Onder vijs In het basisonderwijs blijft het zuiden katholiek Iedere woensdag trouw naar de kerk Onkerkelijkheid heeft amper effect op onderwijssignatuur Bijzonder onderwijs in defensief Dl de stem meerderhei [o onderwas ïur school vooraf [kheidsgraad is vaststellen iten tegen ing bedrag choonmaken eer vrouwe! W* §e door het openbaar on derwijs (ruim 460.000 leerlingen) (n, op wat grotere afstand, het protestants-christelijk onderwijs n twee jaar zijn (375.000 leerlingen). 'Die kinderdienst hoort er in Langeweg nu eenmaal bij, een goede traditie' Bonden verwerpen kritiek op kwaliteit van basisonderwijs 'Bezielde mensen nodig in onderwijs' Scholier beter in taal en rekenen by klassikale les D3 CSignatuur basisonderwijs CU Protestant-Christelijk IMBER 1993 DONDERDAG 2 DECEMBER 1993 meerderheid van 5' leden van de ond« 1CFO, KOV en Pf ps ledenraadplegln„ net het onderhand lover de cao en de daa langende afspraken ov van de 38-urige wet (voering van een niet lid en de terugdringt Ichtgeldvolume. Voor lieten duidelijk merfe [door de cao benadee fct zij meer zullen mw ptalen voor extra vri en tot directeur van ee school benoemd, ant dat schoolbesturi pn in februari 1992 slo Jet voortgezet onderwij lelijke managers te |ft geen enkel effect ge [nclusie van een onder Leidse universiteit In de betrokken conve Is heeft uitgevoerd, jierzoekster Carin [reven mislukt omdat d erg groot was. Er zij vacatures geweest haarse vacatures meld leel kandidaten, voora lificeerde mannen. In tussen vakbonden ren werden in 1992 g I te zien of de scheri [tussen vrouwelijke lera (cteuren wat recht i worden. Van alle lera- f/oortgezet onderwijs vrouw, maar van is maar 4,1 procen Centraal Instituut voor kkeling, gaat proberen neidsgraad van de eind- bt te stellen voordat de- (fgenomen. om te voorkomen hteraf te moeilijk of blijken te zijn. In het rat het om enkele tien- n punt, maar dit jaar ederlands tekstverkla- avo en Latijn voor vwo een heel punt worden erd. Dat moet in de toe den voorkomen. En dat examens van te voren (eprobeerd. rut dat onlangs hel •rde, heeft een plan ge- >r de komende 25 jaar omende jaren staat het i van flexibele toetssys- i nemen op verschillende en internationaal ge- ïaan het verlanglijstje, mmers niet voor niets in buitenland een aardige pgebouwd. En het wil ook. Momenteel lopen ote projecten in Rusland e. Maar ook België heeft oor met name het leer- ,eem, het toetsen in de raakwerkgevers protes- de aangekondigde ver- de schoonmaakvergoe- sisscholen in 1994. Het an Onderwijs verlaagt ding met 21 -cent tot uur. t jaar verbetering was t in het vergoedingstel- et ministerie een deel eer terug", aldus de rwerkgevers. Ondernemersorganisatie J- en Bedrijfsdiensten, or de verbetering heeft vaarschuwt in een brief te Kamercommissie dat ten koste zal gaan van van het schoonmaak- en dus van de volksge- hygiëne op de scholen. IjoorRené van der Velden uqEWEL het proces van ont kerkelijking in Nederland al en- kele decennia gaande is, is daar het basisonderwijs bijzonder weinig van te merken. De signa- lliUr van het basisonderwijs is 1 altijd overwegend rooms- jcatholiek. Landelijk direct ge bigd door openbaar en protes t-christelijk, in het zuiden blijven deze en andere stromin gen ver achter bij het katholieke basisonderwijs. jjat blijkt uit een inventarisatie van basisscholen naar signatuur, jet basisonderwijs in kaart bren gen is strooien met cijfers. Zo telt Xederland bijna 1,5 miljoen kinde ken van vier tot en met twaalf jaar die samen 8375 basisscholen bevol- Sederland kent grofweg drie onge veer even grote onderwijsstromin- gen: de meeste kinderen zitten nog altijd op een rooms-katholieke school (bijna een half miljoen), di- Waarbij vermeld moet worden dat de Top Drie van het aantal scholen wordt aangevoerd door het open baar onderwijs (2936), wat betekent dat op de 2446 katholieke basis scholen meer leerlingen zitten. Vanaf de vierde plaats is het aantal leerlingen als volgt verdeeld: 4. Algemeen bijzonder onderwijs: 65.00 0 leerlingen, 0 Rooms-Katholiek CU Openbaar 1 Overige: - Algemeen bijzonder - Reformatorisch - Gereformeerd Vrijgemaakt - Vrije School - Islamitisch - Joods - Hindoe - Overig bijzonder 5. Reformatorisch: 27.000 leerlin gen, 6. Gereformeerd Vrijgemaakt: 23.000 leerlingen, 7. Vrije School: 14.500 leerlingen, Vanaf de achtste plaats gaat het om zeer kleine aantallen leerlingen. Voor de volledigheid: 8. Islamitisch: 3610 leerlingen, 9. Overig bijzonder (zoals Evangeli sche School en Transendente Medi tatie): 1370 leerlingen, 10.Joods: 393 leerlingen, 11.Hindoe: 352 leerlingen. Belangrijkste ontwikkeling in het basisonderwijs is de schaalvergro ting, waardoor het sinds 1992 niet meer zo gemakkelijk is om een nieuwe school te beginnen. Tot vo rig jaar was dat vrij gemakkelijk: in sommige gemeenten kon je zelfs al starten met 23 leerlingen. Daar heeft minister J. Ritzen een einde aan gemaakt. De norm is per gemeente verschil lend maar in elk geval moeten er tegenwoordig binnen vijf jaar min stens tweehonderd leerlingen zijn om een nieuwe school te kunnen starten. Deze nieuwe norm heeft er het afgelopen schooljaar toe geleid dat er slechts elf scholen bijgeko men zijn op de Nederlandse kaart. Voorheen gingen er elk schooljaar zo'n zestig nieuwe scholen van start Op 1 januari 1994 worden de ophef- fings- en stichtingsnormen voor 93 O DE STEM LUC GODERIE - BRON MINISTERIE EN PROVINCIES scholen gewijzigd. Dit houdt in dat er klappen gaan vallen in het open baar en protestants-christelijk on derwijs. Op die datum hebben in Brabant alleen al ongeveer twee honderd kleine basisscholen niet genoeg leerlingen. Ze hebben drie jaar de tijd om aan de nieuwe normen te voldoen. In de provincie Noord-Brabant vol gen 212.000 leerlingen basisonder wijs. Bijna driekwart van hen zit op een rooms-katholieke school. Op de tweede plaats volgt, op grote af stand, het openbaar onderwijs (twaalf procent). Bijna acht procent zit op een protestants-christelijke school en zeven procent volgt alge meen bijzonder onderwijs. Van de ruim duizend Brabantse basisscholen dragen er nog altijd bijna zevenhonderd de rooms- katholieke identiteit. Er zijn 150 openbare scholen, ruim honderd protestants-christelijke scholen en zeventig scholen dragen het etiket algemeen bijzonder. De laatste tien jaar is volgens een provinciewoordvoerder het aantal openbare scholen sterk toegenomen. In 1980 waren er in Noord-Brabant 52 gemeenten met minstens een openbare school, in 1990 waren dat er 80. In deze periode zijn er acht Islamitische scholen bijgekomen. Zeeuws-Vlaanderen telt bijna 9200 leerlingen basisonderwijs. Van hen volgt bijna de helft van de leerlin gen rooms-katholiek onderwijs. Bijna dertig procent van de kinde ren zit op een openbare school. Zestien procent volgt protestants- christelijk onderwijs, vijf procent reformatorisch en twee procent overig bijzonder. In deze verhou ding doen zich de laatste jaren volgens onderzoeker drs. W. Ovaa van de Stichting Volksgezondheid, Maatschappelijke ontwikkeling en Cultuur Zeeland nauwelijks veran deringen voor. (Bronnen: ministerie van Onder wijs, provincie Noord-Brabant, provincie Zeeland) Door Harry Coerver DAT was toch even schrik ken op de katholieke scho len toen onderwijsminister Ritzen zich liet ontvallen dat er enkele tientallen scholen voor bijzonder on derwijs zouden moeten ver anderen in openbare scho len. In Brabant en Limburg zagen ze de bui al hangen. Daar zijn relatief weinig openbare scholen. j De aantallen die Ritzen noemt, stellen eigenlijk niet veel voor. Enkele tientallen op de meer dan achtduizend basisscholen in het hele land, dat is toch eigenlijk niks. Maar de organi saties in het bijzonder onder wijs reageerden als door een wesp gestoken. En dat is heel wel verklaarbaar. De strijd tussen openbaar en bijzonder onderwijs is de laatste tijd in een nieuwe fase gekomen. Volgens de grondwet moet er overal voldoende openbaar on derwijs beschikbaar zijn. Dat is op veel plaatsen al niet het geval. Maar de situatie wordt door bepaalde ontwikkelingen nog onevenwichtiger. Het basisonderwijs ondergaat momenteel een fusiegolf van ongekende omvang. Een op de drie scholen is op de een of andere manier bij een fusie betrokken. Het aantal leerlin gen om een school te stichten of om een school te handha ven, wordt flink opgeschroefd. Veel scholen verdwijnen. On der de scholen die verdwijnen zitten meer scholen voor open baar onderwijs dan katholieke of protestantse scholen. Door de schaalvergrotingsoperatie wordt de roep om nieuwe scholen voor openbaar onder wijs sterker. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft er kort geleden voor gepleit dat er afspraken komen om scholen van 'kleur te laten verschieten'. Dat wil zeggen, bijzondere scholen moeten kunnen veranderen in openbare scholen en omge keerd. Het bijzonder onderwijs is duidelijk in het defensief ge drongen. Door Romain van Damme HET speelkwartier wordt aan gekondigd met een heuse schoolbel en iedere woensda gochtend gaat een groot aantal leerlingen van de rooms-katho lieke Mariaschool in Langeweg naar de kerk voor een speciale kinderdienst. Tradities in een dorp waar de school het klop pend hart is. „Maar als je met traditioneel be doelt 'geen veranderingen, geen vernieuwingen' nou, dan ben je hier aan het verkeerde adres", zegt di recteur Wim Surewaard van de ba sisschool in Langeweg. Een dorp met nog geen duizend inwoners, zo'n dorp waar 'ons kent ons' heel gewoon is. Nog niet zo lang geleden vierde Surewaard zijn zilveren onderwijs- jubileum. Een kwart eeuw Ma riaschool. „En ik kom zelf van Lan geweg. Nee, geen enkel probleem. Heerlijk om dit werk in een dorp te doen. Want zo'n kleine dorpsschool biedt veel voordelen, ook als het om vernieuwingen gaat." Vernieuwingen Een kleine school komt gemakkelij ker in beweging, zegt de directeur die een stapel notulen induikt om dat hij weten wil wanneer de On derwijs Begeleidingsdienst Breda zich in Langeweg meldde. „Dat moet toch begin '80 geweest zijn. Vanaf toen is het met de vernieu wingen wel sneller gegaan." Vroeger, geeft de directeur van nu onmiddellijk toe, vroeger zag de directeur die veranderingen niet zo zitten. „Ach, je kent dat wel. Je hanteerde een methode en die was heilig. Neem aardrijkskunde, al die plaatsen moesten geleerd worden. En geschiedenis, jaartallen en jaar tallen. Nu is het onderwijs toch veel meer op het kind zelf gericht. De kinderen vaardigheden leren en le ren dat ze zelf beoordelen." In Langeweg inmiddels heel ge woon. Als kleiner team kun je snel ler op veranderingen in springen, verzekert Wim Surewaard. Vier vaste leerkrachten en enkele part timers voor 73 kinderen. „Plus een groot aantal ouders die ons helpen. Dat gaat echt fantastisch. Sterker nog, het gaat wel eens te snel. In '87 Leerlingen van de Mariaschool in Langeweg zijn iedere woensdagochtend in de parochiekerk te vinden voor een speciale kinderdienst. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN kregen we van het schoolbestuur computers. Dat liep zo goed. dat we op de rem moesten trappen." Ouderwets Die rem is er op woensdagochtend niet. Ruim veertig kinderen zitten dan van acht tot half negen in de parochiekerk, iedere woensdag. „Zoiets ouderwets bij een school die toch modern wil zijn", zegt Wim Surewaard lachend. „Het is trou wens niet verplicht, de kinderen vinden het leuk. Het is echt een kinderdienst. De kinderen maken de voorbeden, zingen en doen de lezingen." Zelf heeft hij orgelles genomen, ter ondersteuning. „Muzikaal ben ik niet. De noten kan ik lezen en ik kan net genoeg spelen om de dienst te begeleiden. Vroeger was het wel verplicht, toen duurde de dienst van kwart over acht tot kwart voor negen met een directeur die heel goed orgel kon spelen. Daar zat een kwartier schooltijd in. Maar zoals toen is niet iedereen katholiek meer. Die verplichting is dus weg gevallen." Binnenkort komt er in Langeweg een nieuwe pastoor. „Die pastoor uit Zevenbergschen Hoek. Of de kindermis door kon gaan was het eerste dat we hem vroegen. Want we vinden toch wel dat die dienst moet blijven. Die dienst hoort er in Langeweg nu eenmaal bij. Een goe de traditie." Zoals er meer goede