Arts Henk Jans: 6Ik maak het milieu niet beter 'Landbouw cruciaal voor gezonde Noordzee' Kritit 1 Sf- KOI Deskundig* Mark DE STEM- Ze hadden de Betuwelijn 4Gelderlandlijn' moeten noemen 2 SLOGGI FOR A DESTEM Oud maar niet DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Medewerker Bredase GGD ontvangt vandaag Provinciale Milieuprijs Waterpakt pleit aan vooravond conferentie voor stringenter mestbeleid DE STEM U ROLTRAP Agenda Oppositie: 4PI DINSDAG 7 DECEMBER 1993 A2 Nederland is vol. Het is echt waar. Je ziet het toch duidelijk? Alles is volgebouwd, tot de laatste millimeter. Daarom moet die Betuwelijn er beslist niet komen. De regering zit op het verkeerde spoor. Ze ven miljard, dat is toch veel te veel voor een perronkaartje? Het milieu moet gespaard worden, zeggen Hanja Maij en Hans Alders en daarom worden dino-achtige graafma chines losgelaten op tuintjes, parken, hooischuren, wooner ven, beschermde boerderijen, dorpskommen, tweede wonin gen, bejaardenhuizen, asiel- zoekersverblijven, peuter speelzalen, appelboomgaar den, perelaars, koolveldjes, aardbeienbedjes, konijnehok- ken. Wilt u nog meer weten? Nederland wordt overhoop gehaald van Rotterdam via Barendrecht, Gorkum en Tiel tot Zevenaar. De pennestreek is al peperduur, de werkelijk heid zal nog wel een paar miljard meer kosten. Ons land wordt in tweeën gescheurd. Een dwarslaesie, zouden de doktoren zeggen. De rivieren- bundel die wij 'de Moerdijk' noemen, is een natuurlijk ge geven en bovendien nuttig voor onze afwatering. Maar deze Betuwe-breuklijn is een natuurramp, door mensen hand aangericht. Een gouden glijbaan voor de vracht, een onneembare bergrug voor het menselijke noord-zuid-ver keer. Het Koninkrijk der Nederlan den breekt, zakt in elkaar en bloedt dood. Frankrijk grist de onderste helft weg, nadat het België geruisloos opge rold heeft. Duitsland veegt achteloos de bovenste helft naar zich toe en Kohl laat zich toejuichen als de redder. Dat is dan de bestuurlijke herin deling waarop in Den Haag al zo lang gestudeerd wordt. De spoorlijn is nodig voor onze economie, zegt Maij met een wassen gezicht. Ze zal er spijt van krijgen, zoals ook Neelie Kroes spijt kreeg van haar gedram voor de ver voersbedrijven. Neelie vond de PvdA-borst van Bram Pe per, maar waar zal Hanja Ma ij volgend jaar haar huilbui- tjes kwijt kunnen? Duitsvriendelijkheid begint weer in de mode te raken. Tessa de Loo en Nelleke Noordervliet schreven er boe ken over. We moeten leren van Duitsers te houden, want überhaupt an sich zijn ze heus niet zo unheimisch als wij sinds 1940 en 1974 steeds ge dacht hebben. Maar om nu al over te gaan tot een groot scheepse Wiedergutmachung in de vorm van een spoorlijn van het rokende Ruhrgebied naar de kuilen in onze stran den, dat lijkt mij toch wel wat overdone (dat kan gelukkig weer in het Engels). Nooit meer zal de Betuwe in bloei staan Wat leveren die rails dwars door ons natuurschoon nou eigenlijk op? Als u weet wat er via de Maas en de Rijn in onze delta wordt gedumpt, hoeven we daar niet optimis tisch over te zijn. Radio-actief afval en plutonium uit het vroegere Oost-Duitsland den deren in donkere nachten door de Betuwe-barst en als we wakker worden, staat het spul te lekken bij de Rotter damse haven. Alle gif dat we ooit in de DDR hebben ge stort, schiet straks direct naar het hart van Nederland. De Betuwe zal nooit meer in bloei staan en Flipje zal onder verdachte omstandigheden sterven. Alle politieke par tijen die vóór de Betuwe-Ba- hn stemmen, ook al is het met tunnels, loopgraven en bun kers, moeten verder geboycot worden. Want alleen de slech- teren kiezen voor de goede rentrein. We hebben al een prachtige verbinding met Duitsland. Laat de rivieren het werk doen. Dan heeft Albeda de binnenschippers iets moois te bieden en zijn we eindelijk ook van dat probleem af. Weet u dat Betuwe hetzelfde betekent als Batavia? De naam wijst terug naar de Ba tavieren. Die kwamen bij Lo- bith ons land binnen. Niet per internationale trein maar