DE STEM
'Theater is veel persoonlijker'
Tommie: samenhang
en vonk ontbreken
UIT GIDS
Jan Rot brengt zijn tweede liedjesprogramma in de schouwburgen
Books around the World
6Weerwerk' over vier jaar
knokken om de kinderen
Arme kinderen dupe van
lugubere organenroof
USKE WISKE
HAMBONE
Betty Ford Clinic
Fischer-Z
Cords
Liederen
Rachmaninov
-iESTEM
^owiN(S£rf l
„Zeven dwergen! Mon dieu! Dat zijn er
vier te veel!"
Michelle Méchant, directeur Euro Disney
Door Frano Bebseler
Jan Rot nodigt de mensen uit bij hem thuis te komen. In
het theater is een gemoedelijke huiskamer (zijn kleine
paleis) opgebouwd. Het zigeunerbroertje met de traan
hangt aan de muur, Jan Hanlo in de boekenkast, cd's
van Roy Orbison en de Zangeres Zonder Naam op de
grond, en ook Joris en Sonja, zijn gitaar en accordeon,
zijn er klaar voor.
Rot zingt in zijn huiskamer,
speelt muziek, doet spelletjes,
draait oude singletjes, en kraamt
een hoop onzin uit. „Ik dacht, ik
maak er een toneelstukje van.
Die drempel in Nederland ligt zó
laag. Bovendien heb ik dan thuis
niet meer het gevoel dat ik m'n
tijd verdoe. Ik loop gewoon te
oefenen."
Sommigen kennen Jan Rot mis
schien nog vart zijn Engelstalige
singles van zo'n tien jaar gele
den. Met onder andere 'Counting
Sheep' en 'Bobby, Roger Ei-
leen' scoorde hij bescheiden hit
jes. Na 1988 schakelde hij over
op het Nederlandstalige smart-
lappenrepertoire.
„Op een gegeven moment voel je
dat het onzin is, als Nederlandse
zanger voor een Nederlands pu
bliek Engelstalige liedjes te gaan
zingen. Toen die switch kwam,
had ik net een hele plaat met
liedjes klaar. Die is dus nooit
verschenen."
Theater
De stap naar de theaters was
toen niet zo groot meer. „Thea
ter is veel persoonlijker. Je kunt
meer geven en krijgt er ook veel
meer voor terug. Je bent niet
inwisselbaar, zoals dat bij band
jes het geval is. Daar heb je vaak
het idee dat het publiek zich ook
wel vermaakt had als er iemand
anders had gestaan."
In 1992 maakte Rot zijn eerste
theaterprogramma 'Jan Rot gaat
nooit uit elkaar', waarin hij liet
zien waarom iemand liedjes
schrijft en daarmee op een po
dium gaat staan. In 'Rot is lief
de' wil hij laten zien wie hij is.
„Ik verzin bijna nooit wat. Mijn
katten heten echt Doodt en
Krysis, en als er iemand bij me
komt eten zeg ik: 'ik maak wel
zuurkool, dat kan ik goed', en
dan zeggen ze 'oh ja, zuurkool,
uit het theaterprogramma'."
Antwerpen
Vorige week stond Jan Rot vijf
dagen in het Fakkeltheater in
Antwerpen. Daar waren de reac
ties toch anders dan in Neder
land.
„Ze giechelen meer, en als ze
moeten lachen slaan ze een hand
voor de mond, zodat je geen
gelach hoort. De eerste tien mi
nuten had ik het idee dat ik voor
een zaal met Fransen stond te
spelen. Ze kennen dit niet echt,
en zijn meer de echte liedjespro
gramma's gewend. En er is na
tuurlijk een taalverschil. Som
mige dingen moet je aanpassen.
In plaats van Ronnie Tober moet
ik daar Erik van Nijgen zeggen.
Die naam kreeg ik ingefluisterd.
Ik weet niet wie het is, maar de
zaal ligt wel plat."
Succes
Jan Rot heeft nooit het grote
succes nagestreefd. „Je moet het
succes kunnen opbouwen. Vrien-
ten of Bram en Freek hebben
dat, zo vertelden ze me in een
interview, nooit kunnen doen, en
hebben daar veel problemen mee
gehad. Ik moet er m'n hele leven
over kunnen doen. Dat is de best
mogelijke manier. En als het te
snel gaat, gooi ik zelf wel weer
roet in het eten. Ik moet het zelf
leuk blijven vinden."
