Alders zet gemeenten onder druk Kerken moeten voortaan betalen voor versturen van hun post Herdenking ''Riem misleidde college Brunssum' I )e>re|F Promovendus: Laat hoogte lonen afhangen van bedrijfsresultaat t' FNV pleit voor discussie over vierdaagse werkweek Liberale waarden PESTEM BINNENLAND A3 Minister dreigt met intrekken subsidie als afval niet gescheiden wordt opgehaald DE STEM COMMENTAAR PvdA houdt lijstverbinding GroenLinks af STsl Nationale kunstbeurs BINNENLAND KORT EMBER 1993 L WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 Breda - Met ingang van het nieuwe jaar moeten kerkge nootschappen gaan betalen voor het verzenden van hun post. Na bijna twee eeuwen komt dan een einde aan deze zogenoemde portvrijdom, gij ongewijzigd beleid zou dat Be katholieke en hervormde kerk enkele miljoenen guldens per jaar gaan kosten. De gere formeerde kerken hebben nooit portvrijdom genoten. Tien jaar geleden werd de op heffing van de portvrijdom voor kerken, die dateert van 1815, al wettelijk bepaald. Dat gebeurde in het kader van wat het door snijden van de laatste zilveren koorden tussen kerk en staat werd genoemd. Een overgang stermijn van tien jaar moest de kerken in staat stellen zich in te stellen op het betalen van portokosten. De hervormde kerk heeft er een reservepotje voor opgebouwd van twee miljoen gulden. Maar zij zal eerst en vooral haar stroom post met twintig procent indammen. De postzendingen aan de kerkeraden in den lande worden tot één keer per maand teruggebracht. Verder zijn de verzendlijsten opgeschoond. Zonder portvrijdom zou de Ne derlandse Hervormde Kerk in 1992 een bedrag van 1,9 mil joen aan 'tante Post' kwijt zijn geweest. Voor het komende jaar is een bedrag begroot van maxi maal 8 ton. De consequenties voor het RK Kerkgenootschap zijn minder overzichtelijk, omdat alle zeven bisdommen hun eigen financiële exploitatie hebben. Maar schat- terderwijze komt drs. P. Tim mermans, secretaris van het Economencollege van de Neder landse Bisdommen, op een jaar lijks bedrag aan portokosten van 8 ton tot 1 miljoen gulden. Een gezamenlijke strategie om de kosten te drukken, hebben de bisdommen niet afgesproken. Maar ook hier zullen postzen dingen naar de parochies zeker beperkt gaan worden tot hoog uit één keer per week. Naast de bisdommen worden ook een aantal katholieke orga nisaties getroffen door de op heffing van de portvrijdom. Vooral de missie-organisaties die zijn aangesloten bij de Ne derlandse Missieraad. Die ver zonden in 1990 via de diocesane missiesecretariaten portvrije post ter waarde van een half miljoen gulden. Niet alle post van de katholieke missie-orga nisaties ging overigens portvrij door de brievenbussen. Er werd ook voor een kleine 3 miljoen aan porto betaald. Bij de mis sieraad zijn onder meer de Vastenactie, Solidaridad en Missio-Nederland aangesloten. Voor organisaties als de St. Wil- librordvereniging en de Zonne bloem scheelt de opheffing van de portvrijdom een duizend gul den per jaar. Het is de missie-organisaties in de overgangsperiode niet gelukt tot gezamenlijke strategie te ko men om de financiële gevolgen zo beperkt mogelijk te houden. Er is geruimte tijd gesproken over gezamenlijke postverzen ding, maar afspraken bleken niet mogelijk. Den Haag (anp) - Gemeenten die na 1 januari 1994 blijven weigeren het huisvuil gescheiden op te halen worden gestraft. Zo kan bijvoorbeeld de rijkssubsidiekraan worden dichtge draaid. foto theo van der zwa de ziekte van Crohi nische aandoening aa darm, en heeft daar n t van. Morgen gaat h huisarts, overmorge j bij de GAK-arts oj r, zo besluit hij samei Hendriks. ndering ner van het fraaie boei kijkt verwonderd, als oleur aan de deur krijgt t zich pas twee uur gele k gemeld en was in di "er druk bezig met ziji Nu al controle aan di dat, als je vaker dan dril jaar een beroep doet oj ewet, legt Jan Hendrik! zieke klaagt over buik