Alders zet gemeenten onder druk
Kerken moeten voortaan betalen voor versturen van hun post
Herdenking
''Riem misleidde college Brunssum'
I )e>re|F
Promovendus: Laat hoogte lonen afhangen van bedrijfsresultaat
t'
FNV pleit voor discussie
over vierdaagse werkweek
Liberale waarden
PESTEM
BINNENLAND
A3
Minister dreigt met intrekken subsidie als afval niet gescheiden wordt opgehaald
DE STEM
COMMENTAAR
PvdA houdt
lijstverbinding
GroenLinks af
STsl
Nationale kunstbeurs
BINNENLAND KORT
EMBER 1993 L
WOENSDAG 8 DECEMBER 1993
Breda - Met ingang van het
nieuwe jaar moeten kerkge
nootschappen gaan betalen
voor het verzenden van hun
post. Na bijna twee eeuwen
komt dan een einde aan deze
zogenoemde portvrijdom,
gij ongewijzigd beleid zou dat
Be katholieke en hervormde
kerk enkele miljoenen guldens
per jaar gaan kosten. De gere
formeerde kerken hebben nooit
portvrijdom genoten.
Tien jaar geleden werd de op
heffing van de portvrijdom voor
kerken, die dateert van 1815, al
wettelijk bepaald. Dat gebeurde
in het kader van wat het door
snijden van de laatste zilveren
koorden tussen kerk en staat
werd genoemd. Een overgang
stermijn van tien jaar moest de
kerken in staat stellen zich in te
stellen op het betalen van
portokosten.
De hervormde kerk heeft er een
reservepotje voor opgebouwd
van twee miljoen gulden. Maar
zij zal eerst en vooral haar
stroom post met twintig procent
indammen. De postzendingen
aan de kerkeraden in den lande
worden tot één keer per maand
teruggebracht. Verder zijn de
verzendlijsten opgeschoond.
Zonder portvrijdom zou de Ne
derlandse Hervormde Kerk in
1992 een bedrag van 1,9 mil
joen aan 'tante Post' kwijt zijn
geweest. Voor het komende jaar
is een bedrag begroot van maxi
maal 8 ton.
De consequenties voor het RK
Kerkgenootschap zijn minder
overzichtelijk, omdat alle zeven
bisdommen hun eigen financiële
exploitatie hebben. Maar schat-
terderwijze komt drs. P. Tim
mermans, secretaris van het
Economencollege van de Neder
landse Bisdommen, op een jaar
lijks bedrag aan portokosten
van 8 ton tot 1 miljoen gulden.
Een gezamenlijke strategie om
de kosten te drukken, hebben
de bisdommen niet afgesproken.
Maar ook hier zullen postzen
dingen naar de parochies zeker
beperkt gaan worden tot hoog
uit één keer per week.
Naast de bisdommen worden
ook een aantal katholieke orga
nisaties getroffen door de op
heffing van de portvrijdom.
Vooral de missie-organisaties
die zijn aangesloten bij de Ne
derlandse Missieraad. Die ver
zonden in 1990 via de diocesane
missiesecretariaten portvrije
post ter waarde van een half
miljoen gulden. Niet alle post
van de katholieke missie-orga
nisaties ging overigens portvrij
door de brievenbussen. Er werd
ook voor een kleine 3 miljoen
aan porto betaald. Bij de mis
sieraad zijn onder meer de
Vastenactie, Solidaridad en
Missio-Nederland aangesloten.
Voor organisaties als de St. Wil-
librordvereniging en de Zonne
bloem scheelt de opheffing van
de portvrijdom een duizend gul
den per jaar.
Het is de missie-organisaties in
de overgangsperiode niet gelukt
tot gezamenlijke strategie te ko
men om de financiële gevolgen
zo beperkt mogelijk te houden.
Er is geruimte tijd gesproken
over gezamenlijke postverzen
ding, maar afspraken bleken
niet mogelijk.
