DE STEM 'Hogere toltarieven voor WOV' mllB/f. Golf faillissementen treft groot en klein nO I Kruiningen-Perkpolder moet inleveren voor Ylissingen-Breskens' tfop j,oven Zeeland Maatschappij voor Nijverheid en Handel wil ook putten uit reserves Deltan: Zeeuwse politiek heeft behoefte aan frisse wind' Terneuzenaar ontsnapt aan boetedrift parkeerwachters Waardevol schilderij terug in Hulst Peperduur Zeeuws datanet sneuvelt Excursie door onbekend schor WV Sluis: A-status 'Twee- a driehonderd woningen extra nodig voor asielzoekers' Installatie Scheldemondraad I en. Timer 8 keurzenders. I -touch Vrijwel alle yrote apparaten gratis I thuisbezorgd* SS U koopt bij Mikro-Electro I gegarandeerd altijd I voor de laagste prijs' n te bieden? Met een „kleintje"' in De Stem heeft u absoluut het meeste succes Immers vele tienduizenden Stemlezers/leze- ressen (ruim 6 van de 10) hebben speciale be langstelling voor onze ..kleintjes -rubnek Te koop aangeboden' Zeeland WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 DEEL 1 Vlissingen - Vermindering van het aantal vaarten tussen Kruiningen en Perkpolder om uitbreiding van de veerdienst Vlissingen- jreskens wordt bepleit door de verladersor- ganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland. 3e belangenorganisaties vinden dat de half-uurs- (jienst tussen Vlissingen en Breskens eerder moet aanvangen en langer doorlopen, bijvoorbeeld van vijf uur 's ochtends tot na ver na tienen 's avonds. De eerste boten varen nu om 4.50 en 5.50 uur vanaf Vlissingen en om 5.20 en 6.20 uur uit Breskens. De half-uursdiensten beginnen volgens de huidige dienstregeling van 6.50 (Vlissingen) en 7.20 uur (Breskens) tot 18.50 (Vlissingen) en 19.20 uur (Breskens). Daarna varen er nog vier boten, waarvan de laatste om 23.15 uur uit Vlissingen en 23.40 uur uit Breskens vertrekt. „In een gesprek met gedeputeerde Hennekeij heb ben wij vernomen dat het totaal aantal vaarten over de Westerschelde niet kan toenemen. Toen hebben wij het voorstel gedaan om Kruiningen- Perkpolder wat vaarten in te laten leveren ten bate van Vlissingen-Breskens", verklaart M. Philips, regionaal beleidsmedewerker van de EVO. Philips heeft van Hennekeij de toezegging gekre gen dat de wensen van de vervoerder worden meegewogen bij het vaststellen van de nieuwe dienstregeling. Volgens Philips heeft de gedepu teerde de EVO gevraagd na te gaan wat de precies de wensen zijn van de vervoerders. Het zakelijk en vrachtverkeer in Oost-Zeeuws- Vlaanderen heeft sinds de openstelling van de Liefkenshoektunnel en, daarop aansluitend de nieuwe autosnelweg Antwerpen-Bergen, een alter natieve oeververbinding gekregen. Directeur D. Vos van de Provinciale Stoomboot diensten PSD wil zich nog niet uitlaten over een mogelijke wijziging van de dienstregeling. (VERVOLG VAN VOORPAGINA Om die reden, maar ook omdat de politiek een afspiegeling van maatschappij moet zijn, riep Stoffels zijn collega's gisteren op zich kandidaat te stellen voor bestuursfuncties. „Blijf niet langs de zijlijn mop peren en afwachten. Het is nu tijd om iets te doen". De politiek hij het advies mee meer ondernemers op kieslijsten te zetten. „De Zeeuwse politiek heeft behoefte aan een frisse tvind. Mensen die door het soms wel erg benepen eilanddenken durven heen prikken". Zijn oproep aan ondernemend Zeeland zich met het Zeeuwse bestuur te bemoeien is een ele ment uit de discussienota 'Naar een sterk Zeeland' die de Maat schappij gisteren presenteerde. De strekking daarvan: Zeeland kan op nationaal niveau alleen indruk maken als er eind komt aan de versplinterde bestuurs kracht van Zeeland. Het gaat al een beetje in de goede richting maakte Stoffels duidelijk. De samenvoeging van de twee havenschappen zit eraan te komen, beide Kamers van Koophandel werken nauwer sa men. „Maar er moet nog veel meer gebeuren". Stoffels noem de de samenvoeging van de wa terschappen tot een of hooguit twee schappen en een gemeente lijke herindeling met een be- nedengrens van minimaal 20.000 inwoners. Stoffels is er zich van