en rst DE STEM Er ligt een smet op de smaak Kunst op kerstballen :n, 99 Veel geld naar kwaliteitsverbetering maar geproefd wordt er niet veel |8,' 1993 X 57 hoRtoqe 150,' of MEER Se kRijqi U i een MASSiEf kRMbANd koRiiNq) |«in *fqtp«ijsdE qo Ed eren THEART.I ^RAchïiqE zilvEREN Oud'HolL\NdsE bRochs. KIeIn ModE:l Miv f}9,' uwr/25^ Groot Modtl: N ƒ»,- VOCR ƒ54,50 BUKCklSTKMT 8 »l. 01177-1698 Consument DONDERDAG 9 DECEMBER 1993 DEEL D Door Hem Sluijter j De smaak valt er steeds buiten. Het is eigenlijk verbazingwekkend. Er ontstaan steeds meer stromingen in de Nederlandse wereld van de voed- selproduktie die alles willen doen aan de verbetering van de kwaliteit en daar naar hun overtuiging ook goede resultaten mee bereiken, maar in tal van gevallen wordt niet getest op de smaak. Groente, fruit, vlees en kip bijvoorbeeld. Toch geen bijzaken in de dagelijkse kost van een mens met een normaal ontwikkelde tong. Er worden inmiddels miljoenen in gestoken om die elementaire voedingsmidde len te voorzien van kwaliteit. Of van dat wat de producenten daaronder verstaan. Maar smaakonderzoek maakt officieel geen deel uit van het programma. Ik noem nu even één produkt. De tomaat. Je hoort steeds vaker consumenten klagen over de smaak ervan. „Bah," zeggen die dan. „Waterig." „Vroeger smaakten de tomaten stukken be ter. Ook de kastomaten, want die stonden nog op zand." Vooral als het om wintertomaten gaat (die zijn er weer), spettert de kritiek je tegemoet. Sommigen hebben voor zichzelf een keuze gemaakt: „Geef mij maar die Italiaanse langwerpige tomaten, die pomodoro's. Die komen niet uit een kas met een kunstmatig groeiproces. Die zijn weliswaar seizoen ge bonden, maar ze komen uit de volle grond en hebben lekker in de zon gestaan. En dat proef je. Dan in de winter maar geen toma ten." leiling Hebben die consumenten gelijk? Ze lijken gesteund door de Duitse consument, die geen Nederlandse tomaat meer kan zien. Feit is dat de tomaat de gang gaat van alle tumbouwprodukten. Van de boer naar de veiling. En van de veiling via de detaillist naar de consument. Daar komen heel wat interessante zaken bij kijken. Groente en fruit die bij een Nederlandse veiling aankomen, zijn altijd onderworpen aan de zorgvuldig afgewogen bepalingen van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilin gen. Meteen na aankomst worden ze ge keurd. Er wordt gekeken naar gewicht, naar kleur, naar vorm, naar beschadigingen en andere uitwendige gebreken. Tomaten dienen vol gens de regels gaaf en rond te zijn en vooral heel mooi rood. Bij cherry-tomaatjes wordt het smaakbepalende suikergehalte gemeten, evenals bij meloenen. Van groot belang is, dat bladgroenten geen 'schot' hebben. Er wordt ook gelet op aantasting door ziekten." De keurmeesters van de veiling nemen ver der steekproeven om te zien of er inwendig iets mis is. Witlof bijvoorbeeld mag absoluut geen 'bruine pit' verbergen. Monsters Vervolgens worden er monsters genomen die bestemd zijn voor onderzoek in de laborato ria van TNO. Onder meer wordt hier het nitraatgehalte vastgesteld. Hoewel je daar vraagtekens bij kunt zetten. Want hoe vaak heeft niet de Consumentenbond aangetoond dat heel wat in de handel zijnde bladgroente onder een veel te hoog en ongezond nitraat gehalte gebukt gaat? Maar goed, allemaal toch maatregelen die voor de consument kwaliteit moeten waarborgen en de regels worden trouwens strenger. Er is zelfs nog een laatste controle. Die neemt de Keurings dienst voor Waren voor zijn rekening en geschiedt