DE STEM
Kuifj e mag j e niet opeten
volop
:haatsen!
ER WEAR
"Businessrond stripfiguur vanuit Brussel streng gecontroleerd
Kerkelijk nieuws gaat
naar Kruispunt-tv
UIT gids
II
DENS VOORDEEL
TV-gala rond omstreden
Nederlandse acteur
lijkt toch door te gaan
Raz en Zuidelijk Toneel
spelen voor Aids Fonds
vanaf
Ifdbanden
Kinderlaarzen^
Dames
muiltjes
5-pocket n
jeans
ELASTISCHE
KOUSEN
Drogisterij
Parfumerie
v.d. WALLE-
BLOMMAERT
5 mogelijk!
6 HULST
3682
De twintigste
eeuw van
Piet Ouburg
IN BEELD
Structuren van
Henk Klok
D1
IR 1993
X 59
en breed model
Maten 20-35.^j£«
Diverse kleuren
en dessins. 2
Maten 36-41
mouwen.
Blue denim.
Maten 29-40.
O
Q.
O
"T
O
A
M&Zr
Be beste kwaliteit.
mto
Zondags bereikbaar
„Als er vandaag een geneesmiddel
wordt gevonden dat overmorgen
gebruikt kan worden, is een bericht in
de krant van morgen vroeg genoeg"
Aad van den Heuvel, tv-presentator
l/an onze correspondent
Bert Schampers
Brussel - Toiletpapier met
Kuifje erop? Vergeet het
maar. Een biscuit in de
vorm van de stripheld?
Kan al evenmin. Maar er
lijn genoeg andere Kuifje
attributen die wel 'mogen'.
Kuifje is nu eenmaal 'big-
business'.
Fanny Remi, de weduwe van
tekenaar Hergé, houdt vanuit
Brussel een oogje in het zeil.
Fabrikanten met ideeën voor
handdoeken, theepotten en bed
lampjes met afbeeldingen van
Kuifje, kunnen niet voorbij aan
de Société Moulinsart, waarvan
mevrouw Remi de belangrijkste
aandeelhouder is.
In een appartementengebouw
aan de statige Louisalaan in
Brussel zijn zowel de Stichting
Hergé als de Stichting Moulins
art gehuisvest. In hetzelfde pand
zit ook nog Casterman, de uitge
ver van de Kuifje-albums.
Het heiligdom der heiligdommen
voor de Kuifje-fanaat is de vroe
gere werkkamer van Hergé, de
striptekenaar die in 1983 over
leed. Drie portretten van Hergé,
gemaakt door Andy Warhol,
prijken hier aan de muur. In de
wandkasten staat zo'n beetje het
hele oeuvre van de tekenaar,
inclusief enkele curiositeiten.
Een medewerker van de stich
ting toont - na enig aandringen -
enkele illegale stripboeken, zoals
'Kuifje in El Salvador' en het
pornografische beeldverhaal 'Ti-
tainetPiloux'.
De Stichting Hergé is een parti
culiere organisatie zonder com
merciële doeleinden, die waakt
over het oeuvre van Hergé, zijn
werk propageert en verspreidt.
De grootste wens is een eigen
museum, met ruimte voor het
kostbare archief, dat dan voor
elke geïnteresseerde toegankelijk
zou worden.
Kinderspul
De commerciële poot van de
Kuifje-onderneming zit een ver
dieping lager. De Stichting Mou
linsart heeft de rechten op de
merchandising en exploiteert zo
doende het werk van Hergé in de
vorm van brillen, boekensteu
nen, borstbeelden en noem maar
op.
Een tekening uit 'Raket naar de maan'.
De pennedoosjes, sokken, rug
zakken en blocnotes, die de He-
ma aan het begin van het nieuwe
schooljaar in haar assortiment
opnam, zijn nog kinderspul, ver
geleken met wat er elders in de
handel is.
Maar met al die andere fabri
kanten en winkels heeft de He-
ma gemeen dat zij pas een voor
werp met de afbeelding of ver
wijzing naar de Kuifje-strips op
de markt kunnen brengen, na
goedkeuring van de Société
Moulinsart in Brussel.
Bij de stichting van mevrouw'
Hergé - een paar keer per jaar is
de weduwe ook lijfelijk op kan
toor aanwezig - zagen ze die
Kuifje-campagne bij de Hema
meer als promotie, uiteindelijk
bedoeld om bij jonge scholieren
belangstelling te wekken voor de
stripboeken en video's van Her-
gé's held en zijn hondje Bobby.
