Ecuadoraanse indianen slepen Texaco voor de rechter Leer jezelf kennen met Aeroflot OU gerluscon Serviërs l Bonn vre Vakbonden DE STEM BUITENLAND Wegens ecologische schade aan hun reservaten gedurende 28 jaar olie-exploitatie Bij vrijheid van keuze hoort ook kiezen voor houvast pESTEM Bij een wereld in beweging hoort een Open universiteit Open universiteit ZATERDAG 27 NOVEMBER 1993 A4 Van onze correspondent Frans Lindenkamp Sao Paulo - De indianen uit het Amazone-bassin van Ecuador hebben hun kaarten gezet op moderne juridische oorlogsvoering naast hun tra ditionele pijl en boog. Begin deze maand spanden de oorspronkelijke bewoners van het Zuidamerikaanse land een proces aan tegen de Amerikaan se oliegigant Texaco. Daarvoor togen 20 afgevaardig den van vijf uit het oerwoud afkomstige indianenvolken naar New York. Bijgestaan door een legertje lokaal ingehuurde juris ten hopen de indianen hun gram te halen bij de Amerikaanse rechter. Zij eisen een schadever goeding van rond de 3 miljard gulden. Texaco heeft samen met een tiental binnen- en buiten landse oliemaatschappijen on herstelbare ecologische schade berokkend aan de indiaanse woongebieden. De winning van het zwarte goud gaat gepaard met een gigantische olieverspil- ling. In het Ecuadoraanse deel van het Amazonegebied - ooit een van de meest ongerepte tropi sche regenwouden ter wereld - heeft zich in de afgelopen dertig jaar in alle stilte een natuurramp voltrokken. Maar niet alléén Texaco treft blaam. Het Amerikaanse bedrijf is in de ogen van de autochtone bewo ners echter wel de grootste mi- lieuboef onder de buitenlandse oliemaatschappijen. Gedurende haar 28-jarige verblijf in het Zuidamerikaanse OPEC-land heeft Texaco miljoenen liters olie in de rivierbeddingen en de meertjes laten stromen. Milieudeskundigen spreken van een dagelijkse hoeveelheid van 13.000 liter. Dat Texaco inmid dels om allerlei uiteenlopende redenen is weggetrokken uit Ecuador mag er volgens de indi anen niet toe leiden dat de olie reus haar straf ontloopt. Mandje De grootste vervuiler is evenwel de nationale onderneming Pe- troecuador. Uit een vorig jaar uitgelekt intern rapport bleek dat 226 van 364 oliewellen zo lek zijn als een mandje. Het onder houd aan de bronnen laat sterk te wensen over en de afvoerca- paciteit is absoluut onvoldoende. Sinds het Zuidamerikaanse land in 1972 de eerste ruwe olie over het Andesgebertge naar de Stille Oceaan is gaan pompen, is Pe- troecuador alléén al verantwoor delijk voor het wegsijpelen in de natuur van minimaal 72 miljoen liter olie. Het trieste hoogtepunt vormde de milieuramp van vorig jaar augustus waarbij één mil joen liter terechtkwam in een zijriver van de Rio Napo. Het ongeluk veroorzaakte op het wa ter een oliebed van ruim 80 kilometer lengte. De spilzucht heeft catastrofale gevolgen voor mens en natuur. De flora en fauna rondom, de oliebronnen is praktisch totaal Rafaël Aranda (rechts), lid van de Indiaanse Quicha-stam, roert het vocht van een tabaksblaadje in een lepel. Dit extract gebruikt hij voor een traditioneel medicijn. foto epa uitgemoord. Tienduizenden indi anen zijn de afgelopen dertig jaar van hun jachtgronden be roofd. De olie-industrie heeft 30 procent van het tropische regen woud opgeslokt, hetgeen over eenkomt met een gebied ter grootte van Nederland. Een deel van de oorspronkelijke bewoners is dieper het oerwoud inge vlucht, maar de meesten mi greerden naar de 'olie-boomtowns'waar zij hui zen tussen de honderdduizenden kolonisten die door de petrodol lars naar het oerwoud werden gelokt. De culturele ontworte ling heeft de indianen omge vormd tot meelijwekkende wrakken. Velen verdienen de kost als los-vast arbeider of am bulante verkopers van indiaanse kleinoden, zoals speren, kettink jes en hoofdtooien. Vloek „De olie is voor ons tot een vloek verworden. De blanken hebben ons beduveld. Zij beloofden gou den bergen. In plaats daarvan werden wij getrakteerd op on dervoeding, alcoholisme, ziekten en prostitutie", aldus Eduardo Moya, woordvoerder van de Cofén-indianen uit het Cuyabe- no-reservaat in het noordweste lijke deel van de Ecuadoraanse regenwoud. Hij en