als de produkten al in de winkel liggen. Al die controles en keuringen zijn hier vereenvoudigd weergegeven. Er komt dus nog méér bij kijken. En toch past elke keurmeester in dat hele proces slechts één zintuig toe. Dat is het oog. Er komt inder daad méér bij kijken, maar daar blijft het bij. Bij kijken. De smaak wordt bij de keuring niet getest. De tong komt daar niet aan te pas. Niet geroepen Een woordvoerster van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen geeft dat toe. „Zover zijn we nog niet." Door Lout Donders Alles om ons heen is aan mode onderhevig. Alleen de kerstver sieringen lijken zich daaraan te onttrekken. Het ene jaar draagt fe boom wat meer kleur dan het andere, of hangt-ie wat voller. Maar het blijven toch vaak bal- len-in-een-boom. Soms met, soms zonder piek. Soms met be ien erbij of houten versieringen. Misschien hangt een enkeling er dit jaar wel trollen in. Er moet toch ook iets anders te verzinnen zijn? in de Amsterdamse Nieuwe Spiegelstraat, het mekka voor liefhebbers van kunst en antiek, is tot half januari de Supermart ie vinden. Daar is werk van zes )°nge Amsterdamse kunstenaars hijeen gebracht. Het is er op sommige momenten iet zo druk als in een echte supermarkt. De bezoekers kun nen met een boodschappenwa- gentje langs de schappen lopen. En er zijn 'unieke aanbiedingen' in de vorm van twee voor de prijs van één. Kunstminnaars blijken nét ge wone mensen te zijn, want ook in de Supermart hangen bolle spiegels waarmee winkeldieven betrapt kunnen worden. Er dreunt house-muziek. Wat ont breekt zijn de cryptische mede delingen van een anonieme om- roepster. Wat ontbreekt is de lege flessenautomaat die zo vaak dienst weigert en de vraag bij de kassa: 'Zegeltjes erbij?' Het draait in de Supermart niet alleen om kunst kópen. Er wordt ook kunst gemaakt. Wie een ge bruiksvoorwerp tot kunst wil la ten verheffen, kan er mee naar de Supermart gaan. Asbakken, gettoblasterstelevisies en zelfs auto's worden door de kunste naars omgetoverd in unieke exemplaren. Dus met kerstballen moest het ook lukken. De Keuringsdienst voor Waren voelt zich niet geroepen om op smaak te testen. „Wij kijken alleen of er geen gevaar bestaat voor de volksgezondheid. De produkten moeten voldoen aan de wettelijke bepalingen." Ook bij de medewerkers van het Voorlich tingsbureau voor de Voeding bestaan geen plannen om de smaak van de voedingsmid delen bij hun werk te betrekken. Geen enkel produkt komt hier in aanmerking. Groente en fruit niet, maar ook geen vlees, kip, of welk ander hapje of slokje dan ook. Maar bij kwaliteit hoort toch ook smaak? De Consumentenbond keurt vrij sporadisch weliswaar wél produkten op smaak, maar dat gebeurt achteraf. Als het spul al in de handel is. Dat is geen onderdeel van een wettelijke of officiële controle. En je hebt natuurlijk ook klantenpannels die bij bedrijven aanschuiven aan met van alles en nog wat gedekte tafels. Hoe nuttig ook, er is hier geen sprake van officiële smaakcon- trole. Ook bij het Produktschap Vee en Vlees wordt in hoge mate aan kwaliteitsverbete ring gedaan. Daar is zelfs de Integrale Keten Beheersing (1KB) in de varkenssector in het leven geroepen, aanbevolen door staatsse cretaris J. Gabor van Landbouw, Natuurbe heer en Visserij. IKB-vlees moet meer bieden' dan de overheid eist. Het idee erachter is geboren, toen de afzetmarkt van Nederlands varkensvlees verzadigd raakte. Op die markt is veel terrein verloren. Het in september 1992 operationeel gewor den IKB-systeem geeft afnemers