4De beste trekhond is uitgestorven Rij enaar stelt boekje samen: 'De hond en de hondekar in oude ansichten' NIEUWS RT nisschool Hulst igraners op hoondijke pE STEM REGIO ECEMBER 1993 C4 st van de kaart komt ten aan de stichting. STRIJD - De uitslag van edstrijd 'Ken uw verle- gehouden ter gelegen- van de Open Monumen- ag, is als volgt: 1. I. Die- Adam, 2. E. de Rooy-Mil- K. Vinkes, 4. F. van SVERGADERING - De ber-vergadering van de enburgse gemeenteraad aanvankelijk verplaatst donderdag 16 december. atum is intussen weer zigd en de raad komt nu op donderdag 23 de er om 19.30 uur. 7Verschelling/De Pooter-He- /Ysebaert 4-2. 8: Van Doeselaar/De Jonge- e Velde/Visser 5-1. 9: Van Aalst/De Exter- chemie 6-0. >t - Inmiddels heeft de ?de periode van het wed- 'circuit van de tennis- 1 Hulst een aanvang ge- n. In poule 2 verraste de Maagt vriend en vij- door tweelingbroer Eugè- e Maagt met 7-5 te ver- i. Bij de vrouwen deed van de Berg in positieve an zich spreken. Zowel 'eronique van Rattingen aniëlla de Kort won ze uigend. e jeugd was in de hoogste Philippe de Winter goed eef tegen Koos Alberda. AGEN EN 1: Gino Roctus-Frans Vlas- d 9-2, Henk van de Voorde- e Nachtegael 10-4, Pieter de -Ronald van eerdenburgh 4-4, van de Voorde-Frans Vlassen- -5. 2: Peter van Laere-Richard oeck 8-5, Mark Verschueren- assaert 3-3, Sophie van Die- ck-Peter van Remoortere 8-2, de Maagt-Eugène de maagt 3: George Boogaart-Jan-Joost Veer 8-3, Paul d'Hooghe- Sinke 10-5. 4: Joris van Maele-René Brou- -2, Peter van Eck-Jos van ren 15-0. WEN 1: Ida Bisschop-Sonja Fassae- Anniek Bral-Sonja de Witte Gerda Vlassenrood-Deborah rdenburgh 6-5. 2: Rita van de Berg-Veronique attingen 9-4, Rita van de aniëlla de Kort 8-5. 3: Aniko Simons-Coosje van n 9-1, Arianda Kerekhaert- Jine Kints 9-3, Linda van aurena d'Hooghe 9-2. 1: Wouter Herrewegh-Bianca s 8-3, Philippe de Winter- berda 8-5. 2: Deborah Morcus-Krijn de 9-7, Jordy de Schepper-Jordy n 5-4. 3: Niels Boogaart-Liesbeth "1 10-7, Marianne Dhont- Kool 8-5. rerbouw in Schoondijke gen voor agrariërs die lingen op het gebied van ;n jaar met name voor bij ie en koppelingen tussen kosten van gewasbescher- andere adviesprogramma's dvlekken in uien gemaakt, estingsadvies zijn met de atuur zijn aan elkaar te mputer te koppelen aan een ddwerkzaamheden zijn op eel tijdrovend typewerk is via telebankieren binnen- kket. kunnen de deelnemers zelf Aan de hand van opdrach- elijkheden van automatise- februari 1994 van 9.30 tot /erdonschot of L. Oosthoek DONDERDAG 9 DECEMBER 1993 Ook de schoenhandelaar maakte gebruik van de hondekar. Zoals Adriaan van Dalen uit 's Gravenmoer. Hij verkocht huis-aan-huis schoenendie hij had uitgestald in de kar. Hondeweer. WIE aan vervoer denkt, komt niet zo snel op hondekarren. Toch was dat rond de eeuwwisse ling een vervoermiddel waar velen zich van be dienden. Van de postbo de tot de melkman, van rijkeluiszoontje tot li chamelijk gehandicapte. Bert Willemen uit Rijen heeft zich erin verdiept. Niet zomaar, zijn over grootvader was petro- leumventer in Rijen. Hij ging de huizen langs met, inderdaad, een hon dekar. Van onze verslaggeefster Els Grosfeld Reprodukties Johan van Gurp Foto Marcel Bekken WILLEMEN, als lid van de heemkring Molenheide nieuws gierig naar alles uit het verle den en dus zeker benieuwd naar zijn eigen achtergrond, was be zig met een stamboomonder zoek toen hij op de hondekar van zijn voorvader stuitte. Deze ontdekking intrigeerde hem zo danig dat hij verder spitte naar dit ene element. Zijn naspeurin gen hebben geresulteerd in een boekje, getiteld 'De hond en de hondekar in oude ansichten', uitgegeven bij de Europese Bi bliotheek in Zaltbommel. Het boek is alleen te verkrijgen op bestelling via Willemen zelf. „Toen ik met dat stamboomon derzoek begon, werd ik al ge waarschuwd door oude rotten. Ga eerst naar de dokter, zeiden ze, want het is een ziekte die je meer in zijn greep krijgt dan welk ander virus ook. En dat klopt. Je wordt steeds fanatie ker, kunt er niet meer mee op houden. En je komt dus dingen tegen waardoor je zijwegen in slaat. Zoals mijn overgrootva der, Adriaan