over water! Een reiziger vervoegt zich aan de balie van de bank. Hij wil voor een paar honderd gulden van een Oosteuropese valuta. Het is niet de eerste keer dat hij daarheen tijgt, dus hij weet dat de muntsoort besteld moet worden bij het hoofdkantoor. De jonge man achter het loket begrijpt hem aanvankelijk niet. Hoewel hij in geld doet zegt de naam zloty hem niets. Als hij hoort dat dit het betaalmiddel in Polen is, wil hij weten of de klant er heen gaat. Op het bevestigend antwoord, zegt hij 'zo,zo' en kijkt alsof hij de cliënt daarmee in een categorie indelen kan. Na ruggespraak met een chef meldt hij een poging tot bestelling te willen wagen, 'maar waarom neemt u geen marken mee?' De klant reageert met een vraag: „Adviseert u mensen die naar Brussel gaan daar gewoon met guldens af te rekenen?" Het joch reageert niet begrijpend. (CH) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) S 01640-37253, fax 01640-40731. (voor nabezorging 01640-36850) Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, S 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, S 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, S 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per halfjaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. Milieu-arts Henk Jans ontvangt vandaag de Provin ciale Milieuprijs 1993. Jans is verbonden aan de GGD Stadsgewest Breda en werkzaam voor alle gezond heidsdiensten in Noord-Brabant en Zeeland. Volgens de jury heeft drs. Jans als medisch milieukundige vanaf 1986 veel inspanningen verricht om de relatie milieu en gezondheid gestalte te geven. Door onze redactrice Marja Klein Obbink DE MEDISCHE milieukunde is een jong vakgebied met maar heel weinig deskundigen (MMK's). Sinds november 1989 zijn er zo'n tien MMK's gestatio neerd bij een basis-gezondheids dienst. Hun taak is om na te gaan wat exact de invloed is van milieufactoren die de gezond heid bedreigen. Of die als een bedreiging voor de gezondheid worden ervaren. Want dat laat ste is volgens Henk Jans min stens zo belangrijk. Als het gaat om de relatie tussen milieu en gezondheid legt hij de nadruk op de leefomgeving. Jans is vele malen betrokken geweest als adviseur bij asbest- branden, ongevallen met gevaar lijke stoffen, bodemverontreini ging etc. Hij adviseerde niet al leen de GGD's, maar ook de gemeenten, milieu-inspecties en verontruste burgers. „Ik ben niet alleen beleidsadviseur", om schrijft Jans zijn taken, „maar ook brandjesblusser, voorlichter en vertrouwensarts". Want elke milieu-verontreini ging is uniek, stelt Jans. „In die zin dat nooit is aan te geven hoe mensen erop zullen reageren". „Ik maak het milieu niet beter", benadrukt Jans, „maar ik pro beer de betrokkenen bij een ver ontreiniging zodanig te informe ren dat zij adequater met de risico's om kunnen gaan. Want al is er op dat moment geen directe sprake van schade voor je lichamelijke gezondheid, er kunnen ook nog andere gezond heidsbelangen in het geding zijn, zoals een verstoring van je leef klimaat." Over de effecten van het contact met giftige stoffen kunnen de deskundigen, en ook Jans, vaak heel weinig concreets zeggen. Neem een asbestbrand. Jans: „We weten dat er bij langdurige blootstelling aan asbest een ver hoogde kans bestaat op longkan ker. Maar hoe zit het met ie mand die z'n asbest-vloerbedek- king verwijdert of z'n golfplaten afdakje vervangt? Dat zijn vra gen waar we niet een twee drie antwoord op kunnen geven, maar de ongerustheid van de betrokkenen is er niet minder om. Mijn taak is dan om een luisterend oor te bieden, uitleg te geven en antwoord te geven op de vraag 'wat betekent dit voor mij?' Een ander voorbeeld: stank. „Op zich heeft stank weinig directe effecten op het lichaam, maar dat betekent niet dat je je er niet ziek door kunt voelen: spannin gen en irritatie worden vertaald in klachten als hoofpijn, agressie of geïrriteerde ogen. De kwestie-Balse Dreef van en kele jaren geleden, ligt Jans nog vers in het geheugen. De afval waterpersleiding van