Namaak
De Hema hield zijn artikelen
met Kuifje vriendelijk geprijsd.
Doorgaans is al dat spul poep-
duur, wat Kuifje ook aantrekke
lijk maakt voor piraten. Er
wordt, vertelt Isabelle Leloup
van Moulinsart, ontzettend veel
namaak op de markt gebracht,
waarover geen rechten worden
betaald. Nederland wordt, be
weert zij, overspoeld door imita
tie Kuifje T-shirts, vaak afkom
stig uit Zuidoost-Azië. De infe
rieure kwaliteit verraadt meestal
wel dat de shirts uit het illegale
circuit afkomstig zijn. Zelfs de
waslabels worden gewoon geko
pieerd, inclusief het copyright
merkje.
Moulinsart heeft agenten op di
verse plaatsen in de wereld om
de piraterij op te sporen. Soms
wordt een partij nagemaakte
kleding in beslag genomen, maar
dat zijn slechts bescheiden suc
cessen. In Thailand heeft Tintin
Licensing (T.L.) in de strijd te
gen de piraterij het eigen merk
gedeponeerd. T.L. waakt met
Moulinsart over de kwaliteit en
de esthetische normen van pro-
dukten die met de afbeelding
Hergéde in 1983 overleden
schepper van Kuifje.
TEKENINGEN ARCHIEF DE STEM
van Kuifje op de markt worden
gebracht.
Een biscuit in de vorm van Kuif
je kan niet door de beugel. „Het
is tegen onze principes dat Kuif
jes zouden worden gemaakt om
op te eten", zegt Isabelle Leloup.
Dat principe geldt ook voor toi
letpapier, WC-brillen en zelfs
vloerbedekking. Een mooi wand
tapijt - en die zijn er - wordt als
kunstwerk beschouwd en mag
derhalve wel.
Kleding
De dure kledinglijn van Kuifje
heeft als merknaam Tiptin
Aventure en wordt door een Bel
gisch kledingbedrijf gemaakt. Er
is een collectie voor volwassenen
en voor kinderen. De liefhebber
met een goedgevulde beurs kan
zich van kop tot teen in 'Tintin' -
de Franse naam voor Kuifje -
kleden.
Pal aan de Grote Markt in Brus
sel is de Tintin Boutique. Geen
echte kledingwinkel. Behalve T-
shirts verkopen ze hier boeken,
borstbeelden, lampen, horloges,
posters, briefkaarten en allerlei
objecten, zoals de zeer populaire
rood-wit geblokte raket. Tintin
Boutiques zijn er ook in Barcelo
na, Lissabon, Motreal, Londen
en in twee Japanse steden.
Werk van Piëter Ouborg
(1893-1956) is in de openbare
collecties in Nederland aanwe
zig zoals de kunstenaar zelf
gewerkt heeft. Elk belangrijk
museum heeft wel wat werk
van hem, maar het heeft een
geïsoleerde plaats in de collec
tie en in de marge van de
kunstgeschiedenis. En toch,
zijn schilderijen, tekeningen en
gouaches zijn vaak schitterend,
hoe klein ze ook zijn.
Er zijn weinig kunstenaars die
zo consistent een oeuvre heb
ben opgebouwd waarin de gro
te ontwikkelingen in de beel
dende kunst van de twintigste
eeuw zichtbaar zijn. Ouborgs
ontwikkeling volgde die van de
kunst in Europa, maar inder
daad van op afstand, zowel
geografisch als artistiek. Het
Van Abbemuseum in Eindho
ven heeft een paar bijzondere
Ouborgjes die lang apart heb
ben gehangen in een verbin-
dingsgang tussen twee zalen in
de nieuwbouw. Het typeert de
Positie van het werk en van de
maker: het werk hoorde inder
daad nergens bij, net zo min als
de schilder 'ergens' bijhoorde.
E Ouborg is 100 jaar geleden in
Dordrecht geboren en ter gele
genheid daarvan heeft het Dor-
drechts Museum ruim 200
schilderijen, gouaches en teke
ningen geëxposeerd die Ouborg
vanaf de jaren dertig maakte,
ouder de titel 'Heimwee naar
het hart der dingen'. Het is een
heel mooie tentoonstelling van
kunst die nu nog altijd modern
aandoet maar moeilijk toegan
kelijk en niet zo vanzelfspre
kend was in de tijd dat ze
gemaakt werd.
