DE STEM 'Theater is veel persoonlijker' Tommie: samenhang en vonk ontbreken UIT GIDS Jan Rot brengt zijn tweede liedjesprogramma in de schouwburgen Books around the World 6Weerwerk' over vier jaar knokken om de kinderen Arme kinderen dupe van lugubere organenroof USKE WISKE HAMBONE Betty Ford Clinic Fischer-Z Cords Liederen Rachmaninov -iESTEM ^owiN(S£rf l „Zeven dwergen! Mon dieu! Dat zijn er vier te veel!" Michelle Méchant, directeur Euro Disney Door Frano Bebseler Jan Rot nodigt de mensen uit bij hem thuis te komen. In het theater is een gemoedelijke huiskamer (zijn kleine paleis) opgebouwd. Het zigeunerbroertje met de traan hangt aan de muur, Jan Hanlo in de boekenkast, cd's van Roy Orbison en de Zangeres Zonder Naam op de grond, en ook Joris en Sonja, zijn gitaar en accordeon, zijn er klaar voor. Rot zingt in zijn huiskamer, speelt muziek, doet spelletjes, draait oude singletjes, en kraamt een hoop onzin uit. „Ik dacht, ik maak er een toneelstukje van. Die drempel in Nederland ligt zó laag. Bovendien heb ik dan thuis niet meer het gevoel dat ik m'n tijd verdoe. Ik loop gewoon te oefenen." Sommigen kennen Jan Rot mis schien nog vart zijn Engelstalige singles van zo'n tien jaar gele den. Met onder andere 'Counting Sheep' en 'Bobby, Roger Ei- leen' scoorde hij bescheiden hit jes. Na 1988 schakelde hij over op het Nederlandstalige smart- lappenrepertoire. „Op een gegeven moment voel je dat het onzin is, als Nederlandse zanger voor een Nederlands pu bliek Engelstalige liedjes te gaan zingen. Toen die switch kwam, had ik net een hele plaat met liedjes klaar. Die is dus nooit verschenen." Theater De stap naar de theaters was toen niet zo groot meer. „Thea ter is veel persoonlijker. Je kunt meer geven en krijgt er ook veel meer voor terug. Je bent niet inwisselbaar, zoals dat bij band jes het geval is. Daar heb je vaak het idee dat het publiek zich ook wel vermaakt had als er iemand anders had gestaan." In 1992 maakte Rot zijn eerste theaterprogramma 'Jan Rot gaat nooit uit elkaar', waarin hij liet zien waarom iemand liedjes schrijft en daarmee op een po dium gaat staan. In 'Rot is lief de' wil hij laten zien wie hij is. „Ik verzin bijna nooit wat. Mijn katten heten echt Doodt en Krysis, en als er iemand bij me komt eten zeg ik: 'ik maak wel zuurkool, dat kan ik goed', en dan zeggen ze 'oh ja, zuurkool, uit het theaterprogramma'." Antwerpen Vorige week stond Jan Rot vijf dagen in het Fakkeltheater in Antwerpen. Daar waren de reac ties toch anders dan in Neder land. „Ze giechelen meer, en als ze moeten lachen slaan ze een hand voor de mond, zodat je geen gelach hoort. De eerste tien mi nuten had ik het idee dat ik voor een zaal met Fransen stond te spelen. Ze kennen dit niet echt, en zijn meer de echte liedjespro gramma's gewend. En er is na tuurlijk een taalverschil. Som mige dingen moet je aanpassen. In plaats van Ronnie Tober moet ik daar Erik van Nijgen zeggen. Die naam kreeg ik ingefluisterd. Ik weet niet wie het is, maar de zaal ligt wel plat." Succes Jan Rot heeft nooit het grote succes nagestreefd. „Je moet het succes kunnen opbouwen. Vrien- ten of Bram en Freek hebben dat, zo vertelden ze me in een interview, nooit kunnen doen, en hebben daar veel problemen mee gehad. Ik moet er m'n hele leven over kunnen doen. Dat is de best mogelijke manier. En als het te snel gaat, gooi ik zelf wel weer roet in het eten. Ik moet het zelf leuk blijven vinden." Bang voor overmatig veel succes hoeft Jan Rot met 'Rot is liefde' niet te zijn. Het programma is best leuk. Er zitten een aantal sterke grappen in. Maar veel