Bang voor overmatig veel succes
hoeft Jan Rot met 'Rot is liefde'
niet te zijn. Het programma is
best leuk. Er zitten een aantal
sterke grappen in. Maar veel
beter dan best leuk is het caba
retgedeelte niet. Hij kiest te vaak
het voor de hand liggende: Sto
ry, Soundmixshow, Ronnie To
ber of songfestival.
Met zijn liedjes moet hij wat dat
succes betreft wél oppassen. Die
zijn erg sterk. De teksten, die
terug te vinden zijn op zijn laat
ste cd 'Koning Jan', overstijgen
het niveau van de gemiddelde
smartlap ruim. Bovendien is zijn
unieke stem een lust voor het
oor; geknipt voor het levenslied.
De gemaaktheid van zijn grap
pen verdwijnt volledig als hij
zingt. Zijn smart is echt; dat is te
horen.
Plankje
Uit een oude schoenendoos
graait hij foto's van zijn vorige
geliefden, om ze vervolgens te
bezingen. „Ieder meisje haar ei
gen wijsje en elk mietje z'n eigen
liedje," licht hij toe.
„Als ik de verloren liefde of de
passie niet meer in wrok maar in
een mooi lied omzet - en er
lopen heel wat mooie liedjes in
IN DE openbare Bibliotheek van Middelburg wordt op de eerste
verdieping tot 30 december de reizende tentoonstelling 'Books
around the world' getoond. Op initiatief van Carola van der Heijden
hebben kunstenaars uit de hele wereld haar postkunst gestuurd met
als thema het boek.
Carola van der Heijden studeerde aan de Rijksuniversiteit in Leiden
af op het onderwerp mail-art (postkunst). Deze kunstvorm is
ontstaan in de zestiger jaren en houdt duizenden kunstenaars bezig.
Van der Heijden besloot het behalen van haar bul te laten
samenvallen met een tentoonstelling. Ze vroeg 170 kunstenaars om
te reageren op Books around the World. Zeventig stuurden daadwer
kelijk hun werk in: felgekleurde enveloppen met speciale postzegels
en ook eigen ontwerpen, ansichtkaarten, boekjes en collages.
De tentoonstelling toont dat deze kunstvorm nog steeds actueel is en
daarom reist hij nu door Nederland.
De Zeeuwse bibliotheek is geopend van dinsdag tot zaterdag van
10.00 tot 21.00 uur, maandagavond en zaterdagmorgen. Er is ook een
interessante catalogus verkrijgbaar.
De stem van Jan Rot is een lust voor het oor.
de stad rond - dan heb ik er mee
afgerekend en is de pijn weg. Als
ik zo doorga heb ik over vijf jaar
nergens geen last meer van. Dan
is het putje gedèmpt, en staat al
m'n verdriet op een plankje in de
kast in de vorm van boeken en
cd's."
Voorlopig werkt hij nog als een
bezetene om zijn leed te onder
drukken. „Ik probeer m'n week
altijd zo vol mogelijk te plannen,
zodat ik 's avonds niet langer
dan twee uur op de bank voor de
tv hoef te zitten. Dan word ik
snel verdrietig. Ik vind alleen
werken leuk. Als ik speel dan
voel ik m'n neus (pijn) niet."
Op de schaal van hetero naar
homo zegt Jan Rot op zestig te
zitten, ofwel iets meer naar de
homo-kant. „Op het moment ben
ik best gelukkig. Ik heb nu een
vriend van negentien jaar. Maar
Heroïsche strijd van moeder Will Pijpers
Van onze rtv-redactie
'Dossier Weerwerk' belicht vanavond de haast onvoorstelbare
strijd die de Limburgse Will Pijpers voerde om haar kinderen
terug te krijgen uit Egypte na de ontvoering door haar
ex-man.
Gereconstrueerd wordt hoe het
zover heeft kunnen komen. Hoe
Will jarenlang werd opgesloten
en mishandeld, hoe ze uiteinde
lijk met de kinderen ervandoor
ging en hoe de vader zijn kinde
ren meevoerde naar Egypte.
In juni 1993 kon Will hen na vier
jaar knokken ophalen. „Ik was
niet meer bang van hem. Ik ben
in die tijd hard geworden. En nu
kan ik weer moeder voor mijn
kinderen zijn."
