DE STEM 'Terug naar de kern van kerst' UIT Terry Lee Hale en Sonya Hunter op Bredaas podium Frans Brekelmans op zoek naar muzikale tradities en ontroering Acteur Don Ameche (85) in Amerika overleden Zimbabwaans-Nederlandi coproduktie in Breda Goldreyer mag procedure schadeclaims doorzetten SUSKE WISI HAMBONE DE STEM Counting Crows Dave Hole Loved Ones Koormuziek Oude vingers Oervader van Russische film overleden hos a'ah "z.oigt, V/E5 tiPU VEEL Er is in Nederland meer behoefte aan hout dan aan meer graan" Prof. dr. ir. P. Vellinga, milieudeskundige WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 DEEL HM i Terry Lee Hale foto normal Van onze verslaggever Breda - Na dertig jaar muziek maken eindelijk wereldwijde erkenning voor de veertig jarige Amerikaanse singer/song writer Terry Lee Hale. In het kader van een Europese promotietoernee van zijn, zojuist in ons land verschenen, debuut- cd verzorgt hij vier concerten in ons land. Deze mini-toernee start vanavond om 20.30 uur in café Castells aan het Van Coothplein in Breda. „Ik ben al dertig jaar bezig met het maken van muziek, maar ik vond dat mijn muziek niet goed genoeg was om te laten uitbrengen. Ik heb daar gewoonweg nooit de behoefte aan gehad. Er wordt al zoveel rotzooi uitge bracht", aldus Hale. Zijn composities ver schenen wel op drie in eigen beheer uitge-, brachte cassettes. Het Duitse platenlabel Normal Records raakte onder indruk van het werk van Hale, belde hem op een nacht uit bed en bood hem een contract aan wat resulteerde in zijn eersteling 'Oh What a World'. Terry Lee Hale zag zijn eerste cd pas afgelo pen zomer toen hij The Walkabouts verge zelde op hun Europese toernee. In 1984 leerde hij deze folkrockers kennen toen hij ze, als programmeur van een rockclub in Seattle, boekte voor een optreden. Deze kennismaking resulteerde in een wederzijdse vriendschap en de uitwisseling van muzikale ideeën. Hale is eigenlijk altijd een zwerver geweest die zich gelukkig voelde met zijn gitaar en zijn eigen songs. Nu acht hij de tijd rijp om naar buiten te treden en te gaan leven van zijn muziek. Terry Lee Hale speelt Ameri kaanse folk, blues- en country-rootsmuziek die eigenzinnig is gearrangeerd en met een schuurpapieren stem wordt gezongen. Tijdens zijn optredens in Nederland wordt deze Toner' vergezeld door Sonya Hunter, een Amerikaanse singer/songwritter die in middels twee cd's op haar naam heeft staan: 'Favorite Short Stories' en het onlangs ver schenen 'Geography'. Sonya Hunter bereikte door haar debuutplaat in Duitsland een cult-status en maakte haar eerste toer door Europa in de lente van 1992. Sonya Hunter foto r. holz Door onze redacteur Dirk Vellenga De Oosterhouter Frans Brekelmans heeft met zijn mu ziekgroep Accolade een kerst-cd gemaakt zonder 'White Christmas' en 'Jingle Bells', zelfs 'Stille nacht en 'O denneboom' ontbreken. Hij liep met een wijde boog heen om het ingeblikte en uitgekauwde materiaal dat in deze weken van de lopende banden rolt. Kerstmis fascineert Frans Bre kelmans. Hij hield zich eerder muzikaal bezig met carnaval en Driekoningen, want hij houdt van 'muziek die gebonden is aan seizoenen'. In zijn woonplaats regelde hij met de middenstand dat de binnenstad in december verschoond blijft van mechani sche kersthits. „Op verschillende plekken staan nu muzikanten, zodat je een kerstsfeer krijgt die tenminste eerlijk is. Geen blik ken troep", aldus Brekelmans. De groep Accolade houdt zich sinds februari 1992 bezig met volksmuziek, chansons en ever greens en vatte na een optreden in de studio van Omroep Bra bant het