beter dan best leuk is het caba retgedeelte niet. Hij kiest te vaak het voor de hand liggende: Sto ry, Soundmixshow, Ronnie To ber of songfestival. Met zijn liedjes moet hij wat dat succes betreft wél oppassen. Die zijn erg sterk. De teksten, die terug te vinden zijn op zijn laat ste cd 'Koning Jan', overstijgen het niveau van de gemiddelde smartlap ruim. Bovendien is zijn unieke stem een lust voor het oor; geknipt voor het levenslied. De gemaaktheid van zijn grap pen verdwijnt volledig als hij zingt. Zijn smart is echt; dat is te horen. Plankje Uit een oude schoenendoos graait hij foto's van zijn vorige geliefden, om ze vervolgens te bezingen. „Ieder meisje haar ei gen wijsje en elk mietje z'n eigen liedje," licht hij toe. „Als ik de verloren liefde of de passie niet meer in wrok maar in een mooi lied omzet - en er lopen heel wat mooie liedjes in IN DE openbare Bibliotheek van Middelburg wordt op de eerste verdieping tot 30 december de reizende tentoonstelling 'Books around the world' getoond. Op initiatief van Carola van der Heijden hebben kunstenaars uit de hele wereld haar postkunst gestuurd met als thema het boek. Carola van der Heijden studeerde aan de Rijksuniversiteit in Leiden af op het onderwerp mail-art (postkunst). Deze kunstvorm is ontstaan in de zestiger jaren en houdt duizenden kunstenaars bezig. Van der Heijden besloot het behalen van haar bul te laten samenvallen met een tentoonstelling. Ze vroeg 170 kunstenaars om te reageren op Books around the World. Zeventig stuurden daadwer kelijk hun werk in: felgekleurde enveloppen met speciale postzegels en ook eigen ontwerpen, ansichtkaarten, boekjes en collages. De tentoonstelling toont dat deze kunstvorm nog steeds actueel is en daarom reist hij nu door Nederland. De Zeeuwse bibliotheek is geopend van dinsdag tot zaterdag van 10.00 tot 21.00 uur, maandagavond en zaterdagmorgen. Er is ook een interessante catalogus verkrijgbaar. De stem van Jan Rot is een lust voor het oor. de stad rond - dan heb ik er mee afgerekend en is de pijn weg. Als ik zo doorga heb ik over vijf jaar nergens geen last meer van. Dan is het putje gedèmpt, en staat al m'n verdriet op een plankje in de kast in de vorm van boeken en cd's." Voorlopig werkt hij nog als een bezetene om zijn leed te onder drukken. „Ik probeer m'n week altijd zo vol mogelijk te plannen, zodat ik 's avonds niet langer dan twee uur op de bank voor de tv hoef te zitten. Dan word ik snel verdrietig. Ik vind alleen werken leuk. Als ik speel dan voel ik m'n neus (pijn) niet." Op de schaal van hetero naar homo zegt Jan Rot op zestig te zitten, ofwel iets meer naar de homo-kant. „Op het moment ben ik best gelukkig. Ik heb nu een vriend van negentien jaar. Maar Heroïsche strijd van moeder Will Pijpers Van onze rtv-redactie 'Dossier Weerwerk' belicht vanavond de haast onvoorstelbare strijd die de Limburgse Will Pijpers voerde om haar kinderen terug te krijgen uit Egypte na de ontvoering door haar ex-man. Gereconstrueerd wordt hoe het zover heeft kunnen komen. Hoe Will jarenlang werd opgesloten en mishandeld, hoe ze uiteinde lijk met de kinderen ervandoor ging en hoe de vader zijn kinde ren meevoerde naar Egypte. In juni 1993 kon Will hen na vier jaar knokken ophalen. „Ik was niet meer bang van hem. Ik ben in die tijd hard geworden. En nu kan ik weer moeder voor mijn kinderen zijn." Nog altijd lost ze de schulden van haar ex-man af. Tot het jaar 2023 moet ze honderd gulden per maand terugbetalen aan de Sociale Dienst in Venlo voor de voorgeschoten kosten om de kin deren op te halen. Door de pu bliciteit heeft ze