Nog altijd lost ze de schulden
van haar ex-man af. Tot het jaar
2023 moet ze honderd gulden
per maand terugbetalen aan de
Sociale Dienst in Venlo voor de
voorgeschoten kosten om de kin
deren op te halen. Door de pu
bliciteit heeft ze meer contact
gekregen met andere vrouwen in
soortgelijke situaties. Er ging
een wereld voor haar open: „Ik
had nooit gedacht, dat er zoveel
vrouwen werden mishandeld."
(Nederland 3,21.10 uur)
EEN GOED half jaar na het
verschijnen van de debuut-cd
Tralalapompompom komt de
Westbrabantse gitaarband Bet
ty Ford Clinic om onduidelijke
redenen opnieuw met een
plaatje. Deze mini-cd, Bettie
genaamd, is in elk geval niet tot
stand gekomen, omdat de groep
nog zoveel sterk materiaal op
de plank had liggen.
Ook op Bettie springt het vier
tal weer van de ene stijl op de
andere, om bij elke sprong een
treedje lager terecht te komen.
Jammer, want de mini-cd be
gint best aardig met het titel
nummer Bettie, een melodieus
gitaarnummer over Nederlands
meest succesvolle tennisster en
een vette knipoog naar de Arn
hemse loot aan de Betty-boom
(Bettie Serveert). Het neuroti
sche rocknummer dat volgt is
al van een bedenkelijker niveau
en de psychedelische effecten
in Picturebook doen wel erg
simpel aan. Is het op het eerste
deel van de cd nog onduidelijk
of het om een parodie gaat, bij
de laatste twee nummers vliegt
de meligheid je bij de' eerste
tonen al om de oren.
Nu moet de rock 'n lol van deze
Westbrabanders niet al te se
rieus genomen worden en bij.
een life-optreden zal er best
wat te lachen vallen, maar je
kunt je afvragen of Betty Ford
Clinic er wel verstandig aan
doet om zijn muziek op cd te
zetten, want die klinkt op Bet
tie in elk geval knap oubollig.
(GAP/DE KONKURRENT)
PAUL VERLINDEN
DESTIJDS, toen de new wave
de popliefhebbers overspoelde,
was dat, zoals bijna altijd, een
voornamelijk Britse aangele
genheid. Er waren wat Ameri
kaanse bandjes die er op in
haakten en wij op het Europese
vasteland mochten eigenlijk al
leen maar luisteren.
Kiezen konden we ook en zo
deed zich het merkwaardige
verschijnsel voor dat Neder
land, en dan vooral het havo/
vwo-deel van de natie, in de
vorm van Fischer-Z een new
wave-bandje leuk vond dat in
eigen land absoluut niet ge
waardeerd werd.
Journalisten, mezelf incluis,
trokken er op uit om de intel
lectuele (want voltooide studie
psychologie) voorman John
Watts aan de tand te voelen. De
gemiddelde havo/vwo-scholier
vond het prachtig om kritische
teksten te horen over domme
werkmensen, neerstortende sa
tellieten, kruisraketten en pijn
stillers.
Via hitjes als The worker, Re
member Russia en Marlise en
een paar redelijk succesvolle
elpees werd Fischer-Z wereld
beroemd in Nederland. De
groep bracht het zelfs tot de
Pinkpop-status en na het uit
eenvallen van de band kon Jo
hn Watts het onder eigen naam
nog even bolwerken.
Fischer-Z c.q. John Watts ver
dween uiteindelijk vooral uit
beeld, omdat er aan die paar
aardige platen niets substanti
eels meer werd toegevoegd. Het
publiek had inmiddels allang
andere interesses.
Vorig jaar was er in de vorm
van Destination paradise toch
ineens weer een nieuwe Fi-
scher-Z-cd en zelfs een kleine
toernee door Nederland die in
ieder geval fans van weleer
naar de zalen trok. Inmiddels is
er alweer een nieuwe cd: Kami
kaze shirt. Leg je die plaat
naast de allereerste Fischer-Z-
langspeler World salad dan
hoor je dat er eigenlijk niet zo
gek veel veranderd is. Goed, de
instrumentatie is wat minder
keyboards en wat meer gitaar
en de teksten zijn tegenwoordig
eerder ironisch dan bijtend zo
als destijds. Voor het overige is
Kamikaze shirt eigenlijk het
oude vertrouwde liedje. Jaren
lang heeft dat liedje vanwege
modieuze redenen kennelijk
niet gekund, maar nu is er dus
weer en waarschijnlijk weer
hetzelfde publiek voor.