plan op een cd te ma ken, die kerst als thema zou hebben. Het repertoire - 'verfris send, zeer uiteenlopend, een ge waagde mix qua melodie, tekst en sfeer, van klaagzang tot clo se-harmony' - was in juni bij elkaar gezocht. Gerepeteerd werd in de gewijde stilte van de muziekkamer van de Paulusabdij in Oosterhout, maar toen moest, midden in de zomer, in een kale studio de juiste kerstsfeer bij elkaar ge zongen en gespeeld worden. Er kwamen geen kaarsjes, glinster- tjes en dennegeurtjes aan te pas. „Asjeblieft niet!", roept Frans Brekelmans. Mensenwerk Accolade bediende zich niet van kunstmatige engelenkoren en twinkelregens en streefde ook niet naar de uiterste perfectie. Frans Brekelmans: „Alle muziek en zang zijn in een keer op de band gezet. Producers zijn daar huiverig voor, omdat je dan in elke microfoon bijgeluiden krijgt. Kleine foutjes hebben we op de koop toe genomen. Het is en blijft mensenwerk. We wilden het zo live mogelijk opnemen, zodat we het later bij optredens waar kunnen maken." Frans Brekelmans (zang en gi taar), Paulien Ongering (fluit, lier, zang) en Frans Antens (piano, toetsen), die de groep Accolade vormen, verzekerden zich van de steun van Toon Oomen (percussie, vibrafoon en marimba), Monique Schoones (zang, blokfluit) en Maartje On gering, de zus van Paulien (viool, zang). De cd 'Kerstmis' bevat onder meer 'Mary's little boy chile', 'Hoe leit dit kindeke' en een jazzy versie van 'Away in a manger', maar 'Wie schön leuch- tet der Morgenstern' van Bach, oude Engelse, Italiaanse, Spaan se en Bretonse kerstliedjes en de gedragen, Schotse folksong 'Fal kland Green'. Sentiment „Er zijn altijd al variaties ge weest", zegt Brekelmans. „Door de eeuwen zijn liederen heel ver schillend geïnterpreteerd. Wij doen het op onze manier, we brengen iets anders naast al dat valse sentiment in de winkels, al dat gekwijl." Over wat echt is en wat vals, kan getwist worden. Misschien biedt het onvermijdelijke 'White Christmas' juist wat de mensen heel oprecht voelen. „Het gaat er meer om met welk gevoel iets wordt gedaan", stelt Brekelmans. „Het is een van de nummers waar we mee doodge gooid worden. Er ligt zulk prachtig materiaal en toch wordt ■altijd weer gekozen voor de grootste gemene deler. Ik denk wel dat 'White Christmas' iets heeft, anders zou het niet zo lang standhouden. Maar wij wilden gewoon iets anders, iets puurs en sprankelends." Bij al zijn muzikale activiteiten gaat Frans Brekelmans uit van 'een stuk nostalgie en het ele ment van folklore'. „Ik vind het belangrijk dat er nog een paar waardevolle dingen zijn die de cultuur tot onze speciale cultuur maken. Oude feesten trekken mij heel sterk. Het gaat daarbij om een stukje gemeenschapsgevoel, ook al klinkt dat misschien wat afgezaagd. Samen zingen, samen iets beleven, dat heeft voor mij iets fascinerends. Het zorgt steeds weer voor ontroering." Ontroering Onbewust heeft Brekelmans bij het maken van de cd gezocht naar de ontroering die hij ooit als lid van het jongenskoor voel de tijdens de nachtmis in Til burg. „In de tijd had je nog drie nachtmissen achter mekaar" zegt Brekelmans. „Wij mochten met het mannenkoor zingen! Dat maakte op mij een overweldi- De groep Accolade met begeleiders, v.l.n.r. Frans Antens, Monique Schoones, Toon Oomen, Maartje OngeringPaulien Ongering en Frans Brekelmans. foto de stem johan van gurp gende indruk. En die indruk zit nog steeds ergens in me. De kerk zinderde, het orgel ging dwars door je botten heen, met die grondtonen en dié machtige pij pen..." T(Ttfirir' De kerken hebben door de jaren heen de kersttraditie