Den Haag (anp) - Gemeenten die na 1 januari 1994 blijven
weigeren het huisvuil gescheiden op te halen worden gestraft.
Zo kan bijvoorbeeld de rijkssubsidiekraan worden dichtge
draaid.
foto theo van der zwa
de ziekte van Crohi
nische aandoening aa
darm, en heeft daar n
t van. Morgen gaat h
huisarts, overmorge
j bij de GAK-arts oj
r, zo besluit hij samei
Hendriks.
ndering
ner van het fraaie boei
kijkt verwonderd, als
oleur aan de deur krijgt
t zich pas twee uur gele
k gemeld en was in di
"er druk bezig met ziji
Nu al controle aan di
dat, als je vaker dan dril
jaar een beroep doet oj
ewet, legt Jan Hendrik!
zieke klaagt over buik
dat hij donderdag eei
met de huisarts heeft
tend informeert Jai
s naar de situatie op het
ussen neus en lippen
t hij weten dat het mis-
och redelijk is om mor
ast op het spreekuur te
van de controlerende
zieke gaat akkoord.
zegt Jan Hendriks later
uto. „Ik ben natuurlijk
s. Ik kan niet vaststellen
nd ziek is of niet. Maar
nserikennis en oprechte
t voor je gesprekspart-
ik je veel in dit vak. Héél
De controleur niest! Hij
vraag die volgt lachend
-riep? Ik weet niet wat
Ik ben nog nooit aange-
n heb 'm nooit gehad."
cirkel rond - de totale
er zou maken.
de partijen die kun
nen bij een overeen-
ijn zwakker, slechter
eerd. Zij die wat te
hebben door de Gatt,
rk, hebben veel macht,
kost het allemaal zo-
'te."
urgse collega H. Hui-
ogleraar internationale
;che betrekkingen, naar
les graag verwijst als
u.e expert', beaamt dat
Westen zich het meest
en aanpassen aèn een
"eldhandel, vooral om-
p korte termijn tot een
mverlies zal leiden,
p de lange duur is ie-
reter uit," is ook -zijn
ng. En hij brengt een
ke beperking aan: Je
Gatt-besprekingen niet
ran allerlei andere ont-
gen. „Kijk eens wat
oet, niet alleen met het
rdrag met de Verenig-
!n, maar in het alge-
de handelsbarrières te
En zie eens hoeveel
lijk goedkope arbeids-
n hoeveel know-how er
Europa vrijkomt, pal
ze deur. Dat heeft mis-
el net zoveel gevolgen
iele Gatt, en in ieder
in je het allemaal niet
elkaar zien en kun je
de effecten van de Gatt
liet precies berekenen."
Minister Alders (Milieubeheer)
heeft dit gisteren in bedekte ter
men in de Tweede Kamer laten
doorschemeren.
Hij voldoet daarmee aan de wens
van een meerderheid in het par
lement, die vindt dat het niet
door de beugel kan dat er ge
meenten zijn die zuivere onwil
tonen om het afval te scheiden.
Per 1 januari worden alle Neder
landse gemeenten verplicht huis
vuil gescheiden van groente-,
fruit- en tuinafval (gft) op te'
halen.
Voorzover nu bekend zal op die
datum 69 procent van de Neder
landse gemeenten aan de wet
voldoen. Per 1 januari 1995 zal
dat percentage 97 bedragen.
De drie procent onwilligen zou
den dan bijvoorbeeld kunnen re
kenen op intrekken van de rijks
bijdrage voor milieumaatrege
len, zegt Alders. Hij voegt daar
wel aan toe dat het in dit sta
dium nog te vroeg is om 'al maar
een dreigende houding aan te
nemen.' Rotterdam is een van de
gemeenten die tot nu toe weigert
het afval gescheiden in te zame
len. De stad kan nu nog rekenen
op een bijdrage van 1,5 miljoen
gulden uit het subsidiepotje.
Uit het overzicht dat Alders de
Kamer gaf blijkt dat de verwer
kingscapaciteit van de fabrieken
die het gft-afval composteren op
dit moment groter is dan het
aanbod.