bewust dat de weg 'naar een sterk Zeeland' veël flexibileit verreist van be stuurders. „Want als je iets weg neemt, zal je dat moeten com penseren. Dit betekent ook dat de beleidsmakers in Middelburg er niet zonder meer van uit moe ten gaan dat bij de samenvoe ging van verschillende discipli nes het nieuwe kantoor automa tisch in Middelburg of directe omgeving moet komen. Het werk op landelijk en EG-niveau niet anders dan op provinciaal ni veau. Groningen kreeg immers zijn PTT en Nederland zijn Eu ro-Pol". Van onze verslaggever Terneuzen - Velen zijn geroe pen, doch slechts weinigen uitverkoren. Anders gezegd: hooguit een enkeling ont snapt aan de boetedrift van de in opdracht van de ge meenten opererende parkeer wachters. Het geluk straalde A. v.d. V. uit Terneuzen gisteren voor één keer toe, vooral dankzij zijn eigen volharding. In juni 1993 had hij een bon gekregen, omdat hij op de markt in Terneuzen geen par- keergeld zou hebben betaald. Het bekende gele briefje had hij echter niet gevonden, dus wist hij van de prins geen kwaad. Toen enige tijd later een schik kingsvoorstel bij hem in de bus viel, verbaasde hem dat bijzon der. Aantonen dat hij wel dege lijk parkeergeld had betaald, kon hij toen niet meer: „Maar als ik destijds die bekeuring had gezien, had ik de mogelijkheid gehad om met mijn parkeer kaartje naar het politiebureau te gaan, om te laten zien dat ik toch had betaald", argumenteer de hij gisteren tegenover de kan tonrechter in Terneuzen. ?an de V. sloot niet uit dat het parkeerkaartje misschien op zijn kop had gelegen, maar zekerheid had hij niet. Officier van justitie Van Nooijen wees op 's mans eigen verantwoordelijkheid en eiste een boete, maar de kanton rechter was minder zeker van de zaak. „Het is natuurlijk moeilijk te controleren, maar u hebt steeds, ook in uw brieven aan justitie, vastgehouden aan uw verhaal", constateerde hij. Hij liet daarom geen veroordeling volgen. Van onze verslaggever Prosperdorp - Natuurliefheb bers krijgen 11 en 12 decem ber de kans een weinig be kend natuurgebiedje te be zoeken, het Paardenschor. Het gebiedje ligt in het verleng de van het natuurgebied Saef- tinghe, maar dan op Belgisch grondgebied. De excursies staan onder leiding van Saeftinghe- gids Jean Maebe. Belangstellen den moeten zich beide dagen stipt om 9.30 uur melden bij het haventje van Prosperdorp. Van onze correspondent Sluis - De Sluise WV heeft van het ANW de A-status gekregen. Dat deelde burgemeester M. Everaers gisteren mee in de com missie financiën/bestuurlijke coöordinatie. Dat betekent dat na Cadzand de Sluise WV de tweede is in Zeeuws-Vlaanderen die gepromoveerd is tot het hoogste niveau. Van onze verslaggever Middelburg - Het Rijk zou Zeeland jaarlijks twee- tot driehonderd extra woningen moeten toewijzen, wil de provin cie in staat zijn asielzoekers te blijven opvangen. Zonder extra geld van de rijksoverheid is het volgens Gedeputeerde Staten niet mogelijk om voldoende ruimte te vinden voor asielzoe kers. Deze groep mensen komt terecht in de goedkopere woningvoor raad. Goedkope huurwoningen zijn echter een schaars goed in het Zeeuwse. Tas als er doorstroming plaatsvindt van de huidige bewoners en als er nieuwe goedkope huizen worden gebouwd, komt er vodoende ruimte vrij om asielzoekers te huisvesten, aldus GS. ■.De reeds beschikbare woningbouwsubsidies zijn nu al bij lange na niet toereikend om aan de vraag naar bijvoorbeeld ouderenhuisves ting en vervangingsprojecten tegemoet te komen", schrijft het dagelijks bestuur van de provincie aan Provinciale Staten. Het vakkundig ingepakte schilderij wordt met mankracht over het bordes gesjord. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Het schilderij was vakkundig ingepakt en werd met mankracht over het bordes gesjord en door de grote deur van de tegenwoordige raadszaal binnengebracht. Het krijgt daar een mooie plek en het schilderij is tijdens de open dag (11 december) te bewonderen. Samen met het schilderij kwamen de twee historische kaarten mee van Hulst en omgeving, waaronder eentje van Hattinga. Ook de kaarten zijn gerestaureerd en van een nieuwe lijst en volledige glasplaat voorzien. De kaarten worden opgehangen bij de ingang van de bestuursvleu- gel op de eerste verdieping van het nieuwe stadskantoor. Van onze correspondente Hulst - Het gerestaureerde schilderij van Cornells de Vos 'Gezicht op Hulst' uit 1628 is gistermorgen afgeleverd bij het stadhuis. Daar krijgt het een ereplaats in de nieuwe raadzaal. Het waardevolle doek is gerestaureerd in het atelier van M. Mösenbacher in Den Haag, waar het met behulp van een kraan uit de ruimte werd getakeld. Daarna stond het even in het entrepot van Schiphol en werd per vrachtwagen naar Hulst gebracht. Van onze verslaggever Middelburg - Het peperdure Zeeuwse datanet dat infor matie uit het provinciehuis via computers onder belang stellende Zeeuwse instanties en particulieren moet gaan verspreiden, is van de baan. Het provinciaal bestuur kan onder de bezuinigingen het vier ton kostende systeem niet opbrengen. „We kijken nog wel hoe andere provincies het doen en of een en ander goedkoper kan, maar voor komend jaar is er in elk geval geen geld voor uitgetrokken," aldus een provinciewoordvoer der. Men wilde met door telefoonlij nen geschakelde computers in formatie van het provinciaal be stuur zenden aan statenleden en informatiezoekende particulie ren zoals kranten, rijksdiensten en vakbonden. Tot oktober is een proef gehouden waarover de meningen sterk verdeeld waren. Statenleden hadden veel kritiek en vonden de opsomming van feiten en statenvoorstellen, zon der achtergrondgegevens, geen goede informatie. Gisteren maakten GS de reacties van twee andere deelnemers be kend, de FNV en de Zeeuwse krant PZC. De FNV vond de informatie van het provinciehuis 'teleurstellend, en op geen enkele manier bruikbaar'. De PZC ech ter, vond de geboden informatie ten dele zeer bruikbaar voor ge bruik in de eigen krant. Binnen het provinciehuis blijft de proefopstelling nog wel func tioneren. Ambtenaren kunnen het gebruiken om bepaalde ge gevens op te zoeken. Van onze verslaggever Vlissingen - De afdeling Zeeland van de Neder landse Maatschappij voor de Nijverheid en Handel wil de reserves van Delta Nutsbedrijven aanspreken om de haalbaarheid van de WOV (Westerschelde Oeververbinding) te ver groten. Ook het bedrijfsle ven moet, in de vorm van hogere toltarieven, bijdra gen om het gat van 200 miljoen gulden te dichten. Die suggesties opperde voorzit ter M. Stoffels gisteren tijdens een kerstbijeenkomst van zijn club in Vlissingen. De Maat schappij houdt binnenkort een enquête onder de leden om te onderzoeken wat ze voor een WOV over hebben. Stoffels is voorstander van hogere toltarie ven omdat een beperkte verho ging volgens hem in geen ver houding staat tot de kosten van de lange wachttijden voor de veren. „En dan nog maar niet te spreken over de kosten van om rijden". Legitiem Putten uit de reserves van Del tan vindt hij ook legitiem. „Im mers, toen ruim tien jaar geleden scheepswerf De Schelde aan de rand van de afgrond stond kon dat ook. Het ging hier toen om een voor Zeeland cruciale aan gelegenheid. Iets wat van de WOV ook gezegd mag worden", aldus Stoffels. Zeeland zal volgens Stoffels zelf offers moeten brengen om de WOV dichterbij te brengen. „We hoeven ons niet de illusie te maken dat we op Den Haag mogen rekenen. Electoraal is en blijft Zeeland een oninteressant gebied". Hij refereerde gisteren aan het gebaar van 750 miljoen gulden voor de Betuwelijn dat minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) maakte om de politieke gemoederen te sussen. „Wellicht schreeuwen wij niet hard genoeg daarginds in Den Haag". Hartekreet Stoffels noemt de WOV in zijn discussienota 'Naar eén sterk Zeeland', die vol staat met har- tekreten aan het adres van de Zeeuwse politiek. De boodschap (met een knipoog naar Commis saris der Koningin W. van Gel der): Staak het onderlinge gekis sebis en probeer gezamenlijk de de economische positie van Zee land, met 11.000 werklozen, te