'Werktijd
bij Philips
is te kort'
RlVEfts
Tencef
Directeur VHS wil miljoenenschade verhalen op ex-commissarissen
Campina overweegt
afstoten eigen vervoer
Europese ondernemingsraden komen eraan
Milieuzorg is vooral
te danken aan wetten
d KORT
op Aidsdag
Directeur chipfabriek: Greenpeace belet lossen zoutschip Akzo
Greenpeace: geen nieuwe
energiecentrales bonwen
Onze
mensen
hebben uw
Standaard
met verbazing.
Bioscoopconcerns MGM en
Minerva gaan samenwerken
NOMIE
A5
Grote order voor
Ballast Nledam
lesje al
geleerd/
ECONOMIE KORT
MBER 1993 A4
rscheiden
teren voor de eerste
heiden. Hij ontving
il het 'erekruis', de
etenschap en kunst,
stratieve blijk van
t.* - v
DONDERDAG 2 DECEMBER 1993
uropese Unie
nu ook de bevolking
an de Europese Unie
in de krant Helsingin
cent tegen toetreding
ent had geen mening,
hap aan. Bijna twee
nen voorstander van
e gebieden
aag wegen in de door
est tegen de moord op
talistische organisatie
en op de Westelijke
afgesloten.
d in een groot aantal
hstelijke Joraanoever
e Palestijnse Bevrij-
donisten riepen hun
n meer aan te vallen,
gisteren terug, nadat
as tussen Israël en de
middel'
erenigde Staten willen
iaten afhangen van het
lelingen in Genève.
ele manier misbruikt
te boeken in het
1 de Amerikaanse mi-
Christopher, als zijn
ns de EU. Claes her-
te zetten, als transpor-
Genève voeren zit nog
rs en moslims vooruit
van Sarajevo.
eld begint
v en bij videospelletjes
jde beteugeling van de
erikanen pleiten voor
Alain Carignon, zei
d wij de steun voor zijn
guleren. Vooruitlopend
"ige tv-series voor half
oodslag op een Franse
waren. In Groot-Brit-
er door twee 10-jarige
adige videofims.
e zesde Wereldaidsdag
ke, deels spectaculaire
het Witte Huis verduiste'
rs. In Nederland hield df
symposium over aids er
evoerders een reusachtig
obelisk op de Place de 1;
men van aids.
'ag een dertig meter lang
met het opschrift Ik Re.
en een ziekenhuisafdelir.j
nses Diana was eregast gj
aids-zieken, ging de dat
ts in sommige landen was
L
pen Haag (anp) - De huidige direc
tor van het vastgoedfonds. VHS, de
Haagse onroerend-goedmagnaat E.
jlaas, en aandeelhouder Habo (ge
meentelijk bouwbedrijf van Den
Haag) gaan de bestuurders aanpak
ken die tot maart 1991 commissaris
5f directeur zijn geweest bij dit
bedrijf.
yHS wil op de betrokkenen een schade
verhalen van tussen de f 20 en f 25
jijljoen die het vastgoedfonds zou heb
ben geleden door de belangenverstren
geling tussen de commissarissen van
VHS en de toenmalige grootaandeel
houder Interforce, die tevens de directie
over VHS voerde. Daarbovenop stelt
Habo hen verantwoordelijk voor een
schade van ongeveer f 2 miljoen. De
betrokkenen zullen door de advocaat
van Maas en Habo, mr. Th. Sandberg,
hoofdelijk aansprakelijk worden ge
steld wegens wanbeleid en gebrek aan
toezicht.
VHS zegt die schade te hebben opgelo
pen doordat de toenmalige commissa
rissen niet ingrepen bij transacties tus
sen Interforce en VHS waarbij Inter
force en VHS conflicterende belangen
hadden. Interforce was uiteraard ge
baat bij een zo hoog mogelijke verkoop
prijs, VHS bij een zo laag mogelijke
aankoopprijs. Die transacties konden
toch plaatsvinden doordat de directie
voerder van VHS, VHS Beheer, in han
den was van Interforce.