het beste bewaard. Daar wordt samen ge zongen, waarom zou je proberen dat te overtreffen? „Uit de christelijke sfeer komen veel mooie dingen, dat is zeker waar, het pasgeboren kind, de ster. Maar je kunt veel verder kijken dan de christelijke cul tuur alleen. De symboliek van de zonnewende, de boom die altijd groen blijft, zaken die heidens genoemd worden, sluiten er heel duidelijk bij aan. Het zou tof zijn als het kerstfeest weer te ruggebracht zou worden tot de kern, de vreugde van de geboor te, het ontstaan van het nieuwe. Naast het christelijke verhaal is het heidense net zo wezenlijk. Ik ben geen regelmatige kerk ganger, maar wat mij tegen woordig zo opvalt is dat het zo doods is. Alsof het kindeke Jezus weer begraven wordt. Er wordt gezongen met uitgestreken ge zichten. Daar word ik wel eens somber van. Het gaat om intense vreugde, maar het lijkt wel of men die emotie niet durft te tonen." Hoe ziet zijn ideale kerst eruit? Moet de kerstboom weg? BZ .ibilZOld OMt awusi! „pc. böpnt pjag blijven, zeker. Ik zou zeggen: lees verhalen voor over kerst, over hoe de voorou ders het vierden. Het onderwijs zou een rol moeten spelen. Het gaat om een verarming in cul tuurbeleving. Er ligt een taak voor muziekmakers, schilders en allerlei andere kunstenaars. Ga naar het publiek toe, ga op straat staan, je vangt ze echt. Traditie is iets waar je je echt niet voor hoeft te schamen. Het geeft het leven een perspectief. Frank Brekelmans. foto laurens janus Ên het mooiste van alles is: zin gen met elkaar." Frans Brekelmans heeft gezorgd voor de financiële zekerheid van de cd en als volleerde plugger deuren geopend in Hilversum. Nummers Van Accolade worden de komende dagen gedraaid in 'Discogram' van Skip Voogd, 'Muziek Mozaïek' van Willem Duys en 'Met het oog op mor gen'. De groep Accolade zingt aanstaande zaterdag (12 uur) en zondag (14.30 uur) in de St. Jansbasiliek in Oosterhout. Op zaterdag wordt de kerst-cd offi cieel overhandigd aan zangeres Marie-Cécile Moerdijk. SOMMIGE ALBUMS zijn zo extreem wisselvallig dat de ge middelde kwaliteit ervan moei lijk te bepalen is. De debuut-cd August and Everything After van^ de semi-akoestische 5-mans formatie Counting Crows uit LA is zo'n plaat. Het elf songs tellende album bevat iets meer zwakke dan geslaagde nummers, maar die laatste zijn dermate overtuigend dat ze het signaleren van dit debuut meer dan rechtvaardigen. Belangrijkste euvel is dat Counting Crows typisch een band is die te veel van één centrale figuur afhangt. In dit geval zanger Adam Duritz, van wiens hand alle teksten zijn. Op zijn beste momenten klinkt het -door T-Bone Burnett gepro duceerde! - vijftal als een ge slaagde mengeling van Michael Stipe (REM), Karl Wallinger (World Party) en Justin Currie (DelAmitri). Even vaak zakt de 51 minuten durende cd dan weer in. Dan mist de band de creatieve spierkracht om de lange, vrijwel rijmloze lyrics tot een volwaardig nummer op te tillen. En begint Durlitz' hoge klaaglijke stem, die net iets te schraal en te vlak is om lang te kunnen boeien, danig te irrite ren. Met een tweede sterke man zou Counting Crows het echter nog ver kunnen brengen. Toch maar in de gaten houden dus. (Gef- fen) LEO NIERSE DAVE HOLE is een man van uitersten. Dat klinkt niet alleen in zijn bluesmuziek door, maar dat is ook te zien aan zijn zeer onorthodoxe gitaarspel. Door een langdurige pinkblessure moest de Australiër zijn gitaar anders gaan hanteren. Die omzetting is hem goed be vallen. Want toen het pinkie eenmaal was genezen, liet hij zijn aparte gitaarstijl niet meer los. Working