tradities zijn in het dorp dat nu nog onder de vleu gels van Terheijden en Zevenbergen valt. „Waar kom je nog tegen dat kinderen eerlijk komen zeggen dat ze bij het spelen met een bal per ongeluk een ruit ingegooid hebben? Natuurlijk speelt dan ook mee dat iedereen iedereen kent. Het is en blijft een dorp." Kritisch Dorpskinderen zijn volgens de di recteur toch een tikkeltje anders dan stadskinderen. „Absoluut. In een dorp blijven kinderen langer kind. Weet je, bij al die vernieuwin gen in het onderwijs vragen wij ons hier af, wat past er bij deze kinde ren? Wij volgen de vernieuwingen op de voet, maar ook kritisch." Door Jan Bouwmans STROOKT de omvang van het christelijke onderwijs nog wel ®6t gelovigheid van de bevol king? Gaapt er anno 1993 niet een kloof tussen het nog altijd grote aantal katholieke en pro testantse scholen in onze sa menleving en het aantal burgers nat nog katholiek of protestant )s- Ja, zal bijna iedereen spon taan zeggen. Iedereen neemt immers in zijn eigen omgeving waar dat mensen nooit meor naar de kerk gaan en ook anderszins van godsdienst ver vreemd zijn geraakt. 'Men doet er iks meer aan' heet het dan. Onge- eer de helft van de bevolking staat egenwoordig in allerlei statistieken je boek als onkerkelijk, eze ontwikkeling lijkt echter aan het onderwijs voorbij te gaan. Het aantal katholieke en protestants- christelijke scholen is er nooit min der om geworden. Scholen verdwij nen bij gebrek aan het vereiste minimum aantal leerlingen of door afgedwongen fusies. Maar dat scho len van identiteitskleur veranderen, is hoogst uitzonderlijk. En vatten schoolbesturen al eens het plan op um een paar katholieke scholen met een openbare te laten fuseren, zoals dit jaar in het Brabantse Uden, dan heb je een rel. Een scheve verhouding dus, wie twijfelt eraan. In elk geval niet minister Ritzen van Onderwijs, ge tuige zijn uitspraak begin november dat tussen de dertig en vijftig katholieke en protestantse scholen in Noord-Brabant, Limburg en Friesland omgezet zouden moeten worden in openbare scholen. Vol gens de minister vragen ouders in het zuiden van het land al tien tot twintig jaar om meer openbare scholen. Maar is die kloof ook met cijfers hard te maken? Dat valt dus tegen. Neem de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) voor het hele land. Dan is de signatuur verdeeld in 31 pro cent openbaar, 57 procent confes sioneel (katholiek en protestant sa men) en 12 procent overig bijzonder onderwijs. Maar onder deze laatste categorie vallen zowel confessionele als niet confessionele scholen. Die 31 procent openbaar en 57 procent confessioneel zijn dus behoorlijk onzuivere cijfers. Je kunt beide cij fers niet echt afzetten tegen het gegeven dat 50 procent van de Ne derlandse bevolking onkerkelijk is geworden. De kloof cijfermatig hard maken wordt al helemaal moeilijk op pro vinciaal of regionaal niveau. Om de eenvoudige reden dat de onkerke lijkheid voor specifieke regio's nooit is onderzocht. Wat katholieken betreft is van elk bisdom wel het gemiddelde kerkbe zoek in het weekeinde bekend. In het bisdom Breda lag dat in 1992 op 11 procent, in het bisdom Den Bosch op 13 procent. Toch is 67 procent van alle scholen in de pro vincie Noord-Brabant van katho lieke signatuur. Maar dat is nou precies het knel punt: aan de mate van kerkbezoek alleen is de onkerkelijkheid niet af te lezen. Mensen die weinig of bijna nooit meer naar de kerk gaan, heb ben daarom nog niet bewust af scheid genomen van het katholicis me of protestantisme, zeker niet als traditie en cultuurgoed. Druk op scholen om van levensbe schouwelijke signatuur te verande ren mag toch allereerst verwacht worden van oüders, zeker als een school in meerderheid bevolkt wordt door onkerkelijke leerlingen. Die druk is er in de praktijk niet, ervaart de Diocesane Katholieke Schoolraad in het bisdom Breda. Volgens L. Withagen van deze schoolraad leert de ervaring wel dat ook heel andere factoren dan de identiteit een belangrijke rol spelen in de schoolkeuze. Maar hij maakt het op ouderavonden regelmatig