Ouborg trok in 1916 naar het
'eenmalige Nederlands-Indië
onderwijzer; later verdiende
'Vaarwel' uit 1931 van Pieter Ouburg.
hij daar zijn geld als tekenle
raar aan een HBS. Hij bleef
daar tot 1938, met enkele tus
senpozen waarin hij met verlof
ging naar Nederland. Zijn
kontakt met het artistieke kli
maat in Europa was eenzijdig.
Hij volgde de ontwikkelingen
via enkele kunststijdschriften
die hij zich vanuit Europa liet
toezenden. Maar het discours
eromheen van collega's, kritici
en museummensen moest hij
uiteraard missen. Des te op
merkelijker is het dat hij zich
ontwikkelde tot een varf de
weinig echte surrealisten in
Nederland en eigenlijk, onbe
doeld, de grondlegger was van
het abstract-expressionisme, de
stijl van Cobra. En alles in het
artistieke isolement in Indië,
dat slecht doorbroken werd
door zijn verlofperiodes in Ne
derland tijdens welke hij
koortsachtig de tentoonstellin
gen van eigentijdse kunst be
zocht. Exposities van eigen
werk in Bandoeng en Batavia,
en voor het eerst in Nederland
in 1932 worden door de kritiek
smalend ontvangen.
Tot zijn vroege surrealistische
werken die te zien waren op
zijn eerste solotentoonstelling
in Nederland, bij kunsthandel
De Bois in Haarlem in 1932,
hoort 'Vaarwel' uit 1931. Een
klein werk, 27 bij 33 cm meet
het slechts, maar zo mooi. Het
is het toonbeeld van een effec
tieve compositie: met zo weinig
beeldmiddelen zoveel verbeel
ding oproepen. Dat is pure ab
stractie. „Er staat anders wei
nig genoeg op," schreef Ouborg
aan een vriend die het kocht.
Hij had er schik in dat hij het
mooi vond, maar sprak ook de
hoop uit dat hij er maar niet
gauw op uitgekeken zou raken!
Het bovenste deel is een recht
hoek in lichtblauw, het onder
ste in blauwgrijs. En daartus
sen lijken plastische en ab
stracte vormen te schuiven die
vanuit een visioen zijn neege
schreven.
Dit schilderen behoort tot het
surrealistisch idioom zoals we
dat kunnen van Max Ernst. De
Chirico of Dali. En zoals ook
Ouborg dat kende, van plaatjes.
De theoreticus van het surrea
lisme, André Breton, noemde
deze wijze van schilderen 'écri-
ture automatique', het automa
tische schrijven of schilderen:
het buiten de controle van het
logische verstand om uiting ge
ven aan wat spontaan in de
geest opkomt.
Bedoeld werd in het bijzonder
het schilderen van het visionai
re en dat sloot aan bij wat
Ouborg in Indië aantrof. „In
Indië vond ik een kunst, nog
geheel verbonden aan de religie
en voor mij is dat eigenlijk de
enige kunst". Ouborg wilde het
onzichtbare, het bovennatuur
lijke, zichbaar maken, de stille
kracht dus die achter de con
crete werkelijkheid schuil gaat.
Dat spirituele is de basis van de
abstracte kunst van Ouborg.
Het is niet de abstractie vanuit
het visuele zoals we dat kennen
van Picasso, die het zichtbare
vervormde en reduceerde, zo
lang tot hij het essentiële over
hield. Ouborg werd gedreven
door een 'heimwee naar het
hart der dingen' en zijn vormen
verwijzen daarnaar.
Dat spirituele maakt ook dat
zijn abstract-expresionistische
werk van na de oorlog zo inge
keerd is. Het lijkt op het eerste
gezicht zo op Cobra maar het
mist dat extraverte en uitbun
dige. Op de tentoonstelling
hangt gelukkig ook de tekening
'Vader en zoon' uit 1950 in de
spontane stijl van de kinder
hand. Toen de tekening werd
bekroond in 1950 dreef er een
storm van verontwaardiging
door kunstminnend Nederland.
De teneur van de kritiek: dat
kan mijn zoontje van vier ook,
een cliché waar de burger zich
nog altijd niet voor schaamt.