meer contact gekregen met andere vrouwen in soortgelijke situaties. Er ging een wereld voor haar open: „Ik had nooit gedacht, dat er zoveel vrouwen werden mishandeld." (Nederland 3,21.10 uur) EEN GOED half jaar na het verschijnen van de debuut-cd Tralalapompompom komt de Westbrabantse gitaarband Bet ty Ford Clinic om onduidelijke redenen opnieuw met een plaatje. Deze mini-cd, Bettie genaamd, is in elk geval niet tot stand gekomen, omdat de groep nog zoveel sterk materiaal op de plank had liggen. Ook op Bettie springt het vier tal weer van de ene stijl op de andere, om bij elke sprong een treedje lager terecht te komen. Jammer, want de mini-cd be gint best aardig met het titel nummer Bettie, een melodieus gitaarnummer over Nederlands meest succesvolle tennisster en een vette knipoog naar de Arn hemse loot aan de Betty-boom (Bettie Serveert). Het neuroti sche rocknummer dat volgt is al van een bedenkelijker niveau en de psychedelische effecten in Picturebook doen wel erg simpel aan. Is het op het eerste deel van de cd nog onduidelijk of het om een parodie gaat, bij de laatste twee nummers vliegt de meligheid je bij de' eerste tonen al om de oren. Nu moet de rock 'n lol van deze Westbrabanders niet al te se rieus genomen worden en bij. een life-optreden zal er best wat te lachen vallen, maar je kunt je afvragen of Betty Ford Clinic er wel verstandig aan doet om zijn muziek op cd te zetten, want die klinkt op Bet tie in elk geval knap oubollig. (GAP/DE KONKURRENT) PAUL VERLINDEN DESTIJDS, toen de new wave de popliefhebbers overspoelde, was dat, zoals bijna altijd, een voornamelijk Britse aangele genheid. Er waren wat Ameri kaanse bandjes die er op in haakten en wij op het Europese vasteland mochten eigenlijk al leen maar luisteren. Kiezen konden we ook en zo deed zich het merkwaardige verschijnsel voor dat Neder land, en dan vooral het havo/ vwo-deel van de natie, in de vorm van Fischer-Z een new wave-bandje leuk vond dat in eigen land absoluut niet ge waardeerd werd. Journalisten, mezelf incluis, trokken er op uit om de intel lectuele (want voltooide studie psychologie) voorman John Watts aan de tand te voelen. De gemiddelde havo/vwo-scholier vond het prachtig om kritische teksten te horen over domme werkmensen, neerstortende sa tellieten, kruisraketten en pijn stillers. Via hitjes als The worker, Re member Russia en Marlise en een paar redelijk succesvolle elpees werd Fischer-Z wereld beroemd in Nederland. De groep bracht het zelfs tot de Pinkpop-status en na het uit eenvallen van de band kon Jo hn Watts het onder eigen naam nog even bolwerken. Fischer-Z c.q. John Watts ver dween uiteindelijk vooral uit beeld, omdat er aan die paar aardige platen niets substanti eels meer werd toegevoegd. Het publiek had inmiddels allang andere interesses. Vorig jaar was er in de vorm van Destination paradise toch ineens weer een nieuwe Fi- scher-Z-cd en zelfs een kleine toernee door Nederland die in ieder geval fans van weleer naar de zalen trok. Inmiddels is er alweer een nieuwe cd: Kami kaze shirt. Leg je die plaat naast de allereerste Fischer-Z- langspeler World salad dan hoor je dat er eigenlijk niet zo gek veel veranderd is. Goed, de instrumentatie is wat minder keyboards en wat meer gitaar en de teksten zijn tegenwoordig eerder ironisch dan bijtend zo als destijds. Voor het overige is Kamikaze shirt eigenlijk het oude vertrouwde liedje. Jaren lang heeft dat liedje vanwege modieuze redenen kennelijk niet gekund, maar nu is er dus weer en waarschijnlijk weer hetzelfde publiek voor. Kamikaze shirt is nog een leuke plaat