Enige tijd geleden leek het er
nog op dat de capaciteit kleiner
zou zijn.
Van onze Haagse redactie
Utrecht - Er moet op Europees niveau een discussie op gang
komen over de vierdaagse werkweek.
In Duitsland en Frankrijk wordt
al gesproken over de vierdaagse.
Ook in Nederland moet vier da
gen gewerkt kunnen worden met
een bedrijfstijd van vijf dagen.
Over de financiering van een
vierdaagse werkweek valt met
de vakbeweging te praten.
Dat zei voorzitter Johan Steke
lenburg van de FNV gisteren in
Utrecht op het congres van de
FNV Dienstenbond. Stekelen
burg wees erop dat bij het GAK
en de bedrijfsverenigingen voor
ruim 1600 mensen werkloosheid
dreigt. Die kan worden voorko
men als de werkweek in deze
sector teruggebracht wordt van
38 naar 34 uur.
Stekelenburg vindt herverdeling
van werk noodzakelijk, ondanks
het taaie verzet daartegen van
werkgevers. „Volledige werkge
legenheid in de vorm van veertig
jaar lang een veertigurige werk
week voor iedereen, zal niet
worden bereikt. Wie zich dat
realiseert tracht herverdeling
van werk te bevorderen," aldus
Stekelenburg.
De FNV vindt dat de Nederland
se regering zich er onvoldoende
van bewust is dat herverdeling
van werk moet worden bevor
derd. „Met het intrekken van de
ouderenrichtlijn voert zij zelfs
een daaraan tegengesteld beleid.
Daarmee verhindert ze dat oude
ren op een sociaal aanvaardbare
wijze de weg vrijmaken voor
jongere werknemers." De vakbe
weging gaat kijken of ze samen
met de werkgevers de oude
renrichtlijn nog twee jaar voort
kan zetten.
FRANS IS een exotische taal. Voor Nederlanders althans. Van
daar dat wat in de Franse invloedssfeer gebeurt, hier nauwelijks
aandacht trekt. De spanningen in Algerije die vrijwel naar niets
anders vooruit kunnen wijzen dan naar bloedige onderdrukking
of burgeroorlog, houden hier nauwelijks iemand bezig. Zelfs niet
als er doden en gewonden vallen en ook niet als de Franse
overheid er zich mee bemoeit.
In Algerije is een groep half-verlichte generaals aan de macht.
Toen bij de laatste verkiezingen het fundamentalistische FIS de
macht dreigde over te nemen, heeft het militair establishment,
dat nog goeddeels in Frankrijk opgeleid is, ingegrepen. Het
vooruitzicht te moeten zuchten onder het juk van Arabisch-isla-
mitische onverdraagzaamheid was te bedreigend.
Toch is het onder het huidige regime ook geen vrijheid blijheid
die overheerst. Tegenstanders worden vervolgd. Met gering
succes weliswaar, want aanslagen en bedreigingen van buiten
landers zijn aan de orde van de dag. Voor elke fundamentalist die
in het gevang wordt gegooid, komen er twee terug die hetzelfde
nastreven. Namelijk de buitenlanders zo bang maken dat ze
vertrekken waardoor het dan alleen achtergebleven regime wel
in elkaar moet storten.
Algerije is van oudsher geen broeinest van zwartkouserij. De
Westerse invloed en de Franse cultuur hadden een behoorlijke
voet aan de grond in het land. De regimes van na de onafhanke
lijkheid voerden echter een isolationistische koers. Enerzijds uit
weerzin tegen de vroegere Franse overheerser, anderzijds gedre
ven dooreen sectarisch aandoende socialistische ideologie.
De gevolgen zijn desastreus geweest. Economische ineenstor
ting, en dat terwijl het land rijk is aan natuurlijke hulpmiddelen
en grondstoffen, en daaruit voortvloeiend verlies aan zelfrespect.