Cobrakunstenaars Rooskens en
Wolvecamp herkenden de kwa
liteit en vroegen de toen al
57-jarige Ouborg om zich bij
hun beweging te voegen. Maar
hij weigerde zich waar dan ook
bij aan te sluiten en verkoos het
isolement. Die pure tekening
toont die spontane, zoekende
Cobrahand in die ongecompli-
\J/
Door Frits de Coninck
ceerde stijl. Maar het ging
Ouborg om iets anders: hij
bleef de magie achter de dingen
zoeken.
P. Ouborg in het Dordrechts
Museum, Museumstraat 40, t/m 9
januari.
Het beeldend werk van kunste
naar Henk Klok (Enschede,
1957) is werk van structuren.
Bij hem gaat structuur voor
alles, voor het olieverfschilde
rijen, grote werken op beschil
derde krant en tekeningen, een
kleine, interessante tentoon
stelling.
Zijn schilderijen en tekeningen
geven een ordening te zien op
verschillende niveaus. De hel
derste structuur is die welke de
tekening vult. Hij organiseert
op de manier van de Renaissan
cist het perspectief, geome
trisch dus. Centraal het ver
dwijnpunt, daar waar alle lij
nen in samenkomen. Het ver
dwijnpunt ligt onnatuurlijk
hoog in het vlak, en levert dus
een onnatuurlijk hoge horizon
op. Aan de uiteinden van de
horizon de distantiepunten,
waar vandaan lijnen vertrek
ken die de maat opleveren voor
de verkleining of vergroting
van de dingen op het doek, al
naargelang de afstand tot de
kijker groter of kleiner moet
lijken. Zo'n stelsel van lijnen is
een exacte manier om de ruim
te op het platte vlak te organi
seren. Maar ruimte op deze ma
nier blijft ook leeg. In feite is
'dit tekenen van het geome
trisch perspectief een leerstuk
van de kunstacademie en op
zich niks bijzonders.
Op zijn schilderijen zijn dezelf
de lijnen waar te nemen, maar
er komt een structuur van an
dere soort bij. Met olieverf in
kleur schildert hij vlakken die
een nieuwe, meer concrete
ruimte suggereren. Het ge
raamte van de tekening krijgt
vlees en bloed en wordt beleef-
baar. Mede ook door de realis
tische elementen die hij in zijn
schilderijen opneemt. We zien
soms een tafel of een kast op
transparante wijze geschilderd.
Het zijn dingen uit de wereld
om hem heen, het atelier, een
voormelig laboratorium. Daar
naar lijken ook de buizen te
verwijzen die zich een weg
kronkelen op zijn doeken.
Het is niet alles maat en orde
ning in het werk van Klok. Hij
verwerkt foto's in z'n werk op
een tamelijk willekeurige ma
nier. De foto's hebben hier als
afbeelding van een werkelijk
heid geen funktie, hooguit als
een vaag beeld op zich zelf. Dat
laatste wordt versterkt doordat
de fotootjes soms onder de verf
lijken te verdwijnen. Binnen
die nadrukkelijke structuren
krijgen die foto's het karakter
van toeval dat de stengheid
doorbreekt. Maar toch, dit is
niet het werk van een grote
meester. Het werk is interes
sant om het consequent door
voeren van een droog acade
misch uitgangpunt: het per
spectief als de structuur in een
beeld. Maar de wereld van de
verbeelding blijft wel erg be
perkt.
Tot en met 19 december in
Galerie Liesbeth Lips, Academies
ingel 36, Breda.
DINSDAG 30 NOVEMBER 1993
Het aantal Kuifje-souvenirs
neemt nog steeds toe. Een slim
me fabrikant die een Kuifje
wekkerradio op de markt wil
brengen, meldt dat bij Tintin
Licensing in Parijs. Deze organi
satie licht vervolgens het bedrijf
door en stuurt de firma na goed
keuring verder naar Moulinsart
in Brussel. Als de stichting het
idee accepteert wordt een proto
type vervaardigt, dat vervolgens
dezelfde weg aflegt. De fabri
kant draagt, in ruil voor de li-
centie, 8 tot 10 procent van de
omzet af.
Geen politiek
Veel kan, maar lang niet alle
ideeën zijn acceptabel. Elke ver
wijzing naar de geneeskunde,
politiek, religie of hygiëne, is een
obstakel voor het in produktie
nemen van zo'n Kuifje-souvenir.
