DE STEM
'Hogere toltarieven voor WOV'
mllB/f.
Golf faillissementen
treft groot en klein
nO
I
Kruiningen-Perkpolder moet inleveren voor Ylissingen-Breskens' tfop j,oven Zeeland
Maatschappij voor Nijverheid en Handel wil ook putten uit reserves Deltan:
Zeeuwse politiek heeft
behoefte aan frisse wind'
Terneuzenaar ontsnapt aan
boetedrift parkeerwachters
Waardevol schilderij terug in Hulst
Peperduur Zeeuws datanet sneuvelt
Excursie door
onbekend schor
WV Sluis:
A-status
'Twee- a driehonderd woningen
extra nodig voor asielzoekers'
Installatie Scheldemondraad
I en. Timer 8
keurzenders.
I -touch
Vrijwel alle yrote
apparaten gratis
I thuisbezorgd*
SS U koopt bij Mikro-Electro
I gegarandeerd altijd
I voor de laagste prijs'
n te bieden?
Met een „kleintje"' in De Stem heeft u absoluut
het meeste succes
Immers vele tienduizenden Stemlezers/leze-
ressen (ruim 6 van de 10) hebben speciale be
langstelling voor onze ..kleintjes -rubnek
Te koop aangeboden'
Zeeland
WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 DEEL 1
Vlissingen - Vermindering van het aantal
vaarten tussen Kruiningen en Perkpolder om
uitbreiding van de veerdienst Vlissingen-
jreskens wordt bepleit door de verladersor-
ganisatie EVO en Transport en Logistiek
Nederland.
3e belangenorganisaties vinden dat de half-uurs-
(jienst tussen Vlissingen en Breskens eerder moet
aanvangen en langer doorlopen, bijvoorbeeld van
vijf uur 's ochtends tot na ver na tienen 's avonds.
De eerste boten varen nu om 4.50 en 5.50 uur
vanaf Vlissingen en om 5.20 en 6.20 uur uit
Breskens. De half-uursdiensten beginnen volgens
de huidige dienstregeling van 6.50 (Vlissingen) en
7.20 uur (Breskens) tot 18.50 (Vlissingen) en 19.20
uur (Breskens). Daarna varen er nog vier boten,
waarvan de laatste om 23.15 uur uit Vlissingen en
23.40 uur uit Breskens vertrekt.
„In een gesprek met gedeputeerde Hennekeij heb
ben wij vernomen dat het totaal aantal vaarten
over de Westerschelde niet kan toenemen. Toen
hebben wij het voorstel gedaan om Kruiningen-
Perkpolder wat vaarten in te laten leveren ten bate
van Vlissingen-Breskens", verklaart M. Philips,
regionaal beleidsmedewerker van de EVO.
Philips heeft van Hennekeij de toezegging gekre
gen dat de wensen van de vervoerder worden
meegewogen bij het vaststellen van de nieuwe
dienstregeling. Volgens Philips heeft de gedepu
teerde de EVO gevraagd na te gaan wat de precies
de wensen zijn van de vervoerders.
Het zakelijk en vrachtverkeer in Oost-Zeeuws-
Vlaanderen heeft sinds de openstelling van de
Liefkenshoektunnel en, daarop aansluitend de
nieuwe autosnelweg Antwerpen-Bergen, een alter
natieve oeververbinding gekregen.
Directeur D. Vos van de Provinciale Stoomboot
diensten PSD wil zich nog niet uitlaten over een
mogelijke wijziging van de dienstregeling.
(VERVOLG VAN VOORPAGINA
Om die reden, maar ook omdat
de politiek een afspiegeling van
maatschappij moet zijn, riep
Stoffels zijn collega's gisteren op
zich kandidaat te stellen voor
bestuursfuncties.
„Blijf niet langs de zijlijn mop
peren en afwachten. Het is nu
tijd om iets te doen". De politiek
hij het advies mee meer
ondernemers op kieslijsten te
zetten. „De Zeeuwse politiek
heeft behoefte aan een frisse
tvind. Mensen die door het soms
wel erg benepen eilanddenken
durven heen prikken".