Uit een onderzoek, dat in opdracht van
de Ondernemingskamer van het ge
rechtshof in Amsterdam is ingesteld
naar de belangenverstrengeling, blijkt
dat de belangen van VHS bij die trans
acties ondergeschikt waren aan die van
Interforce. Bovendien stonden de com
missarissen van VHS in een persoonlij
ke en zakelijke relatie tot Interforce en
haar directeur R. ter Linden.
Sandberg richt in een poging de schade
te verhalen zijn pijlen in eerste instan
tie op de voormalige commissarissen
van VHS. Dat zijn onder meer mr. F.H.
Kernkamp, de voorzitter van de raad
van commissarissen van VHS tot maart
1991, en R.H. de Roo, drs. P. Ressenaar
en mr. H. Jansen. Pikant detail is dat
Ressenaar commissaris was bij Habo
totdat vorige week woensdag de eerste
berichten over een rechtsgang tegen
hem dreigden uit te lekken. Hij trad
diezelfde avond nog af.
Van de directievoerder uit die tijd, VHS
Beheer, staat directeur R. ter Linden
van Interforce in de belangstelling van
de onderzoekers. Bij Ter Linden valt
waarschijnlijk weinig te halen omdat
zijn vennootschap failliet is gegaan.
Behalve commissarissen staat uit die
tijd betrokken taxateurs en accountants
een procedure te wachten. Er kunnen
de nodige vraagtekens worden geplaatst
bij taxaties van panden die werden
verkocht aan VHS.
Kan onze verslaggeefster
Nijmegen - Bij Philips moet langer gewerkt worden, wil
het elektronica-concern zich kunnen blijven meten met
concurrenten uit Amerika en Azië. Daar is de effectieve
werktijd langer dan in Nederland. Dat zei vestigingsdi
recteur Jan Mansveld van Philips-Nijmegen gisteren bij
de officiële viering van het veertigjarig bestaan van de
chipfabriek.
Een langere werktijd kan gerea
liseerd worden door over te
schakelen van de de vijfploegen
dienst naar een vierploegen-
dienst, net zoals de concurrent,
aldus Mansveld. De Nijmeegse
produktiewerknemers zouden
dan geen 33 uur maar rond de 42
uur moeten gaan werken. Bij
Philips-Nijmegen werken 1300
van de 2600 mensen in de pro-
duktie.
Overigens zal een langere werk
tijd niet van vandaag op morgen
ingevoerd worden, nuanceerde
Mansveld later zijn uitspraken.
„Het speelt niet op korte ter
mijn."
Een en ander hangt namelijk af
van toekomstige ontwikkelingen,
zo legde hij uit. „Nu is het geen
probleem om technische ge
schoolde mensen te krijgen, die
zijn er nog te kust en te keur.
Maar de belangstelling voor
techniek neemt af en straks zal
het moeilijker worden. Dat bete-
Onderzoeker M. van Rooijen van
McKinsey denkt dat vergroting
van de efficiëntie een besparing
'an 14 miljoen kan opleveren.
Door verzelfstandiging van het
vervoer zou 19 miljoen per jaar
bezuinigd kunnen worden. In het
volledig uitbesteden van het ver
voer bij derden ziet Van Rooijen
niets. Dan zouden alle 550
chauffeurs ander werk moeten
hijgen. Slechts een deel van hen
zou meekunnen naar vervoersbe
drijven, omdat het wegvervoer
riet overcapaciteit kampt,
•an Rooijen zoekt het daarom in
Amstelveen (anp) - Het
bouw- en baggerconcern Bal
last Nedam heeft een order
van circa f 240 miljoen bin
nengehaald.
J-16 onderneming doet mee aan
be bouw van een brug In Cana
da, waarmee in totaal f 1,18
™jard is gemoeid. Daarin heeft
Mast Nedam een aandeel van
ongeveer twintig procent.
