DE STEM Ambtenaren vinden in nieuw stadskantoor eindelijk hun stek Commissaris opent nieuw stadskantoor 'Het is allemaal heel ruim, speels, verrassend zelfs 'Een prachtig gebouw. Het heeft cachet' DIENSTVLEUGEL RUWE BOLSTER GEBREKKIG GEEN PRUL I Stadskantoor u/st DINSDAG 7 DECEMBER 1993 DEEL NA TWINTIG jaar praten en plannen maken hebben de amb tenaren van de gemeente Hulst eindelijk een riante werkplek gekregen. Het nieuwe stadskan toor achter het historische stad huis wordt vrijdag officieel geo pend. Zaterdag krijgen de inwo ners de kans om er een kijkje te nemen tijdens een open dag. Het resultaat mag er zijn. Smaken blijven natuurlijk verschillen en de discussies achter pot en pint zullen nog wel eens oplaaien. Want hoewel de verf amper is opgedroogd, heeft het gebouw al een bewogen geschiedenis achter de rug. Door Eugène Verstraeten MET DE bouw van de nieuwe stadskantoor heeft de gemeente Hulst ook eens aan zichzelf ge dacht. Jaren lang gingen de schaar se guldens vooral naar prachtige voorzieningen voor de inwoners, terwijl de eigen ambtenaren ver spreid over verschillende locaties zo goed en zo kwaad mogelijk hun werk moesten doen. Natuurlijk is een goede huisvesting voor het ambtelijk apparaat ook in het be lang van de inwoners, maar telkens dienden zich toch weer andere za ken aan. De enorme- investering vormde steeds het struikelblok om defini- tief knopen door te hakken. Een flinke spaarpot voor huisvesting moest noodgedwongen worden ge leegd om de grote tekorten in het grondbedrijf weg te werken. Ver volgens is het de gemeente toch gelukt om 10,8 miljoen gulden bij een te sparen. Van dat geld moest het gebeuren zei de gemeentraad. En geen gulden meer. Een haalbaarheidsonderzoek door Bravenboer Scheers effende be gin 1989 het pad voor verdere ac tie. Architectenbureau DBM uit Hulst kreeg opdracht de plannen verder uit te werken. Inmiddels begon de gemeente alvast met de aankoop van woningen in de Lange Bellingstraat. Want toen leek het nog vanzelfsprekend dat het nieu- we stadskantoor bij het bestaande stadhuis moest komen. In augustus 1989 besloot de ge meenteraad de 'dienstvleugel' aan het stadhuis te slopen en vanaf dat moment was er geen weg meer terug. De ambtenaren kwamen nog meer verspreid te zitten en de zaak was duidelijk._Er moest nu snel een nieuwe huisvesting voor het perso neel komen. In het najaar had DBM zijn huiswerk gereed en het ontwerp deed het nodige stof op waaien. Eigenlijk was niemand er kapot van, maar daar kon de archi tect in feite weinig aan doen. Die had zich gewoon gehouden aan het programma van eisen. Met de naderende gemeenteraads verkiezingen in zicht wilden de EindredactiP- meeste Partiien hun vingers niet jeroen Roth branden aan de kwestie. Toch ze ker niet omdat er inmiddels een fermgeving: nieuwe partij 'Groot Hulst' was Karei van opgestaan die forse kritiek had op der Pol de plannen en kon rekenen op een - 'De Parel van Zeeuws-Vlaanderen waardig' Het Hulster gemeentepersoneel voor het historische stadhuis en het nieuwe stadskantoor. toenemende sympathie onder de bevolking. Besloten werd om de beslissing over de bouw van het stadskantoor over de verkiezingen heen te tillen. Groot Hulst lanceerde het idee om het voormalig ziekenhuis om te bouwen tot stadskantoor. Dat zou misschien veel goedkoper zijn, er zou geen lelijk gebouw in de bin nenstad komen en de locatie had grote voordelen voor wat betreft de bereikbaarheid. Met het stadskan toor als speerpunt won Groot Hulst de verkiezingen en kwam meteen met vier zetels in de raad. Lijst trekker B. Pica vet werd wethouder met in zijn portefeuille de netelige kwestie van het stadskantoor. In middels was het ontwerp van DBM voorgoed in de prullenmand ver dwenen. Bravenboer Scheers gingen op nieuw aan het rekenen, maar nu naar de haalbaarheid van het zie kenhuisgebouw. Het idee dat het ministerie van WVC het gebouw voor een prikje van de hand zou willen doen bleek niet te kloppen. Mede daardoor zou de hele zaak te duur uitvallen. Nieuwbouw heeft de voorkeur, zo was de conclusie. Maar waar? In de binnenstad, of misschien op een gedeelte van het ziekenhuisterrein? De meningen bleven verdeeld. Wel werd duide lijk dat er aan het ziekenhuister rein flink wat haken en ogen zaten. Het zou wel eens erg lang kunnen duren voordat de gemeente daar spijkers met koppen kon slaan. Uiteindelijk viel in de raadsverga dering van 30 oktober 1990 de definitieve beslissing om, met ne gen stemmen voor en acht stemmen tegen, toch maar in de binnenstad te gaan bouwen. Dat zou nog een flinke uitdaging worden om het gebouw mooi in de omgeving in te passen. Besloten werd de keuze van een nieuw ont werp te laten afhangen van een prijsvraag. In februari 1991 kregen vijf architecten opdracht om aan de slag te gaan. In oktober kwam het ontwerp van architectenbureau Ruys uit Breda als winnaar uit de bus. Opmerkelijk detail daarbij was dat vader en zoon Ruys er pas als 'tweede keus' werden bijge haald toen andere architecten akf- haakten. Het