De intelligentsia en de ondernemers namen de wijk. Wie
overbleef was veroordeeld tot uitzichtloze armoede. Vandaar dat
liet fundamentalistische FIS, dat een Arabische en islamitische
superioriteit propageert, veel aanhang verwierf. Zo veel dat het
FIS slechts met geweld van de macht afgehouden kan worden.
De regerende klasse in Algerije wacht sidderend het moment van
een volksopstand af. Frankrijk, dat niet alleen nog belangen heeft
In de vroegere kolonie, maar ook binnen de eigen grenzen een
grote minderheid telt die zich door haar uitzichtloosheid aange
trokken voelt tot fundamentalistische ideeën, heeft de strijd
ingebonden met het FIS. De zich in Frankrijk schuil houdende
leiders zijn opgepakt.
Of daarmee het probleem voor Algerije zelf ook opgelost is, blijft
de vraag. Maar kan het Westen meer doen? De democratische
keuze van de bevolking gaat uit naar isolement en onverdraag
zaamheid. Of moeten we voor een standpunt kiezen als dat van
Bolkestein en het gevecht aangaan telkens als onze liberale
waarden bedreigd worden. Zelfs al druist dat in tegen het
fundament ervan, de democratie?
Een man legt bloemen bij het Indisch Monument in Den Haag ter herdenking van het feit dat 52
jaar geleden Pearl Harbour werd aangevallen door de Japanse strijdkrachten. Door het
regenachtige weer was de opkomst bij deze plechtigheid gering. foto anp
Van onze Haagse redactie
Den Haag - PvdA-voorzitter
Rottenberg houdt een lijst
verbinding van de PvdA met
GroenLinks af.
Het partijbestuur van Groen
Links nodigde gisteren PvdA
en D66 uit tot een lijstverbin
ding voor de komende Twee
de Kamerverkiezingen.
„Je moet kijken hoeveel zetels je
aan rechts verliest, voordat je
een lijstverbinding aangaat. Ik
verwacht niet dat we het doen,
maar ik wil het verzoek ook niet
meteen in de prullemand gooien.
Uit een lijstverbinding spreekt
de politieke wil tot samenwer
king," zegt Rottenberg.
D66 liet gisteren direct weten
niets te voelen voor een lijstver
binding. D66-voorzitter Vrijhoef
vindt dat een lijstverbinding 'een
verkeerd signaal' naar de kiezers
zou vortnen. Volgens hem zou
den de kiezers een lijstverbin
ding niet begrijpen omdat de
afgelopen jaren D66 niet op één
lijn met PvdA en GroenLinks
heeft gezeten. Volgens Vrijhoef
is het een onmogelijke opgave
uit te leggen dat die lijstverbin
ding alleen dient om eventuele
restzetels binnen te halen.
De verschillen in praktische po
litiek tussen de drie partijen
worden door GroenLinks niet
ontkend. Maar GroenLinks vindt
dat er op het niveau van politie
ke uitgangspunten sprake is van
voldoende overeenkomsten om
tot een lijstverbinding te komen.
Volgens het partijbestuur ver
sterkt een lijstverbinding de ge
zamenlijke uitstraling van de
progressieve partijen. Bovendien
leidt volgens het GroenLinks-
partijbestuur een lijstverbinding
tot een maximaal aantal zetels
voor de progressieve partijen te
samen.
(ADVERTENTIE)
Van onze verslaggevers
Maastricht - De van corruptie
verdachte burgemeester Riem
heeft over zijn commerciële bij
baan bij grindbaggerbedrijf
Dekker het college van b en w
van Brunssum misleid.
Dat heeft Omroep Limburg ge
meld. De omroep zegt zich te
baseren op betrouwbare bron
nen.
Riem blijkt pas in het najaar van
1992 het Brunssumse college te
hebben geïnformeerd over zijn
commissariaat bij Dekker. Hij
verzweeg dat hij toen al negen
maanden commissaris was.