üe 13,5 kilometer lange con
structie van beton verbindt Prin
ce Edward Island en New Bruns-
*rok aan de oostkust van Cana
da.
Pe bouw van de geprefablceerde
örug, die de al meer dan honderd
Par oude veerdienst zal vervan
gen, is onlangs van start gegaan.
Oplevering moet volgens de
Plannen in 1997 geschieden. Bal-
rost Nedam verricht de activitei
ten samen met de Canadese aan
nemer Strait Crossing, de Ame
rikaanse Morrison Knudson en
1M International (Frankrijk).
V -te. "v
kent dat je als bedrijf de mensen
beter moet opleiden. Personeel
wordt een schaars artikel. En als
ze in het Verre Oosten en Azië
langer blijven werken, dan zal ik
straks moeten vragen aan het
personeel: zou u zo vriendelijk
willen zijn om na te denken over
langere werktijden."
De vestigingsdirecteur bracht
het onderwerp nu ter sprake
'omdat het goed gaat'. „Ik wil
niet gaan saneren. Het gaat juist
goed. We willen meer produkten
gaan maken en de rest van de
fabriek inrichten. De output per
werknemer moet stijgen en dat
kan door langer te werken."
Dat het goed gaat met Philips-
Nijmegen illustreren de perso
neelsaantallen. Na de afslan
kingsoperatie Centurion in 1990
moesten in Nijmegen ruim 750
van de 3250 werknemers wijken.
Nu werken er weer 2600 mensen
en binnen een jaar, aldus Mans
veld, zal dat aantal groeien naar
2700 werknemers.
Actievoerders van Greenpeace hangen een spandoek
aan een kraan van Akzo Chemie. Vit protest tegen de
produktie van chloor heeft Greenpeace gisteren met haar
actieschip Beluga de losplaats van Akzo Chemie in de
Rotterdamse Botlek bezet.
Chloor en chloorstoffen zijn volgens Greenpeace 'de
belangrijkste vervuilers van rivieren, de Noordzee en
uiteindelijk de mens'. Met de Beluga verhinderden de
activisten het lossen van een zoutschip van Akzo. Zout is
de belangrijkste 'grondstof voor de produktie van chloor.
Akzo is met ongeveer een half miljoen ton de grootste
producent van chloor in Nederland. Jaarlijks komen
duizenden kilo's chloor in het milieu terecht door lozin
gen van het bedrijf zelf en gebruikers, aldus Greenpeace.
FOTO ANP
Amsterdam (anp) - Greenpeace International vindt dat alle
plannen voor uitbreiding van energiecentrales in de Europese
Unie voorlopig in de ijskast moeten. De internationale milieu
organisatie meent dat eerst alle mogelijkheden van energiebe
sparing moeten worden benut.
(ADVERTENTIE)
Zaltbommel - Campina Melkunie overweegt het eigen vervoer
af te stoten. Het onderzoeksbureau McKinsey heeft becijferd
dat de coöperatie 33 miljoen gulden per jaar kan besparen
door grotere efficiëntie en het vormen van zelfstandige
transportondernemingen.
De hoofddirectie heeft nog geen
besluit genomen, maar vindt wel
dat de vervoerskosten van de
coöperatie omlaag moeten. De
Voedingsbond FNV verzet zich
tegen het plan.
het vormen van zelfstandige
transportbedrijven. Die zouden
niet het alleenrecht moeten krij
gen op vervoer voor Campina,
maar zich concurrerend moeten
opstellen. Want alleen dat levert
verlaging van de loonkosten op,
meent Van Rooijen. Dat bete
kent wel dat de chauffeurs van
Campina offers moeten brengen.