zijn 300 medebewoners eisen het recht op een leven in harmonie met de natuur, zonder dat westerse technologieën een einde maken aan het maagdelij ke oerbos. Moya spreekt van een regelrechte volkerenmoord on der de indianen. Vooral de Hua- orani's worden met uitroeing be dreigd. In dertig jaar tijd werd het volk gedecimeerd van 20.000 tot 1.000 zielen, terwijl hun ter ritorium bezuiden de Rio Napo met 65 procent ineenschrompel de tot amper 700.000 hectaren. De indianen zijn evenwel van plan om zich niet van de kaart te laten vegen. Eenieder die hun overlevings kansen op de tocht zet, kan rekenen op geduchte tegenstand. In een recent communiqué waar schuwden de Huaorani's de Amerikaanse firma Maxus om niet aan de aanleg van een weg door hun reservaat te beginnen. De oliemaatschappij had voor haar zogenoemde 'groene ont wikkelingsplan' toestemming ge kregen van van de regering in Quito. „Wij eisen respect voor ons land, zo niet, dan zullen wij onze eigen wetten toepassen. Wij zullen niet aarzelen om de wa pens op te pakken tegen indrin gers. Onze cultuur kent de dood straf", zo lieten de woedende opperhoofden dreigend weten. Dat hun woorden geen loze kre ten zijn weten de olie-arbeiders. Tientallen zijn door de jaren heen met vergiftigde pijlen om het leven gebracht. Arm Maar de indianen leggen niet alleen de multinationals het vuur aan de schenen. In septem ber was het staatsbedrijf Petroe- cuador het doelwit van withete woudlopers gewapend met spe ren en pijl en boog. Zij bezetten de olie-installaties aan de rand van het Cuyabeno-reservaat, na dat de Ecuadoriaanse regering toestemming had gegeven om de olieproduktie opnieuw op te starten. De exploitatie was stil gelegd nadat het staatsbedrijf illegale boringen had verricht in indiaanse woongebieden. Des kundigen schatten de reserves in de regio op 280 miljoen vaten. Veel hoop hoeven de indianen echter niet te koesteren, dat Ecuadoriaanse regering zich zal bekeren tot een schonere olie- winning. „Ecuador is een anj land. We kunnen ons niet de luxe veroorloven van een strenge milieuwetgeving. Dat maakt on land niet echt geliefd onder bui. tenlandse investeerders", zo vei. ontschuldigt een hooggeplaatste regeringsfunctionaris zich. De multinational kan in de ogen van de juristen in de VS aan- sprakelijk orden voor milieude. lecten die zij elders heeft be gaan. Het betoog van de advoca- ten is opgebouwd rondom bet precedent dat de Bhopal-vergif. tigingszaak destijds schiep. De Amerikaanse multinational Union Carbide werd verplicht te betalen voor een omvangrijke schadevergoeding aan de slacht- offers en nabestaanden van de milieuramp in de Indiase stad Bhopal, die in 1984 aan ongeveer 2500 mensen het leven kostte. Tijdens het proces tegen de che- mie-gigant toonde de Ameri kaanse rechter zich ontvankelijk voor het principe, dat tegen Amerikaanse bedrijven in de VS geprocedeerd kan worden voor overtredingen die zij in het bui tenland hebben begaan. Volgens de Amerikaanse advocaten is het logisch, dat de indianen hun recht halen daar waar .zij de meeste kans van slagen hebben. Dat de bewoners van het tropi sche regenwoud daarvoor met enige regelmaat naar het be sneeuwde New York moeten rei zen, nemen zij op de koop toe. (an onze correspondent Aart Heering lome - Tijdens een tumultu ,ersconferentie heeft Silvi hsteren de vorming van eChtse volkspartij bepleit. eigens de mediamagnaat moe lende groeperingen de rijen a |B de opmars te stuiten v, Balities die bij de gemeenten) ,en van afgelopen zondag ei esultaat behaalden. /ooralsnog sluit hij een rechl ière als politicus uit, maar hij lat hij zelf de leiding van de zich zal nemen, als de rg »erdeeld blijven, jerlusconi wierp zich op als v le vrije onderneming en hac moral gemunt op de grootste iartij, die van de linkse dem jem gedefinieerd als de 'erfgen ■telsel van misère, bloed en ten gaar hij probeert natuurlijk lieuwe politieke basis te ere (ADVERTENTIE) Russen wachten in een hal op hun vliegtuig. Door Anne McElvoy Moskou - De lichtjes van de havenstad Archangelsk aan de Witte Zee fonkel den al in de diepte. Mijn buurman, een Azeri, was aan het uitleggen hoe