Kamikaze shirt is nog een leuke
plaat ook, de beste uit Watts
oeuvre eigenlijk. (EMI)
WIM VAN LEEST
BIJ HET bestuderen van Tau
rus No Buil, het debuutalbum
van de Cords, meende ik aan
vankelijk van doen te hebben
met een Amerikaanse groep,
aangezien alle 'credits' op de
hoes naar overzee verwijzen.
Weer een van de vele grunge-
adepten die uit het riool van
Seattle naar boven zijn gekro
pen?
Niets van dit alles. De Cords
brengen grunge van eigen bo
dem. Ooit nog top-of-the-bill
op het Waterpop-festival als
The Flintstones en later druk
rondtoerend als The Chords,
heeft de band rond zangeres/gi-
tariste Simone Holsbeek haar
naam inmiddels veranderd in
simpelweg Cords. Er bleek im
mers al een andere band te
bestaan met de naam The
Chords.
Via een demo, die het viertal
ooit in een maffe bui aan de
beroemde Britse dj John Peel
stuurde, werd de groep opge
pikt door het Amerikaanse
TVT-label en naar de States
gehaald. Daar scheren de vier
Cords inmiddels hoge toppen in
het grunge-circuit, terwijl hier
in Nederland het succes nog in
de kinderschoenen staat.
Taurus No Buil biedt een portie
lekker krachtvoer, explosief
maar ook fris. De groep is dui
delijk geïnspireerd door Sonic
Youth en noemt zelf ook Jesus
Lizard als een van haar favo
rieten. Met name de single Eat
your heart out bijt zich venijnig
door je speakers heen. De pro-
duktie is 'vol': geen iel of krak
kemikkig geluid, maar aan
dacht voor alle details in de
muziek. Wellicht dat hier de
wat rijkere Amerikaanse op
voeding aan ten grondslag ligt.
Eind van het jaar zullen de
Cords alsnog proberen Neder
land te veroveren met een uit
gebreide toernee. Op 10 decem
ber alvast in het Bredase jonge
rencentrum PARA. (TVT/Se-
maphore)
GERARD VAN DEN BROEK
NEGENENTWINTIG LIEDE
REN uit Tsjechoslowakije wor
den geïnterpreteerd door het
duo Rudolf Firkusny (piano) en
Gabriela Benackova (sopraan).
Het kunstlied is een minder
bekende kant van het Boheems/
Moravische muzikale genie.
Symfonieën, opera's en kamer
muziek kennen we genoeg, van
Smetana, Dvorak, Janacek,
Suk, Martinu.
De liederen van Antonin Dvo
rak halen niet het niveau van
de rest van zijn werk, en zeker
niet het peil van het Duitse en
Franse lied uit dezelfde tijd
(Brahms, Fauré, Duparc). Er
zijn wel een paar uitschieters,
zoals het aangrijpende Toen
mijn moeder mij leerde zingen
en het flamboyante Geef een
valk een gouden kooi uit de
Zigeunerliederen opus 55. Mooi
zijn ook Dobru noc en Ach neni
tu uit opus 73 en de Bijbelse
liederen opus 99, waar vooral
Dvoraks zetting van de psalm
Aan de stromen van Babyion
treft.
Een verrassing op deze Tsje
chisch/Slowaakse productie (de
80-jarige Firkusny en de half
zo oude Benackova vormen een
perfect koppel) zijn de Liede
ren op één bladzijde van Bo-
huslav Martinu. Nostalgische
miniatuurtjes.
In een compleet andere wereld
beland je als je vervolgens een
nieuwe cd beluistert met liede
ren van Gabriel Fauré. Natuur
lijk ben je dan in Frankrijk, in
de rijke, verzadigde cultuur
van de tweede helft van de 19e
eeuw. Het lied-genre werd door
Fauré vanaf zijn opus 1 (1867)
met groot meesterschap beoe
fend. Afwisselend lichtvoetig,
lyrisch en warm, maar nooit
overdreven dramatisch: zo
klinken deze liederen.