Zijn oproep aan ondernemend
Zeeland zich met het Zeeuwse
bestuur te bemoeien is een ele
ment uit de discussienota 'Naar
een sterk Zeeland' die de Maat
schappij gisteren presenteerde.
De strekking daarvan: Zeeland
kan op nationaal niveau alleen
indruk maken als er eind komt
aan de versplinterde bestuurs
kracht van Zeeland.
Het gaat al een beetje in de
goede richting maakte Stoffels
duidelijk. De samenvoeging van
de twee havenschappen zit eraan
te komen, beide Kamers van
Koophandel werken nauwer sa
men. „Maar er moet nog veel
meer gebeuren". Stoffels noem
de de samenvoeging van de wa
terschappen tot een of hooguit
twee schappen en een gemeente
lijke herindeling met een be-
nedengrens van minimaal 20.000
inwoners.
Stoffels is er zich van bewust dat
de weg 'naar een sterk Zeeland'
veël flexibileit verreist van be
stuurders. „Want als je iets weg
neemt, zal je dat moeten com
penseren. Dit betekent ook dat
de beleidsmakers in Middelburg
er niet zonder meer van uit moe
ten gaan dat bij de samenvoe
ging van verschillende discipli
nes het nieuwe kantoor automa
tisch in Middelburg of directe
omgeving moet komen. Het werk
op landelijk en EG-niveau niet
anders dan op provinciaal ni
veau. Groningen kreeg immers
zijn PTT en Nederland zijn Eu
ro-Pol".
Van onze verslaggever
Terneuzen - Velen zijn geroe
pen, doch slechts weinigen
uitverkoren. Anders gezegd:
hooguit een enkeling ont
snapt aan de boetedrift van
de in opdracht van de ge
meenten opererende parkeer
wachters.
Het geluk straalde A. v.d. V. uit
Terneuzen gisteren voor één keer
toe, vooral dankzij zijn eigen
volharding. In juni 1993 had hij
een bon gekregen, omdat hij op
de markt in Terneuzen geen par-
keergeld zou hebben betaald.
Het bekende gele briefje had hij
echter niet gevonden, dus wist
hij van de prins geen kwaad.
Toen enige tijd later een schik
kingsvoorstel bij hem in de bus
viel, verbaasde hem dat bijzon
der. Aantonen dat hij wel dege
lijk parkeergeld had betaald,
kon hij toen niet meer: „Maar als
ik destijds die bekeuring had
gezien, had ik de mogelijkheid
gehad om met mijn parkeer
kaartje naar het politiebureau te
gaan, om te laten zien dat ik
toch had betaald", argumenteer
de hij gisteren tegenover de kan
tonrechter in Terneuzen.
?an de V. sloot niet uit dat het
parkeerkaartje misschien op zijn
kop had gelegen, maar zekerheid
had hij niet. Officier van justitie
Van Nooijen wees op 's mans
eigen verantwoordelijkheid en
eiste een boete, maar de kanton
rechter was minder zeker van de
zaak. „Het is natuurlijk moeilijk
te controleren, maar u hebt
steeds, ook in uw brieven aan
justitie, vastgehouden aan uw
verhaal", constateerde hij. Hij
liet daarom geen veroordeling
volgen.
Van onze verslaggever
Prosperdorp - Natuurliefheb
bers krijgen 11 en 12 decem
ber de kans een weinig be
kend natuurgebiedje te be
zoeken, het Paardenschor.
Het gebiedje ligt in het verleng
de van het natuurgebied Saef-
tinghe, maar dan op Belgisch
grondgebied. De excursies staan
onder leiding van Saeftinghe-
gids Jean Maebe. Belangstellen
den moeten zich beide dagen
stipt om 9.30 uur melden bij het
haventje van Prosperdorp.
Van onze correspondent
Sluis - De Sluise WV heeft van
het ANW de A-status gekregen.
Dat deelde burgemeester M.