hij de kost verdient; eens in-de twee weken legt hij de route Baku-Turkije-Mos- kou-Archangelsk af. Hij verkoopt kaviaar in Istanbul, Turkse kleren in Moskou en winterjassen uit de Russische hoofdstad in de poolsteden. Een lucratieve onderneming, daar geen van de vluchten met die goeie ouwe Aeroflot meer dan 150 gulden kost. De stem op de intercom kondigde aan dat we over 20 minuten zouden landen in Archangelsk. Het vliegtuig bleef echter nog een half uur rondcirkelen en schoot toen over de stad heen. Na een lange, onheilspellende stilte zei de stem: „Dames en heren, we gaan nu landen in Mur mansk." Nooit iets uitleggen, nooit sorry zeggen. Dat is altijd het motto geweest van de Russische vliegtuigmaatschappij Aeroflot. Wat maakte het uit dat Murmansk meer dan 500 kilometer van onze oorspronkelij ke bestemming aflag, dat het er nog kou der was dan in Archangelsk (min 27 gra den Celcius) en dat de stad een van de gevaarlijkste steden van Noord-Rusland was? We werden met een vriendelijke groet het vliegtuig uitgezet. „Informatie over verde re vluchten in de wachtkamer." Inmiddels was het bijna middernacht en de klanten service van het vliegveld van Murmansk ging dicht om zes uur. „Ach", zei de Azeri, „ik kan hier ook een goede prijs krijgen voor mijn jassen. De volgende vlucht is toch pas over twee dagen." De Russen zijn er aan gewend. Zij vliegen al jaren met Aeroflot en kijken niet meer op van de krankzinnige dingen die soms gebeuren. Van de zestig passagiers was ik de enige die zich kwaad maakte over de plotselinge verandering van het vlucht- schema. De rest zeeg kalm neer met hon den, baby's en manden vol kippen en wachtte zonder morren 48 uur op het volgende vliegtuig. Trots De grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld is gedecimeerd door het uiteenval len van de Sovjetunie. De trots op de prestaties uit het verleden is er evenwel niet minder om. „In 1990", vertelt stewar dess Svetlana, de Aeroflot-chic zelve met haar oranje getoupeerde haar en fuchsia- kleurige lippenstift, „vlogen 20.000 piloten 139 miljoen passagiers over een totale afstand van 1,1 miljoen kilometer aan binnenlandse routes." Eenmaal bevrijd uit de ijzeren greep van Moskou, namen de voormalige Sovjetrepu blieken eenvoudigweg de vliegtuigen en apparatuur die ze nodig dachten te hebben en schilderden nieuwe namen over het Aeroflot-logo. Over de betaling bestaat nog geen overeenkomst. „Als ik al die vliegtuigen zie met Air Ukraine erop, Turkmenavia en wat al niet, denk ik soms: hé zeg, maar die zijn van ons", zucht een piloot. De vloot van Aeroflot is verouderd en de luchtvaartmaatschappij heeft geen strate gie om de vliegtuigen te vervangen door machines die voldoen aan de internationa le geluidshinder- en vervuilingswetgeving van 1995. De binnenlandse vluchten wor den uitgevoerd met vliegtuigen van meer dan een kwart eeuw oud. Het is soms een wonder dat ze nog vliegen. Druk Volgens insiders is het risico alleen maar toegenomen sinds de invoering van de markteconomie. „De druk is nu groter om de vliegtuigen van de grond te krijgen", zegt een luchtverkeersleider uit Moskou. „De bazen hangen nu de theorie aan dat een vliegtuig dat niet vliegt geld kost, maar we hebben vaak niet de goede reser veonderdelen." foto de limburger De gespannen economische verhoudingen met andere republieken veroorzaken soms ook moeilijkheden. In de Kaukasus en Centraal-Azië moeten de piloten soms met het grondpersoneel onderhandelen over de brandstofprijs voor ze terug naar Moskou kunnen. Soms blokkeren ze met hun vlieg tuigen de landingsbaan om het proces wat te versnellen. Siberië, dat bijna geheel afhankelijk is van luchtvervoer, vraagt steeds hogere prijzen voor brandstof. Zelfs de doorgaans zo stoïcijnse Russische passagiers kwamen in opstand toen ze deze herfst vier dagen moesten wachten op een vlucht naar Rrasnojarsk. De politie moest eraan te pas komen toen ze probeerden het vliegtuig te bestormen. Toch is Aeroflot me dierbaar; Aeroflot met zijn ontbrekende deurhendels en losse stoelzittingen. Voor de prijs van een ticket (plus het geld waarmee je het grondperso neel moest omkopen) krijg