Moerdijk naar Rilland-bath loopt door de Balse Dreef rond Bergen op Zoom. Ter hoogte van Hoeven loopt de leiding door 't Gors. Op beide plaatsen was er een kleine overstort, waardoor het afval water soms met kleine 'pufjes' even aan de oppervlakte kwam. Er kwamen klachten, eerst uit Hoeven. Opeens werd het voor komen van veel kankergevallen in de omgeving van 't Gors ge weten aan de stank. Toen er een boer, die het dichtst bij de be wuste plek woonde, stierf aan kanker, was de beer los, vertelt Jans. „Z'n zoon dreigde zelfs met een laadschop de hele in- Jans: 'Ik ben niet alleen beleidsadviseur, maar ook brandjesblusser, voorlichter en vertrouwensarts'. foto willem blauw stallatie aan gruzelementen te rijden." Jans zat met het probleem dat hij niet hard kon maken dat de stank debet was aan de vele kankergevallen. „Eerder wezen factoren in de richting van de vele bestrijdingsmiddelen waar de boer mee werkte en het feit dat hij veel rookte. Maar die factoren spelen dan niet meer ger in die stank te laten leven. Nog geen half jaar later trok het Hoogheemraadschap de pijp mee, ik moet uitgaan van de realiteit. De psychische druk voor de mensen in die omgeving is te groot. Er moeten dan geen halve maatregelen genomen worden. Ik heb het Hoogheem raadschap geadviseerd die pijp door te trekken. Het was onac ceptabel om die mensen nog lan- door en hief het hele stationnetje op. Later speelde een soortgelij ke kwestie in Bergen op Zoom en die is op dezelfde manier opge lost." Risico's voor de volksgezondheid moeten worden teruggebracht tot aanvaardbare grenzen. Voor Jans betekent dit schipperen tussen het vaak ontbreken van harde cijfers en en de ervaring dat in een ongezond milieu ook de gezondheid van mensen in de knel kan komen. „Ook al zijn mensen geneigd om een groot scala van individueel bestaande klachten in verband te brengen met de betreffende verontreiniging. Mensen die hun omgeving als negatief ervaren, ervaren hun gezondheid ook vaak als negatief. Die psycho-so- ciale aspecten dreigt men nogal eens uit het oog te verliezen. De wereld van de burger is een totaal andere wereld dan die van de deskundige en de bestuur der." Diffuse milieuproblemen zullen in de toekomst onze aandacht vragen, verwacht Jans. Milieu problemen die geen direct ge vaar voor de volksgezondheid opleveren, maar die zo perma nent aanwezig zijn', dat risico': niet uit te sluiten zijn. .„Subtiele effecten zoals irritatie, geluid- of stankoverlast beteke nen een aantasting van de kwali teit van het woon- en leefkli maat. En op termijn kunnen die ook de kwaliteit van het leven ernstig bedreigen. Daarmee moeten we grondig rekening houden bij de uitvoering van grootschalige projecten als de drinkwatervoorziening, de bio industrie, Betuwelijn, de uitbrei ding van Schiphol en natuurlijk de hogesnelheidstrein. Al deze projecten kunnen een directe verstoring en bedreiging opleve ren van onze leefomgeving." Door onze redacteur Carl Mureau Den Haag - 'Hanja gaat te keer als een olifant in een porseleinkast'. Zo klonk het verwijt aan minister Maij- Weggen (Waterstaat), toen zij drie jaar geleden in Den Haag de derde Noordzee- conferentie voorzat. Maij he kelde de Britse Milieu-minis ter Patten, omdat zijn land te laks was in de aanpak van de zieke Noordzee. Vandaag en morgen komen de ministers in Kopenhagen bijeen voor de volgende conferentie over de Noordzee. Maij zal zich nu iets bescheidener moeten op stellen, want het gaat in de Deense hoofdstad vooral over de vervuiling van het Noordzee-wa- ter met fosfor en stikstof. De Nederlandse boeren zijn met hun overvloedige mestproduktie be langrijke veroorzakers van deze verontreiniging. „Nee, harde verwijten aan het adres van Maij verwacht ik niet", zegt P. Vertegaal van het Waterpakt. Deze bundeling van milieu-organisaties presenteerde vorige week een rapport over de vermesting van de grote wate ren. Conclusie: de Nederlandse boeren behoren nog steeds tot de belangrijkste lozers van fosfor (een element van