Everaers gisteren mee in de com
missie financiën/bestuurlijke
coöordinatie. Dat betekent dat
na Cadzand de Sluise WV de
tweede is in Zeeuws-Vlaanderen
die gepromoveerd is tot het
hoogste niveau.
Van onze verslaggever
Middelburg - Het Rijk zou Zeeland jaarlijks twee- tot
driehonderd extra woningen moeten toewijzen, wil de provin
cie in staat zijn asielzoekers te blijven opvangen.
Zonder extra geld van de rijksoverheid is het volgens Gedeputeerde
Staten niet mogelijk om voldoende ruimte te vinden voor asielzoe
kers. Deze groep mensen komt terecht in de goedkopere woningvoor
raad. Goedkope huurwoningen zijn echter een schaars goed in het
Zeeuwse.
Tas als er doorstroming plaatsvindt van de huidige bewoners en als
er nieuwe goedkope huizen worden gebouwd, komt er vodoende
ruimte vrij om asielzoekers te huisvesten, aldus GS.
■.De reeds beschikbare woningbouwsubsidies zijn nu al bij lange na
niet toereikend om aan de vraag naar bijvoorbeeld ouderenhuisves
ting en vervangingsprojecten tegemoet te komen", schrijft het
dagelijks bestuur van de provincie aan Provinciale Staten.
Het vakkundig ingepakte schilderij wordt met mankracht over het bordes gesjord.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Het schilderij was vakkundig ingepakt en werd
met mankracht over het bordes gesjord en door
de grote deur van de tegenwoordige raadszaal
binnengebracht. Het krijgt daar een mooie plek
en het schilderij is tijdens de open dag (11
december) te bewonderen.
Samen met het schilderij kwamen de twee
historische kaarten mee van Hulst en omgeving,
waaronder eentje van Hattinga. Ook de kaarten
zijn gerestaureerd en van een nieuwe lijst en
volledige glasplaat voorzien. De kaarten worden
opgehangen bij de ingang van de bestuursvleu-
gel op de eerste verdieping van het nieuwe
stadskantoor.
Van onze correspondente
Hulst - Het gerestaureerde schilderij van
Cornells de Vos 'Gezicht op Hulst' uit 1628
is gistermorgen afgeleverd bij het stadhuis.
Daar krijgt het een ereplaats in de nieuwe
raadzaal.
Het waardevolle doek is gerestaureerd in het
atelier van M. Mösenbacher in Den Haag, waar
het met behulp van een kraan uit de ruimte
werd getakeld. Daarna stond het even in het
entrepot van Schiphol en werd per vrachtwagen
naar Hulst gebracht.
Van onze verslaggever
Middelburg - Het peperdure
Zeeuwse datanet dat infor
matie uit het provinciehuis
via computers onder belang
stellende Zeeuwse instanties
en particulieren moet gaan
verspreiden, is van de baan.
Het provinciaal bestuur kan
onder de bezuinigingen het
vier ton kostende systeem
niet opbrengen.
„We kijken nog wel hoe andere
provincies het doen en of een en
ander goedkoper kan, maar voor
komend jaar is er in elk geval
geen geld voor uitgetrokken,"
aldus een provinciewoordvoer
der.
Men wilde met door telefoonlij
nen geschakelde computers in
formatie van het provinciaal be
stuur zenden aan statenleden en
informatiezoekende particulie
ren zoals kranten, rijksdiensten
en vakbonden. Tot oktober is
een proef gehouden waarover de
meningen sterk verdeeld waren.
Statenleden hadden veel kritiek
en vonden de opsomming van
feiten en statenvoorstellen, zon
der achtergrondgegevens, geen
goede informatie.
Gisteren maakten GS de reacties
van twee andere deelnemers be
kend, de FNV en de Zeeuwse
krant PZC. De FNV vond de
informatie van het provinciehuis
'teleurstellend, en op geen enkele
manier bruikbaar'. De PZC ech
ter, vond de geboden informatie
ten dele zeer bruikbaar voor ge
bruik in de eigen krant.