Overtime is alweer de derde cd van de slidegitarist uit Perth.. Op de schijf staan twaalf nummers die op twee na allemaal door Hole geschreven zijn. Voor I can't be Satisfied en Key to the Highway tekenden respectievelijk M. Morganfield en B. Broonzy. Hole kan verschrikkelijk tekeer gaan op zijn gitaar. Woeste uit halen kenmerken zijn solo's. Een goed voorbeeld is het num mer Nobody hears me Crying. Maar ook akoestische uitstap jes, zoals het fraaie Mean Ole Airplane, sieren het plaatje. De Aussie beschikt niet over sublieme zangkwaliteiten. Dat geeft hij ook ruiterlijk toe. „Het zingen doe ik erbij", zegt hij Dave Hole foto witold de man zelf! Zijn sublieme gitaarspel maakt echter veel goed. Hole toert op dit moment met zijn band door de Verenigde Staten. In de zomer van 1994 waagt hij weer eens de overstap naar Europa. (Provogue) PETER VIERENHALM Waar tegenwoordig elke twinti ger met muzikale aspiraties zich op trendy materiaal stort, hebben de vier jongeheren van de Californische band The Lo ved Ones een heel andere koers gekozen. Uitgedost in ouderwetse jaren- zestig pakjes brengen ze op hun debuut-cd The price for love een uur lang vrolijke rhythm blues, vermengd met de nodige sixties-invloeden en Chicago blues. Het is zoiets als Mick Jagger meets Howlin' Wolf meets Ja mes Brown. Weliswaar niet van die orde van grootte, maar toch leuk genoeg om een plaatsje te krijgen in uw platenkast, te midden van het serieuzere r&b- werk. Licht verteerbaar werk dat het goed zal doen op feest jes. (Hightone/Semaphore) GERARD VAN DEN BROEK GEESTELIJKE KOORMU ZIEK van vijf Noordeuropese componisten - twee protestant se Duitsers (Bach, Brahms), een katholieke Engelsman (Elgar), een protestantse Nederlander (Sweelinck) en een katholieke Ier (Stanford) - staat op vier cd's die onderdeel uitmaken van een hele reeks, volgezongen door het Choir of Trinity Colle ge Cambridge. Al deze muziek is uitgekomen op één toepasselijk label: Coni fer (volgens de encyclopedie is een conifeer de verzamelnaam van alle naaldbomen, dus ook van de kerstboom). Het wordt allemaal even perfect gezongen door een koor met een eeuwen oude traditie van discipline, maar de muziek zelf loopt nogal uiteen. Ieder kan uit deze cd's zijn eigen kerstmuziek halen. Bachs Motetten zijn genoeg zaam bekend, die van Brahms veel minder. Tussen de bedrij ven door schreef deze romanti sche componist geestelijke koorwerken die een lijnrechte voorzetting zijn van de Duitse polyfonische traditie vanaf Schütz. In zijn laatste jaren schreef Brahms er een aantal in zijn eigen moderne idioom. Edward Elgar schreef in zijn jeugd (rond 1880) een paar sui kerzoete Victoriaanse werken in rk sfeer (Ave Maria, Ave Verum), voor koor en tot op de rand van de kitsch geregis treerd orgel. In het latere Praise to the Lord klinkt meer de zelfvoldaanheid van de impe riale Britse burger door dan een werkelijk gevoeld religieus be sef. Nog iets verder in effectbe jag gaat Elgars Ierse tijdgenoot John Stanford. Hun beider wer ken vullen één, ondanks alles toch zeer beluisterenswaardige CD. De verrassing van deze vocale reeks is de opname van de Pseaumes de David van Jan Pietersz. Sweelinck. Volgens het boekje is dit de eerste keer dat deze werken zijn vastge legd. Als dat waar is mag dat onbegrijpelijk heten. In weerwil van de gedragen strekking van de tekst is Sweelincks muziek van een verfrissende levendig heid, vol frappante vondsten. Alleen jammer dat de Franse tekst van Sweelincks Pseaumes zo hoorbaar met een Engels accent wordt gezongen. (Coni fer Classics/BMG) HANS ROOSEBOOM