fosfaat) en stikstof (nitraat). „Maar andere landen hebben ook volop boter i op het hoofd," aldus Vertegaal. De Noordzee-landen kwamen in 1984 voor het eerst in Bremen bijeen om te praten over een gezamenlijke aanpak van de ver vuilde plas. In Londen (1987) en Den Haag (1990) werden doel stellingen vastgesteld, die de zie ke zee gezond moesten maken. Voor een lange lijst giftige stof fen moet de instroom in 1995 zijn gehalveerd. Op veel onderdelen wordt in middels vooruitgang geboekt. Maar, zoals de ministers in 1990 al verwachtten, met fosfor en, stikstof blijft het kwakkelen. Deze twee stoffen zijn de kwa lijkste elementen van dierlijke mest. Als ze eenmaal in het op pervlaktewater terechtkomen, laten ze daar hun sporen achter. Binnenwateren groeien dicht met algen, op de stranden zijn de dikke pakken witte schuim (ook alg) het stinkende bewijs van een verstoord evenwicht. Met enige regelmaat vindt massale vis sterfte plaats, bijvoorbeeld in het Skagerrak. In 1995 moet de instroom van fosfor en stikstof in de Noordzee zijn gehalveerd. Voor die eerste stof lijken de meeste landen deze doelstelling wel te halen, zij het nipt. Maar bij stikstof lukt dat bij lange na niet. Nederland koerst af op een afname van slechts 27 procent en bevindt zich daarmee in de middenmoot. P. Vertegaal van het Waterpakt. De milieu-organisatie vindt dat de grenzen aan de agrarische groei bereikt zijn. foto vnu Duidelijk is, zo vindt het Water pakt, dat de Noordzee-landen zich extra moeten inspannen om die vermesting terug te dringen. En de winst valt vooral te halen bij de boeren. „De landbouw wordt langzamerhand cruciaal voor een gezonde Noordzee," al dus Vertegaal. Een steviger aan pak van de mestproblematiek is volgens de milieubeweging hard nodig. Het beleid dat de minis ters Bukman (Landbouw) en Al ders (Milieubeheer) hebben voorgesteld, en waarover de Tweede Kamer 13 december de batteert, is niet toereikend. Het Waterpakt, dat via de inter nationale organisatie Seas at Risk ook aan de conferentie in Kopenhagen deelneemt, vindt dat de grenzen aan de agrarische groei zijn bereikt. De boeren moeten overstappen van inten sieve veehouderij, met veel mest als schadelijk bijprodukt, naar milieuvriendelijker boeren. Bo vendien zouden alle Noordzee- staten al in 1998 moeten zorgen dat hun boeren doen aan even- wichtsbemesting: net zo veel mest op het land als het gewas kan opnemen. Dat geluid van de milieubewe ging zal de boeren woedend ma ken. Het verzet tegen het door Bukman en Alders voorgestelde mestbeleid is reeds groot. Boeren kunnen de extra milieu-investe ringen nauwelijks opbrengen. Voor een nog verdere aanscher ping bestaat zeker geen draag vlak. De milieubeweging beseft dat ook wel. Vertegaal vindt liet echter tijd worden dat de over heid geld uittrekt voor subsidies en flankerend sociaal beleid voor boeren die de overstap maken naar kleinschaliger en milieu vriendelijker produktie. Het voert te ver om alleen de boeren de schuld van de vuile Noordzee te geven. De recente lozingen van gif op de Maas in Wallonië hebben dat eens te meer aangetoond. De Belgen, die hun rioolwater nog goeddeels ongezuiverd op de rivieren lozen, en de Engelsen, die de vermes ting door stikstof niet eens als een probleem zien, moeten ook nog veel leren. Maar eigenlijk geldt dat voor alle landen die aan het Noordzee-beraad deel nemen. Naast Nederland zijn dat België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zwitser land, Zweden en Groot-Brittan- nië. De conferentie richt zich dze week niet alleen op de fosfor en stikstof. De Noordzee kampt im mers met nog veel meer boos doeners. Een ander agrarisch probleem dat op de agenda prijkt, vormen de bestrijdings middelen. Ook daar blijft het beleid achter bij de doelstellin gen voor 1995. De ministers zul len zich tevens buigen over de overbevissing en de lozing van olie door schepen op zee. ZO, BIJ de NS kunnen ze einde lijk aan de slag. De bestellingen voor grind, rails en bielzen kun nen de deur uit. Binnenkort