Binnen het provinciehuis blijft
de proefopstelling nog wel func
tioneren. Ambtenaren kunnen
het gebruiken om bepaalde ge
gevens op te zoeken.
Van onze verslaggever
Vlissingen - De afdeling
Zeeland van de Neder
landse Maatschappij voor
de Nijverheid en Handel
wil de reserves van Delta
Nutsbedrijven aanspreken
om de haalbaarheid van de
WOV (Westerschelde
Oeververbinding) te ver
groten. Ook het bedrijfsle
ven moet, in de vorm van
hogere toltarieven, bijdra
gen om het gat van 200
miljoen gulden te dichten.
Die suggesties opperde voorzit
ter M. Stoffels gisteren tijdens
een kerstbijeenkomst van zijn
club in Vlissingen. De Maat
schappij houdt binnenkort een
enquête onder de leden om te
onderzoeken wat ze voor een
WOV over hebben. Stoffels is
voorstander van hogere toltarie
ven omdat een beperkte verho
ging volgens hem in geen ver
houding staat tot de kosten van
de lange wachttijden voor de
veren. „En dan nog maar niet te
spreken over de kosten van om
rijden".
Legitiem
Putten uit de reserves van Del
tan vindt hij ook legitiem. „Im
mers, toen ruim tien jaar geleden
scheepswerf De Schelde aan de
rand van de afgrond stond kon
dat ook. Het ging hier toen om
een voor Zeeland cruciale aan
gelegenheid. Iets wat van de
WOV ook gezegd mag worden",
aldus Stoffels.
Zeeland zal volgens Stoffels zelf
offers moeten brengen om de
WOV dichterbij te brengen. „We
hoeven ons niet de illusie te
maken dat we op Den Haag
mogen rekenen. Electoraal is en
blijft Zeeland een oninteressant
gebied". Hij refereerde gisteren
aan het gebaar van 750 miljoen
gulden voor de Betuwelijn dat
minister Maij-Weggen (verkeer
en waterstaat) maakte om de
politieke gemoederen te sussen.
„Wellicht schreeuwen wij niet
hard genoeg daarginds in Den
Haag".
Hartekreet
Stoffels noemt de WOV in zijn
discussienota 'Naar eén sterk
Zeeland', die vol staat met har-
tekreten aan het adres van de
Zeeuwse politiek. De boodschap
(met een knipoog naar Commis
saris der Koningin W. van Gel
der): Staak het onderlinge gekis
sebis en probeer gezamenlijk de
de economische positie van Zee
land, met 11.000 werklozen, te
versterken.
Stoffels doet in dat verband ook
een oproep aan de gemeente
Borsele 'haar verantwoordelijk
heid te nemen en niet om relatief
kleine inpassingsonenigheden
met de provincie deze unieke
kans tegen te houden. Dat is
maatschappelijk onverant
woord".
Levensbelang
In dezelfde nota noemt Stoffels
ook de fusie van de havenschap
pen van Vlissingen en Terneu
zen, gemeentelijke herindeling
tot gemeenten van minimaal
20.000 inwoners, de concentratie
van de zeven waterschappen en
het tot stand komen van één
Kamer van Koophandel voor
Zeeland. Hij pleit tevens voor
een verbetering van het vlieg
veld Zeeland Airport, waar drie
miljoen gulden nodig is voor de
verharding en verlichting van de
baan.
Stoffels daagt in de nota ook de
gemeente Veere, de provincie,
Rijkswaterstaat en Delta Expo
uit iets moois van Neeltje Jans te
maken. „De toeristische sector is
voor Zeeland van levensbelang.
Een elk-weervoorziening zoals
Delta Expo met gemiddeld 400
bezoekers speelt daarbij een be
langrijke rol".
Van onze verslaggever
Terneuzen - Heel wat
Zeeuwen en Westbraban
ders zagen gistermiddag
een levende vertoning van
de film Top Gun aan hun
oog voorbijtrekken en gre
pen boos naar de telefoon.