Maar ondanks het selectieve be
leid wordt er veel verdiend aan
datgene wat uiteindelijk wel op
de markt komt. Hoeveel precies
aan rechten binnenkomt, wil
Isabelle Leloup niet vertellen.
Kuifje doet het vooral goed in
België en Frankrijk, waar het
publiek opgroeide met Tintin en
zijn avonturen. „Maar om in de
VS door te breken is dan weer
erg moeilijk. Daarvoor is het
cultuurverschil te groot", zegt de
medewerkster van de Société
Moulinsart.
Pyjama's
Misschien gaan ook de Verenig
de Staten nog wel eens voor de
bijl. De merchandising biedt
voor élk wat wils, zelfs voor de
Amerikaan, die toch graag met
de Europese kunst wil kokette
ren. Isabelle Leloup bladert door
de Kuifje-presentatiemap. Daar
zit van alles tussen: slaapzakken,
schooltassen, houten objecten uit
de stripboeken, serviezen, boe
kensteunen, muziekdoosjes, bril
len, pyjama's, horloges en zelfs
penningen in goud en zilver.
In de vitrinekast staat een bed
lampje voor de kinderkamer,
met een afbeelding uit het be
kende album De Blauwe Lotus.
Even aan de riksja met passagier
Kuifje trekken en hopsa...er
klinkt muziek. „Dat vind ik
mooi", zegt Isabelle Leloup. Ze
klinkt vertederd. Kuifje mag dan
keiharde business zijn, wie wil
verkopen moet toch vooral de
gevoelens béspelen. En dat
schijnt aardig te lukken.
München (ap) - Op 5 december zal Johannes Heesters,
'Duitslands populairste Nederlander', nog eenmaal in
rokkostuum en lakschoenen verschijnen in een tv-show
ter ere van zijn 90e verjaardag, ondanks protesten van het
Nederlandse Dachau-comité.
De acteur, die inmiddels de
Oostenrijkse nationaliteit
heeft, trad in 1941 voor SS-
bewakers op in het het Nazi
concentratiekamp Dachau.
Het Nederlandse Dachau-co
mité schreef al op 16 novem
ber een brief naar de Duitse
zender ZDF om te protesteren
tegen de tv-uitzending.
„Zoals u weet verleende de
heer Heesters zijn medewer
king aan een optreden in
Dachau," aldus de brief. „Om
deze reden hebben de mannen
en vrouwen die gevangen za
ten in het concentratiekamp
grote bezwaren tegen de lof
die u aan de heer Heesters
betoont."
Het ZDF heeft tot nu toe niet
gereageerd op de brief van het
Dachau-comité, dat wordt ge
vormd door voormalige gevan
genen van het concentratie
kamp. De brief stelde dat „het
doorgaan van de tv-show ge
zien het huidige politieke kli
maat in Europa een verkeerd
signaal aan de wereld zou ge
ven".
Heesters werd beroemd in
Hitiers Derde Rijk door rollen
in speelfilms als 'Hallo, Jani-
ne', 'Illusion' en 'Es fing so
harmlos an'. In de operette
speelde hij meestal de rol van
de charmeur, zoals Graaf Da-
nilo in Lehars 'Die Lustige
Witwe' en 'Casanova op Kas
teel Dux'.
Heesters woont nu terugge
trokken aan de Oostenrijkse
Starnberger See met zijn 46
jaar jongere vrouw, de actrice
Simone Rethel, die hij trouw
de in 1991. Daarvoor was hij
53 jaar lang getrouwd geweest
met de operettezangeres Loui
sa Ghijs, die in 1983 overleed.
Kort geleden verscheen zijn
autobiografie, getiteld 'Geluk
kig ben ik niet jong meer'.
Van onze kunsterdactie
Eindhoven - Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven en de
zuidelijke dansvoorziening Raz in Tilburg werken beide mee
aan de Wereld Aids Dag. Deze wordt op 1 december gehou
den. De twee Brabantse theatergroepen leveren hun financiële
steun op een latere datum die beter past in hun programma.
Diverse culturele instellingen zijn door de Stichting Aids
Fonds benaderd om onder het motto 'Time to act' benefiet
voorstellingen te houden.