regent het offertes voor locomo tieven, wagons, seinpalen en kabels. Wie denkt voor weinig geld een leuk treintunneltje te kunnen bouwen kan zich in Utrecht melden. Zelfs een paar Sinterklazen en een dag ongeoorloofd school verzuim van protesterende kin dertjes uit Schelluinen hebben de Tweede Kamer niet kunnen vermurwen. De Betuwelijn komt er. Een beetje boven en een beetje beneden de grond, hier tien meter naar links, daar dertig meter naar rechts, maar zij komt. Tenminste, dat heeft een meer derheid van de Tweede Kamer beslist. Maar laat niemand den ken dat de aanleg nu spoorslags zonder problemen kan begin nen. Het volk langs de lijn mort voorlopig nog wel even door. De bijna manshoge stapel stukken die nu al met elkaar het dossier Betuwelijn vormen, zal nog wat verder worden opgehoogd met bezwaarschriften en ander pro- testwerk. Spoorlijnen aanleggen is nooit een dankbaar karwei geweest. Op de een of andere manier SD Door David van der Houwen heeft een trein de verkeerde uitstraling. Of hij al dan niet door dichtbevolkt gebied rijdt, is bijzaak. In de tweede helft van de vorige eeuw gingen de Indianen de spoorwegbouwers in de Verenigde Staten ook te lijf toen die de oost- en west kust met rails aan elkaar wilden vastknopen. En niemand zou durven beweren dat die prairies te vol waren. Een eeuw later is er nog geen steek veranderd. Iedereen wil wel graag een station dichtbij huis maar liever geen spoorlijn. Dus regent het plannen, voor stellen, alternatieven maar alle maal met één doel: als ik er maar geen last van heb. De onnozelheid, waarmee som mige mensen zich in de discus sie mengen, is ronduit vertede rend. Zo wordt er regelmatig op aangedrongen om een 'echt on afhankelijk onderzoek' te laten houden. Alsof die bestaan. Want iedereen heeft altijd wel ergens belang bij. Zelfs al zou de Nederlandse regering een fantastische om weg bewandelen en Nelson Mandela om zo'n onderzoek la ten vragen dan kan het nog misgaan. Dan blijkt Mandela een neef te hebben met een broer, waarvan een zwager be vriend is met een tandarts die in dezelfde Rotaryclub zit als de directeur van de rederij die con tainers naar Rotterdam ver voert. En vooral voor die con tainers moet de Betuwelijn er komen. Weg is jè onafhankelij ke onderzoek. Makkelijk gaat het dus nooit met spoorplannen. Maar in dit geval zou het met een andere naam misschien allemaal wel meegevallen zijn. Want Betuwe lijn is zo ongeveer het allerdom ste wat je kunt verzinnen! Betu welijn. Dat is toch koren op de molen van de tegenstanders. Zo'n naam roept beelden op van een lompe, ronkende locomotief die als een bruut monster, als een twintigste-eeuwse bronto- illustratie mat rijnders saurus, tere fruitboompjes plat- walst, door lieflijke beekjes dendert en af en toe door een schooltje vol onbekommerd zin gende kindertjes van het type Ot en Sien heenrijdt. De Spoorwegen en minister Ma ij hadden vanaf het begin de naam Gelderlandlij n' moeten gebruiken. Op elke locomotief en wagon het provinciewapen. De locomotieven dragen de na men van de Gelderse provincie bestuurders en de burgemees ters van de gemeenten langs de lijn. Hadden ze dat maar gedaan. Dan had Gelderland zich onder aanvoering van commissaris Jan Terlouw gisteren massaal naar het Binnenhof begeven en aan het eind van het debat Maij jubelend rond het kamerge bouw gedragen. Er waren gisteren ruim vol doende belangstellenden voor het debat om de minister royaal op handen te kunnen dragen. AJleen voelden ze er niets voor. Want de lijn heet Betuwelijn en de locomotieven zullen wel de namen krijgen van de buiten landse havensteden, vanwaar de containers naar Rotterdam wor den gevaren. Die grote belangstelling is wel een mooie afstraffer voor ieder een die meent te moeten vast stellen dat Nederlanders niet meer geïnteresseerd zijn in poli tiek. Nederlanders lusten wel pap van politiek, als het maar over hun eigen belangen gaat. In menige raadszaal moeten stoelen worden bijgeschoven als de bodemsanering van een woonwijk aan