Willemen, met zijn hondekar. Hij leefde van 1862 tot 1932. Met een vat petroleum op de kar ventte hij langs de huizen. Van hemzelf heb ik he laas geen foto kunnen bemach tigen. Wel van zijn concurrent, Kees van Gils, ook met de kar. Nou ja, concurrent. Niet in de betekenis van het woord zoals wij het kennen. Broodnijd was er niet. Ze hielpen elkaar, na men eikaars wijken over bij ziekte en droegen dan ook het geld af." Trekhond Willemen weet inmiddels heel wat van de hondekar af. „Men mocht er niet zomaar een rij den. Men moest aan een aantal verplichtingen voldoen. In 1910 werd een vergunning verplicht. De hond moest eerst een keu ring ondergaan. Voor de bijzon dere kenmerken van het dier werden punten gegeven. Als dit totaal hoger was dan zestig, kreeg de hond het predikaat trekhond. Ook gegevens over de aanvrager werden genoteerd. Voldeden mens en dier aan alle voorwaarden dan kon de ge meente een trekhondenvergun ning afgeven. Hieraan was een nummerbewijs gekoppeld. Dit was een soort rijbewijs dat te allen tijde getoond moest kun nen worden. Op de kar hoorde ook een nummerplaat met alle gegevens in code." In het boek staan de bepalingen van de Trekhondenwet van 1910. Een begeleider mocht niet jonger zijn dan veertien jaar en moest op de kar zitten die ge trokken mocht worden door maximaal drie honden. Er staat ook een aantal voorwaarden in die zorg moesten dragen voor het welzijn van het dier: er moest een steeds bruikbare schone drinkbak aanwezig zijn, een doelmatige ligplank en de halsband moest goedgekeurd zijn door 'den Minister'. Misstanden De foto's in het boek laten zien waar de hondekar zoal werd ingezet: in het leger, bij de post bezorging, in de reclame en in de kunst. En natuurlijk is een apart gedeelte gewijd aan over tredingen want waar regels zijn, zijn mensen die ze proberen te ontduiken. Ook van misstanden zijn foto's bewaard gebleven. De meest schrijnende die in het boek staat, is er een van twee honden die een schuit trekken. Hoe de hondekar in het leger werd gebruikt, wordt ook mooi in beeld gebracht. „Er werd beter voor de honden gezorgd dan voor de manschappen," weet Willemen te vertellen. Na de eerste wereldoorlog wa ren de beesten echter niet meer nodig en gingen er ongeveer twaalfhonderd naar de meest biedende burger. „Zo komt het ook dat de beste trekhond, de Matin Beige, is uitgestorven. Er is gewoon niet mee doorgefokt. Nu proberen ze het proces om te keren en het ras weer terug te fokken." Behalve deze speciale hond, waren ook herders, groe- nendalers en bouviers populair om de kar te trekken. De Anti-trekhondenbond die later 'Bond voor bescherming van honden' ging heten, bestaat nog steeds en heeft het een en ander in het archief. „Hoewel er in de oorlog veel is verloren gegaan," vertelt Willemen. Be halve van deze bond heeft hij het meeste materiaal van parti culieren gekregen. „Weet je wat het is, als je met zoiets bezig bent, krijg je het effect van een kringetje in het water. Het wordt steeds groter. Mensen ho ren ervan en nemen contact met je op. Wat me wel opvalt, is dat er in België veel meer bewaard is gebleven. Daar zijn veel meer afbeeldingen van hondekarren te vinden op vaasjes, asbakken, dat soort dingen. Ze hebben er zelfs een postzegel met een hon dekar gehad. Die staat ook in het boek." Een serie artikelen in het tijd schrift 'Onze Hond' leidde uit eindelijk tot de samenstelling van het boek. Het bracht Wille men ook de kans een echte hondekar te kopen. „Die zijn er nog wel, in 's Gravenmoer en in Waspik. Ze hebben meegelopen in de historische optochten in Gilze en 's Gravenmoer. Maar ik kan ze niet opslaan, ik heb er gewoon geen plaats voor. Wat ik wel graag zou willen hebben zijn keuringsrapporten, num merplaten en dergelijke. Ik denk dat er her en der in Neder land wat dat betreft nog veel meer te halen is." Gilzenaar Kees van Gils (1928) was petroleumventer. Hij verkocht het merk Texaco. Bert Willemen: 'Het is een ziekte Spelende kinderen met een hondekar. Defo)to is tussen 1900 en 1920 gemaakt in Gilze.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21