Ze worden hier gezongen door
de Parisienne Nathalie Stutz-
man, die men gerust een ver
schijnsel mag noemen. Het is
heerlijk om tussen de vloed van
sopranen eens een echte alt te
horen. Dus niet een mezzo-so
praan die alt probeert te zin
gen, maar een vrouw met een
schitterend laag stemgeluid.
Perfect voor dit soort muziek.
(BMG/RCA Victor Red Seal)
HANS ROOSEBOOM
DE DERDE Symfonie van Ser
gei Rachmaninov dateert van
1935: de absoluut laatste bloei
van de Russische romantiek.
Het Filharmonisch Orkest van
St. Petersburg onder leiding
van Mariss Jansons speelt deze
virtuoze muziek met het groot
ste gemak van de wereld. Alsof
ze het even tussen neus en
lippen door doen. Het is muziek
die deze muzikanten op het lijf
is geschreven: zeer Russisch.
Een verrassing van Rachma-
ninovs Derde Symfonie schuilt
overigens in het Scherzo. Dat
transformeert zich namelijk
halverwege tot een fuga. De
Symfonische Dansen (1940), die
ook op deze cd staan, zijn be
kender geworden in de versie
voor twee piano's, en ze klin
ken in die versie eerlijk gezegd
beter. (EMI)
HR
woensdag 1 december 1993
deeiI
FOTO DIJKSTRA
tegen de tijd dat ik aan een
nieuwe voorstelling ga werken
maak ik het toch weer uit. Dan
heb ik weer iets om over te
schrijven."
Jan Rot met 'Rot is liefde (een
zanger thuis)'. In Breda op 3 de
cember, Roosendaal op 19 februari,
Etten-Leur op 18 maart.
EO zet schokkende feiten op een rij
Door Anja van den Akker
Toen Jenson door zijn moeder naar het ziekenhuis werd
gebracht vanwege een hardnekkige diarree, kon hij uitste
kend zien. Het Columbiaanse jongetje was blind toen zijn
moeder hem weer kwam ophalen: tot haar ontzetting
waren Jensons hoornvliezen verwijderd.
Hetzelfde overkwam Pedro, Nu is er een andere directeur
nadat hij - lichamelijk volko
men gezond - werd opgeno
men in een psychiatrische in
richting. Nu zit deze Argentijn
dagen achtereen doelloos op
zijn stoel te wippen, z'n glazi
ge ogen in het niets gericht.
In Latijns-Amerika verdwij
nen jaarlijks honderden kin
deren en jonge volwassenen,
die tegen hun wil van vitale
organen worden beroofd. Hun
familie vindt hen vermoord,
blind, of halfdood terug. De
lichamen vertonen sporen van
recente operaties die illegaal
zijn uitgevoerd. De organen
worden tegen grove prijzen
aan klinieken in de hele we
reld verkocht. De slachtoffers
zijn te arm voor een advocaat.
Tot die schokkende slotsom
komt de EO vanavond in een
aflevering van 'Antenne', ge
wijd aan de zogeheten orgaan
maffia. Volgens ingewijden
wordt deze illegale handel in
organen afgedekt door een
dicht web van omgekochte po
litici, artsen, politiefunctiona
rissen en advocaten. Die zor
gen ervoor dat de medische
dossiers vaak niet kloppen, of
worden verbrand.
De eerste geruchten dateren
van 1985, nadat er opvallend
veel psychiatrische patiënten
waren verdwenen uit de Colo-
nia-kliniek in Argentinië: dui
zend patiënten in vijf jaar tijd.
De patiënten zelf zeggen dal
er veel lotgenoten zijn ver.
moord, wat wordt gestaaij
door de dikke rijen witte krui-
sen op het kerkhof.
Het telefoongesprek dat de sa
menstellers van de film mei
een arts voeren, vat deze gru
welijke verhalen samen in
notedop.
Vrouw: „Ik heb dringend
nier nodig." Arts: „Heeft u een
donor in de familie, een broer
ofzo?" En na het ontkennende
antwoord: „Morgen kunnen
we een donor vinden." De
ten: nog geen 30.000 gulden
per nier. „In de Verenigde
Staten is dat veel duurder',
voegt de Mexicaanse arts er
wervend aan toe. Wachtlijsten
verdwijnen in Latijns-Ameri
ka als sneeuw voor de zon.