De advocaat van het bedrijf
Dekker bevestigde afgelopen
week dat Riem als commissaris
in april 1992 120.000 gulden van
zijn cliënt ontvangen heeft.
Justitie denkt dat de helft daar
van smeergeld was.
Burgemeester Riem blijkt ook
oud-Commissaris der Koningin
E. Mastenbroek schriftelijk om
advies te hebben gevraagd over
zijn commerciële bijbaan. Mas
tenbroek zou bij die gelegenheid
nadrukkelijk op de onverenig
baarheid van de functies hebben
gewezen. De PvdA-burgemeester
legde het advies naast zich neer.
AF A '93
'Art Fair Autotron
9 t/m 12 december 1993
Autotron Rosmalen
Openingstijden: do. 14-20,
vr. 11-20, za. zo. 11-18 uur,.
Toegang: 15,00 p.p.,
tot 16 jaar gratis
Info tijdens beurs: 04192-17709
i/ i/ G
Kan kroonprins Brinkman ook niet eens zo'n vlucht
naar Sarajevo maken om zich te bewijzen? Wie weet
komen we dan te weten of hij echt iets in zijn mars
heeft, want van zijn verbale gepruttel word ik niet
wijzer.
Ik weet niet hoe het komt, maar de beoogd troonopvol
ger van Lubbers gaat me steeds meer tegenstaan. Zijn
opmerkingen zijn soms niet eens zo onzinnig en hij zal
het misschien best goed bedoelen, maar hoe vaker ik
hem zie, hoe antipathieker ik hem vind.
Misschien heeft het wel te maken met een gebrek aan
natuurlijk overwicht of aan uitstraling zo u wilt.
Mensen als Den Uyl, Lubbers en zelfs Van Agt
hadden en hebben dat wel.
Op de een of andere manier heeft Brinkman niets
vertrouwenwekkends en soms vind ik hem zelfs eng.
Niet omwille van zijn politieke opvattingen, maar door
zijn verschijning. Hij lijkt nog de geestelijke rijpheid te
ontberen.
Er gaat niets van Brinkman uit. Erger nog, hij lijkt
niets warms of hartelijks te hebben en dat moet je als
premier van een land toch een beetje uitstralen. Je
moet een bindende factor kunnen zijn en volgens mij
mist Brinkman dat vermogen.
Brinkman als premier brengt geen toegevoegde waarde.
Zou het CDA een voetbalclub zijn en Elco veertig
doelpunten per seizoen maken, dan nog zou Cruijff
hem niet meenemen naar Amerika.
MERIJN
E. du Perronprijs voor Marion Bloem
Tilburg - De E. du Perronprijs is dit jaar toegekend aan
schrijfster en cineaste Marion Bloem. De prijs is in 1986
ingesteld door de Faculteit der Letteren van de Katholieke
Universiteit Brabant en de gemeente Tilburg. Bloem ontvangt
de prijs, met een daaraan verbonden geldbedrag van 1.500
gulden, voor haar hele oeuvre.
Bonden: looneisen in zorgsector
Utrecht - De kans is groot dat de werkgevers in de zorgsectoren
(570.000 werknemers) volgend jaar toch worden geconfronteerd
met looneisen van de vakbonden. Nu de AbvaKabo, CFO en
FHZ (hoger personeel) is gebleken dat het kabinet vasthoudt
aan de bezuinigingen van 550 miljoen gulden, valt de basis voor
loonmatiging weg, zeggen de bonden. De drie organisaties zijn
woedend op de bewindslieden van WVC. Zij hebben berekend
dat door de aangekondigde bezuinigingen in 1994 12.500
gekwalificeerde werknemers hun baan zullen verliezen.
Identificatieplicht door Eerste Kanier
Den Haag - Alle fracties in de Eerste Kamer behalve Groen
Links hebben gisteren ingestemd met de invoering van de
identificatieplicht. Het tumult waarmee de politieke discussie
over de identificatieplicht vorig jaar begon is geëindigd met een
instemmend gemompel.