dat hij donderdag eei met de huisarts heeft tend informeert Jai s naar de situatie op het ussen neus en lippen t hij weten dat het mis- och redelijk is om mor ast op het spreekuur te van de controlerende zieke gaat akkoord. zegt Jan Hendriks later uto. „Ik ben natuurlijk s. Ik kan niet vaststellen nd ziek is of niet. Maar nserikennis en oprechte t voor je gesprekspart- ik je veel in dit vak. Héél De controleur niest! Hij vraag die volgt lachend -riep? Ik weet niet wat Ik ben nog nooit aange- n heb 'm nooit gehad." cirkel rond - de totale er zou maken. de partijen die kun nen bij een overeen- ijn zwakker, slechter eerd. Zij die wat te hebben door de Gatt, rk, hebben veel macht, kost het allemaal zo- 'te." urgse collega H. Hui- ogleraar internationale ;che betrekkingen, naar les graag verwijst als u.e expert', beaamt dat Westen zich het meest en aanpassen aèn een "eldhandel, vooral om- p korte termijn tot een mverlies zal leiden, p de lange duur is ie- reter uit," is ook -zijn ng. En hij brengt een ke beperking aan: Je Gatt-besprekingen niet ran allerlei andere ont- gen. „Kijk eens wat oet, niet alleen met het rdrag met de Verenig- !n, maar in het alge- de handelsbarrières te En zie eens hoeveel lijk goedkope arbeids- n hoeveel know-how er Europa vrijkomt, pal ze deur. Dat heeft mis- el net zoveel gevolgen iele Gatt, en in ieder in je het allemaal niet elkaar zien en kun je de effecten van de Gatt liet precies berekenen." Minister Alders (Milieubeheer) heeft dit gisteren in bedekte ter men in de Tweede Kamer laten doorschemeren. Hij voldoet daarmee aan de wens van een meerderheid in het par lement, die vindt dat het niet door de beugel kan dat er ge meenten zijn die zuivere onwil tonen om het afval te scheiden. Per 1 januari worden alle Neder landse gemeenten verplicht huis vuil gescheiden van groente-, fruit- en tuinafval (gft) op te' halen. Voorzover nu bekend zal op die datum 69 procent van de Neder landse gemeenten aan de wet voldoen. Per 1 januari 1995 zal dat percentage 97 bedragen. De drie procent onwilligen zou den dan bijvoorbeeld kunnen re kenen op intrekken van de rijks bijdrage voor milieumaatrege len, zegt Alders. Hij voegt daar wel aan toe dat het in dit sta dium nog te vroeg is om 'al maar een dreigende houding aan te nemen.' Rotterdam is een van de gemeenten die tot nu toe weigert het afval gescheiden in te zame len. De stad kan nu nog rekenen op een bijdrage van 1,5 miljoen gulden uit het subsidiepotje. Uit het overzicht dat Alders de Kamer gaf blijkt dat de verwer kingscapaciteit van de fabrieken die het gft-afval composteren op dit moment groter is dan het aanbod. Enige tijd geleden leek het er nog op dat de capaciteit kleiner zou zijn. Van onze Haagse redactie Utrecht - Er moet op Europees niveau een discussie op gang komen over de vierdaagse werkweek. In Duitsland en Frankrijk wordt al gesproken over de vierdaagse. Ook in Nederland moet vier da gen gewerkt kunnen worden met een bedrijfstijd van vijf dagen. Over de financiering van een vierdaagse werkweek valt met de vakbeweging te praten. Dat zei voorzitter Johan Steke lenburg van de FNV gisteren in Utrecht op het congres van de FNV Dienstenbond. Stekelen burg wees erop dat bij het GAK en de bedrijfsverenigingen voor ruim 1600 mensen werkloosheid dreigt. Die kan worden voorko men als de werkweek in deze sector teruggebracht wordt van 38 naar 34 uur. Stekelenburg vindt herverdeling van werk noodzakelijk, ondanks het taaie verzet daartegen van werkgevers. „Volledige werkge legenheid in de vorm van veertig jaar lang een veertigurige werk week voor iedereen, zal niet worden bereikt. Wie zich dat realiseert tracht herverdeling van werk te bevorderen," aldus Stekelenburg. De FNV vindt dat de Nederland se regering zich er onvoldoende van bewust is dat herverdeling van werk moet worden bevor derd. „Met het intrekken van de ouderenrichtlijn voert