versterken. Stoffels doet in dat verband ook een oproep aan de gemeente Borsele 'haar verantwoordelijk heid te nemen en niet om relatief kleine inpassingsonenigheden met de provincie deze unieke kans tegen te houden. Dat is maatschappelijk onverant woord". Levensbelang In dezelfde nota noemt Stoffels ook de fusie van de havenschap pen van Vlissingen en Terneu zen, gemeentelijke herindeling tot gemeenten van minimaal 20.000 inwoners, de concentratie van de zeven waterschappen en het tot stand komen van één Kamer van Koophandel voor Zeeland. Hij pleit tevens voor een verbetering van het vlieg veld Zeeland Airport, waar drie miljoen gulden nodig is voor de verharding en verlichting van de baan. Stoffels daagt in de nota ook de gemeente Veere, de provincie, Rijkswaterstaat en Delta Expo uit iets moois van Neeltje Jans te maken. „De toeristische sector is voor Zeeland van levensbelang. Een elk-weervoorziening zoals Delta Expo met gemiddeld 400 bezoekers speelt daarbij een be langrijke rol". Van onze verslaggever Terneuzen - Heel wat Zeeuwen en Westbraban ders zagen gistermiddag een levende vertoning van de film Top Gun aan hun oog voorbijtrekken en gre pen boos naar de telefoon. Laagoverscherende jacht vliegtuigen zorgden voor pijn aan de oren en een onrustig gevoel. Tal van klachten bereikten de politiebureaus van Axel, Ter neuzen, Tholen en de meldka mer in Middelburg. Ook op de vliegbasis in Woensdrecht zelf kwamen tientallen meldingen van geluidsoverlast binnen. Een patrouille van de dis trictspolitie Zeeuws-Vlaande ren constateerde dat enkele jagers elkaar laag boven Axel- se grond vliegend achterna za ten. 'Ze lieten de nabranders van hun vliegtuigen flink hun werk doen. Boven Axel ge beurde dat niet een keer maar meerdere keren', aldus het po litierapport. Navraag bij het bureau Voor lichting van de vliegbasis Woensdrecht leerde de politie dat van daaruit nader onder zoek zou plaatsvinden. Een te lefoontje met deze dienst le vert de bevestiging op en ook daar is men boos. „Want het waren acht jacht vliegtuigen van de vliegbasis Leeuwarden die bezig waren met een internationale lucht verdedigingsoefening. Die is, zonder dat wij daar iets van af wisten, doorgezet in het lucht gebied van de vliegbasis Woensdrecht. Daarom stellen we een nader procedureel on derzoek in. Dan zal blijken of de geluidshinder te vermijden was", aldus majoor L. Baltus- sen, voorlichter van de vlieg basis Woensdrecht. Van onze correspondent Ad Roos Middelburg - In Middelburg werd het honderdste Zeeuwse faillissement uitgesproken. Alleen dit jaar al zijn er in Nederland zo'n dikke 6500 bedrijven failliet gegaan. Van klein tot groot en van bv's tot, zoals dat zo mooi heet, 'na tuurlijke rechtspersonen'. Ofwel de bakker op de hoek, de plaat selijke kruidenier en andere kleine zelfstandigen. Daarnaast zijn er nog legio men sen die vanwege een torenhoge schuldenlast bij postorderbedrij ven in de problemen zijn geko men. Die groep valt in de meeste gevallen nog buiten een faillisse ment omdat er door bemiddeling van een gemeentelijke sociale dienst of het maatschappelijk werk een schuldensanering heeft plaatsgevonden. De schuld van de economische recessie? „Slechts voor een heel klein gedeelte", zegt de Middel burgse advocaat mr Hans Wind. Wind is een van de weinigen die zich op het gebied van faillisse menten specialist mag noemen. „Het gros van de gefailleerden heeft een al te optimistische kijk op de zaken gehad, de banken zal het in zijn algemeenheid worst wezen als er maar een borgstelling is en de boekhou ders of accountants mogen wel eens iets meer doen dan alleen maar de balans en de verlies- en winstrekening opmaken". Voor alle duidelijkheid: het geldt natuurlijk niet voor alles en ie dereen en we praten voorname lijk over de 'kleine zelfstandi gen'. En waar kan het dan alle maal fout gaan? Wind geeft en kele praktijkvoorbeelden. „Men gaat uit van het meest positieve, terwijl het zakelijk beter is om van slechte omstandigheden uit te gaan. Jezelf voor de gek