extra ga ranties die te maken hebben met de her komst van het vlees, medicijntoediening en hygiëne. De produktie wordt gecontroleerd en gegarandeerd binnen één gesloten pro- duktieketen. Ofwel van 'fok tot kok', dan wel van 'zaadje tot l^rbonaadje'. Het proces is nu nog van toepassing tot en met het slachthuis. Slagers zijn er nog niet bij betrokken, maar meer dan 80 procent zegt er aan te willen meedoen zo gauw dat kan. De consument moet ook nog even wachten alvorens hij het nieuwe produkt uit de Keten kan kopen. Beleidsmedewerker G. Corstiaensen enthou siast: „Inmiddels zijn er in het gehele land 1200 veehouders ingeschreven. Dat is 15 procent van het totale aantal, goed voor drie miljoen afgeleverde varkens per jaar. Het aantal groeit. Runderen komen in de lente of zomer van 1994 aan de beurt." En de smaak? „Nee, wij keuren niet op smaak." Binnen het IKB-proces.zijn geen smaaktes ten voorgeschreven. Dus de vraag of IKB-vlees, te herkennen aan een label, gaat smaken als het lapje uit grootmoeders tijd kan niet eens gesteld wor den. Althans op dit moment niet bij het produktschap. De smaak lijkt ook hier weer een heel diep ondergeschoven kindje te zijn. Terwijl het de consument uiteindelijk nu net gaat om die smaak. Trouwens bij het pro duktschap wordt toegegeven, dat de kwali teit van IKB-vlees niet per se beter hoeft te zijn dan ander vlees. „Het belangrijkste verschil zit hem in de extra garanties." Al moet wel gesteld worden, dat kwaliteitsverbetering nogal eens automa tisch ook leidt tot smaafcverbetering, zonder dat er smaaktests aan verbonden zijn ge weest. Maar het hoeft natuurlijk niet. En dan is er die collega die op vakantie in Indonesië een echte ouderwetse scharrelkip op zijn bord kreeg. Ginds is dat de 'gewone' kip. Hij beweert, dat hij toen de oorspronke lijke smaak van kip heeft herontdekt. Wanneer beleven we die sensatie hier te lande? In de vergaand geautomatiseerde westerse kippenindustrie is tijdens het produktiepro- ces geen of nauwelijks plaats voor smaak- proeven. In dit verband is het op zijn plaats te wijzen op smaaktesten achteraf die op zienbarende resultaten kunnen opleveren. Scharrelkip Zo werd in de Consumentengids van septem ber 1992 een test gepubliceerd met gewone kip, maïskip en scharrelkip. Geen van de drie soorten bleek de ander te overtreffen in smaak! En dan te bedenken, dat bekende, dure superkippen als Poule Den Dungen (kwam er heel bekaaid vanaf, 25) en Mieral Label Bresse 27,50) in de test waren opgenomen, evenals andere Franse kracht patsers met het beroemde garanderende La bel Rouge. „Het idee dat scharrelkip minder waterig en vleziger is dan gewone kip bleek onjuist," zo werd in de gids geconstateerd. „Het langere en aangenamere leven maakt scharrelkip culinair niet aantrekkelijker. De ene schar relaar is wat malser, de ander juist taaier. Als groep hebben de scharrelaars op het gebied van smaak niets gemeen. Hetzelfde geldt voor maïskippen: ze zijn niet lekkerder of onsmakelijker dan andere." En van deze conclusie krijg je kippevel: „Je proeft het verschil gewoon niet." Daar word je dan heel even stil van. Niet lang, hoor. Want vervolgens rijst de vraag hoe scharrel die kippen in die test wel waren. Er zit kaf onder het koren. De duurdere vogels die voor scharrelkip door gaan, blijken nogal eens mooie, chique labels te dragen zonder een stempel van goedkeu ring van een controle-instantie zoals dat van de Internationale Scharrelvlees Controle (ISC) of van het Controlebureau voor Pluim vee en