Laagoverscherende jacht
vliegtuigen zorgden voor
pijn aan de oren en een
onrustig gevoel.
Tal van klachten bereikten de
politiebureaus van Axel, Ter
neuzen, Tholen en de meldka
mer in Middelburg. Ook op de
vliegbasis in Woensdrecht zelf
kwamen tientallen meldingen
van geluidsoverlast binnen.
Een patrouille van de dis
trictspolitie Zeeuws-Vlaande
ren constateerde dat enkele
jagers elkaar laag boven Axel-
se grond vliegend achterna za
ten. 'Ze lieten de nabranders
van hun vliegtuigen flink hun
werk doen. Boven Axel ge
beurde dat niet een keer maar
meerdere keren', aldus het po
litierapport.
Navraag bij het bureau Voor
lichting van de vliegbasis
Woensdrecht leerde de politie
dat van daaruit nader onder
zoek zou plaatsvinden. Een te
lefoontje met deze dienst le
vert de bevestiging op en ook
daar is men boos.
„Want het waren acht jacht
vliegtuigen van de vliegbasis
Leeuwarden die bezig waren
met een internationale lucht
verdedigingsoefening. Die is,
zonder dat wij daar iets van af
wisten, doorgezet in het lucht
gebied van de vliegbasis
Woensdrecht. Daarom stellen
we een nader procedureel on
derzoek in. Dan zal blijken of
de geluidshinder te vermijden
was", aldus majoor L. Baltus-
sen, voorlichter van de vlieg
basis Woensdrecht.
Van onze correspondent Ad Roos
Middelburg - In Middelburg werd het honderdste Zeeuwse
faillissement uitgesproken. Alleen dit jaar al zijn er in
Nederland zo'n dikke 6500 bedrijven failliet gegaan.
Van klein tot groot en van bv's
tot, zoals dat zo mooi heet, 'na
tuurlijke rechtspersonen'. Ofwel
de bakker op de hoek, de plaat
selijke kruidenier en andere
kleine zelfstandigen.
Daarnaast zijn er nog legio men
sen die vanwege een torenhoge
schuldenlast bij postorderbedrij
ven in de problemen zijn geko
men. Die groep valt in de meeste
gevallen nog buiten een faillisse
ment omdat er door bemiddeling
van een gemeentelijke sociale
dienst of het maatschappelijk
werk een schuldensanering heeft
plaatsgevonden.
De schuld van de economische
recessie? „Slechts voor een heel
klein gedeelte", zegt de Middel
burgse advocaat mr Hans Wind.
Wind is een van de weinigen die
zich op het gebied van faillisse
menten specialist mag noemen.
„Het gros van de gefailleerden
heeft een al te optimistische kijk
op de zaken gehad, de banken
zal het in zijn algemeenheid
worst wezen als er maar een
borgstelling is en de boekhou
ders of accountants mogen wel
eens iets meer doen dan alleen
maar de balans en de verlies- en
winstrekening opmaken".
Voor alle duidelijkheid: het geldt
natuurlijk niet voor alles en ie
dereen en we praten voorname
lijk over de 'kleine zelfstandi
gen'. En waar kan het dan alle
maal fout gaan? Wind geeft en
kele praktijkvoorbeelden. „Men
gaat uit van het meest positieve,
terwijl het zakelijk beter is om
van slechte omstandigheden uit
te gaan. Jezelf voor de gek hou
den door te zeggen dat het na
twee jaar verlies het derde jaar
wel beter zal gaan.
Ten tweede, heel wat onderne
mers 'vergeten' dat ze nog eens
BTW moeten afdragen. Verder is
omzet niet hetzelfde als winst en
wordt er te weinig naar de kos
ten gekeken. Voorbeeld: onder
nemer rijdt in een simpele auto.
Niets aan de hand. De boekhou
der adviseert om maar een auto
te leasen, want het is een mooie
aftrekpost. Die leaseprijs moet
natuurlijk wel worden opge
hoest.