ook, de beste uit Watts oeuvre eigenlijk. (EMI) WIM VAN LEEST BIJ HET bestuderen van Tau rus No Buil, het debuutalbum van de Cords, meende ik aan vankelijk van doen te hebben met een Amerikaanse groep, aangezien alle 'credits' op de hoes naar overzee verwijzen. Weer een van de vele grunge- adepten die uit het riool van Seattle naar boven zijn gekro pen? Niets van dit alles. De Cords brengen grunge van eigen bo dem. Ooit nog top-of-the-bill op het Waterpop-festival als The Flintstones en later druk rondtoerend als The Chords, heeft de band rond zangeres/gi- tariste Simone Holsbeek haar naam inmiddels veranderd in simpelweg Cords. Er bleek im mers al een andere band te bestaan met de naam The Chords. Via een demo, die het viertal ooit in een maffe bui aan de beroemde Britse dj John Peel stuurde, werd de groep opge pikt door het Amerikaanse TVT-label en naar de States gehaald. Daar scheren de vier Cords inmiddels hoge toppen in het grunge-circuit, terwijl hier in Nederland het succes nog in de kinderschoenen staat. Taurus No Buil biedt een portie lekker krachtvoer, explosief maar ook fris. De groep is dui delijk geïnspireerd door Sonic Youth en noemt zelf ook Jesus Lizard als een van haar favo rieten. Met name de single Eat your heart out bijt zich venijnig door je speakers heen. De pro- duktie is 'vol': geen iel of krak kemikkig geluid, maar aan dacht voor alle details in de muziek. Wellicht dat hier de wat rijkere Amerikaanse op voeding aan ten grondslag ligt. Eind van het jaar zullen de Cords alsnog proberen Neder land te veroveren met een uit gebreide toernee. Op 10 decem ber alvast in het Bredase jonge rencentrum PARA. (TVT/Se- maphore) GERARD VAN DEN BROEK NEGENENTWINTIG LIEDE REN uit Tsjechoslowakije wor den geïnterpreteerd door het duo Rudolf Firkusny (piano) en Gabriela Benackova (sopraan). Het kunstlied is een minder bekende kant van het Boheems/ Moravische muzikale genie. Symfonieën, opera's en kamer muziek kennen we genoeg, van Smetana, Dvorak, Janacek, Suk, Martinu. De liederen van Antonin Dvo rak halen niet het niveau van de rest van zijn werk, en zeker niet het peil van het Duitse en Franse lied uit dezelfde tijd (Brahms, Fauré, Duparc). Er zijn wel een paar uitschieters, zoals het aangrijpende Toen mijn moeder mij leerde zingen en het flamboyante Geef een valk een gouden kooi uit de Zigeunerliederen opus 55. Mooi zijn ook Dobru noc en Ach neni tu uit opus 73 en de Bijbelse liederen opus 99, waar vooral Dvoraks zetting van de psalm Aan de stromen van Babyion treft. Een verrassing op deze Tsje chisch/Slowaakse productie (de 80-jarige Firkusny en de half zo oude Benackova vormen een perfect koppel) zijn de Liede ren op één bladzijde van Bo- huslav Martinu. Nostalgische miniatuurtjes. In een compleet andere wereld beland je als je vervolgens een nieuwe cd beluistert met liede ren van Gabriel Fauré. Natuur lijk ben je dan in Frankrijk, in de rijke, verzadigde cultuur van de tweede helft van de 19e eeuw. Het lied-genre werd door Fauré vanaf zijn opus 1 (1867) met groot meesterschap beoe fend. Afwisselend lichtvoetig, lyrisch en warm, maar nooit overdreven dramatisch: zo klinken deze liederen. Ze worden hier gezongen door de Parisienne Nathalie Stutz- man, die men gerust een ver schijnsel mag noemen. Het is heerlijk om tussen de vloed van sopranen eens een echte alt te horen. Dus niet een mezzo-so praan die alt probeert te zin gen, maar een vrouw met een schitterend laag stemgeluid. Perfect voor dit soort muziek. (BMG/RCA Victor Red Seal) HANS ROOSEBOOM DE DERDE Symfonie van Ser gei Rachmaninov dateert