Eieren (CPE). Dan moet je de produ cent maar geloven en dat is, zo stelt de Consumentenbond vast, onzinnig. Want je hebt er méér voor betaald, soms het viervou dige. Het lijkt wel of de Smaak als een Stout Kind in de hoek is gezet. Maar er is hoop. Die komt uit de hoek van Euro-Toque. Dat is de club van Europese topkoks, die sinds 1986 aan het schaven is aan de smaak van basisprodukten in de voedingsmiddelenin dustrie. Die koks schallen van de daken, dat het roer om moet. De alom aanwezige smaakvervlakking willen zij een halt toeroe pen. Steeds meer roeren zij hun monden. Inmiddels zelfs in Brusselse Europarlemen taire commissies. Vice-voorzitter Cas Spijkers uit Oisterwijk heeft vele malen met vertegenwoordigers van produktschappen en andere koks aan proeftafels gezeten. Maar deze proeverijen tref je niet aan in de voorschriften van die produktschappen of veilingen. Kennelijk hebben die sessies nog een vrijblijvend ka rakter. „Wij hebben heel veel vlees geproefd," geeft TEKENING RAYMOND VAN AALST Spijkers te kennen. „En natuurlijk ook var kensvlees. Je proeft wel veranderingen. Ze zijn goed bezig. Ons Nederlandse varkens vlees is goed. Ik heb het gezien in het Italiaanse Parma, waar de beroemde heerlij ke Parma-ham vandaan komt. Een enorme produktie. Honderden hammen op een rijtje. En waar kwam dat vlees vandaan? Jawel, uit Nederland." Als het gaat over groente en fruit, noemt hij vol lof de naam van een zaadtoeleveringsbe drijf. Daar wordt wél geproefd. Althans van wat er uit dat zaad tevoorschijn komt. Maar zo zijn er natuurlijk wel meer bedrijven. Dat neemt niet weg dat op de veilingen elke smaak er tussendoor glipt, goed of niet goed. Die laatste sluis voordat de consument in beeld komt, laat het afweten. Er ligt nog een smet op de smaak. En of die afgevers op de Hollandse tomaten nu echt gelijk hadden? Spijkers noemt een vrij recente blinde toma- tenproeverij. Er waren allerlei soorten. De deelnemers bestonden uit twee groepen, koks en werknemers van een bedrijf waar tomatenzaad gekweekt wordt. Op de vraag welke tomaat het meest geschikt was voor de winkel, het lekkerst dus voor de consument, kwam een unaniem antwoord: de gewone Hollandse. Tsja. Dag van de Smaak „We moeten zoveel mogelijk terug naar de oorspronkelijke smaken," zegt Spijkers uit de grond van zijn hart. Euro-Toque Neder land heeft voor volgend jaar mei een activi teit op het programma staan: De Dag van de Smaak, een evenement ongeveer analoog aan wat in Frankrijk al langer bestaat. Op die dag zullen de koks naar de scholen gaan en voor de klassen verschijnen. De inhoud van de les wordt op dit moment ontwikkeld. „En dan zullen we de kinderen tussen acht en tien jaar laten proeven hoe het vroeger smaakte. Witlof bijvoorbeeld, die van huis- uit bitterder smaakt dan wat nu overal te. koop is, zelfgemaakte ketchup en nog veel meer." Euro-Toque trekt ten strijde tegen de verloe dering van de smaak. Dat is nodig. Want er ligt een smet op de smaak. Onno Klein (27) 'Happie' Kristmas. 'Kerstmis is kal koen. Veel eten. Een hoop mondjes in een glazen kerstbal: Feed the world A 1 Otto Kruysen (24). 'Have a happy Christinas anywhere. Dog-eat-dog-egt-dog-eat-dog.' George Heidweiller (30). 'Herdertjes lagen bij nachte...' I Doran McGee (29?. 'Peace for Eternity.' MMIM •DADARA DADA-year. 'Happy New- Tomas Noordhoek (24). 'Lo- vtn' Rockets Als toegift maakten George Heidweiler en Doran McGee: 'Barby Claus'. FOTO'S MARC BOLSIUS t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23