Weekend DE STEM De twee liggende 'Eiffeltorens' groeien nog, nauwelijks herkenbaar, op wijdse vlaktes. Het betonnen kunstwerk voor de fundering van een van de twee reusachtige scharniergewrichten is nog een onooglijk soort stekelvarken van wapeningsstaal. Maar de gekromde, ruim tien meter diepe bakken, elk zo'n 200 meter lang, waar de drijvende sectordeuren straks in komen, zijn imposante dokken. En het lijnenspel van de ontzagwekkend grote buizenconstructie van de vakwerkarmen is subliem. Er wordt volop gebouwd aan de stormvloedkering voor de Nieuwe Waterweg Het laatste huzarenstukje van het Deltaplan is nu al een publiekstrekker DECEMBER 1993 FOTO ARMAND WILNIK pdt, waarvan maar een keer je echte naam, dan is dat |ting. Maar van een Ghanees dat niet te zeggen." obback is geen minister die vaak het woord 'beleid' in de mond neemt. Liever schetst hij wat hem niet lat in de samenleving. Zo lij steeds weer terug op voor- In van de 'zucht naar sensa- (ie hij tegenwoordig waar- Overmatig drugs- en alco- bruik, jongeren 'die zich met lelheid van dertig per week- doodrijden', films met veel erin, elastiekspringen: alle- |goedkope kicks'. lamenleving heeft behoefte Sterke emoties. Het gewone niet op prijs gesteld. Ze zich in de disco onderdom- [in een orgie van herrie. Of ze in een Golf GTI 200 km per den, allemaal voor de kick. Iwillen elastiek-springen. Als [oon het alpinisme zou willen eoefenen, zou ik ongerust |aar het niet verbieden. Voor inisme moet je iets kunnen, |t ervoor oefenen, je moet het beheersen. Voor het elas- ingen moet je alleen stupide zijn om je te laten vallen. Ik fet niet helemaal verbieden, vat ik ertegen kan doen, doe et nogal ouderwets. nu eenmaal liever High dan een geweldsfilm. Als dat vets is, dan laat het dat maar kom thuis, ik zie op de ale zender nota bene een aarin een man wordt open- len waar vrouw en kind bij Mijn zoon zit daarnaar te we krijgen ruzie. Ik vraag: nu het verhaal van die film. t de smaak en het succes is, >or mij. Ik doe niet mee." hieraan schuldig? velvaart heeft een overdosis ht. Vroeger was er drie keer aar een grote voetbalwed- een hele gebeurtenis. Nu is ie keer per week. lebben de jeugd de welvaart :ht, maar niet de cultuur. Ik ie schuldig als socialist, juist halist. We hebben geen ant- op de morele vraag. De 'k moet de mensen de cultuur de cultuur van de verant-: elijkheid." roeten uitkijken dat het niet nt van de ultieme kick op- collectieve zelfmoord. Er zijn levingen ten onder gegaan t soort decadentie." ik geef het niet op, ik geloof betere mens. Daar ben ik st voor. Ik geef de burger elijk." ZATERDAG 4 DECEMBER 1993 Door Rinze Brandsma Een van de twee liggende Eiffeltorens. De buizen hebben een diameter van 1,8 meter. FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP Twee drijvende Eiffeltorens hm T it binnen- en buitenland stromen de bezoekers, in officiële regeringsdele gaties en gewoon op de I fiets, toe. De storm- vloedkering in aanbouw in de monding van de Nieuwe Wa terweg, vlakbij Hoek van Holland, is nu al een publiekstrekker. Het is, met een serie bijbehorende dijkverhogingen en andere water keringen door Europoort, het laat ste omvangrijke huzarenstukje van het Deltaplan. De dammen en stormvloedkeringen in Zeeland mogen dan 'af' zijn, in Europoort kunnen na 1997 ook de laatste open plekken bij nakende waters nood dicht. „In het eerste jaar, na het begin van het werk medio 1992, kwamen zesduizend bezoekers. Dit jaar hebben wij er dik 15.000 gehad. Zelfs in het weekeinde, als de hek ken hier dicht zijn en het werk gesloten, komen veel kijkers. Veel van hen zijn goed op de hoogte van het Deltaplan. Ook uit Zeeland komen belangstellenden. Wij den ken aan NS-dagtochten, rondvaar ten van Spido en bustochten naar hier," zegt drs. ir. A. Rohde, pro jectmanager van de stormvloedke ring in dienst bij Rijkswaterstaat. Ton Rohde is vanaf de planfase in 1987 bij het project betrokken. Ook van het project met de beweegbare stormvloedschuiven die naast de Hartelsluizen moeten komen is hij projectleider. Hij heeft zojuist de minister van waterstaat van Ka- zachstan, Kariman Kipshakbaev, rondgeleid. In de Kaspische Zee stijgt het waterpeil, de zee dringt op en bedreigt hele stadskernen en oliewinplaatsen. "I^T a de Oosterschelde- en de andere Zeeuwse Deltawer- W ken heeft ons land een we- _L m reldwijde reputatie met grootschalige waterbouwkundige projecten. Veel landen hebben ver gelijkbare problemen met het was sende water, zoals Egypte en Rus land, en komen graag met deputa ties. Japan is, inclusief een tv- ploeg, ook komen kijken. Ook de bijzondere stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg is zo'n project waar Nederland fier op kan zijn. Begin volgend jaar zal het informa- Een schematische weergave van de beweegbare stormvloedkering. tiecentrum en het uitkijkpunt