Kaland wil referendum Betuwelijn
Den Haag - Om de afstand tussen bevolking en politiek te
verkleinen, moeten burgemeesters rechtstreeks worden gekozen.
De burgers dienen zich ook door een referendum te kunnen
uitspreken over omstreden regeringsplannen die de Tweede
Kamer goedkeurt. Zo zou er nu een volksraadpleging over de
Betuwelijn moeten komen, vindt A. Kaland, scheidend CDA-
fractievoorzitter in de Eerste Kamer. Diverse commissies heb
ben inmiddels advies uitgebracht over staatkundige vernieu
wing. Daar kwamen ook de suggesties in voor die Kaland
noemde. In de Tweede Kamer bleek gisteren echter dat met
name CDA en WD daar niet veel voor voelen.
Diefstal van platina bij DSM
Geleen - Uit de salpeterzuurfabriek van DSM in Geleen zijn
maandagmiddag acht platina platen ter waarde van 1,3 miljoen
gulden gestolen, heeft DSM in Heerlen gisteren bekendgemaakt.
Medewerkers van een installatiebedrijf waren bezig met het
verwisselen van gaasnetten in een katalysator van de fabriek.
Daarbij moesten vier oude platen vervangen worden door vier
nieuwe. Terwijl de mensen lunchten, werden de platen gestolen.
Frauderende student moet cel in
Amsterdam - Studenten die frauderen met uitkeringen, krijgen
een week gevangenisstraf per 3000 gulden fraude. Als zij die
straf willen omzetten in dienstverlening, dan doet het Openbaar
Ministerie daar niet moeilijk over, meldt de Amsterdamse
fraude-officier van justitie mr. W. van Nierop. Begin dit jaar
werd door de ministerraad besloten de fraude boven tafel te
halen door vergelijking van inschrijvingsregisters voor studen
ten (zowel bij hbo's als bij universiteiten) en het register van de
studiefinanciering met de gegevens van de sociale diensten. Die
koppeling van bestanden zorgde er, volgens Van Nierop, voor
dat veel frauderende studenten gepakt konden en kunnen
worden.
Door Jeroen den Blijker
Tilburg - Het inkomen van werkne
mers moet voor een groot deel af
hankelijk worden van het bedrijfs
resultaat.
Werkgevers- en werknemersorganisa
ties moeten in cao-onderhandelingen
slechts een basisloon afspreken. Dat
basisloon kan dan, afhankelijk van het
behaalde rendement, worden aange
vuld. Uiteindelijk is dat goed voor de
werkgelegenheid.
Dat bepleit Jan Donders (38) in het
proefschrift 'Kostbare arbeid', waarop
hij vandaag promoveert bij prof. Kol
naar aan de Katholieke Universiteit
Brabant. De in Breda geboren promo
vendus is thans een hoge ambtenaar op
het ministerie van Economische Zaken.
Donders stelt vast dat de arbeidsmarkt
allerlei gebreken vertoont. Te veel men
sen -vaak laaggeschoolden- staan
langs de zijlijn, te weinig mensen wer
ken. Donders wijt dat aan het feit dat in
Nederland geen duidelijke relatie meer
bestaat tussen de hoogte van de lonen
en de werkloosheid. Donders: „Als de
werkloosheid oploopt en het econo
misch slecht gaat, zijn lagere lonen
wenselijk: dankzij lagere lonen blijven
er immers meer mensen aan de slag en
is de kans groter dat er weer werklozen
aan een baan komen."
Maar afspraken in bijvoorbeeld cao's
maken dat vaak onmogelijk. Een cao
schrijft immers voor hoeveel een werk
gever zijn werknemer moet betalen.
„Bij economische neergang rest een
werkgever daarom vaak weinig anders
dan het ontslaan van personeel."
Donders wil daarom de lonen op een
andere manier vaststellen. „Ik ben voor
een aanpak waarbij werkgevers en
werknemers per bedrijfstak onderhan
delen over basisionen. Werknemers
kunnen hun basisloon dan met zo'n
twintig, dertig procent aanvullen, af
hankelijk van het bedrijfsrendement."