zij zelfs een daaraan tegengesteld beleid. Daarmee verhindert ze dat oude ren op een sociaal aanvaardbare wijze de weg vrijmaken voor jongere werknemers." De vakbe weging gaat kijken of ze samen met de werkgevers de oude renrichtlijn nog twee jaar voort kan zetten. FRANS IS een exotische taal. Voor Nederlanders althans. Van daar dat wat in de Franse invloedssfeer gebeurt, hier nauwelijks aandacht trekt. De spanningen in Algerije die vrijwel naar niets anders vooruit kunnen wijzen dan naar bloedige onderdrukking of burgeroorlog, houden hier nauwelijks iemand bezig. Zelfs niet als er doden en gewonden vallen en ook niet als de Franse overheid er zich mee bemoeit. In Algerije is een groep half-verlichte generaals aan de macht. Toen bij de laatste verkiezingen het fundamentalistische FIS de macht dreigde over te nemen, heeft het militair establishment, dat nog goeddeels in Frankrijk opgeleid is, ingegrepen. Het vooruitzicht te moeten zuchten onder het juk van Arabisch-isla- mitische onverdraagzaamheid was te bedreigend. Toch is het onder het huidige regime ook geen vrijheid blijheid die overheerst. Tegenstanders worden vervolgd. Met gering succes weliswaar, want aanslagen en bedreigingen van buiten landers zijn aan de orde van de dag. Voor elke fundamentalist die in het gevang wordt gegooid, komen er twee terug die hetzelfde nastreven. Namelijk de buitenlanders zo bang maken dat ze vertrekken waardoor het dan alleen achtergebleven regime wel in elkaar moet storten. Algerije is van oudsher geen broeinest van zwartkouserij. De Westerse invloed en de Franse cultuur hadden een behoorlijke voet aan de grond in het land. De regimes van na de onafhanke lijkheid voerden echter een isolationistische koers. Enerzijds uit weerzin tegen de vroegere Franse overheerser, anderzijds gedre ven dooreen sectarisch aandoende socialistische ideologie. De gevolgen zijn desastreus geweest. Economische ineenstor ting, en dat terwijl het land rijk is aan natuurlijke hulpmiddelen en grondstoffen, en daaruit voortvloeiend verlies aan zelfrespect. De intelligentsia en de ondernemers namen de wijk. Wie overbleef was veroordeeld tot uitzichtloze armoede. Vandaar dat liet fundamentalistische FIS, dat een Arabische en islamitische superioriteit propageert, veel aanhang verwierf. Zo veel dat het FIS slechts met geweld van de macht afgehouden kan worden. De regerende klasse in Algerije wacht sidderend het moment van een volksopstand af. Frankrijk, dat niet alleen nog belangen heeft In de vroegere kolonie, maar ook binnen de eigen grenzen een grote minderheid telt die zich door haar uitzichtloosheid aange trokken voelt tot fundamentalistische ideeën, heeft de strijd ingebonden met het FIS. De zich in Frankrijk schuil houdende leiders zijn opgepakt. Of daarmee het probleem voor Algerije zelf ook opgelost is, blijft de vraag. Maar kan het Westen meer doen? De democratische keuze van de bevolking gaat uit naar isolement en onverdraag zaamheid. Of moeten we voor een standpunt kiezen als dat van Bolkestein en het gevecht aangaan telkens als onze liberale waarden bedreigd worden. Zelfs al druist dat in tegen het fundament ervan, de democratie? Een man legt bloemen bij het Indisch Monument in Den Haag ter herdenking van het feit dat 52 jaar geleden Pearl Harbour werd aangevallen door de Japanse strijdkrachten. Door het regenachtige weer was de opkomst bij deze plechtigheid gering. foto anp Van onze Haagse redactie Den Haag - PvdA-voorzitter Rottenberg houdt een lijst verbinding van de PvdA met GroenLinks af. Het partijbestuur van Groen Links nodigde gisteren PvdA en D66 uit tot een lijstverbin ding voor de komende Twee de Kamerverkiezingen. „Je moet kijken hoeveel zetels je aan rechts verliest, voordat je een lijstverbinding aangaat. Ik verwacht niet dat we het doen, maar ik wil het verzoek ook niet meteen in de prullemand gooien. Uit een lijstverbinding