Voor de Voedingsbond is het
helemaal niet vanzelfsprekend
dat de werknemers die offers
brengen. Bestuurder H. Ver-
kooijen beroept zich op afspra
ken uit 1989. Toen ging de bond
akkoord met het schrappen van
banen in ruil voor de belofte dat
Campina maatregelen zou ne
men om het eigen vervoer een
eerlijke kans te geven. Daarvan
is volgens Verkooijen weinig te
rechtgekomen.
Verkooijen vreest een grote ach
teruitgang voor de Campina-
chauffeurs. „In het vervoer zijn
werkweken van 60 tot 70 heel
normaal. De Campina-chauf-
feurs werken 36 uur per week."
(ADVERTENTIE)
mm
uitzendbureau
Breda, tel. 076-204304
Ellen-Leur, tel. 01608-18018
Terneuzen, tel. 01150-95538
Stuurbekrachtiging. Standaard! Schuifdeur aan beide zijden.
Standaard! Vlakke laadvloer. Standaard! 3 jaar Totaal Garantie.
Standaard! Degelijke, sterke motor. Standaard! Spaarzaam onderhoud.
Standaard! 6 jaar garantie tegen corrosie van binnenuit. Standaard!
3 zitplaatsen voorin. StandaardVriendelijke prijs. Standaard
De standaard extra's op de L300 lifken
ongelooflijk, maar kloppen als een bus.
De 1300 is er vanaf 21.990,-excl BTW. Wijzigingen voorbehouden. Imp.: HNG Bedrijfswagens B.V.,
Sassenheim, tel.: 02522-66257. Dealeradressen staan vermeld in de Gouden Gids.
Uit een gisteren verschenen stu
die van Greenpeace blijkt dat in
de twaalf landen van de Europe
se Unie plannen bestaan voor de
bouw van meer dan 140 op gas,
olie of steenkool gestookte cen
trales. Als die in werking zijn,
zal de uitstoot van kooldioxyde
(C02) sterk toenemen. Dat is in
strijd met het voornemen van de
Unie de uitstoot van C02 in het
jaar 2000 te stabiliseren op het
niveau van 1990. C02 levert een
grote bijdrage aan de opwar
ming van de aarde (broeikasef
fect).
De milieu-organisatie wijst er in
haar studie op dat de centrales
weinig efficiënt zijn. Van de be
nodigde fossiele brandstoffen
wordt omgerekend minder dan
de helft omgezet in energie.
Daarom is het volgens haar beter
in te zetten op energiebesparing.
Dat laatste levert bovendien mil
joenen arbeidsplaatsen op,
meent zij. Daarbij winnen zowel
het klimaat, de economie als de
werkgelegenheid, aldus Green
peace.
Ondertussen zet Greenpeace de
strijd tegen kernenergie voort.
Leden van de milieubewegomg
bezetten gisteren de schoorsteen
van een kerncentrale voor expe
rimentele doeleinden in Zuid-
Frankrijk. Ze protesteren daar
mee tegen,een 'miniatuur-kern
ramp' die vandaag moet plaats
vinden.
De onderzoekers van de proef
centrale in het Franse atoom-on
derzoekscentrum in Cadarache
(100 kilometer ten noord-oosten
van Marseille) willen met het
experiment bestuderen wat de
effecten zijn van een 'melt
down' (het smelten van de radio
actieve kern). De kosten van de
proef worden gedragen door
Frankrijk, de EG, Canada, de
Verenigde Staten en Zuid-Ko-
rea. Het Energie-Onderzoek
Centrum Nederland in Petten is
zowel bij de voorbereiding als
bij de verwerking van de resul
taten van de proefneming be
trokken.
De leden van Greenpeace eisen
dat het experiment wordt afge
last omdat het te gevaarlijk zou
zijn, maar daar wil de directie
van de centrale niets van weten.
De nabootsing van een kern
ramp in Phebus moet leiden tot
beter begrip van wat er bij een
dergelijk ongeval gebeurt en ge
gevens opleveren over de te ne
men maatregelen voor mens en
milieu.