Groot voordeel van zo'n aanpak is dat
werknemers minder snel ontslagen zul
len worden als het slecht gaat met een
bedrijf. Want de loonkosten zijn in dat
geval minder hoog.
Een ander voordeel is dat er zo meer
ruimte blijft bestaan voor investerin
gen. Deze spelen vaak een sleutelrol in
het economisch herstel: trekken de in
vesteringen eenmaal aan, dan levert dat
direct extra banen op, aldus een aloude
economische stelregel.
Donders gelooft niet dat zijn voorstel in
slechte aarde hoeft te vallen bij de
vakbeweging. „Natuurlijk, het is zo dat
Donders foto vnu
de werknemers geen garantie meer heb
ben op een bepaald inkomen. Maar
uiteindelijk zal de koopkracht nauwe
lijks nadelig worden beïnvloed." Hij
wijst ter verklaring op het feit dat de
werkgelegenheid minder snel zal dalen.
„Meer werkgelegenheid betekent min
der mensen die een uitkering nodig
hebben. De sociale lasten kunnen daar
door naar beneden, wat uiteindelijk
koopkrachtwinst oplevert voor de men
sen die werken," Het voorstel kan bo
vendien stapsgewijs worden ingevoerd.
De promovendus is verder voorstander
van grotere financiële prikkels om de
arbeidsmarkt in beweging te krijgen of
de groei van de werkloosheid te beper
ken. Prikkels voor werkgevers, bijvoor
beeld door de hoogte van de door hen te
betalen premie voor de werkloosheids
wet te variëren. De premie voor een
werkgever die weinig mensen ontslaat
zou daardoor lager kunnen zijn dan
voor de werkgever die juist veel mensen
de straat op stuurt. Donders: „Dat kan
je per bedrijfstak regelen, maar ook per
onderneming: het wordt zo financieel
aantrekkelijker voor een werkgever om
een werknemer in dienst te houden."
Ook werklozen wil Donders 'financieel
prikkelen', en wel door de uitkeringen
te verlagen. Het verschil tussen werken
en niet-werken wordt daarmee groter,
wat de motivatie kan opkrikken om
weer aan de slag te gaan. De verlaging
maakt bovendien het het schrappen van
het minimumloon zinvol, een maatregel
die vooral ongeschoolde arbeid aan
trekkelijker maakt. Alleen het mini
mumloon verlagen, levert geen extra
werkgelegenheid op: het minimumloon
is nu al zo laag dat voor veel mensen
een uitkering aantrekkelijker is.
„Natuurlijk, zo'n verlaging van de so
ciale uitkeringen is tegen het zere been
van de vakbeweging. Maar het werkt
ook anders: de vakbeweging zal bij
lagere uitkeringen zich meer inspannen
om de werkgelegenheid op peil te hou
den. Bijvoorbeeld door loonmatiging."
„Je moet je verder in alle eerlijkheid
afvragen of het relatief hoge uitkerings
niveau van Nederland wel zo sociaal is.
Het heeft namelijk een ongunstig effect
op de werkgelegenheid voor laagge
schoolden. Het hoge uitkeringsniveau
werkt immers tamelijk hoge lonen voor
deze groep in de hand." Een werkgever
zal dus niet snel een laaggeschoolde in
dienst nemen.
„Verder vind ik dat de overheid niet
moet instemmen met cao-afspraken die
in feite haaks staan op haar beleid. De
minister van sociale zaken moet de
laagste cao-lonen niet aan een gehele
bedrijfstak opleggen als deze lonen bo
ven het wettelijk minimumloon liggen.
Die cao-lonen vormen een te grote bar
rière voor startende ondernemers. Het
zelfde geldt voor reparaties van ingre
pen in de sociale zekerheid. Ook die
moet de minister niet opleggen aan
ondernemingen die niet bij de cao-on
derhandelingen waren betrokken."