ook in het weekeinde open zijn. Bij Rijkswaterstaat lijkt een andere wind te zijn gaan waaien. „Wij halen nu graag mensen naar ons werk toe. Het gaat tenslotte om belastinggeld dat hier gebruikt wordt. Ik het verleden deed Rijks waterstaat te weinig aan het verko pen of rechtvaardigen van het pro- dukt." Het informatiecentrum biedt, via moderne computer-informatiesys temen, talloze panelen vol foto's, tekeningen en uitleg, bewegende Een van de twee gebogen droogdokken, waarin de drijvende sectordeuren straks komen. modellen vol (hoog)water en dia voorstellingen een - gratis! - boeiend overzicht van het hele pro ject. Maar koffie is er niet te koop. En de vitrine met herdenkingspen ningen, speciale stormvloedkering wijn en -broodjes is alleen om naar te kijken. Rijkswaterstaat is nog niet zo sterk veranderd, dat er souvenirs, eten en drinken aan te schaffen zijn, publiekstrekker of niet: „Met inkomsten kunnen wij nog niet zo goed overweg als met uitgaven," grinnikt Rohde. Op 25 november werd de eerste paal geslagen voor de Hartelkering, voorbij Rozenburg aan de overkant in Europoort. Eind 1995 moet die klaar zijn, met twee grote schuiven, vergelijkbaar met die bij Krimpen aan de IJssel; kosten 58 miljoen. De dijkverhogingen bij Hoek van Holland, ook om de hoek aan de Noordzeekust, zijn klaar. Dat geldt ook voor een groot deel van de dijklichamen in de Europoort en rondom Rozenburg. De totale Eu ropoortkering kost 200 miljoen, inclusief het tenslotte doorgraven van de Beerdam bij de Maasvlakte, ten behoeve van de binnenvaart. Aan weerszijden van de Nieuwe Waterweg zijn de twee gebogen droogdokken voor de naar buiten scharnierende sectordeuren al goed te zien. De betonconstructie voor de geleidetorens, waarin de con structie komt die de enorme drij vende keringdeuren in- en uit draait, is in aanbouw. Maar het mooist zijn de nu tweemaal zestig meter lange buizenconstructies van de liggende armen. Ter plekke zijn de bij o.a. SIF in Roermond voor bereide buizen, de grootste met een diameter van 1,80 meter en met een wanddikte oplopend van 60 naar 90 mm, in een driehoekige vorm in elkaar gelast. Als de kering klaar is, liggen op twee enorme vlaktes eind 1997, voor het stormseizoen '97/'98 los barst, twee Eiffeltorens op hun kant. De vakwerkconstructie lijkt daar veel op, ook in grootte: met de scharnieren erbij worden ze 300 meter lang. De massa van 30.000 ton staal is viermaal zo zwaar als die van de Eiffeltoren. Helemaal uniek in de wereld wordt de stormvloedkering niet. Met het zelfde principe is bij het Russische Sint Petersburg ook een in aan bouw, zij het een slag kleiner. Door geldgebrek en politieke problemen ligt het werk daar echter stil. De stormvloedkering wordt wel wat duurder dan de voorziene dik 900 mil joen. Al moet de opzet met een 'Lump sum contract', een blij vend vast aanneembedrag, onaan gename kostenexplosies zoals bij de Zeeuwse Deltawerken voorko men. Omdat de onderhandelingen met de Bouwcombinatie Maesland Kering (met daarin het familiebe drijf van Lubbers Hollandia-Kloos, Hollandse Beton Groep, Volker Stevin en NMB Amstelland) onder grote tijdsdruk stonden moesten die toch weer opengebroken wor den. De vorm van de sectordeuren bleek bij proeven in extreme omstandig heden de deuren aan het slingeren te kunnen brengen, tot een uitwij king van zes meter ten opzichte van elkaar. De constructie kan dat niet aan. Dus volgden aanpassin gen, een schuinere voor-onderkant, vertraging en een aannemer die meent niet alleen voor de meerkos ten op te hoeven draaien. Ook bij de dijkverhogingen in het achterland, zoals in de Krimpener- en Alblasserwaard, bij Papend- recht en Sliedrecht, treden vertra gingen op. De problemen daar zijn vergelijkbaar met de dijkverhogin gen stroomopwaarts in Gelderland. Er wordt met nieuwe technieken, zoals erosieschermen, gewerkt om de dijken minder massief te maken en toch hoog en sterk. Dat karwei duurt nog zeker tot het jaar 2006. Als de kering klaar is, met 22 meter hoge sectordeuren die hoog boven het landschap uit steken, kan die stormen aan met waterhoogtes tot anderhalve meter nog boven die van februari 1953, de grote storm ramp die ons aanzette tot het Del taplan: vijf meter verhoging bij Hoek van Holland plus de golven. Berekend is dat de betonconstruc tie waarin de reusachtige bolschar- nieren zitten met deur-en armen de druk van het water bij een super- storm (35.000 ton) die zich eens in de tienduizend jaar kan voordoen, kan weerstaan. Na zo'n aanslag van de zee kan de totale kering uiteindelijk tien centimeter landin waarts opgeschoven zijn. Ton Roh de: „Maar op de levensduur van de kering is de kans dat zich dat voordoet een procent." Het betonnen kunstwerk voor de fundering van een van de twee reusachtige scharniergewrichten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 31