je niet alleen een vlucht, maar ook een lesje 'ken uzelf'. Ik wist niet hoe driftig ik kon worden tot ik gestrand was in de Oeral met een ticket voor een niet-bestaande vlucht. „Dat is uw eigen schuld. U had het vliegschema moe ten bekijken", zei het grondpersoneel, dat ook donders goed wist dat er al twee jaar geen vluchtschema was gedrukt. Streven Vorige maand nam ik een Aeroflot-vlucht van Londen naar Moskou en alles ging verkeerd. Het vliegtuig was op tijd, het personeel was beleefd, het eten was prima en de veiligheidsgordel paste. „Dat is onze nieuwe internationale service", legde een stewardess uit. „We streven ernaar Aerof lot op hetzelfde niveau te brengen als andere internationale vliegtuigmaatschap pijen." Wat saai. Maar vreest niet, het zal nog wel een paar jaar duren voor er op de vlucht naar Rrasnojarsk films, wc-papier en reddingsvesten zijn. (c) The Times Studeren aan de Open universiteit is studeren in vrijheid. U kunt er zelf uw studieprogramma samenstellen en uw eigen tempo bepalen. U beslist zelf of u al dan niet gebruik wilt maken van de begeleiding. Maar vrijheid is iets anders dan vrijblijvendheid. Veel studenten houden zelf een strakke planning aan. Anderen stellen een zekere ondersteuning hierbij op prijs. Speciaal voor deze studenten biedt de Open universiteit nu een nieuwe manier van studeren. In studiecentrum Breda en Middelburg gaan begin 1994 de volgende studietrajecten van start: Propedeuse Rechtswetenschappen Onderbouw voor het Kort Hoger Onderwij s-programma Informatica Breda: Kort Hogeronderwijs-programma Commerciële Bedrijfskunde Propedeuse Sociale Wetenschappen Middelburg: Psychologie Milieumanagement De nieuwe studietrajecten zijn pakketten van op elkaar aansluitende cursussen. Begindatum en volgorde liggen vast, evenals de begeleidingsbijeenkomsten in het studiecentrum en de tentamendata. Een vaste groep studenten begint aan zo'n traject en maakt het samen af. Het meeste werk wordt nog steeds door de individuele studenten thuis gedaan. Maar de vastgelegde planning, de intensieve begeleiding en het samenwerken met medestudenten versterken de motivatie en zorgen voor een belangrijk steuntje in de rug. Op donderdag 2 december houdt het studiecentrum een informatie-avond. Tussen 17.00 en 21.00 uur kunt u dan alles te weten komen over de vrijheid van de Open universiteit en het houvast van de nieuwe studietrajecten. De Open universiteit, een rijksinstelling voor hoger onderwijs, is gerechtigd de titels mr, drs en ir te verlenen. Wilt u meer informatie, bel of schrijf: Open universiteit, Studiecentrum Breda, Past. Pottersplein 14, 4815 BC Breda, telefoon 076-711608 of Open universiteit, Studiecentrum Middelburg, Kousteensedijk 7, 4331 JE Middelburg, p/a Zeeuwse Bibliotheek, telefoon 01180-30286 Nadat Israëlische veiligheids braken er hevige rellen uit. D Sarajevo (dpa/rtr) - Drie d voor de nieuwe Bosni onderhandelingen in Gene hebben de Bosnische Serviè gisteren opnieuw de humai 'aire hulpkonvooien van VN gehinderd. Ondanks de toezeggingen vc wije doorgang van de konvooi hoor de Bosnisch-Servische 1 her Radovan Karadzic vertraE hen Servische militairen grensposten het onderzoeken "el afhandelen van konvooi ®et hulp voor de moslimdel Van onze correspondent rrans Wijnands Bonn - De Duitse regerii heeft gisteren de orthodo communistische Kurdisc Arbeiderspartij, de PKK, ve boden. Bonn beseft dat het verbod ■neuw geweld kan leiden, d aal mogelijk ook tegen Du s»s en- Duitse instanties. Tot oe hebben PKK-aanhangers mtsland uitsluitend Turken urkse kantoren en instelling aangevallen. ?e Duitse autoriteiten zijn j, over de kans dat fanatie i orden, in nieuwe kleine org saties, nu ook Duitse doel •rilen kiezen. ,„fens de minister van Binne e Zaken Manfred Kanth f>jji.er na de recente golf ritfvgeweld, van aanslagen t s jzeiingen, geen alternatief. e ™,aat is vol. Duitsland is e j ?~d!ge rechtsstaat waar burden een plaats kunn l ze zich aan de w< '«houden". Kanther noemt h een van de Kurdische par i^gnaal voor ape extrem terroristische organisati ze nu links, danwel reel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4