hou den door te zeggen dat het na twee jaar verlies het derde jaar wel beter zal gaan. Ten tweede, heel wat onderne mers 'vergeten' dat ze nog eens BTW moeten afdragen. Verder is omzet niet hetzelfde als winst en wordt er te weinig naar de kos ten gekeken. Voorbeeld: onder nemer rijdt in een simpele auto. Niets aan de hand. De boekhou der adviseert om maar een auto te leasen, want het is een mooie aftrekpost. Die leaseprijs moet natuurlijk wel worden opge hoest. Nog een beter advies: leasen voor zeg vijf jaar. Scheelt in de kosten. Fout dus. In de eerste plaats zit de man vijf jaar vast aan een enorm bedrag en weet hij nu niet hoe de situatie over vijf jaar aan de hand is. Een andere 'fout' is dat ondernemers zich als toeleverancier te veel richten op een afnemer. Gaat die het schip in, dan gaat de rest mee. Nooit alles op een paard zetten. En vooral, hou de cijfers in de gaten". En dan gaat het gebeuren. De kosten rijzen de pan uit, onzet en winst blijven uit, de crediteuren staan op de stoep en de ellende begint. Het gaat heel langzaam en plotseling dondert de onder nemer naar beneden. Faillisse ment wordt aangevraagd en de curator -de puinruimer- moet orde op zaken stellen. En dan komt ook de borrelpraat. 'Vlug alles op naam van de echtgenote zetten, de boel snel verkopen om zo aan een faillissement te ont komen'. „Indianenverhalen", zegt Wind. „Dat soort zaken helpt van geen meter, omdat de wet daarin heeft voorzien. De man gaat fail liet en er moet worden betaald. Bovendien is de man in dit geval nog strafbaar ook. Maar goed, stel dat er een schuld is van een miljoen. Dan is er een aantal mogelijkheden. Komt er een ak koord met de schuldeisers dan worden de schulden voor een gedeelte voldaan en is hij van de ellende af. Is er geen akkoord, dan gaat de curator over tot onder meer verkoop van de boe del en wordt de opbrengst onder de crediteuren verdeeld". „Het restant blijft als een molen steen om de nek van de gefail leerde hangen omdat na het juri disch beëindigen van het faillis sement, iedere crediteur apart nog achter zijn geld aan kan gaan. Valt er niets te halen, dan wordt het faillissement 'wegens gebrek aan baten opgeheven'. Dat betekent alleen maar dat er nu niets valt te halen. Op het moment dat er bij de betrokkene weer wel iets valt te halen, kan er opnieuw een faillissement worden aangevraagd. Niet meer dan uitstel dus". Als alles doorgaat, gaat er met ingang van 1995 iets veranderen in de faillissementswet. De mo lensteen van de eeuwige schuld wordt van de nek gehaald. In simpele bewoordingen komt het er op neer dat iemand die voelt dat-ie failliet gaat, zelf aan de slag moet met zijn crediteuren en een saneringsplan opstellen. Gaat de rechtbank daarmee ak koord, dan moet de betrokkene maximaal vijf jaar lang een be paald bedrag -afhankelijk van het inkomen- afbetalen en is dan verder van de schulden af. Al leen, het geldt niet voor ieder een, het hele hebben en houden moet worden verkocht (liquida tie) en er zitten wat mitsen en maren aan. Van onze verslaggever Gent (B) - Met een academische zitting vindt maandag 13 december de installatie van de Scheldemondraad plaats in de aula van de Universiteit van Gent. Die raad krijgt de leiding over de Euregio Seheldemond, een grensoverschrijdende samenwerking tussen Oost- en West-Vlaande- ren en Zeeland. De installatie van de raad is al enige malen uitgesteld. Organisato risch moest er nog veel gebeuren, de provincies waren het lang niet over alles eens (over de openbaarheid van vergadering bijvoorbeeld) en binnen de Euregio zelf verliep het ook niet altijd even vlot. Zo verliet de enige scretaresse kort geleden haar post. De plechtigheid in Gent begint om 17.00 uur. Gouverneur Balthazar (Oost Vlaanderen) geeft na zijn inleidende praatje het woord aan achtereenvolgens B. Hennekam (Benelux Economische Unie) en L. van den Brande (premier van de Vlaamse regering) en daarna vindt de ondertekening van de Afsprakenregeling plaats.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 11