spreekt de politieke wil tot samenwer king," zegt Rottenberg. D66 liet gisteren direct weten niets te voelen voor een lijstver binding. D66-voorzitter Vrijhoef vindt dat een lijstverbinding 'een verkeerd signaal' naar de kiezers zou vortnen. Volgens hem zou den de kiezers een lijstverbin ding niet begrijpen omdat de afgelopen jaren D66 niet op één lijn met PvdA en GroenLinks heeft gezeten. Volgens Vrijhoef is het een onmogelijke opgave uit te leggen dat die lijstverbin ding alleen dient om eventuele restzetels binnen te halen. De verschillen in praktische po litiek tussen de drie partijen worden door GroenLinks niet ontkend. Maar GroenLinks vindt dat er op het niveau van politie ke uitgangspunten sprake is van voldoende overeenkomsten om tot een lijstverbinding te komen. Volgens het partijbestuur ver sterkt een lijstverbinding de ge zamenlijke uitstraling van de progressieve partijen. Bovendien leidt volgens het GroenLinks- partijbestuur een lijstverbinding tot een maximaal aantal zetels voor de progressieve partijen te samen. (ADVERTENTIE) Van onze verslaggevers Maastricht - De van corruptie verdachte burgemeester Riem heeft over zijn commerciële bij baan bij grindbaggerbedrijf Dekker het college van b en w van Brunssum misleid. Dat heeft Omroep Limburg ge meld. De omroep zegt zich te baseren op betrouwbare bron nen. Riem blijkt pas in het najaar van 1992 het Brunssumse college te hebben geïnformeerd over zijn commissariaat bij Dekker. Hij verzweeg dat hij toen al negen maanden commissaris was. De advocaat van het bedrijf Dekker bevestigde afgelopen week dat Riem als commissaris in april 1992 120.000 gulden van zijn cliënt ontvangen heeft. Justitie denkt dat de helft daar van smeergeld was. Burgemeester Riem blijkt ook oud-Commissaris der Koningin E. Mastenbroek schriftelijk om advies te hebben gevraagd over zijn commerciële bijbaan. Mas tenbroek zou bij die gelegenheid nadrukkelijk op de onverenig baarheid van de functies hebben gewezen. De PvdA-burgemeester legde het advies naast zich neer. AF A '93 'Art Fair Autotron 9 t/m 12 december 1993 Autotron Rosmalen Openingstijden: do. 14-20, vr. 11-20, za. zo. 11-18 uur,. Toegang: 15,00 p.p., tot 16 jaar gratis Info tijdens beurs: 04192-17709 i/ i/ G Kan kroonprins Brinkman ook niet eens zo'n vlucht naar Sarajevo maken om zich te bewijzen? Wie weet komen we dan te weten of hij echt iets in zijn mars heeft, want van zijn verbale gepruttel word ik niet wijzer. Ik weet niet hoe het komt, maar de beoogd troonopvol ger van Lubbers gaat me steeds meer tegenstaan. Zijn opmerkingen zijn soms niet eens zo onzinnig en hij zal het misschien best goed bedoelen, maar hoe vaker ik hem zie, hoe antipathieker ik hem vind. Misschien heeft het wel te maken met een gebrek aan natuurlijk overwicht of aan uitstraling zo u wilt. Mensen als Den Uyl, Lubbers en zelfs Van Agt hadden en hebben dat wel. Op de een of andere manier heeft Brinkman niets vertrouwenwekkends en soms vind ik hem zelfs eng. Niet omwille van zijn politieke opvattingen, maar door zijn verschijning. Hij lijkt nog de geestelijke rijpheid te ontberen. Er gaat niets van Brinkman uit. Erger nog, hij lijkt niets warms of hartelijks te hebben en dat moet je als premier van een land toch een beetje uitstralen. Je moet een bindende factor kunnen zijn en volgens mij mist Brinkman dat vermogen. Brinkman als premier brengt geen toegevoegde waarde. Zou het CDA een voetbalclub zijn en Elco veertig doelpunten per seizoen maken, dan nog zou Cruijff hem niet meenemen naar Amerika. MERIJN E. du Perronprijs voor Marion Bloem Tilburg - De E. du Perronprijs is dit jaar toegekend aan schrijfster en cineaste Marion Bloem. De prijs is in 1986 ingesteld door de Faculteit der Letteren van de Katholieke Universiteit Brabant en de gemeente Tilburg. Bloem ontvangt de prijs, met een daaraan verbonden geldbedrag van 1.500 gulden, voor haar