mee dat ongodsdienstige ouders hardop zeggen: het is goed dat mijn kind een stuk meekrijgt van normen en waarden vanuit een bepaalde traditie, want dat is hard nodig. Zij zoeken voor hun kinderen een gede gen opvoeding, waarin waarden worden overgedragen. En ze vinden het helemaal niet erg dat een school daarbij uitgaat van een bepaalde gelovige visie op mens en wereld. Een confessionele signatuur zit de meeste ouders niet in de weg, ook de onkerkelijken niet. Ook als er genoeg keuzemogelijkheid is, kiezen onkerkelijke ouders gerust en be wust voor een katholieke of protes tantse school. Zo simpel zit de kloof dus niet in elkaar. DE onderwijsbonden KOV en PCO verwerpen de kritiek die onlangs is uitgestort op de kwaliteit van het basisonderwijs. Vooral de kritiek op de kwaliteit van de Nederlandse leerkrachten is de bonden in het verkeerde keelgat geschoten. Een en ander staat volgens de bon den in schrille tegenstelling tot een serie recente onderzoeken naar de kwaliteit van het Nederlands on derwijs. Uit die onderzoeken blijkt juist dat de ambachtelijke kwaliteiten van de Nederlandse leerkrachten ruim voldoende zijn. De beide onderwijsbonden wijzen erop dat een dergelijk gunstige be oordeling afgezet moet worden te gen de overbelasting van de basis school. Bovendien worden volgens de bonden door de samenleving ver wachting gecreëerd die het basison7 derwijs niet kan waarmaken. Voor al de geringe financiële speelruimte voor onderwijsvernieuwing belem mert de mogelijkheden van de leer kracht. KOV en PCO wijzen erop dat diver se commissies al benadrukten hoe noodzakelijk extra financiële mid delen voor het onderwijs zijn. HET katholiek onderwijs heeft 'be zielde mensen nodig die op een persoonlijke en authentieke wijze kinderen kunnen aanspreken op de evangelische boodschap'. Een uitspraak van kardinaal A. Si- monis vorige maand in Den Bosch. Simonis ontving het eerste exem plaar van het boek 'Het beroepspro fiel van de katholieke leraar', uitge geven ter gelegenheid van het der tigjarig bestaan van de Bond KBO, de Vereniging van Besturenorgani satie in het Katholiek Onderwijs. In het katholieke onderwijs is vol gens Simonis veel waardevols ver loren gegaan, waarvoor generaties van katholieken zich ingespannen hebben. Wat vroeger zo vanzelf sprekend was, is nu verdwenen. „Maar dat moet ons niet ontmoedi gen", aldus Simonis. Volgens de kardinaal moeten lera ren op een katholieke basisschool in alle openheid datgene doorgeven wat het leven mens-waardig maakt en dat is niet alleen lezen, rekenen en schrijven. Juist in dat 'méér' vindt het katholiek onderwijs zijn legitimatie, aldus Simonis. LEERLINGEN op basisscholen die individueel of in kleine .groepen werken, presteren slechter bij taal en rekenen dan scholieren die klas sikaal les krijgen. Dat is de opmerkelijke conclusie die promovenda G. Reezigt trekt uit een onderzoek onder ruim 250 ba sisscholen. Duizend leerkrachten en tienduizend leerlingen in de boven bouw werkten aan haar onderzoek mee. Reezigt promoveerde onlangs aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift 'Effecten van diffe rentiatie op de basisschool'. Het blijkt dat de meeste onderwij zers op de basisschool bij taal en rekenen nog steeds klassikaal lesge ven, ondanks de nadruk die op de nadelen van deze methode werd gelegd, vooral in de jaren tachtig. Vaak proberen docenten onderwijs op maat te geven, door kleine aan passingen op het klassikale sys teem. Zo krijgen zwakkere leerlin gen bijvoorbeeld extra tijd of spe ciale oefeningen om de leerstof on der de knie te krijgen. Goede leer lingen daarentegen krijgen extra moeilijke opdrachten. Volgens Reezigt hebben deze aan passingen meer effect als docenten hun leerlingen vaker zouden toet sen. Ze weten dan beter op welk niveau ze hun leerstof moeten aan bieden. De ontwerpers van taal- en rekenmethoden moeten, aldus de promovenda, bij het ontwikkelen van lesmateriaal ook meer rekening houden met de wens van docenten om nu en dan te differentiëren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17