van 1935: de absoluut laatste bloei van de Russische romantiek. Het Filharmonisch Orkest van St. Petersburg onder leiding van Mariss Jansons speelt deze virtuoze muziek met het groot ste gemak van de wereld. Alsof ze het even tussen neus en lippen door doen. Het is muziek die deze muzikanten op het lijf is geschreven: zeer Russisch. Een verrassing van Rachma- ninovs Derde Symfonie schuilt overigens in het Scherzo. Dat transformeert zich namelijk halverwege tot een fuga. De Symfonische Dansen (1940), die ook op deze cd staan, zijn be kender geworden in de versie voor twee piano's, en ze klin ken in die versie eerlijk gezegd beter. (EMI) HR woensdag 1 december 1993 deeiI FOTO DIJKSTRA tegen de tijd dat ik aan een nieuwe voorstelling ga werken maak ik het toch weer uit. Dan heb ik weer iets om over te schrijven." Jan Rot met 'Rot is liefde (een zanger thuis)'. In Breda op 3 de cember, Roosendaal op 19 februari, Etten-Leur op 18 maart. EO zet schokkende feiten op een rij Door Anja van den Akker Toen Jenson door zijn moeder naar het ziekenhuis werd gebracht vanwege een hardnekkige diarree, kon hij uitste kend zien. Het Columbiaanse jongetje was blind toen zijn moeder hem weer kwam ophalen: tot haar ontzetting waren Jensons hoornvliezen verwijderd. Hetzelfde overkwam Pedro, Nu is er een andere directeur nadat hij - lichamelijk volko men gezond - werd opgeno men in een psychiatrische in richting. Nu zit deze Argentijn dagen achtereen doelloos op zijn stoel te wippen, z'n glazi ge ogen in het niets gericht. In Latijns-Amerika verdwij nen jaarlijks honderden kin deren en jonge volwassenen, die tegen hun wil van vitale organen worden beroofd. Hun familie vindt hen vermoord, blind, of halfdood terug. De lichamen vertonen sporen van recente operaties die illegaal zijn uitgevoerd. De organen worden tegen grove prijzen aan klinieken in de hele we reld verkocht. De slachtoffers zijn te arm voor een advocaat. Tot die schokkende slotsom komt de EO vanavond in een aflevering van 'Antenne', ge wijd aan de zogeheten orgaan maffia. Volgens ingewijden wordt deze illegale handel in organen afgedekt door een dicht web van omgekochte po litici, artsen, politiefunctiona rissen en advocaten. Die zor gen ervoor dat de medische dossiers vaak niet kloppen, of worden verbrand. De eerste geruchten dateren van 1985, nadat er opvallend veel psychiatrische patiënten waren verdwenen uit de Colo- nia-kliniek in Argentinië: dui zend patiënten in vijf jaar tijd. De patiënten zelf zeggen dal er veel lotgenoten zijn ver. moord, wat wordt gestaaij door de dikke rijen witte krui- sen op het kerkhof. Het telefoongesprek dat de sa menstellers van de film mei een arts voeren, vat deze gru welijke verhalen samen in notedop. Vrouw: „Ik heb dringend nier nodig." Arts: „Heeft u een donor in de familie, een broer ofzo?" En na het ontkennende antwoord: „Morgen kunnen we een donor vinden." De ten: nog geen 30.000 gulden per nier. „In de Verenigde Staten is dat veel duurder', voegt de Mexicaanse arts er wervend aan toe. Wachtlijsten verdwijnen in Latijns-Ameri ka als sneeuw voor de zon. Oscar, zelf ooit bijna-slachtof- fer van de orgaanmaffia, durft wel zijn nek uit te steken. Hij wil zelfs getuigen in een rechtszaak. Zijn verhaal is lu guber. Op de universiteit werd hij in elkaar geslagen, neerge schoten en vervoerd naar een mortuarium vol met vermink te lijken. „Toen ik mijn opendeed, zag ik lijken zonder hoofd of armen. Geen enkel lichaam had nog ogen. Alle buiken waren opengesneden. Ik wist te vluchten." (Nederland 2,23.03 uur) In schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom Bergen op Zoom. Schouwburg De Maagd. Toneelstuk "Tom mie" van Yvonne Keuls. Ge speeld door Paul Röttger, Jules Hamel, Simone Roos- kens, Diana Coolen, Klaas Hulst en Maiko Kemper. Regie Pieter Loef. Gezien :30 nov. Nog te zien 8 jan in Breda en 19 jan. in Etten. Door Sjef Huismans Bij het zien van Tommie, het stuk dat Yvonne Keuls bas- serde op haar boek Annie Berber en het verdriet van een tedere crimineel drong zich van tijd tot het verhaal van Boefje bij me op. Natuurlijk gaat de vergelijking mank, want de geschiedenis van de tegen de buitenwereld vech tende, graag overlevende Tom mie Is anders en meer eigentijds dan het drama van Boefje. Beide verhalen bevatten wel een aan klacht tegen de sociale onrecht vaardigheid, vooral waar het de hogere kringen betreft. Maar de continuïteit in de story en de gevoelvolle meeslepende warmte die in Boefje aan de dag gelegd werd, wordt in Tommie gemist. Misschien heeft Yvonne Keuls het allemaal wel wat over laden. De foute pedofiele rech ter, de achtergrond van Tommie en zijn groteske fantasie, het in de schijnwerpers zetten van al lerhande instanties die met jeugdcriminaliteit te maken heb- FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 20 u. The piano. HULST De Koning van Engeland 20 u. Aladdin. 20 u. Hard target. 20 u. Jurassic Park. 20 u. The firm. 20 u. The house of the spirits. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Of mice and man. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Aladdin. 20 u. Hard target. - Alhambra 2 14 en 20 u. The house of spirits. - Alhambra 3 14 u. Hard target. 20 u. The firm. - Alhambra 4 14 u. Jurassic Park. 20 u. Rising sun. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14 en 20 u. Aladdin. 20 u. Hard target. 14 en 20 u. Jurassic Park. - Roxy 1 - 14 en 19 u. Aladdin. - Roxy 2 - 14 u. De prinses en de trollen. 20 u. The firm. ben en rode draad van de trav» tie waarin Tommie uiteindeli; zijn bestemming vindt. Veel aaneengesloten snel wisst lende scenes in een sober deco om vooral de emoties zondt afleiding een kans te geven Maar hier ligt nu juist een de zwakke kanten van het spe Toegegeven Paul Röttger een uitstekende rol. Beweeglijl meest brutaal doorloopt hij jaren van puber en adolescent. Om hem heen bewegen zich veelheid van personages dos drie spelers neergezet, sama met Jules Hamel als de la zaam tot inzicht komende re ter die zich probeert slim zijn slachtoffers te ontdoen, dan nog 'de enige echte verlore zuster', een min of meer allegori sehe figuur, die voor Tommii zijn idool is, zijn Mathilde link, zijn enige houvast, zijn ge weten. Kortom een figuur die Keiil gebruikt als een Deus ex mach na. In al deze overladenheii krijgt Paul Röttger eigenlijk oo) weing kans om zijn emotionei beleving goed uit te bouwen Trouwens de korte, vrij zakelijk! dialoogstijl die de auteur han teert biedt hiertoe ook weinj kans. Het blijft teveel in hoekstijl van de schrijfster han gen en mist de vereiste theatrale dramatiek. En dat is jammer het valt te begrijpen dat dives bezoekers het bij de pauze vod gezien hielden. ROOSENDAAL - City 1-2-3 14 en 20 u. Aladdin. 14 en 20 u. Jurassic park. 20 u. Daens. 14 u. The piano. GENT - Decascoop 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Aladdin (14.30 en 17 u. Ned. versie). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Three* hearts. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Haul target. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising sun. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. concierge. 