Oscar, zelf ooit bijna-slachtof-
fer van de orgaanmaffia, durft
wel zijn nek uit te steken. Hij
wil zelfs getuigen in een
rechtszaak. Zijn verhaal is lu
guber. Op de universiteit werd
hij in elkaar geslagen, neerge
schoten en vervoerd naar een
mortuarium vol met vermink
te lijken. „Toen ik mijn
opendeed, zag ik lijken zonder
hoofd of armen. Geen enkel
lichaam had nog ogen. Alle
buiken waren opengesneden.
Ik wist te vluchten."
(Nederland 2,23.03 uur)
In schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom
Bergen op Zoom. Schouwburg
De Maagd. Toneelstuk "Tom
mie" van Yvonne Keuls. Ge
speeld door Paul Röttger,
Jules Hamel, Simone Roos-
kens, Diana Coolen, Klaas
Hulst en Maiko Kemper. Regie
Pieter Loef. Gezien :30 nov.
Nog te zien 8 jan
in Breda en 19 jan. in Etten.
Door Sjef Huismans
Bij het zien van Tommie, het
stuk dat Yvonne Keuls bas-
serde op haar boek Annie
Berber en het verdriet van
een tedere crimineel drong
zich van tijd tot het verhaal
van Boefje bij me op.
Natuurlijk gaat de vergelijking
mank, want de geschiedenis van
de tegen de buitenwereld vech
tende, graag overlevende Tom
mie Is anders en meer eigentijds
dan het drama van Boefje. Beide
verhalen bevatten wel een aan
klacht tegen de sociale onrecht
vaardigheid, vooral waar het de
hogere kringen betreft.
Maar de continuïteit in de story
en de gevoelvolle meeslepende
warmte die in Boefje aan de dag
gelegd werd, wordt in Tommie
gemist. Misschien heeft Yvonne
Keuls het allemaal wel wat over
laden. De foute pedofiele rech
ter, de achtergrond van Tommie
en zijn groteske fantasie, het in
de schijnwerpers zetten van al
lerhande instanties die met
jeugdcriminaliteit te maken heb-
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
20 u. The piano.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Aladdin.
20 u. Hard target.
20 u. Jurassic Park.
20 u. The firm.
20 u. The house of the spirits.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Of mice and man.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. Aladdin.
20 u. Hard target.
- Alhambra 2
14 en 20 u. The house of spirits.
- Alhambra 3
14 u. Hard target.
20 u. The firm.
- Alhambra 4
14 u. Jurassic Park.
20 u. Rising sun.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14 en 20 u. Aladdin.
20 u. Hard target.
14 en 20 u. Jurassic Park.
- Roxy 1 - 14 en 19 u. Aladdin.
- Roxy 2 - 14 u. De prinses en de
trollen.
20 u. The firm.
ben en rode draad van de trav»
tie waarin Tommie uiteindeli;
zijn bestemming vindt.
Veel aaneengesloten snel wisst
lende scenes in een sober deco
om vooral de emoties zondt
afleiding een kans te geven
Maar hier ligt nu juist een
de zwakke kanten van het spe
Toegegeven Paul Röttger
een uitstekende rol. Beweeglijl
meest brutaal doorloopt hij
jaren van puber en adolescent.
Om hem heen bewegen zich
veelheid van personages dos
drie spelers neergezet, sama
met Jules Hamel als de la
zaam tot inzicht komende re
ter die zich probeert slim
zijn slachtoffers te ontdoen,
dan nog 'de enige echte verlore
zuster', een min of meer allegori
sehe figuur, die voor Tommii
zijn idool is, zijn Mathilde
link, zijn enige houvast, zijn ge
weten.
Kortom een figuur die Keiil
gebruikt als een Deus ex mach
na. In al deze overladenheii
krijgt Paul Röttger eigenlijk oo)
weing kans om zijn emotionei
beleving goed uit te bouwen
Trouwens de korte, vrij zakelijk!
dialoogstijl die de auteur han
teert biedt hiertoe ook weinj
kans. Het blijft teveel in
hoekstijl van de schrijfster han
gen en mist de vereiste theatrale
dramatiek. En dat is jammer
het valt te begrijpen dat dives
bezoekers het bij de pauze vod
gezien hielden.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
14 en 20 u. Aladdin.