hele oeuvre. Bonden: looneisen in zorgsector Utrecht - De kans is groot dat de werkgevers in de zorgsectoren (570.000 werknemers) volgend jaar toch worden geconfronteerd met looneisen van de vakbonden. Nu de AbvaKabo, CFO en FHZ (hoger personeel) is gebleken dat het kabinet vasthoudt aan de bezuinigingen van 550 miljoen gulden, valt de basis voor loonmatiging weg, zeggen de bonden. De drie organisaties zijn woedend op de bewindslieden van WVC. Zij hebben berekend dat door de aangekondigde bezuinigingen in 1994 12.500 gekwalificeerde werknemers hun baan zullen verliezen. Identificatieplicht door Eerste Kanier Den Haag - Alle fracties in de Eerste Kamer behalve Groen Links hebben gisteren ingestemd met de invoering van de identificatieplicht. Het tumult waarmee de politieke discussie over de identificatieplicht vorig jaar begon is geëindigd met een instemmend gemompel. Kaland wil referendum Betuwelijn Den Haag - Om de afstand tussen bevolking en politiek te verkleinen, moeten burgemeesters rechtstreeks worden gekozen. De burgers dienen zich ook door een referendum te kunnen uitspreken over omstreden regeringsplannen die de Tweede Kamer goedkeurt. Zo zou er nu een volksraadpleging over de Betuwelijn moeten komen, vindt A. Kaland, scheidend CDA- fractievoorzitter in de Eerste Kamer. Diverse commissies heb ben inmiddels advies uitgebracht over staatkundige vernieu wing. Daar kwamen ook de suggesties in voor die Kaland noemde. In de Tweede Kamer bleek gisteren echter dat met name CDA en WD daar niet veel voor voelen. Diefstal van platina bij DSM Geleen - Uit de salpeterzuurfabriek van DSM in Geleen zijn maandagmiddag acht platina platen ter waarde van 1,3 miljoen gulden gestolen, heeft DSM in Heerlen gisteren bekendgemaakt. Medewerkers van een installatiebedrijf waren bezig met het verwisselen van gaasnetten in een katalysator van de fabriek. Daarbij moesten vier oude platen vervangen worden door vier nieuwe. Terwijl de mensen lunchten, werden de platen gestolen. Frauderende student moet cel in Amsterdam - Studenten die frauderen met uitkeringen, krijgen een week gevangenisstraf per 3000 gulden fraude. Als zij die straf willen omzetten in dienstverlening, dan doet het Openbaar Ministerie daar niet moeilijk over, meldt de Amsterdamse fraude-officier van justitie mr. W. van Nierop. Begin dit jaar werd door de ministerraad besloten de fraude boven tafel te halen door vergelijking van inschrijvingsregisters voor studen ten (zowel bij hbo's als bij universiteiten) en het register van de studiefinanciering met de gegevens van de sociale diensten. Die koppeling van bestanden zorgde er, volgens Van Nierop, voor dat veel frauderende studenten gepakt konden en kunnen worden. Door Jeroen den Blijker Tilburg - Het inkomen van werkne mers moet voor een groot deel af hankelijk worden van het bedrijfs resultaat. Werkgevers- en werknemersorganisa ties moeten in cao-onderhandelingen slechts een basisloon afspreken. Dat basisloon kan dan, afhankelijk van het behaalde rendement, worden aange vuld. Uiteindelijk is dat goed voor de werkgelegenheid. Dat bepleit Jan Donders (38) in het proefschrift 'Kostbare arbeid', waarop hij vandaag promoveert bij prof. Kol naar aan de Katholieke Universiteit Brabant. De in Breda geboren promo vendus is thans een hoge ambtenaar op het ministerie van Economische Zaken. Donders stelt vast dat de arbeidsmarkt allerlei gebreken vertoont. Te veel men sen -vaak laaggeschoolden- staan langs de zijlijn, te weinig mensen wer ken. Donders wijt dat aan het feit dat in Nederland geen duidelijke relatie meer bestaat tussen de hoogte van de lonen en de werkloosheid. Donders: „Als de werkloosheid oploopt en het econo misch slecht gaat, zijn lagere lonen wenselijk: dankzij lagere lonen blijven er immers meer mensen aan de slag en is de kans groter dat er weer werklozen aan een baan komen." Maar afspraken in bijvoorbeeld