HOOGBEJAARDE VIOLIS TEN, blazers en zangers zijn zeldzaam, maar pianospelen heeft kennelijk niets met leef tijd te maken. Er zijn voorbeel den genoeg van klavierspelers die rond hun 80e nog alle vitali teit, virtuositeit en flexibiliteit in hun vingers hebben om hun muzikale bedoelingen te reali seren zoals weleer. Jean Hubeau debuteerde in 1937 als pianist, nadat hij daar vóór al de Prix de Rome voor compositie had gewonnen. Dat hij na de oorlog decennia lang directeur van het Conservatoire de Versailles was en tevens do cent aan het Conservatoire Na tionale in Parijs, is goed te horen op een recent opgenomen CD met werk van César Franck. Jean Hubeau is het Franse pia nospelen in optima forma, ge lijk ook de pianomuziek van Franck het summum is van Frans muzikaal meesterschap. Het spel van Hubeau is zoals te verwachten ietwat academisch, maar zulke rijkbeladen en tot in de finesses genoteerde wer ken als Prélude, Choral et Fu gue en Prélude, Aria et Final hebben niet méér nodig dan een correcte weergave op de vleu gel. (Erato/Musifrance). Even oud, zo niet ouder, maar van totaal ander kaliber is de Britse pianiste Moura Lympa- ny. Dame Moura beschouwt zichzelf als een leerling van Clara Schumann: er zat slechts één leermeesteres tussen. We mogen dus aannemen dat Lym- pany's spel een rechtstreekse voortzetting is van de pianisti sche opvattingen van haar grote 19e-eeuwse voorgangster. Van academisme zoals bij Jean Hubeau is bij Moura Lympany helemaal niets te bespeuren. En dat zou ook misplaatst zijn bij Rachmaninovs complete Préludes, die op 2 CD's zijn verschenen. Met een onnavolg baar toucher laat zij deze puur pianistieke stukken zingen, beurteling elegisch, heroïsch en uitbundig. (Erato) HR New York (rtr/anp) - De Amerikaanse acteur Don Ameche maandag op 85-jarige leeftijd overleden. Zijn carrière op )IS toneel en het witte doek besloeg meer dan een halve eeuw De acteur speelde in film-hits zoals Cocoon (1985) en Trading Places (1983). Voor Cocoon kreeg hij een Oscar voor de beste bijrol. In deze film speelde hij een bejaarde die met vrienden uit zijn rusthuis een bron vond waardoor zij zich weer jong gin gen voelen. Het betekende een come-back voor Ameche. Voor een oudere generatie film liefhebbers is de acteur met de penseeldunne snor vooral de man die de hoofdrol in The story of Alexander Graham Bell (1939) speelde. Door deze film werden telefoons in Amerika enige tij, 'Ameches' genoemd. Een rol vertolkte hij ook in lichi komedies zoals Heaven can u uit 1943. Ameche gaf een loopbaan jurist op om hoorspelacteur musical-ster op Broadway worden. In de jaren '30 werd h ontdekt door de filmindustrie gevraagd voor rollen op het wit te doek. Zijn eerste film maakt hij in 1936. Hij speelde in dit jaren vooral de rol van bon vi vant in de grote stad. Van onze verslaggever Breda - Vanavond gaat in theater De Boulevard in Breda w theaterproduktie in première die is gemaakt door studente: uit Nederland en Zimbabwe. De produktie is ontstaan in het kader van Holland Youth Ex change, een project van het mi nisterie van WVC. Zeven pas afgestudeerde studen ten uit Breda hebben van de zomer drie maanden in Zimbab we (zuidelijk Afrika) doorge bracht. Hun Zimbabwaanse gastheren en -vrouwen zitten momenteel voor drie maanden in Breda. Holland Youth Exchange concentreert zich ieder jaar een andere regio van Nederland Het is de bedoeling dat de thea tervoorstelling van de 14 jonge ren na de première in Breda op toernee gaat langs scholen. Di voorstelling vanavond, die wordt bijgewoond door de ambassa deur van