Het Zuidelijk Toneel speelt de
première van 'De Bedelaarsope
ra' van John Gay op 10 decem
ber in Eindhoven ten behoeve
van het Aids Fonds. In plaats
van gratis kaarten te ontvangen,
moet het premièrepubliek nu
dertig gulden per plaats betalen.
De voorstelling onder regie van
de beeldend kunstenaar en ma
ker van 'speelgoedvoorstellin-
gen', Rieks Swarte, wordt 'een
nieuwe scabreuze versie' van de
18e eeuwse opera over de poli
tieke corruptie jegens Londense
dieven, helers, hoeren en struik
rovers. Illusie en werkelijkheid,
fictie en historie gaan in Swartes
muziektheater samen.
Theo van Gogh zorgde voor een
ongekuiste vertaling, Ron Ford
bewerkte de originele muziek
van Pepusch tot iets baroks met
eigentijdse elementen. Er speelt
een jonge cast die eerder met
Rieks Swarte samenwerkte; Ali
£ifteci, Jes Vriens, René Eljon,
Debbie Korper e.a. 'De Bede
laarsopera' komt op 17 decem
ber naar Breda, 18 december
naar Oosterhout en 23 december
naar Etten-Leur. In januari
staan onder meer Bergen op
Zoom, Roosendaal en Middel
burg op het programma.
Raz, dansvoorziening van het
zuiden, geeft op 5 december in
de Streekschouwburg van Cuijk
een benefietvoorstelling van 'De
Reis 3', de schitterende nieuwe
choreografie van Hans Tuer-
lings, die inmiddels al in een
groot aantal theaters is uitge
voerd. De opbrengst komt ten
goede aan het Aids Fonds.
Utrecht (anp) - Bij Kenmerk is geen ruimte voor binnenkerke
lijke berichten. Een verzoek van de KRO om de doelstelling
van Kenmerk te wijzigen, is niet mogelijk. Daarom heeft de
KRO wat de zendtijd van de RK Kerk betreft (KRO/RKK)
gekozen voor uitbreiding van Kruispunt-tv. -
Dit zegt de woordvoerder van jaarlijks heeft. Daarin waren in
formatieve programma's over
vertegenwoordigd.
het Rooms-Katholiek Kerkge
nootschap naar aanleiding van
het besluit van KRO/RKK de
samenwerking met de IKON in
het actualiteitenprogramma
Kenmerk te beëindigen. De zaak
is niet in de bisschoppenconfe
rentie aan de orde geweest.
Wel heeft de bisschoppelijke
commissie voor de media twee
jaar geleden, nog onder het
voorzitterschap van bisschop
Bar, de KRO gevraagd meer
evenwicht te brengen in de 72
uur tv-zendtijd die de RK Kerk
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. The piano.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Aladdin.
20 u. Hard target.
20 u. The firm.
20 u. Rising sun.
20 u. The house of the spirits.
VLISSINGEN
- Alhambra 1 k
20 u. Hard target
- Alhambra 2
20 u. The house of spirits.
- Alhambra 3
20 u. The firm.
- Alhambra 4
20 u. Rising sun.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Aladdin.
20 u. Of mice and men.
20 u. Jurassic Park.
-Roxyl - 19 u. Aladdin.
- Roxy 2 - 20 u. The firm.
ROOSENDAAL
-City 1-2-3
20 u. Aladdin.
20 u. The firm.
20 u. Jurassic park.
20 u. Daens.
De KRO kwam toen tot de con
clusie dat de berichtgeving in
Kruispunt-tv en Arena beter in
de RKK-stal pasten dan in Ken
merk. Nadat een wijziging van
de opzet van Kenmerk niet mo
gelijk was, besloot de KRO vast
te houden aan Kruispunt-tv. Dit
programma op de late zondaga
vond wordt vanaf het seizoen
94/95 ook in de zomermaanden
uitgezonden.
GENT
- Decascoop
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Aladdin
(14.30 en 17 u. Ned. versie).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Three of
hearts.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hard
target.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising
sun.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic
Park.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
concierge.
14.30 en 22.30 u. Ad Fundum.
17 en 20 u. The firm.
20 u. In the line of fire.
20 en 22.30 u. Dave.
22.30 u. Sliver. v
17 en 20 u. The fugitive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age of
innocence.
20 en 22.30 u. Fixing the shadow.
14.30 en 21.30 u. The vanishing.