Door David Jan Godfroid
Utrecht (anp) - De Europese onderne
mingsraad komt er eindelijk aan. Na
jarenlange discussies over de invoering
van dit medezeggenschapsorgaan, zijn
deze maand de eerste schreden gezet op
weg naar Europese wetgeving. Het Eu
ropees Verbond van Vakverenigingen
buigt zich deze week over de zogenoem
de Euro-or.
De Europese ondernemingsraad moet het
platform worden, waarin werknemers het
totale concernbeleid van multinationale on
dernemingen kunnen beoordelen. Hoewel
enkele multinationals er al een vorm van
Euro-or op na houden (onder meer Nestlé en
Volkswagen), is de medezeggenschap tot nu
toe slechts op nationaal niveau wettelijk
geregeld.
De centrale ondernemingsraad van Philips
in Nederland bijvoorbeeld hoeft niet geïn
formeerd of geraadpleegd te worden over
plannen die de concernleiding heeft met
vestigingen in het buitenland. De werkne
mersinvloed strekt zich slechts uit tot de
grens.
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk veranderen.
In de toekomst zal het niet langer alleen van
de goedwillendheid van ondernemers afhan
gen of medezeggenschap op concernniveau
wordt toegestaan. De huidige, al ver ontwik
kelde plannen verplichten concerns met
meer dan 1.000 werknemers en minimaal
100 werknemers per land een Euro-or in het
leven te roepen.
De bevoegdheden van die organen blijven
vooralsnog beperkt. Werkgevers worden ver
plicht om tijdig informatie te verstrekken
over het concernbeleid. De concernleiding
moet de Euro-or tevens raadplegen voor er
besluiten worden genomen. Advies- of in
stemmingsrecht hebben de raden niet. Inter
nationaal beleidsmedewerker J. Bloemarts
van de FNV vindt dat ook niet nodig. „Het
gaat er helemaal niet om dat de Europese
ondernemingsraad allerlei vergaande be
voegdheden krijgt, want dan komen de on
dernemingsraden in de werkmaatschappijen
in de knel", zegt hij.
Als het aan Bloemarts ligt zal de Euro-or
zich evenmin gaan bemoeien met de arbeids
voorwaarden. Cao-onderhandelingen moe
ten het domein van de vakbonden blijven,
vindt hij, omdat met name de niveaus van de
lonen sterk afhangen van onder meer belas
tingwetgeving en sociale zekerheid. „Be
moeienis van de Euro-or met de arbeids
voorwaarden lijkt me dan ook heel ver weg,"
aldus Bloemarts. „Onze prioriteit gaat er in
ieder geval niet naar uit."
Wel wijst hij er met nadruk op dat de
Euro-or meer dan een orgaan is waar con
cernleidingen hun voornemens over fusies,
inkrimpingen en produktieprocessen kunnen
dumpen. Bloemarts: „Er moeten faciliteiten
worden verschaft, opdat werknemers onder
ling overleg kunnen plegen en stelling kun
nen nemen". Werknemers kunnen dus zelf
met initiatieven komen en hoeven niet lijd
zaam af te wachten, aldus de FNV'er.
De vakbeweging pleit al jaren voor een
grotere reikwijdte van de medezeggenschap
in het concernbeleid op Europees niveau.
Dat begon al in 1975. In de jgren '80 heeft de
toenmalige Europese commissaris Vredeling
geprobeerd de Euro-or wettelijke handen en
voeten te geven. Het voorstel van de Neder
lander om Europees opererende onderne
mingen te verplichten een vorm van mede
zeggenschap op centraal niveau in te voeren,
is aan het eind van het decennium echter een
zachte dood gestorven. Werkgevers en de
Britse regering waren de grootste tegenstan
ders.
Een andere poging om te komen tot een
Europese richtlijn die multinationale onder
nemingen verplichtte een adequate informa
tie- en consultatievoorziening op te zetten,
strandde in 1990, opnieuw op een weigering
van de Britten, toe overige elf lidstaten van
de Europese Gemeenschap waren redelijk
positief over de voorstellen. Maar omdat de
Gemeenschap destijds unanimiteit vereiste
in haar besluitvorming kwam er geen richt
lijn.