Nog een beter advies: leasen
voor zeg vijf jaar. Scheelt in de
kosten. Fout dus. In de eerste
plaats zit de man vijf jaar vast
aan een enorm bedrag en weet
hij nu niet hoe de situatie over
vijf jaar aan de hand is. Een
andere 'fout' is dat ondernemers
zich als toeleverancier te veel
richten op een afnemer. Gaat die
het schip in, dan gaat de rest
mee. Nooit alles op een paard
zetten. En vooral, hou de cijfers
in de gaten".
En dan gaat het gebeuren. De
kosten rijzen de pan uit, onzet en
winst blijven uit, de crediteuren
staan op de stoep en de ellende
begint. Het gaat heel langzaam
en plotseling dondert de onder
nemer naar beneden. Faillisse
ment wordt aangevraagd en de
curator -de puinruimer- moet
orde op zaken stellen. En dan
komt ook de borrelpraat. 'Vlug
alles op naam van de echtgenote
zetten, de boel snel verkopen om
zo aan een faillissement te ont
komen'.
„Indianenverhalen", zegt Wind.
„Dat soort zaken helpt van geen
meter, omdat de wet daarin
heeft voorzien. De man gaat fail
liet en er moet worden betaald.
Bovendien is de man in dit geval
nog strafbaar ook. Maar goed,
stel dat er een schuld is van een
miljoen. Dan is er een aantal
mogelijkheden. Komt er een ak
koord met de schuldeisers dan
worden de schulden voor een
gedeelte voldaan en is hij van de
ellende af. Is er geen akkoord,
dan gaat de curator over tot
onder meer verkoop van de boe
del en wordt de opbrengst onder
de crediteuren verdeeld".
„Het restant blijft als een molen
steen om de nek van de gefail
leerde hangen omdat na het juri
disch beëindigen van het faillis
sement, iedere crediteur apart
nog achter zijn geld aan kan
gaan. Valt er niets te halen, dan
wordt het faillissement 'wegens
gebrek aan baten opgeheven'.
Dat betekent alleen maar dat er
nu niets valt te halen. Op het
moment dat er bij de betrokkene
weer wel iets valt te halen, kan
er opnieuw een faillissement
worden aangevraagd. Niet meer
dan uitstel dus".
Als alles doorgaat, gaat er met
ingang van 1995 iets veranderen
in de faillissementswet. De mo
lensteen van de eeuwige schuld
wordt van de nek gehaald. In
simpele bewoordingen komt het
er op neer dat iemand die voelt
dat-ie failliet gaat, zelf aan de
slag moet met zijn crediteuren
en een saneringsplan opstellen.
Gaat de rechtbank daarmee ak
koord, dan moet de betrokkene
maximaal vijf jaar lang een be
paald bedrag -afhankelijk van
het inkomen- afbetalen en is dan
verder van de schulden af. Al
leen, het geldt niet voor ieder
een, het hele hebben en houden
moet worden verkocht (liquida
tie) en er zitten wat mitsen en
maren aan.
Van onze verslaggever
Gent (B) - Met een academische zitting vindt maandag 13
december de installatie van de Scheldemondraad plaats in de
aula van de Universiteit van Gent.
Die raad krijgt de leiding over de Euregio Seheldemond, een
grensoverschrijdende samenwerking tussen Oost- en West-Vlaande-
ren en Zeeland.
De installatie van de raad is al enige malen uitgesteld. Organisato
risch moest er nog veel gebeuren, de provincies waren het lang niet
over alles eens (over de openbaarheid van vergadering bijvoorbeeld)
en binnen de Euregio zelf verliep het ook niet altijd even vlot. Zo
verliet de enige scretaresse kort geleden haar post.
De plechtigheid in Gent begint om 17.00 uur. Gouverneur Balthazar
(Oost Vlaanderen) geeft na zijn inleidende praatje het woord aan
achtereenvolgens B. Hennekam (Benelux Economische Unie) en L.
van den Brande (premier van de Vlaamse regering) en daarna vindt
de ondertekening van de Afsprakenregeling plaats.