Zimbabwe, begint om 19.30 uur. Theater De Boulevard is gevestigd St. Janstraat 3A Breda. Amsterdam (anp) - De Amerikaanse restaurator Daniel Gold reyer mag zijn schadeclaim-procedures voortzetten tegen een aantal Nederlanders en een aantal instellingen in Amerika Hij eist daarin wegens smaad miljoenen dollars schadevergoe ding. Dit heeft een rechter in New York bepaald. Een woordvoerster van de ge meente Amsterdam heeft dat gisteren bevestigd. De gemeente overlegt binnenkort met Ameri kaanse advocaten of ze tegen de uitspraak in beroep gaat. Om te procederen en schadevergoeding te eisen van buitenlanders als Beeren moet Goldreyer aantonen dat de betrokkenen inkomen of bezittingen hebben in New York. De rechter verwierp het be zwaarschrift dat de ex-directeur van het Stedelijk Museum, Wim Beeren, tegen de claim had inge- Moskou (ap) - Jevgeny Gabrilo- vitsj, een van de oervaders van de Russische film en stichter van de nationale school voor filmsce narioschrijvers, is maandag op 95-jarige leeftijd overleden. Zijn bekendste films waren ge wijd aan Sovjet-leider Vladimir Lenin, onder andere 'Commu nist', 'Lenin in Polen' en 'Verha len over Lenin'. Gabrilovitsj diende tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Ro de Leger. Hij heeft in de loop der jaren alle mogelijke onderschei dingen ontvangen wegens zijn bijzondere verdiensten voor het land. Wanneer hij begraven zal wor den is niet bekend gemaakt. FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 20 u. The firm. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Aladdin. 20 u. Hard target. 20 u. The firm. 20 u. Rising sun. 20 u. The piano. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Much ado about nothing. VLISS1NGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Hard target. - Alhambra 2 14 en 20 u. Tina, what's love got to do with it. - Alhambra 3 14 u. Jurassic Park. 20 u. House of spirits. - Alhambra 4 14 u. Aladdin. 20 u. Rising sun. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14 en 18.45 u. Aladdin. 20.45 u. Tina, what's love got to do with it. 20 u. Hard target. 14 en 20 u. Jurassic Park. - Roxy 1 - 14 en 18.30 u. Aladdin. 20.30 u. The crush. diend. Goldreyer eist van hem een schadebedrag van 25 miljoen dollar. De voormalige directeur zou het contract over de restau ratie van het schilderij 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue H' niet zijn nagekomen. Beeren zou na de restauratie hebben gesproken over het doek als 'een lichte invalide'. In het contract stond dat de toenmalige direc teur zich nooit kritisch over het herstel zou mogen uitlaten. Het doek van Barnett Newman werd in 1986 ernstig beschadigd. Naar aanleiding van de restau ratie door Goldreyer brak een rel uit over de kwaliteit van de werkzaamheden. De Amerikaan zou het schilderij niet hebben gerestaureerd, maar simpelweg hebben overgeschilderd. Als eerste leverde de kunsthisto ricus Ernst van de Wetering kri tiek op de restauratie. Op grond daarvan eiste Goldreyer ook van hem een schadevergoeding. De rechter heeft daarbij een voorbe houd gemaakt. Pas in een later stadium bepaalt hij of Goldreyer die eis mag doorzetten. De procedure tegen het dagblad De Telegraaf, dat een claim van 10 miljoen dollar had gekregen na een kritisch artikel, wordt niet verder doorgezet. Datzelfde geldt voor de zaak tegen André Jansen, hoofd cultuur van de gemeente Amsterdam, en tegen Rini Dippel, voormalig hoofd conservator van het Stedelijk Museum. Beiden hebben ook kri tiek geuit over de door Gold reyer uitgevoerde restauratie. - Roxy 2 - 14 u. De prinses en de trollen. 