Het Verdrag van Maastricht heeft de situatie
echter ingrijpend veranderd. Voor wetsvoor
stellen is niet langer unanimiteit vereist, een
gekwalificeerde meerderheid is voldoende.
De kans dat er volgend jaar een Europese
richtlijn komt is daarmee aanmerkelijk toe
genomen.
Formeel moet de Europees commissaris de
sociale partners nog de tijd geven om met
elkaar tot zaken te komen. Daar staat nor
maal gesproken een termijn van negen
maanden voor. Omdat de mogelijkheid dat
de werkgevers- en werknemersorganisaties
elkaar vinden uiterst klein is, vindt commis
saris Flynn een periode van twee maal zes
weken voldoende. Als er dan op vrijwillige
basis niets is bereikt, dan komt de Europese
Commissie met een wetsvoorstel.
Van onze redactie economie
Nijmegen - Bedrijven doen vooral aan milieuzorg omdat
de overheid hen ertoe wettelijk verplicht. Als drijfveer om
milieuzorgsystemen op poten te zetten, scoren eigen
verantwoordelijkheid, kostenverlaging en het voorkomen
van ongelukken aanzienlijk lager.
Dat blijkt uit een enquête van
adviesbureau Moret
Ernst Young en het blad
Milieu Magazine. Ze legden
1800 middelgrote en grote be
drijven en instellingen een
vragenlijst voor. Daarvan vul
den er iets meer dan 400 het
formulier in.
Overheidsbeleid blijkt met een
score van ruim 4 op een schaal
van 1 tot 5 de zwaarstwegende
factor. Europese regelgeving
legt niet veel gewicht in de
schaal. Als drijfveren voor mi
lieubewust produceren, scoren
het voorkomen van ongeluk
ken en imagoverbetering meer
dan gemiddeld. Eenderde
noemt uit eigen beweging el-
gen verantwoordelijkheid,
kostenreductie en invloed van
werknemers als motief. Druk
van milieubewuste afnemers
of van concurrenten speelt
nauwelijks een rol.
Hoewel wetgeving voor 67
procent van de bedrijven de
stimulans is, krijgt de over
heid van slechts 19 procent
een voldoende voor haar be
leid. Kleinere bedrijven zijn
negatiever over het overheids
beleid dan grotere. Over het
algemeen vinden de onderne
mers echter niet dat de last
van het milieubeleid te zwaar
drukt.
Recordverlies voor Thyssen
Düsseldorf - De Duitse Thyssen-groep heeft in het op 30
september afgesloten boekjaar een recordverlies geboekt van
994 miljoen mark. Een jaar eerder kwam nog een winst van 350
miljoen mark uit de bus. Het verlies was vooral een gevolg van
de bedroevende gang van zaken in de staaldivisie. Tevens
drukten herstructureringskosten het resultaat.
Net als Hoogovens en andere staalconcerns gaat Thyssen gebukt
onder de overcapaciteit in de Europese staalsector. Zowel de
prijzen als het afzetvolume staan zwaar onder druk.
Helft arbeidsplaatsen Staalcenter weg
Beverwijk - Staalcenter Roermond, onderdeel van de Hoogovens
Groep, moet scherp saneren omdat het in de metaalverwerkende
industrie slecht blijft gaan. Er moeten 80 van de 170 arbeids
plaatsen vervallen, waarbij gedwongen ontslagen onvermijdelijk
zijn.
Het bedrijf bewerkt plaatstaal voor de transportmiddelen-, de
grondverzet-, de machinebouw- en de constructie-industrie. Om
zich te kunnen handhaven op de markt is bovendien aansluiting
met een andere onderneming noodzakelijk.