14.30 en 22.30 u. Ad Fundum. 17 en 20 u. The firm. 20 u. In the line of fire. 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 20 u. The fugitive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age innocence. 20 en 22.30 u. Fixing the shadow- 14.30 en 21.30 u. The vanishing- RADIO 1 S heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, firn 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagedi- ftp VPRO: 10.05 NL Buitenland re- nnrtage. 1105 Michelangelo. AVRO: 12 07 Radiojournaal. NCRV. 17.05 ujer en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praat- "dio NOS: 20.04 Langs de lijn, „ort en muziek. 23.07 Met het oog Z morgen. EO: 0.04 Voor wie niet claDen kan. 1.02 Zingen in de nacht. ,02 Mag ik even?. 3.02 Van Neder- fandse bodem. 4.02 Country-uur. 5,02-7 00 Wakker op weg RADIO 2 K heel uur Nieuws. VOO: 7.04 Ook ooeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u Lrkt 12.04 Het is maar een spelle tje 14.04 Terug in de tijd. 15.04 Nederland muziekland. EO: 17.04 4lle mensen. VPRO: 18.04 Ekkel ho rizontaal. EO: 19.04 Country trail. ,004 Nederland zingt: Samen zin nen in... 20.30 Gospelpodium. 22.04 praise op woensdag. 23.04-24.00 Take it easy RADIO 3 Fik heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 cnoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma- aazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM RADIO 4 om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04 Musica sacra. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. Solisten ensemble conservatorium Moskou. 13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het middagconcert. 16.00 De Ne derlanden. AVRO: 17.00 Jacco's keus. AVRO: 18.04 Kleine zaal. 19.00 Opera magazine. 20.02 Avondcon cert- Radio Kamerork. met bariton. 21.15 Anton Bruckner. Koninklijk Concertgebouwork. 22.30 Thema. 23.00 Jazzspectrum. NCRV: 0.00-1.00 Vier na middernacht m RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02 Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen die gebeuren. 13.10 Glas in lood. 14.02 Montaigne/probeersels. RVU: 16.02 De schatkamer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 CD. KRO/RKK: 18.02 Op verhaal komen met om 18.02 De fascinatie; 18.30 Daar wordt ik stil. EO: 19.00 Waar waren we ook al weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actua liteiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 Praktijkdiploma informatica MG I. 21.15 Telescoop. 21.30 P.C. Privé. 22.00 Effectief vergaderen. 22.30 Reclame. NOS: 23.07-23.58 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio nieuws centra le. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.07 Muziekkiosk. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: De heer lijkheid. 17.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie, om 7.32 regionaal nieuwsoverzicht, 7.40 de dag van 7.45 overzicht ochtendbladen en 7.50 agendatip en agenda. 8.08-9.00 Radio Nieuws Centrale met landelijke en interna tionale actualiteiten (8.35 Nieuws en actualiteiten).12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie en om 12.32 regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Zeeuwse streken met om 12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke en interna tionale actualiteiten. 16.03 Het ka naal door Zeeland. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie en 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 Eute- beute met om 17.55 de agenda ïot tk deu vermaledude soeppot uit het wm hebfezu ff[ tet TOO/ DAT ER VtzEi' TfAA'R

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20