20 u. The firm. ROOSENDAAL - City 1-2-3 14 en 20 u. Aladdin. 14 en 20 u. Jurassic park.' 14 u. The piano. 20 u. Twin Peaks. BRUGGE - Kennedycomplex 14.30 en 20 u. Sleepless in Seattle. 14.30 u. Aladdin. 14.30 u. Jurassic Park. 20 u. The firm. 14.30 en 20 u. Rising sun. ■KNOKKE - Beverly Sereens 15 u. Aladdin. 15 en 20 u. Sleepless in Seattle. 15 en 20 u. Jurassic Park. 15 en 20 u. Hard target. 20 u. Rising sun. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagedi tie VPRO: 10.05 NL Buitenland re portage. 11.05 Michelangelo. AVRO: 12.07 Radiojournaal. NCRV: 17.05 Hier en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praat radio. NOS: 20.04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op morgen. EO: 0.04 Voor wie niet slapen kan. 1.02 Zingen in de nacht. 2.02 De verandering. 3.02 Gospels van toen. 4.02 De ochtendmix. 5.02-7.00 Wakker op weg RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. VOO: 7.04 Ook goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u werkt. 12.04 Het is maar een spelle tje. 14.04 Terug in de tijd. 15.04 Nederland muziekland. EO: 17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ekkel ho rizontaal. EO: 19.04 Country trail. 20.04 Nederland zingt: EO's sing in. 20.30 Nederland zingt: Licht op jon gerenkoren. 21.04 Gospelpodium. 22.04 Praise op woensdag. 23.04-24.00 Take it easy RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN:.15.04 Popsjop en II). V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04 Musica sacra. 9.00 Muziek voor miljoenen. 10.55 Ochtendconcert. 13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid dagconcert. Mozartweek Salzburg 1993.15.30 De Nederlanden. AVRO: 17.00 Jacco's keus. AVRO: 18.04 Kleine zaal. 19.00 Opera magazine. Haydn als operacomponist. 20.02 Avondconcert: Bernard Haitink. Ko ninklijk Concertgebouworkest. 22.30 Thema. 23.00 Jazzspectrum. NCRV: 0.00-1.00 Vier na midder nacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden EO: 9.02 Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen die gebeuren. 13.10 Glas in lood. 14.02 Montaigne. RVU: 16.02 De schatka mer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 CDA. KRO/RKK: 18.02 Op ver haal komen. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Praktijkdiploma infor matica MG 1.21.15Telescoop. 21.30 Antiek. 22.00 Effectief vergaderen. 22.30 Architectuur. NOS: 23.07-23.58 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1.7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.32 Brabants nieuws, actualiteiten en weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants Nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. TÜ55' B'eficht voor boer en tüintlef.:''13.08 Brabants nieuws. 13.11"Hï6iB Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.07 Muziekkiosk. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: De heer lijkheid. 17.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 Het weer in de provincie. 7.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.46 overzicht ochtend bladen. 7.50 agendatip en agenda. 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 Het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Zeeuwse streken. 12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Het kanaal door Zeeland. 17.05 Nieuws en actuali teiten, met om 17.15 Het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuws overzicht. 17.35 Eutebeu- te.17.55-18.00 De agenda Stilletje nulliteit'Huldie kot Jee en help me bur - pernder over eind I C/\LoRteè'h bb\ip,ttbh I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20