de orde is. Maar kom ze niet aan met de herzie ning van de wet wapens en munitie (kamerstuk 23.028) die deze week op de agenda van de Tweede Kamer staat. Die is hoogstens interessant voor Pis tolen Paultje en z'n makkers. En die vertonen zich liever niet op de publieke tribune. De Tweede Kamer behandelt deze week de begroting van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Verder ronden de frac tievoorzitters de discussie van de afgelopen weken over be stuurlijke vernieuwing af. Een discussie, die nauwelijks iets aan daadwerkelijke vernieu wing heeft opgeleverd. Verder komen nog in commissies aan de orde de georganiseerde mis daad, een andere opzet van de immigratiedienst, gescheiden inzameling van huisvuil en het milieubeleid. De Eerste Kamer bespreekt onder meer de identi ficatieplicht en de nieuwe poli tiewet. Breda (anp) - „Als er opera tief was ingegrepen dan had het kind waarschijnlijk nog geleefd." Dat zei de inspecteur van de volksgezondheid in Noord-Bra bant, M. Westerouwen Van Mee- teren, gisteren als getuige-des- kundige tijdens de rechtszaak in Breda tegen de 35-jarige iatro- soof F.R. uit Tilburg. De Tilburger wordt verdacht van doodslag op een tweejarig meisje uit Tilburg, die in mei waar- Van onze Haagse redactie Den Haag - Onder felle kritie gaat een Kamermeerderheid met het aangepaste kabinetsv Hiermee lijkt bovengrondse aan leg dichterbij, maar naar' ver wachting wordt het plan ter dis cussie gesteld bij de formatie van een nieuw kabinet volgend jaar. D66 overweegt dat laatste in elk geval te doen. De komst van de spoorlijn is bovendien afhanke lijk van de vraag of particuliere beleggers 1,5 miljard gulden wil len financieren van de 7,15 mil jard die de spoorlijn kost. WD, D66, Groen Links, SGP, GPV en RPF verwijten het kabi net alleen geluisterd te hebben naar regeringspartijen CDA en PvdA, waardoor er geen breed politiek draagvlak voor het om streden spoor is ontstaan. „Het zou weieens een Pyrrusoverwin ning kunnen blijken," aldus D66-Kamerlid Versnel-Schmitz gisteren tijdens het voortgezette debat over de goederenspoorlijn van Rotterdam naar Duitsland. De Gelderse gedeputeerde De Bondt zei na afloop zijn hoop nu te richten op de Eerste Kamer. Bovendien zullen provincie en gemeenten alle mogelijkheden aangrijpen om de verdere voort gang te frustreren. Over dit dreigement haalde mi- (ADVERTFJ ft 1 /^ONRDENI^EOS U IN TEXnLESf1)\ï' Milieuvriendelijk Eco-Tex j O (m.u.v. serie 06. En 5,- korting op 3 Sloggi Slips). Sloggi for Men Slips zijn gemaakt va fijn katoen en 4% Lycra. Ook na eindeloos blijven ze perfect in vorm. Zit goed blijft g NIETS ERGERS dan discriminatie, die bepaalt dat bij collectief onts straat gezet mogen worden, per 1 Terecht natuurlijk, want het sys eenzijdig. Toch is er rumoer o onrustig, want daar had men n komende vijftien jaar meer dan 4.( pensioen te sturen. De discussie beperkt zich echter i murw gebeukt door het maatsche meer mee kunnen, vragen zich moeten beulen. De vut staat irr vanzelfsprekende vooruitzicht op gaan dat er nog mogelijkheden aangename invulling van de eiger De teleurstelling van diegenen dreigen te stranden is begrijpelijk het arbeidsproces plaatsen van oi te zaak. Niet alleen omdat steeds voor de aanzwellende groep niet opbrengen. In Europa is Nederlar de arbeidsparticipatie van 50-pli vooral omdat op deze wijze ervar geringe kapitaalsfactoren, vernieti Toch mag niet voorbijgegaan v diegenen die hoopten nog in hi kunnen stoppen. Ze willen dit nie wereldreis of een tuinhuis nu noc bepaalt het verlangen, maar het c in de snelle en zware ontwikkelinc moet dus wat aan gedaan woi deeltijd-vut en aangepaste werk mogelijkheden. Extra inzet van arbeidsbureaus mers weer aan een baan te help blijven werkgevers voor goedki krachten kiezen. Het bedrijfsleven kan vanaf 1 jani dure en minder snelle krachten b hoe oudere werknemers nuttig en waar het thuis hoort. Bij het bedri de cao-besprekingen van het kor diend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2