Volgens de vakbond Unie BLHP is niet alleen de tegenvallende
economie oorzaak van het banenverlies, maar ook de slechte
bedrijfsvoering bij Staalcenter Roermond.
Minder bezoekers op Caravan-Rai
Amsterdam - De Caravan- en Camping-Rai die woensdag
eindigde heeft ondanks het slechte winterweer bijna 70.000
bezoekers getrokken. Vorig jaar kwamen ruim 80.000 mensen op
de beurs in de hoofdstad af. Volgens de organisatie is de daling
van het bezoek mede veroorzaakt door de economische situatie.
Het aantal verkochte caravans daalt namelijk licht.
Dat heeft de RAI woensdagavond meegedeeld. Van de bezoekers
zei ruim 40 procent aankoopplannen te hebben. Een zesde
hiervan kocht ook iets op de beurs. Gemiddeld was met de
aanschaf 16.800 gulden gemoeid.
Van der Burgt ontvangt Dow Energieprijs
De Dow Chemical Energieprijs 1993 is gisteren in Den
Haag door VN O-voorzitter Rinnooy Kan (r) uitgereikt aan ir.
M. J. van der Burgt (l). Van der Burgt kreeg de oorkonde en
een geldbedrag van 30.000 gulden voor zijn onderzoek naar
steenkolenvergassing. Onder andere dankzij de inspannin
gen van de Shell-ingenieur Van der Burgt bouwen de
Samenwerkende Elektriciteits Produktiebedrijven (SEP) in
Buggenum een kolenvergascentrale. Dow reikt de Energie
prijs voor de achtste keer uit. foto hendriksen-valk
Ruzie over verkoop Create-a-book
Breda - Rechtbankpresident mr. J. Mendlik beslist morgen of
importeur David Griffith door mag gaan met de verkoop van
Create-a-book in het Bredase filiaal van Vroom en Dreesman.
De Bredase dealer van Create-a-book, Kokshoorn Beheer, vroeg
gisteren in kort geding om een verbod. Kokshoorn claimt de
exclusieve verkoop van de boekjes in Breda.
Create-a-book is dit jaar over komen waaien uit de Verenigde
Staten. Het gaat om kadoboekjes met een persoonlijk tintje. De
gever kiest een verhaal uit een aantal standaard-verhaaltjes,
maar laat als hoofdpersoon een naam naar keuze invullen. Ook
broertjes en zusjes van de ontvanger kunnen een rol in het
verhaal spelen.
Amsterdam (anp) - De bioscoopconcerns MGM en Minerva
gaan op diverse terreinen samenwerken. De directies van
beide bedrijven verwachten hierdoor doelmatiger te kunnen
werken. Dat hebben de concerns gisteren bekendgemaakt.
MGM heeft 30 procent van de markt, met bioscopen in Amsterdam,
Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Groningen. Minerva (12 procent
marktaandeel) heeft vooral bioscopen in kleinere plaatsen waaron
der Breda (Casino) en Tilburg.
Een scherper gezamenlijk inkoopbeleid is nodig voor de zware
investeringsprogramma's die beide bedrijven de komende jaren
willen doorvoeren. MGM start volgend voorjaar de bouw van
multicomplexen in Maastricht, Groningen, Rotterdam en Den Haag.
Ook heeft ze plannen in Rotterdam, Leiden, Utrecht en Eindhoven.
Samenwerkingspartner Minerva heeft plannen in onder meer Arn
hem, Alkmaar en Zaandam.
De uitbreidingen van beide bedrijven zullen op elkaar worden
afgestemd. MGM denkt er niet over om zich in de kleinere
provinciale steden te vestigen. „We vullen elkaar mooi aan", aldus
directeur Van Wouw van MGM. Van een fusie is geen sprake
geweest.
De samenwerking omvat bundeling van publicitaire activiteiten,
programmering van films, opleiding van technisch personeel, geza
menlijke inkoop van bijvoorbeeld horeca-goederen en technisch
onderhoud van de theaters.