14 en 20 u. Jurassic park.
20 u. Daens.
14 u. The piano.
GENT
- Decascoop
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Aladdin
(14.30 en 17 u. Ned. versie).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Three*
hearts.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Haul
target.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising
sun.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic
Park.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
concierge.
14.30 en 22.30 u. Ad Fundum.
17 en 20 u. The firm.
20 u. In the line of fire.
20 en 22.30 u. Dave.
22.30 u. Sliver.
17 en 20 u. The fugitive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age
innocence.
20 en 22.30 u. Fixing the shadow-
14.30 en 21.30 u. The vanishing-
RADIO 1
S heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
firn 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagedi-
ftp VPRO: 10.05 NL Buitenland re-
nnrtage. 1105 Michelangelo. AVRO:
12 07 Radiojournaal. NCRV. 17.05
ujer en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praat-
"dio NOS: 20.04 Langs de lijn,
„ort en muziek. 23.07 Met het oog
Z morgen. EO: 0.04 Voor wie niet
claDen kan. 1.02 Zingen in de nacht.
,02 Mag ik even?. 3.02 Van Neder-
fandse bodem. 4.02 Country-uur.
5,02-7 00 Wakker op weg
RADIO 2
K heel uur Nieuws. VOO: 7.04 Ook
ooeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
Lrkt 12.04 Het is maar een spelle
tje 14.04 Terug in de tijd. 15.04
Nederland muziekland. EO: 17.04
4lle mensen. VPRO: 18.04 Ekkel ho
rizontaal. EO: 19.04 Country trail.
,004 Nederland zingt: Samen zin
nen in... 20.30 Gospelpodium. 22.04
praise op woensdag. 23.04-24.00
Take it easy
RADIO 3
Fik heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04
cnoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma-
aazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM
RADIO 4
om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert.
Solisten ensemble conservatorium
Moskou. 13.04 Stemmen. EO: 14.00
Het middagconcert. 16.00 De Ne
derlanden. AVRO: 17.00 Jacco's
keus. AVRO: 18.04 Kleine zaal. 19.00
Opera magazine. 20.02 Avondcon
cert- Radio Kamerork. met bariton.
21.15 Anton Bruckner. Koninklijk
Concertgebouwork. 22.30 Thema.
23.00 Jazzspectrum. NCRV:
0.00-1.00 Vier na middernacht
m RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02
Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen die
gebeuren. 13.10 Glas in lood. 14.02
Montaigne/probeersels. RVU: 16.02
De schatkamer. NOS: 17.10 Radio
UIT. PP: 17.50 CD. KRO/RKK: 18.02
Op verhaal komen met om 18.02 De
fascinatie; 18.30 Daar wordt ik stil.
EO: 19.00 Waar waren we ook al
weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu
aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws
en actualiteiten in het Marokkaans
en Berbers. 20.40 Nieuws en actua
liteiten in het Chinees. TELEAC:
21.00 Praktijkdiploma informatica
MG I. 21.15 Telescoop. 21.30 P.C.
Privé. 22.00 Effectief vergaderen.
22.30 Reclame. NOS: 23.07-23.58
Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio nieuws centra
le. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. 15.07 Muziekkiosk. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: De heer
lijkheid. 17.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
7.05 Nieuws en actualiteiten met
om 7.15 het weer in de provincie,
om 7.32 regionaal nieuwsoverzicht,
7.40 de dag van 7.45 overzicht
ochtendbladen en 7.50 agendatip
en agenda. 8.08-9.00 Radio Nieuws
Centrale met landelijke en interna
tionale actualiteiten (8.35 Nieuws
en actualiteiten).12.05 Nieuws en
actualiteiten, met om 12.15 het
weer in de provincie en om 12.32
regionaal nieuwsoverzicht. 12.35
Zeeuwse streken met om 12.55 de
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale met landelijke en interna
tionale actualiteiten. 16.03 Het ka
naal door Zeeland. 17.05 Nieuws en
actualiteiten met om 17.15 het weer
in de provincie en 17.32 regionaal
nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 Eute-
beute met om 17.55 de agenda
ïot tk deu vermaledude soeppot uit het wm hebfezu
ff[ tet TOO/ DAT ER VtzEi'
TfAA'R