cao's maken dat vaak onmogelijk. Een cao schrijft immers voor hoeveel een werk gever zijn werknemer moet betalen. „Bij economische neergang rest een werkgever daarom vaak weinig anders dan het ontslaan van personeel." Donders wil daarom de lonen op een andere manier vaststellen. „Ik ben voor een aanpak waarbij werkgevers en werknemers per bedrijfstak onderhan delen over basisionen. Werknemers kunnen hun basisloon dan met zo'n twintig, dertig procent aanvullen, af hankelijk van het bedrijfsrendement." Groot voordeel van zo'n aanpak is dat werknemers minder snel ontslagen zul len worden als het slecht gaat met een bedrijf. Want de loonkosten zijn in dat geval minder hoog. Een ander voordeel is dat er zo meer ruimte blijft bestaan voor investerin gen. Deze spelen vaak een sleutelrol in het economisch herstel: trekken de in vesteringen eenmaal aan, dan levert dat direct extra banen op, aldus een aloude economische stelregel. Donders gelooft niet dat zijn voorstel in slechte aarde hoeft te vallen bij de vakbeweging. „Natuurlijk, het is zo dat Donders foto vnu de werknemers geen garantie meer heb ben op een bepaald inkomen. Maar uiteindelijk zal de koopkracht nauwe lijks nadelig worden beïnvloed." Hij wijst ter verklaring op het feit dat de werkgelegenheid minder snel zal dalen. „Meer werkgelegenheid betekent min der mensen die een uitkering nodig hebben. De sociale lasten kunnen daar door naar beneden, wat uiteindelijk koopkrachtwinst oplevert voor de men sen die werken," Het voorstel kan bo vendien stapsgewijs worden ingevoerd. De promovendus is verder voorstander van grotere financiële prikkels om de arbeidsmarkt in beweging te krijgen of de groei van de werkloosheid te beper ken. Prikkels voor werkgevers, bijvoor beeld door de hoogte van de door hen te betalen premie voor de werkloosheids wet te variëren. De premie voor een werkgever die weinig mensen ontslaat zou daardoor lager kunnen zijn dan voor de werkgever die juist veel mensen de straat op stuurt. Donders: „Dat kan je per bedrijfstak regelen, maar ook per onderneming: het wordt zo financieel aantrekkelijker voor een werkgever om een werknemer in dienst te houden." Ook werklozen wil Donders 'financieel prikkelen', en wel door de uitkeringen te verlagen. Het verschil tussen werken en niet-werken wordt daarmee groter, wat de motivatie kan opkrikken om weer aan de slag te gaan. De verlaging maakt bovendien het het schrappen van het minimumloon zinvol, een maatregel die vooral ongeschoolde arbeid aan trekkelijker maakt. Alleen het mini mumloon verlagen, levert geen extra werkgelegenheid op: het minimumloon is nu al zo laag dat voor veel mensen een uitkering aantrekkelijker is. „Natuurlijk, zo'n verlaging van de so ciale uitkeringen is tegen het zere been van de vakbeweging. Maar het werkt ook anders: de vakbeweging zal bij lagere uitkeringen zich meer inspannen om de werkgelegenheid op peil te hou den. Bijvoorbeeld door loonmatiging." „Je moet je verder in alle eerlijkheid afvragen of het relatief hoge uitkerings niveau van Nederland wel zo sociaal is. Het heeft namelijk een ongunstig effect op de werkgelegenheid voor laagge schoolden. Het hoge uitkeringsniveau werkt immers tamelijk hoge lonen voor deze groep in de hand." Een werkgever zal dus niet snel een laaggeschoolde in dienst nemen. „Verder vind ik dat de overheid niet moet instemmen met cao-afspraken die in feite haaks staan op haar beleid. De minister van sociale zaken moet de laagste cao-lonen niet aan een gehele bedrijfstak opleggen als deze lonen bo ven het wettelijk minimumloon liggen. Die cao-lonen vormen een te grote bar rière voor startende ondernemers. Het zelfde geldt voor reparaties van ingre pen in de sociale zekerheid. Ook die moet de minister niet opleggen aan ondernemingen die niet bij de cao-on derhandelingen waren betrokken."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 3