ontwerp stak met kop en schouders boven de andere uit, me de omdat Ruys veel verder was gegaan dan het programma van eisen. Het bureau had niet alleen een nieuw stadskantoor op papier gezet, maar meteen ook de restau ratie en aanpassing van het stad huis erbij betrokken. En dat alle maal binnen het budget van 10,8 miljoen gulden dat de gemeente had. Bovendien week de architect af van de eis dat het stadskantoor de lijn van de Lange Bellingstraat moest volgen. In plaats daarvan tekende hij het gebouw haaks op het stadhuis en liet hij langs de straat een soort pleintje over. Nie mand had nog bij die mogelijkheid stil gestaan. Het pleintje is nu voorzien van een kunstwerk en er komen ook nog wat bankjes. Het eindresultaat zoals dat er nu staat is pas tot stand gekomen nadat er voortdurend aan is ge schaafd. „Het ontwerp was eigen lijk een ruwe bolster", zegt chef gemeentewerken G. Totté. „Hef uiteindelijke beeld is tijdens de FOTO CAMILE SCHELSTRAETE bouw pas uitgekristalliseerd". In Hulst is gewerkt met een bouw team-constructie en dat betekende dat zowel aannemer als architect vanaf het prille begin nauw bij de hele zaak betrokken waren en ble ven. Het betekende ook dat vooraf alles goed werd doorgesproken en dat leverde tijdens de bouw aan zienlijk minder discussies op. Discussies over het uiterlijk van het gebouw blijven er wel, maar echt lelijk vindt niemand het. „Het was toch een beetje gedurfd", zegt wethouder B. Picavet. „Want je moet in de praktijk toch maar afwachten of het monument toch niet helemaal wordt onderge sneeuwd. Je zit met verschillende soorten materialen, maar het sluit allemaal goed op elkaar aan. Ik heb nog niemand gehoord die scherpe kritiek heeft. Het is allemaal heel ruim, speels, verrassend zelfs". COMMISSARIS van de Koningin in Zeeland drs. W. van Gelder opent vrijdag officieel het nieuwe stadskantoor in Hulst. Vanaf 15.00 uur worden de geno digden in het stadskantoor ver wacht en om 15.15 uur begroet door Reinaert de Vos. Na een aan tal toespraken, afgewisseld met muzikale intermezzi, onthult Van Gelder om 16.15 uur het kunstwerk De Fontein, gemaakt door Wies de Bles 'en Martin MacNamara uit Heinkenszand, op het nieuwe pleintje naast het stadskantoor. Vervolgens kunnen de genodigden het nieuwe gebouw bezichtigen en is er aansluitend een receptie. Het materiaal dat bij de bouw is gebruikt is praktisch onder houdsvrij. Wat sommigen de wenk brauwen doet fronsen, is het koper dat aan de bovenkant en voor het dak is gebruikt. Maar dat blijkt een truc om de toeschouwer op het verkeerde been te zetten. „Er is naar gestreefd om het gebouw niet te fors te laten overkomen", ver klaart Totté. „Visueel verklein je het door aan de bovenkant ander materiaal te gebruiken. Omdat die lijn door dat koper donker wordt gehouden springt die er niet zo uit". Voor de toeschouwer lijkt het stadskantoor dus minder hoog dan het is. Inmiddels hebben de stadhuisbe woners een maandje de tijd gehad om te wennen en zit iedereen op zijn of haar nieuwe stek. „Ik ervaar nu hoe prettig het is dat je met iedereen samenwerkt", zegt burge- mester A. Kessen, die samen met zijn secretarese maanden lang ver bannen was naar het oude zieken huis. „Nu pas merk je hoe gebrek kig de communicatie altijd is ge weest. Je hebt nu direct contact met iedereen". „Het werkt ook versnellend", stelt Picavet. Hij wijst er op hoe de bode in de verleden dagen lang met B en W-tassen zeulde om de wethouders te bedienen die op verschillende locaties zaten. „Nu steken we ge woon ons hoofd bij elkaar om deur". Maar ook de ambtenaren zijn tevreden. „Ze hadden jaren lang allemaal hun eigen rijkje en de vrees was er om in het geheel op te gaan. Maar iedereen is enthou siast". Tegelijk met de bouw van het stadskantoor is ook de reorga nisatie van de ambtelijke diensten doorgevoerd. Daarmee is bij de indeling rekening gehouden. Daar bij is uitgegaan van ruime werk plaatsen voor de ambtenaren. Moet er in de toekomst wat veranderen, dan is dat vrij simpel omdat de meeste wanden verschoven kunnen worden. Het gebouw heeft een vloeroppervlak van 3400 vierkante meter. Sinds de bouw heeft burgemeester Kessen, die vlak bij het stadskan toor woont, er een baantje bij ge kregen. 's Avonds moest hij tijdens de bouw regelmatig de stelling op om door bouwvakkers vergeten ra dio's uit te zetten die de nachtrust verstoorden. „Nu ruk ik regelmatig uit om lichten uit te doen of werk sters uit liften te bevrijden". Inmiddels staat vast dat de kosten voor het stadskantoor binnen het budget van 10,8 miljoen gulden zullen blijven. „Veel mensen staan er versteld van dat we dit gebouw hebben kunnen neerzetten voor zo'n bedrag. Maar het ziet er naar uit dat het nog zelfs behoorlijk onder het budget blijft", zegt Pica vet. „En wat we hier hebben gerea liseerd is zeker geen prul", voegt Kessen eraan toe. „Een prachtig gebouw. Het heeft cachet. Een voorziening die de Parel van Zeeuws-Vlaanderen waardig is", i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21