloof dat hun bestaan een spectaculaire aan blik geeft. Ze verwerpen heden daagse technologie en leven goeddeels zonder b.v. electrici- teit en auto's. Wie als buitenstaander Dutch of Amish Country binnenrijdt, krijgt de indruk de vorige eeuw te betreden. (Men kan althans die indruk krijgen, maar daar over straks meer in dit droevige verhaal...) Ineens remt het levenstempo dramatisch af en bestaat het lokale verkeer uit ranke paarden voor dichte zwarte koetsjes ('buggies') waarin streng geklede vrouwen en mannen met hoofd deksels op kunnen worden ont waard. Op het land trekken spannen van wel zes zware trek paarden de ploegen, waarop de landbouwers onder breedgeran de hoeden overeind staan, door de vruchtbare aarde. Aan de waslijnen bij de boeren woningen wuiven in de zwakke wind de quilts, ambachtelijke lappendekens in kleurige patro nen. Kinderen, ook in uniform, spelen met step en bal als in een ouderwetse schoolplaat. Achter de geopende luiken van de schu ren hangen de tabaksbladeren te treuren. Hier en daar zegt een simpel opschrift dat appelcider te koop is. En steeds weer in ontroerende schoonheid reppen zich de buggies, eenzaam of in kolonne, door het levend schil derij. Kaarslicht Deze aan alle kanten door het jachtige moderne Amerika om sloten oase is zo'n 20 kilometer breed en lang en ligt in de scha duw van het stadje Lancaster, dat drie eeuwen geleden door vroege pioniers uit Europa is gesticht. Er wonen nu ongeveer 19.000 Amish in Pennsylvania Dutch Country, bijna allemaal van de landbouw. Eigenlijk is 'Dutch' Country een foutieve naam. De Amerikanen die het zo genoemd hebben be doelen Deutsch, Duits, en niet Nederlands. Maar dat is voor Amerikanen een nogal ingewik keld verschil en men laat het nu maar bij de ooit gemaakte ver gissing. De Amish zijn in over grote meerderheid van Duitse komaf, ook al gaan enkele wor-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24